تارا فایل

گزارش کار اموزی رشته ی حسابداری کار در اداره ی امور ایثارگران و جانبازان


گزارش کار اموزی رشته ی حسابداری(کار در اداره ی امور ایثارگران و جانبازان)

آشنایی کلی با مکان کارآموزی:
این اداره(جانبازان) در سال 1359 تاسیس شده است که از 12 پرسنل تشکیل شده که شامل:

1) رئیس اداره
2) معاونت مالی و اداری
3) واحد اشتغال و رفاهی
4) واحد مسکن و تربیت بدنی
5) واحد بهداشت و درمان
6) بایگانی
7) فرهنگی
8) دبیرخانه
9) آموزش
10) آمار و اطلاعات
11) امور بیمه‏گری

خدمات قابل ارائه این اداره که مرتبط با هر واحد فرق می‏کند.
هر قسمت خدمات خاص خود را ارائه می‏نماید. مثلاً قسمت بایگانی دادن پرونده‏ها به مسئول‏های مربوطه و قرار دادن نامه‏ها و … در پرونده جانباز و …

قسمت فرهنگ:
تنظیم اردوها و مسابقات و جُنگهای شادی و دیدارها و…

قسمت دبیرخانه:
ثبت نامه‏ها و شماره و مُهر کردن نامه‏ها و …

قسمت آمار:
ثبت تغییرات جانبازان و ارائه کد رایانه‏ای و …

و مبنای حسابداری این اداره، نقدی می‏باشد و سیستم حسابداری این اداره به صورت مکانیکی می‏باشد.

فصل اول :

شرح واحد حسابداری
در سازمان امور جانبازان

شرح واحد حسابداری در سازمان امور جانبازان:
در این سازمان حسابداری به صورت حسابداری دولتی انجام می‏شود که به بخشهای ذیل تقسیم می‏شود و رده‏های سازمانی آن نیز به شرح ذیل می‏باشد.

1ـ معاونت اداری و مالی
2ـ مسئول مالی
3ـ مسئول حسابداری
4ـ ذیحساب
1-4 حسابرسی (1)
2-4 حسابرسی (2)
5ـ مسئول حسابداری پرسنل
6ـ مسئول حسابداری اداری
7ـ مسئول حسابداری برای هزینه‏های جانبازان

1-7 در بخش حسابداری جانبازان، ریز پرداختها توسط معاونت مالی به امور پذیرش و درمان، واحد معاونت بهداشت و درمان ابلاغ و هزینه‏های انجام شده، ابتدا بر اساس تعرفه‏های از پیش تعیین شده جهت بررسی نهایی و مطابقت با سرفصلها به واحد مالی ارسال می‏شود و پس وجه قابل پرداخت پس از طی مراحل لازم در وجه شهرستانها کارسازی می‏شود.

8ـ جمع داری اموال
9ـ تنخواه گردانها
10ـ پشتیبانی
11ـ انبار مرکزی
12ـ بودجه

مسئولیتها:
1ـ وظیفه‏ی مسئول اداری و مالی
بررسی نهایی کلیه دریافتها و پرداختها و رسیدگی آن طبق بودجه تعیین شده و هماهنگی بین واحد بودجه و امور مالی مرکزی

2ـ مسئول مالی:
تقسیم مسائل مالی بین واحدهای تحت سرپرستی و ابلاغ دستورالعمل‏های مربوطه و صدور دستور پرداخت چک و امضاء کلیه اوراق که تعهد مالی دارند.

3ـ ذیحساب:
در این سازمان ذیحسابها در بخشهای مختلف انجام وظیفه می‏کنند. بطوریکه در بخش اداری، ذیحساب مسئول رسیدگی به امورات اداری و در سایر بخشها مسئولیت رسیدگی به امورات مربوط و بررسی عدم مغایرت با سرفصلها را به عهده دارند.

4ـ حسابداران در بخشهای مختلف:
در این سازمان در هر بخش تعدادی حسابدار مسئولیت رسیدگی به اسناد و هزینه‏های مختلف را دارند که با بررسی قوانین مالی و کنترلهای هزینه انجام شده طبق بودجه از پیش تعیین شده و عدم وجود هر گونه تخلف مالی و نیز عدم افزایش اعتبار در هر سر فصل رسیدگی به این امورات را به عهده دارند.

5ـ مسئول حسابداری پرسنل:
در این بخش احکام پرسنل توسط واحد پرسنلی به واحد مالی ارسال که در قسمت بودجه اعتبار لازم همه ماهه در وجه مالی تخصیص داده شده و پرداخت از طریق شماره حسابهای بانکی پرسنلی به حساب واریز می‏گردد.

وظیفه‏ی این واحد کنترل پرداخت با توجه به احکام صادره و نیز پرداخت بیمه و مالیات به سازمانهای ذی‏ربط و نیز کسر مساعده دریافتی پرسنل و نیز کسر اقساط امورات مربوط به پرسنل می‏باشد.

6ـ بخش حسابداری اداری:
مسئولیت حفظ و نگهداری اموال اداری و دریافت درخواستهای خرید، اموال سرمایه‏ای و مصرفی بخش‏های مختلف سازمان انجام می‏شود.

7ـ مسئول حسابداری هزینه‏های جانبازان:
در این واحد کل هزینه‏های انجام شده جهت امورات درمانی و رفاهی جانبازان مورد بررسی قرار گرفته و باز طبق سرفصلهای از پیش تعیین شده و اعتبارات لازم تخصیص داده شده هزینه‏های مورد بررسی قرار گرفته و رسیدگی انجام می‏شود و سپس به واحد حسابداری مرکزی تا تخصیص اعتبار صورت گیرد.

8ـ جمع‏داری اموال:
در بخش جمعداری اموال مسئول رسیدگی به کلیه اموال اداره اعم از سرمایه‏ای مانند خودرو و سایر تا مصرفی مانند نوشت‏افزار در نرم افزارهای متفاوت نگهداری می‏شود که مسئولیت آنها به عهده یک نفر می‏باشد.
نرخ استهلاک اموال مانند خودروها 5% می‏باشد.

9ـ تنخواه‏گردانها:
شامل افرادی می‏شود که مبالغی به صورت علی الحساب در اختیار دارند و مسئولیت خرید وسایل و مایحتاج روزانه سازمان را به عهده دارند که طبق دستورالعملهای پیش تعیین شده در آخر هر ماه ملزم به تحویل اسناد هزینه‏های حسابداری و کنترل آن سپس پرداخت هزینه انجام شده به تنخواه گردان می‏باشد.

10ـ پشتیبانی:
در پشتیبانی اموال سرمایه‏ای مانند خودروها و سایر وسایل ثبت و انجام هرگونه تجهیز هرگونه وسایل طبق سرفصلها انجام میگردد.
که شامل دو بخش:
1) وسایل و اموال
2) موتوری می‏باشد.

11ـ انبار مرکزی:
که خود شامل مجموعه‏ای کامل بوده و کلیه وسایل سرمایه‏ای و مصرفی در آنجا نگهداری و ثبت خروج و ورود و اجناس و طبقه‏بندی اموال و تحویل به واحدهای مربوطه طبق درخواست کالا و ثبت ورود کالا طبق ورود آنان می‏باشد.

12ـ بودجه
که تقریباً واحدی مستقل می‏باشد. وظیفه‏ی اعلام اعتبار لازم جهت انجام کلیه امورات حسابداری در واحدهای مختلف سازمان را به عهده دارند.

فصل دوم :

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد:
حقوق و مزایای کارمندان دولت:
اصولاً نحوه‏ی جبران خدمات کارمندان دولت و روشهای پرداخت حقوق و دستمزد همیشه موجب توجخ مسئولین، هیئت دولت و همچنین کارمندان دولت بوده و هست. آخرین اقدامی که دولت در ارتباط با حقوق و دستمزد کارکنان کرده است.

لایحه‏ی نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت است که به تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی رسیده است. لایحه‏ی نظام هماهنگ معمولاً از طرف سازمانی بنام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه می‏شود و برای تصویب به مراجه قانونی ارجاع می‏شود.

ویژگی‏های قانونی نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت:
1) رفع تبعیض در حقوق و مزایا کارکنان دولت و هماهنگ نمودن سیستم پرداخت در کشور.
2) تامین حداقل معیشت با توجه به روند قیمتها و امکانات مالی دولت .
3) تعیین استاندارد مشاغل و امکان پرداخت بیشتر به کارمندانی که بیش از حد استاندارد کار می‏کنند.
4) توجه جدی به تاثیر ارزش‎یابی عملکرد کارکنان در میزان دریافتی انان و افزایش سنواتی حقوق آنان .
5) افزایش حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگی و وظیفه.

حقوق و مزایا:
1) حقوق مبنا. جدول اعدا مبنای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت. یک جدول یازده گروهی است بنام گروههای ورودی مشخص شده که البته تا 20 گروه ادامه دارد.

گروههای ورودی بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف و ارقام ریالی آنها را به شرح زیر ذکر می‏شود.

1) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها مدرک پایان دوره اول ابتدایی باشد در گروه 3 با عدد مبنای 500 تخصیص می‏یابد.

2) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها مدرک سیکل باشد در گروه 5 با عدد مبنای 560 تخصیص می‏یابد.

3) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها دیپلم باشد در گروه 6 با عدد مبنای 680 تخصیص می‏یابد.

4) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها فوق دیپلم باشد در گروه 7 با عدد مبنای 750 تخصیص می‏یابد.

5) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها لیسانس باشد در گروه 8 با عدد مبنای 820 تخصیص می‏یابد.
6) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها فوق لیسانس باشد در گروه 9 با عدد مبنای 890 تخصیص می‏یابد.

7) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها دکتری باشد در گروه 10 با عدد 960 تخصیص می‏یابد.

برای محاسبه‏ی حقوق و مزایای ماهانه یک کارمند و همچنین محاسبه خالص وی به ترتیب زیر عمل می‏کنیم.

1) کلیه ردیفهای حقوق و مزایای کارمند را بدون استثناء جمع می‏کنیم آنچه بدست می‏آید کل حقوق و مزایای کارمند می‏باشد.

2) محاسبه‏ی کسورات قانونی و توافقی. برای محاسبه‏ی فوق ابتدا سهم مالیات را مه محاسبه می‏کنیم انجام داده و همچنین سهم صندوق بازنشستگی را محاسبه نموده و چنانچه کسورات دیگری وجود داشته باشد را درنظر گرفته و همه آنها را با هم جمع می‏کنیم سپس از کل حقوق و مزایای بدست آمده کسر شده و آنچه که حاصل می‏شود به آن خالص پرداختی ماهیانه می‏گویند.

کسورات – کل حقوق و مزایا = خالص پرداختنی
یا
(…و بیمه درمانی+اجرائیات+اقساط وام+سهم صندوق+مالیات)- کل حقوق و مزایا = خالص پرداختنی

مالیات:
محاسبه مالیات برای کارمندانی که در مناطق روستایی و عشایری مشمول خدمت هستند و در ردیفهای حقوق و مزایا یا ردیفی بنام فوق العاده مناطق محروم روستایی و عشایری به آنها پرداخت می‏شود. مشمول مالیت و بازنشستگی می‏باشد. ولی بطور کلی این کارمندان از پرداخت 50 % مالیات معاف می‏باشند.

چنانچه کارمندی ایثارگر و جانباز باشد مشمول معافیت 50 % مالیات خواهد بود و حالا معاف شده است. نحوه‏ی محاسبه مالیات بر حقوق و مزایای مستخدمین مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت شامل 2 بخش به شرح ذیل می‏باشد:
1) محاسبه مالیات بر حقوق و مزایا
2) محاسبه مالیات بر اضافه کاری

مالیات بر حقوق و مزایا:
قبل از محاسبه مالیات و مزایا ابتدا باید به نکات زیر توجه شود:
الف) کلیه ردیفهای حقوق و مزایا و همچنین سایر فوق العاده‏ها و مزایا مشمول مالیت می‏باشند بجز:
1) هزینه‏ی سفر
2) فوق العاده مسافرت مربوط به شغل
به عبارت دیگر ردیفهای معاف از مالیات عبارتند از: هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل و سایر ردیفها مشمول مالیات خواهند بود.

شرایط پرداخت اضافه‏کار:
1) با رضایت طرفین مخصوصاً کارگر یا کارمند.
2) پرداخت 40 % فوق العاده‏ی اضافه‏کاری علاوه بر دستمزد اضافه کاری به کارگر یا کارمند.
3) اضافه‏کاری محوّل شده به کارگر یا کارمند در طول روز نباید بیشتر از 4 ساعت باشد مگر در موارد خاص و ضروری.

دایره حسابداری حقوق و دستمزد:
وظیفه این دایره تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق دستمزد است. همچنین این دایره به کمک اطلاعاتی که از دوایر دیگر می‏گیرد. وظیفه طبقه‏بندی حقوق و دستمزد برابر حسب نوع کار و یا دوایر مختلف و یا مراحل تولید به عهده دارد. علاوه بر اینها اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از کارمندان نیز در این دایره نگهداری می‏شود.

اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق و دستمزد:
برخی اطلاعات عبارتند از: مدت کارکرد فرد، حقوق پایه، اضافه کاری، فوق العاده، نوبت کاری، مرخصی، پاداش، حق بیمه سهم کارفرما، حق بیمه سهم کارمند، بیمه عمر، بیمه حوادث، کارآموزی، اوقات تلف شده می‏باشد.

برای محاسبه هزینه حقوق و دستمزد علاوه بر شناخت این عوامل باید از قوانین و مقررات مربوط به کار بیمه و مالیات اطلاع کافی داشت.

پاداش:
معمولاً در پایان دوره‏ی مالی یا در پایان هر فصل به مناسبتهای مختلف مبلغلی به عنوان عیدی و پاداش به کارکنان پرداخت می‏شود. حداقل مبلغ عیدی و پاداش کارکنان معمولاً در پایان هر سال بر مبنای حقوق و دستمزد توسط هیئت دولت تعیین می‏گردد اما هیئت مدیره می‏تواند مبلغی بیش از حداقل تعیین شده به همین عنوان به کارکنان بپردازد.
از نظر حسابداری ثبت حسابداری ثبت پاداش در حسابها به منظور تخصیص هزینه‏ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دستمزد ناخالص:
جمع حقوق و مزایا را قبل از وضع کسورات قانونی و توافقی دستمزد ناخالص گویند.
حق بیمه اجتماعی سهم کارفرما معادل 20 % دستمزد ناخالص است که کارفرما باید هنگام تنظیم لیست علاوه بر دستمزد محاسبه کند. و همراه حق بیمه سهم کارکنان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید. این مبلغ جزء کسور دستمزد محسوب نمی‏شود بنابراین به عنوان یکی از اقلام هزینه در گروه هزینه‏های غیر مستقیم یا سه بار طبقه‏بندی می‏شوند.

حق بیمه سهم دولت معادل 3% دستمزد ناخالص است که از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی داده می‏شود.

مالیات حقوق و دستمزد:
مطابق قانون کارفرما موظف است در زمان هر لیست دستمزد مبلغ مالیت متعلق را با توجه به ضرائب جدول مالیاتی و پس از اسر فعالیت قانونی محاسبه نمود. از حقوق کارگر کسر و به حساب وزارت امور اقتصادی و دارائی واریز نماید.

مزایا در سیستم حقوق و مزایای کارکنان اداره بدین شرح است:
1) فوق العاده سه‏گانه:
این فوق العاده شامل سه قسمت فوق العاده بدهی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، فوق العاده حق جذب.

2) فوق العاده محل خدمت:
این فوق العاده بر اساس تبصره 2 ماده 39 قانون استخدامی کشوری به پرسنلی تعلق می‏گیرد که محل خدمت آنان در طول خدمت تغییر می‏یابد و معادل 10% می‏باشد که نحوه‏ی محاسبه ان نیز شبیه محاسبه فوق العاده‏های سه‏گانه می‏باشد. توضیح اینکه فوق العاده فقط به پرسنل رسمی تعلق خواهد گرفت و پرسنل قرار دادی را شامل نمی‏گردد و حالت عمومی برای کلیه پرسنل ندارد.

3) فوق العاده سختی کار:
فوق العاده به کلیه کارکنان تعلق می‏گیرد. امتیاز فوق العاده سختی کار با توجه به عوامل سروصدا رطوبت، شماره‏های جسمانی، عصبی و روحی در فضای مسدود صورت می‏گیرد.
4) حق همسر و اولاد (حق عائله مندی):
برابر ضوابط موجود به پرسنل متاهل ماهیانه 62000 ریا ل به عنوان حق همسر و 53000 ریال حق اولاد برای هر فرزند تا سقف 3 فرزند پرداخت می‏گردد.

5) فوق العاده محل خدمت:
فقط به کارمندانی قابل پرداخت است که محل جغرافیائی خدمت آنان تغییر می‏نماید این فوق العاده حداکثر به مدت 5 سال در هر محل پرداخت می‏گردد. میزان فوق العاده خدمت در تمام نفاط استان خوزستان 10 % می‏باشد.

1ـ حقوق و دستمزد:
در پایان هر ماه یک گزارشکار ارائه کار پرسنل مثلاً آقای …. شماره پرسنلی …. چقدر کار کرد دارد. چقدر اضافه کاری، چقدر ماموریت داشته است که در اخر ماه محاسبه می‎شود و برای هر فرد محاسبه می‏شود. در حقوق و دستمزد دو نوع اطلاعات وجود دارد.
1)اطلاعات متغیر مثلاً اضافه کاری، ماموریت مرخصی و …
2)اطلاعات ثابت مثل، نرخ مالیات، حقوق پایه، مشخصات پرسنلی، تعداد اولاد
و …

انواع و اقسام گزارشات:
پرینت مخصوص خالص حقوق پرداختنی تمام کارکنان یک چک می‏زنیم و در وجه بانک و کارمندان از آنجا دریافت می‏کنند. کارمندها حساب جاری و کارگران حساب پس‏انداز و حقوق خود را دریافت می‏کنند که در این اداره همه از حساب برخوردارند.
گزارش پرداخت مالیات:
خالص مالیات باز جمع مالیات کارکنان را یک چک می‏زنیم و تحویل مالیات محل می‏دهیم.

گزارش بیمه:
7% حقوق افراد را کم می‏کنیم و 20% از خود کارفرما و 3% از سوی دولت و یک چک می‏زنیم و به اداره بیمه می‏دهیم.

گزارش وام:
یک لیست که‏چقدر وام‏کم کرده‏ایم گزارش‏های موردی‏و‏قابل استفاده و‏همه اقساط کارکنان(همه کارمندی‏که وام دریافت کرده است)راباهم جمع‏آنها را یک‏چک می‏نویسیم وازحقوق افرادکم می‏کنیم سیستم دراینجا مکانیکی است.

جمع حقوق و مزایای هر یک از کارکنان در دوره‎ای که لیست حقوق و دستمزد برای آن تهیه می‏شود. حقوق و مزایای ناخالص فرد خوانده می‏شود. مبلغ خاص قابل پرداخت به کارکنان پس از وضع کسور قانونی که شامل: مالیات حقوق و حق بیمه سهم کارمند و سایر کسورات اختیاری مانند اقساط وام و مساعده دریافتنی کارمند محاسبه می‏شود.
لیست حقوق و دستمزد براساس اول کارت حضور و غیاب محاسبه می‏شود تعدا روزهای مرخصی و حضور و غیاب محاسبه شده و با اضافه‏کاری و ماموریت و … جمع می‏شود همراه با حقوق پایه و بعد از کسورات که همان بیمه 7% و وام‏ها کسر می‏شود از ناخالص پرداختنی و بعد از کسر مالیات حقوق خالص پرداختنی نوشته می‏شود.

فصل سوم :

حسابداری
کاردکس‏ انبارها

2ـ حسابداری کاردکس (انبارها):
در حسابداری انبارها ورود و خروج کالا ثبت و درج می‏شود. نارت مالی بر سیستم انبارها در آخر هر سال باید کاردکس و موجودی انبار یکی باشد که در اینجا سیتم مکانیکی است و ملزومات اداری در انبار نگهداری می‎شود.

ملزومات اداری اول دوره پایان دوره
خودکار آبی 20 بسته 3 بسته
خودکار قرمز 15 بسته 2 بسته
مداد 10 بسته 2 بسته
زونکن 200 عدد 10 عدد
گیره 40 بسته 5 بسته
سوزن کش 20 عدد 5 عدد
جفت زن 10 عدد 2 عدد
چسب 7 بسته 2 بسته
پاک‏کن 8 بسته 3 بسته
پاکت نامه 10 کیلو 3 کیلو
برگه A4 60 بسته 7 بسته
برگه درخواستهای نقدی 13 بسته 3 بسته
سنجاق 10 بسته 3 بسته
کاربن 20 بسته 3 بسته
چفت 30 بسته 4 بسته
صندلی 3 عدد 2 عدد
میز 2 عدد 1 عدد
چسب مایع 5 بسته 2 بسته
لاک غلط‏گیر 30 عدد 10 عدد
لاک غلط‏گیر قلمی 10 عدد 2 عدد
ماژیک 10 بسته 5 بسته
تلفن 2 عدد 1 عدد
لیوان 23 عدد 20 عدد
سر نسخه 20 بسته 10 بسته
وقتی کالا وارد انبار می‏شود ثبت ورود جنس به انبار زده می‏شود و وقتی که کالا از انبار خارج می‏شود برای مصارف واحدها و بخش‏های اداره ثبت دریافت جنس از انبار به واحد مربوطه می‏باشد. و تعداد جنس خارج شده از انبار از تعداد جنس در انبار (قبلاً بوده) کم می‏شود و مانده جنس در انبار نوشته می‏شود.

موجودی کالاها یا همان ملزومات اداره همیشه با کاردکس ان باید یکی باشد در اخر دوره موجودی انبار با کاردکس مقایسه می‏شود که نشان داده شود آیا موجودی و کاردکس یکی می‏باشد یا خیر.

فصل چهارم :

حسابداری اموال

3ـ حسابداری اموال:
موجودیت دارایی‏های ثابت اداره که به عنوان حسابداری اموال تلقی می‏شود. موجودیت دارایی ثابت چقدر می‏باشد.

قیمت تمام شده هر دارایی چقدر است و نرخ استهلاک آنها در پایان سال چقدر می‏باشد. آیا نزولی است، مستقیم، روش سنواتی و ارزش دفتری آن در پایان دوره مالی چقدر است.

این اداره که دارای یک ماشین سواری مزدا می‏باشد که قیمت تمام شده آن 000/000/10 می‏باشد.

این اداره که دارای یک ماشین سواری پراید می‏باشد که قیمت تمام شده آن 000/000/6 می‏باشد.

نزخ استهلاک آن به صورت 5% محاسبه می‏شود و ارزش دفتری آن در پایان دوره مالی 000/000/10 . مزدا و پراید 000/000/6 می‏باشد و ساختمان 000/000/62 می‏باشد.

اصول منقول شامل:
یک عدد ماشین وانت و یک عدد پراید

اموال غیر منقول :
یک عدد ساختمان

که در اینجا نرخ استهلاک به صورت نزولی است.

4ـ حسابداری بودجه:
اگر اداره و یا شرکت دولتی باشد مثل همین اداره امور جانبازان که سیستم دولتی می‏باشد. بودجه آن را دولت تامین می‏کند و اداره دولتی و مصوب می‏باشد.

دولت به انها بودجه می‏دهد و بودجه آن در سال چقدر می‏باشد. بودجه اینجا همه ماهه می‎باشد و در سال بودجه مبلغی حدود 000/00014 تومان می‏باشد.

فصل پنجم :

حسابداری پرداختهای نقدی و
غیر نقدی (صدور چک)

5ـ حسابداری پرداختهای نقدی و غیر نقدی (صدور چک):
وقتی سندها زده می‏شود مثل پاداشها، هزینه سفر، پرداختهای نقدی دستی، و … در این قسمت امور مالی صدور چک زده می‏شود .

چک به دریافت کننده داده می‏شود و با امضاهای مربوط به چک به فرد داده می‏شود و فرد می‎تواند با مراجعه به بانک وجه را دریافت کند و یا اگر در صندوق وجود داشته باشد نقداً به او داده می‏شود.

تمام سندها در رابطه با حقوق و دستمزد، پاداشها، کمکهای بلاعوض در خواستها جمع‎اوری می‏شود و چک صادر می‎شود.

در اینجا بعد از انجام محاسبه و واریز پول از مرکز استان به حساب جاری اداره که جانبازان برای سفر به جاها مکانها، هزینه سفر به طور نقد به آنها پرداخت می‏کنند.

با نوشتن فرم درخواست نقدی که توسط امور مالی نوشته می‎شود و به امضاء رئیس اداره می‏باشد و بعضاً فرد دریافت کننده وجه چکی صادر می‏شود به نام دریافت کننده‏ی وجه که به امضاء رئیس اداره می‏باشد و مهر اداره نیز در چک زده می‏شود و از روی چک یک کپی گرفته می‎شود و نزد امور مالی نگهداری می‏شود .
دو برگ دیگر که مبلغ پرداخت شده و امضاء‏ها در آن می‏باشد.

یک برگ نزد امور مالی باقی می‏ماند و یک برگ دیگر در پرونده فرد در بایگانی قرار داده می‏شود. در حسابداری پرداختهای نقدی و غیر نقدی.

در این اداره فرد مثلاً جانباز بیمار بوده و با در دست داشتن نسخه‏ها و مبلغ پرداخت شده‏ی خود به عنوان خرید دارو و به امضاء گرفتن دکتر اداره فرد به امور مالی اداره مراجعه می‏کند و با درخواست نقدی که امورمالی می‏نویسد و به امضاء رئیس اداره و فرد دریافت کننده، وجه مورد نظر او یا با صدور چک و یا نقدی به او داده می‏شود.

فصل ششم :

حسابداری بخش دفترداری

6ـ بخش دفترداری:
تمام دادوستدهای مالی به صورت فاکتور، دستور خرید با هم جمع می‎شوند در قسمت دفتر اداری سند زده می‎‎شود.
اول در دفتر روزنامه و بعد در دفتر کل و در قسمت دفترداری قسمت عظیم دفاتر قانونی است.

دفتر روزنامه:
تمام دادوستدهای روزانه در دفتر روزنامه ثبت می‎شود و بدهکار ئ بستانکار می‏شود. دفتر روزنامه عمومی، دفتری است که کلیه اطلاعات و رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی روزانه به تربیت تاریخ وقوع در آن ثبت می‏شوند.

به دفتر روزنامه عمومی، دفتر ثبت اولیه یا به اختصار دفتر روزنامه هم گفته می‏شود. دفتر روزنامه عمومی شکل مشخص و ثابتی ندارد. بلکه دارای دو ستونی است که ردیف، تاریخ، شرح، عطف، بدهکار و بستانکار می‏باشد.
به شکل زیر:

ردیف
تاریخ
روز ماه
شرح
عطف
بدهکار
ریال
بستانکار
ریال

منقول از صفحه

نوشتن رویدادهای مالی در دفتر روزنامه عمومی به جایی ثبت و تقسیم در حسابهای T فایده‏هایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

1ـ دفتر روزنامه کلیه رویدادهای مالی را به ترتیب تاریخ وقوع آنها نشان می‏دهد، از این رو برای تهیه اطلاعات یک یا چند ماه واحد اقتصادی، کافی است از تاریخ وقوع معاملات آگاه باشیم.

2ـ دفتر روزنامه کلیه اطلاعات مروبط به یک رویداد مالی را یکجا به ما نشان می‏دهد.

3ـ دفتر روزنامه احتمال وقوع اشتباهات حسابداران را کاهش می‏دهد، نوشتن مستقیم رویدادهای مالی در حسابهای T احتمال ثبت نکردن رقم بدهکار با بستانکار و یا دو بار ثبت کردن رقم بدهکار یا بستانکار را افزایش می‏دهد.

دفتر کل:
تمام داد و ستدهایی که در دفتر روزنامه زده شد و بلافاصله در دفتر کل نوشته می‏شود و بدهکار و بستانکار می‏شود یکی دیگر از دفاتر مورد استفاده حسابداران برای ثبت رویدادهای مالی دفتر کل است.

دفتر کل عبارت است از:
مجموعه حسابهایی که برای ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی استفاده می‏شود. دفتر کل را دفتر ثبت نهایی هم می‏گویند.
پس از آنکه رویدادهای مالی در دفتر روزنامه ثبت شد مبالغ بدهکار و بستانکار هر رویداد مالی به ترتیب در بدهکار و بستانکار حسابهای مربوط در دفتر کل نوشته می‏شود که به این کار انتقال اطلاعات دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل به حسابها گفته می‎شود.

در دفتر کل، هر حساب همانند حساب T دو طرف راست و چپ دارد که بدهکار و بستانکار نامیده می‏شود، دفتر کل اَشکال مختلفی دارد. در رایج‏ترین نمونه‏ی دفتر کل هر صفحه به صورت صفحه‏ی بعد طراحی شده است. چون هر صفحه سه ستون برای مبلغ دارد به این نوع دفتر، دفتر کل سه ستونی گفته می‏شود.

حساب … دفتر کل

شماره روزنامه
تاریخ
روز ماه
شرح
بدهکار
ریال
بستانکار
ریال
تشخیص
باقیمانده
ریال

منقول از صفحه

در نگهداری و نوشتن دفتر کل باید به نکاتی به شرح زیر مورد توجه قرار گیرد:

1ـ شماره گذاری صفحات دفتر کل از رقم یک شروع و به ترتیب ادامه یابد.

2ـ برای هر یک از حسابهای دفتر کل با توجه به حجم فعالیت یک یا چند صفحه جداگانه اختصاص داده شود.

معمولاً صفحات ابتدائی دفتر کل به حسابهای دارایی اختصاص می‏یابد و صفحات حسابهای بدهی و سرمایه به ترتیب بعد از حسابهای دارایی قرار گیرد.

پس از آماده‏سازی دفتر کل می‏توان رویدادهای مالی را که در دفتر روزنامه نوشته شده‏اند، در دفتر کل ثبت کرد.

دفتر معین :
در بسیاری از موارد واحدهای اقتصادی به اطلاعاتی جزئی‏تر از آنچه که در دفتر کل ثبت می‏شود نیاز دارند .

مثلاً وقتی واحد اقتصادی از فروشندگان متعددی به طور نسیه اثاثه یا ملزومات خریداری می‏کند در دفتر کل از یک حساب به نام حسابهای پرداختنی استفاده می‏شود.

مانده‏ی حسابهای پرداختنی در دفتر کل در یک زمان مشخص، جمع بدهیهای موسسه را بابت خریدهای نسیه نشان می‏دهد، اما از روی دفتر کل به سختی می‏توان معلوم کرد که واحد اقتصادی به چه کسانی بدهی دارد.

برای رفع این مشکل از حسابهای معین استفاده می‏شود.

حسابهای معین مجموعه حسابهای کمکی یا مکمل برخی از حسابهای دفتر کل هستند.

مثلاً :
حساب : فروشگاه رحیمی دفتر معین حسابهای پرداختنی صفحه‏ : 1

شماره سند حسابداری
تاریخ
شرح
بدهکار
بستانکار
تشخیص
مانده
3
1383
7 آبان ماه
خرید نسیه اثاثه

000/3500
بس
000/3500

شماره : 3
تاریخ : 7 /8 / 1383 اداره ……
سند حسابداری

شرح
عطف معین
معین
بدهکار
بستانکار
اثاثه
حسابهای پرداختنی
فروشگاه مجیدی
خرید مقداری اثاثه از فروشگاه مجیدی به طور نسیه

1

000/3500

000/3500

000/3500
جمع

000/3500
000/3500

مسئول حسابداری : رئیس امورمالی :

معمولاً دفتر معین مستقیماً از روی سند حسابداری نوشته می‏شود. اگر بخواهیم از دفاتر معین استفاده کنیم باید رویدادهای مالی در سند حسابداری مناسبی ثبت شده سپس ارقام مربوط به حسابهای معین انتقال یابد.

به این منظور در سند حسابداری یک ستون برای نوشتن مبلغ معین و یک ستون برای عطف میعن در نظر گرفته می‏شود. ستون عطف معین مربوط به شماره صفحه‏ای از دفتر معین است که رویداد مالی به آن منتقل می‏گردد.

فصل هفتم :

بایگانی

7ـ بایگانی :
در قسمت بایگانی که پرونده‏های تمام جانبازان تحت پوشش این اداره وجود دارد که هر کدام با مرتب ساختن پرونده‏ها و در کنار هم قرار دادن پرونده‏ها به ترتیب خاصی در آنجا قرار دارد.

پرونده‏های جانبازان 25% در یک قسمت و در یک فایل و پرونده‏های 40% در یک قسمت و در فایلهای خود، پرونده‏های 50% در یک قسمت و پرونده‎های زیر 25% که در قسمت دیگری قرار دارد.

که هر پرونده بر اساس کد کامپیوتری فرد در جاها و فایلهای خود قرار گرفته است. و هر فرد با مراجعه به بایگانی و درخواست پرونده خود با در دست داشتن رسید از واحدی که پرونده را می‏خواهد پرونده را به او تحویل می‏دهند و با آوردن پرونده به بایگانی بلافاصله رسید را پاره می‏کند.

وظیفه‏ی قسمت بایگانی:
1) نگهداری از پرونده‏های جانبازان
2) دادن پرونده‏ها به افراد با گرفتن رسید
3) نامه‏های رسیده و صارده از اداره و گذاشتن آنها در پروتده جانبازان .

نگهداری از پرونده‏ها و مرتب کردن آنها با توجه به کد کامپیوتری و یا بعضاً کد محلی آن. در بایگانی پرونده‏هایی وجود دارد به عنوان :

تحت اقدام: یعنی اینکه پروندهفها در دست بررسی می‏باشد و پرونده‏هایی که صاحبان آنها آزاده می‏باشند. و در قسمت دیگر بایگانی قرار داده‏اند.

پرونده‏ها را در بایگانی بر اساس :
1) طبقه‏بندی درصد
2) کد رایانه‏ای جانباز

طبقه‏بندی ، دسته بندی ، نگهداری و بایگانی می‏نمایند.

تحویل پرونده‏ها بر اساس درخواست مسئول مربوطه را که بر اساس کد محلی پرونده و … که به بایگانی داده می‏شود طبق یک عدد رسید که شامل کلیه مشخصات فرد می‏باشد، بایگانی می‏شود و پرونده توسط مسئول بایگاهی تحویل واحد داده می‏شود که باز در همان روز در آخر وقت تحویل بایگانی داده می‏شود و همان روز مسئول بایگانی آنرا بایگانی می‏نماید.

فصل هشتم :

آمار و اطلاعات

8ـ آمار و اطلاعات :
در این قسمت که وظیفه‏ی آن : دادن کد کامپیوتری به افراد می‏باشد و آمار جانبازان به استان. و دادن اطلاعات جانبازان به سیستم رایانه‏ای و تغییرات آماری جانبازان به استان.

و صادر کردن کارت جانبازی و پرکردن پرسشنامه و فرم اطلاعات شناسنامه‏ای. (فرمهای شماره 11 الی 14) که در فرم شماره یک اطلاعات شناسنامه‏ای فرد جانباز نوشته می‏شود و به امضاء تنظیم کننده و امضاء رئیس شهرستان زده می‏شود.

در فرم شماره دو که گواهی مجروحیت فرد جانباز و نواحی مجروحیت فرد جانباز نوشته می‏شود و به امضاء تنظیم کننده و امضاء رئیس شهرستان می‏رسد.

و در فرم شماره سه که اطلاعات وابستگان جانباز نوشته می‏شود و به امضاء تنظیم کننده و رئیس شهرستان آنرا امضاء می‏نمایند.

در فرم شماره چهار که مدارک بیمارستانی جانباز نوشته می‏شود و اگر جانباز آزاده بود سالهای اسارت وی را می‏نویسد و به امضاء تنظیم کننده و رئیس شهرستان نوشته می‏شود.

فرم شماره یک آمارگیری که سه قسمت می‏باشد یک قسمت مخصوص الصاق به پرسشنامه، یک قسمت مخصوص جانبازان و یک قسمت مخصوص پرونده جانباز می‏باشد. و بعداً در فرم خلاصه مشخصات جانبازان نوشته می‏شود و به امضاء تنظیم کننده و رئیس اداره می‏رسد.

فرم شماره چهارده، فرم دیگر :
فرم گردآوری عکس جانبازان می‏باشد که با چسباندن عکس جانبازان به همراه کد جانبازی وی نوشته می‏شود و در فرم جمع‏آوری نوشته می‏شود و به امضاء تنظیم کننده می‏رسد.

فرم لیست دانشجویان جانباز، همسر و فرزند شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی که نام دانشجویان، کد رایانه‏ای، نسبت با جانباز، رشته و شهریه و … در رابطه با دانشجویان نوشته می‏شود.

وظیفه‏ی این قسمت :
1) ایجاد تغییرات و حذف اطلاعات جانبازان در فرمهای ویژه یارانه‏ا بصورت ماهانه
2) تکمیل فرمهای اطلاعاتی مربوط به مستمری جانبازان
3) پیگیری و اطمینان از تغییرات اعلام شده .

فصل نهم :

چارت سازمانی

رئیس اداره

چارت سازمانی اداره امور جانبازان شهرستان دزفول

فصل دهم :

شرح فرمهای مورد استفاده در حسابداری این سازمان

برگ سرنسخه ( فرم شماره 1 )

این فرم که سفید می‏باشد و به برگ سرنسخه گفته می‎شود مثلاً نامه‏ای به اداره دیگر مثل اداره بیمه که از طرف حسابداری این اداره صورت می‏گیرد مثلاً می‏گوید ما چند نفر افراد تحت بیمه این سازمان داریم و مواردی مشابه.

بر اساس این فرم، فرم درخواست کالا ( فرم شماره 2 )

این فرم را هر واحدی که نیاز به کالائی دارد اعم از نقدی و غیر نقدی این فرم را تکمیل می‏نماید و اگر قیمت آن از 000/20 تومان کمتر بود که توسط اداره و خص مربوط خریداری می‏شود ولی اگر قیمت آن از 000/20 تومان بیشتر بود که توسط اداره کل استان خریداری می‏شود.

که نوع کالا و تعدا کالا تاریخ درخواست کالا مشابه در قبل مقدار کالا تحویل گیرنده و شماره حواله تحویل و تاریخ آن نوشته می‏شود و توسط واحد درخواست کننده امضاء می‏شود و بعد توسط حسابدار انبار و تائید کننده که همان رئیس اداره می‏باشد امضاء و تاریخ زده می‏شود.

فرم درخواست خرید ( فرم شماره 3 )

این فرم که مربوط به درخواست خرید می‏باشد که توسط واحد درخواست کننده کالا تکمیل می‏شود که مشخصات کالا را نوشته واحد و مقدار و بهای تقریبی کالا، بهای کامل را تکمیل کرده و به امضای واحد درخواست کننده، امضاء می‏شود و بعد توسط قسمت اطلاعات خرید امضاء می‏شود.

مسئول تدارکات که همان قسمت اداری این اداره می‏باشد آنرا امضاء می‏نماید و بعد توسط واحد بودجه که همان حسابداری این اداره می‏باشد تامین از اعتبارات آن امضاء می‏شود و توسط رئیس اداره که تائید کننده آن است به امضاء می‏رسد که باز هم اگر کمتر از 000/20 تومان بود توسط اداره شهرستان خریداری می‏شود ولی اگر بیشتر از 000/20 تومان بود توسط اداره کل خوزستان خریداری می‏شود.

حکم پرداخت مستمری به فرد تحت تکفل جانباز ( فرم شماره 4 )

این فرم که در حقیقت یک حکم پرداختی است که برای جانبازان 25% به بالا تکمیل می‏شود و توسط حسابداری این اداره تکمیل می‏شود. که مستمری پایه فرد را مشخص می‏کند و حق همسر، تعدا اولاد یا همان حق اولاد که به 4 فرزند او تعلق می‏گیرد. حق تکفل به کسانی که تحت پوشش او می‏باشند.

کمک هزینه‏ی مسکن که 000/10 تومان به عنوان کمک هزینه مسکن به او تعلق می‏گیرد.

علی‏الحساب که به بعضی از جانبازان داده می‏شود. ما به التفاوت تامین مبلغ حداقل مستمری که باز به بعضی جانبازان تعلق می‏گیرد که نام صندوق یا بانک پرداخت مستمری که در این اداره بانک ملی مرکزی پرداخت مستمری صورت می‏گیرد.

شمراه حساب فرد، کد شعبه، نام شعبه پرداخت مستمری که همان بانک ملی ایران (مرکزی) و کد بانک نوشته می‏شود باز توسط حسابداری که مسئول مالی آن می‏باشد تنظیم و امضاء می‏شود و بعد توسط رئیس اداره امضاء می‏شود و به استان فرستاده می‏شود برای تصمیم نهایی و …

فرم استعلام بهاء ( فرم شماره 5 )

وقتی اداره بخواهد کالا یا کالاهایی را خریداری نماید می‏بایستی این فرم را به چند فروشگاه یا شرکت بفرستد و از آنها قیمت را بخواهد.

مثلاً وقتی می‏خواهد یک دستگاه کولر بخرد باید این فرم را به چند فروشگاه بفرستد که مبلغ کولر را ذکر کنند و وقتی که تمام برگهای استعلام از فروشگاه‏ها را گرفت یک نفر از حراست، رئیس اداره، امور مالی اداره و تدارکات می‏نشیند و قیمتها را بررسی می‏کنند که هر فروشگاهی قیمت کولر را کمتر ذکر کند کولر را از آنجا خریداری می‎نمایند.

برگ درخواست وجه ( صدور چک ) فرم شماره (6)

وقتی هر کدام از جانبازان هزینه‏‏ای انجام می‏دهند و آنرا به اداره می‏آورند و با در دست داشتن مدرک هزینه قیمت و یا وجهی را که هزینه نموده‏اند اداره به آنها پرداخت کند .

این فرم را که توسط امور مالی تکمیل می‏شود که مبلغ را به عدد و به حروف ذکر می‏کند که بابت مثلاً هزینه درمان در وجه آقا / خانم … پرداخت نمائید که مسئول مالی آنرا امضاء می‏نماید و رئیس نیز آنرا امضاء می‏کند و دستور پرداخت آنرا می‏نماید که وجه به فرم داده شده (توسط چک) دریافت کننده آنرا امضاء می‏نماید و پرداخت کننده که همان مسئول مالی می‏باشد نیز امضاء می‏نمایند و چک به فرد داده می‏شود تا آنرا دریافت کند.

برگ قبض بنزین فرم شماره (7)

این برگ که برگ قبض بنزین می‏باشد که توسط رانندگان اتومبیل‏ها نوشته می‏شود.

شماره‏ی قبض بنزین را همراه تاریخ می‏نویسد و بعد مبدا و مقصد را ذکر می‏کند شماره کیلومتر، بنزین به لیتر و مبلغ پرداخت شده را یادداشت می‏کند که در آخر هر ماه به استان فرستاده می‏شود. که به امضاء، مسئول امور مالی، رئیس اداره، امضاء می‏نمایند.

فرم شماره (8)

لیست کسر قسط وام از جانبازان تحت پوشش قانون حالت اشتغال

این لیست که قسط‏های وام جانبازان را که وام دریافت کرده‏اند را یادداشت می‏نماید و اسامی تمامی کسانی را که وام دریافت کرده‏اند را یادداشت می‏نماید و پس از تکمیل آن که توسط مسئول امور مالی و رئیس اداره امضاء می‏شود به استان فرستاده می‏شود تا از حقوق و یا مستمری افراد کم نمایند.

برگ پرداخت نقدی فرم شماره (9)

این فرم یا همان برگ پرداخت نقدی .
اگر یکی از پرسنل اداره و یا یکی از جانبازان هزینه‏ای کرده باشد در هر مواردی که کمتر از 000/20 تومان باشد صندوقدار اداره آنرا به صورت نقدی و دستی آنرا پرداخت می‏نماید.

و به امضاء صندوقدار و دریافت کننده وجه رسیده می‏شود.

صورتخلاصه فرم شمراه (10)

در این فرم که تمامی برگهای پرداخت نقدی صورت گرفته شده را در آن ثبت می‏نماید.

شماره برگه صندوق که در سمت بالا و راست برگ پرداخت نقدی ذکر شده را یادداشت می‏نماید. شماره حساب جزء و فرعی و اصلی را ذکز می‏کند که بابت چیزی پرداخت نقدی صورت گرفته شده است و مبلغ آنرا ذکر می‏کند.

که در پایان هر ماه این صورت خلاصه باید به استان فرستاده شود. که به امضاء رئیس اداره و امور مالی اداره زده می‏شود.

فصل یازدهم :

نتیجه‏گیری و پیشنهادات

نتیجه‏گیری و پیشنهادات :
در این اداره تجربیات خوبی کسب نمودم و از حسابداری مرتب و بانظم و دقیقی برخوردار است. و همه چیز بر اساس قوانین و مقررات می‏باشد.

نتیجه‏گیری من از این اداره :
منظم بودن آن و از سیستم حسابداری خوبی استفاده مردن و همکاری کردن پرسنل آن با کارآموز و در دست دادن اطلاعات به کارآموز و …

.


تعداد صفحات : حجم فایل:24 کیلوبایت | فرمت فایل : .rar

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود