تارا فایل

گزارش کار اموزی رشته ی معماری کار در شهرداری


گزارش کار اموزی رشته ی معماری(کار در شهرداری)

شرح مختصری از فرآیند خدمات شهرداری:
همانگونه که می دانید شهرداری خدمات متعدد و متنوعی در زمینه های مختلف انجام داده است که اهم آنها عبارتند از:
نظافت شهروپاکیزگی آن،نظارت بر شهرسازی و جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه، حمل و نقل شهری (سازمان اتوبوسرانی)،کشتارگاه،آتش نشانی و خدمات ایمنی،زیباسازی شهر،ایجاد و حفظ فضای سبز،آسفالت،لکه گیری،تدفین اموات مانع سر معبر و موارد دیگرکه هر کدام در نوع خود دارای تنوع می باشد.شهرداری در جهت خدمات رسانی بودجه ای از دوست دریافت نمی دارد و تامین درصد زیادی از هزینه های شهرداری بر دوش مردم است.بجاست که از چگونگی درآمد شهرداری آگاه باشیم.
نوع کارهای خدماتی شهرداری:1- سازماندهی به وضعیّت املاک و تعیین تکلیف بسیاری از زمینها و توسعه شهری؛
2- حل مشکلات حقوقی تعدادی از پروژه های کم نظیر ترمینالهای بار و مسافر؛
3- روشن شدن وضعیّت بافت قدیم شامل تهیّه طرح مرمّت توسط مشاور و برخورد مناسب با مخروبه ها؛
4- بکارگیری و توسعه خدمات کامپیوتری در ابعاد مختلف شهرداری؛
5-اجرای طرح سراسری ممیزی؛
6-کاهش پرسنل و افزایش درآمد نسبت به سالهای قبل؛
7- ایجاد زمینه و دعوت از علاقمندان به سرمایه گذاری در پروژه های شهری؛
8- تهیّه وتصویب محدوده قانونی شهر؛
9- بهبود شبکه فاضلاب شهر با اجرای پروژه هایی نظیرکانال ساحلی،کانال طالقانی و کانال هجرت؛
10- تکمیل تعداد زیادی از طرحهای نیمه کاره نظیر کشتارگاه،میدان تره بار و بلوارهای ورودی بن جعفر؛
امور جاری در دست اقدام:امور جاری در دست اقدام شهرداری عبارتند از رسیدگی به پروژه های در حال ساخت،رسیدگی به مشکلات مردم مانندخراب شدن فاضلاب،آسفالت و غیره)،نظارت بر سازمانهای وابسته به شهرداری مانند:سازمان عمران،اتوبوسرانی و فضای سبز.
موقعیت رشته در سازمان:موقعیّت رشته اینجانب در کارآموزی خوب است.چون رشته من معماری(نقشه کشی)و رشته ای است که در شهرداری در رابطه با نقشه کشی و نقشه برداری می باشد، رشته من با این سازمان هماهنگی دارد.

روز اول: 27/1/
من در جلسه اول که بعد از موافقت با حضور اینجانب به شهرداری رفتم که در اولین جلسه مرا به متر کشی بلوارهایی که در شهرداری در کنار رودخانه ساخته بود فرستادند و کار ما این بود که تمام طول و اندازه های بلوارها را اندازه گیری کنیم و تمام متراژ آن را به کارفرما که اداره شهرداری می باشد ابلاغ کنیم تا از میزان پیشرفت کار پیمانکار مطّلع شویم.

روز دوم:29/1/
در روز دوم کارآموزی مرا به اتاق آقای مهندس مهرآفرین معرفی کردند و او به من گفت که برایش یک نقشه مسکونی طراحی کنم و بعد نماها،مقاطع و شیب بندی آن را بکشم او در حین کار تذکرات لازم را به من داد.

روز سوم:30/1/
روز سوم کار من این بود که پلان یک مغازه را طراحی و نماها و مقاطع آن راترسیم کنم بعد از تمام کردن آن به من گفت:نمای زیبایی را برای پلان مسکونی بکش و من تمام آن روز به کشیدن نما مشغول بوده ام.

روز چهارم:31/1/
بنده به همراه مهندس مهرآفرین به بازدید رفتیم و کار یکی از پیمانکارها که کار او ساختن بلوار بود بازدید کردیم که البته این پیمانکار کار خود را خوب انجام نداده بود و مهندس مهرآفرین ضمن اخطار،روش صحیح کار را به او یادآوری نمود من در این روز با نحوه برخورد مهندس ناظر با پیمانکار آشنا شدم.

روز پنجم: 1/2/
در روز پنجم من با کار تایید کردن نقشه ها که مسول آن آقای مهرآفرین بود آشنا شدم.در این روز هم نقشه های شهروندان را به همراه چند تن از کارآموزان کنترل،بعد آنها را راپیدی و بعد از راپیدی کردن نقشه ها را برای صدور پروانه فرستادیم.من از آقای مهرآفرین تقاضا کردم که چون کار برای من در اینجا آشنا بود و آن را بلد بودم و به او گفتم به من اجازه بدهید که با گروه نقشه برداری اداره که به سرپرستی آقای مهندس فاضل بود بروم تا بتوانم اطلاعاتی درباره نقشه برداری کسب نمایم.البته بنده خود به کار نقشه برداری علاقه مند بودم.

روز ششم و هفتم:2-3/2/
از طرف طرح ترافیک تلفن زده بودندکه چند کارآموز را برای کمک کردن به آنها بفرستندکه آقای مهرآفرین من و سه کارآموز دیگر را به آنها معرفی کرد وقتی که به آنجا رفتیم بعد از معرفی مراحل کار مورد نظر را به ما نشان دادند و در مورد آن ما را راهنمایی کردند و به ما گفتند که هر کدام یک مداد رنگی بردارید و قسمتهایی را که مشخص می کردند باید رنگ کنیم تقریباً در این روز تمامی کارمان رنگ کردن و مشخص کردن فضاها،که فضای سبز را با رنگ سبز و مسکونی را با رنگ زرد و خیابان را قهوه ای و غیره.کار دو روز به طول انجامید و ما تمام آن نقشه را که نقشه کل شهر دزفول بود را رنگ زدیم و کارمان در طرح ترافیک به پایان رسید.

روزهشتم:4/2/
در روز هشتم آقای مهرآفرین نقشه را به من داد و گفت صاحب این نقشه گفته که می خواهم طبقه بالای آن را بسازم و می خواهم قسمت بالایی این نقشه را برایم بکشید من هم بعد از کشیدن آن نقشه آن را راپیدی کردم و تیرریزی،مقطع و شیب بندی آن را کشیدم که آقای مهرآفرین در قسمت تیرریزی چند اشکال کوچک از من گرفت که من آنها را درست کردم.

روز نهم:5/2/
برای بازدید به جایی رفتیم که در آن برای شهرداری،قالبهای سیمانی که از آنها برای ساخت پلهای کوچک و یا نسبتاً بزرگ استفاده می شد.شیوه کار به این صورت بود که اول یک نفر آرماتوربند اسکلت آن قطعه پل را با میلگرد می ساخت و بعد آن را برای قالب بندی آماده می کردند و آرماتورها که به صورت شبکه ای بودند آنها را پر از سیمان 250کیلوگرم می کردند عیار سیمان در بتن به طول پل و محل ساخت آن بستگی دارد ومی توان آن را تغییر داد.و یا می توانیم اندازه شنها در بتن را تغییر دهیم.برای کاهش یا افزایش عیار سیمان مثلاً اگر عیار سیمان بتن Kg250 است می توانیم با بیشتر کردن اندازه شن یا (قطر D) یعنی(اگر اندازه شنها 5 میلیمتر است آن را تا 10 میلیمتر افزایش دهیم)می توانیم عیار بتن را تا 150 تقلیل دهیم بعد از توضیحاتی که به ما دادند طریقه حمل و نقل و بسته شدن آنها را از نزدیک دیدیم کار به این صورت بود که بعد از بتن ریزی وقتی که قطعه ای از پل خشک شد در آن از قبیل دو میلگرد نصب کرده تا جرثقیل بتواند جایی برای قلاب کردن آن داشته باشد و بعد از حمل آنها را در کنار هم قرار داده و با هم جوش می دهند و قفل و بست می کنند و دوباره روی آنها را بتن،آسفالت یا ملات یا سیمان می ریزند.

روز دهم:7/2
در این روز کار با دوربین نیوو و تئودولیت را فرا گرفتم و تا حدود زیادی با وسایل و کار با این دوربین ها و همچنین زاویه خوانی با دوربین تئودولیت را یاد گرفتم و همچنین مهندس مهرآفرین موارد استفاده از این دوربین ها و مواقعی که باید از این دوربین ها استفاده کنیم را به من گفت و تقریباً در این روز با عملکرد این نوع دوربین ها آشنا شدم.

روز یازدهم:7/2/
امروز به خیابان45متری رفتیم و متر کشی بلوارها و فاصله های چراغ برقها را مشخص کردیم و ضمن اینکه آنها را مترکشی می کردیم فواصل را می نوشتیم و قرار بود شهرداری تیر چراغ برق جدید در آنجا نصب کند که ما ضمن مترکشی،علامتگذاری با رنگ می کردیم که فواصل تیر چراغ برق ها مشخص شود.

روز دوازدهم:8/2/
امروز از طرف اداره به ما خبر دادند که طرح پارک ساحلی تصویب شده است که از امروز می خواهیم پیاده کردن نقشه آن را شروع کنیم.نقشه پارک خیلی بزرگ بود و برای امروز قسمت کوچکی از نقشه را به ما دادند و گفتند که آن را پیاده کند ما هم به محل مورد نظر رفتیم این زمین کنار رودخانه در نزدیکی سد تنظیمی معروف به علی کلّه بود و شبیه به یک نواری در امتداد رودخانه پیش می رفت و همراه گروه کار را شروع کردیم ما چند مسیر را پیاده کردیم.اغلب نقشه به صورت مار پیچ بود یعنی بلوارها بایستی بصورت دایره،نیم دایره و اشکال مختلف ساخته شوند.

روز سیزدهم اِلی بیستم: 9 الی 10/2/
تقریباً در طی مدت هشت روز توانستیم که تمام نقشه راپیاده کنیم ما هرروز قسمتی از نقشه را پیاده می کردیم مثلاًدر یک روز قوسها را که مهمترین قسمت کار بودند پیاده می کردیم طریقه کار این چنین بود که اول جایی که بلوار قوس می خورد را پیدا می کردیم و بعد با مقیاس درستی که از نقشه پیاده می کردیم بهمراه متر و ریسمان آن را روی زمین می کشیدم.البته بعضی از قوسها را 3 اِلی4 بار می کشیدیم چون بعضی از مواقع کار را اشتباه انجام می دادیم بازدید کننده از ما ایراد می گرفت به همین خاطر کار طول می کشید و تا چند روزی ما مشغول به همین کار بودیم.البته آن طراحی که این طرح را داده بود دقیقاً کامل و بی عیب نبود و ما ایرادهای آن را می گرفتیم و آن را بهتر اجرا می کردیم.تمام کار ما در این چند روز پیاده کردن قوسها و آبنماها و سرویسهای بهداشتی و آبخوری ها و نمازخانه ها بود و در حین اینکه این کارها را انجام می دادیم با دوربین نقشه برداری ترازیابی و همچنین مسطح و غیر مسطح بودن زمین رامشخص می کردیم و بولدوزر جاهای خالی زمین را پر می کرد و به همین خاطر پروژه این محل هشت روز به طول انجامید.
روز بیست و یکم اِلی بیست و سوم : 11 الی 13/2/
در این روز به جاده صفی آباد رفتیم که بعد از ترمینال دزفول- اهواز می باشد که قرار بود جاده را یکطرفه کنند و فضای سبز در وسط دو طرف جاده (اطراف بلوار)ایجاد نمایند که ما کار نقشه برداری و ضخامت آسفالت جاده و همچنین نوع و جنس قیر و شن آن را بررسی می کردیم و با استفاده از دوربین نقشه برداری راست به راست بلوار را مشخص می کردیم و روی زمین را با رنگ مشخص می کردیم و به کارگران می گفتیم که با استفاده از ریسمانی کردن درست و دقیق و همچنین با استفاده از دوربین که توسط نقشه بردار انجام می گرفت بلوارها دقیق کنار هم قرار می گرفتند و ما تا 3 روز در این محل مشغول به کار بودیم.

روز بیست و چهارم:15/2/
امروز به کوی سعدی رفتیم.یکی از ساکنان این منطقه به شهرداری تلفن زده بود و اظهار داشته که در خیابان جلوی منزلشان در هنگام بارندگی آب وسط خیابان جمع می شود و به هنگام عبور و مرور دچار مشکل می شوند.ما نیز به همراه گروه نقشه برداری به آنجا رفتیم و با دوربین چند نقطه از اول و وسط و آخر خیابان را گرفتیم و بعد از محاسبات متوجه شدیم که مشکل از زیرسازی است.و به شهرداری اطلاع داریم تا آن محل را دوباره آسفالت کنند تا خیابان یکدست و مسطح شود.

روز بیست و پنجم:16/2/
امروز در ساعات اول مهندس مهرآفرین نقشه ای به من داد که از آن کپی بگیرم و مقیاس آن را بوسیله زیراکس بزرگ کنم.بعد از آن روی کالک بکشم.نقشه یک ساختمان دو طبقه بود که در زیر تجاری و بالای آن مسکونی بود.من نیز مقیاس نقشه را تغییر دادم و بعد از این مراحل آن را راپیدی کردم.

روز بیست و ششم:17/2/
در این روز کارهای نقشه برداری شهرداری کم شده بود و من در قسمت شهرسازی شهرداری مشغول به اتوکد با کامپیوتر در اتاق مربوطه شدم و یک پلان مسکونی و مقاطع و نماهای آن را همراه با اندازه گیری کامل کشیدم.

روز بیست و هفتم اِلی بیست و نهم:18/2 الی 19/2/
امروز نیز به کوی فرهنگ شهر رفتیم و چند ساکن آن محل که می خواستند پایان کار ساختمانی از شهرداری مربوطه اخذ نمایند،به بازرسی این خانه ها رفتیم و در صورت عدم اشکال در ساختمان و اضافه بنا آن را تایید می کردیم و صاحب خانه با همراه داشتن تاییدیه به شهرداری،پایان کار ساختمانی خود را دریافت می نمود.که البته این کار سه روز طول کشید.

روز سی ام:20/2/88
امروز آخرین روز کارآموزی من در شهرداری دزفول است.آقای مهندس مهرآفرین در مورد صدور پروانه برای ما توضیحاتی ایراد فرمودند و گفتند که برای پروانه می بایست نقشه متقاضی تصویب شود و مالکیت متقاضی از طرف شورای شهر و اهالی محل تایید شود و همچنین مساحت زمین با مساحت سند و همچنین مواردی که در سند ایراد شده است همخوانی داشته باشد.

نتیجه گیری:
بنده در طی مدتی که در شهرداری بودم با نحوه کار کارمندان و نوع رفتار آنها با یکدیگر آشنا شدم.در آنجا کار تقریباً به این صورت بود که هر متصدی که در شهرداری با دو یا سه نفر که یک تکنسین و دو کارگر بودند به بازدید محل هایی که در آنجا کارهایی از قبیل ساختمان نقشه برداری،ترازیابی،برداشت و پیاده کردن برخی از پروژه ها در مکانهای مورد نظر می رفتند.
بعضی دیگر در خود شهرداری مشغول کار بودند مثلاً در قسمت دبیر خانه و یا دفتر فنی.
در شهرداری آموختم که اعضای یک اداره یا اُرگان چگونه با هم کار می کنند و همچنین نحوه برخورد مهندس ناظر با پیمانکار را آموختیم و همچنین نحوه شروع کردن یک پروژه در برنامه های زمانبندی که از قبل برای آن معین کرده ایم تا زمان پایان پروژه.


تعداد صفحات : حجم فایل:13 کیلوبایت | فرمت فایل : .rar

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود