موسسه آنامیس مهر جنوب هرمزان
تربیت مشاور انتخاب رشته متوسطه اول به دوم
(پایه نهم به دهم)
دکتر رضا برومند
دکتر رضا برومند
دانش آموخته رشته های روان شناسی بالینی، روان شناسی تربیتی و مشاوره خانواده تا مقطع دکترای تخصصی
در دانشگاه های اصفهان، شیراز، مالایا و هرمزگان
مولف، مترجم و طراح و مجری کارگاه های آموزشی
نکات کلیدی انتخاب رشته نهم به دهم
معرفی رشته های دوره دوم متوسطه
شرائط پذیرش در رشته های دوره دوم متوسطه
آزمون مجدد تعیین رشته
جمع بندی
پاسخ به سئوالات
پایان دوره
مطالب کارگاه آموزشی
تربیت مشاور انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه (پایه نهم به دهم)
مقدمه
معرفی ساختار نظام جدید آموزش
شرائط انتخاب رشته نهم به دهم
معرفی آزمون های سنجش استعداد
مقدمه
انتخاب رشته – انتخاب آینده
مقدمه
انتخاب رشته پایه نهم
مقدمه
دو انتخاب مهم پیش روی دانش آموزان
1-انتخاب رشته پایه نهم به دهم
مقدمه
دو انتخاب مهم پیش روی دانش آموزان
2-انتخاب رشته کنکور سراسری
عوامل اصلی موثر بر انتخاب رشته نوجوانان
1-وضعیت هوش و استعداد
2-علائق و رغبت ها
3- ویژگی های جسمانی و روانی
4- ساختار و وضعیت خانوادگی وی
ویژگی های رشد نوجوان
تعریف دوران نوجوانی
میلر نیوتون نوجوانی را دوره فرایندهای رشدی انتقال از کودکی به بزرگ سالی می داند.
فرایند انتقال از کودکی به بزرگسالی
اول: رشد و نمو سازمان عصبی مغز :
تحوّل فرایندهای شناختی، عاطفی و رفتارها
دوم: رشد فیزیکی
رشد اندازه های بدنی و تغییر در نیم رخ جسمی
سوم: رشد نظام جنسی یا تولید مثل، شامل جسمی و رفتاری
فرایند انتقال از کودکی به نوجوانی
چهارم:رشد احساس «خود»
به عنوان یک بزرگ سال یا یک انسان مستقل و خود راهبر
پنجم: کسب موقعیت بزرگ سالی
در گروه اجتماعی یا فرهنگ
ششم: رشد کنترل رفتاری خود
در تعامل با جامعه.
مراحل تغییر و تحولات نوجوانی
تغییر و تحوّلات این دوره به سه مرحله تقسیم می شود:
مرحله اول: فاصله گرفتن (12ـ14 سالگی)
بروز رشد جسمی و اولین نشانه های بلوغ، با نوعی
تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگ سالان،
بخصوص والدین همراه است.
این تمایل می تواند در بستن در اتاق یا حمام توسط کودک و یا محرمانه جلوه دادن تغییرات بدن مشاهده شود.
مراحل تغییر و تحولات نوجوانی
مرحله دوم: جدایی تدارکاتی (15ـ17 سالگی)
این مرحله که هسته اصلی نوجوانی و مشکلات آن است، با رشد بیشتر بدنی و جنسی همراه است و سطح عالی تری از ادراک «خود» را تجلّی می دهد.
رشد مغز و توانایی های شناختی نوجوان با
درونی شدن حیات عاطفی و ارتباط عمیق تر
با گروه هم سالان، جدایی بیشتر ویژگی های روان شناختی نوجوان و باورها و ارزش های او از والدین و بزرگ سالان را به بار می آورد
مراحل تغییر و تحولات نوجوانی
مرحله سوم: ورود مجدّد به مناسبات اجتماعی (18ـ20 سالگی)
چنانچه رشد نوجوان در مراحل پیشین به گونه ای نسبتاً بهنجار صورت گرفته باشد، در این مرحله آخر نوجوانی به تدریج به صورت یک فرد مستقل و خودکفا در مناسبات خانوادگی، آموزشی، شغلی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می کند.
ویژگی های خاص دانش آموزان پایه نهم
(16 سالگی)
1-ورود به دوره دوم نوجوانی
2-بحران هویت و سردرگمی در نقش
3-نقش جنسی
4-نقش شغلی
تعریف دوره دوم متوسطه و ماموریت آن
بعد از تغییر نظام آموزشی به سیستم 3-3-6 مقاطع تحصیلی به دو مقطع تقسیم شدند
1-دوره اول ابتدایی(پایه های اول-دوم وسوم)
2-دوره دوم ابتدایی(پایه چهارم-پنجم و ششم )
3-دوره اول متوسطه(پایه های هفتم-هشتم و نهم)
4-دوره دوم متوسطه(پایه های دهم-یازدهم و دوازدهم)
مراحل استقرار نظام جدید
تعریف دوره دوم متوسطه و ماموریت آن
دوره دوم متوسطه چهارمین دوره از نظام تربیت رسمی و طول آن 3 سال است
این دوره مرحله ای بین تربیت رسمی و عمومی و تربیت تخصصی (دانشگاهی) است و در آن فرصت های تربیتی به صورت نیمه تخصصی و غیر اجباری در شاخه ها و رشته های مختلف سازمان می یابد.
تعریف دوره دوم متوسطه و ماموریت آن
در این دوره، دانش آموزان با کسب شایستگی های لازم:
1-از افرادی وابسته به افرادی مستقل و مسئول تبدیل می شوند
2- برای ورود به زندگی اجتماعی،خانوادگی و شغلی سالم آماده می شوند
3-با ادامه تحصیل در رشته های تخصصی ارتقا می یابند
تعریف دوره دوم متوسطه و ماموریت آن
برنامه درسی این دوره شامل:
1- آموز ش های پایه تجویزی و غیر تجویزی برای هدایت دانش آموختگان به انواع تربیت تخصصی(آموزش عالی و تربیت حرفه ای)
2-کسب شایستگی های اساسی و پایه برای ورود به زندگی مستقل، خانوادگی و حرفه ای جهت رفع نیا زهای حال و آینده
معرفی دوره دوم متوسطه
دوره دوم متوسطه شامل رشته های :
الف: نظری
ب:فنی حرفه ای
ج: کاردانش
شاخه نظری دارای 4 رشته :
1- ریاضی
2 تجربی
3- انسانی
4- معارف اسلامی
معرفی ساختار نظام جدید
شاخه های فنی و کاردانش شامل رشته های متعددی در چهار زمینه است
1-صنعت
2- خدمات
3 کشاورزی
4-هنر
معرفی ساختار نظام جدید
دوره متوسطه دوم شامل سه پایه تحصیلی است
1- دهم
2- یازدهم
3 دوازدهم
معرفی ساختار نظام جدید
دوره متوسطه دوم شامل سه پایه تحصیلی است
1- دهم
2- یازدهم
3 دوازدهم
معرفی ساختار نظام جدید
دوره متوسطه دوم شامل سه پایه تحصیلی است
1- دهم
2- یازدهم
3 دوازدهم
دروس شاخه فنی حرفه ای و کاردانش
دروس شاخه نظری-علوم و معارف اسلامی
هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم به دهم
هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم به دهم
هدایت تحصیلی و انتخاب رشته هر دانش آموز از مجموعه امتیازهایی تشکیل می گردد و با شناخت عوامل موثر در هدایت تحصیلی می توانید برای بهبود موارد نامبرده بکوشید
نکات تاثیر گذار در هدایت تحصیلی دانش آموز نهم به دهم
آزمون های مشاوره ای:30 امتیاز
6 آزمون در طول دوره متوسطه اول که شامل آزمون استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش های تحصیلی و شغلی دانش آموز است انجام می پذیرد. هر آزمون 5 امتیاز و در مجموع 30 امتیاز
2-علایق دانش آموز: 10 امتیاز
3-نظر دبیران: 10 امتیاز
4-نظر والدین: 10 امتیاز
5-نظر مشاوران: 10 امتیاز
6-کسب حداقل نمره مورد نیاز ورود به رشته های مختلف
شرائط پذیرش در رشته های ادبیات و علوم انسانی
شرائط پذیرش در رشته علوم تجربی
شرائط پذیرش در رشته ریاضی و فیزیک
شرائط پذیرش در رشته علوم و معارف اسلامی
شرائط پذیرش در رشته های فنی حرفه ای
شرائط پذیرش در رشته های کار دانش
یافته های پژوهش
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
فرایند مشاوره انتخاب رشته متوسطه اول به متوسطه دوم
فرایند مشاوره انتخاب رشته
.
فرایند مشاوره انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
1-پذیرش-گفتگوی اولیه
-ایجاد فضای صمیمیت توام با اعتماد
-بررسی وضعیت فعلی
-احساسات ناشی از وضعیت فعلی
-اهداف و انتظارات از مشاور
اول
فرایند مشاوره انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
ارزیابی عملکرد تحصیلی
ارزیابی توانمندی ها-آزمون هوش و استعداد
ارزیابی علائق و رغبت-آزمون علائق و رغبت
دوم-ارزیابی ها
فرایند مشاوره انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
سوم:گفتگو در خصوص عوامل تاثیرگذار و حد نصاب ورود به هر رشته
سوم
فرایند مشاوره انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
سوم:گفتگو در باره عوامل تاثیرگذار و حد نصاب در انتخاب رشته
.
فرایند مشاوره انتخاب رشته
حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته
برای ورود به هر رشته دانش آموز می بایست نمره حد نصاب و امتیاز مورد نظر برای ورود به آن رشته را کسب نماید که این امتیاز با توجه به ضرایب جدول زیر محاسبه می گردد.
فرایند انتخاب رشته
حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته
فرایند مشاوره انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
چهارم:گفتگو در خصوص آزمون مجدد انتخاب رشته
چهارم
.
فرایند مشاوره انتخاب رشته
آزمون مجدد انتخاب رشته
دانش آموزانی که امتیاز لازم برای ورود به رشته مورد نظر خود را کسب ننموده اند، می بایست درخواست خود را برای شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد به مدرسه اعلام نمایند. این دانش آموزان در صورت کسب حداقل نمره لازم در امتحان تعیین رشته مجدد، می توانند در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند.
این آزمون در شهریور هر سال برگزار می گردد
آزمون مجدد انتخاب رشته
حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته
امتحان تعیین رشته شامل دروسی از پایه نهم می باشد که دانش آموز نمره حد نصاب را در آن ها کسب نکرده باشد.
در صورت کسب حد نصاب نمره، ورود دانش آموز به مدارس غیر دولتی بلامانع بوده و در مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان پذیر است.
میانگین نمرات دروس ریاضی و تجربی برای دانش آموزان متقاضی رشته ریاضی باید به ترتیب حداقل ۱۵ و ۱۴ و برای متقاضیان رشته تجربی به ترتیب حداقل ۱۴ و ۱۵ باشد.
آزمون مجدد انتخاب رشته
حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته
دانش آموزان متقاضی رشته های ریاضی، علوم تجربی و فنی و حرفه ای دو اولویت الف و ب تقسیم بندی شدند که گروه الف در اولویت ثبت نام هستند.
دانش آموزانی که در اولویت ب قرار دارند به شرط خالی بودن ظرفیت مدرسه در رشته مورد نظرمی توانند ثبت نام کنند.
شرط خرید اینترنتی کتاب های درسی برای دانش آموزان پایه دهم ثبت اطلاعات و انتخاب رشته تحصیلی آن ها در سامانه پادا و تایید آن از طرف مدیر مدرسه است
آزمون مجدد انتخاب رشته
حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته
مشاور یا مدیر مدرسه برای بدست آوردن حداقل نمره ای که دانش آموز باید در امتحان تعیین رشته مجدد 1400 در هر درس کسب نماید می بایست مراحل زیر را طی نماید:
1-بررسی کارنامه 3 سال دانش آموز و شناسایی دروسی که دانش آموز امتیاز لازم را در آن ها کسب نکرده است.
2-جمع نمره هفتم و هشتم نمره کتبی درس مورد نیاز و کسر آن از امتیاز لازم
3-به دست آوردن نمره حد نصاب امتحان تعیین رشته مجدد بر اساس ضریب
آزمون مجدد انتخاب رشته
مثال
مثال : دانش آموزی برای ورود به رشته تجربی ، امتیاز لازم را در درس ریاضی کسب نکرده است.
نمرات درس ریاضی دانش آموز در سال هفتم 12 و در سال هشتم 14 می باشد.
جمع این نمرات برابر با 26 و از عدد 65 (بر اساس جدول بالا ) کسر می شود.
عدد به دست آمده 39 می باشد که با احتساب ضریب 3 برای پایه نهم تقسیم بر سه برابر است با 13
دانش آموز می بایست حداقل نمره 13 را در امتحان تعیین رشته مجدد درس ریاضی کسب کند تا بتواند در رشته تجربی ادامه تحصیل دهد
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
پنجم: گفتگو در باره رشته ها
.
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-بیشترین داوطلب را دارد
-دختران در مقایسه با پسران بیشترعلاقه دارند
-جامعه اماری کنکور آن بیشتر است
-پذیرش رشته ها در همه دانشگاه ها نیست
-شانس قبولی کمتر است
-زمینه شغلی بعد از فارغ التحصیلی بهتر از سایر رشته هاست
علوم تجربی
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-بعد از علوم تجربی دومین مجموعه رشته پرطرفدار است
-بیشتر مناسب پسران است تا دختران
دوره های تحصیل سخت و نیاز به تمرکز و تمرین دارد
-شانس قبولی بیشتر است
-رشته های آن در اغلب دانشگاه ها وجود دارد
-به لحاظ اشتغال بعد از فارغ التحصیلی در درجه دوم وجود دارد اما دختران از شانس کمتری برخوردارد
ریاضی و فیزیک
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-نسبتا آسان تر از ریاضی و تجربی است
-علاقمندی در دختران و پسران تقریبا یکسان است
-تضمین شغلی کمتری دارد
نیازمند ویژگی های فردی است
ادبیات و علوم انسانس
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-می توان آن را بخشی از رشته ادبیات و علوم انسانی دانست
-برای دانش آموزان علاقمند که از هم اکنون تصمیم برای ادامه تحصیل در این رشته دارند مناسب است
علوم و معارف اسلامی
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-برای پسران مناسب تر است
-نیازمند علاقه به کارهای فنی است
-برای بازار کار مناسب است
-از تنوع رشته ها و دانشگاه ها برخوردار است
فنی و حرفه ای
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-شکل کاربردی تر فنی و حرفه ای است
-دروس عملی آن بیشتر است
-بدنبال تربیت کارگر ماهر است
کارودانش
فرایند انتخاب رشته دوره اول به دوم متوسطه
-مسئولیت نهایی به عهده داوطلب باشد
-اولویت به توانمندی داده شود
-اصراری به ازمون مجدد تعیین رشته نداشته باشید
ششم:جمع بندی و نتیجه گیری
زمان انتخاب رشته نهم به دهم
انتخاب رشته پایه نهم پس از اتمام امتحانات نیمسال دوم تحصیلی و از طریق شرکت در آزمون های هدایت تحصیلی امکان پذیر می باشد.
زمان تعیین شده برای شرکت در آزمون های رغبت و توانایی هدایت تحصیلی از نیمه دوم آبان تا نیمه اول اسفند ماه می باشد
زمان انتخاب رشته
معرفی سامانه های انتخاب رشته
دانش آموزان نهم متوسطه برای شرکت در این آزمون ها، باید در مدت زمان تعیین شده به سایت همگام هدایت تحصیلی پایه نهم مراجعه کرده و به پرسش های آزمون ها پاسخ دهند.
زمان انتخاب رشته
دریافت برگ هدایت تحصیلی
ورود به سایت hamgam.medu.ir
وارد کردن کد ملی و رمز همگام
انتخاب گزینه آزمون مربوطه
شرکت در آزمون
مراحل نحوه شرکت در آزمون های سایت همگام
.
ورود به سایت hamgam.medu.ir
وارد کردن کد ملی و رمز همگام
انتخاب گزینه آزمون مربوطه
شرکت در آزمون
معرفی سامانه های انتخاب رشته
راهنمای تصویری نحوه شرکت در آزمون های انتخاب رشته پایه نهم ۹۹ – ۱۴۰۰
معرفی سامانه های انتخاب رشته
وارد سامانه همگام شده و در قسمت های خواسته شده نام کاربری و رمز عبور خود ثبت کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید .
.
معرفی سامانه های انتخاب رشته
در صفحه اصلی سایت همگام گزینه آزمون های مشاوره ای را انتخاب کرده و وارد شوید .
.
معرفی سامانه های انتخاب رشته
پس از انتخاب گزینه « آزمون های مشاوره ای » روی گزینه ای که در شکل زیر مشخص شده است ، کلیک کنید
.
معرفی سامانه های انتخاب رشته
پس از پاسخ گویی به سوالات و تایید نهایی ، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد
.
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
ابتدا سایت hamgam.medu.ir را در مرورگر خود سرچ کرده و پس از ورود به سایت ، در قسمتی که در شکل زیر با فلش مشخص شده است ، کد ملی و رمز همگام خود را وارد کنید
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
پس از ورود به صفحه شخصی خود روی گزینه « هدایت تحصیلی » که در شکل زیر مشخص است کلیک کنید
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
در این مرحله روی گزینه « تکمیل فرم اولویت » کلیک کنید
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
در این قسمت روی گزینه ای که در تصویر زیر مشخص شده کلیک کنید
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
در این مرحله ، برای اولویت بندی انتخاب های خود روی قسمتی که در شکل زیر مشخص شده است کلیک کنید .
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
در این قسمت ، پس انتخاب اولویت ها روی گزینه « ذخیره چیدمان » کلیک کنید
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
در نهایت با کلیک کردن روی قسمتی که در تصویر زیر مشخص است ، یک نسخه از فرم اولویت بندی هدایت تحصیلی خود را دریافت کنید
راهنمای انجام هدایت تحصیلی در سامانه همگام
دریافت فرم هدایت تحصیلی
مرحله سوم
دریافت برگ هدایت تحصیلی
ابتدای آدرس اینترنتی سایت پادا pada.medu.ir باشد را در مرورگر خود وارد کنید
دریافت برگ هدایت تحصیلی
در صفحه باز شده وارد بخش مربوط به دریافت کارنامه شوید.
.
دریافت برگ هدایت تحصیلی
در آخر اطلاعات خواسته شده در هرقسمت را به درستی و بادقت وارد کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید تا بتوانید صفحه مربوط به دریافت و تکمیل فرم هدایت تحصیلی را مشاهده نمایید.
.
اجرای آزمون های مشاوره ای
نحوه اجرای آزمون های مشاوره ای دانش آموزان
1- آزمون سلامت روان همگام از جمله آزمون های مشاوره ای بوده که برای شرکت در آن می بایست از همین قسمت وارد شده و یکی از گزینه های “کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم” را به عنوان پاسخ ثبت کرد
آزمون های مشاوره ای
آزمون مجدد انتخاب رشته
حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته
2- آزمون های توانایی و رغبت
در بخش مربوط به “آزمون های توانایی و رغبت”، برای پاسخگویی به سوالات، مشابه روش آزمون های مشاوره ای عمل می شود، با تفاوت این که در این جا شما مجاز به انتخاب حداقل 1 و حداکثر 5 گزینه خواهید بود.
آزمون مجدد انتخاب رشته
آزمون مجدد انتخاب رشته
.
آزمون مجدد انتخاب رشته
فرم های هدایت تحصیلی
فرم شش و هفت هدایت تحصیلی
فرم شش و هفت هدایت تحصیلی را می توان مهم ترین بخش از پروسه ای دانست که دانش آموزان مقطع نهم برای تعیین آینده تحصیلی خود طی می نمایند.
پس از انجام این مراحل که به هدایت تحصیلی مشهور است، انتخاب رشته دانش آموزان انجام شده و بر اساس رشته ای که افراد انتخاب می کنند سال آینده در کلاس های درس تخصصی رشته خود شرکت خواهند نمود
آزمون مجدد انتخاب رشته
فرم ۶ هدایت تحصیلی
فرم شش هدایت تحصیلی توسط دانش آموز، بر اساس علاقه، مهارت و شناختی که شخص از خود دارد پر شده، سپس با توجه به سنجش سطح استعداد و توانایی توسط مشاور،ارزیابی شده و نتیجه نهایی وارد سامانه می شود.
دریافت فرم شش هدایت تحصیلی در سامانه همگام انجام می شود.
فرم های هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
فرم های هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
فرم ۷ هدایت تحصیلی
فرم هفت هدایت تحصیلی نشان دهنده شیوه هدایت تحصیلی طبق امتیاز که در سطر اول است و نیاز هر منطقه آموزش و پرورش است که به صورت اولویت الف، ب و ج مشخص شده است.
فرم های هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
فرم های هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
گام اول:ورود به سامانه همگام
گام دوم: ورود با استفاده ازکد ملی
و رمز عبور همگام
دریافت فرم 6 و 7 هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
گام سوم:انتخاب گزینه هدایت تحصیلی
دریافت فرم 6 و 7 هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
گام چهارم:انتخاب نتایج فردی دانش آموز
دریافت فرم 6 و 7 هدایت تحصیلی
آزمون مجدد انتخاب رشته
گام پنجم و نهایی:دریافت و پرینت فرم ها
دریافت فرم 6 و 7 هدایت تحصیلی
با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09129680169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir