تارا فایل

خلاصه کتاب اندیشه اسلامی 1 به همراه نمونه سوالات بصورت پاورپوینت


خلاصه اندیشه اسلامی(1) بخش یک به همراه نمونه سوالات تستی وتشریعی

خود شناسی
از مسایل مهم انسان و شاید مهمترین آنها، شناخت خود انسان (خود شناسی ) است.
در صورت شناخت خود (خود شناسی) است که انسان به بزرگترین سعادت نایل می شود.
دعوت به شناخت انسان از توصیه های مهم پیامبران الهی – عالمان اخلاق، عارفان و فیلسوفان است.
اگر انسان با تامل استعدادها و امکاناتی که برای رشد او آفریده شده است، بشناسد، بهتر می تواند سرمایه های وجودی خود را به کمال برساند.

خود شناسی
قرآن و روایات اسلامی، انسان را به خود شناسی دعوت می کنند.
قرآن می فرماید:
انسان باید بنگرد که از چه آفریده شده است. (طارق-5)
آیا انسان به یاد نمی آورد که ما او را آفریدیم و حال آنکه چیزی نبوده است؛ (مریم-67)
ای کسانی که ایمان آورده اید! به خود بپردازید….(مائده-105)

خود شناسی
امیر مومنان علی (ع) می فرمایند: کسی که به خود شناسی دست یابد، به بزرگترین سعادت و کامیابی رسیده است.
در تاریخ فلسفه، خودشناسی، از نظریات اساسی سقراط بوده است.
ایمانوئل کانت می گوید: انسان قبل از هر چیزی باید به ارزیابی و شناخت دقیق توانایی خود بپردازد.

خودشناسی
ضرورت خودشناسی
مقدمه کمال انسانی
پیش درآمد جهان شناسی
مقدمه خداشناسی
حلال مشکلات انسان

خود شناسی
مقدمه کمال انسانی
آدمی با شناخت خود بهتر می تواند از سرمایه های وجود ی خود بهره ببرد و آنها را شکوفا سازد.
پیش درآمد جهان شناسی
لازمه شناخت جهان، خود شناسی است . شناخت جهان پس از تعامل انسان با جهان خارج از خود حاصل می شود.

خود شناسی
حضرت علی (ع) می فرمایند:
کیف یعرِف غیره من یجهلُ نَفسه: کسی که خود را نمی شناسد، چگونه غیر خود را تواند شناخت؟
من عرف نَفسه کان لغَیره اَعرف و من جهل نَفسه کان بغیرِه اَجهل: کسی که خود را بشناسد دیگری را بهتر می شناسد و کسی که به خود جاهل است، به دیگران جاهل تر است.

خود شناسی
مقدمه خداشناسی
من عرَف نَفسه عرف ربه (هر کس خود را بشناسد پروردگارش را می شناسد)
حضرت علی (ع) : ((خود شناسی مقدمه خداشناسی است))
اگر انسان ساختار پیچیده خود را مورد تامل قرار دهد، به ناظمی حکیم و علیم که چنین ساختاری را پدید آورده است، آگاه می گردد.
قرآن مجید می فرماید ((در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است و در وجود شما؛ آیا نمی بینید))

خود شناسی
حلال مشکلات انسان
بسیاری از مشکلات انسان ناشی از خود ناشناسی است.
اگر آدمی نقش خود را در زندگی، حقیقت واقعی خود، هدف خلقت، رابطه اش با خدا، نقش اخلاق نیکو و … را بداند، بسیاری از مشکلاتش حل گشته و زندگی سعادت آمیزی را برای خود رقم می زند.

حقیقت انسان
در باب حقیقت انسان دو دیدگاه وجود دارد :مادی و الهی
1-دیدگاه مادی : کسانی که هستی را با ماده برابر می دانند، انسان را پدیده ای کاملا مادی و تمام قوانین حاکم بر حقیقت انسان را مادی می دانند.
مادی گرایان معتقدند انسان با مردن متلاشی و جسمش نابود می گردد
2- دیدگاه الهی: آنها علاوه بر بعد مادی انسان به بعد غیرمادی او نیز اعتقاد دارند و برای انسان علاوه بر بدن مادی، حقیقتی به نام روح قائلند.

حقیقت انسان
قران حقیقت انسان را روح او می داند می فرماید:
ثم سواء و نفخ فیه من روحه
((تسویه)) در این آیه به معنای خلقت اعضای بدن بصورت اعتدال و به دور از افراط و تفریط می باشد.
مقصود از (( سوی)) ، تکمیل خلقت جسمانی و پردازش آفرینش ظاهری بدن است.
توفی به معنای اخذ و گرفتن است.

حقیقت انسان
حقیقت انسان، روح او است تاکنون از دیگاه قرآن که انسان را دارای دو ساحت روح و بدن می دانند. در هنگام مرگ ، روح و نفس آدمی از بدن جدا می شود و بعد از مرگ با اینکه پس از مدتی بدن مادی متلاشی می شود. روح باقی می ماند و در عالم برزخ به حیات خود ادامه می دهد.حقیقتی که حیات انسان وابسته به آن است، همان روح او است که پس از مرگ باقی می ماند.

حقیقت انسان
ابعاد روح و روان انسان:1- بعد ادراکی 2-بعد گرایشی
بعد ادراکی
این بعد در دو حوزه نظر و عمل فعالیت می کند .اگر متعلق شناخت ,اشیا انگونه که هستند یا خواهند بود باشد به ان حوزه شناخت نظریه می گویند ولی اگرمتعلق شناخت ,عمل انسان از جهت خوب وبد ,یا باید و نباید ها باشد به آن حوزه شناخت عملی می گویند.
تمایز شناخت عملی و نظری در متعلق شناخت است نه در قوه شناخت

حقیقت انسان
1- بعد ادراکی
ادراک نظری
علم حصولی
شناختی که برای انسان حاصل می شود، یا از طریق صورت ها و مفاهیم ذهنی است که علم حصولی نام دارد. مانند عمل انسان به درختی در مقابل خود که از این درخت ، صورتی در ذهن او حاصل می شود
علم حضوری
انسان مستقیماً به متعلق شناخت و یا وجود واقعی و عینی آن آگاهی دارد که به آن علم حضوری می گویند. مانند آگاهی انسان به احساسات و حالات روانی خود مثل ترس

حقیقت انسان
شهود عرفانی
گاهی متعلق علم حضوری، خدا و امور مربوط به خداست که به آن شهود عرفانی می گویند. بزرگان معصوم مانند امیر مومنان پیش از مشاهده اشیاء، خدا را می بینند و سپس در پرتو رویت خدا به اشیاء آگاه می شوند.

حقیقت انسان
1- بعد ادراکی
قوای علم حصولی: 1- قوه حس2- قوه عقل
قوه حس: بسیاری از صورتهای ذهنی از طریق حواس پنجگانه به ما می رسند. مانند دیدن اشیاء یا شنیدن صداهایی که از طریق چشم، گوش و یا سایر حواس حاصل می شوند. از همه این مجازی صورت هایی در ذهن حاصل می شود.

حقیقت انسان
قوه عقل: این قوه، توانایی درک مفاهیم کلی را دارد مانند مفهوم انسان، کتاب، دانشجو که از خصیصه کلیت برخوردارند. عقل از طریق استدلال و قیاس و برهان به معلومت جدیدی می رسد.

حقیقت انسان
1- بعد ادراکی
ادراک عملی
شناختی را که مربوط به حوزه عمل یعنی بایدها و نبایدها و خوب ها و بدهاست، حوزه شناخت عملی گویند مانند اینکه عدالت خوب است یا راستگویی کار خوبی است
حکمت عملی عبارت است از علم به تکالیف و وظایف انسان مانند علوم تربیتی و مکاتیب تعلیم و تربیتی

حقیقت انسان
بعد گرایشی
این بعد همان تمایلاتی است که با روح انسان سرشته است. این تمایلات در اثر عوامل خارجی و القائات محیط و جامعه و تربیت پدید نیامده اند، هر چند این عوامل در رشد و شکوفایی آنها موثرند، مانند میل به دانش و پرستش خدا که در ذات انسان نهفته است.

حقیقت انسان
2- بعد گرایشی
گرایشات انسان را به دو دسته تقسیم کرد:1-گرایش های حیوانی 2- گرایش های انسانی
گرایش های حیوانی
این گرایشات در میان حیوان و انسان مشترکند که به آنها غزیزه هم می گویند.مانند گرایش به حفظ ذات و میل به جنس مخالف
گرایش های انسانی
تمایلاتی است که به انسان اختصاص دارد و کمتر در حیوانات مشاهده می شوند مانند میل و محبت
امام علی (ع): ((خداوندا! تو قلبها را برمحبت خود آفریده ای.))

نمونه سوالات
1- شناخت واقعی امور معنوی و روحی از چه طریقی حاصل می شود؟
علم حصولی
علم تجربی
علم عرفانی
علم حضوری
جواب د ( علم حضوری )

نمونه سوالات
2-گزینه ای که بیانگر مهمترین مسائل انسان که از نظریات اساسی سقراط است؟
عدالت اجتماعی
شناخت خدا
شناخت خود انسان
شناخت مسائل اعتقادی
جواب : گزینه 3 ( شناخت خود انسان )

نمونه سوالات
3-روایت (( کسی که به خود شناسی دست یابد به بزرگترین سعادت و کامیابی رسیده است )) از کدام معصوم است؟
پیامبر گرامی اسلام (ص)
امام صادق (ع)
امام رضا (ع)
امام علی (ع)
جواب: گزینه 4 ( امام علی (ع) )

نمونه سوالات
4- تمایز علوم و حکمت نظری و عملی در چیست
در قوه شناخت
در متعلق شناخت
در استعداد انسان
در نیروی ادراک
جواب : گزینه 2 ( در متعلق شناخت )

نمونه سوالات
5 – نام شناختی که به واسطه صورت ها و مفاهیم ذهنی برای انسان ها حاصل می شود چیست؟
حضوری
بدیهی
فطری
حصولی
جواب: گزینه4 ( حصولی )

نمونه سوالات
6-کدام فیلسوف معتقد است که انسان قبل از هر چیز باید به ارزیابی و شناخت دقیق توانایی شناخت خود بپردازد؟
کانت
افلاطون
پارمیندس
ارسطو
جواب: گزینه 1 (کانت)

نمونه سوالات
7- مقصود از سوی در آیه ( ثم سواه و نفخ فیه من روحه ) چیست؟
تکمیل خلقت انسان
تکمیل خلقت جسمانی انسان
خلقت انسان ها بطور مساوی
خلقت انسان ها بصورت اعتدال
جواب : گزینه 2

نمونه سوالات
8- از مسائل مهم انسان و شاید مهمترین آنها کدام است؟
نیازهای مادی
مسائل اعتقادی
شناخت خود انسان
مسئله انتخاب همسر و ازدواج
جواب : گزینه 3

نمونه سوالات
9- شناخت جهان عبارت از چه چیزی است؟
تعامل انسان با جهان خارج
درک اسرار عالم
خودشناسی
خداشناسی
جواب: گزینه 1

نمونه سوالات
10- علم انسان به حالات روانی و احساسی خود از چه نوع علمی است؟
حصولی
تجربه حسی
حضوری
حصولی و حضوری
جواب : گزینه ج

نمونه سوالات
11- از ذکر روایات چه چیزی مقدمه محبت و معرفت به خداست؟
ذکر و یاد حق
خود شناسی
توجه به نعمت های الهی
پیروی از پیامبران الهی
جواب گزینه 2

نمونه سوالات
12-آگاهی انسان به تصمیم و اراده خود جزو کدام دسته از شناخت ها است
ادراک عملی
ادراک نظری
علم حصولی
علم حضوری
جواب گزینه 4

نمونه سوالات
13- بعد ادراکی انسان در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟
علم و حرکت
نظر و عمل
درک و احساس
آگاهی و گواهی
جواب: گزینه 2

نمونه سوالات
14- شناخت واقعی امور معنوی و روحی نظیر غم و شادی و امید از چه طریقی میسر است؟
عشق
علم حصولی
علم حضوری
محبت
جواب گزینه 3

نمونه سوالات
15- کدام یک از گزینه های زیر،از عوامل ضروری برای خودشناسی می باشد؟
فرجام نگری انسان
معیشت انسان
حلال مشکلات انسان
حقیقت انسان
جواب گزینه 3

نمونه سوالات
16- خلقت انسان که به دور از افراط و تفریط است، را چه می گویند؟
تسویه
حنیف
فطرت
توفی
جواب گزینه 1

نمونه سوالات
17- در حقیقت برای انسان دو دیدگاه وجود دارد که عبارتند از :
تجربی و معنوی         
 الهی و معنوی          
  مادی و الهی        
  حسی و تجربی
جواب گزینه 3

نمونه سوالات
18-کدام گروه از گرایش ها بین انسان و حیوان مشترک است؟
میل و محبت به خدا    
 هردوی دارای فطرت دینی   
گرایش به ذات و صیانت و جنس مخالف
گزینه ی ب و ج
جواب گزینه 3

نمونه سوالات
19- کدام عبارت زیر دربرگیرنده راه های خداشناسی نیست؟
گنجینه های فطرت و نهاد را کشف کرد 
امیال نفسانی را تعدیل نمود
استعدادهای فطری را به کمال رساند
استعدادهای مادی را به کمال رساند
جواب گزینه 4

نمونه سوالات
20-اگر انسان ایمان داشته باشد که در هر حالی خداوند به او علم……….. دارد و همیشه در محضر الهی است، ………… . 
حصولی- گرفتار مشکلات و سختی های دنیا نمی شود.
حضوری- به راحتی از گناهان اجتناب می ورزد.
حصولی- به راحتی از گناهان اجتناب می ورزد.
حضوری- گرفتار مشکلات و سختی های دنیا نمی شود.
جواب گزینه 2

نمونه سوالات تشریحی
1- حقیقت انسان چیست؟
2- بعد ادراکی در چند حوزه فعالیت می کنند؟ توضیح دهید.
3-منظور از بعد گرایشی انسان چیست؟
4- قرآن و روایات اسلامی چه توصیه هایی به انسان نسبت به خودشناسی می نماید ؟
5-ضرورت خود شناسی را بیان کنید و به دلخواه دو مورد آنرا توضیح دهید ؟
6- علم حصولی وحضوری را تعریف نمائید

نمونه سوالات تشریحی
7-دیدگاه اسلام درمورد روح وحقیقت آن چیست؟
8-خود شناسی چگونه میتواند مقدمه خداشناسی باشد؟
9-حقیقت انسان بدن مادی اوست یا روح او؟دیدگاه قران را توضیح دهید
10-چهار دلیل بر ضرورت خودشناسی را نام برده و یکی از انها را توضیح دهید

راه رسیدن به سعادت و خوشبختی ایمان است.
قرآن کریم ایمان را عامل رستگاری و از ویژگی های پرهیزگاران و هدایت یافتگان می شمارد.
قرآن تاکید می کند که ایمان می تواند آدمی را از تاریکی ها به نور راهنمایی کند.
ایمان امری است معنوی و حالتی روحی که جایگاه آن قلب آدمی است.
معنای ایمان

معنای ایمان
لغوی : ایمان از مصدر باب افعال و از ریشه آمن ( امنیت یافتن) است که به معنای جای گیر شدن اعتقاد در قلب یا تصدیق چیزی با اطمینان و به مفهوم ایمنی در کار است ( اعتقاد قلبی به چیزی ) اصطلاحی : اعتقاد قلبی داشتن به خداوند ، پیامبران و ائمه می باشد . به شخصی هم که پای بند به این اصول باشد، نیز مومن گفته می شود

امام رضا (ع) :
(ایمان تصدیق قلبی و اقرار زبانی و عمل به ارکان و اعضاست.)
شخص با ایمان از شک و تردید در اعتقاد خود ایمن است.
از معنوی لغوی بر می آید که اعتقاد و تصدیق قلبی به چیزی یا کسی، ایمان نام دارد.
واژه ایمان در اصطلاح به معنای اعتقاد و تصدیق قلبی به خدا، روز قیامت ، کتب آسمانی، ملائکه و پیامبران و به تعبیری امور غیب است.

معنای ایمان

1- ایمان و معرفت
برای درک بهتر ایمان باید رابطه میان ایمان با معرفت و علم، عقل، عمل، اراده و اختیار را دانست.
از دیدگاه قرآن، ایمان مبتنی بر معرفت و علم است ولی چنین نیست که اگر معرفت و علم وجود یابند ،ایمان نیز ضرورتاً وجود پیدا کند، چه بسا کسانی که علم و معرفت دارند ولی ایمان ندارند (مانند شیطان و قوم بین اسرائیل ) . ایمان به معنای علم نیست ولی مبتنی بر آن است زیرا ایمان به آنچه نمی شناسیم معنا ندارد .
معنای ایمان

قرآن در آیه های زیر به رابطه ایمان با معرفت و علم اشاره می کند: 
وجحلوابها و استیفنتها انفسهم ظُلماً و علُواً: و با آنکه دلهایشان بدان یقین داشت، از روی ظلم وتکبر آن را انکار کردند.
از این ایه بر می آید بنی اسرائیل به معجزات حضرت موسی معرفت و یقین داشتند ولی به دلیل روحیه ی برتری جویی و ستم کاری آنها را انکار میکردند. (در این جا علم و معرفت هست ولی ایمان نیست.)
شیطان به عظمت خدا آگاه بود ولی سرانجام ایمان خود را از دست داد (علم و معرفت خست ولی ایمان نیست)
معنای ایمان

2- ایمان و عقل
از دیدگاه اسلام ،ایمان دینی، مبتنی بر عقل است و عقل و دین دو موهبت الهی است که خداوند به بشر ارزانی داشته است . عقل دین را و دین عقل را تایید می کند به طوری که پیامبران را حجت یا رسول ظاهری و عقل را حجت یا رسول باطنی یاد می کنند
قرآن از نمونه هایی در باب عقل یاد می کند:
ما قرآن را به زبان عربی نازل کردیم؛ شاید تعقل کنید.
بدترین جنبندگان نزد خدا کسانی هستند که کر و لال اند و اصلاً تعقل نمیکنند.
معنای ایمان

آنگاه گویند که اگر ما سخن انبیا را شنیده بودیم یا به دستور عقل رفتار می کردیم، امروز از دوزخیان نبودیم.
هنگامی که به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید! می گویند: نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی می نماییم. آیا پدران آنها، چیزی نمی فهمیدند و هدایت نیافتند.
روایات اسلامی نیز اهمیت فراوانی به عقل و تعقل می دهند، به گونه ای عقل را حجت باطنی و راهنمای مومن می دانند.

معنای ایمان

1- امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و ظاهری و حجت باطنی. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامانند و اما حجت باطنی ، عقل ها هستند.
2- امام صادق علیه السلام :
((عقل راهنمای مومن است.)) و (هرکس عاقل است دین دارد و کسی که دین دارد به بهشت می رود )
معنای ایمان

3- ایمان و عمل
از دیدگاه اسلام میان ایمان و عمل ،ارتباط تنگاتنگی وجود دارد . خداوند یکی را بدون دیگری نمی پذیرد زیرا عمل نمود ظاهری ایمان است و اگر عمل نباشد، آشکار می شود که ایمان در قلب ریشه ندوانیده است . بنابراین، ایمان بدون عمل ، ایمان راستین و نجان بخش نیست . عمل از ارکان ایمان شمرده می شود و تنها عملی ارزشمند است که از سر ایمان و بندگی خدا ناشی می شود و نه عملی که از سر نفع شخصی و یا عادت و ریا به انجام رسد.
معنای ایمان

خدا در قرآن می فرماید:
((بادیه نشینان گفتند: ایمان آوردیم. بگو، ایمان نیاورده اید، بلکه بگویید اسلام آورده ایم.))
از امام صادق پرسیدند کمترین مرتبه ایمان چیست؟ فرمود:
((اینکه آدمی به وحدانیت خدا و بندگی و رسالت محمد صلی الله علیه و آله گواهی دهد و اطاعت از حق را بپذیرد و امام خود را بشناسد. هرگاه چنین کرد، او مومن است.))

معنای ایمان

امام علی علیه السلام می فرمایند:
((اگر ایمان تنها بر زبان آوردن شهادتین بود، روزه و نماز و هیچ حلال و حرامی تشریع نمی گشت.))
قرآن درباره عمل بدون ایمان می فرماید:
((داستان اعمال کسانی که به پروردگارشان کفر ورزیدند، داستان خاکستری است که در روز طوفانی بادی سخت بوزد که هیچ از آن خاکسترها را نمی توانند کسب کنند.))

معنای ایمان

4- ایمان و اختیار
ایمان و کفر دو امر اختیاری است و آدمی باید با تامل و تفکر به دین حق ایمان بیاورد و سعادت دنیا و آخرت خویش را تامین کند و می تواند از سر اختیار کفر بورزد و دین خدا و راه هدایت را انکار کند و سرنوشت هلاکت باری برای خود رقم زند.

معنای ایمان
قرآن درباره اختیاری بودن به صراحت بیان می نماید:
((بگو، دین حق، همان است که از جانب پروردگار شما آمد. پس هرکه می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد کافر گردد.))
((کسانی که آیات ما را دروغ شمردند و از پذیرفتن آنها تکبر ورزیدند، درهای آسمان بر ایشان گشوده نمی شود و در بهشت در نمی آیند و …))

قرآن در آیات متعددی متعلقات ایمان را بر شمرده که برخی از انها عبارتند از:
1- ایمان به خدا
2 – ایمان به آخرت
3- ایمان به رسالت پیامبر و ایمان به انبیای گذشته
4- ایمان به قرآن و کتب الهی پیشین
5- ایمان به ملائکه
6- ایمان به امامت
7- ایمان به عالم غیب
متعلقات ایمان

ایمان به خدا و رسالت و معاد جزء اصول دین هستند و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دیگر متعلقات از لوازم اعتقاد به اصول هستند.
قرآن می فرماید:
((بگویید هیچ معبودی جز خدای یگانه نیست تا رستگار شوید.))

متعلقات ایمان

ایمان حقیقتی است دارای درجات مختلف و چنین نیست که اهل ایمان در درجه ایمان یکسان باشند. مرتبه برتر ایمان، آن است که فرد به درجه عصمت می رسد و هدفی جز رضایت خداوند ندارد.
از آنجا که ایمان مبتنی بر معرفت است و جلوه آن، عمل صالح است، چون معرفت مومن عمیق تر گردد و عمل صالح او بیشتر شود، ایمان او نیز استواری بیشتری می گیرد.

درجات ایمان

امام صادق (ع) : ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و پله های آن یکی پس از دیگری پیموده می شود.  کمترین درجه ی ایمان توحید و ایمان به رسالت پیامبر اکرم و برترین درجه آن این است که فرد به عصمت برسد و جز رضایت خداوند هدف دیگری نداشته باشد
درجات ایمان

درجات ایمان
برای رسیدن به مراتب عالی ایمان باید: 
۱- در برابر اوامر و نواهی خداوند تسلیم محض گردد نه آنکه به برخی احکام ایمان آورد و به برخی دیگر کفر بورزد . ۲- به متعلقات ایمان علم یابد و بر این علم خویش پیوسته بیفزاید. ۳- به متعلقات ایمان بیشتر توجه کند و پیوسته به یاد خدا و قیامت باشد . ۴- بکوشد تا به لوازم ایمان پای بند باشد و پیوسته حساب روز قیامت را به یاد آورد تا نگذارد هوای نفس بر او غلبه کند و فرمان خدا را زیر پا بگذارد 

اگر انسان ایمان دارد که خداوند ناظر اعمال و کردار آدمی است در برابر چنین خدایی نباید گناه کند، و اگر می داند که در قیامت به همه کارهای خوب و بد رسیدگی می شود، دائما روز قیامت را به یاد آورد تا نگذارد هوای نفس بر او غلبه کند و فرمان خدا را زیر پا بگذارد.
درجات ایمان

نمونه سوالات تستی (فصل دوم)
1-جایگاه ایمان در …………. است.
روح
قلب
عقل
فکر و روان    
جواب گزینه 2                                                     

نمونه سوالات تستی (فصل دوم)
2-از دیدگاه قرآن ایمان بر ……………. استوار است
معرفت
علم
معرفت و علم
اعتقاد
جواب گزینه 4

نمونه سوالات تستی (فصل دوم)
3-این سخن از کیست: «ایمان تصدیق قلبی و اقرار زبانی و عمل به ارکان و اعضاء است»
امام صادق(ع)
امام علی(ع)
امام سجاد(ع)
امام رضا(ع)
جواب گزینه 4

نمونه سوالات تستی (فصل دوم)
4-کدام یک از عوامل زیر موجب نشاط و آرامش و اطمینان قلبی است؟ 
اخلاق
ایمان
عمل
وجدان
جواب گزینه 2

نمونه سوالات تشریحی (فصل دوم)
1-متعلقات ایمان در قرآن را نام ببرید ؟
2-مراتب و درجات ایمان را با استفاده از روایت امام صادق (ع) بیان کرده و اموری که موجب تقویت ایمان می شود را نام ببرید.
3-رابطه ایمان و عقل را بیان نمایید.
4-رابطه متقابل ایمان و معرفت را بیان نمایید .
5-معنای لغوی و اصطلاحی ایمان چیست ؟

نمونه سوالات تشریحی (فصل دوم)
6-رابطه ی متقابل ایمان و عمل صالح را توضیح دهید ؟
7-معنای اصطلاحی ایمان را بنویسید؟
8-درجات ایمان را بیان کنید ؟


تعداد صفحات : 67 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود