تارا فایل

پاورپوینت ده گام تا کنکور


ده گام تا کنکور
راهنمای موفقیت در کنکور سراسری

دکتر رضا برومند- مولف کتاب ده گام تا کنکور

آغاز کلام
ای نسخه اسرار الهی که تویی
وی آیینه جمال شاهی که تویی
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

گام اول
کنکور را بهتر بشناسیم

تعریف کنکور
کنکور یک آزمون نرم مرجع و از نوع آزمون های سرعت است که برای انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می پذیرد

انواع آزمون ها
آزمون ملاک مرجع یا ملاکی
آزمون نرم یا هنجار مرجع یا هنجاری

انواع آزمون ها
آزمون قدرت
آزمون سرعت

چه باید کرد
– حداکثر استفاده از زمان
– برنامه ریزی مناسب
-بهترین روش های مطالعه و یادگیری
– بهترین منابع درسی
– بهترین شیوه تست زنی و مدیریت زمان

گام دوم

برنامه ریزی برای مطالعه و یادگیری

برای کنکور برنامه ریزی
اصول برنامه ریزی
مراحل برنامه ریزی

اصول برنامه ریزی
1-برنامه ریزی بصورت هفتگی صورت پذیرد

2- برنامه ریزی به شکل دو ساعت انجام پذیرد

اصول برنامه ریزی
3- استراحت بین برنامه در نظر گرفته شود
4-تمام دروس یک پایه در برنامه هفتگی لحاظ شود

اصول برنامه ریزی
5- دروس محاسباتی صبح ها و یا عصرها پس از یک ساعت خوابیدن مطالعه شود
6- دروس حفظی شب ها قبل از خواب مطالعه شود

اصول برنامه ریزی
7-دانش آموزان در حال تحصیل
-دروسی که صبح تدریس شده عصر همان روز در برنامه قرار دهند
-دروس برنامه فردا را شب قبل در برنامه لحاظ نمایند

اصول برنامه ریزی برای کنکور
8-روزهای تعطیل را به مطالعه دروس پایه و یا دروس کنکور آزمایشی اختصاص دهند

برنامه ریزی برای دانش آموزان سال سوم

روزهای مدرسه
صبح ها مدرسه
عصرها مطالعه دروسی که صبح تدریس شده
شب ها مطالعه و مرور دروس برنامه فردا

روزهای تعطیل یا اخر هفته
مطالعه دروس مشکل و محاسباتی
مطالعه کنکور

برنامه ریزی برای امتحانات پایان سال

برای دو امتحان اول و دوم چند روز قبل از امتحانات را در نظر بگیرید
دروسی که در برنامه امتحانات زمان خیلی کمی دارید مشخص کنید

دروسی که فاصله امتحانات آن ها کافی است را مشخص کنید
زمان باقیمانده را محاسبه کنید
زمان را بین دروسی که زمان کافی ندارید تقسیم کنید
سعی کنید هر روز سه درس را در برنامه بگنجانید

مراحل برنامه ریزی برای کنکور
1-محاسبه زمان موجود روزانه و هفتگی
– از ساعت 6 صبح تا 24 شب
-بصورت یکساعت – یکساعت

محاسبه زمان موجود

مراحل برنامه ریزی برای مطالعه
2- تقسیم زمان موجود بین دروس عمومی و اختصاصی
-25 درصد دروس عمومی
– 75 درصد دروس اختصاصی

تقسیم زمان موجود بین دروس عمومی و اختصاصی

مراحل برنامه ریزی
3-تدوین برنامه و اجرای آن

تدوین برنامه هفتگی

مراحل برنامه ریزی
4-ثبت و ارزیابی اجرای برنامه و تدوین برنامه هفته بعد
-برنامه در جمعه شب تدوین و از صبح شنبه تا عصر جمعه اجرا شود

ثبت و ارزیابی برنامه هفتگی

گام سوم

از روشهای موثر برای مطالعه استفاده نمایید

دانش آموزان و دانشجویان معمولا در زمینه ی مطالعه با دو مشکل اساسی مواجه می باشند .
 مشکل اول :عدم درک مطالب یا عدم یادگیری
روشهایی که آن ها برای مطالعه انتخاب می کنند به درک مطالب و یادگیری عمیق منجر نمی شود ، بگونه ای که پس از مطالعه بخش یا بخش هایی از مطالب کتاب را سریع فراموش می کنند .
مشکل دوم :عدم توانایی آنان در پاسخ دادن به سوالات آزمون است

SQ4Rروش مطالعه
بسبتام
بررسی کن ،
بپرس ،
بخوان ،
تامل کن ،
از بر بخوان ، مرور کن )

1- مرحله اول : SURVEY ( S) ( بررسی سطحی و اجمالی یا بررسی کن )
اولین مرحله روش مطالعه SQ4R ، بررسی و سطحی و اجمالی مطالبی است که قرار است در یک برنامه مطالعاتی یاد گرفته شود در چنین شرایطی ابتدا ، عنوان و زیر عنوان ها از نظر بگذرانید و یک ایده کلی را از موضوعات به دست آورید .

به عبارت بهتر با نگاه کردن به عنوان و زیر عنوان ها چارچوب مطالبی را که قار ات یاد بگیرید در ذهن خود مجسم کنید .
این کار را در حداقل زمان ممکن انجام دهید . این کار باعث خواهد شد که یک ایده کلی از آنچه که قرار است یاد بگیرید ، به دست آوردید . به عبارت بهتر با انجام این عمل نقشه مطالبی را که قرار است یاد گرفته شود در ذهن خود مجسم نمایید

  2- مرحله ی دوم : (Q) QUESTION ( سوال پرسیدن یا بپرس )
در این مرحله همانگونه که به عنوان ها ، زیر عنوان ها و مفاهیم اصلی درس توجه می کنید ، سوالاتی را در مورد آنها از خودتان بپرسید .
این سوالات جنبه ی ذهنی دارد . اما بهتر است با صدای بلند از خودتان بپرسید . توجه داشته باشید که برای سوال کردن از خود از عنوان ها و زیر عنوان استفاده کنید

  3- مرحله ی سوم : (R) READ ( خواندن )
پس از آنکه عنوان ها و زیر عنوان ها را از نظر گذراندید و پیرامون آن ها سوالاتی در ذهن خود ایجاد نمودید ، نوبت به مطالعه متن خواهد رسید .
در این مرحله بدون هیچ دغدغه و نگرانی از اول تا آخر فصل یا بخشی از کتاب را که قصد مطالعه آن داشته اید ، با آرامش کامل و بدون قصد حفظ کردن از اول تا آخر بخوانید .

در مرحله ی خواندن سعی کنید به سوالات ذهنی که در مرحله دوم برای خود ایجاد نموده اید پاسخ دهید ، اما از یاد داشت برداری و یا هر عمل دیگری که موجب توقف مطالعه یا کند شدن روند مطالعه شود خودداری نمائید .

  4- مرحله ی چهارم : (R) REFLECT ( تامل کردن یا فکر کردن )
در این مرحله سعی کنید در مورد آنچه که خوانده اید خوب فکر کنید ، سعی کنید مطالبی را که خوانده اید مانند حلقه های زنجیر به هم وصل کنید .

برای این کار رابطه بین عنوان و زیر عنوان ها را مشخص کنید . مفاهیم یا عباراتی که در مرحله سوم برای شما مبهم بوده اند ، را در این مرحله مشخص و رفع ابهام نمایید .
از موضوعات مورد مطالعه برای پاسخگویی به سوالاتی که در متن یا آخر فصل آمده اند ، استفاده نمایید .
در این مرحله می توانید مفاهیم اصلی درس را مشخص و یا به نکات اساسی بپردازید و آنها را یادداشت نمایید

  5- مرحله ی پنجم : (R) RECITE ( از بر خواندن )
پس از آنکه در مرحله ی چهارم نکات مبهم را که در مرحله ی سوم با آن ها برخورد نموده اید برای خودتان روشن کردید و به سوالات داخل متن و آخر کتاب پاسخ دادید ، در مرحله پنجم بدون مراجعه به کتاب یک بار دیگر سوالاتی را که در مرحله دوم از خود پرسیده اید ، مطرح نموده و به آن ها پاسخ دهید . این تمرین باعث خواهد شد که مطالب در ذهن شما تثبیت شوند

  6- مرحله ی ششم : (R) REVIEW ( مرور کردن )
در این مرحله به عنوان آخرین گام با تمرکز کردن به پرسش هایی که از خودتان پرسیده اید ، فعالانه آن ها را مرور کنید و اگر به پاسخ های خود اطمینان ندارید ، مجدداً آن ها را مطالعه کنید .

گام چهارم

 
از تکنیک ها و راهبردهای موثر برای یادگیری استفاده نمایید

تعریف راهبردهای یادگیری
راهبردهای یادگیری ، روش های موثری هستند که بکارگیری آنها می تواند یادگیری افراد را گسترش داده ، یادسپاری و یادآوری مطالب را آسان سازد .
استفاده از تکنیک های زیر می تواند در آماده سازی شما برای آزمون کنکور موثر واقع شود :

  1- راهبرد مرور ذهنی
در این راهبرد دانش آموزان مطالب آموخته شده را مرور و تمرین می نمایند که ساده ترین آنها تکرار نام ها و شکل پیچیده تر آن ، مشخص کردن ایده های اصلی در یک متن و با خط کشیدن زیر کلمات کلیدی است

2- راهبردهای بسط دهی
بسط دهی یعنی درک مطالب جدید از طریق پیوند و ایجاد ارتباط بین عبارات و پاراگرافها که موضوعات جدید از آن استنباط می شود . بسیاری از سئوالات کنکور که در کتب درسی به آنها به طور مستقیماً اشاره نشده است . از ارتباط دادن بین عبارات و پاراگراف ها بوجود آمده اند .

  3- راهبرد سازمان دهی
یکی از موثرترین روشها برای یادگیری ، یادسپاری و یادآوری مطالب آموخته شده ، سازماندهی مطالب است . در این روش مطالبی را که قصد یادگرفتن آنها را دارید در یک چهارچوب مشخص قرار دهید . بگونه ای که رابطه بین عنوان ها مشخص شود

  4- راهبرد نظارت بر ادراک
در این راهبرد یادگیرندگان ادراک و فهم خود را از مطالب یاد گرفته شده مورد بازبینی قرار می دهند ، یعنی از سیستم شناختی خود درخصوص یادگیری آگاه می شوند .

  5- خط کشیدن زیر مطالب
یکی از راههای که می تواند به یادگیری منجر شود خط کشیدن زیر مطالب است . اما این عمل روش خاص خود را دارد . اگر شما بدون هیچ گونه برنامه ای اقدام به خط کشیدن زیر مطالب نمائید جزء خستگی شما و کثیف شدن صفحات کتاب درسی هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد

برای کسب نتیجه مطلوب بهتر است از لحاظ میزان خط کشیدن زیر مطالب خود را محدود نمائید . بعنوات مثال خود را موظف نمائید که در هر سطر زیر یک عبارت خط بکشید

  6- راهبرد خلاصه کردن
در هنگام خلاصه کردن توجه داشته باشید که خلاصه کردن مطالب آموخته شده باید براساس اصول از قبل تعیین شده توسط شما بعنوان یادگیرنده انجام پذیرد . بعبارت دیگر باید قبل از روش را مشخص نمائید . مثلاً شما ممکن است مطالبی را خلاصه نمائید که در سئوالات آخر هر فصل از آنها یاد شده است ، یا اینکه بخواهید فقط فرمول ها را در یک درس خلاصه کنید .
.

یک روش موثر در خلاصه کردن این است که براساس کلمات استفهامی چه کسی ، چه وقت ، چه مکانی ، چگونه ، به چه دلیل و در چه شرایطی خلاصه کنید

  7- راهبردهای استفاده از پیش سازمان دهنده
پیش سازمان دهنده عاملی است که بین اطلاعات قبلی ذخیره شده در ذهن یاد گیرنده با اطلاعات جدید ارتباط و پیوند برقرار می نماید .
پیش سازمان دهنده ها در حقیقت عناصر اصلی برای یادگیری مطالب جدید می باشند .

8- راهبرد تقطیع
گنجایش حافظه ما محدود است ، بنابراین گاهی لازم است به جای حفظ ده کلمه آنها را به یک کلمه تبدیل کرده و آن یک کلمه را حفظ نماییم .
با یادآوری آن یک کلمه می توانیم سایر کلمات را نیز به یاد بیاوریم .

به عنوان مثال می توانیم آثار نظامی گنجوی را با کلمه ملخ ها یاد بگیریم . منظور این است که با یادآوری کلمه ملخ ها و ارتباط دادن هر حرف با یک اثر نظامی گنجوی می توانیم آثار نظامی گنجوی را :
( م ) مخزن الاسرار ، ( ل ) لیلی و مجنون ، ( خ ) خسرو و شیرین ، ( ه ) هفت پیکر ، ( الف ) اسکندر نامه را برای همیشه به خاطر بسپاریم

گام پنجم

 
از شیوه های صحیح برای پاسخ به سئوالات کنکور استفاده نمائیم

دانش آموزان و دانشجویان در امر پاسخگویی به سئولات کنکور با دو مشکل عمده روبرو هستند

1- عدم استفاده صحیح از وقت ( کم آوردن وقت برای پاسخگویی به سئوالات )
2- اشتباه در شماره های سئوال یا گزینه ها

1- پاسخگوئی به سئوالات را از شماره 1 (یک) آغاز کنید و به ترتیب به سئوالات بعدی پاسخ دهید
سئوالات کنکور از نظم و ترتیب منطقی برخوردارند ، به گونه ای که براساس ارائه مطالب درسی در کتاب و به ترتیبی که در برنامه های درسی دانشگاه یا مدرسه مطالب ارائه شده اند ، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت . بنابراین بهترین کار این است که به همان ترتیبی که سئوالات در دفترچه آزمون آمده اند پاسخگویی را شروع نمایید

2- از روش علامتگذاری برای سئوالات مشکل و نیمه مشکل استفاده نمایید .
وقتی پاسخگویی به سئوالات را از شماره ی یک شروع نمدید . ممکن است با دو وضعیت مواجه شوید یا پاسخ سئوال را می دانید یا اینکه پاسخ را نمی دانید . اگر پاسخ سئوال را می دانید آن را در پاسخنامه علامت بزنید ام اگر پاسخ بلد نبودید باز هم دو وضعیت ممکن است بوجود بیاید ، یا اصلاً بلد نیستید یا دچار شک و تریدید هستید . در هر صورت وقت خود را هدر ندهید . در چنین شرائطی اگر پاسخ سئوالی را اصلاً بلد نیستید در کنار آن سئوال در دفترچه سئوالات علامت – بگذارید یا اینکه یک علامت √ بزنید .

3- برای غلبه بر مشکل اشتباه در انتقال پاسخ ها به پاسخنامه بهترین شیوه این است که هر چند سئوال یکبار کنترل نمایید که آیا پاسخ صحیح را در مقابل شماره ی سئوال و گزینه ی صحیح مربوطه را در پاسخنامه علامت زده اید یا خیر ؟

4- برای درجه بندی سطح دشواری سئوالات از روش تیک زدن استفاده کنید .
علاوه بر روش علامت گزاری ( ضربدر و منفی ) برای سئوالات نیمه مشکل و مشکل می توانید از روش یک تیک √ و دو تیک √ √ و حتی سه تیک √ √ √ نیزا برای درجه بندی سطح دشواری سئوالات استفاده کنید . در این روش مانند شیوه ی قبل عمل کنید . یعنی از سئوال اول شروع کنید و تا سئوال آخر ادامه دهید .

اگر جواب سئوال را بلدید ( مطمئن هستید ) آن را در پاسخنامه علامت بزنید در غیر این صورت با گذاشتن علامت تیک √ سطح دشواری را مشخص نمایید . پس از آن از سئوالاتی که کمتر دشوار به نظر می رسند شروع کنید و تا آخر ادامه دهید و در صورتی که باز هم وقت و زمان برای پاسخگویی وجود داشته باشد به سراغ سئوالاتی با سطح دشواری بالاتری بروید .

گام ششم
اضطراب امتحان خود را به حداقل برسانید

تعریف
اضطراب امتحان اصطلاحی است که برای توصیف ترس ناشی از امتحانات به کار می رود . اضطراب امتحان یک احساس یا حالت ناخوشایند است که در امتحانات رسمی یا دیگر موقعیت های ارزشیابی تجربه می شود

  علت اضطراب امتحان چیست ؟
1- انتظار عملکرد بال + آمادگی پایین

2- اضطراب عمومی و اضطراب امتحان

3- اضطراب امتحان و پیش بینی شکست

4- عدم شناخت توانایی های خود

پدیده های اضطراب امتحان
1- خالی شدن ذهن

2- افکار مسابقه ای

روش های کاهش اضطراب امتحان
1- آرام سازی ذهنی
2- آرام سازی عضلانی
3-درگیر کردن یک حس
4- بیان اغراق آمیز اضطراب

گام هفتم
انتخاب رشته صحیح

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات
1-مقاطع نحصیلی
2- گرایش رشته تحصیلی
3- رشته های شناور یا چند گروهی
4-روش های گزینش متمرکز و نیمه متمرکز
5- دوره های تحصیلی
6- زیر گروه و رتبه زیر گروه

68

بومی گزینی در کنکور
رشته های دانشگاه در چهار گروه دسته بندی شده اند

1- استانی
2- ناحیه ای
3- قطبی
4- کشوری
69

  نحوه بومی پذیری در کنکور 93
بومی گزینی در نظام آموزش عالی کشور با هدف ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا مطرح و از سال 69 تاکنون به شکل های مختلف اجرا شده است. با این نوع گزینش بومی در برخی از رشته­ ها و دانشگاه­ها امتیازات خاصی برای داوطلبان بومی آن رشته و دانشگاه در نظر گرفته می­ شود.

70

تعیین استان بومی
اولین مرحله در انجام گزینش بومی، تعیین استان بومی هر داوطلب است
برای تعیین استان بومی هر داوطلب، در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک استان باشد، داوطلب بومی آن استان تلقی می­ شود،
در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
در کارنامه داوطلب بوم وی مشخص شده است

71

داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده اند، استان محل تولد، استان بومی این گونه داوطلبان تلقی خواهد شد.
داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان محل تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود. ا
ستان بومی فارغ التحصیلان دوره های کاردانی آموزشکده های فنی و حرفه ای بر اساس استان سه سال آخر تحصیل دوره آموزش متوسطه (سال اول، دوم و سوم) تعیین می شود.

72

مهمترین اهداف بومی­ گزینی
1- کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه (نظیر مشکل کمبود خوابگاه، افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده و مشکلات اقتصادی)؛
2- کاهش مهاجرت­ های درون کشوری؛
3- گزینش بومی باعث خواهد شد تا داوطلبان هر ناحیه با امتیازات در نظر گرفته شده، بتوانند از امکان قبولی بیشتر، در رشته های واقع در استان بومی خود بهره مند شوند
73

برای داوطلبان سهمیه ایثارگر و رزمنده، گزینش بومی اعمال نمی­ شود. ناحیه بومی و قطب بومی هر داوطلب با توجه به استان بومی وی و بر اساس جداول نواحی بومی و قطب­ های بومی جداول مربوطه تعیین می شود.

74

دسته­ بندی رشته­ های تحصیلی بر حسب گزینش بومی
الف) رشته های استانی: رشته هایی هستند که در اکثر استان­ها گسترش داشته و از نظر کاربردی نیز فارغ التحصیلان آن رشته­ ها نیاز استان را تامین می کنند.
80 درصد ظرفیت رشته های استانی به داوطلبان همان استان اختصاص یافته داست

75

رشته های ناحیه ای
ب) رشته های ناحیه ای: از مجموع چند استان مجاور یک ناحیه بومی تعیین می شود. رشته هایی ناحیه ای رشته هایی هستند که در اکثر استان­ها وجود نداشته، ولی در چند استان مجاور که به عنوان یک ناحیه تلقی می شوند موجود هستند.

76

77

دسته بندی قطب‎های بومی
ج) رشته های قطبی: از مجموع چند ناحیه ، یک قطب بومی ایجاد می­ شود. رشته هایی قطبی هستند که در اکثر نواحی وجود ندارند، ولی در چند ناحیه مجاور که به عنوان یک قطب تلقی می شود، موجودند.  
78

79

گزینش بومی در دوره­ های مختلف
) دوره روزانه : در دوره روزانه با توجه به ماهیت رشته­ ها و درصد پوشش آن در استان­های مختلف، گزینش بومی از نوع بومی­ استانی، بومی­ ناحیه­ ای و بومی­ قطبی ارائه می­ شود. همچنین چنانچه رشته­ ای در تعداد معدودی از دانشگاه­ها ارائه شود، گزینش بومی بر آن اعمال نمی­ شود و نوع گزینش آن کشوری است. نوع گزینش رشته­ ها در دوره روزانه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری(دفترچه شماره 2) در ابتدای کد رشته­ محل­ ها ارائه می­ شود.

80

گزینش بومی در دوره های روزانه
الف –برای رشته های پرطرفدار یا پرمتقاضی روزانه پس از کسر 40 درصد سهمیه رزمندگان 60 درصد به شیوه بومی و 40 درصد ازاد
– 60 درصد بومی بستگی به نوع پذیرش رشته دارد
ب- برای سایر رشته ها (کم طرفدار) روزانه پس از کسر 40 درصد سهمیه رزمندگان بصورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد خواهد بود
– 80 درصد بومی بستگی به نوع پذیرش رشته دارد
81

دررشته های پرطرفدار 60 درصد بومی 40 درصد آزاد
82

نحوه گزینش بومی در دوره های غیر از روزانه
83

مرحله اول تجزیه وتحلیل کارنامه
تجزیه وتحلیل کارنامه توسط مشاور در حضور داوطلب ویا خانواده او
در تجزیه وتحلیل کارنامه به رتبه کل .رتبه زیر گروه ها .شانس قبولی داوطلب در رشته /
دانشگاه اشاره شود

84

رشته های کشوری
د) رشته­ های کشوری:  شامل رشته­ هایی است که در اکثر قطب­های کشور وجود ندارند و تنها در معدودی از دانشگاه­ها ارائه می­ شوند؛ به عنوان نمونه، گزینش بومی برای تمامی رشته­ های گروه آزمایشی هنر در دوره روزانه با توجه به ظرفیت بسیار کم آنها، در مقایسه با سایر گروه­ها، اعمال نمی­ شود و در نتیجه نوع گزینش  آن کشوری است.

85

–  اگر نوع گزینش بومی رشته ناحیه­ ای است، داوطلب در این رشته در دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان بومی خود و هم استان­های هم ناحیه با استان بومی خود، بومی  محسوب خواهد شد.

86

با توجه به مواردی که عنوان شد، داوطلب برای آنکه بداند در دوره روزانه، بومی کدرشته­ ای وجود دارد یا نه، باید:
– ابتدا به نوع گزینش رشته توجه کند (نوع گزینش رشته­ ها در دفترچه راهنمای شماره 2 آزمون سراسری تحت عنوان جدول رشته­ های تحصیلی ارائه شده است).
– استان بومی خود را که با توجه به مطالب ارائه شده قبلی تعیین و در کارنامه داوطلب درج شده است در نظر بگیرد
– اگر نوع گزینش بومی رشته، استانی است، داوطلب در این رشته فقط در دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان بومی خود، بومی خواهد بود.

87

–  اگر نوع گزینش بومی رشته قطبی­ است، داوطلب در این رشته در دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان بومی خود و استان­های هم قطب با استان بومی خود، بومی محسوب خواهد شد
–  اگر نوع گزینش رشته کشوری است، گزینش بومی اعمال نخواهد شد.
تذکر مهم: اگر گزینش یک رشته محل بومی (استانی، قطبی یا ناحیه ای ) باشد، این نکته به این مفهوم نیست که فقط داوطلبان بومی اجازه انتخاب آنها را دارند؛ بلکه شانس قبولی داوطلبان بومی در این رشته محل بیشتر از سایر داوطلبان غیر بومی است.

88

برای روشن­ تر شدن موضوع، مثالی از تاثیر گزینش بومی در افزایش یاکاهش شانس قبولی داوطلبان ارائه می­ شود:
مثال1: فرض کنید که داوطلبی در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، بومی استان یزد باشد و متقاضی رشته مهندسی معماری است. نوع گزینش رشته معماری ناحیه­ ای است و با توجه به اینکه استان بومی داوطلب یزد است و یزد هم­ ناحیه با استان­های اصفهان و چهارمحال بختیاری است (طبق جدول دسته­ بندی نواحی کشور)، لذا این داوطلب در رشته مهندسی معماری، بومی استان خود و هم بومی استان­های اصفهان و چهارمحال بختیاری خواهد بود؛ ولی برای رشته مهندسی معماری دانشگاه زنجان، با توجه به اینکه استان زنجان هم ناحیه با استان یزد نیست، غیر بومی محسوب خواهد شد
89

مثال2: فرض کنید که داوطلبی در گروه آزمایشی هنر، بومی استان یزد است و متقاضی رشته صنایع دستی است. از آنجا که نوع گزینش رشته مذکور کشوری است، لذا گزینش بومی برای این رشته اعمال نخواهد شد؛ پس انتخاب رشته صنایع دستی دانشگاه یزد نسبت به دانشگاه زنجان موجب افزایش قبولی داوطلب نخواهد بود و در این قبیل رشته ها وضعیت علمی هر یک از داوطلبان تعیین ­کننده خواهد بود.

90

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری
1-تجزیه تحلیل کارنامه داوطلب توسط مشاور
2- انتخاب رشته مجازی توسط مشاور یا کاربر رایانه
3-مشاوره انتخاب رشته توسط مشاور
4- تعیین اولویت ها توسط داوطلب
5- بررسی اولویت ها توسط مشاور واصلاح اولویت های انتخاب شده
6-ورود اولویت های انتخاب شده در سامانه انتخاب رشته توسط داوطلب ویا کاربر رایانه

91

مرحله اول تجزیه وتحلیل کارنامه
تجزیه وتحلیل کارنامه توسط مشاور در حضور داوطلب ویا خانواده او
در تجزیه وتحلیل کارنامه به رتبه کل .رتبه زیر گروه ها .شانس قبولی داوطلب در رشته /
دانشگاه اشاره شود

92

نحوه دریافت کارنامه
-مراجعه به سایت سازمان سنجش http://wwww.sanjesh.org
دریافت کارنامه از طریق یکی از روش های زیر:
وارد نمودن اطلاعات کارت اعتباری شامل شماره پرونده ، رمز ورود و شماره شناسنامه داوطلب
وارد نمودن شماره داوطلبی ، نام خانوادگی ، نام ، شماره شناسنامه و سال تولد
وارد کردن مشخصات ثبت نامی و فردی شامل شماره پرونده ، کد رهگیری ، شماره شناسنامه
93

اجزای کارنامه
کارنامه داوطلبان کنکور از دو بخش تشکیل شده است
الف : اطلاعات تقاضانامه ای داوطلب
-مشخصات شناسنامه ای
-مشخصات تحصیلی
94

95
مشخصات تقاضانامه ای و تحصیلی داوطلب

96
وضعیت مجاز به انتخاب رشته
وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی

97
78032
252312
وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه آزمایشی:علوم ریاضی وفنی شماره داوطلب 1172955

98
نمره خام

به رتبه زیر گرو ها توجه شود
گزینش نهایی داوطلب در رشته مورد نتظر بر اساس رتبه وی در زیز گروهی است که رشته مورد نظر در آن قرار دارد.
در صفحه 16 دفترچه رشته های گروه های آزمایشی معرفی شده است که موارد زیر در آن مشخص شده است
– نام رشته
-گرایش
– زیر گروه
-مقطع تحصیلی
– نوع گزینش
99

100
مواد آزمون عمومی برای کلیه گروه های آموزشی و ضرایب آن

ضرائب دروس اختصاصی در زیر گروه علوم ریاضی و فنی
101

ضرائب دروس اختصاصی در زیر گروه علوم تجربی
102

ضرائب دروس اختصاصی زیر گروه های علوم انسانی
103

ضرائب دروس اختصاصی زیرگروه های هنر
104

ضرائب دروس عمومی و اختصاصی در زیرگروه زبان های خارجی
105

انتخاب رشته مجازی
انتخاب رشته مجازی درصد های احتمالی شانس پذیرش داوطلب را بر اساس رتبه های داوطلبان در سال گذشته نشان می دهد
بهتر است در انتخاب رشته مجازی شانس داوطلب در هر دوره به تفکیک محاسبه شود
توجه داشته باشید که برخی رشته مانند رشته های دبیری و رشته های دارای شرائط خاص در نرم افزارهای افزارهای انتخاب رشته لحاظ نشده است
انتخاب رشته مجازی فقط برای این است که حدود احتمال قبولی داوطلب مشخص شود
106

مشاوره انتخاب رشته
در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر در نظر گرفته شود
1- علائق فرد
2- هدف از تحصیل
3- توانایی ها و استعداد های وی
4- شرائط مالی و اقتصادی و اجتماعی فرد
5- شخصیت و ویژگی های عاطفی فرد
107

تعیین اولویت های انتخابی
اولویت های آرمانی
اولویت های واقعی( دارای شانس)
اولویت های تضمینی
108

اولویت های آرمانی
اولویت هایی هستند که با توجه به رتبه داوطلب امکان قبولی در آن ها وجود ندارد اما برای اطمینان بیشتر می توان ده انتخاب اول را به آن ها اختصاص داد
داوطلبانی که بدون توجه به رتبه خود تمام 150 حق انتخاب را به رشته های آرمانی اختصاص می دهند عملا شانس خود را از دست می دهند
عدم انتخاب این اولویت های آرمانی هم ممکن است داوطلب را دچار شک و. تردید نماید
109

اولویت های واقعی
اولویت هایی هستند که احتمال قبولی وجود دارد اما صد در صد نیست
بهتر است بین 60 تا 100 انتخاب به این اولویت ها اختصاص داده شود

110

اولویت های تضمینی
اولویت هایی هستند که شانس قبولی صد در صد است اما ممکن است این اولویت ها برای فرد جذاب نباشند
بین 10 تا 40 اولویت انتخابی آخر را به این اولویت ها اختصاص دهبد
توجه داشته باشید که اگر داوطلب برای ادامه تحصیل در این اولویت ها مطمئن نیست از انتخاب این اولویت ها در دوره روزانه خودداری نماید
111

مرحله بازبینی اولویت ها
مرور علائق و رغبت ها ، هدف از تحصیل ، شخصیت و شرائط خانوادگی
در این مرحله داوطلب باید دید واقع بینانه تری نسبت به خود و زندگی تحصیلی و شغلی داشته باشد
بالانس کردن رشته ها در این مرحله انجام می شود
در نهایت اولویت ها نهایی می شوندَ
112

مرحله ورود اولویت های انتخابی
این کار توسط داوطلب و یا کاربر انجام شود
از داوطلب خواسته شود که نهایت دقت را داشته باشد
یاد آوری شود که در هر صورت مسئولیت به عهده خود اوست و دیگران فقط به او کمک می کنند
113

مرحله ورود اولویت های انتخابی
این کار توسط داوطلب و یا کاربر انجام شود
از داوطلب خواسته شود که نهایت دقت را داشته باشد
یاد آوری شود که در هر صورت مسئولیت به عهده خود اوست و دیگران فقط به او کمک می کنند
114

دیگران را ببخش نه از آن جهت که سزاوار بخشش اند
بلکه از آن جهت که تو سزاوار آرامشی

فایل را می توانید از وبسایت زیر دانلود کنید
www.hamyar-danesh.com


تعداد صفحات : 116 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود