به نام خدا
مدیریت استراتژیک شرکت Adidas
تاریخچه ی آدیداس
در سال 1920 دو برادر به نام های آدولف و رودولف داسلر در شهر «هرزوگن راخ» در نزدیکی نورنبرگ کارخانه برادران داسلر را تاسیس کردند.
پس از استقبال خوب و شناخته شدن محصولات او، آدولف به فکر ثبت شرکت و پیدا کردن نامی برای محصولات خود افتاد. چون خانواده و دوستان، او را آدی صدا میزدند او از کلمه آدی و 3 حرف از نام فامیلی خود استفاده کرد و نام آدیداس را برای شرکت و محصولات خود برگزید.
چندی بعد او به فکر گسترش شرکت خود افتاد و محصولات خود را فقط به ارایه کفش ورزشی محدود نکرد. لباس ها و گرمکن های ورزشی نیز به محصولات آدیداس اضافه شدند. سپس آدیداس تجهیزات ورزشی مانند توپ و راکت را نیز تولید کرد.
پس از پایان جنگ جهانی دوم اختلاف شدید بین این دو برادر بخاطر مسائل سیاسی باعث جدایی آنها شد.رودلف پس از جدایی شرکت پاما را تاسیس کرد. جالب است بدانید زمانیکه دو برادر شرکت های جداگانه خود را بنیان گذاشتند، شهر نیز دو دسته شد و ساکنان تنها به یکی از این دو که عمده ترین شرکت های هرزوگن راخ بودند، وفاداری داشتند.اما این روزها مبلغان پوما و آدیداس در مراسم مختلف برای هم لطیفه می گویند اما برادران داسلر پس از جدایی حتی یک کلمه هم با یکدیگر حرف نزدند.
سرانجام آدولف داسلر در 78 سالگی در سال 1978در گذشت و سهام این شرکت برای پسر و خانواده اش ماند اما در سال ۱۹۸۹ خانواده داسلر از شرکت بیرون رفتند و شرکت پس از خرید و ادغام با یک شرکت سازنده
به شرکت سهامی عام SOLOMON-GROUPوسایل اسکی وکوهنوردی به نام
تبدیل شد.
امروزه آدیداس در اکثر کشورهای دنیا دارای نمایندگی و شعبه است.کارمندان این شرکت بیش از 39 هزار نفر هستند.آدیداس در اکثر رقابت ها و تورنمنت های معتبر جهانی مانند المپیک به عنوان یکی از حامیان اصلی حضور دارد.نام آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش ،بلکه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد کیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته میشود.
شرکت آدیداس دومین بزرگ ترین تولید کننده لباس های ورزشی در جهان میباشد .این شرکت تولید کننده توپهای جام جانی 2006 و یورو 2008 است. همچنین این شرکت در فرانسه نیز شعبه بزرگی دارد. وسایل آدیداس که در ایران موجود می باشد اغلب ساخت ویتنام است که تحت لیسانس شرکت آدیداس(در آلمان) می باشد.
بطور کلی شرکت آدیداس لوازم ورزشی از جمله لباس ،توپ و کفش های ورزشی برای فوتبال ،گلف ،تنیس،بسکتبال،راگبی و…. تولید میکند. همچنین محصولات جانبی ورزشی مثل عطر و خوشبوکننده های ورزشی و لوازم پزشکی کمک ورزشی مانند ساعتهای کنترل کننده فشار خون و ضربان قلب میسازد.اخیرا نیز خبری با این عنوان منتشر شد: سامسونگ کفش آدیداس به پا میکند.این موبایلهای جدید آدیداس قابلیت های بی شماری از جمله محاسبه مسافت تمرین های ورزشی و میزان سوزاندن کالری را دارند. کاربران این تلفنها علاوه بر این می توانند در حین انجام تمرین های ورزشی با سیستم پخش موسیقی این تلفنها به صدای تپش قلب خود نیز گوش دهند.
آدیداس در صنعت ورزش
پوشاک آدیداس بر تن اندی مورای
آدیداس در ورزشهای زیر پوشاک تولید میکند
دو میدانی running
Football فوتبال
تنیس tennis
Golfگلف
افراد کلیدی سازمان در سال 2012:
مدیر اجرایی: هربرت هاینر
مدیر اجرایی برند آدیداس: اریک استامینگر
رئیس هیئت مدیره: ایگور لاندا
مدیر امور مالی گروه آدیداس: رابین استاکر
مدیر عملیاتهای جهانی: گلن بنت
مدیر اجرایی: هربرت هاینر
رئیس هیئت مدیره: ایگور لاندا
مدیر اجرایی برند آدیداس: اریک استامینگر
درآمد در سال 2010: 11.99 بیلیون یورو
درآمد عملیاتی در سال 2010 : 894 میلیون دلار
سود در سال 2010 : 567 میلیون یورو
تعداد کارکنان در سال 2010 : 42540نفر
شرکت آدیداس شامل چند شرکت کوچک تر است که عبارت اند از : شرکت «ریبوک» که لباس ورزشی تولید می کند، شرکت «تیلور مید» و «مکس فلی» که توپ و وسائل گلف تولید می کنند.
آدیداس پس از خرید ریبوک در اوایل سال 2006 به عنوان سلاحی در مقابله با رقیب اصلی خود شرکت نایک تا به حال زمان زیادی را صرف بازسازی این شرکت کرده.
شرکت ریبوک تمام تلاش خود را متمرکز بر بازارهای امریکا و انگلیس کرده بود و به جای توجه بر کیفیت فقط به فروش فکر می کرد. کاهش قیمت کفش های ریبوک تصویر برند را تضعیف کرد؛ به طوری که ریبوک درنظر مصرف کننده نهایی یک محصول بی نام و نشان بود.اولین اقدام آدیداس برای بازگرداندن ریبوک به جایگاه اولیه، سرمایه گذاری عظیم بر روی محصول به خصوص مدیریت محصول، طراحی و توسعه بود.
72%فروش
20%فروش
8%فروش
طبق بیانیه ماموریت آدیداس:“ما سازمانی جهانی هستیم که مسئول اجتماعی و محیطی است.پاداشهای خلاقانه و مالی به کارکنان و ذینفعان می دهیم“ برهمین اساس آنها اکنون برای ارتقای سلامتی جامعه با سازمانهای دولتی،اتحادیه های تجاری و عرضه کنندگان همکاری میکنند.همچنین برای حذف پی وی سی که یک چسب پلاستیکی مضر برای سلامتی انسان است وارد عمل شده اند.
شرکت ریبوک نیز متمرکز بر حقوق انسانی است.ریبوک معتقد است که نژاد انسانی باید حقوق انسانی را درک و عدالت را رعایت کند.در همین راستا موسسه حقوق انسانی ریبوک را تاسیس کرده
هیچ چیز غیر ممکن نیست!!!
تاریخچه ی خلاقیتهای آدیداس گواه اینست که واقعا "هیچ چیز غیر ممکن نیست"
موسس این شرکت آدی داسلر با تولید اولین کفش در سال 1920 با الهام از یک ایده ساده سعی کرد این چشم انداز را دستور کار خودش قرار دهد که ”همه ی ورزشکاران همراه محصولات ما باشند“
*آدیداس-سالمون در تلاش است تا رهبر جهانی در صنعت کالاهای ورزشی باشد.این امر براساس برند ورزشی مبتنی بر شور و شوق برای ورزش و سبک زندگی ورزشی است.
*ما مشتری گرا هستیم.این بدان معنی است که ما دائما کیفیت،ظاهر،احساس و درک محصولات و ساختار شرکتمان را بهبود می بخشیم تا با انتظارات مشتریان منطبق و حتی از آن فراتر رویم و بیشترین ارزش را برای آنها بیافرینیم.
*ما رهبر خلاقیت و طراحی هستیم.که درصددیم به ورزشکاران در تمام سطوح مهارتی کمک کنیم تا به حداکثر توانایی خود دست یابند که بوسیله هریک از محصولاتی که به بازار می آوریم صورت میگیرد.
*ما سازمانی جهانی هستیم که مسئول اجتماعی و محیطی است.پاداشهای خلاقانه و مالی به کارکنان و ذینفعان می دهیم.
*ما متعهدیم که پیوسته برندها و محصولاتمان را قوت بخشیم تا موقعیت رقابتیمان را بهبود بخشیم.
استراتژیهای موسسه قبل از ساختار دهی مجدد 2006-2005
1.استراتژی توسعه محصول
نوآوری مداوم محصول
استراتژی رشد_استراتژی تمرکز
2.استراتژی تغییر
معرفی مدیران جدید
کاهش هزینه ها،بهبود سبکها،ارائه مدلهای جدید،بستن قرارداد با ورزشکاران نامی
3.استراتژی تنوع بخشی
تملک salmon sa
صنایع مرتبط با ورزش،تجهیزات اسکی،کلوپهای گلف،اجزا دوچرخه،پوشاک ورزشی زمستانی
استراتژیهای موسسه بعد از ساختار دهی مجدد 2006-2005
1.استراتژی تغییر
خلق تصورات متمایز برای محصولات،راه اندازی خطوط جدید محصول،افزایش تبلیغات،دستیابی به کارایی در زنجیره تامین جهانی
2.استراتژی بی بهره سازی
فروش salmon AG در سال 2005
باقی گذاشتن tylormade بعنوان تنها واحد کسب و کار
3.استراتژی ادغام افقی
خرید ریبوک در سال 2005
تمرکز مجدد بر قابلیتهای تولید کفش و پوشاک ورزشکاری
4.استراتژی ادغام عمودی رو به جلو
جایگزینی توزیع کنندگان با تاسیس فروشگاهها
کنترل فضای خرده فروشی(مغازه های خرده فروشی تک برند،فروش در محل فروش،مغازه های
در خروجی شرکت،سایتهای فروش الکترونیکی)
5.استراتژی توسعه بازار
گسترش فروش با تاسیس فروشگاههای خرده فروشی در بازار بین المللی
تفاوتهای عمده بین واحدهای کسب و کار ایندو مانع از زنجیره تامین مبتنی بر سود میشود
تنوع سازی با شرکت رقیب ،ریبوک، باعث فراهم شدن فرصتهای رشد و مزایای هزینه ای میشود
شرکت آدیداس طی بیانیه ای ضمن اعلام کاهش 93 درصدی میزان سودهی خود، خاطر نشان کرد: سود خالص شرکت ادیداس طی 3 ماهه دوم سال جاری میلادی به 9 میلیون یورو کاهش یافته است. این درحالی است که سود خالص این شرکت درهمین زمان مشابه طی سال 2008 میلادی 116 میلیون یورو بوده است."هربرت هینر" مدیر کل شرکت آدیداس اظهار داشت: بحران مالی و کاهش قدرت خرید موجب کاهش بی سابقه مصرف کنندگان محصولات ادیداس در سطح جهان شده است.با وجود این اطمینان دارم طی ماه های آینده وضعیت این شرکت بهبود می یابد
پایان. از توجه شما سپاسگزارم