رضا برومند
لیسانس روان شناسی یالینی از دانشگاه اصفهان
فوق لیسانس روان شناسی تربیتی از دانشگاه شیراز
دکترای روان شناسی آموزش و پرورش از دانشگاه مالایا
دکترای مشاوره خانواده از دانشگاه هرمزگان
تربیت مشاور انتخاب رشته کنکور سراسری
3
1- آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات نظام آموزش عالی در ایران
2- آشنایی با نظام پذیرش دانشجو در کنکور سراسری
3-آشنایی با رشته های تحصیلی ، مقاطع تحصیلی ، دوره های تحصیلی و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
اهداف برگزاری کارگاه
4
4-آشنایی با مفهوم و شیوه بومی گزینی در کنکور
5- آشنایی با فرایند انتخاب رشته
6- اشنایی با کارنامه و اجزای ان
اهداف برگزاری کارگاه
5
7- اشنایی با شیوه تجزیه و تحلیل کارنامه برای داوطلب
8-آشنایی با شیوه مشاوره انتخاب رشته
9-انتخاب رشته اصولی و موثر
اهداف برگزاری کارگاه
انتظارات از شرکت کنندگان در پایان دوره
6
1-ارتباط موثر با داوطلبان انتخاب رشته برقرار نماید
2- در مقابل پرسش های ان ها در زمینه انتخاب رشته پاسخگو باشند.
انتظارات از شرکت کنندگان در پایان دوره
7
3-کارنامه داوطبان آزمون سراسری را به طور صحیح تحلیل نمایند.
4-علایق، ترجیحات و توانمندی های داوطبان را شناسایی کرده و از این اطلاعات در جهت هدایت صحیح داوطلبان استفاده نمایند.
انتظارات از شرکت کنندگان در پایان دوره
8
5-دوره های تحصیلی و دانشگاه های مختلف را متایسه کرده و در متابل سوالات داوطبان در این خصوص پاسخگو باشند.
6-بازار کار و نیروی انسانی مورد نیاز برای رشته های دانشگاهی را تحلیل نمایند
انتظارات از شرکت کنندگان در پایان دوره
9
7- انتخاب رشته مجازی را انجام داده و نتایج آن را تجزیه و تحلیل نماید
8-یک جلسه مشاوره انتخاب رشته را به صورت موثر اجرا نمایند.
9- انتخاب رشته نهایی را انجام دهد
انتخاب رشته
چرا انتخاب رشته مهم است
10
انتخاب رشته آخرین قدم در فرآیند ورود دانش آموزان و داوطلبان به دانشگاه است
و چون نتیجه تمام این فرآیند پرمشقت به انتخاب رشته بستگی دارد، مهم ترین گام محسوب می شود .
برای اینکه بدانیم کجا هستیم
یک مقدمه تکراری
تعریف مفاهیم
1- راهنمایی Guidance
2- مشاوره counselling
3-رواندرمانی psychotherapy
راهنمایی
فرایند اطلاع رسانی است
هدف ارائه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری منطقی است
در همه مکان ها می توان ارائه داد
کسانی هستند که مشکل ان ها نداشتن اطلاعات است
هم از منابع انسانی و هم منابع مادی (کتاب ، فیلم …) می توان استفاده کرد
مشاوره
فرایند خودشناسی است
هدف شناخت خود برای استفاده از ظرفیت ها برای تصمیم گیری و حل مشکلات است
مراجعان به مشاوره اغلب مشکلات عاطفی دارند
نیازمند یک رابطه متقابل انسانی است
در هر مکانی نمی توان ارائه داد
رواندرمانی
فرایند تغییر در شخصیت است
هدف تغییر در ساختار شخصیت و ایجاد یک شخصیت سالم است
مراجعان از مشکلات عمیق شخصیتی برخوردارند
به مکان خاص برای ارائه خدمات نیاز است
چند سئوال اساسی برای معنی دار شدن مطالب
16
تفاوت کنکور با آزمون های مدرسه در چیست ؟
17
آزمون های ملاکی و هنجاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟
کنکور چگونه آزمونی است (ملاکی و یا هنجاری) ؟
18
رشته های متمرکز و نیمه متمرکز چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و در تعیین اولویت های آن چه نکاتی باید رعایت نمود؟
19
منظور از رشته های رشته های استانی، رشته های ناحیه ای، رشته های قطبی و رشته های کشوری کدامند؟
20
داوطلبی که علاوه بر گروه علوم تجربی، در گروه زبان های خارجی و هنر نیز مجاز به انتخاب رشته شده می تواند چند اولویت را انتخاب نماید؟
21
آیا داوطلب کنکور سراسری می تواند علاوه بر رشته های کاردانی و کارشناسی رشته های دوره کارشناسی ارشد و دکترا را انتخاب نماید؟
22
منظور از رتبه کل،رتبه کشوری و رتبه در سهمیه چیست؟ و در انتخاب نهایی کدامیک ملاک انتخاب در رشته/دانشگاه خواهد بود؟
23
منظور از اولویت های آرمانی، واقعی وخوش بینانه در انتخاب رشته چیست؟ برای هر کدام چند اولویت انتخاب شوند
تعریف کنکور
کنکور یک آزمون نرم مرجع و از نوع آزمون های سرعت است که برای انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می پذیرد
25
بخش اول:
آشنایی با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات
26
1-مقاطع تحصیلی
2- گرایش /رشته تحصیلی
3- رشته های شناور یا چند گروهی
4-روش های گزینش متمرکز و نیمه متمرکز
5- دوره های تحصیلی
6- زیر گروه و رتبه زیر گروه
مقاطع تحصیلی
27
در کنکور سراسری پنج مقطع تحصیلی وجود دارد
1- کاردانی
2- کارشناسی
3- کارشناسی ارشد
4- دکترای حرفه ای
5- دکترای تخصصی
مقطع کاردانی
28
طول دوره 2 تا 3 سال
تعدا د واحدها 67 تا 72 واحد درسی
شیوه نا پیوسته:
پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی است.
مقطع کارشناسی
29
طول دوره بطور معمول 4 سال و گاهی تا 6 سال
شیوه پیوسته و نا پیوسته
تعداد واحد ها در شیوه ناپیوسته 65 تا 70 واحد و در شیوه پیوسته 130 تا 140 واحد درسی
پیوسته: پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی است
ناپیوسته: پیش نیاز آن دوره کاردانی است
کارشناسی ارشد
30
طول دوره دو تا سه سال
به شیوه پیوسته و نا پیوسته
در نا پیوسته 28 تا 32 واحد درسی
در پیوسته 172 تا 182 واحد درسی
پیوسته: پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی
ناپیوسته:پیش نیاز آن دوره کارشناسی
دکترای حرفه ای
31
دکترای عمومی و یا کارشناسی ارشد حرفه ای
طول مدت دوره 5 تا 9/5 سال
تعداد واحدها کمی بیشتر از کارشناسی ارشد است
دکترای تخصصی
32
بالاترین مقطع تحصیلی در ایران است
تلفیقی از فعالیت های آموزشی و پژوهشی است
در شیوه ناپیوسته طول دوره 4 تا 7 سال است
در شیوه پیوسته 10 تا 12 سال
ناپیوسته:پیش نیازآن کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی است
پیوسته:پیش نیاز آن دیپلم و پیش دانشگاهی است
شیوه های پذیرش و دوره های آموزشی
33
1- دوره روزانه
2- دوره شبانه
3-دوره های پیام نور
4- دوره های نیمه حضوری
شیوه های پذیرش و دوره های آموزشی
34
5-دوره های موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی
6- دوره های مجازی (الکترونیکی)
7-واحدهای پردیس خود گردان
8-ظرفیت مازاد
دوره روزانه
35
گزینش بومی در دوره های روزانه صورت می پذیرد
پذیرش در رشته های مناطق محروم در دوره روزانه است
هیچگونه شهریه ای دریافت نمی شود
انتقال از دوره روزانه به سایر دوره ها امکان پذیر است
در صورت پذیرفته شدن و انصراف محرومیت بدنبال دارد
دوره نوبت دوم (شبانه)
36
شهریه دریافت می شود
انتقال به دوره روزانه ممنوع است اما به دوره های پایین تر امکان پذیر است
تابع مقررات آموزشی دوره روزانه می باشند
شیوه پذیرش 80 درصد بومی استانی است
دوره نیمه حضوری
37
تابع مقررات دانشگاه پیام نور است
در دانشگاه های جامع و یا دانشگاه های مطرح کشور دایر می باشد
شهریه آن 60 درصد شهریه دوره شبانه است
پذیرش به شیوه 80 درصد بومی استانی است
دانشگاه پیام نور
38
حداکثر طول مدت تحصیل برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند 6 سال و برای سایرین 10 سال
نظام ارزشیابی متمرکز است
پذیرفته شدگان به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی در آزمون سراسری محسوب نمی شود
پذیرش بصورت 70 درصد شهرستانی و 30 درصد شهرهای تحت پوشش تعیین شده است
موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی
39
شهریه دریافت می شود
پذیرش بصورت ناحیه ای است
بر اساس نظام آموزشی وزارت علوم است
دوره های مجازی (الکترونیکی)
40
این دوره ها بصورت مجازی و الکترونیکی در برخی دانشگاه ها اجرا خواهد شد
به شرائط خاص دانشگاه ها ی مجری دوره ها توجه شود
واحدهای بین الملل یا پردیس خودگردان
41
بالاترین میزان شهریه را دارد( به جدول شهریه در انتهای دفترچه شماره دو مراجعه شود)
بر خلاف سال های گذشته امسال بصورت متمرکز انجام خواهد شد
رشته های متمرکز و نیمه متمرکز
42
در رشته های متمرکز نتایج بصورت قطعی اعلام می شود
در رشته های نیمه متمرکز نتایج دو مرحله ای است و نیاز به مصاحبه و معاینه دارد مانند تربیت بدنی و هنر
نتایج اولیه نیمه متمرکز یک هفته تا ده روز پس از اعلام نتایج متمرکز اعلام می شود و نتایج نهایی در دی یا بهمن اعلام می گردد
در ارتباط با رشته های نیمه متمرکز دقت شود
43
اگر داوطلبی در اولویت انتخابی رشته متمرکز قبل از رشته نیمه متمرکز پذیرفته شود در فهرست معرفی شدگان رشته های نیمه متمرکز قرار نخواهد گرفت
اگر داوطلبی در رشته متمرکز پذیرفته شود ولی در رشته نیمه متمرکز نیز که قاعدتا قبل از رشته متمرکز انتخاب نموده و مراحل مصاحبه و معاینه و یا آزمون عملی را طی کرده باشد پذیرفته شود قبولی وی در رشته متمرکز کان لم یکن تلقی می شود
در ارتباط با رشته های نیمه متمرکز دقت شود
44
با این قبیل دانشجویان مانند دانشجویان انتقالی رفتار خواهد شد
پذیرش نهایی در رشته های نیمه متمرکز روزانه به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی محسوب خواهد شد
بومی گزینی در کنکور سراسری
بخش دوم :
بومی گزینی در کنکور
46
رشته های دانشگاه در چهار گروه دسته بندی شده اند
1- استانی
2- ناحیه ای
3- قطبی
4- کشوری
تعیین استان بومی
47
اولین مرحله در انجام گزینش بومی، تعیین استان بومی هر داوطلب است
برای تعیین استان بومی هر داوطلب، در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک استان باشد، داوطلب بومی آن استان تلقی می شود،
تعیین استان بومی
48
در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
در کارنامه داوطلب بوم وی مشخص شده است
تعیین استان بومی
49
داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده اند، استان محل تولد، استان بومی این گونه داوطلبان تلقی خواهد شد.
داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان محل تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود. ا
تعیین استان بومی
50
استان بومی فارغ التحصیلان دوره های کاردانی آموزشکده های فنی و حرفه ای بر اساس استان سه سال آخر تحصیل دوره آموزش متوسطه (سال اول، دوم و سوم) تعیین می شود.
یاد آوری مهم
51
برای داوطلبان سهمیه ایثارگر و رزمنده، گزینش بومی اعمال نمی شود.
ناحیه بومی و قطب بومی هر داوطلب با توجه به استان بومی وی و بر اساس جداول نواحی بومی و قطب های بومی جداول مربوطه تعیین می شود.
دسته بندی رشته های تحصیلی بر حسب گزینش بومی
52
الف) رشته های استانی:
رشته هایی هستند که در اکثر استانها گسترش داشته و از نظر کاربردی نیز فارغ التحصیلان آن رشته ها نیاز استان را تامین می کنند.
80 درصد ظرفیت رشته های استانی به داوطلبان همان استان اختصاص یافته داست
ب- رشته های ناحیه ای
53
از مجموع چند استان مجاور یک ناحیه بومی تعیین می شود. رشته هایی ناحیه ای رشته هایی هستند که در اکثر استانها وجود نداشته، ولی در چند استان مجاور که به عنوان یک ناحیه تلقی می شوند موجود هستند.
54
دسته بندی قطبهای بومی
55
ج) رشته های قطبی: از مجموع چند ناحیه ، یک قطب بومی ایجاد می شود. رشته هایی قطبی هستند که در اکثر نواحی وجود ندارند، ولی در چند ناحیه مجاور که به عنوان یک قطب تلقی می شود، موجودند.
56
گزینش بومی در دوره های مختلف
57
) دوره روزانه :
در دوره روزانه با توجه به ماهیت رشته ها و درصد پوشش آن در استانهای مختلف، گزینش بومی از نوع بومی استانی، بومی ناحیه ای و بومی قطبی ارائه می شود. همچنین چنانچه رشته ای در تعداد معدودی از دانشگاهها ارائه شود، گزینش بومی بر آن اعمال نمی شود و نوع گزینش آن کشوری است. نوع گزینش رشته ها در دوره روزانه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری(دفترچه شماره 2) در ابتدای کد رشته محل ها ارائه می شود.
گزینش بومی در دوره های روزانه
58
الف –برای رشته های پرطرفدار یا پرمتقاضی روزانه پس از کسر 40 درصد سهمیه رزمندگان 60 درصد به شیوه بومی و 40 درصد ازاد
– 60 درصد بومی بستگی به نوع پذیرش رشته دارد
ب- برای سایر رشته ها (کم طرفدار) روزانه پس از کسر 40 درصد سهمیه رزمندگان بصورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد خواهد بود
– 80 درصد بومی بستگی به نوع پذیرش رشته دارد
دررشته های پرطرفدار 60 درصد بومی 40 درصد آزاد
59
نحوه گزینش بومی در دوره های غیر از روزانه
60
رشته های کشوری
61
د) رشته های کشوری: شامل رشته هایی است که در اکثر قطبهای کشور وجود ندارند و تنها در معدودی از دانشگاهها ارائه می شوند؛ به عنوان نمونه، گزینش بومی برای تمامی رشته های گروه آزمایشی هنر در دوره روزانه با توجه به ظرفیت بسیار کم آنها، در مقایسه با سایر گروهها، اعمال نمی شود و در نتیجه نوع گزینش آن کشوری است.
جدول گروه رشته های تحصیلی گروه آزمایشی1 (علوم ریاضی) صفحه فرم شماره2
62
جدول گروه رشته های تحصیلی گروه آزمایشی2 (علوم تجربی) صفحه 16 فرم شماره2
63
سهمیه ها در کنکور
سهمیه مناطق
65
شرکت کنندگان در آزمون سراسر ی سال جاری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه جزو یکی ازسهمیه های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می گردند.
تبصره 1- بر اساس مصوبه سی و پنجمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، فارغ التحصیلان و دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحص یلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان و یا هنرستان (سال دوم و سوم دبیرستان یا هنرستان های فنی و حرفه ای و یا کار و دانش ) جزو یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب میگردند.
66
تبصره 2- فارغ التحصیلان دوره های کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش که دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده اند، در آزمون سراسر ی بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، که تحصیل نموده اند جزء یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می گردند.
منطقه یک:
67
شامل بخش های مرکزی شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد می باشد.در شهرستان تهران بخش های کن و شمیرانات نیز جز سهمیه منطقه یک محسوب می گردند.
68
منطقه دو:
اکثر شهرها و شهرستان های کشور جز منطقه دو محسوب می شوند
منطقه سه:
شهرها و سایر مناطقی که در جدول های بالا وجود ندارند جز منطقه 3 محسوب می گردند.
سوال: اگر دانش آموزی سه سال آخر تحصیل خود را در مناطق مختلفی گذرانده باشد، جز سهمیه کدام منطقه محسوب می گردد؟
سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی بخش مرفه تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می شود.
ذکر این نکته لازم است که کلیه داوطلبان معلول و داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در کشورهای خارجی گذرانده باشند،جز منطقه 3 محسوب می گردند.
69
سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا:
1-ایثارگران:
همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی 25 درصد به بالا، جزو سهمیه ایثارگران محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران می باشند. ظرفیت اختصاصی برای این دسته از داوطلبان 25 % از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان 70 % نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته محل ها می باشد.
70
تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در کنکور سراسری از سال 1396
در اجرای ماده 90 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی بر ایجاد و اعمال سهمیه 5 درصدی برای جانبازان با جانبازی کمتر از 25 درصد، همسر و فرزندان آنان و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، این سهمیه برای داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال 1396 و سال های آینده اعمال میشود.
71
با احتساب این سهمیه جدید میزان سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری 30 درصد از ظرفیت هر کدرشته محل می گردد.
نکته جالب توجه در این قانون این موضوع می باشد که اگر ظرفیت¬های سهمیه 25 درصدی مربوط به همسران و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد ، آزادگان و شهدا تکمیل نشود مازاد این ظرفیت می تواند به افرادی تعلق بگیرد که دارای سهمیه 5 درصدی هستند.قابل ذکر است که میزان شرکت کنندگان سهمیه 25 درصدی ایثارگران تنها 5 درصد کل داوطلبان کنکور سراسری می باشد پس می توان انتظار داشت مازاد این سهمیه به افرادی که دارای سهمیه 5 درصدی هستند تعلق بگیرد.
72
2-رزمندگان:
رزمندگان (با حداقل 6 ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می باشند. حدنصاب نمره برای این داوطلبان 75 % نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می باشد.
73
3-خانواده شهدا:
پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند.
توضیح بیشتری برای برای حدنصاب قبولی سهمیه خانواده شهدا در دفترچه کنکور سراسری داده نشده است.
74
4- سهمیه مناطق محروم:
بر اساس مصوبه دوازدهمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری حداقل 40 درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان های فوق تخصیص می یابد.میزان این سهمیه برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی 30 درصد می باشد
75
5-سهمیه بهیاران:
طبق این سهمیه 5% ظرفیت هر یک از رشته محلهای پرستاری دوره روزانه در کلیه استان های کشور (بر حسب میزان متقاضیان هر کدرشته محل ) به بهیاران واجد شرایط اختصاص مییابد.
76
6- سهمیه کارمندان:
حدود 10 درصد از ظرفیت رشته های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حداکثر 35 سال سن و بومی استان مربوط اختصاص می یابد.
مشاوره علمی انتخاب رشته
77
اشتباهات رایج داوطلبان در انتخاب رشته
انتخاب رشته های ضعیف در اولویت های اول
انتخاب رشته پرطرفدار در اولویت های آخر
انتخاب رشته های روزانه ای که قصد ورود به آن ها را ندارند
82
عوامل موثر در انتخاب رشته
عوامل موثر بر انتخاب رشته
83
عوامل موثر در انتخاب رشته برای هر فرد به شرایط درونی وبیرونی گفته می شود که بر انتخاب او اثر گذار خواهد بود.
الف: عوامل بیرونی
تا حدودی از اختیار فرد خارج است
. به صورت غیرمستقیم انتخاب او را تحت تاثیر قرار میدهند
ب: عوامل درونی
تا حد زیادی در کنترل فرد قرار دارد.
به صورت مستقیم انتخاب او را تحت تاثیر قرار میدهند
عوامل بیرونی موثر بر انتخاب رشته
84
1- خانواده
2- محیط آموزشی
3- افراد اثرگذار در زندگی فرد
4- گروههای همسالان
5- رسانه ها
6- زمینه های اقتصادی، شغلی
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
85
1- علایق
2- ارزشها:
برخی ارزشهای تاثیرگذار در انتخاب رشته عبارتند از:
کسب موقعیت اجتماعی
کسب شغل و درآمد مناسب
استقلال در زندگی
کمک به دیگران
ارتفاء سطح علمی و فرهنگی جامعه و
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
86
3- اعتقادات
برخی از داوطلبان، بویژه دختران، بودن در کنار خانواده بودن را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند. بنابراین به هنگام انتخاب رشته باید به محل تحصیل و رشته ای که انتخاب می کنند توجه نمایند.
فضای مذهبی و فرهنگی برخی خانواده ها با فعالیت فرزندانشان در برخی رشته های تحصیلی تناسبی ندارد. لذا داوطلبان باید به هنگام انتخاب این گونه رشته ها به تضادهای احتمالی میان فضای حرفه ای و فضای خانوادگی خود توجه لازم را مبذول نمایند.
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
87
4- توانایی ها، مهارت ها:
در انتخاب رشته مهارتها و تواناییهای داوطلبان برای ادامه تحصیل در یک رشته خاص اهمیت زیادی دارد.
در رشتههایی مانند ریاضی، مهندسی، جامعهشناسی، روانشناسی، پزشکی، داروسازی و… هر یک توانایی خاصی را می طلبد و لازم است داوطلب قبل از اینکه دست به انتخاب بزند ارزیابی درستی از مهارت ها و توانایی های خود داشته باشد.
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
88
5- ویژگی های شخصیتی :
بسیاری از روانشناسان معتقدند بین نوع شخصیت افراد و موفقیت ایشان ارتباط قوی وجود دارد. همه ما می دانیم افراد از نظر شخصیتی با هم تفاوتهای زیادی دارند و این تفاوت ناشی از عوامل زیستی و وراثتی است . روانشناسان طبقه بندی های مختلفی از ویژگی های شخصیتی ارائه کرده اند که عمدتاً توصیف کننده نوع واکنش افراد به محرکها است (مانند درونگرا در مقابل برونگرا، جمع گرا در مقابل فردگرا، هیجانی، آرام و …)
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
89
6- اهداف :
از دیگی عوامل موثر درانتخاب رشته اهداف هر داوطلب می باشد
با توجه به توانایی های شناختی و علمی، علایق و آگاهی هایی که به دست می آورید هدف خود را برای ادامه تحصیل تعیین کنید.
هیچ تضمینی وجود ندارد که شما حتماً با دانشگاه رفتن فرد موفقی شوید. واقعگرا باشید و هدفتان را درست انتخاب کنید
ب- عوامل درونی موثر بر انتخاب رشته
90
7- تجربیات داوطلب:
همه ما در دوران تحصیل کم و و بیش تجاربی را در مورد رشته های مختلف درسی به دست آورده ایم. این تجربیات فردی یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رشته است.
20 قانون طلایی انتخاب رشته
1- قبل از انتخاب رشته با خانواده داوطلب مشورت کنید
۲- در انتخا رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت داوطلب از خود، تصمیم بگیرید
۳- قبل از انتخاب رشته در باره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه ها و رشته ها نظر مطالعه و بررسی لازم را انجام دهید.
۴- دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه کنید
۵- براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید.
۶- هرگز به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید زیرا کامپیوتر نمی تواند استعداد، علاقه و شخصیت داوطلب را در نظر بگیرد
7- انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولویت نمره تفاوتی ندارد، سعی کنید اولویت شما بر اساس استعداد و علاقمندی تان، رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید، باشد.
8- امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته ها مقدور نیست یا به سختی ممکن است؛ در انتخاب اینگونه رشته ها دقت کنید.
9- در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در هر یک از رشته های دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی هستید، رشته های این دانشگاه را نیز در اولویت های آخر انتخاب کنید
۱0- رشته شبانه و پیام نور شهر خود یا شهرهای نزدیک را انتخاب نمایید
۱1- با توجه به سهمیه استان ، ناحیه و قطب استان خود انتخاب رشته کنید
۱2- در انتخاب رشته های کاردانی روزانه در شهرهای دور دقت نمایید زیرا در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید؛ در غیر این صورت به مدت دو سال از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهید شد.
۱3- شانس خود را در انتخاب رشته های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه حضوری امتحان کنید زیرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصیل در سال آینده از شرکت در کنکور سراسری محروم نخواهید ماند.
۱4- پذیرش در بعضی از رشته ها مانند رشته های نیمه متمرکز انصراف از تحصیل ندارد. بنابراین در انتخاب این گونه رشته حداکثر دقت لازم صورت پذیرد
15- در نحوه گزینش، شرایط پذیرش دانشجو و شرایط خاص بعضی از رشته ها توجه شود
16- از سه گروه اولویت های آرمانی، واقعی و تضمینی استفاده کنید
17- ورود اولویت ها در پایگاه سازمان سنجش را در دو روز مانده به پایان مهلت انتخاب رشته انجام دهید
18- در دوره پیام نور و غیر انتفاعی پذیرش با آزمون و پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی بصورت مجرا آورده شده است
19- به رشته های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی توجه شود
20–حداکثر دقت لازم در پر کردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه هایی که سازمان سنجش یا بعضی سازمان ها و دانشگاه ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می نماییند داشته باشید
112
مراحل مشاوره انتخاب رشته
1- آیا سال اول است که در کنکور شرکت می کند
2- رتبه کنکور با رتبه های آزمون آزمایشی تفاوت داشت؟
3- بدون توجه به نتیجه کنکور دوست دارید در چه رشته و دانشگاهی قبول شوید؟
مصاحبه اولیه با داوطلب و خانواده
شرایط انجام مصاحبه مشاوره
114
ایجاد رابطه حسنه
رازداری
پذیرش غیر شرطی
درک مراجع و مشکل او
عوامل موثر بر انتخاب رشته
115
شناخت
علاقه
توانایی علمی
امکانات مراکز آموزشی
آینده شغلی
هدف داوطلب
مرحله اول: تجزیه وتحلیل کارنامه
116
تجزیه وتحلیل کارنامه توسط مشاور در حضور داوطلب ویا خانواده او
در تجزیه وتحلیل کارنامه به:
1- نمره خام هر درس ،2-نمره کل، 3- رتبه کل ،4- رتبه در سهمیه زیر گروه ها و 5- شانس قبولی داوطلب در رشته / دانشگاه اشاره شود.
117
کارنامه کنکور سراسری شامل سه قسمت اصلی می شود
1- اطلاعات ثبت نامی و آزمونی ثبت نام کنکور
2- وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی
3- نمرات و درصد های آزمون داوطلب
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
118
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
اصلی ترین بخش های این قسمت شامل موارد زیر می باشند :
1- سهمیه اعمال شده در کنکور
2- معدل کتبی
3- استان بومی
4- ناحیه بومی
5- قطب بومی
وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی
119
در این قسمت از کارنامه کنکور سراسری به مجاز بودن دوره های مختلف داوطلب پرداخته شده است.
دوره های روزانه و نوبت دوم کنکور سراسری
این دوره ها مربوط به دانشگاه های دولتی و سراسری می باشد و عملا بیشترین متقاضیان مربوط به این دوره ها می باشند. اگر دواطلبی در این دوره ها مجاز شود قادر است تمامی کد رشته های این دوره را در فرم انتخاب رشته انتخاب کند
120
دوره مجازی و پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد
عموما تمامی داوطلبان در این دوره ها مجاز خواهند بود و می توانند بدون محدودیت اقدام به انتخاب این کد رشته ها بنمایند.
121
پیام نور و غیر انتفاعی
تمامی داوطلبان در این دوره نیز مجاز خواهند بود و در صورتی که کارت اعتباری مربوط به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی را در زمان ثبت نام تهیه کرده باشند می توانند نسبت به انتخاب رشته در این دانشگاه ها اقدام نمایند.البته این امکان برای آن دسته از داوطلبان که در زمان ثبت نام این کارت اعتباری را تهیه نکرده اند نیز وجود خواهد داشت به شکلی که در زمان انتخاب رشته با پرداخت هزینه و تهیه کارت اعتباری نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی اقدام نمایند.
122
دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق ) و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
برای قبولی در این مراکز در کنکور سراسری 96 دو شرط زیر وجود دارد :
1- شرایط سنی زیر 22 سال
2- تراز (نمره آزمون) بالای 6500
در این صورت در این مرکز مجاز خواهید بود.
123
پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی
برخی از رشته محل ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان را پذیرش می کنند. بعضی از این کد رشته ها مخصوص فرهنگیان است که بقیه داوطلبان در انتخاب آن مجاز نیستند اما برخی دیگر مخصوص به اشخاص خاصی نیست و کلیه داوطلبان می توانند این کد رشته ها را در فرم انتخاب رشته خود انتخاب کنند.
124
نکته 1 : در کارنامه گروه تجربی یک سهمیه دیگر تحت عنوان سهمیه بهیاران وجود دارد که فقط مختص بهیارانی است که در زمان ثبت نام سهمیه بهیاری را انتخاب کرده اند
نمرات و درصد های آزمون کنکور سراسری داوطلب
125
شامل دو قسمت است. در قسمت اول نمره کلی داوطلب یا همان تراز، رتبه در سهمیه، و میزان تاثیر سوابق تحصیلی وجود دارد. میزان تاثیر سوابق تحصیلی به دو شکل است :
الف) تاثیر مثبت : در صورتی که رتبه شما نسبت به معدلی که در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی کسب کرده اید در مجموع بدتر باشد ، این سوابق تحصیلی خوب شما بر روی رتبه شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
ب) بدون تاثیر : خبر خوب برای داوطلبانی که سوابق تحصیلی درخشانی ندارند این است که اگر معدل پایینی در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی کسب کرده باشید این مورد تاثیر منفی در رتبه شما نخواهد داشت و در کارنامه حالت عدم تاثیر سوابق تحصیلی درج خواهد شد
126
در قسمت دوم کارنامه کنکور سراسری در صدها و تراز های کسب شده داوطلب بر اساس گروه آموزشی که در آن شرکت کرده، آورده شده است.
در این قسمت رتبه در زیرگروه ها متفاوت است که این امر به دلیل تفاوت ضرایب دروس در زیرگروه های مختلف است.داوطلب برای انتخاب رشته باید دقت کند که رشته های انتخابی اش در کدام زیرگروه قرار می گیرند و شانس قبولی اش در کدام رشته بیشتر خواهد بود.
127
نمره خام
128
نمره اکتسابی داوطلب در هر درس اعم از عمومی و اختصاصی که به درصد بیان می شود
نحوه محاسبه:
تعداد پاسخ های صحیح ضربدر 3 منهای تعداد پاسخ های صحیح تقسیم بر تعداد کل سئوالات ان درس ضربدر 3 ضربدر 100
نحوه محاسبه نمره خام
129
نمره کل یا نمره تراز چیست
130
برای اینکه افراد یک آزمون را رتبه بندی کنیم، شما چه راهی پیشنهاد می کنید؟
ممکن است بگویید هر کس هر نمره ای گرفت (که اصطلاحاً آن را «نمره خام» می نامیم) در رتبه بالاتری قرار بگیرد.
با این حساب مثلاً شما نمره ۱۷ می گیرید و در جایگاه اول قرار می گیرید اما فردای همان روز یک آزمون دیگر گرفته می شود و شما در آن آزمون هم ۱۷ می گیرید اما این بار در جایگاه آخر قرار می گیرید. چرا؟ چون دیروز سوالات آسان بوده و امروز سوالات سخت.
نمره کل یا نمره تراز چیست
131
در بحث «تراز» یا Balance ما دنبال «یکسان سازی ارزش نمره» و «نرمال سازی» (Normalization) هستیم.
یعنی ترازی که می گیرید همیشه ارزشش همان باشد و اینکه نسبت به «همه سوالات» سنجیده شوید.
132
در ترازبندی، تک تک سوالات مهم می شوند (یعنی هر چه دیگران به آن سوال، کمتر پاسخ صحیح دهند، ارزش آن سوال بالاتر می رود) و اینکه سطح بقیه افراد چطور باشد، روی تراز شما موثر است.
تراز، معمولاً عددی است بین 0 تا 10000 و ظاهراً گاهی اوقات روی 15000 هم تنظیم می کنند. (بسته به تعداد شرکت کنندگان)
نحوه محاسبه تراز
133
نمره کل در زیر گروه
134
نمره کل داوطلب در هرزیرگروه به ترتیب زیر محاسبه می شود:
میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی واختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هردرس در آن زیرگروه ، محاسبه می شود(دروس تخصصی با ضریب 3 محاسبه می گردد)
توجه به زیر گروه ها
رتبه در زیر گروه
136
137
مواد آزمون عمومی برای کلیه گروه های آموزشی و ضرایب آن
ضرائب دروس اختصاصی در زیر گروه علوم ریاضی و فنی
138
ضرائب دروس اختصاصی در زیر گروه علوم تجربی
139
ضرائب دروس اختصاصی زیر گروه های علوم انسانی
140
ضرائب دروس اختصاصی زیرگروه های هنر
141
ضرائب دروس عمومی و اختصاصی در زیرگروه زبان های خارجی
142
ب ـ دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی
گروه آزمایشی ریاضی-فنی
145
گروه آزمایشی علوم تجربی
146
گروه آزمایشی علوم انسانی
147
گروه آزمایشی هنر
148
گروه زبان های خارجی
149
محاسبه نمره کل در زیر گروه
150
برای محاسبه نمره کل آزمون داوطلب در یک زیرگروه که شامل چندین رشته می شود ، از فرمول زیراستفاده می شود:
نمره کل آزمون داوطلب = مجموع (نمرات تراز دروس تخصصی ×ضریب مرربوطه)×۳ +مجموع (نمرات تراز دروس عمومی ×ضریب مربوطه) تقسیم بر (مجموع ضرایب دروس اختصاصی) ×۳+(مجموع ضرایب دروس عمومی)
151
مرحله دوم : انتخاب رشته مجازی
152
در انتخاب رشته مجازی:
1-ابتدا بصورت کلی(روزانه ، نوبت دوم، پیام نور، و شهر های مختلف ) شانس قبولی محاسبه شود
2-در مرحله دوم: رشته شهرهایی که داوطلب علاقمند به انتخاب آن ها است
3 – رشته /شهرهایی که شانس قبولی ان بالا است
مرحله سوم :
153
مشاوره انتخاب رشته
مشاوره انتخاب رشته
154
در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر در نظر گرفته شود
1- علائق فرد
مشاوره انتخاب رشته
155
2- هدف از تحصیل
مشاوره انتخاب رشته
156
در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر در نظر گرفته شود
3- توانایی ها و استعداد های وی
مشاوره انتخاب رشته
157
در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر در نظر گرفته شود
4- شرائط مالی و اقتصادی و داوطلب
مشاوره انتخاب رشته
158
در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر در نظر گرفته شود
5- شخصیت و ویژگی های عاطفی داوطلب
مرحله چهارم :
159
وضعیت بوم داوطلب و رشته های بومی را مشخص کنید و در مورد آن ها با وی صحبت کنید
160
مرحله پنجم : تعیین اولویت های انتخابی
سه نوع اولویت را مشخص کنید
161
اولویت های آرمانی یا خوش بینانه
اولویت های واقعی( دارای شانس)
اولویت های تضمینی یا کف قبولی
اولویت های آرمانی
162
اولویت هایی هستند که با توجه به رتبه داوطلب امکان قبولی در آن ها وجود ندارد
اما برای اطمینان بیشتر می توان حداکثر 60 انتخاب اول را به آن ها اختصاص داد
داوطلبانی که بدون توجه به رتبه خود تمام 150 حق انتخاب را به رشته های آرمانی اختصاص می دهند عملا شانس خود را از دست می دهند
عدم انتخاب این اولویت های آرمانی هم ممکن است داوطلب را دچار شک و تردید نماید
اولویت های واقعی
163
اولویت هایی هستند که احتمال قبولی وجود دارد اما صد در صد نیست
بهتر است بین از 61 تا 120 انتخاب به این اولویت ها اختصاص داده شود
اولویت های تضمینی یا کف قبولی
164
اولویت هایی هستند که شانس قبولی صد در صد است اما ممکن است این اولویت ها برای فرد جذاب نباشند
از اولویت 121 تا 150 را به این اولویت ها اختصاص دهید
توجه داشته باشید که اگر داوطلب برای ادامه تحصیل در این اولویت ها مطمئن نیست از انتخاب این اولویت ها در دوره روزانه خودداری نماید
مرحله ششم :
165
بازبینی اولویت ها
مرحله بازبینی اولویت ها
166
مرور علائق و رغبت ها ، هدف از تحصیل ، شخصیت و شرائط خانوادگی
در این مرحله داوطلب باید دید واقع بینانه تری نسبت به خود و زندگی تحصیلی و شغلی داشته باشد
بالانس کردن رشته ها در این مرحله انجام می شود
در نهایت اولویت ها نهایی می شوندَ
مرحله هفتم:
167
ورود اولویت های انتخابی به سامانه سازمان سنجش
مرحله ورود اولویت های انتخابی
168
این کار توسط داوطلب و یا کاربرو در حضور انجام شود
از داوطلب و کاربر خواسته شود که نهایت دقت را داشته باشد
یاد آوری شود که در هر صورت مسئولیت به عهده خود داوطلب وکاربرفقط به او کمک می کنند
169
www.hamyar-danesh.com