تارا فایل

بررسی اندیشه های فرانک لوید رایت Lloyd Wright


Shiva kamizi
بررسی اندیشه های فرانک لوید رایت
Lloyd Wright
American landscape architect

– در سال 1867 در شهر ویسکانسین متولد شد
– معمار، طراح داخلی و نویسنده آمریکایی که بیش از هزار بنا و سازمان طراحی کرده و پانصد ساختمان را کامل کرده است.
– در سال ۱۹۹۱ به عنوان بزرگترین معمار آمریکایی در تمام دوران شناخته شده است
زندگینامه

تحصیل در دانشگاه ویسکانسین مهاجرت به شیکا گو
کار در دفتر Lyman Silsbee
1886
اقدام به تاسیس دفتر شخصی و شروع فعالیت های مستقل

1893
استخدام در دفتر (سولیوان و ادلر)
آشنایی با مکتب شیکاگو

1889
1928
طرح ایده برود آکر سیتی
1932
بسط تئوری شهر پهن دشتی به واسطه چاپ مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز
1935
انتشار طرح کاملی از برودآکر در نمایشگاه Rockefeller center

Falling water house-1937- Pennsylvania

Unity Temple-1908-Illinois

Solomon R.
Guggenheim Museum
1937-Manhattan- New York
Robie House-1910- Illinois

Taliesin West-1937-Arizona
Home and studio of Lloyd wright-1889- Oak Park
اثار رایت

آزادی و دموکراسی
فردگرایی
طبیعت گرایی
اجتماع کم تراکم
اصول برود اکر

تعریف رایت از شهر پهن دشتی در کتاب «شهر نا پیدا»
. . . تصور کنید منظره ای فراخ را از بزرگراه ها، جاده هایی عظیم با معماری باشکوه ، ایستگاه های حمل و نقل عمومی و انواع سرویس ها بدون وجود چیزی که چشم را بیازارد.
مجموعه ای از واحد های متنوع مزارع، کارخانه ها، فروشگاه های حاشیه جاده ها، مدارس و . . . که در عین مستقل بودن یک کلیت منسجم را به وجود می آورند.
تمام این واحدها به گونه ای هماهنگ شده اند که هر شهروندی در آینده می تواند لذت و شکوفایی فردی را در میان خانه ای با مساحت 1050 مایل به دست آورد. . .

H
C
D
X
A
E
F
B
G
Commerce, Manufacturing, and
Industr y
Orchards
Commerce, Manufacturing, and
Industry
Commerce and Recreation with
Little Farms
Recreation and Administration
Recreation and County
Nonfarm Housing
One Acre Housing Sites
Housing and Higher Education
الگو برود اکر

توجه به نظام کاربری و تفکیک عملکردها

توجه به موضوع کاربری زمین در قرن بیستم

توجه رایت به موضوع کاربری زمین

قرارگیری پمپ بنزین در مرکز شهر
جاهایی برای نگاه داشتن خودرو ها در کنار بزرگراه ها
در هسته مرکزی شهر به شعاع نیم مایل (600متر)، خانه ها و مدارس قرار داشتند
قرارگیری کارخانه ها و مراکز کار و تجارت در مجاورت دسترسی های اصلی
در حومه نیز کشتزار های کوچک. . .
ویژگی های برود اکر

معماری ارگانیک

معماری ارگانیک باید به هر انسان آن چنان مکان مناسبی برای کار و زندگی تقدیم کند که بتواند از بودن در آن خود را خوشحال و مفید احساس کند.

معماری ارگانیک و تاکید بر منظر شهری
نشئت گرفتن معماری به گونه ای اصیل از نشیب و فراز زمین
بناها با شکل هایی بی نهایت متفاوت، به طبیعت و خصوصیت زمینی شبیه می شوند که بر روی آن بنا خواهند شد.
در شهر رایت منظر شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، شهر پهندشتی شهر محض و تعریف شده ای نبود و هرجایی می توانست شهر پهندشتی باشد

گونه ای ویژه از مسکن (خانه-باغ)

هر خانه و فضای سبز پیرامون آن مدلی را شکل می دهد که در همه شهر به کار می رود.
این واحد ها بسیار ارزان قیمت هستند و به گونه ای اندامواره (ارگانیک) برای برآوردن نیازهای روزانه طراحی شده اند.
آزادی در گونه خانه سازی به گونه است که هر فرد می تواند از خانه خویش کلیتی هم ساز بسازد، کلیتی منطبق با امکاناتش، منطبق با زمینی که در اختیار دارد، کلیتی قابل احترام چون خدایی که قابل پرستش است.
این است یک «بنا – الگوی» منحصر بفرد، قابل استفاده و بهداشتی برای فرد ساکن
آپارتمان های تعاونی کماکان برای شهروندانی که هنوز تجربه زندگی در گسترده شهر را ندارند ساخته خواهد شد، این آپارتمان ها در پارک های خصوصی بدون همسایه استقرار خواهند یافت

توجه به نوعی ویژه از مسکن در پیوند نا گسستنی با زمین (خانه-باغ)

تاکید بر سرگرمی و گذران اوقات فراقت

به طور کلی در سراسر شهر سعی شده است تا زندگی معمولی، کار، سرگرمی و فضای سبز همه با هم در آمیزد.
رایت برای مراکز خرید یک تعریف تازه به دست می دهد. او کارهای تفریحی و جایی برای گذراندن اوقات فراغت را در آنجا پیش بینی می کند
طرحی می دهد که کارهای تجاری در فضایی سرگرم کننده انجام شود. او نزدیک بزرگراه ها مرکزی اجتماعی پیش بینی کرده که در آن زمین های گلف و تنیس،باغ وحش، آکواریوم و موزه هنری قرار گرفته است.

تاکید بر سرگرمی و تلفیق ارزش های مادی و معنوی

شیوه های نوین حمل و نقل

آمریکا می تواند به شبکه ای از بزرگ راه ها ی بیشمار تبدیل شود و به کمک راه آهن با ایستگاه های کوچک و همچنین فرودگاه های کوچک تکمیل گردد.
شهر در این طرح با مقیاس تازه ای رو برو می شود و در این شهر شخص می تواند پیشرفت کند، به سرعت به هرجا برود و با خودروی خود به تمام امکانات تا شعاع 150 مایلی (240 کیلومتری) دسترسی داشته باشد.
ایجاد شبکه ی ترافیکی گسترده امکان پراکنده زیستن جمعیت را فراهم می کند. رسانه های گروهی نیز به افزایش پتانسیل تماس های اجتماعی این جمعیت منجر خواهد شد.
بنا بر این برای این شهر بزرگ راه هایی را تصور می کنیم که به خوبی با منظر و دورنمای طبیعی، بی هیچ شکستگی تلفیق شده اند. بزرگراه هایی عاری از هرگونه تاسیسات روساختی زشت و نازیبا، آزاد از هرگونه تابلوهای زننده. این جاده های بزرگ مجموعه های نا محدود و واحد های متفاوت را به یکدیگر متصل یا از یکدیگر جدا می سازند.

حرکت و تماس از طریق وسایل نوین ارتباطی و در راس آن اتومبیل

کارایی و خودکفایی نسبی

همه واحد های کارکردی(کارخانه، مزرعه، اداره، مغازه یا مسکن) همه کلیسا ها یا تئاترها در فاصله 10 دقیقه ای از مدارس و بازارهای جاده ای وسیع و متفاوت قرار می گیرند.
کارخانه ها و مراکز تولید و توزیع بی هیچ واسطه ای در خدمت مردمانی هستند که در همسایگی بلافصل آن ها کار می کنند.
واحد های حرفه ای (دفاتر کوچک، درمانگاه ها، بیمارستان ها، نمایشگاه های هنری و . . . ) در بسیاری از موارد در ارتباط مستقیم با بخش مسکن جای داده می شوند.
این واحد های عملکردی که هریک با دیگری ادغام شده است را به گونه ای تصور کنیم که هر شهروندی بنا به میل خود بتواند تمامی صور تولید، انتقال و شادکامی را در فاصله ای بین ده تا چهل دقیقه از محل سکونت خود در اختیار داشته باشد و اینکه او بتواند این امکانات را در زمان حداقل به وسیله اتومبیل خود، هواپیمای شخصی و یا حمل و نقل عمومی در اختیار داشته باشد

واحد های کارکردی تلفیق شده در راستای رسیدن به کارایی و خودکفایی نسبی
تعریف عملکرد های مستقل که در عین استقلال کلیتی واحد و منسجم را به موجود می آورند. این توزیع منسجم شیوه های زیست، در ارتباط تنگاتنگ با زمین، شارستان عظیمی را بوجود می آورد که تمامی کشور را در بر می گیرد. این گسترده شهر فردا خواهد بود، شهر کشور خواهد شد. این چنین است که هیچ نیازی به دویدن از این سوی به آن سوی در مرکز خدماتی وجود نخواهد داشت.

رشد جمعیت
مشکلات حمل و نقل مدرن
عدم تحقق خودکفایی حومه ها
فرصت های زندگی
صرفه های ناشی از تجمع
چرا امروز برود اکر سیتی وجود ندارد ؟

توسعه حومه ها
وابستگی به اتومبیل
مکانیابی کاربری ها
(رابطه دسترسی و کاربری)
کدام جنبه برود اکر به واقعیت پیوست ؟

هرچند طرح رایت در حد یک اندیشه باقی ماند اما نکات و تجربیات ارزشمندی را نظیر ارج نهادن به جلوه های طبیعی بر جا گذاشت. در آن زمان بسیاری این اندیشه را عجیب می پنداشتند، اما ایده شهر پهندشتی همگام با گسترش نواحی حومه ای در آمریکا تا حدی خود را تثبیت نموده و چهره آمریکا را در طول نیمه دوم سده بیستم دگرگون ساخت.
چه چیزی میتوان از برود اکر اموخت ؟

رایت استدلال کرد که با خودرو و جریان برق ارزان در همه جا، نیاز قدیمی به متمرکز شدن فعالیت ها در شهرها پایان یافته و پخشایش نه تنها خانه ها بلکه همچنین مشاغل، قاعده آتی خواهد بود. توصیف رایت از برود آکر تصویری دقیق از شکل سکونتگاه معمول در آمریکای شمالی بعد جنگ جهانی دوم است و وی قریب به 20 سال قبل از آنکه مرکز خرید خارج از شهر در آمریکا فرا برسد انتظارش را کشیده بود.

«پیشنهاد مذکور از استعاره ای ارگانیک تبعیت کرده و در آن نظام سلولی، تنوع متعادل، بهداشت خوب، روابط نزدیک، ثبات، وابستگی متقابل و رجعت به دنیای طبیعی مورد تاکید قرار می گیرد. این طرح شورش رایت علیه زیاده طلبی خصوصی در قالب نوع ساده ای از حومه باز شهری است.

طرح رایت دموکراتیک بود، نه به خاطر آنکه در یک هیئت مقننه بحث شده یا در یک انتخاب به تصویب رسیده بود، بلکه به دلیل اینکه نماینده احساسات عمیق یک ملت بود.
Kevin Linch
Peter Hall
Robert Fishman
نقد نگری الگو پهن دشتی

پاکزاد، جهانشاه (1386) "سیر اندیشه ها در شهرسازی (1)"، انتشارات شرکت عمران شهرهای جدید، تهران.
شوای، فرانسوا (1384) "شهرسازی؛ تخیلات و واقعیات"، ترجمه سید محسن حبیبی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
هال، پیتر (1381) "برنامه ریزی شهری و منطقه ای"، ترجمه جلال تبریزی، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران.

Metcalf, Matt (2010), “BROADACRE CITY ;A New Community Plan” , School of Architecture, University of Utah
Fishman, Robert (1977) “Urban Utopias In The Twentieth Century: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright, and Le Corbusier”, Basic Books, New York.
Wikipedia (2007) “Broadacre City”.
(Website: http://en.wikipedia.org/wiki/Broadacre_City)
The Frank Lloyd Wright Foundation (2007) “Frank Lloyd Wright, Broadacre City, annotated plan (sketch), 1934-35”, Scottsdale, Arizona.
(Website: ttp://architettura.supereva.com/files/20060115/index.htm)

منابع


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : powerpoint

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود