تارا فایل

پاورپوینت کسب و کار خانوادگی Family Business


بسمه تعالی

کسب و کار خانوادگی
Family Business

مفهوم کسب و کار خانوادگی

هندلر (Handler, 1989) :
کسب و کار خانوادگی ، به مثابه سازمانی است که اصلی ترین تصمیمات و برنامه های عملیاتی آن برای انتقال و جایگزینی رهبری ، تحت تاُثیر و نفوذ اعضای خانواده ای قرار دارد که این اعضا در مالکیت و یا مدیریت آن سازمان نقش اصلی را بر عهده دارند.
تعریف کسب و کار خانوادگی

Rosenblatt, deMik, Anderson, & Johnson, 1985
هر نوع کسب و کاری که بخش عمده مالکیت یا کنترل آن در اختیار یک خانواده باشد و خانواده به طور کامل و یا پاره وقت ، مستقیماً در آن درگیر می باشد.
Babicky, 1987
نوعی کسب و کار کوچک می باشد که توسط یک یا چندین نفر از اعضای یک خانواده که از ابتدا ایده تحقق آن را داشته و برای موفقیت آن سخت تلاش نموده اند شروع شده است.
تعریف کسب و کار خانوادگی

Lyman, 1991
کسب و کاری که : مالکیت آن بطور کامل در اختیار خانواده باشد ؛ حداقل یکی از مالکان آن در کسب و کار مشغول به کار باشد ؛ عضو دیگری از خانواده در کسب و کار مشغول به کار باشد یا حتی اگر وی به صورت رسمی در استخدام کسب و کار نیست به طور منظم از بیرون به آن کمک نماید.
Leach, et al (1990) & Astrachan, 1993
شرکتی که بیش از 50 درصد سهام و آراء آن در تسلط یک خانواده می باشد ، و / یا گروهی از خانواده ها کنترل اصلی شرکت را بر عهده دارد ، و / یا اکثریت مدیران ارشد آن از اعضای یک خانواده هستند.
تعریف کسب و کار خانوادگی

شرکت ها، موسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاًثیر قرار می گیرند.
کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده می باشد و توسط افراد فامیل و غیرفامیل اداره می شود.
نوعی کسب و کار بزرگ و چند ملیتی که توسط چندین خانواده محلی اداره می شود.
نوعی کسب و کار مشترک میان چند شریک غیر فامیل که هرکدام از آنها پسر و یا دختر و یا دیگر افراد خانواده و فامیل خود را در آن درگیر نموده است.
برآیند تعاریف کسب و کار خانوادگی

یک کسب و کار خانوادگی گاهی می تواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد. و گاهاً نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد.
در تعریف این نوع کسب و کار سه عامل مهم مطرح می باشد: خانواده، مالکیت و مدیریت.
همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت یا مدیریت (خانواده و مالکیت یک کسب و کار ، یا خانواده و مدیریت یک کسب وکار) می تواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند.
تشریح کسب و کار خانوادگی

مدل های مطالعه کسب و کار خانوادگی

ابعاد تشکیل دهنده کسب و کار خانوادگی

ابعاد تشکیل دهنده کسب و کار خانوادگی

نقش و اهمیت کسب و کار خانوادگی

سهم شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در

اروپا حدود 60 – 93 درصد
ایالات متحده حدود 95 درصد
آمریکای مرکزی و جنوبی حدود 65 درصد
انتشارات آکادمی بین المللی تحقیقات شرکت های خانوادگی
(IFERA, 2003)

حدود 35 درصد (175 شرکت) از 500 شرکت بزرگ آمریکایی از نوع شرکت های خانوادگی می باشد.
شرکت هایی مانند
Peugeot
Henkel
BMW
Dr. Oetker
Johnson & Johnson
IKEA
Tetra Pak
از نوع شرکت های خانوادگی می باشند.
انتشارات آکادمی بین المللی تحقیقات شرکت های خانوادگی
(IFERA, 2003)

خانواده به عنوان انتقال دهنده جبهه ای از اصطلاحات آیین ها و رفتارهای اجتماعی مانند توفیق طلبی ; استقلال طلبی و خطر پذ یری در عرصه فعالیت اقتصادی و همسازی با واقعیت های کاری در جامعه به اعضای خود
نقش و اهمیت خانواده و کسب و کارهای خانوادگی در توسعه کارآفرینی

حرفه خانوادگی به عنوان نوعی آموزشگاه و آزمایشگاه واقعی در جهت تعلیم و پرورش مفاهیمی همچون استقلال، فرهنگ تلاش و کار، خطر پذیری، مسئولیت پذیری، نقش آفرینی و خبرگی و پختگی
نقش و اهمیت خانواده و کسب و کارهای خانوادگی در توسعه کارآفرینی

خانواده ها و شرکت های خانوادگی به عنوان عاملی برای حفظ و ایجاد دوام و ثبات در اقتصادهای محلی و منطقه ای، و عامل پیدایش نوآوری ، تجارت، صنعت، تکنولوژی، بازار مصرف ، بازار کار ، رفاه ، آسایش و امنیت اقتصادی به مناطق و محل های خود ، به دلیل ناتوانی و ضعف دولتها در انجام این مهم
نقش و اهمیت خانواده و کسب و کارهای خانوادگی در توسعه کارآفرینی

ایجاد و توسعه اشتغال در بخشهای اقتصادی کشور و به تبع ان استقلال اقتصادی خانواده ها
دگرگونی در روند تولید با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و به دنبال آن تغییر در فرهنگ مصرف
تنوع شغلی و ایجاد رقابت گسترده در بازارهای اقتصادی
بسط و توسعه صادرات با اتکا به منابع موجود در خانواده ها
کاهش نرخ بیکاری وتورم وبه دنبال آن کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه و خانواده
آثار و فواید توسعه کارآفرینی از طریق
ایجاد و افزایش کسب و کارهای خانوادگی

افزایش آسایش و رفاه خانواده ها و به تبع آن رشد فرهنگی جامعه
همگرایی و اتحاد بیشتر بین خانواده و اجتماع
افزایش حضور زنان در محیط های کاری و کاهش تنش ها و فشارهای روانی بر مردان
افزایش نقش و سهم زنان در توسعه اقتصادی جامعه و به دنبال آن افزایش میزان آرامش و رضایتنمندی آنها
اتکا به منابع مالی و انسانی خانواده ها برای توسعه و رشد کارآفرینی
امکان رشد و نگهداری مشاغل و حرفه ها برای نسل های بعدی
آثار و فواید توسعه کارآفرینی از طریق
ایجاد و افزایش کسب و کارهای خانوادگی

عوامل موثر بر راه اندازی کسب و کارهای خانوادگی

نتایج کلی بررسی سوالات اصلی تحقیق (تاُثیر هر کدام از متغیرها بر متغیر ایجاد کسب و کار)

با تشکر از حسن توجه شما

و آرزوی توفیق


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود