Free Powerpoint Templates
عنوان:
رهبری در سازمان و کاربردهای آن
3
رهبری فرآیند نفوذ در دیگران است بطوریکه آنها با اشتیاق و جدّیت جهت دست یابی به اهداف سازمانی تلاش نمایند
تعریف رهبری
4
ابداع گر ، تحول گرا ، تمرکز بر روی افراد ، اعتمادگرا ، دارای دیدگاه وسیع و افق بلند مدت ، علت گرا ، چالش گر ، خود گردان و انجام دهنده کارهای درست
ویژگی های رهبر
5
1- مطالعات رهبری آیوا
2- مطالعات رهبری اوهایو
3- مطالعات میشیگان
مطالعات کلاسیک رهبری
6
مطالعاتی که برای نخستین بار در اواخر دهه 1930 در دانشگاه آیوا زیر نظر کرت لوین در مورد پسران ده ساله عضو یک کلوپ سرگرمی انجام گرفت
مطالعات رهبری آیوا
7
مطالعاتی است که دانشگاه ایالتی اوهایو در سال 1945 با بهره گیری از یک گروه روان شناس ، جامعه شناس و اقتصاد دان با استفاده از پرسشنامه تشریح رفتار رهبر انجام دادند
مطالعات رهبری اوهایو
8
مطالعاتی است که پژوهشگران دانشگاه میشیگان ، آزمون هایی را در مورد سرپرستان مختلف یک شرکت بیمه انجام دادند و سبک های رهبری را در بخش های پر بازده و کم بازده مشخص کردند
مطالعات میشیگان
9
1- نگرش خصوصیات فردی
2- تئوریهای گروه و مبادله رهبری
3- تئوری اقتضایی رهبری
4- تئوری مسیر – هدف رهبری
5- نگرش یادگیری اجتماعی
تئوری های رهبری
10
این تئوری معتقد است که خصوصیات رهبری کاملاً ذاتی نبوده و اکتسابی می باشند همچنین به لحاظ جسمی نیز ، رهبران اندکی از پیروان خویش با هوشتر و درشت اندام ترند
نگرش خصوصیات فردی
11
این نگرش هنوز هم اعتبار دارد ولی در حال حاضر بجای تاکید بر روی خصوصیات شخصیتی رهبر ، تاکید بر روی مهارت های شغلی وی می باشد
اعتبار کنونی نگرش خصوصیات فردی
12
این تئوری معتقد است که باید یک مبادله مثبت بین رهبران و پیروان برای دست یابی به اهداف گروه وجود داشته باشد
تئوری گروه و مبادله رهبری
13
زیر دستان با عملکرد ضعیف خود ، رهبران را وادار به « ساخت دهی » یعنی وظیفه گرایی و با عملکرد خوب خود آنان را به اتخاذ سبک مراعات تشویق می نمایند
تاثیر پیروان بر سبک رهبری
14
یعنی این که رهبران با فرودستان ، رفتار متفاوتی دارند و آنان را به گروه های « خودی » و « بیگانه » تقسیم و بر همین روال با آنان تعامل می نمایند
مدل مبادله رهبر – عضو
15
این تئوری توسط فرد فیدلر ارائه و رابطه بین سبک رهبری و وضعیت مطلوب را نشان داده و برای هر وضعیت یک سبک رهبری اثر بخش تعیین نمود
تئوری اقتضایی رهبری
16
1- رابطه رهبر – عضو
2- ساختار وظیفه
3- قدرت مقام رهبر
متغیرهای موجود در تعیین وضعیت رهبری
17
به نظر فیدلر ، در وضعیت های بسیار مطلوب و یا بسیار نا مطلوب ، رهبری وظیفه مدار ( سخت گیر ) اثر بخش تر است و در وضعیت بینابین ، رهبری سهل گیر
وضعیت و رهبری اثر بخش
18
یعنی این که هر سه بعد رابطه رهبر – عضو ، ساختار وظیفه و قدرت مقام رهبر در حد بالا و برآورده کننده خواسته های رهبر باشند
وضعیت مطلوب برای رهبری
19
از بین سه متغیر رابطه رهبر – عضو ، ساختار وظیفه و قدرت مقام رهبر ، مورد اول ( رابطه رهبر – عضو ) مهم ترین متغیر به شمار می رود
مهم ترین متغیر در تعیین مطلوبیت وضعیت
20
علت این نامگذاری توجه ویژه آن بر چگونگی تاثیر گذاری رهبر بر تصور فرودستان نسبت به اهداف کار ، اهداف شخصی و مسیر رسیدن به اهداف می باشد
تئوری مسیر – هدف رهبری
21
نمودار مسیر – هدف رهبری
مدیر
اهداف (پاداش ها)
”مسیر“ ها را
روشن می کند
برای
رسیدن
22
به تعبیر « هاوس » با توجه به تئوری مسیر – هدف رهبری ، چهار نوع اصلی رهبری عبارتند از :
1- رهبری آمرانه 3- رهبری مشارکتی
2- رهبری حمایتی 4- رهبری پیشرفت مدار
سبک های عمده رهبری
23
نمودار خلاصه نگرش مسیر – هدف
ویژگی های فرو دستان
محل کنترل یا توانایی
سبک یا رفتار رهبر
(آمرانه-حمایتی-
مشارکتی-
پیشرفت مدار)
نیروهای محیطی
مشخصات وظیفه-
سیستم ، اختیار
رسمی-گروه کار
اولیه
فرودستان
تصورات –
انگیزش
نتایج : رضایت ،
روشن بودن نقش
هدف ، و عملکرد
رابطه رهبری آمرانه با وظایف کارکنان
تحقیقات نشان داده که این نوع رهبری در صورت مبهم بودن وظایف باعث رضایت و در صورت مشخص بودن وظایف باعث نارضایتی کارکنان می شود
24
25
این تئوری می تواند مدلی برای تعامل مستمر و دو سویه بین رهبر ( شامل شناخت او ) ، محیط ( شامل پیروان و متغیرهای کلان ) و خود رفتار ایجاد کند
نگرش یادگیری اجتماعی
26
نمودار نگرش یادگیری اجتماعی به رهبری
رهبر
(شامل شناخت ها)
رفتار رهبر
محیط
(شامل پیروان و
متغیرهای کلان)
27
1- خصوصیات کارکنان
2- وظیفه
3- سازمان
جانشین ها یا خنثی کننده های رهبری
28
برای مثال توانایی ، تجربه و کارآموزی کارکنان باعث می شود که آنان نیازی به رهبری وظیفه مدار نداشته باشند و یا اثر خنثی کنندگی خصوصیات استادان دانشگاه و . . .
اثر خنثی کنندگی خصوصیات کارکنان
29
وظایفی که بسیار ساختار یافته هستند و بازخور می دهند ، جانشین رهبری وظیفه مدار و وظایفی که رضایت درونی ایجاد می کنند ، مثل تدریس ، به رهبری رابطه مدار نیازی ندارند
اثر خنثی کنندگی وظیفه
30
با توجه به نوع سازمان و متغیرهای خرد و کلان پیرامون آن و نیز سطح بلوغ کارکنان ، محققان به نتایج متفاوتی در این زمینه دست یافته اند
اثر خنثی کنندگی سازمان
31
بطور کلی « جانشین ها » رفتار رهبر را غیر لازم می نمایند و « خنثی کننده ها » مانع رفتار رهبر در مواقع بخصوصی می شوند
فرق جانشین ها و خنثی کننده های رهبری
32
هدف کلی این بخش آشنایی با سبک ها و عملکردهای رهبری و نیز عوامل اثربخش در رهبری سازمان ها می باشد
کاربرد رهبری
33
« سبک » یعنی راهی که رهبران از طریق آن در پیروان خویش نفوذ می کنند . سبک ها عمدتاً تحت تاثیر فرهنگ ها می باشند
مفهوم سبک
34
پیوستار سبک های رهبری
تئوری x
آمرانه
تولید – مدار
نزدیک
ساخت – دهی
وظیفه – مدار
دستوری
دستوری
تئوری y
دموکراتیک
کارمند – مدار
کلی
مراعات
روابط انسانی
حمایتی
مشارکتی
رئیس – مدار کارمند – مدار
35
این شبکه یکی از نگرش های بسیار معروف در تعیین سبک های رهبری مدیران اجرایی است که توسط بلیک و موتون مطرح شده است
شبکه مدیریت
36
نمودار شبکه مدیریت
توجه به افراد
توجه به تولید
9و9 9و1
1و9 1و1
5و5
37
1- مدیریت بی ثمر ( سبک 1 و 1 )
2- مدیریت باشگاهی ( سبک 9 و 1 )
3- مدیریت مستبدانه ( سبک 1 و 9 )
4- مدیریت میانه ( سبک 5 و 5 )
5- مدیریت دموکراتیک ( سبک 9 و 9 )
سبک های شبکه مدیریت
38
بلیک و موتون با اطمینان کامل معتقدند که سبک مدیریت ( 9 و 9 ) یا همان مدیریت سیستمی و دموکراتیک اثر بخش ترین نوع رفتار رهبری است
اثر بخش ترین سبک در شبکه
39
نمودار سیستم های رهبری لیکرت
سیستم 1
مستبد
استثمارگر
سیستم 2
مستبد
خیرخواه
سیستم 3
مشاوره ای
سیستم 4
مشارکتی
40
این مدیران که به مدیران مستبد استثمارگر معروف اند ، همه تصمیمات را خودشان اخذ می کنند و هیچ اعتمادی به کارکنان ندارند
مدیران سیستم ( 1 )
41
این مدیران ، به مدیران مستبد خیرخواه معروف اند و دستورات را صادر می کنند ولی به زیر دستان جهت اظهار نظر درباره دستورها در حد مختصری آزادی می دهند
مدیران سیستم ( 2 )
42
به مدیران مشاوره ای معروف اند ، چرا که آنان پس از بحث و مشاوره با کارکنان ، اهداف را تعیین و دستورهای کلی را صادر می کنند و . . .
مدیران سیستم ( 3 )
43
به مدیران مشارکتی معروف اند ، به کارکنانشان اطمینان کامل دارند و تعامل بین آنها با صداقت و اعتماد کامل می باشد . این سیستم ، سیستم ایده آل لیکرت می باشد
مدیران سیستم ( 4 )
44
یعنی نیروهای مورد توجه قبل از انتخاب سبک توسط مدیر :
1- نیروهای موجود در مدیران
2- نیروهای موجود در فرودستان
3- نیروهای موجود در وضعیت
نیروهای مهم به نظر تانن بام و اشمیت
45
شرایط لازم جهت دادن آزادی عمل به زیر دستان
1- مشتاق ، مستقل و مسئولیت پذیر بودن زیر دستان
2- قدرت تشخیص اهداف سازمانی
3- با سواد و با تجربه بودن
4- تجربه مدیریت مشارکتی داشتن
46
47
نمودار دامنه رفتار مدیران
رهبری کارمند – محور
رهبری رئیس – محور
حوزه آزادی فرو دستان
بکارگیری قدرت توسط مدیر
مدیر اجازه می دهد فرودستان در محدوده تعریف شده بوسیله مقام بالاتر انجام وظیفه کنند
مدیر محدودیت ها را تعریف و از گروه می خواهد تصمیم بگیرد
مدیر مسئله را توضیح داده ، درخواست پیشنهاد کرده ، و سپس تصمیم می گیرد
مدیر تصمیم های موقتی قابل تغییر ارائه می دهد
مدیر اظهار عقیده می کند و از کارکنان می خواهد سوال کنند
مدیر تصمیم خود را توجیه می کند
مدیر تصمیم می گیرد و اعلام می کند
48
نمودار عوامل موثر بر اثر بخشی رهبر
انتظارات و
رفتار مدیران عالی
خصوصیات و
انتظارات کارکنان
فرهنگ و خط
مشی های سازمانی
انتظارات و
رفتار همکاران
شخصیت،تجربه های
گذشته و انتظارات
نیازمندیهای
شغل
اثر بخشی
رهبر
خط مشی ها و فرهنگ سازمانی
49
یک نگرش معروف در آموزش و بهبود مدیریت است که توسط آقایان هرسی و بلانچارد ارائه و به سطح بلوغ پیروان در رهبری توجه نمود
نگرش وضعیتی ( دور زندگی )
50
– مدل الگویی از حوادث فعلی است که می توان آنها را آموخت و تکرار کرد
– در حالی که تئوری ، شرح دهنده اموری است که به گونه ای اتفاق می افتد
فرق مدل و تئوری
51
در مدل هرسی – بلانچارد این معیارها عبارتند از :
1- میزان انگیزه برای پیشرفت
2- اشتیاق قبول مسئولیت
3- میزان تحصیلات یا تجربه
معیارهای توصیف کننده عامل بلوغ
52
1- سبک دستوری : مخصوص پیروان خیلی نابالغ
2- سبک توجیهی : مخصوص پیروان نسبتاً نابالغ
3- سبک مشارکتی : مخصوص پیروان نسبتاً بالغ
4- سبک تفویضی : مخصوص پیروان کاملاً بالغ
چهار سبک مدل هرسی – بلانچارد
53
مدل رهبری وضعیتی هرسی و بلانچارد
وظیفه – مدار
رابطه – مدار
سطح بلوغ پیروان
خیلی پایین پایین بالا خیلی بالا
مشارکتی
توجیهی
دستوری
تفویضی
بالا
پایین
بالا
پایین
54
1- ضعف در منطق تئوری
2- بیش از اندازه ساده تلقی کردن وضعیت
3- فاقد آزمون های تجربی بودن
4- ضعف در ابزار اندازه گیری
انتقادات وارده بر مدل هرسی و بلانچارد
55
بر اساس این مدل عمده ترین وظیفه رهبران ، انتخاب استراتژی تصمیم گیری خاص می باشد که منافع بالقوه را حداکثر و هزینه را حداقل نماید
مدل رهبری وروم – ایتون
56
1- مستبدانه a 2- مستبدانه b
3- مشاوره ای a 4- مشاوره ای b
5- تصمیم گیری گروهی
« پنج سبک عمده مورد استفاده در هنگام تصمیم گیری توسط رهبران »
سبک های رهبری با توجه به مدل « وروم – ایتون »
با تشکر از توجه شما