تارا فایل

رساله فرهنگسرا



عنوان فهرست مطالب صفحه
فرهنگسرا چیست 6
هنرهای دستی و سنتی و ایجاد ساختارای برای ارائه آن 6
1ـ1 تبیین موضوع 7
1ـ2 اهمیت و ضرورت طراحی 7
1ـ3 روش تحقیق 8
1ـ4 اهداف تحقیق 9
2ـ1ـ1تعریف هنر 9
نتیجه‏گیری 15
2ـ1ـ2 هنر و جامعه 15
2ـ1ـ2ـ1تاثیر جامعه بر هنر 16
2ـ1ـ2ـ2تاثیر هنر بر جامعه 19
2ـ1ـ2ـ3 هنر و توسعه 21
2ـ2ـ1 سفال‏سازی 24
مراحل فنی سفال سازی 26
2ـ2ـ2 نساجی و بافندگی 27
2ـ2ـ3 نقاشی 29
2ـ2ـ4 قالی بافی 33
2ـ2ـ5 انحطاط هنر و صنعت در دوره قاجاریه 34
2ـ2ـ6 وضع عمومی صنعت در دوره معاصر 35
2ـ3ـ1 نگاهی به نام وجغرافیای خراسان 37
2ـ3ـ2 پیشینه فرهنگی – هنری خراسان 37
2ـ3ـ3 هنرهای سنتی خراسان 38
2ـ3ـ3ـ1 سفال سازی 39
2ـ3ـ3ـ2 فلز کاری 40
2ـ3ـ3ـ3 هنرسنگتراشی 40
2ـ3ـ3ـ4 هنر نقاشی 41
2ـ3ـ3ـ5 قالیبافی خراسان 43
2ـ3ـ3ـ6 گلیم سفره کردی 45
عوامل ایجاد نقوش در گلیم های شمال خراسان 46
2ـ3ـ3ـ7 چارقدوزی بجنورد 46
2ـ3ـ3ـ8 پوستین دوزی 47
2-3-4 نتیجه گیری : 47
2ـ4ـ1 تعریف صنایع دستی 48
2ـ4ـ2 تاریخچه و سیر تحول در صنایع دستی 50
2ـ4ـ3 آیا صنایع دستی هنر محسوب می‏شوند؟ 53
2ـ4ـ4 لزوم حفاظت وحمایت از صنایع دستی 56
2ـ4ـ4ـ1 احیاء صنایع دستی، حفظ هویت ملی 57
2ـ4ـ4ـ2 نقش صنایع در بالا بردن سطح اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان 60
2ـ4ـ4ـ3صنایع دستی در شهرها 62
2ـ4ـ4ـ4 ارزش اقتصادی صنایع دستی 63
سهولت ایجاد مراکز تولید 63
بی نیازی به سرمایه‏های کلان 63
وجود ارزش افزوده بالا در صنایع دستی 64
2ـ4ـ4ـ5 صنایع دستی عاملی برای ایجاد کار 64
2ـ4ـ4ـ6 جنبه کاربردی صنایع دستی 64
2ـ4ـ4ـ7 نقش صنایع دستی در توسعه صادرات 65
2ـ4ـ4ـ8 حفظ صنایع دستی ، رونق صنعت گردشگری 66
تاثیر جهانگردی بر هنرها و صنایع دستی 68
2ـ5ـ1 دوره قبل از قاجاریه 70
2ـ5ـ1ـ1 عصر سلجوقیان 70
سفالگری سلجوقی 70
نگارگری سلجوقی 71
2-5-1-2 عصر ایلخانی 71
هنر ایلخانی 72
نقاشی و نگارگری ایلخانان 72
سفالگری 73
فلزکاری 73
2ـ5ـ1ـ3 عصر تیموریان 73
نقاشی تیموری 76
خوشنویسی و تجلید 77
سفالگری تیموری 77
2ـ5ـ1ـ4 سلسله صفویان 78
نقاشی و نگارگری صفویه 79
هنرهای تزئینی 80
هنر تجلید 81
نساجی و پارچه بافی 81
قالی بافی 81
2ـ5ـ1ـ5 دوره افشاریه 81
2ـ5ـ1ـ6 دوره زندیه 82
نقاشی زندیه 82
2ـ5ـ1ـ7 نتیجه گیری: 83
2ـ5ـ2 دوره پس از قاجار 85
2ـ5ـ2ـ1 نخستین مقطع سبک هنری قاجار: سلطنت فتحعلیشاه 85
2ـ5ـ2ـ2 دومین مقطع سبک هنری قاجار: سلطنت محمدشاه و ناصرالدین شاه 86
2ـ5ـ2ـ3 تاسیس دارالفنون، گامی مهم به سوی آکادمیک کردن علوم و هنرها 87
2ـ5ـ2ـ4 تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه 87
2ـ5ـ2ـ5 آموزش موسیقی 87
2ـ5ـ2ـ6 تاسیس دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا (دوره پهلوی) 88
الگوهای معماری و شهرسازی درشهرهای زلزله زده : 92
3ـ3ـ1 زلزله ، انسان و سکونتگاهش 94
ـ تخریب فیزیکی یا مادی : که نتیجه خسارات وارده بر ساختمانها و ابنیه است . 94
ـ تخریب اقتصادی : که منجر به بروز اختلالات در سیستم های اقتصادی و تولیدی می شود . 94
ـ تخریب اجتماعی : که مسائل و مشکلات را به اشکال مختلف تولید می کند . 94
3ـ3ـ2 بررسی میزان مقاومت سازه های مختلف در برابر زلزله 94
3ـ3ـ2ـ1 ساختمان های سنتی روستایی 95
3ـ3ـ2ـ2 ساختمان های بنایی 95
3ـ3ـ2ـ3 ساختمانهای فلزی (فولادی ) 96
3ـ3ـ2ـ4 ساختمانهای بتنی 96
نتیجه‎‏گیری 96
3ـ3ـ3 نقطه نظرات و ایده های طراحی سازه 97
3ـ3ـ4 طراحی سقف 98
3ـ3ـ5 نتیجه‏گیری : 99
فضاهای ورزشی در فرهنگسراها 100
فضاهای هنرهای تجسمی 101
خلاصه تاریخی تیاتر 105
تهویه صحنه: 108
اتاق پرسنل: 108
اتاق های تمرین 108
قسمت بایگانی: 109
نماز خانه: 109
اتاق کارکنان: 109
مدیریت مجموعه: 109
نمونه های ایجاد فرهنگسرا در دنیا 109
1ـ1ـ4 مرکز هنرهای بصری "کارپنتر" 1963 آمریکا – دانشگاه هاروارد – معمار لوکوربوزیه 109
4ـ1ـ2مرکز هنرو مطالعات بریتانیایی . آمریکا – کانکتیکات- نیوهان دانشگاه یال- (74-1969) معمار: لویی کان 110
4ـ1ـ3 مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) – ایران – مشهد – معمار : خانم مهندس مجیدی 1379 111
4ـ1ـ4 هنرستان هنرهای تجسمی کرج 1375 – 1369- معمار علی اکبر صارمی 112
4ـ2ـ1 شبانه روزی دانشجویان 112
4ـ2ـ2 نکاتی راجع به طراحی زمین مرکز آموزشی شبانه روزی : 112
4ـ2ـ3 طرح و نوع ساختمان : 113
4ـ2ـ4 انواع دسترسی در شبانه روزی : 114
بوسیله پلکان : 114
4ـ2ـ5 خوابگاه الئونور دونلی اردمن ـ معمار : لویی کان 114
4ـ2ـ6 ساختمان شبانه روزی ولفسان در کالج آکسفورد: 114
4ـ2ـ7 کالج شبانه روزی چرچیل : 115
4ـ2ـ8 خوابگاه دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد : 115
5ـ8 تعریف اجزاء و عناصر و ظرفیت فضاهای پروژه 115
5ـ8ـ1 فضاهای آموزشی : 115
5ـ8ـ1ـ1 فضاهای آموزش نظری 115
5ـ8ـ1ـ2 فضاهای آموزش عملی 116
کارگاهها 116
گارگاه سفالگری به شیوه های سنتی 116
5ـ8ـ2 فضاهای کمک آموزشی 117
کتابخانه 117
نور پردازی درکتابخانه 117
آکوستیک در کتابخانه 117
استاندارد مربوط به مبلمان داخل کتابخانه 118
آمفی تئاتر (سالن چند منظوره) 118
اتاق پروژکسیون 118
فضای انتظار 119
سرویس‏های بهداشتی 119
نمایشگاه 119
نور پردازی نمایشگاه 119
ورزشگاه 120
رختکن‏های عمومی سالن‏ها 120
5ـ8ـ3 فضاهای اداری 120
تریا 121
نمازخانه 121
فروشگاه محصولات 121
5ـ8ـ5 فضاهای خدمات عمومی 121
پارکینگ 122
6ـ2ـ2 سازماندهی فضایی 135
6-2-5 ایده طراحی 135
6-2-6 سازه 136
استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا: 136
غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری 136
ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان: 137
استانداردابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها: 137
استاندارد میزها: 137
نور پردازی: 138
ساختار عمومی گالری ها: 139
ترتیب قرار گیری اشیاء: 139
نورپردازی گالری ها: 139
حرکت و دسترسی گالری ها: 140
تنظیم شرایط محیطی: 140
تهویه ی مطبوع: 141
آکوستیک: 141
حریق: 141
ساختار عمومی فضاهای نمایشی: 141
شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش: 142
شیب سالن نمایش: 142
صندلی تماشاگران: 142
اتاق رختکن(تنفس بازیگران(: 143
اتاق سخنرانی: 143
آکوستیک: 143
ایمنی از حریق: 144
استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما: 144
سالن انتظار سینما: 144
گیشه بلیط فروشی: 144
راهروهای سالن نمایش: 145
صندلی تماشاگران: 145
ورودی ها و خروجی های سالن سینما: 145
سرویس های بهداشتی سینما : 146
اتاق پروژ کتور وملحقات آن: 146
پرده نمایش فیلم: 146
فهرست منابع و ماخذ 147

فرهنگسرا چیست
فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه گری، خیاطی و جزاینها فراهم می گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت های فرامنطقه ای نیز می پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می سازند. فرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می پردازند:
فرهنگسراهای شخصیت محوردر ایران عبارت اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارت اند از: اندیشه، قرآن، انقلاب،فرهنگسرای مجازی، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره ها (اقوام)، ورزش، ماه بهمن، کار، دانش ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعات. فرهنگسراهای نهاد محور، عبارت اند از خانواده، مدرسه، و شهر.
هنرهای دستی و سنتی و ایجاد ساختارای برای ارائه آن
هنرهای دستی و سنتی در طول تاریخ همواره، ماهیت تفکر، ارزش‏ها، اعتقادات و احساسات مردم زمانه خود را آشکار ساخته و از ظلمت ها و تباهی ها و یا تلاش ها و بی قراری‏های دوران خود سخن گفته است.
این حالات و احساسات لطیف ، گاهی بر پاره سنگی ثبت شده، گلیم و زیراندازی را خوش نقش ساخته و یا در میانه نقوش پارچه‏ای قلمکار، آرام و قرار گرفته و با استعاره و رمز و راز و اشاره، هم صحبتی با ما را آغاز کرده است.
تنوع و گونه‏گونی این آثار در ایران که با عنوان هنرهای مردمی و صنایع دستی از آنها یاد می‏شود چنان است که به حق می‏توان هر شاخه از آن را موضوع پژوهشی طولانی و جداگانه قرار داد.
اما جایگاه این صنایع در زندگی امروز ما کجاست؟ و چه نقشی در عصر کنونی ایفا می‏کنند؟ آیا هنوز هم از اعتبار و ارزش گذشته برخوردار می‏باشند؟ آیا این صنایع که روزی صنعت تمام عیار زمان خویش بوده‏اند هم اکنون نیز پا به پای صنایع ماشینی رشد یافته‏اند؟ و آیا اصولاً لزومی برای حفظ و احیاء این صنایع در زمانی که هزاران کالای ماشینی توانسته جای آنها را بگیرد وجود دارد ؟
به راستی آیا صنایع دستی به عنوان تولیدی با ریشه‏های عمیق فرهنگی، می‏تواند بخشی از جاذبه‏های کاذب فرهنگ‏های بیگانه را در شرایط کنونی خنثی سازد؟
آیا این هنر – صنعت ملی قادر نیست به عنوان یک عامل موثر در ایجاد اشتغال مولد با توجه به نیاز محدود به سرمایه‎‏‏گذاری – به ویژه در سطح مناطق محروم و دورافتاده کشور- و در نتیجه کندکردن روند مهاجرت مورد توجه قرار گیرد ؟
آیا نمی‏توان از امکانات بالقوه و قابلیت‏های فراوان صنایع دستی به عنوان بخش مکمل اقتصاد کشاورزی در روستاهای کشور جهت ارتقاء سطح زندگی و بهبود شرایط زیست روستائیان سود جست؟این پرسش‏ها و دهها پرسش دیگر از این دست ، لزوم توجه بیشتر به این شاخه مهم از فعالیت‏های فرهنگی و اقتصادی جامعه را به خوبی آشکار می‏سازد.
تردیدی نیست که مقوله حساس و پراعتبار پژوهش و مطالعه در زمینه‏های گوناگون صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران و البته ادامه این فرایند که به تاسیس فرهنگسرا مینجامد، بصورت نامحدودی فراروی ما قرار دارد و باز یافتن و کنکاش در پیشینه پربار و کهن ارزش‏های ماندگار چنین صنایع و هنرهای مردمی، رسالتی است بر عهده ما ایرانیان.
1ـ1 تبیین موضوع
زنان و دختران روستایی بویژه روستاهای حاشیه کویر اغلب برای ادامه تحصیل با موانع و محدودیتهای جدی مواجه هستند. از یک طرف وجود تعصبات بجا و نابجای خانواده‏هایشان و از طرف دیگر عدم وجود مراکز آموزشی متناسب با فرهنگ و نوع زندگی خاص‏شان و همچنین دهها دلیل دیگر آنان را از تحصیل و کسب دانش و معرفت باز می‏دارد.
حال آنکه در وجود این زنان استعدادهای بالقوه فراوانی نهفته است که بخاطر عدم توجه و پرورش آن رشد نیافته و به کمال نمی‏رسند. از جمله این استعدادها، توان زنان روستایی در زمینه‏ هنرهای دستی و سنتی می‏باشد. این هنرها که ریشه در تاریخ، سنن، آداب و رسوم و فرهنگ اقوام این سرزمین کهنسال دارند، هم اکنون بدلیل عدم توجه و حمایت از صنعتگران آن از رونق افتاده و با کمی استقبال روبرو گردیده است، در نتیجه استعدادهای هنری هنرمندانش نیز در غبار غربت به هدر رفته و می‏رود. در صورتی که با دستمایه قراردادن این توان وجودی زنان روستایی در این زمینه می‏توان هم به احیاء هنرهای ملی و مردمی و هم به آموزش زنان در کنار این فعالیت‏های هنری کمک شایانی کرد.
1ـ2 اهمیت و ضرورت طراحی
امروزه ثابت شده که حس هویت و ویژگیهای فرهنگی هر ملت راز بقاء آن ملت محسوب می‏شود. ایران سرزمینی با غنای فرهنگی و هنری چندهزار ساله که قرنهای متمادی سرآمد هنر و فرهنگ بیش از نیمی از کره خاکی بوده است، اکنون می‏رود تا این ریشه‏های عمیق فرهنگی را بدست فراموشی بسپارد و با معضل بزرگ بی هویتی روبرو گردد. توجه، حمایت و ترویج این ریشه‏ها یکی از موثرترین راههای بازگشت به فرهنگ خودی و بازیابی هویت ملی می‏باشد. بخش عمده‏ای از این هویت در دستان دختران و زنان کویری و کارهای دستی ایشان است. هنرهای بومی که قرنها نیازهای ساده روستاییان را برآورده ساخته و منبع درامد مناسبی برای آنان بوده اکنون با عدم استقبال و حمایت روبرو گشته اند و روز بروز از تعداد این هنرمندان کاسته می‏گردد. در صورتی که امروزه در…………………..

سلام دوست عزیز :
لطفا موارد زیر را به دقت بخوانید
1.پایانامه های دانشگاهی رایگان نیستند و درگروه ها و کانال ها در شبکه های مجازی نمی توان انها را یافت، بدیهی است مواردی که در شبکه های مجازی یافت میشود غیر معتبر،قدیمی و ناقص است.
2.قیمت این پایانامه 35.000 تومان می باشد.
3. در صورتی که مایل به خرید ان هستید یا اطلاعات،تصاویر بیشتری در رابطه با ان می خواهید ،با شماره تلفن 09353318162 تماس حاصل فرمایید یا درتلگرام بنده پیغام بگذارید :
Telegram.me/arch_mi
4.پس از درخواست برای شما رساله کامل ان ارسال می شود.
توجه مهم (قبل از هر اقدامی حتما بخوانید) :
**پس ازدرخواست شما به ادمین محترم،زمانی که تصمیم به خرید و پرداخت وجه گرفتید ،ایشان ارتباط شما با مدیریت مجموعه را برقرار می نمایند، لذا حتما باید به سوالات مدیریت در زمینه نحوه عملکرد گروه و رضایت مندی پاسخ دهید و پس از ان وجه مورد نظر را به حساب مدیریت واریز نمایید.
**تذکرمهم: اگر درخواست انجام پروژه دانشجویی(پروژه اماده طراحی،طراحی0تا100، شیت بندی،کدی کردن مدارک،ساخت مدلینگ در3D و رندر از ان،نوشتار رساله،پایانامه ارشد،پروپزال،مقاله و …)دارید فقط با مدیریت در میان بگذارید(در جدول پایین اکانت مدیریت قید شده) و صرفا در این زمینه از ارتباط با ادمین ها بپرهیزید،لذا درصورتی که ادمین به شما پیشنهاد انجام این قبیل موارد را داد ،سریعا به مدیریت گزارش نمایید.
1
در خواست رساله فقط
Telegram.me/arch_mi
2
در خواست رساله فقط
09353318162
3
قیمت رساله
35.000 تومان
4
رسیدگی به شکایات و انتقادات شما(ارتباط مستقیم با مدیریت)
telegram.me/Saman_Mzde
5
کانال مرکزی بازدید از نمونه کارها
telegram.me/memarina
6
پیج اینستا گرام
Project.of.art
7
سایت مرکزی
www.memarina.com

بخش ششم / مبــانی طـراحــی 12

12


تعداد صفحات : حجم فایل:39 کیلوبایت | فرمت فایل : WORDx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود