تارا فایل

پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان و نوجوانان DAS-CA


پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد کودکان و نوجوانان (دوالساندرو و بورتون، 2006)

ردیف

عبارات
کاملاً مخالفم

مخالفم
نظری ندارم

موافقم

کاملاً موافقم
1
اگر فردی مرا دوست نداشته باشد، دیگران هم مرا دوست نخواهند داشت.

2
اگر با دیگران مخالفت کنم، آنها از من متنفر خواهند شد.

3
اگر فقط یکبار شکست بخورم، بعد از آن همیشه شکست خواهم خورد.

4
افراد زیبا در مقایسه با افراد نازیبا خوشحالتر هستند.

5
اگر موضوعی را احمقانه یا ابلهانه بدانم به معنی آن است که من فرد احمقی هستم.

6
وقتی به کمک دیگران نیاز دارم به معنی آن است که من فرد احمقی هستم.

7
افراد باهوش در مقایسه با افراد غیر باهوش مهمتر هستند.

8
وقتی افراد آنچه را که میخواهند به دست نمیآورند باید احساس ناراحتی کنند.

9
وقتی اشتباهی مرتکب میشوم، به دنبال آن همیشه اتفاقات بدی برایم رخ میدهد.

10
برای آن که دیگران شما را دوست داشته باشند باید آنها را تحت تاثیر خود قرار دهید.

11
باید حداقل در انجام یک کار بهترین باشم تا دیگران مرا دوست داشته باشند.

12
در صورتی میتوانم احساس خوشحالی کنم که همه افرادی که مرا میشناسند
دوستم داشته باشند.

13
افراد باید در هر کاری که انجام میدهند، بهترین باشند.

14
من باید از دیگران بهتر باشم.

15
دیگران در صورتی مرا دوست دارند که همیشه خوب باشم.

16
آنچه دیگران درباره من فکر میکنند، بسیار مهم است.

17
برایم انجام آنچه دیگران از من میخواهند در مقایسه با آنچه خود از خویشتن انتظار دارم از اهمیت بیشتری برخودار است.

18
فقط وقتی احساس خوبی دارم که دیگران درباره من چیزهای خوبی بگویند.

معرفی پرسشنامه:
مقیاس نگرشهای ناکارآمد کودکان و نوجوانان (DAS-CA) توسط دوالساندرو و بورتون (2006) توسعه داده شد. برای این منظور، با الهام از نسخه بزرگسال مقیاس نگرشهای ناکارآمد (ویسمن، 1979 ؛ ویسمن و بک، 1978) و پس از ساده سازی ساقه عبارات، ابتدا نسخه 40 مادهای مقیاس نگرشهای ناکارآمد را توسعه دادند سپس، تحلیل مقدماتی نسخه 40 مادهای به کمک برخی روشهای آماری مانند تحلیل مولفههای اصلی با حذف 18 ماده همراه شد. در نهایت، نتایج آزمون روایی عاملی نسخه 22 مادهای مقیاس نگرشهای ناکارامد در کودکان و نوجوانان از ساختار تک عاملی مقیاس به طور تجربی حمایت کرد (دوالساندرو و بورتون، 2006). در مقیاس نگرشهای ناکارآمد – نسخه کودک و نوجوان، مشارکت کنندگان به هر یک از گویهها روی یک طیف پنج درجهای از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) پاسخ میدهند. نتایج مطالعه دوالساندرو و بورتون (2006) از ویژگیهای فنی مقیاس نگرشهای ناکارآمد نسخه کودک و نوجوان به طور تجربی حمایت کرد. و بعد از هنجاریابی در ایران توسط شکری و همکاران (1394) پرسشنامه 22 مادهای با حذف 4 ماده به دلیل بار عاملی کمتر از 30/0 به 18 سوال کاهش یافت که شامل دو مولفه به شرح جدول زیر میباشند.

مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
کمال گرایی خودمحور (وضع استانداردهای غیرواقع نگرانه برای عملکرد فردی)
1 الی 9
کمال گرایی اجتماع محور (احساس نیاز به کسب تایید اجتماعی)
10 الی 18

روایی و پایایی:
در پژوهش شکری و همکاران (1394) مقادیر ضرایب همسانی درونی مقیاس نگرشهای ناکارآمد برای عوامل کمالگرایی خودمحور و کمالگرایی اجتماع محور به ترتیب 78/0 و 72/0 به دست آمد.

*****************************************************
منبع:
شکری، امید ؛ پور شهریار، حسین ؛ آقایی، مریم ؛ سنایی پور، محمدحسین (1394). تحلیل روانسنجی مقیاس نگرشهای ناکارآمد برای کودکان و نوجوانان. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره نهم، شماره 36، صص 47-57.
****************************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود