به نام تنها معمار هستی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز
نقد خانه آبشار
FRANK LLOYD WRIGHT
BIOGRAPHY
فرانک لوید رایت :
(( شعار معروف معماران مدرن که فرم تابع عملکرد است ))
فرانک لوید رایت از اولین معماران سبک مدرن در مکتب شیکاگو بوده است . وى تحصیلات دانشگاهی نداشت ولی اولین تجربه حرفه ای خود را در یکی از معروفترین دفاتر معماری آن زمان یعنی دفتر ادلر و سالیوان به مدت پنج سال کسب کرد .
ساختمانهای اولیه ی طراحی شده توسط رایت مانند خانه چارلی در شیکاگو و ساختمان لارکین در ایالت نیویورک تحت تاثیر مکتب شیکاگو است . رایت بایبند به این مکتب باقی نماند وبعد از جدا شدن از شرکت فوق به تدریج از این مکتب فاصله گرفت وپس از مدتی به عنوان شاخص ترین چهره سبک مدرن ارگانیک (به خصوص بعد از اجرای خانه روبی (1909 ) معروفیت بین المللی یافت .
لازم به ذکر است که برای نخستین بار در مکتب شیکاگو استفاده از پنجره های عریض و کاربرد آشکار بتون و نیز احداث ساختمانهای مرتفع با اسکلت فلزى صورت گرفت .
فرانک لوید رایت برجسته ترین معمار امریکایی مدرن در سبک ارگانیک بوده است (1869تا1959)
وی بیش از شصد سال فعالیت حرفه ای داشته و 560 ساختمان اجرا نموده است . شاهکار معماری رایت و مکتب ارگانیک را می توان در خانه ابشار واقع در پنسلوانیا دید .
رایت خانه ابشار را این گونه توصیف کرده است که بهترین نقد در مورد آن است :
تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعى به گونه اى که هر یک مکمل دیگرى باشد
حداقل دخالت در محیط طبیعى
ایجاد فضاهاى خارجى بین ساختمان و محیط طبیعى
تلفیق فضاى داخلی با خارج
نصب پنجره های سرتاسرى و از بین بردن گوشه هاى اتاق
استفاده از مصالح طبیعى مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا
نمایش مصالح به همان گونه که هست ،چه سنک باشد چه چوب و چه آجر
استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا
از نظر وى (( ارگانیک یعنى تلفیق شدن کل مجموعه ))
((هیج خانه اى نباید بر روى تپه باشد، بلکه باید جزئى و برآمده از طبیعت باشد. متعلق به آن باشد تا تپه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالى هر یک به لحاظ وجود دیگرى باشد))
(فرانک لوید رایت)
فهرست
شناخت فضاها
شناخت روشنایى فضا
شناخت فضاى پر و خالى
شناخت فضاى حرکتى
شناخت محورهاى حرکتى
شناخت فضاهاى ارتباطى
شناخت فضا ى خشک و تر
شناخت فضاى تمیز و کثیف
شناخت فضاى بر صدا و کم صدا
(پلان همکف)
پلان طبقه دوم
پلان طبقه اول
نماى شمالى نماى غربى
نمای جنوبى
فضای خصوصی
فضای نیمه خصوصی
فضای عمومی
فضاى عمومى
فضاى نیمه خصوصى
فضاى خصوصى
فضاى روشن
فضاى تاریک
فضای تاریک
(زیر پله)
( زیر دامنه)
فضاى روشن
فضاى پر
فضاى خالى
فضاى پر
فضاى خالى
(سیرکولاسیون)
سیرکولاسیون
فضاى مکث و حرکتى
فضای باز
فضای نیمه باز
فضای بسته
(فضاى بسته)
فضاى نیمه باز
فضاى باز
فضاى دیدارى
محور دیدارى
فضاى دیدارى
فضاى ارتباطى (پله)
فضاى ارتباطى (پله)
فضاى ارتباطى پله در نما
فضاى ارتباطى (پله)
فضاى ارتباطى (پله)
فضاى
خشک
فضاى
خیس
فضاى خشک
فضاى خیس
فضاى تمیز
فضاى کثیف
فضاى تمیز فضاى کثیف
فضاى تمیز
فضاى تمیز
فضاى کثیف
فضای پر صدا فضاى کم صدا
فضاى کم صدا
فضاى پر صدا
ویژگى هاى خانه آبشار
از بارزترین ویژگی هاى خانه آبشار همجوارى با طبیعت است .در این خانه همچون سایر بناهاى مدرن از تزئینات داخلى چندان استفاده نشده و به وضوح و اشکار مصالح مانند بتون – شیشه و فلز نمایان است.
فضاى داخلى خانه ابشار همچون فضاى بیرون آن آرامش بخش و وسیع بوده و ارتباط میان فضاهاى داخل و خارج به سهولت صورت می گیرد به گونه اى که در هر کجاى ساختمان که قرار بگیرید وجود طبیعت را در نزدیکترین حالت احساس می کنید.
علاوه بر این وجود سطوح افقى در دامنه ها و تراس و استفاده ى حجمى از مکعب و مستطیل آن هم به صورت چند حجم مختلف بر روى یکدیگر از نکات بارز خانه ابشار است.
فهرست
عناصر بصرى
خط
سطح
حجم
بافت
رنگ
نور
خطوط عمودى در نما
خطوط افقى در نما
(آنالیز سطح)
آنالیز سطح
آنالیز سطح
آنالیز حجم
تضاد بافت در محیط
بافت
چوب
بافت بتون
بافت شیشه
بافت
سنگ
بافت سرامیک
تضاد بافت
در محیط خارجى
بافت سنگ
فلز
بتون
شیشه
کاربرد مناسب رنگ ها در محیط
تعبیه نورگیرهاى ساختمان
نمایش نور در پلان
(نور طبیعى)
نور مصنوعى
تلفیق نور طبیعى و مصنوعى
فهرست
کیفیت بصرى
تعادل
تضاد
تناسب
شاخص
ریتم
تکرار
نقطه عطف
تعادل
تعادل و تقارن
تضاد بافت طبیعى و مصنوعى
تناسب نما و پلان
اقتباس ریتم بنا از طبیعت
کلیات
سازه
بارزترین شاخص خانه آبشار افقى بودن کل بنا در تراس و بام گسترده که در 3 نما نشان داده شده است
تکرار در ریتم یکنواخت و منظم پنجره ها
تکرار در ریتم یکنواخت و منظم پنجره ها
هندسه
(( خوشحالى هر یک به لحاظ وجود دیگرى است))
در نهایت نقطه عطف در بناى خانه آبشارطراحى و احداث آن بر فراز آبشار و در حقیقت وجود خود آبشار است که به اعتقاد رایت:
نقطه عطف خانه آبشار ؟
Spring
Summer
Autumn
winter
THE
END