پـروژه:
نقد فضا از خانه رابی (ساخته فرانک لویدرایت)
استاد:
جناب آقای مهندس نظری
گردآورندگان:
کمال سعیدنژاد
بهار 1389
فضای بسته
فضای بسته
فضای نیمه باز
فضای نیمه باز
فضای بسته
فضای باز
فضای بسته
فضای نیمه باز
فضای باز
فضای بسته
فضای نیمه باز
فضای دیداری
دید مناسب از طریق تراس ها
فضای دیداری مناسب
ایجاد دید مناسب از تمامی جهات
دید از طبقات متفاوت
فضای دیداری
فضای دیداری
فضای دیداری
محـور حرکتـی
فضای حرکتی و مکث
فضای حرکتی و مکث
مسیـر عبـور
فهرست شناخت فضا
فضای خیس
فضای نیمه خیس
فضای خشک
فضای خیس
فضای نیمه خیس
فضای خشک
فضای خیس
فضای نیمه خیس
فضای خشک
پر صدا
کم صدا
پر صدا
کم صدا
فضای پرصدا
فضای بی صدا
فضای کم صدا
فضای پر صدا و کم صدا
پـر
خالی
پـر
خالی
فضای پر و فضای خالی
فضای پر و فضای خالی
فضای پر و
فضای خالی
فضای پر و
فضای خالی
فضـای روشـن وتاریـک
فهرست شناخت فضا
فضـای روشـن وتاریـک
خـانـه رابــی
اجرای طرح خانه رابی یکی از بزرگ ترین و به یاد ماندنی ترین آثار اولیه رایت نبوغ رو به تکامل او را به اوج پختگی رسانید. خانه رابی همانند خانه های سبک پرایری ما قبل خود ساختمانی است عریض کم ارتفاع و افقی که نمایانگر لایه گذاری منسجم و کارآمدی می باشد که نمونه آن قبلا مشاهده نشده است . به نظر می رسد که رایت در طراحی این بنا تحت تاثیر آخرین دستاورد های فن آوری ماشینی روز بوده چراکه خانه رابی شباهت زیادی به هواپیما و کشتی های بخار اقیانوس پیمایی دارد که در زمان طراحی و ساخت این خانه بسیار شگفت آور بودند.
در طرح این خانه به سبک پرایری نوعی استحکام خاص وجود دارد که با بافت شهری واقع شده در آن متناسب است . تدبیر رایت در طراحی این بنا صفحات افقی بزرگی است که با استادی تمام طوری روی هم چیده شده که توانسته اند سطوح داخلی چندگانه بالکن های روباز و بهار خواب های احاطه شده ای ایجاد کنند . دیوارهای خارجی پوشیده با آجر قرمز رومی رنگ بلند و باریک در بالا ترین ارتفاع دارای نوعی پوشش از جنس سنگ آهک هستند.
در این بنا نیز همچون آثار دیگر رایت موقعیت ساختمان نقش کلیدی ایفا می کند و شکل صلیب که ایده بسیاری از طرح های او در این دوره است در پیش آمدگی گسترده طبقه فوقانی به چشم می خورد . خانه همانند دژی محکم ساکنان را در برابر سر و صدا و هیاهوی خیابان محافظت کرده و ورودی را در سمت راست خود پناه می دهد . قرار دادن اتاق های نشیمن و نهارخوری در طبقه دوم و اتاق بازی بچه ها و اتاق بیلیارد در طبقه پایین از جمله تغییراتی است که رایت به واسطه آنها و به نوعی با سنت شکنی ترتیبات زندگی توانست به حریم خصوصی در خانه دست یابد که این خود حرکتی غیر متعارف در طراحی یک خانه به حساب می آمد .
در فضای داخل طویل و جادار این ساختمان اتاق نهارخوری و نشیمن از طریق یک شومینه بزرگ که به اعتقاد رایت مرکز روحانی یک ساختمان نوین است از هم تفکیک شده اند . فضای باز درونی که دسترسی سطوح اصلی خانه را به بالکن ها و ایوان ها تسهیل میکند توجه شدید رایت را به پیوستگی فضای درون و بیرون نشان می دهد . خانه روبی در حال حاضر جزء اموال دانشگاه شیکاگو می باشد.
ماکتهایی از خانه رابی
1-حیاط 2-پارکینگ 3-باغچه
4-اتاق بازی بچه ها 5-اتاق بیلیارد 6-هال ورودی
7-سونا بخار و حمام 8-رختشورخانه 9-سرویس بهداشتی
First Plan
Second Plan
10-اتاق خواب 11-فضای پیش خدمت 12-آشپزخانه
13-اتاق مهمان 14-اتاق غذاخوری 15-پذیرائی
16-سرویس بهداشتی 17-حمام 18-شومینه
19-کمد 20-تراس
نمـای شـرقـی
نمـای غـربـی
پلان طبقات
نمای جانبی
نمای اصلی
نمـا
برش A
برش B
مقاطـع
Biography
فرانک لوید رایت( 1959-1867) مشهور ترین معمار امریکاست.کاخ مرواریدواقع درمهرشهرکرج،ساخته شاگردان وی می باشد.
از مهمترین آثار او می توان به خانه رابی ، خانه آبشار ، موزه گوگنهیم و…اشاره کرد.او در سن 92 سالگی درشهر شیکاگو واقع در امریکا درگذشت…
نور طبیعی
نور مصنوعی
نور طبیعی
نور مصنوعی
نور طبیعی
نور طبیعی
نور مصنوعـی
نور مصنوعـی
پـروژه:
نقد فضا از خانه روبی (ساخته فرانک لویدرایت)
استاد:
جناب آقای مهندس نظری
گردآورندگان:
علـی رجبی پیرکوهی
بهار 1389