تارا فایل

پاورپوینت مدیریت شایعه مهارت های مدیران اثربخش


موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مهارت های مدیران اثربخش
مدیریت شایعه
دکتر رضا برومند

موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
معرفی

مدیریت شایعه

شایعه چیست؟
شایعه عبارت است از :
موضوع خاصی که برای باور همگان مطرح می شود
از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد
معمولاً این انتقال بطور شفاهی صورت می گیرد
بدون آنکه شواهد مطمئنی در میان باشد.

مدیریت شایعه

شایعه
به عنوان یک قاعده اصلی ، شایعه باید حائز دو شرط باشد:
اولاٌ موضوع شایعه برای گوینده و شنونده از اهمیت برخوردار باشد.
ثانیاٌ وقایع باید در نوعی ابهام پوشیده باشد.
لذا می توان برای شرایط فوق معادله ساده ذیل را ارائه نمود:
شایعه = اهمیت+ ابهام.
مدیریت شایعه

انواع شایعه
شایعه از سه منبع ممکن است نشات بگیرد که عبارتند از:
حادثه
جزئیات
و تخیلات صرف
براین اساس:
نوع اول شایعات آنهایی هستند که در پی حادثه ای که معنای آن نامشخص و مبهم است پدید می آید .

مدیریت شایعه

انواع شایعه
نوع دوم شایعه آن است که از نکته ای جزئی یاعلامتی آغاز می شود
نکته ای بسیار باریک که تاآن زمان مورد توجه قرار نگرفته است.
نوع سوم شایعاتی هستند که داستانهای نمونه خوانده می شود.
داستانهایی که مرتباٌ این جا و آنجا ظاهر می شوند بدون آنکه حقیقتی پشت آن ها باشد و علت آن این است که برخی افراد بین تخیل و واقعیت تمایزی قائل نمی شوند.
مدیریت شایعه

انتشار شایعه
در انتشار یک شایعه ، حداقل دو طرف درگیر می باشند:
افرادی که شایعه پراکنی می کنند.
افرادی که شایعه را می پذیرند.
اما در مورد اینکه چرا افراد شایعه را باور می کنند می توان به عوامل مختلفی اشاره نمود.
از جمله :
نزدیک بودن فرد بازگو کننده شایعه به مساله موجب می شود که شایعه بسیار قانع کننده به نظر برسد.
مدیریت شایعه

انتشار شایعه
دومین عاملی که در میزان باورپذیری ماخذ نقش دارد، اعتماد است
هرچه فردبازگوکننده شایعه قابل اعتماد تر و موثق تر باشد شایعه قابل قبول تر نمود می کند.
افراد بسیاری شایعات را باور می کنند، زیرا نمی توانند تصور کنند چه کسی از آن گفته های نادرست منتفع می شود.
مدیریت شایعه

انتشار شایعه
پیدایش شایعه به اوضاع زمان پیوند می خورد.
آنچه امروز باورکردنی و محتمل محسوب می شود، دیروز چنین نبوده و شاید فردا هم نباشد.
مدیریت شایعه

انتشار شایعه
یک عامل اصلی که موجب پذیرش شایعه می شود این است که شایعه بندرت به تنهایی سفر می کند، بلکه همیشه مجموعه ای ازشواهد که بدان اعتبار تردید ناپذیری می بخشند آن را همراهی می کنند.
بتدریج که شایعه گسترده میشود ، اقناع کننده تر نیز می گردد.
حتی اگر در آغاز صرفاٌ از روی تفریح بیان شده باشد.
احتمال دارد روزی جنبه قطعی به خود بگیرد.
مدیریت شایعه

انتشار شایعه
شایعات معمولاٌ خبرهایی را می آورند که ما می خواهیم باور کنیم.
هرچه گروه در سازمان فشرده تر باشد، شبکه تبادل خبر و ارتباط در آن محکم تر و منسجم تر است و خبر با سهولت بیشتری به همه اعضای آن می رسد.
مدیریت شایعه

مدیریت شایعه
راهبردهای مختلفی جهت مدیریت شایعه وجود دارد که بکار بستن آنها می تواند بسیار سازنده باشد.
برخی از مهمترین راهبردها جهت مدیریت شایعه عبارتنداز:
آگاه سازی کارکنان : هرگاه که ممکن باشد بطور کتبی یا شفاهی کارکنان را از مشکلات ، پروژه ها و وقایعی که برآنها و شغل شان تاثیر می گذارند اگاه کنید.

مدیریت شایعه

مدیریت شایعه
راهب دریافت و ارائه بازخورد: با کارکنان خود صبحت کنید و در مورد برداشت و دانش آنها از موقعیت بپرسید، نظر آنها را در مورد منابع مشکلات جویا شوید.
توجه خود را معطوف علل شایعه کنید: دراین استراتژی لازم است ابتدا علل شایعه تجزیه و تحلیل شود سپس اطلاعات صحیح در این زمینه را به کارکنان داده تا از این مشکلات آگاه شوند.
مدیریت شایعه

مدیریت شایعه
راهبرسکوت نکیند: در هنگام شایعه سکوت اختیار کردن پاسخ قابل قبولی نیست، زیرا در قبال این پاسخ، کارکنان حدس هایی می زنند که منتج به این نتیجه می شود که این حتماٌ درست است زیرا مدیریت آن را تکذیب نمی کند.
مدیریت شایعه

مدیریت شایعه
به سرعت عمل کنید: هنگامیکه شایعه قوت می گیرد متوقف کردن آن بسیار مشکل است، لذا خیلی مهم است که قبل از اینکه اطلاعات غلط منشر شود بسیار سریع عمل کنید ، بدین منظور فقط حقایق کامل را ارائه دهید.
تکذیب : یکی از اصلی ترین راهبردهایی که معمولاٌ هنگام بروز شایعه بکار می رودتکذیب است نکته مهمی که در تکذیب شایعه باید رعایت کرد این است که باید بطور غیر مستقیم و بدون تکرار مجدد اصل شایعه ، به تکذیب پرداخت.

مدیریت شایعه

مدیریت شایعه
ایجاد اعتبار نسبت به منابع اطلاعاتی: از آنجائی که شایعه غالباٌ ناشی از عدم اطمینان به منابع رسمی اطلاعات می باشد.
باید به منظور جلوگیری از شایعات به منابع اطلاعاتی اعتبار بخشید.

مدیریت شایعه

با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09129680169

وبسایت مشارکت در تولید و فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir

مهر ایرانی
مرجع معرفی متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
Mehreirani.ir


تعداد صفحات : 22 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود