راهنمای مشاوران-داوطلبان و خانواده ها
انتخاب رشته کنکور سراسری
مقدمه
3
انتخاب رشته کنکور سراسری امروزه به عنوان یک چالش مهم برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری محسوب می شود.
با ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد تنها مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو با هم ادغام شده و هم چنان مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی این دو دانشگاه به صورت مجزا و به ترتیب توسط سایت های سنجش و دانشگاه آزاد انجام می شود
مقدمه
4
آشنایی با مراحل انتخاب رشته سراسری و آزاد می تواند در کسب موفقیت نهایی و قبولی در رشته محل دلخواه داوطلب را بسیار کمک نماید. بنابراین برای رسیدن به قبولی نهایی باید انتخاب رشته درست و اصولی و با توجه به معیار ها و ملاک های مهم توسط داوطلب انجام شود.
مقدمه
5
این معیارها و نکات شامل چه مواردی می شود؟ آیا برای تمامی داوطلبان این معیارها یکسان است. انتخاب رشته سراسری و آزاد چه تفاوتی باید با یکدیگر دارد ؟
این سئوالات و سئوالات مشابه دیگر از جمله مواردی خواهند بود که در این مجموعه به آن خواهیم پرداخت.
سرفصل های دوره
سرفصل های دوره
7
1-چند سئوال اساسی در خصوص کنکور و انتخاب رشته
2-آشنایی با واژه ها و اصطلاحات کنکور و انتخاب رشته
3-آشنایی با واژها و اصطلاحات سازمان سنجش و وزارت علوم
4-روش های متمرکز و متمرکز با شرایط خاص
5-بومی گزینی در کنکور و تاثیر آن در انتخاب رشته
سرفصل های دوره
8
6-سهیمه ها در کنکور
7-توجه به زیرگروه ها
8-اشتباهات رایج داوطلبان در انتخاب رشته
9-الگوهای چهارگانه انتخاب رشته توسط داوطلبان
10-عوامل موثر بر انتخاب رشته
11-فرایند هفت مرحله ای انتخاب رشته
12-فرایند انتخاب رشته حضوری و غیر حضوری
قبل از مطالعه اسلاید ها به سئوالات مطرح شده خوب فکر کنید
1-چند سئوال اساسی
چند سئوال اساسی
10
تفاوت آزمون کنکور با آزمون های مدرسه در چیست ؟
تفاوت آزمون های قدرت با آزمون سرعت در چه چیزهایی است
چرا در آزمون کنکور نمره منفی در نظر می گیرند
چند سئوال اساسی
11
آزمون های ملاکی و هنجاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟
کنکور چگونه آزمونی است (ملاکی و یا هنجاری) ؟
چند سئوال اساسی
12
نحوه تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری ( کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3 )
نحوه تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری
نحوه تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور سراسری
چند سئوال اساسی
13
نحوه تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی و زیر 25 درصدی در کنکور سراسری چگونه است؟
تعهدات تحصیل رایگان پذیرفته شدگان سهمیه های مختلف چه مواردی است؟
چند سئوال اساسی
14
نحوه تاثیر بومی گزینی شامل نواحی نه گانه و قطب های پنچگانه چگونه است؟
منظور از رشته های کشوری، قطبی، ناحیه ای و استانی چیست و در هنگام انتخاب رشته چگونه آن ها را انتخاب کنیم
چند سئوال اساسی
15
شرایط کلی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ( دوره های روزانه، شبانه، دانشگاه فرهنگیان، نیمه حضوری، پیام نور و غیرانتفاعی، مجازی ( الکترونیکی )، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد) چگونه است؟
چند سئوال اساسی
16
رشته های متمرکز و رشته های متمرکز با شرایط خاص
محرومیت از کنکور سراسری تابع چه شرایطی است؟
شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان چیست؟
چند سئوال اساسی
17
انتخاب رشته در دو یا سه گروه آزمایشی چگونه خواهد بود
انتخاب رشته های صرفا با سوابق تحصیلی در دوره روزانه برای داوطلبانی که در آزمون مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه نشده اند امکان پذیر است؟
2-آشنایی با واژه ها و اصطلاحات کنکور و انتخاب رشته
کنکور
کنکور یک آزمون نرم مرجع و از نوع آزمون های سرعت است که برای انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می پذیرد
تفاوت کنکور با آزمون های مدرسه
20
1- نوع آزمون
2-شرایط قبولی
3-نوع سئوالات
1-نوع آزمون
21
کنکور از جهت نوع آزمون دو تفاوت اساسی با امتحانات مدرسه دارد
اول: کنکور آزمون سرعت است و امتحانات مدرسه آزمون قدرت
در آزمون سرعت زمان کافی برای پاسخگویی وجود ندارد و داوطلب بر اساس دقت و سرعت به سئوالات پاسخ دهد. به همین دلیل از نمره منفی استفاده می کنند تا احتمال پاسخ تصادفی از بین برود
درآزمون قدرت داوطلب زمان کافی برای بررسی و مقایسه و اصلاح اشتباهات احتمالی دارد.
2-شرایط قبولی
22
شرایط قبولی در کنکور براساس عملکرد داوطلب و عملکرد سایر داوطلبان در آزمون کنکور است.
یعنی انتخاب بر اساس ملاک یا سقف نمره نیست، بلکه بر اساس وضعیت و جایگاه داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان است.
چون کنکور یک آزمون هنجاری است و نه ملاکی
2-ادامه -شرایط قبولی
23
در آزمون های ملاکی شرکت کنندگان در یک آزمون در صورت کسب نمره مشخص شده و بالاتر از آن(مثلا نمره 10 از 20) که همان ملاک قبولی پذیرفته می شود.
بنابراین ممکن است در یک آزمون ملاکی همه یا هیچکدام پذیذفته نشوند
در آزمون هنجاری به جای کف نمره(ملاک) برابر سهیمه تعیین شده افرادی که بالاتری نمره را کسب نموده اند انتخاب می کنند
بنابراین در آزمون های هنجاری برابر سهیمه ها افرادی با هر نمره ای پذیرفته خواهند شد
3-نوع سئوالات
24
تفاوت های نوع سئوالات کنکور با امتحانات مدرسه
سئوالات کنکور چهارگزینه ای اما سئوالات مدرسه تشریحی یا کوتاه پاسخ می باشند
سئوالات کنکور بر اساس تکنیک های بسط و یادگیری در حد تسلط طراحی می شوند
3-نوع سئوالات
25
در تکنیک بسط از ارتباط برقرار نمودن بین جملات و پاراگراف ها اطلاعات جدیدی بدست می آید
افراد باهوش بهتر می توانند بین مطالب کتاب ارتباط برقرار نموده و اطلاعات جدیدی بدست آورند
3-نوع سئوالات
26
در تکنیک یادگیری در حد تسلط مطالب آموخته شده با واقعیت های بیرونی تطبیق داده می شود
علاوه بر این با موضوعات مشابه هم مقایسه می شود و تفاوت ها و شباهت های آنان مشخص می شود
انتخاب رشته انتخاب آینده
انتخاب رشته تصمیم گیری برای آینده شغلی و تحصیلی است
28
بنابراین برای تصمیم گیری درست و منطقی بهتراست:
1-علاقه ها و توانایی های خود را بشناسید
2-برای آینده خود برنامه داشته باشید
3-رشته های دانشگاهی را بشناسید
4-بر اساس علاقمندی، توانایی ها و برنامه های آینده خود انتخاب رشته نمایید
انتخاب رشته
29
انتخاب رشته آخرین قدم در فرآیند ورود دانش آموزان و داوطلبان به دانشگاه است و چون نتیجه تمام این فرآیند پرمشقت به انتخاب رشته بستگی دارد، مهم ترین گام محسوب می شود
روش و نحوه انتخاب رشته
روش و نحوه انتخاب رشته
31
پذیرش در رشته های تحصیلی دانشگا ه ها و موسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری به دو روش صورت می گیرد:
1-رشته های با آزمون:
رشته هایی که ملاک پذیرش آنها، ملاک حاصل از آزمون و تاثیر سوابق تحصیلی می باشد
2-رشته های صرفا با سوابق تحصیلی(بدون آزمون):
رشته هایی است که ملاک پذیرش در آنها با معدل کتبی نهایی دیپلم انجام می گیرد
روش و نحوه انتخاب رشته
32
در صورتی که داوطلب در هر دو روش پذیر ش فوق در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرارگیرد، منحصرا می تواند در یکی از رشته های قبولی ثبت نام و ادامه تحصیل نماید.
3-آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات آموزش عالی
آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات آموزش عالی
34
1-مقاطع تحصیلی
2- گرایش /رشته تحصیلی
3- رشته های شناور یا چند گروهی
4-روش های گزینش متمرکز و متمرکز با شرایط خاص
5- دوره های تحصیلی
6- زیر گروه و رتبه زیر گروه
مقاطع تحصیلی
35
در کنکور سراسری پنج مقطع تحصیلی وجود دارد
1- کاردانی
2- کارشناسی
3- کارشناسی ارشد
4- دکترای حرفه ای
5- دکترای تخصصی
مقطع کاردانی
36
طول دوره 2 تا 3 سال
تعدا د واحدها 67 تا 72 واحد درسی
شیوه: نا پیوسته
پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی است.
مقطع کارشناسی
37
طول دوره بطور معمول 4 سال و گاهی تا 6 سال
شیوه پیوسته و نا پیوسته
تعداد واحد ها در شیوه ناپیوسته 65 تا 70 واحد و در شیوه پیوسته 130 تا 140 واحد درسی
پیوسته: پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی است
ناپیوسته: پیش نیاز آن دوره کاردانی است
کارشناسی ارشد
38
طول دوره دو تا سه سال
به شیوه پیوسته و نا پیوسته
در نا پیوسته 28 تا 32 واحد درسی
در پیوسته 172 تا 182 واحد درسی
پیوسته: پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی
ناپیوسته:پیش نیاز آن دوره کارشناسی
دکترای حرفه ای
39
دکترای عمومی و یا کارشناسی ارشد حرفه ای
طول مدت دوره 7 تا 9/5 سال
تعداد واحدها کمی بیشتر از کارشناسی ارشد است
دکترای تخصصی پیوسته
40
در برخی رشته ها مانند بیوتکنولوژی ، فیزیک هسته ای و ریاضی در برخی دانشگاه ها به شیوه پذیرش کشوری وجود دارد
تلفیقی از فعالیت های آموزشی و پژوهشی است
در شیوه پیوسته 10 تا 12 سال
پیوسته:پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی است
شیوه های پذیرش و دوره های آموزشی
41
1- دوره روزانه
2- دوره شبانه
3-دانشگاه پیام نور
4-پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهیدرجایی تهران
5-دانشگاه آزاد اسلامی
6-موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی-غیردولتی
7-دوره های پردیس خودگردان
8-دوره های شهریه پرداز
1-دوره روزانه
42
گزینش بومی در دوره های روزانه صورت می پذیرد
پذیرش در رشته های مناطق محروم ، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در دوره روزانه است
هیچگونه شهریه ای دریافت نمی شود
انتقال از دوره روزانه به سایر دوره ها امکان پذیر است
قبولی در رشته های دوره روزانه باعث محرومیت از پذیرش رشته های این دوره در سال آینده خواهد بود.
2-دوره نوبت دوم (شبانه)
43
شهریه دریافت می شود
انتقال به دوره روزانه ممنوع است اما به دوره های پایین تر امکان پذیر است
تابع مقررات آموزشی دوره روزانه می باشند
شیوه پذیرش 80 درصد بومی استانی است
3-دانشگاه پیام نور
44
حداکثر طول مدت تحصیل برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند 65 سال و برای سایرین 10 سال
نظام ارزشیابی متمرکز است و اوراق امتحانی عمدتا توسط دستگاه های قرائت گیر نوری تصحیح و ارزشیابی می شود
پذیرفته شدگان به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی در آزمون سراسری محسوب نمی شود
پذیرش بصورت بومی ناحیه ای است
4-پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی تهران
45
پذیرش فرهنگیان در دو دسته از دانشگاه ها صورت می گیرد
الف:پردیس های دانشگاه فرهنگیان:
این پردیس ها در اغلب استان های کشور فعال هستند و رشته های مرتبط به آموزش ابتدایی، رشته های علوم انسانی وعلوم تجربی را برابرسهمیه اعلام شده به هر استان پذیرش می نمایند.
ب: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
این دانشگاه برای رشته های فنی مانند مهندسی مکانیک، برق، شیمی، عمران و….پذیرش می نماید که دانشجویان تعهد خدمت به آموزش و پرورش پس از فراغت از تحصیل دارند
ادامه-پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی تهران
شیوه پذیرش در این دو نوع دانشگاه به شیوه بومی پذیری است.
کد رشته را محل های سهمیه داوطلبان بومی هر استان در جدول مجزا در دفترچه مشخص و محل تحصیل آنان نیز مشخص شده است
داوطلبان براساس گروه آزمایشی خود می توانند در صورت وجود سهمیه برای بوم خود در یک یا هر دو دانشگاه انتخاب رشته نمایند.
ادامه-پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی تهران
47
داوطلبانی که کد رشته محل پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی راانتخاب می نمایند تا دو برابر ظرفیت اعلام شده برای هر رشته محل برای مصاحبه تخصصی و تایید صلاحیت های عمومی و تخصصی به آموزش و پرورش استان محل سکونت خود معرفی می شوند.
ادامه-پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی تهران
کسب نمره کل نهایی 6500به بالاتر در زیر گروه مربوطه برای مجاز بودن به انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط ضروری است
داشتن حداکثر سن 24 سال تمام در بدو ورود ه دانشگاه ضروری ست
داشتن حداقل معدل 14 در دوره متوسط دوم برای پذیرش دانشجو ملاک است
ادامه-پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی تهران
پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر رجایی تهران دوره روزانه محسوب شده، بنابراین پذیرفته شدگان این دانشگاه ها در آزمون سراسری مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال بعد را نخواهند داشت .
تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابه جایی در بین دانشگاه ها و برعکس در بدو ورود و یا طول تحصیلی برای پذیرفتگان پردیس فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تحت هیچ شرایطی امکان پذیری نخواهد بود.
دانشگاه آزاد اسلامی
پذیرفتگان دانشگاه آزاد موظف به پرداخت شهریه براساس ضوابط و مقررات دانشگاه آزاد می باشد.
مطابق با مقررات دانشگاه آزاد اسلامی هر گونه انتقال و مهیمان ازواحد ها، پردیس ها و مراکز بین المللی و برون مرزی به دیگر واحد های دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع می باشد.
موسسات آموزش عالی دانشگاه غیردولتی و غیر انتفاعی
نظام درسی موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی نظام ترمی- واحدی است.
براساس مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدرک فارغ تحصیلی به فارغ التحصیلان اعطا میگردد.
شهریه تحصیل در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی براساس مصوبات هئیت امنا دانشگاه و موسسات آموزش عالی تعیین می شود.
مدرک تحصیلی این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات فناوری است.
دوره های شهریه پرداز
دوره های شهریه پرداز در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و با پرداخت هزینه تحصیلی و خدمات رفاهی براساس تعرفه تعیین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و تصویب هیات امنای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی انجام می پذیرند.
محل تشکیل کلاس های پذیرفته گان شهریه پرداز در اختیار دانشگاه می باشد.
نقل و انتقال و میهمانی پذیرفتگان شهریه پرداز دانشگاه های که دارای ظرفیت شهریه پرداز می باشد مشروط به موافقت مبدا و مقصد و رعایت آیین نامه انتقال است.
پردیس های خودگردان
پذیرش در پردیس های خودگران با هدف گسترش آموزش عالی و ایجاد زمینه تحصیل در داخل به جای خارج از کشور و در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی صورت می پذیرد
شیوه پذیرش بصورت متمرکز و بدون مصاحبه خواهد بود
شهریه تحصیل را در هر سال تحصیلی توسط هیات امنای دانشگاه تعیین خواهد شد
پردیس های خودگردان مربوط به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است
4-روش متمرکز و متمرکز با شرایط خاص
روش متمرکز
55
روش متمرکز روشی است که فقط نمرات آزمون و حسب ضوابط سوابق تحصیلی داوطلبان ملاک و مبنای پذیرش قرار می گیرد.
اسامی پذیرفته شدگان روش متمرکز در یک مرحله و بطور یکجا اعلام می گردد
پذیرفته شدگان این روش پس از اعلام اسامی به رشته/محل پذیرفته مراجعه و ثبت نام می کنند
روش متمرکز با شرایط خاص
56
رشته های با شرایط خاص رشته هایی هستند که در پذیرش آن ها شرایط خاصی از قبیل مصاحبه، معاینه، آزمون عملی یا آزمون علمی جداگانه و …..اعمال می شود.
نتیجه پذیرفته شدگان این روش پس از اعمال نتایج مراحل فوق بر اساس ظرفیت هر کد رشته مشخص و همزمان با اعلام نتایج روش متمرکز و بر اساس اولویت های انتخابی داوطلب اعلام می گردد.
5-بومی گزینی در کنکور سراسری
بومی گزینی در کنکور
58
رشته های دانشگاه در چهار گروه دسته بندی شده اند
1- بومی استانی
2- بومی ناحیه ای
3- بومی قطبی
4- کشوری
تعیین استان بومی
59
اولین مرحله در انجام گزینش بومی، تعیین استان بومی هر داوطلب است
برای تعیین استان بومی هر داوطلب، در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید و سه سال متوسطه دوم برای نظام فعلی در یک استان باشد، داوطلب بومی آن استان تلقی می شود.
تعیین استان بومی
60
در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
در کارنامه داوطلب بوم وی مشخص شده است
تعیین استان بومی
61
داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده اند، استان محل تولد، استان بومی این گونه داوطلبان تلقی خواهد شد.
داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان محل تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود.
تعیین استان بومی
62
استان بومی فارغ التحصیلان دوره های کاردانی آموزشکده های فنی و حرفه ای بر اساس استان سه سال آخر تحصیل دوره آموزش متوسطه (سال اول، دوم و سوم) تعیین می شود.
یاد آوری مهم
63
برای داوطلبان سهمیه ایثارگر و رزمنده، گزینش بومی اعمال نمی شود.
ناحیه بومی و قطب بومی هر داوطلب با توجه به استان بومی وی و بر اساس جداول نواحی بومی و قطب های بومی جداول مربوطه تعیین می شود.
دسته بندی رشته های تحصیلی بر حسب گزینش بومی
64
الف) رشته های استانی:
رشته هایی هستند که در اکثر استانها گسترش داشته و از نظر کاربردی نیز فارغ التحصیلان آن رشته ها نیاز استان را تامین می کنند.
80 درصد ظرفیت رشته های استانی به داوطلبان همان استان اختصاص یافته داست
ب- رشته های ناحیه ای
65
از مجموع چند استان مجاور یک ناحیه بومی تعیین می شود. رشته هایی ناحیه ای رشته هایی هستند که در اکثر استانها وجود نداشته، ولی در چند استان مجاور که به عنوان یک ناحیه تلقی می شوند موجود هستند.
66
دسته بندی قطبهای بومی
67
ج) رشته های قطبی: از مجموع چند ناحیه ، یک قطب بومی ایجاد می شود.
رشته هایی قطبی هستند که در اکثر نواحی وجود ندارند، ولی در چند ناحیه مجاور که به عنوان یک قطب تلقی می شود، موجودند.
68
گزینش بومی در دوره های مختلف
69
الف: دوره روزانه
در دوره روزانه با توجه به ماهیت رشته ها و درصد پوشش آن در استانهای مختلف، گزینش بومی از نوع بومی استانی، بومی ناحیه ای و بومی قطبی ارائه می شود.
همچنین چنانچه رشته ای در تعداد معدودی ازدانشگاه ها ارائه شود، گزینش بومی بر آن اعمال نمی شود و نوع گزینش آن کشوری است.
نوع گزینش رشته ها در دوره روزانه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری(دفترچه شماره 2) در ابتدای کد رشته محل ها ارائه می شود.
گزینش بومی در دوره های روزانه
70
الف –برای رشته های پرطرفدار یا پرمتقاضی روزانه پس از کسر 40 درصد سهمیه رزمندگان 60 درصد به شیوه بومی و 40 درصد ازاد
– 60 درصد بومی بستگی به نوع پذیرش رشته دارد
ب- برای سایر رشته ها (کم طرفدار) روزانه پس از کسر 40 درصد سهمیه رزمندگان بصورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد خواهد بود
دررشته های پرطرفدار 60 درصد بومی 40 درصد آزاد
71
نحوه گزینش بومی در دوره های غیر از روزانه
72
رشته های کشوری
73
د) رشته های کشوری:
شامل رشته هایی است که در اکثر قطبهای کشور وجود ندارند و تنها در معدودی از دانشگاه ها ها ارائه می شوند؛ به عنوان نمونه، گزینش بومی برای تمامی رشته های گروه آزمایشی هنر در دوره روزانه با توجه به ظرفیت بسیار کم آنها، در مقایسه با سایر گروهها، اعمال نمی شود و در نتیجه نوع گزینش آن کشوری است.
جدول گروه رشته های تحصیلی گروه آزمایشی2 (علوم تجربی)
74
6-سهمیه ها در کنکور
سهمیه مناطق
76
شرکت کنندگان در آزمون سراسر ی سال جاری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه جزو یکی ازسهمیه های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می گردند.
سهمیه مناطق
77
تبصره 1- بر اساس مصوبه سی و پنجمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، فارغ التحصیلان و دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان و یا هنرستان (سال دوم و سوم دبیرستان یا هنرستان های فنی و حرفه ای و یا کار و دانش ) جزو یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می گردند.
سهمیه مناطق
78
تبصره 2- فارغ التحصیلان دوره های کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش که دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده اند، در آزمون سراسر ی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، که تحصیل نموده اند جزء یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می گردند.
منطقه یک
79
شامل بخش های مرکزی شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد می باشد.
در شهرستان تهران بخش های کن و شمیرانات نیز جز سهمیه منطقه یک محسوب می گردند.
منطقه دو و منطقه سه
80
اکثر شهرها و شهرستان های کشور جز منطقه دو محسوب می شوند
شهرها و سایر مناطقی که در جدول های بالا وجود ندارند جز منطقه 3 محسوب می گردند.
سوال: اگر دانش آموزی سه سال آخر تحصیل خود را در مناطق مختلفی گذرانده باشد، جز سهمیه کدام منطقه محسوب می گردد؟
سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی بخش مرفه تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می شود.
ذکر این نکته لازم است که کلیه داوطلبان معلول و داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در کشورهای خارجی گذرانده باشند،جز منطقه 3 محسوب می گردند.
سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا
81
1-ایثارگران:
همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی 25 درصد به بالا، جزو سهمیه ایثارگران محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران می باشند.
ظرفیت اختصاصی برای این دسته از داوطلبان 25 % از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان 70 % نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته محل ها می باشد.
سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا
82
تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در کنکور سراسری از سال 1396
در اجرای ماده 90 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی بر ایجاد و اعمال سهمیه 5 درصدی برای جانبازان با جانبازی کمتر از 25 درصد، همسر و فرزندان آنان و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، این سهمیه برای داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال 1396 و سال های آینده اعمال می شود.
سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا
83
با احتساب این سهمیه جدید میزان سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری 30 درصد از ظرفیت هر کدرشته محل می گردد.
نکته جالب توجه در این قانون این موضوع می باشد که اگر ظرفیت های سهمیه 25 درصدی مربوط به همسران و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد ، آزادگان و شهدا تکمیل نشود مازاد این ظرفیت می تواند به افرادی تعلق بگیرد که دارای سهمیه 5 درصدی هستند.
سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا
84
قابل ذکر است که میزان شرکت کنندگان سهمیه 25 درصدی ایثارگران تنها 5 درصد کل داوطلبان کنکور سراسری می باشد پس می توان انتظار داشت مازاد این سهمیه به افرادی که دارای سهمیه 5 درصدی هستند تعلق بگیرد.
2-رزمندگان:
85
رزمندگان (با حداقل 6 ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می باشند.
حدنصاب نمره برای این داوطلبان 75 % نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می باشد.
3-خانواده شهدا:
86
پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند.
توضیح بیشتری برای برای حدنصاب قبولی سهمیه خانواده شهدا در دفترچه کنکور سراسری داده نشده است.
4- سهمیه مناطق محروم:
87
بر اساس مصوبه دوازدهمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری حداقل 40 درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان های فوق تخصیص می یابد.میزان این سهمیه برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی 30 درصد می باشد
5-سهمیه بهیاران:
88
طبق این سهمیه 5% ظرفیت هر یک از رشته محلهای پرستاری دوره روزانه در کلیه استان های کشور (بر حسب میزان متقاضیان هر کدرشته محل ) به بهیاران واجد شرایط اختصاص مییابد.
6- سهمیه کارمندان:
89
حدود 10 درصد از ظرفیت رشته های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حداکثر 35 سال سن و بومی استان مربوط اختصاص می یابد.
7-توجه به زیر گروه ها
91
مواد آزمون عمومی برای کلیه گروه های آموزشی و ضرایب آن
ضرائب دروس اختصاصی در زیر گروه علوم ریاضی و فنی
92
ضرائب دروس اختصاصی در زیر گروه علوم تجربی
93
ضرائب دروس اختصاصی زیر گروه های علوم انسانی
94
ضرائب دروس اختصاصی زیرگروه های هنر
95
ضرائب دروس عمومی و اختصاصی در زیرگروه زبان های خارجی
96
8-اشتباهات رایج داوطلبان در انتخاب رشته
برخی داوطلبان این گونه برداشت کرده اند که اگر یک اولویت ضعیف را در انتخاب های اول خود قرار دهند از شانس بیشتری برای پذیرفته شدن برخوردارند.
این کار شانس پذیرفته شدن داوطلب را در رشته های آرمانی و واقعی را از دست خواهد داد.
زیرا انتخاب سازمان سنجش بر اساس و به ترتیب اولویت های انتخابی است.
وقتی اولویتی انتخاب شد، اولویت های بعد از آن انتخاب نخواهند شد
انتخاب رشته های ضعیف در اولویت های اول
انتخاب اولویت های پرطرفدار و یا همان اولویت های آرمانی در ردیف های آخر فرم انتخاب رشته هیچ فایده ای برای داوطلب نخواهد داشت. زیرا در صورتی که داوطلب در رشته های که شانس قبولی بالاتری دارد(اولویت های واقعی و تضمینی) پذیرفته شود، در اولویت های بعد از اولویت های پذیرفته شده برای وی اعلام قبولی نخواهد کرد.
بنابر این انتخاب رشته های پرطرفدار در اولویت های آخر تنها موجب پرکردن ردیف های فرم انتخاب رشته خواهد بود و این موجب کم کردن شانس او برای رشته های تضمینی است
انتخاب رشته پرطرفدار در اولویت های آخر
انتخاب رشته های دوره روزانه که برای داوطلب جذاب نیستند و یا در خصوص شروع به تحصیل با این رشته دچار شک و تردید است می تواند پیامد نامطلوبی به همراه داشته باشد.
اگر پس از قبولی در این گونه رشته مجبور به ادامه تحصیل شود ممکن است بدلیل عدم علاقه مجبور به ترک تحصیل یا تغییر رشته شود
وا گر بعد از اعلام نتیجه به هر دلیلی ثبت نام نکند مجبور محرومیت یک ساله وی خواهد شد
انتخاب رشته های روزانه ای که قصد ورود به آن ها را ندارند
9-عوامل موثر در انتخاب رشته
عوامل موثر بر انتخاب رشته
102
عوامل موثر در انتخاب رشته برای هر فرد به شرایط درونی وبیرونی گفته می شود که بر انتخاب او اثر گذار خواهد بود.
الف: عوامل بیرونی
تا حدودی از اختیار فرد خارج است
. به صورت غیرمستقیم انتخاب او را تحت تاثیر قرار میدهند
ب: عوامل درونی
تا حد زیادی در کنترل فرد قرار دارد.
به صورت مستقیم انتخاب او را تحت تاثیر قرار میدهند
عوامل بیرونی موثر بر انتخاب رشته
103
1- خانواده
2- محیط آموزشی
3- افراد اثرگذار در زندگی فرد
4- گروههای همسالان
5- رسانه ها
6- زمینه های اقتصادی، شغلی
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
104
1- علایق
2- ارزشها
برخی ارزشهای تاثیرگذار در انتخاب رشته عبارتند از:
کسب موقعیت اجتماعی
کسب شغل و درآمد مناسب
استقلال در زندگی
کمک به دیگران
ارتفاء سطح علمی و فرهنگی جامعه
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
105
3- اعتقادات
برخی از داوطلبان، بویژه دختران، بودن در کنار خانواده بودن را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند. بنابراین به هنگام انتخاب رشته باید به محل تحصیل و رشته ای که انتخاب می کنند توجه نمایند.
فضای مذهبی و فرهنگی برخی خانواده ها با فعالیت فرزندانشان در برخی رشته های تحصیلی تناسبی ندارد. لذا داوطلبان باید به هنگام انتخاب این گونه رشته ها به تضادهای احتمالی میان فضای حرفه ای و فضای خانوادگی خود توجه لازم را مبذول نمایند.
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
106
4- توانایی ها، مهارت ها:
در انتخاب رشته مهارتها و تواناییهای داوطلبان برای ادامه تحصیل در یک رشته خاص اهمیت زیادی دارد.
در رشتههایی مانند ریاضی، مهندسی، جامعهشناسی، روانشناسی، پزشکی، داروسازی و… هر یک توانایی خاصی را می طلبد و لازم است داوطلب قبل از اینکه دست به انتخاب بزند ارزیابی درستی از مهارت ها و توانایی های خود داشته باشد.
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
107
5- ویژگی های شخصیتی
بسیاری از روانشناسان معتقدند بین نوع شخصیت افراد و موفقیت ایشان ارتباط قوی وجود دارد. همه ما می دانیم افراد از نظر شخصیتی با هم تفاوتهای زیادی دارند و این تفاوت ناشی از عوامل زیستی و وراثتی است .
روانشناسان طبقه بندی های مختلفی از ویژگی های شخصیتی ارائه کرده اند که عمدتاً توصیف کننده نوع واکنش افراد به محرکها است (مانند درونگرا در مقابل برونگرا، جمع گرا در مقابل فردگرا، هیجانی، آرام و …)
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
108
6- اهداف
از دیگی عوامل موثر درانتخاب رشته اهداف هر داوطلب می باشد
با توجه به توانایی های شناختی و علمی، علایق و آگاهی هایی که به دست می آورید هدف خود را برای ادامه تحصیل تعیین کنید.
هیچ تضمینی وجود ندارد که شما حتماً با دانشگاه رفتن فرد موفقی شوید.
واقعگرا باشید و هدفتان را درست انتخاب کنید
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
109
7- تجربیات داوطلب:
همه ما در دوران تحصیل کم و و بیش تجاربی را در مورد رشته های مختلف درسی به دست آورده ایم.
این تجربیات فردی یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رشته است.
10-فرایند انتخاب رشته
گام اول: مصاحبه اولیه با داوطلب و خانواده
111
هدف مصاحبه اولیه با داوطلب و خانواده وی
1-آگاهی از میزان آشنایی داوطلب و خانواده وی از کنکور و انتخاب رشته
2-آگاهی از سطح انتظارات و توقعات داوطلب و خانواده وی
3-برنامه ریزی برای شیوه ایجاد تعادل و واقعیت پذیری داوطلب و خانواده وی
مصاحبه اولیه با داوطلب و خانواده
112
1- آیا اولین بار است که در کنکور شرکت می کند؟
2- رتبه کنکور با رتبه های آزمون آزمایشی تفاوت داشت؟
3- بدون توجه به نتیجه کنکور دوست دارید در چه رشته و دانشگاهی قبول شوید؟
مصاحبه اولیه با داوطلب و خانواده
113
4-نظر خانواده در باره دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی چیست؟
5- شغل مورد علاقه اتان در آینده و محدودیت های احتمالی
6-نظر خانواده در مورد شغل آینده تان
مهم ترین مشکلات داوطلبان در انتخاب رشته
مهمترین مشکلات داوطلبان در انتخاب
115
1-عدم آشنایی با رشته/دانشگاه
2-عدم آگاهی از زمینه های اشتغال بعد از فارغ التحصیلی در هر رشته
3-فشار روانی والدین در خصوص انتخاب برخی رشته های خاص
مهمترین مشکلات داوطلبان در انتخاب
116
4-عدم آشنایی با چگونگی و فرایند انتخاب رشته
5-عدم تناسب ویژگی های جسمانی و شخصیتی با رشته مورد علاقه
مهمترین مشکلات داوطلبان در انتخاب
117
6-عدم اطلاع از سطح نمره و تراز و شانس قبولی خود
7-فرصت و زمان کم برای انتخاب رشته
8-عدم تشخیص مشاور واقعی از غیر واقعی
مهمترین مشکلات داوطلبان در انتخاب
118
9-عدم تشخیص تناسب استعداد و توان با رشته مورد علاقه
10-سردرگمی بخاطر اطلاعات متضاد و متناقض در خصوص رشته ها و انتخاب آن ها
شک ها و تردیدها در انتخاب رشته
1- اولویت رشته یا دانشگاه
120
کدام اولویت دارد؟
رشته خوب در دانشگاه متوسط یا ضعیف
رشته ضعیف در دانشگاه خوب
رشته خوب در دانشگاه های غیر روزانه
1- اولویت رشته یا دانشگاه
121
کدام اولویت دارد؟
رشته خوب در دانشگاه متوسط یا ضعیف
رشته ضعیف در دانشگاه خوب
رشته خوب در دانشگاه های غیر روزانه
122
اما وقتی رتبه ی داوطلب اجازه نمی دهد عاقلانه است که به رشته اهمیت بیشتری داده شود تا اینکه در یک رشته نامطلوب ولی در دانشگاه معتبرتر ادامه تحصیل دهد.
بهر حال آنان برای رشته و شغل وارد دانشگاه می شوند
123
رشته بهتر در شهر دورتر یا رشته پایین تر در شهر بزرگ تر و نزدیکتر؟ در این مورد باید به ویژگی های داوطلب توجه کرد
بعضی در شهر دورتر خود ساخته و با تجربه و مستقل می شوند و گروهی در معرض آسیب های روانی- اجتماعی قرار می گیرند
124
آمارها نشان می دهد فراوانی گروه دوم بیشتر است.
لذا بهتر این است به خصوص دختران حتی الامکان در شهرستان خود ادامه تحصیل دهند. روی اقوام نیز نباید حساب ویژه بازکرد
اینکه فرد قصد ادامه تحصیل دارد یا بلافاصله قصد ورود به بازار کار دارد هم مهم است
ملاکهایی که فرد برای انتخاب رشته دارد را در نظر بگیرد
125
علاقه به رشته ،توانایی داوطلب،آینده شغلی،ادامه تحصیل،افق علمی،جایگاه اجتماعی،ارزش ها و ویژگی های شخصیتی داوطلب.
می توانند به هر کدام از 1تا 10امتیاز دهند و جمع امتیازهای هر رشته را مشخص نمایند.
ملاکهایی که فرد برای انتخاب رشته دارد را در نظر بگیرد
126
سپس بر این اساس مرتب کنند تا ببینند به کدام رشته بیشتر علاقه دارند.
ضمناً با معیارهای امروز زندگی فرای خود را تعیین نکنند
تردید در انتخاب این یا آن دانشگاه؟
127
اگر برای انتخاب دانشگاه مردد هستند شبیه همان کاری که با رشته ها مطرح شد می توانند عمل کنند. ملاک هایی که برای هر دانشگاه دارند : بازار کار،مقبولیت،اعتبار و رتبه بندی دانشگاه و محل جغرافیایی آن،امکانات علمی و رفاهی،شرایط خاص،تعهدات و ….
تردید در انتخاب این یا آن دانشگاه؟
128
امتیازات را از 1تا 10به هر کدام از ملاک ها برای دانشگاه های مختلف بدهند.
این امتیازها را جمع کرده، آن ها را مرتب و اولویت بندی کنند.
کاردانی در رشته مطلوب یا کارشناسی نامطلوب
129
اگر رتبه داوطلب طوری است که نمی تواند در رشته دلخواه مثلاً مهندس برق قبول شود ولی می تواند در کاردانی همین رشته یا کارشناسی رشته هایی که علاقه ندارد مانند فیزیک یا آمار قبول شود در این وضعیت چه تصمیمی می گیرد؟
130
برخی از داوطلبان انتخاب رشته های کاردانی ما کسر شان خود می دانند
در حالی که چگونگی ورود برای کسی که اهل درس و ادامه تحصیل است مهم نیست
بلکه خروج ازآن مهم است و می تواند آن کاردانی را تا مقطع دکترا نیز ادامه دهد
131
تفاوتی بین رشته روزانه و شبانه غیر از پرداخت شهریه نیست
لذا اگر محدودیت مالی نباشد نباید اینطور فکر کنند باید تمام رشته های روزانه سپس رشته های شبانه را انتخاب کنند
رشته های شبانه ای که علاقه دارند ترجیح دارد بر رشته های روزانه ای که کمتر علاقه دارند یا در شهرهای دورتری قرار دارند
دانشگاه دولتی یا آزاد
132
اگر داوطلبی بخواهد بین این دو انتخاب نماید بهتر است ابتدا مبنا را بر میزان علاقه مندی به رشته بگذارد. دوم اگر هدف ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است دانشگاه های سراسری انتخاب مناسب تری هستند. سوم اگر به پژوهش و امکانات علمی فکر می کنند دانشگاه های بزرگ سراسری مناسب ترند
دانشگاه دولتی یا آزاد
133
چهارم اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند میزان معدل مهم تر از نوع دانشگاه است. پنجم اگر یک رشته مشابه را در دانشگاه آزاد و سراسری قبول شدند، بهتر است کیفیت دانشگاه ، فاصله جغرافیایی و نزدیکی آن ها به محل سکونت و امکانات مالی خانواده را توجه کنند
امسال یا سال بعد
134
خیلی از داوطلبان با توجه به رتبه شان انتخاب رشته نمی کنند و قصد سال بعد می کنند .
اینها توجه کنند که : -1 با انتخاب رشته های مورد علاقه چیزی را از دست نمی دهند -2 اگر می خواهند برای سال بعد خودشان را آماده کنند، ببینند چرا امسال خوب عمل نکرده اند؟ موانع را بررسی کنند، خودشان را فریب ندهند، ببینند این موانع برای سال بعد برطرف می شوند یا شده اند؟
امسال یا سال بعد
135
-3 روحیه و رفتار خود را بررسی کنند اگر نوسان دارد بدانند سال بعد برای آنها سال دشواری است و نتایج خیلی متفاوتی نسبت به امسال به دست نخواهند آورد
رفتن به سربازی یا قبول شدن در هر رشته؟دانشگاه
136
بهتر این است که رشته های مورد علاقه شان را انتخاب و تعیین رشته کنند.
در این وضعیت دو حالت وجود دارد:
یا قبول می شوند یا اصلاً شانسی برای قبولی در این رشته ها ندارند
رفتن به سربازی یا قبول شدن در هر رشته؟دانشگاه
137
با توجه به شناختی که از روحیه خود دارند ببینند اهل دوباره درس خواندن و
کنکور دادن آن هم بهتر و متفاوت از سال قبل هستند یا خیر؟
اگر شک دارند یا پاسخ آنها منفی است، بهتر است تعداد انتخاب های خود را در
رشته ها و شهرها بازتر کنند
138
آمار سازمان سنجش نشان می دهد پسرها پس از سربازی نمی توانند مانند سال های قبل خوب عمل کنند.
البته نمونه های زیادی نیز وجود دارند از جمله رستگار رحمانی که رتبه یک تجربی و زبان بوده اند که پس از سربازی سرشان به سنگ خورده خیلی جدی تر و با انگیزه تر از قبل درس خوانده اند و موفق هم شده اند. بهرحال در این مورد، انگیزه، جنس رفتار و روحیات آنان تعیین کننده است
گام دوم : تجزیه وتحلیل کارنامه
139
تجزیه وتحلیل کارنامه توسط مشاور در حضور داوطلب ویا خانواده او
در تجزیه وتحلیل کارنامه به:
1- نمره خام هر درس
،2-نمره کل
3- رتبه کل
4- رتبه در سهمیه زیر گروه ها و
5- شانس قبولی داوطلب در رشته / دانشگاه اشاره شود.
دریافت کارنامه
140
در صفحه اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، به یکی از سه روش زیر می توانید کارنامه را دریافت نمایید:
روش اول- وارد کردن شماره داوطلبی و شماره شناسنامه و سال تولد
روش دوم- وارد کردن شماره پرونده ، کد رهگیری ثبت نام(شماره 16 رقمی) و شماره شناسنامه
روش سوم- وارد کردن شماره پرونده ، شماره سریال ثبت نام(شماره 12 رقمی) و شماره شناسنامه
– وارد کردن تصویر کد امنیتی
141
اگر داوطلبی درچندگروه آزمایشی آزمون داده و از روش اول قصد دارد کارنامه ی خود را دریافت نماید باید شماره داوطلبی گروه اصلی(تجربی، ریاضی، انسانی) را وارد نماید.
اگر اطلاعات ثبت نامی خود را فراموش کرد ه اید.
142
راه اول- وارد سامانه پاسخگویی سازمان سنجش به نشانی زیر شوید.
http://request.sanjesh.org
راه دوم- میتوانید با تلفن گویای روابط عمومی سازمان سنجش تماس بگیرید: 02142163
کارنامه کنکور سراسری شامل سه قسمت اصلی می شود
143
1- اطلاعات ثبت نامی و آزمونی ثبت نام کنکور
2- وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی
3- نمرات و درصد های آزمون داوطلب
144
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
145
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
اصلی ترین بخش های این قسمت شامل موارد زیر می باشند :
1- سهمیه اعمال شده در کنکور
2- معدل کتبی
3- استان بومی
4- ناحیه بومی
5- قطب بومی
146
وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی
147
در این قسمت از کارنامه کنکور سراسری به مجاز بودن دوره های مختلف داوطلب پرداخته شده است.
دوره های روزانه و نوبت دوم کنکور سراسری
این دوره ها مربوط به دانشگاه های دولتی و سراسری می باشد و عملا بیشترین متقاضیان مربوط به این دوره ها می باشند. اگر دواطلبی در این دوره ها مجاز شود قادر است تمامی کد رشته های این دوره را در فرم انتخاب رشته انتخاب کند
148
دوره مجازی و پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد
149
عموما تمامی داوطلبان در این دوره ها مجاز خواهند بود و می توانند بدون محدودیت اقدام به انتخاب این کد رشته ها بنمایند.
پیام نور و غیر انتفاعی
150
پیام نور و غیر انتفاعی
تمامی داوطلبان در این دوره نیز مجاز خواهند بود و در صورتی که کارت اعتباری مربوط به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی را در زمان ثبت نام تهیه کرده باشند می توانند نسبت به انتخاب رشته در این دانشگاه ها اقدام نمایند.
پیام نور و غیر انتفاعی
151
البته این امکان برای آن دسته از داوطلبان که در زمان ثبت نام این کارت اعتباری را تهیه نکرده اند نیز وجود خواهد داشت به شکلی که در زمان انتخاب رشته با پرداخت هزینه و تهیه کارت اعتباری نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی اقدام نمایند.
دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق ) و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
152
برای قبولی در این مراکز در کنکور سراسری دو شرط زیر وجود دارد :
1- شرایط سنی زیر 24 سال
2- تراز (نمره آزمون) 6500 و بالاتر
3- کسب حد نصاب لازم در مصاحبه و معاینه
پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی
153
برخی از رشته محل ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان را پذیرش می کنند.
بعضی از این کد رشته ها مخصوص فرهنگیان است که بقیه داوطلبان در انتخاب آن مجاز نیستند اما برخی دیگر مخصوص به اشخاص خاصی نیست و کلیه داوطلبان می توانند این کد رشته ها را در فرم انتخاب رشته خود انتخاب کنند.
154
نمرات و درصد های آزمون کنکور سراسری داوطلب
155
شامل دو قسمت است. در قسمت اول نمره کلی داوطلب یا همان تراز، رتبه در سهمیه، و میزان تاثیر سوابق تحصیلی وجود دارد. میزان تاثیر سوابق تحصیلی به دو شکل است :
الف) تاثیر مثبت : در صورتی که رتبه شما نسبت به معدلی که در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی کسب کرده اید در مجموع بدتر باشد ، این سوابق تحصیلی خوب شما بر روی رتبه شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
نمرات و درصد های آزمون کنکور سراسری داوطلب
156
ب) بدون تاثیر : خبر خوب برای داوطلبانی که سوابق تحصیلی درخشانی ندارند این است که اگر معدل پایینی در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی کسب کرده باشید این مورد تاثیر منفی در رتبه شما نخواهد داشت و در کارنامه حالت عدم تاثیر سوابق تحصیلی درج خواهد شد
157
در قسمت دوم کارنامه کنکور سراسری در صدها و تراز های کسب شده داوطلب بر اساس گروه آموزشی که در آن شرکت کرده، آورده شده است.
در این قسمت رتبه در زیرگروه ها متفاوت است که این امر به دلیل تفاوت ضرایب دروس در زیرگروه های مختلف است.
داوطلب برای انتخاب رشته باید دقت کند که رشته های انتخابی اش در کدام زیرگروه قرار می گیرند و شانس قبولی اش در کدام رشته بیشتر خواهد بود.
158
نمره خام
159
نمره اکتسابی داوطلب در هر درس اعم از عمومی و اختصاصی که به درصد بیان می شود
نحوه محاسبه:
تعداد پاسخ های صحیح ضربدر 3 منهای تعداد پاسخ های صحیح تقسیم بر تعداد کل سئوالات ان درس ضربدر 3 ضربدر 100
160
نحوه محاسبه نمره خام
161
نمره کل یا نمره تراز چیست
162
برای اینکه افراد یک آزمون را رتبه بندی کنیم، شما چه راهی پیشنهاد می کنید؟
ممکن است بگویید هر کس هر نمره ای گرفت (که اصطلاحاً آن را «نمره خام» می نامیم) در رتبه بالاتری قرار بگیرد.
نمره کل یا نمره تراز چیست
163
با این حساب مثلاً شما نمره ۱۷ می گیرید و در جایگاه اول قرار می گیرید اما فردای همان روز یک آزمون دیگر گرفته می شود و شما در آن آزمون هم ۱۷ می گیرید اما این بار در جایگاه آخر قرار می گیرید.
چرا؟
چون دیروز سوالات آسان بوده و امروز سوالات سخت.
نمره کل یا نمره تراز چیست
164
در بحث «تراز» یا Balance ما دنبال «یکسان سازی ارزش نمره» و «نرمال سازی» (Normalization) هستیم.
یعنی ترازی که می گیرید همیشه ارزشش همان باشد و اینکه نسبت به «همه سوالات» سنجیده شوید.
165
در ترازبندی، تک تک سوالات مهم می شوند (یعنی هر چه دیگران به آن سوال، کمتر پاسخ صحیح دهند، ارزش آن سوال بالاتر می رود) و اینکه سطح بقیه افراد چطور باشد، روی تراز شما موثر است.
تراز، معمولاً عددی است بین 0 تا 13000 و ظاهراً گاهی اوقات روی 15000 هم تنظیم می کنند. (بسته به تعداد شرکت کنندگان)
نحوه محاسبه تراز
166
نمره کل در زیر گروه
167
نمره کل داوطلب در هرزیرگروه به ترتیب زیر محاسبه می شود:
میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی واختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هردرس در آن زیرگروه ، محاسبه می شود(دروس تخصصی با ضریب 3 محاسبه می گردد)
محاسبه نمره کل در زیر گروه
168
برای محاسبه نمره کل آزمون داوطلب در یک زیرگروه که شامل چندین رشته می شود ، از فرمول زیراستفاده می شود:
نمره کل آزمون داوطلب = مجموع (نمرات تراز دروس تخصصی ×ضریب مرربوطه)×۳ +مجموع (نمرات تراز دروس عمومی ×ضریب مربوطه) تقسیم بر (مجموع ضرایب دروس اختصاصی) ×۳+(مجموع ضرایب دروس عمومی)
گام سوم: انتخاب رشته نرم افزاری
در انتخاب رشته نرم افزاری:
170
1-ابتدا بصورت کلی(روزانه ، نوبت دوم، پیام نور، و شهر های مختلف ) شانس قبولی محاسبه شود
2-در مرحله دوم: رشته شهرهایی که داوطلب علاقمند به انتخاب آن ها است
3 – رشته /شهرهایی که شانس قبولی ان بالا است
گام چهارم : مشاوره انتخاب رشته
مشاوره علمی انتخاب رشته
172
الگوهای رایج دانش آموزان درانتخاب رشته
174
معمولاً داوطلبان کنکور بر اساس چهار الگو انتخاب رشته می کنند. 1 اولویت دادن به رشته ها 2 اولویت دادن به محل تحصیل(شهر/ دانشگاه) 3 اولویت دادن به رشته/محل 4 شانس قبولی
175
از مشکلاتی که در انتخاب رشته است این است که داوطلبان می خواهند هم زمان پنج پارامتر:
رشته،شهر،دانشگاه،مقطع(کاردانی یا کارشناسی)، دوره آموزشی(روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، …) را با هم ببینند، ارزش گذاری کنند و انتخاب نمایند
بر ای رهایی از این پیچیدگی و کاستن از پیچیدگی آن می توانند گام به گام به انتخاب های مطلوب خود دست یابند
176
گام اول:انتخاب واولویت بندی رشته ها و مقاطع تحصیلی
گام دوم: اولویت بندی دوره ها (روزانه، شبانه، و….)
گام سوم: انتخاب و اولویت بندی محل تحصیل(شهر/دانشگاه)
گام چهارم:بررسی شانس قبولی(رشته /محل)
گام پنجم:چینش ویرایش نهایی
مشاوره انتخاب رشته
177
در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر در نظر گرفته شود
1- علائق فرد
2- هدف از تحصیل
3- توانایی ها و استعداد های وی
4- شرائط مالی و اقتصادی و اجتماعی فرد
5- شخصیت و ویژگی های عاطفی فرد
گام پنجم : تعیین اولویت های انتخابی
تعیین اولویت های انتخابی
179
اولویت های آرمانی
اولویت های واقعی( دارای شانس)
اولویت های تضمینی یا کف قبولی
اولویت های آرمانی
180
اولویت هایی هستند که با توجه به رتبه داوطلب امکان قبولی در آن ها وجود ندارد
اما برای اطمینان بیشتر می توان حداکثر 60 انتخاب اول را به آن ها اختصاص داد
داوطلبانی که بدون توجه به رتبه خود تمام 150 حق انتخاب را به رشته های آرمانی اختصاص می دهند عملا شانس خود را از دست می دهند
عدم انتخاب این اولویت های آرمانی هم ممکن است داوطلب را دچار شک و تردید نماید
فرم پیش نویس اولویت های آرمانی – نام و نام خانوادگی: گروه آزمایشی:
181
اولویت های واقعی
182
اولویت هایی هستند که احتمال قبولی وجود دارد اما صد در صد نیست
بهتر است بین از 61 تا 120 انتخاب به این اولویت ها اختصاص داده شود
اولویت های واقعی- نا م و نام خانوادگی: گروه آزمایشی:
183
اولویت های تضمینی یا کف قبولی
184
اولویت هایی هستند که شانس قبولی صد در صد است اما ممکن است این اولویت ها برای فرد جذاب نباشند
از اولویت 121 تا 150 را به این اولویت ها اختصاص دهید
توجه داشته باشید که اگر داوطلب برای ادامه تحصیل در این اولویت ها مطمئن نیست از انتخاب این اولویت ها در دوره روزانه خودداری نماید
اولویت های خوش بینانه -نام و نام خانوادگی: گروه آزمایشی:
185
آرمانی-واقعی-تضمینی
اولویت های سه گانه را از کجا پیدا کنیم
اولویت های سه گانه را از کجا پیدا کنیم
187
اولویت های آرمانی
از بررسی محتوای مصاحبه با داوطلب و خانواده وی و حتی جلسه مشاوره انتخاب رشته و اصرار آن ها بر انتخاب رشته/شهرهایی که بر اساس انتخاب رشته مجازی هیچ شانسی به آن ها مشخص نکرده است
188
اولویت های واقعی
اولویت های که در انتخاب رشته نرم افزاری در خیلی کم، کم و متوسط و یا 1 تا 60 درصد تعیین نموده است
189
اولویت های تضمینی یا کف قبولی
اولویت هایی که در انتخاب رشته نرم افزاری در حد زیاد و خیلی زیاد و یا 61 تا 99 درصد پیش بینی شده است
توجه
190
دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و سهیمه تعیین شده برای برخی رشته ها در دانشگاه های مختلف مانند سهیمه مناطق محروم، سهمیه جنوب کرمان، سهمیه ابوموسی و … بدلیل تغییر سهمیه ها در هر سال امکان پیش بینی برای آنان وجود ندارد
گام ششم : بازبینی اولویت ها
مرحله بازبینی اولویت ها
192
مرور علائق و رغبت ها ، هدف از تحصیل ، شخصیت و شرائط خانوادگی
در این مرحله داوطلب باید دید واقع بینانه تری نسبت به خود و زندگی تحصیلی و شغلی داشته باشد
بالانس کردن رشته ها در این مرحله انجام می شود
در نهایت اولویت ها نهایی می شوندَ
193
گام هفتم: ورود اولویت های انتخابی به سامانه سازمان سنجش
195
196
197
198
199
200
201
ورود اولویت های انتخابی
202
این کار توسط داوطلب و یا کاربرو در حضور انجام شود یا این که برای وی ارسال تا مورد بررسی قرار دهد
از داوطلب و کاربر خواسته شود که نهایت دقت را داشته باشد
یاد آوری شود که در هر صورت مسئولیت به عهده خود داوطلب وکاربرفقط به او کمک می کنند
203
مراحل مشاوره انتخاب رشته حضوری
تکمیل فرم پذیرش توسط مسئول پذیرش
1- پذیرش اولیه
نام : نام خانوادگی : گروه آزمایشی اصلی : گروه های آزمایشی فرعی: شهرمحل تحصیل: تلفن تماس: نام و نام خانوادگی مشاور:
205
؟
2-مصاحبه اولیه با داوطلب و خانواده
3-تجزیه و تحلیل کارنامه داوطلب
4-انتخاب رشته نرم افزاری
5-مشاوره انتخاب رشته
6-تعیین اولویت های آرمانی،واقعی، تضمینی
7-بازبینی و تلفیق اولویت ها
8-انتخاب نهایی اولویت ها
9-ورود اولویت ها به سامانه سازمان سنجش
فرایند انتخاب رشته مجازی
1-اطلاع رسانی و تبلیغات
1-اطلاع رسانی و تبلیغات
216
مجازی بودن فرایند انتخاب رشته
اعلام شماره تماس برای هماهنگی و دریافت نوبت و تبادل اطلاعات
معرفی مشاور یا مشاوران
اعلام مشخصات موسسه و آدرس
برقراری تماس توسط داوطلب و پذیرش
217
پذیرش داوطلب
ثبت اطلاعات داوطلب در فرم پذیرش شماره یک
توضیح فرایند انتخاب رشته در صورت درخواست داوطلب شامل :
دریافت هزینه و تعیین نوبت مصاحبه اولیه
دریافت کارنامه داوطلب از طریق اطلاعات مورد نیاز برای دریافت کارنامه
دریافت توسط مسئول پذیرش از طریق مشخصات داوطلب
تکمیل فرم علاقه مندی –شماره 2
3-مصاحبه اولیه با داوطلب توسط مشاور یا دستیار
3-مصاحبه اولیه با داوطلب توسط مشاور یا دستیار
219
رشته های مورد علاقه به ترتیب
دوره های دانشگاهی به ترتیب(روزانه – نوبت دوم ……)
دانشگاه های مورد علاقه به ترتیب
شهر های مورد علاقه به ترتیب
دانشگاه های خاص مانند فرهنگیان
سایر موارد خاص و قابل تامل
4-انتخاب رشته کامپیوتری ( نرم افزاری ) توسط مشاور یا دستیار
انتخاب رشته کامپیوتری ( نرم افزاری ) توسط مشاور یا دستیار
221
1- انتخاب کلیه دوره ها- رشته ها -شهرها
۲- انتخاب بر اساس رشته ها دوره ها دانشگاه ها …اولویت دار
5-مصاحبه دوم با متقاضی توسط مشاور
مصاحبه دوم با داوطلب توسط مشاور
223
توضیح نتایج انتخاب رشته نرم افزاری
بیان رشته هایی که شانس قبولی دارد
تعیین تکلیف رشته شهرهای دارای شانس بالا
6-انتخاب رشته اولیه ( آرمانی ، واقعی و خوشبینانه )
انتخاب رشته اولیه ( آرمانی ، واقعی و خوشبینانه)
225
انتخاب توسط مشاور و یا دستیار در سه فرم مجزا
ارسال به داوطلب از طریق فضای مجازی
تعیین تکلیف اولویت های تعیین شده توسط متقاضی
اضافه کردن یا کم کردن رشته های مورد نظرتوسط داوطلب
ارسال به مشاور و بازبینی توسط مشاور
7-انتخاب رشته نهایی و تعیین اولویت های انتخابی
انتخاب رشته نهایی و تعیین اولویت های انتخابی
227
انتخاب نهایی بر اساس نظرات اعلام شده توسط متقاضی
ارجاع به متقاضی از طریق فضای مجازی
درخواست بازبینی توسط متقاضی
8-گفتگوی نهایی با متقاضی
گفتگوی نهایی با داوطلب
229
گفتگوی نهایی با داوطلب
توضیحات لازم و ضروری به داوطلب
9-ثبت اولویت های تعیین شده در سامانه انتخاب رشته توسط داوطلب یا مسئول پذیرش / دستیار / مسئول فناوری اطلاعات
ثبت اولویت های تعیین شده در سامانه انتخاب رشته
231
1- بهتر است داوطلب اقدام به ثبت اولویت ها در سامانه سازمان سنجش نماید
2- در صورت عدم اطمینان داوطلب از انجام صحیح ورود اولویت ها می توانید اولویت ها را وارد سامانه سازمان سنجش نمایید
3-در صورت ثبت اولویت ها توسط تیم مشاوره ای از داوطلب بخواهید که نتیجه را از طریق کد رهگیری 15 رقمی مشاهده نماید
4- یک پرینت از اولویت های انتخابی هم تهیه کنید و در پرونده داوطلب قرار دهید
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب -07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب-07633680163
تلفن همراه:09129680169
وبسایت مشارکت در فایل های آموزشی
Anamisfile.ir
وبسایت خرید
Mehr.anamisfile.ir
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سپاس بابت همراهی تان
وبسایت مشارکت در تولید و فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir
مهر ایرانی
مرجع معرفی متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
Mehreirani.ir