گزارش کار اموزی رشته ی حسابداری(کار در اداره ی امور ایثارگران و جانبازان)
آشنایی کلی با مکان کارآموزی:
این اداره(جانبازان) در سال 1359 تاسیس شده است که از 12 پرسنل تشکیل شده که شامل:
1) رئیس اداره
2) معاونت مالی و اداری
3) واحد اشتغال و رفاهی
4) واحد مسکن و تربیت بدنی
5) واحد بهداشت و درمان
6) بایگانی
7) فرهنگی
8) دبیرخانه
9) آموزش
10) آمار و اطلاعات
11) امور بیمهگری
خدمات قابل ارائه این اداره که مرتبط با هر واحد فرق میکند.
هر قسمت خدمات خاص خود را ارائه مینماید. مثلاً قسمت بایگانی دادن پروندهها به مسئولهای مربوطه و قرار دادن نامهها و … در پرونده جانباز و …
قسمت فرهنگ:
تنظیم اردوها و مسابقات و جُنگهای شادی و دیدارها و…
قسمت دبیرخانه:
ثبت نامهها و شماره و مُهر کردن نامهها و …
قسمت آمار:
ثبت تغییرات جانبازان و ارائه کد رایانهای و …
و مبنای حسابداری این اداره، نقدی میباشد و سیستم حسابداری این اداره به صورت مکانیکی میباشد.
فصل اول :
شرح واحد حسابداری
در سازمان امور جانبازان
شرح واحد حسابداری در سازمان امور جانبازان:
در این سازمان حسابداری به صورت حسابداری دولتی انجام میشود که به بخشهای ذیل تقسیم میشود و ردههای سازمانی آن نیز به شرح ذیل میباشد.
1ـ معاونت اداری و مالی
2ـ مسئول مالی
3ـ مسئول حسابداری
4ـ ذیحساب
1-4 حسابرسی (1)
2-4 حسابرسی (2)
5ـ مسئول حسابداری پرسنل
6ـ مسئول حسابداری اداری
7ـ مسئول حسابداری برای هزینههای جانبازان
1-7 در بخش حسابداری جانبازان، ریز پرداختها توسط معاونت مالی به امور پذیرش و درمان، واحد معاونت بهداشت و درمان ابلاغ و هزینههای انجام شده، ابتدا بر اساس تعرفههای از پیش تعیین شده جهت بررسی نهایی و مطابقت با سرفصلها به واحد مالی ارسال میشود و پس وجه قابل پرداخت پس از طی مراحل لازم در وجه شهرستانها کارسازی میشود.
8ـ جمع داری اموال
9ـ تنخواه گردانها
10ـ پشتیبانی
11ـ انبار مرکزی
12ـ بودجه
مسئولیتها:
1ـ وظیفهی مسئول اداری و مالی
بررسی نهایی کلیه دریافتها و پرداختها و رسیدگی آن طبق بودجه تعیین شده و هماهنگی بین واحد بودجه و امور مالی مرکزی
2ـ مسئول مالی:
تقسیم مسائل مالی بین واحدهای تحت سرپرستی و ابلاغ دستورالعملهای مربوطه و صدور دستور پرداخت چک و امضاء کلیه اوراق که تعهد مالی دارند.
3ـ ذیحساب:
در این سازمان ذیحسابها در بخشهای مختلف انجام وظیفه میکنند. بطوریکه در بخش اداری، ذیحساب مسئول رسیدگی به امورات اداری و در سایر بخشها مسئولیت رسیدگی به امورات مربوط و بررسی عدم مغایرت با سرفصلها را به عهده دارند.
4ـ حسابداران در بخشهای مختلف:
در این سازمان در هر بخش تعدادی حسابدار مسئولیت رسیدگی به اسناد و هزینههای مختلف را دارند که با بررسی قوانین مالی و کنترلهای هزینه انجام شده طبق بودجه از پیش تعیین شده و عدم وجود هر گونه تخلف مالی و نیز عدم افزایش اعتبار در هر سر فصل رسیدگی به این امورات را به عهده دارند.
5ـ مسئول حسابداری پرسنل:
در این بخش احکام پرسنل توسط واحد پرسنلی به واحد مالی ارسال که در قسمت بودجه اعتبار لازم همه ماهه در وجه مالی تخصیص داده شده و پرداخت از طریق شماره حسابهای بانکی پرسنلی به حساب واریز میگردد.
وظیفهی این واحد کنترل پرداخت با توجه به احکام صادره و نیز پرداخت بیمه و مالیات به سازمانهای ذیربط و نیز کسر مساعده دریافتی پرسنل و نیز کسر اقساط امورات مربوط به پرسنل میباشد.
6ـ بخش حسابداری اداری:
مسئولیت حفظ و نگهداری اموال اداری و دریافت درخواستهای خرید، اموال سرمایهای و مصرفی بخشهای مختلف سازمان انجام میشود.
7ـ مسئول حسابداری هزینههای جانبازان:
در این واحد کل هزینههای انجام شده جهت امورات درمانی و رفاهی جانبازان مورد بررسی قرار گرفته و باز طبق سرفصلهای از پیش تعیین شده و اعتبارات لازم تخصیص داده شده هزینههای مورد بررسی قرار گرفته و رسیدگی انجام میشود و سپس به واحد حسابداری مرکزی تا تخصیص اعتبار صورت گیرد.
8ـ جمعداری اموال:
در بخش جمعداری اموال مسئول رسیدگی به کلیه اموال اداره اعم از سرمایهای مانند خودرو و سایر تا مصرفی مانند نوشتافزار در نرم افزارهای متفاوت نگهداری میشود که مسئولیت آنها به عهده یک نفر میباشد.
نرخ استهلاک اموال مانند خودروها 5% میباشد.
9ـ تنخواهگردانها:
شامل افرادی میشود که مبالغی به صورت علی الحساب در اختیار دارند و مسئولیت خرید وسایل و مایحتاج روزانه سازمان را به عهده دارند که طبق دستورالعملهای پیش تعیین شده در آخر هر ماه ملزم به تحویل اسناد هزینههای حسابداری و کنترل آن سپس پرداخت هزینه انجام شده به تنخواه گردان میباشد.
10ـ پشتیبانی:
در پشتیبانی اموال سرمایهای مانند خودروها و سایر وسایل ثبت و انجام هرگونه تجهیز هرگونه وسایل طبق سرفصلها انجام میگردد.
که شامل دو بخش:
1) وسایل و اموال
2) موتوری میباشد.
11ـ انبار مرکزی:
که خود شامل مجموعهای کامل بوده و کلیه وسایل سرمایهای و مصرفی در آنجا نگهداری و ثبت خروج و ورود و اجناس و طبقهبندی اموال و تحویل به واحدهای مربوطه طبق درخواست کالا و ثبت ورود کالا طبق ورود آنان میباشد.
12ـ بودجه
که تقریباً واحدی مستقل میباشد. وظیفهی اعلام اعتبار لازم جهت انجام کلیه امورات حسابداری در واحدهای مختلف سازمان را به عهده دارند.
فصل دوم :
حقوق و دستمزد
حقوق و دستمزد:
حقوق و مزایای کارمندان دولت:
اصولاً نحوهی جبران خدمات کارمندان دولت و روشهای پرداخت حقوق و دستمزد همیشه موجب توجخ مسئولین، هیئت دولت و همچنین کارمندان دولت بوده و هست. آخرین اقدامی که دولت در ارتباط با حقوق و دستمزد کارکنان کرده است.
لایحهی نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت است که به تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی رسیده است. لایحهی نظام هماهنگ معمولاً از طرف سازمانی بنام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه میشود و برای تصویب به مراجه قانونی ارجاع میشود.
ویژگیهای قانونی نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت:
1) رفع تبعیض در حقوق و مزایا کارکنان دولت و هماهنگ نمودن سیستم پرداخت در کشور.
2) تامین حداقل معیشت با توجه به روند قیمتها و امکانات مالی دولت .
3) تعیین استاندارد مشاغل و امکان پرداخت بیشتر به کارمندانی که بیش از حد استاندارد کار میکنند.
4) توجه جدی به تاثیر ارزشیابی عملکرد کارکنان در میزان دریافتی انان و افزایش سنواتی حقوق آنان .
5) افزایش حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگی و وظیفه.
حقوق و مزایا:
1) حقوق مبنا. جدول اعدا مبنای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت. یک جدول یازده گروهی است بنام گروههای ورودی مشخص شده که البته تا 20 گروه ادامه دارد.
گروههای ورودی بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف و ارقام ریالی آنها را به شرح زیر ذکر میشود.
1) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها مدرک پایان دوره اول ابتدایی باشد در گروه 3 با عدد مبنای 500 تخصیص مییابد.
2) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها مدرک سیکل باشد در گروه 5 با عدد مبنای 560 تخصیص مییابد.
3) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها دیپلم باشد در گروه 6 با عدد مبنای 680 تخصیص مییابد.
4) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها فوق دیپلم باشد در گروه 7 با عدد مبنای 750 تخصیص مییابد.
5) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها لیسانس باشد در گروه 8 با عدد مبنای 820 تخصیص مییابد.
6) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها فوق لیسانس باشد در گروه 9 با عدد مبنای 890 تخصیص مییابد.
7) مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آنها دکتری باشد در گروه 10 با عدد 960 تخصیص مییابد.
برای محاسبهی حقوق و مزایای ماهانه یک کارمند و همچنین محاسبه خالص وی به ترتیب زیر عمل میکنیم.
1) کلیه ردیفهای حقوق و مزایای کارمند را بدون استثناء جمع میکنیم آنچه بدست میآید کل حقوق و مزایای کارمند میباشد.
2) محاسبهی کسورات قانونی و توافقی. برای محاسبهی فوق ابتدا سهم مالیات را مه محاسبه میکنیم انجام داده و همچنین سهم صندوق بازنشستگی را محاسبه نموده و چنانچه کسورات دیگری وجود داشته باشد را درنظر گرفته و همه آنها را با هم جمع میکنیم سپس از کل حقوق و مزایای بدست آمده کسر شده و آنچه که حاصل میشود به آن خالص پرداختی ماهیانه میگویند.
کسورات – کل حقوق و مزایا = خالص پرداختنی
یا
(…و بیمه درمانی+اجرائیات+اقساط وام+سهم صندوق+مالیات)- کل حقوق و مزایا = خالص پرداختنی
مالیات:
محاسبه مالیات برای کارمندانی که در مناطق روستایی و عشایری مشمول خدمت هستند و در ردیفهای حقوق و مزایا یا ردیفی بنام فوق العاده مناطق محروم روستایی و عشایری به آنها پرداخت میشود. مشمول مالیت و بازنشستگی میباشد. ولی بطور کلی این کارمندان از پرداخت 50 % مالیات معاف میباشند.
چنانچه کارمندی ایثارگر و جانباز باشد مشمول معافیت 50 % مالیات خواهد بود و حالا معاف شده است. نحوهی محاسبه مالیات بر حقوق و مزایای مستخدمین مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت شامل 2 بخش به شرح ذیل میباشد:
1) محاسبه مالیات بر حقوق و مزایا
2) محاسبه مالیات بر اضافه کاری
مالیات بر حقوق و مزایا:
قبل از محاسبه مالیات و مزایا ابتدا باید به نکات زیر توجه شود:
الف) کلیه ردیفهای حقوق و مزایا و همچنین سایر فوق العادهها و مزایا مشمول مالیت میباشند بجز:
1) هزینهی سفر
2) فوق العاده مسافرت مربوط به شغل
به عبارت دیگر ردیفهای معاف از مالیات عبارتند از: هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل و سایر ردیفها مشمول مالیات خواهند بود.
شرایط پرداخت اضافهکار:
1) با رضایت طرفین مخصوصاً کارگر یا کارمند.
2) پرداخت 40 % فوق العادهی اضافهکاری علاوه بر دستمزد اضافه کاری به کارگر یا کارمند.
3) اضافهکاری محوّل شده به کارگر یا کارمند در طول روز نباید بیشتر از 4 ساعت باشد مگر در موارد خاص و ضروری.
دایره حسابداری حقوق و دستمزد:
وظیفه این دایره تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق دستمزد است. همچنین این دایره به کمک اطلاعاتی که از دوایر دیگر میگیرد. وظیفه طبقهبندی حقوق و دستمزد برابر حسب نوع کار و یا دوایر مختلف و یا مراحل تولید به عهده دارد. علاوه بر اینها اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از کارمندان نیز در این دایره نگهداری میشود.
اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق و دستمزد:
برخی اطلاعات عبارتند از: مدت کارکرد فرد، حقوق پایه، اضافه کاری، فوق العاده، نوبت کاری، مرخصی، پاداش، حق بیمه سهم کارفرما، حق بیمه سهم کارمند، بیمه عمر، بیمه حوادث، کارآموزی، اوقات تلف شده میباشد.
برای محاسبه هزینه حقوق و دستمزد علاوه بر شناخت این عوامل باید از قوانین و مقررات مربوط به کار بیمه و مالیات اطلاع کافی داشت.
پاداش:
معمولاً در پایان دورهی مالی یا در پایان هر فصل به مناسبتهای مختلف مبلغلی به عنوان عیدی و پاداش به کارکنان پرداخت میشود. حداقل مبلغ عیدی و پاداش کارکنان معمولاً در پایان هر سال بر مبنای حقوق و دستمزد توسط هیئت دولت تعیین میگردد اما هیئت مدیره میتواند مبلغی بیش از حداقل تعیین شده به همین عنوان به کارکنان بپردازد.
از نظر حسابداری ثبت حسابداری ثبت پاداش در حسابها به منظور تخصیص هزینهها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
دستمزد ناخالص:
جمع حقوق و مزایا را قبل از وضع کسورات قانونی و توافقی دستمزد ناخالص گویند.
حق بیمه اجتماعی سهم کارفرما معادل 20 % دستمزد ناخالص است که کارفرما باید هنگام تنظیم لیست علاوه بر دستمزد محاسبه کند. و همراه حق بیمه سهم کارکنان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید. این مبلغ جزء کسور دستمزد محسوب نمیشود بنابراین به عنوان یکی از اقلام هزینه در گروه هزینههای غیر مستقیم یا سه بار طبقهبندی میشوند.
حق بیمه سهم دولت معادل 3% دستمزد ناخالص است که از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی داده میشود.
مالیات حقوق و دستمزد:
مطابق قانون کارفرما موظف است در زمان هر لیست دستمزد مبلغ مالیت متعلق را با توجه به ضرائب جدول مالیاتی و پس از اسر فعالیت قانونی محاسبه نمود. از حقوق کارگر کسر و به حساب وزارت امور اقتصادی و دارائی واریز نماید.
مزایا در سیستم حقوق و مزایای کارکنان اداره بدین شرح است:
1) فوق العاده سهگانه:
این فوق العاده شامل سه قسمت فوق العاده بدهی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، فوق العاده حق جذب.
2) فوق العاده محل خدمت:
این فوق العاده بر اساس تبصره 2 ماده 39 قانون استخدامی کشوری به پرسنلی تعلق میگیرد که محل خدمت آنان در طول خدمت تغییر مییابد و معادل 10% میباشد که نحوهی محاسبه ان نیز شبیه محاسبه فوق العادههای سهگانه میباشد. توضیح اینکه فوق العاده فقط به پرسنل رسمی تعلق خواهد گرفت و پرسنل قرار دادی را شامل نمیگردد و حالت عمومی برای کلیه پرسنل ندارد.
3) فوق العاده سختی کار:
فوق العاده به کلیه کارکنان تعلق میگیرد. امتیاز فوق العاده سختی کار با توجه به عوامل سروصدا رطوبت، شمارههای جسمانی، عصبی و روحی در فضای مسدود صورت میگیرد.
4) حق همسر و اولاد (حق عائله مندی):
برابر ضوابط موجود به پرسنل متاهل ماهیانه 62000 ریا ل به عنوان حق همسر و 53000 ریال حق اولاد برای هر فرزند تا سقف 3 فرزند پرداخت میگردد.
5) فوق العاده محل خدمت:
فقط به کارمندانی قابل پرداخت است که محل جغرافیائی خدمت آنان تغییر مینماید این فوق العاده حداکثر به مدت 5 سال در هر محل پرداخت میگردد. میزان فوق العاده خدمت در تمام نفاط استان خوزستان 10 % میباشد.
1ـ حقوق و دستمزد:
در پایان هر ماه یک گزارشکار ارائه کار پرسنل مثلاً آقای …. شماره پرسنلی …. چقدر کار کرد دارد. چقدر اضافه کاری، چقدر ماموریت داشته است که در اخر ماه محاسبه میشود و برای هر فرد محاسبه میشود. در حقوق و دستمزد دو نوع اطلاعات وجود دارد.
1)اطلاعات متغیر مثلاً اضافه کاری، ماموریت مرخصی و …
2)اطلاعات ثابت مثل، نرخ مالیات، حقوق پایه، مشخصات پرسنلی، تعداد اولاد
و …
انواع و اقسام گزارشات:
پرینت مخصوص خالص حقوق پرداختنی تمام کارکنان یک چک میزنیم و در وجه بانک و کارمندان از آنجا دریافت میکنند. کارمندها حساب جاری و کارگران حساب پسانداز و حقوق خود را دریافت میکنند که در این اداره همه از حساب برخوردارند.
گزارش پرداخت مالیات:
خالص مالیات باز جمع مالیات کارکنان را یک چک میزنیم و تحویل مالیات محل میدهیم.
گزارش بیمه:
7% حقوق افراد را کم میکنیم و 20% از خود کارفرما و 3% از سوی دولت و یک چک میزنیم و به اداره بیمه میدهیم.
گزارش وام:
یک لیست کهچقدر وامکم کردهایم گزارشهای موردیوقابل استفاده وهمه اقساط کارکنان(همه کارمندیکه وام دریافت کرده است)راباهم جمعآنها را یکچک مینویسیم وازحقوق افرادکم میکنیم سیستم دراینجا مکانیکی است.
جمع حقوق و مزایای هر یک از کارکنان در دورهای که لیست حقوق و دستمزد برای آن تهیه میشود. حقوق و مزایای ناخالص فرد خوانده میشود. مبلغ خاص قابل پرداخت به کارکنان پس از وضع کسور قانونی که شامل: مالیات حقوق و حق بیمه سهم کارمند و سایر کسورات اختیاری مانند اقساط وام و مساعده دریافتنی کارمند محاسبه میشود.
لیست حقوق و دستمزد براساس اول کارت حضور و غیاب محاسبه میشود تعدا روزهای مرخصی و حضور و غیاب محاسبه شده و با اضافهکاری و ماموریت و … جمع میشود همراه با حقوق پایه و بعد از کسورات که همان بیمه 7% و وامها کسر میشود از ناخالص پرداختنی و بعد از کسر مالیات حقوق خالص پرداختنی نوشته میشود.
فصل سوم :
حسابداری
کاردکس انبارها
2ـ حسابداری کاردکس (انبارها):
در حسابداری انبارها ورود و خروج کالا ثبت و درج میشود. نارت مالی بر سیستم انبارها در آخر هر سال باید کاردکس و موجودی انبار یکی باشد که در اینجا سیتم مکانیکی است و ملزومات اداری در انبار نگهداری میشود.
ملزومات اداری اول دوره پایان دوره
خودکار آبی 20 بسته 3 بسته
خودکار قرمز 15 بسته 2 بسته
مداد 10 بسته 2 بسته
زونکن 200 عدد 10 عدد
گیره 40 بسته 5 بسته
سوزن کش 20 عدد 5 عدد
جفت زن 10 عدد 2 عدد
چسب 7 بسته 2 بسته
پاککن 8 بسته 3 بسته
پاکت نامه 10 کیلو 3 کیلو
برگه A4 60 بسته 7 بسته
برگه درخواستهای نقدی 13 بسته 3 بسته
سنجاق 10 بسته 3 بسته
کاربن 20 بسته 3 بسته
چفت 30 بسته 4 بسته
صندلی 3 عدد 2 عدد
میز 2 عدد 1 عدد
چسب مایع 5 بسته 2 بسته
لاک غلطگیر 30 عدد 10 عدد
لاک غلطگیر قلمی 10 عدد 2 عدد
ماژیک 10 بسته 5 بسته
تلفن 2 عدد 1 عدد
لیوان 23 عدد 20 عدد
سر نسخه 20 بسته 10 بسته
وقتی کالا وارد انبار میشود ثبت ورود جنس به انبار زده میشود و وقتی که کالا از انبار خارج میشود برای مصارف واحدها و بخشهای اداره ثبت دریافت جنس از انبار به واحد مربوطه میباشد. و تعداد جنس خارج شده از انبار از تعداد جنس در انبار (قبلاً بوده) کم میشود و مانده جنس در انبار نوشته میشود.
موجودی کالاها یا همان ملزومات اداره همیشه با کاردکس ان باید یکی باشد در اخر دوره موجودی انبار با کاردکس مقایسه میشود که نشان داده شود آیا موجودی و کاردکس یکی میباشد یا خیر.
فصل چهارم :
حسابداری اموال
3ـ حسابداری اموال:
موجودیت داراییهای ثابت اداره که به عنوان حسابداری اموال تلقی میشود. موجودیت دارایی ثابت چقدر میباشد.
قیمت تمام شده هر دارایی چقدر است و نرخ استهلاک آنها در پایان سال چقدر میباشد. آیا نزولی است، مستقیم، روش سنواتی و ارزش دفتری آن در پایان دوره مالی چقدر است.
این اداره که دارای یک ماشین سواری مزدا میباشد که قیمت تمام شده آن 000/000/10 میباشد.
این اداره که دارای یک ماشین سواری پراید میباشد که قیمت تمام شده آن 000/000/6 میباشد.
نزخ استهلاک آن به صورت 5% محاسبه میشود و ارزش دفتری آن در پایان دوره مالی 000/000/10 . مزدا و پراید 000/000/6 میباشد و ساختمان 000/000/62 میباشد.
اصول منقول شامل:
یک عدد ماشین وانت و یک عدد پراید
اموال غیر منقول :
یک عدد ساختمان
که در اینجا نرخ استهلاک به صورت نزولی است.
4ـ حسابداری بودجه:
اگر اداره و یا شرکت دولتی باشد مثل همین اداره امور جانبازان که سیستم دولتی میباشد. بودجه آن را دولت تامین میکند و اداره دولتی و مصوب میباشد.
دولت به انها بودجه میدهد و بودجه آن در سال چقدر میباشد. بودجه اینجا همه ماهه میباشد و در سال بودجه مبلغی حدود 000/00014 تومان میباشد.
فصل پنجم :
حسابداری پرداختهای نقدی و
غیر نقدی (صدور چک)
5ـ حسابداری پرداختهای نقدی و غیر نقدی (صدور چک):
وقتی سندها زده میشود مثل پاداشها، هزینه سفر، پرداختهای نقدی دستی، و … در این قسمت امور مالی صدور چک زده میشود .
چک به دریافت کننده داده میشود و با امضاهای مربوط به چک به فرد داده میشود و فرد میتواند با مراجعه به بانک وجه را دریافت کند و یا اگر در صندوق وجود داشته باشد نقداً به او داده میشود.
تمام سندها در رابطه با حقوق و دستمزد، پاداشها، کمکهای بلاعوض در خواستها جمعاوری میشود و چک صادر میشود.
در اینجا بعد از انجام محاسبه و واریز پول از مرکز استان به حساب جاری اداره که جانبازان برای سفر به جاها مکانها، هزینه سفر به طور نقد به آنها پرداخت میکنند.
با نوشتن فرم درخواست نقدی که توسط امور مالی نوشته میشود و به امضاء رئیس اداره میباشد و بعضاً فرد دریافت کننده وجه چکی صادر میشود به نام دریافت کنندهی وجه که به امضاء رئیس اداره میباشد و مهر اداره نیز در چک زده میشود و از روی چک یک کپی گرفته میشود و نزد امور مالی نگهداری میشود .
دو برگ دیگر که مبلغ پرداخت شده و امضاءها در آن میباشد.
یک برگ نزد امور مالی باقی میماند و یک برگ دیگر در پرونده فرد در بایگانی قرار داده میشود. در حسابداری پرداختهای نقدی و غیر نقدی.
در این اداره فرد مثلاً جانباز بیمار بوده و با در دست داشتن نسخهها و مبلغ پرداخت شدهی خود به عنوان خرید دارو و به امضاء گرفتن دکتر اداره فرد به امور مالی اداره مراجعه میکند و با درخواست نقدی که امورمالی مینویسد و به امضاء رئیس اداره و فرد دریافت کننده، وجه مورد نظر او یا با صدور چک و یا نقدی به او داده میشود.
فصل ششم :
حسابداری بخش دفترداری
6ـ بخش دفترداری:
تمام دادوستدهای مالی به صورت فاکتور، دستور خرید با هم جمع میشوند در قسمت دفتر اداری سند زده میشود.
اول در دفتر روزنامه و بعد در دفتر کل و در قسمت دفترداری قسمت عظیم دفاتر قانونی است.
دفتر روزنامه:
تمام دادوستدهای روزانه در دفتر روزنامه ثبت میشود و بدهکار ئ بستانکار میشود. دفتر روزنامه عمومی، دفتری است که کلیه اطلاعات و رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی روزانه به تربیت تاریخ وقوع در آن ثبت میشوند.
به دفتر روزنامه عمومی، دفتر ثبت اولیه یا به اختصار دفتر روزنامه هم گفته میشود. دفتر روزنامه عمومی شکل مشخص و ثابتی ندارد. بلکه دارای دو ستونی است که ردیف، تاریخ، شرح، عطف، بدهکار و بستانکار میباشد.
به شکل زیر:
ردیف
تاریخ
روز ماه
شرح
عطف
بدهکار
ریال
بستانکار
ریال
منقول از صفحه
نوشتن رویدادهای مالی در دفتر روزنامه عمومی به جایی ثبت و تقسیم در حسابهای T فایدههایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
1ـ دفتر روزنامه کلیه رویدادهای مالی را به ترتیب تاریخ وقوع آنها نشان میدهد، از این رو برای تهیه اطلاعات یک یا چند ماه واحد اقتصادی، کافی است از تاریخ وقوع معاملات آگاه باشیم.
2ـ دفتر روزنامه کلیه اطلاعات مروبط به یک رویداد مالی را یکجا به ما نشان میدهد.
3ـ دفتر روزنامه احتمال وقوع اشتباهات حسابداران را کاهش میدهد، نوشتن مستقیم رویدادهای مالی در حسابهای T احتمال ثبت نکردن رقم بدهکار با بستانکار و یا دو بار ثبت کردن رقم بدهکار یا بستانکار را افزایش میدهد.
دفتر کل:
تمام داد و ستدهایی که در دفتر روزنامه زده شد و بلافاصله در دفتر کل نوشته میشود و بدهکار و بستانکار میشود یکی دیگر از دفاتر مورد استفاده حسابداران برای ثبت رویدادهای مالی دفتر کل است.
دفتر کل عبارت است از:
مجموعه حسابهایی که برای ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی استفاده میشود. دفتر کل را دفتر ثبت نهایی هم میگویند.
پس از آنکه رویدادهای مالی در دفتر روزنامه ثبت شد مبالغ بدهکار و بستانکار هر رویداد مالی به ترتیب در بدهکار و بستانکار حسابهای مربوط در دفتر کل نوشته میشود که به این کار انتقال اطلاعات دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل به حسابها گفته میشود.
در دفتر کل، هر حساب همانند حساب T دو طرف راست و چپ دارد که بدهکار و بستانکار نامیده میشود، دفتر کل اَشکال مختلفی دارد. در رایجترین نمونهی دفتر کل هر صفحه به صورت صفحهی بعد طراحی شده است. چون هر صفحه سه ستون برای مبلغ دارد به این نوع دفتر، دفتر کل سه ستونی گفته میشود.
حساب … دفتر کل
شماره روزنامه
تاریخ
روز ماه
شرح
بدهکار
ریال
بستانکار
ریال
تشخیص
باقیمانده
ریال
منقول از صفحه
در نگهداری و نوشتن دفتر کل باید به نکاتی به شرح زیر مورد توجه قرار گیرد:
1ـ شماره گذاری صفحات دفتر کل از رقم یک شروع و به ترتیب ادامه یابد.
2ـ برای هر یک از حسابهای دفتر کل با توجه به حجم فعالیت یک یا چند صفحه جداگانه اختصاص داده شود.
معمولاً صفحات ابتدائی دفتر کل به حسابهای دارایی اختصاص مییابد و صفحات حسابهای بدهی و سرمایه به ترتیب بعد از حسابهای دارایی قرار گیرد.
پس از آمادهسازی دفتر کل میتوان رویدادهای مالی را که در دفتر روزنامه نوشته شدهاند، در دفتر کل ثبت کرد.
دفتر معین :
در بسیاری از موارد واحدهای اقتصادی به اطلاعاتی جزئیتر از آنچه که در دفتر کل ثبت میشود نیاز دارند .
مثلاً وقتی واحد اقتصادی از فروشندگان متعددی به طور نسیه اثاثه یا ملزومات خریداری میکند در دفتر کل از یک حساب به نام حسابهای پرداختنی استفاده میشود.
ماندهی حسابهای پرداختنی در دفتر کل در یک زمان مشخص، جمع بدهیهای موسسه را بابت خریدهای نسیه نشان میدهد، اما از روی دفتر کل به سختی میتوان معلوم کرد که واحد اقتصادی به چه کسانی بدهی دارد.
برای رفع این مشکل از حسابهای معین استفاده میشود.
حسابهای معین مجموعه حسابهای کمکی یا مکمل برخی از حسابهای دفتر کل هستند.
مثلاً :
حساب : فروشگاه رحیمی دفتر معین حسابهای پرداختنی صفحه : 1
شماره سند حسابداری
تاریخ
شرح
بدهکار
بستانکار
تشخیص
مانده
3
1383
7 آبان ماه
خرید نسیه اثاثه
000/3500
بس
000/3500
شماره : 3
تاریخ : 7 /8 / 1383 اداره ……
سند حسابداری
شرح
عطف معین
معین
بدهکار
بستانکار
اثاثه
حسابهای پرداختنی
فروشگاه مجیدی
خرید مقداری اثاثه از فروشگاه مجیدی به طور نسیه
1
000/3500
000/3500
000/3500
جمع
000/3500
000/3500
مسئول حسابداری : رئیس امورمالی :
معمولاً دفتر معین مستقیماً از روی سند حسابداری نوشته میشود. اگر بخواهیم از دفاتر معین استفاده کنیم باید رویدادهای مالی در سند حسابداری مناسبی ثبت شده سپس ارقام مربوط به حسابهای معین انتقال یابد.
به این منظور در سند حسابداری یک ستون برای نوشتن مبلغ معین و یک ستون برای عطف میعن در نظر گرفته میشود. ستون عطف معین مربوط به شماره صفحهای از دفتر معین است که رویداد مالی به آن منتقل میگردد.
فصل هفتم :
بایگانی
7ـ بایگانی :
در قسمت بایگانی که پروندههای تمام جانبازان تحت پوشش این اداره وجود دارد که هر کدام با مرتب ساختن پروندهها و در کنار هم قرار دادن پروندهها به ترتیب خاصی در آنجا قرار دارد.
پروندههای جانبازان 25% در یک قسمت و در یک فایل و پروندههای 40% در یک قسمت و در فایلهای خود، پروندههای 50% در یک قسمت و پروندههای زیر 25% که در قسمت دیگری قرار دارد.
که هر پرونده بر اساس کد کامپیوتری فرد در جاها و فایلهای خود قرار گرفته است. و هر فرد با مراجعه به بایگانی و درخواست پرونده خود با در دست داشتن رسید از واحدی که پرونده را میخواهد پرونده را به او تحویل میدهند و با آوردن پرونده به بایگانی بلافاصله رسید را پاره میکند.
وظیفهی قسمت بایگانی:
1) نگهداری از پروندههای جانبازان
2) دادن پروندهها به افراد با گرفتن رسید
3) نامههای رسیده و صارده از اداره و گذاشتن آنها در پروتده جانبازان .
نگهداری از پروندهها و مرتب کردن آنها با توجه به کد کامپیوتری و یا بعضاً کد محلی آن. در بایگانی پروندههایی وجود دارد به عنوان :
تحت اقدام: یعنی اینکه پروندهفها در دست بررسی میباشد و پروندههایی که صاحبان آنها آزاده میباشند. و در قسمت دیگر بایگانی قرار دادهاند.
پروندهها را در بایگانی بر اساس :
1) طبقهبندی درصد
2) کد رایانهای جانباز
طبقهبندی ، دسته بندی ، نگهداری و بایگانی مینمایند.
تحویل پروندهها بر اساس درخواست مسئول مربوطه را که بر اساس کد محلی پرونده و … که به بایگانی داده میشود طبق یک عدد رسید که شامل کلیه مشخصات فرد میباشد، بایگانی میشود و پرونده توسط مسئول بایگاهی تحویل واحد داده میشود که باز در همان روز در آخر وقت تحویل بایگانی داده میشود و همان روز مسئول بایگانی آنرا بایگانی مینماید.
فصل هشتم :
آمار و اطلاعات
8ـ آمار و اطلاعات :
در این قسمت که وظیفهی آن : دادن کد کامپیوتری به افراد میباشد و آمار جانبازان به استان. و دادن اطلاعات جانبازان به سیستم رایانهای و تغییرات آماری جانبازان به استان.
و صادر کردن کارت جانبازی و پرکردن پرسشنامه و فرم اطلاعات شناسنامهای. (فرمهای شماره 11 الی 14) که در فرم شماره یک اطلاعات شناسنامهای فرد جانباز نوشته میشود و به امضاء تنظیم کننده و امضاء رئیس شهرستان زده میشود.
در فرم شماره دو که گواهی مجروحیت فرد جانباز و نواحی مجروحیت فرد جانباز نوشته میشود و به امضاء تنظیم کننده و امضاء رئیس شهرستان میرسد.
و در فرم شماره سه که اطلاعات وابستگان جانباز نوشته میشود و به امضاء تنظیم کننده و رئیس شهرستان آنرا امضاء مینمایند.
در فرم شماره چهار که مدارک بیمارستانی جانباز نوشته میشود و اگر جانباز آزاده بود سالهای اسارت وی را مینویسد و به امضاء تنظیم کننده و رئیس شهرستان نوشته میشود.
فرم شماره یک آمارگیری که سه قسمت میباشد یک قسمت مخصوص الصاق به پرسشنامه، یک قسمت مخصوص جانبازان و یک قسمت مخصوص پرونده جانباز میباشد. و بعداً در فرم خلاصه مشخصات جانبازان نوشته میشود و به امضاء تنظیم کننده و رئیس اداره میرسد.
فرم شماره چهارده، فرم دیگر :
فرم گردآوری عکس جانبازان میباشد که با چسباندن عکس جانبازان به همراه کد جانبازی وی نوشته میشود و در فرم جمعآوری نوشته میشود و به امضاء تنظیم کننده میرسد.
فرم لیست دانشجویان جانباز، همسر و فرزند شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی که نام دانشجویان، کد رایانهای، نسبت با جانباز، رشته و شهریه و … در رابطه با دانشجویان نوشته میشود.
وظیفهی این قسمت :
1) ایجاد تغییرات و حذف اطلاعات جانبازان در فرمهای ویژه یارانها بصورت ماهانه
2) تکمیل فرمهای اطلاعاتی مربوط به مستمری جانبازان
3) پیگیری و اطمینان از تغییرات اعلام شده .
فصل نهم :
چارت سازمانی
رئیس اداره
چارت سازمانی اداره امور جانبازان شهرستان دزفول
فصل دهم :
شرح فرمهای مورد استفاده در حسابداری این سازمان
برگ سرنسخه ( فرم شماره 1 )
این فرم که سفید میباشد و به برگ سرنسخه گفته میشود مثلاً نامهای به اداره دیگر مثل اداره بیمه که از طرف حسابداری این اداره صورت میگیرد مثلاً میگوید ما چند نفر افراد تحت بیمه این سازمان داریم و مواردی مشابه.
بر اساس این فرم، فرم درخواست کالا ( فرم شماره 2 )
این فرم را هر واحدی که نیاز به کالائی دارد اعم از نقدی و غیر نقدی این فرم را تکمیل مینماید و اگر قیمت آن از 000/20 تومان کمتر بود که توسط اداره و خص مربوط خریداری میشود ولی اگر قیمت آن از 000/20 تومان بیشتر بود که توسط اداره کل استان خریداری میشود.
که نوع کالا و تعدا کالا تاریخ درخواست کالا مشابه در قبل مقدار کالا تحویل گیرنده و شماره حواله تحویل و تاریخ آن نوشته میشود و توسط واحد درخواست کننده امضاء میشود و بعد توسط حسابدار انبار و تائید کننده که همان رئیس اداره میباشد امضاء و تاریخ زده میشود.
فرم درخواست خرید ( فرم شماره 3 )
این فرم که مربوط به درخواست خرید میباشد که توسط واحد درخواست کننده کالا تکمیل میشود که مشخصات کالا را نوشته واحد و مقدار و بهای تقریبی کالا، بهای کامل را تکمیل کرده و به امضای واحد درخواست کننده، امضاء میشود و بعد توسط قسمت اطلاعات خرید امضاء میشود.
مسئول تدارکات که همان قسمت اداری این اداره میباشد آنرا امضاء مینماید و بعد توسط واحد بودجه که همان حسابداری این اداره میباشد تامین از اعتبارات آن امضاء میشود و توسط رئیس اداره که تائید کننده آن است به امضاء میرسد که باز هم اگر کمتر از 000/20 تومان بود توسط اداره شهرستان خریداری میشود ولی اگر بیشتر از 000/20 تومان بود توسط اداره کل خوزستان خریداری میشود.
حکم پرداخت مستمری به فرد تحت تکفل جانباز ( فرم شماره 4 )
این فرم که در حقیقت یک حکم پرداختی است که برای جانبازان 25% به بالا تکمیل میشود و توسط حسابداری این اداره تکمیل میشود. که مستمری پایه فرد را مشخص میکند و حق همسر، تعدا اولاد یا همان حق اولاد که به 4 فرزند او تعلق میگیرد. حق تکفل به کسانی که تحت پوشش او میباشند.
کمک هزینهی مسکن که 000/10 تومان به عنوان کمک هزینه مسکن به او تعلق میگیرد.
علیالحساب که به بعضی از جانبازان داده میشود. ما به التفاوت تامین مبلغ حداقل مستمری که باز به بعضی جانبازان تعلق میگیرد که نام صندوق یا بانک پرداخت مستمری که در این اداره بانک ملی مرکزی پرداخت مستمری صورت میگیرد.
شمراه حساب فرد، کد شعبه، نام شعبه پرداخت مستمری که همان بانک ملی ایران (مرکزی) و کد بانک نوشته میشود باز توسط حسابداری که مسئول مالی آن میباشد تنظیم و امضاء میشود و بعد توسط رئیس اداره امضاء میشود و به استان فرستاده میشود برای تصمیم نهایی و …
فرم استعلام بهاء ( فرم شماره 5 )
وقتی اداره بخواهد کالا یا کالاهایی را خریداری نماید میبایستی این فرم را به چند فروشگاه یا شرکت بفرستد و از آنها قیمت را بخواهد.
مثلاً وقتی میخواهد یک دستگاه کولر بخرد باید این فرم را به چند فروشگاه بفرستد که مبلغ کولر را ذکر کنند و وقتی که تمام برگهای استعلام از فروشگاهها را گرفت یک نفر از حراست، رئیس اداره، امور مالی اداره و تدارکات مینشیند و قیمتها را بررسی میکنند که هر فروشگاهی قیمت کولر را کمتر ذکر کند کولر را از آنجا خریداری مینمایند.
برگ درخواست وجه ( صدور چک ) فرم شماره (6)
وقتی هر کدام از جانبازان هزینهای انجام میدهند و آنرا به اداره میآورند و با در دست داشتن مدرک هزینه قیمت و یا وجهی را که هزینه نمودهاند اداره به آنها پرداخت کند .
این فرم را که توسط امور مالی تکمیل میشود که مبلغ را به عدد و به حروف ذکر میکند که بابت مثلاً هزینه درمان در وجه آقا / خانم … پرداخت نمائید که مسئول مالی آنرا امضاء مینماید و رئیس نیز آنرا امضاء میکند و دستور پرداخت آنرا مینماید که وجه به فرم داده شده (توسط چک) دریافت کننده آنرا امضاء مینماید و پرداخت کننده که همان مسئول مالی میباشد نیز امضاء مینمایند و چک به فرد داده میشود تا آنرا دریافت کند.
برگ قبض بنزین فرم شماره (7)
این برگ که برگ قبض بنزین میباشد که توسط رانندگان اتومبیلها نوشته میشود.
شمارهی قبض بنزین را همراه تاریخ مینویسد و بعد مبدا و مقصد را ذکر میکند شماره کیلومتر، بنزین به لیتر و مبلغ پرداخت شده را یادداشت میکند که در آخر هر ماه به استان فرستاده میشود. که به امضاء، مسئول امور مالی، رئیس اداره، امضاء مینمایند.
فرم شماره (8)
لیست کسر قسط وام از جانبازان تحت پوشش قانون حالت اشتغال
این لیست که قسطهای وام جانبازان را که وام دریافت کردهاند را یادداشت مینماید و اسامی تمامی کسانی را که وام دریافت کردهاند را یادداشت مینماید و پس از تکمیل آن که توسط مسئول امور مالی و رئیس اداره امضاء میشود به استان فرستاده میشود تا از حقوق و یا مستمری افراد کم نمایند.
برگ پرداخت نقدی فرم شماره (9)
این فرم یا همان برگ پرداخت نقدی .
اگر یکی از پرسنل اداره و یا یکی از جانبازان هزینهای کرده باشد در هر مواردی که کمتر از 000/20 تومان باشد صندوقدار اداره آنرا به صورت نقدی و دستی آنرا پرداخت مینماید.
و به امضاء صندوقدار و دریافت کننده وجه رسیده میشود.
صورتخلاصه فرم شمراه (10)
در این فرم که تمامی برگهای پرداخت نقدی صورت گرفته شده را در آن ثبت مینماید.
شماره برگه صندوق که در سمت بالا و راست برگ پرداخت نقدی ذکر شده را یادداشت مینماید. شماره حساب جزء و فرعی و اصلی را ذکز میکند که بابت چیزی پرداخت نقدی صورت گرفته شده است و مبلغ آنرا ذکر میکند.
که در پایان هر ماه این صورت خلاصه باید به استان فرستاده شود. که به امضاء رئیس اداره و امور مالی اداره زده میشود.
فصل یازدهم :
نتیجهگیری و پیشنهادات
نتیجهگیری و پیشنهادات :
در این اداره تجربیات خوبی کسب نمودم و از حسابداری مرتب و بانظم و دقیقی برخوردار است. و همه چیز بر اساس قوانین و مقررات میباشد.
نتیجهگیری من از این اداره :
منظم بودن آن و از سیستم حسابداری خوبی استفاده مردن و همکاری کردن پرسنل آن با کارآموز و در دست دادن اطلاعات به کارآموز و …
.