تارا فایل

پاورپوینت خود مدیریتی و ارتقای آن


به نام خدا
خود مدیریتی چیست و چگونه میتوان ارتقایش داد
سه شنبه، 06 مه 2025
1

اصل مفهوم خود مدیریتی
خود مدیریتی موضوعی است که اخیرا در ادبیات مدیریت مدنظر علمای این رشته قرار گرفته است. نقطه قوت این سبک مدیریتی، خود انسان است که می خواهد مدیریت کردن را از خودش شروع و در جامعه به اوج برساند. یقینا راز موفقیت انسانها در پیچیدگی های هزاره سوم "خود مدیریتی" خواهد بود. حفظ ارزشها و آزادی های فردی و تحصیل استقلال فردی مهمترین نتیجه است که انسان ها از فعالیتهای خود انتظار دارند. خود مدیریتی مقوله ای است که در ایجاد قدرت افراد برای مدیریت بر رفتار و عملکردشان در حیطه فردی و سازمانی و در جهت ارتقای بهره وری نقش مهمی را ایفا می کند. میدانیم که یکی از شاخصه های معرف مدیریت بهره وری، «استفاده صحیح و مطلوب از منابع در اختیار» است

سه شنبه، 06 مه 2025
2

خود مدیریتی و ومعرفت اجتماعی
این منابع شامل نیروهای انسانی، مواد، ماشین آلات، پول، روش، تکنولوژی، اطلاعات و… می گردد.ولی آنچه که درمیان این عوامل به عنوان حلقه مفقوده قلمداد می گردد، مدیریت بر خود است که غالبا به فراموشی سپرده می شود. ما اغلب این بزرگترین و مهمترین سرمایه زندگیمان را، که همانا خودمان هستیم، بدست فراموشی سپرده و از آن غفلت کرده ایم. خود مدیریتی به دنبال تغییر نگرش و شخصیت نیست، بلکه می خواهد رفتار را تحت کنترل در بیاورد و اگر لازم باشد تغییراتی رادر آن ایجاد کند، به عبارت دیگر خود مدیریتی از معرفت پذیری اجتماعی نشات می گیرد
سه شنبه، 06 مه 2025
3

مهارت های خود مدیریتی
یکی از مهارت های بسیار مهم که در اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک نیاز اساسی است(Self_Management)در نظر گرفته می شود، مهارت خود مدیریتی
سه شنبه، 06 مه 2025
4
این مهارت برای محکم کردن پایه های موفقیت (خواه فردی،خواه سازمانی) ضروری است.

Eq خود مدیریتی و
است(EQ)خود مدیریتی یکی از حوزه های هوش هیجانی
سه شنبه، 06 مه 2025
5
نظریه ی هوش هیجانی که امروزه به یکی از پرطرفدارترین مباحث سازمانی تبدیل شده است،شامل شناخت و کنترل هیجان ها و عواطف فردی است.

تعریف واژه ی خودمدیریتی
اما پیش از آنکه وارد بحث خود مدیریتی شویم، ابتدا باید این مهارت را تعریف کنیم.
ابهاماتی که در مورد واژه ی خود مدیریتی وجود دارد، سبب می شود که تعریف آن کمی دشوار باشد. با این حال، در بسیاری از بررسی ها آن را به عنوان ترکیبی از رفتارها تعریف می کنند که بر چگونگی مدیریت کار و زندگی توسط افراد دلالت دارد
سه شنبه، 06 مه 2025
6

)Daniel Goleman)خود مدیریتی از نظر دانیل گلمن
دانیل گلمن،نویسنده ی کتاب مشهور #هوش_هیجانی،این مهارت را با شش ویژگی توصیف می کند:

خویشتن داری؛
روشن بینی؛
سازگاری؛
دستاوردها؛
ابتکار؛
وخوش بینی

سه شنبه، 06 مه 2025
7

«رابرت کلی»،
در کتاب خود به نام «چگونه یک کارمند استثنایی باشیم»، یک فصل کامل را به خود مدیریتی اختصاص داده است. بر اساس تحقیقات او، موارد زیر در خود مدیریتی از اهمیت بالایی برخوردارند:
پای بندی به تعهدات و مسئولیت پذیری در قبال اهداف شخصی و حمایت از اهداف سازمانی؛
اطمینان یافتن از اینکه پروژه هایی که انجام می شوند برای سازمان ارزش آفرین هستند؛
توسعه ی مهارت های بهره وری شخصی به منظور مدیریت زمان و تعهدات؛
ایجاد شبکه ی گسترده ی ارتباطات انسانی به منظور بهره گیری از تخصص های درون سازمانی و برون سازمانی برای حل مسائل پیچیده؛
تمایل داشتن برای پذیرش تغییر و تجدیدنظر درباره ی ساختارهای سازمانی و تعاریف شغلی، در صورت پدید آمدن فرصت های جدید؛

سه شنبه، 06 مه 2025
8
(Robert Kelley)خود مدیریتی از نظر رابرت کلی

کارمند استثنایی باشید!
کارمندان استثنایی، به طور ذاتی توانایی مدیریت شغل و حرفه ی خود را دارند. این افراد با ارائه ی نتایج و دستاوردهای باارزش به سازمان، فرصت های بیشتری را برای انتخاب پروژه های سودمند به دست می آورند و با تمام وجود می کوشند به منظور پیشبرد هر چه بیشتر اهداف شغلی، مهارت های جدیدی یاد بگیرند.
خود مدیریتی شامل ۳ مهارت مهم است. اگر می خواهید به یک کارمند استثنایی تبدیل شوید، باید آنها را یاد بگیرید و در خود تقویت کنید. حتی اگر هم نتوانستید استثنایی شوید، دست کم فرد موفقی خواهید بود. آن سه مهارت عبارتند از:
مدیریت زمان و وظایف؛
ایجاد انگیزه در خود و توانایی برای یادگیری مسائل جدید به منظور پشتیبانی از اهداف شغلی؛
ایجاد و گسترش یک شبکه ی ارتباطات انسانی

سه شنبه، 06 مه 2025
9

تقویت مهارت ها:
برای تقویت این مهارت ها، ۳ روش وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

ارزش آفرینی برای سازمان با شناخت عوامل کلیدی موفقیت در آن و بررسی روش هایی که سازمان های مشابه در همان موارد به موفقیت دست یافته اند؛
شناسایی اهداف بلندمدت شغلی و انتخاب درست پروژه هایی که هم برای سازمان و هم برای شغل تان ارزشمند باشند؛
در میان گذاشتن موفقیت هایتان با دیگران و کمک به آنها، تا به اهداف شان برسند.
سه شنبه، 06 مه 2025
10

خوش شانسی یا بد شانسی؟!
پرسش اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این مهارت ها از بدو تولد همراه انسان هستند یا می توانند از طریق تمرین و صرف زمان حاصل شوند؟
در واقع، برخی افراد خوش شانس با این مهارت ها زاده می شوند، اما بسیاری از ما مجبور هستیم با تمرین و تفکر عمیق به این مهارت ها دست یابیم.
اینکه هر فرد چگونه وظایف و تعهدات خود را مدیریت می کند، کاملا به خود او بستگی دارد و روشی منحصربه فرد است.
هرگز این طور نیست که در هر کاری، دو نفر رویکردی دقیقا یکسان داشته باشند. به همین دلیل، باید با تلاش زیاد و کسب تجربه، به این نتیجه برسید که کدام کار برای تان بهتر است.
به یاد داشته باشید وقتی وظایف تان تغییر می کند، باید آن قدر انعطاف پذیر باشید تا دوباره تعهدات خود را مدیریت کنید.
سه شنبه، 06 مه 2025
11

به عنوان مثال، یکی از مهارت های ضروری در مبحث مدیریت، مدیریت تاریخ های تقویم است. هنگامی که برای هر کاری، تاریخ و زمان خاصی را در تقویم مشخص می کنید، تمام وظایف تان در موقع مناسب خود انجام خواهند شد

برای اینکه یک کارمند استثنایی باشید، ابتدا باید درک کنید که چگونه می توانید برای سازمان تان ارزش آفرین باشید. آموزش عالی، فرایند پیچیده ای دارد و عملکرد هر دانشگاه (از نظر جریان اطلاعات و نوع تصمیم گیری) با دانشگاه دیگر متفاوت است. برای اینکه با نحوه ی عملکرد موسسه ی آموزش عالی تان آشنا شوید و فرصت هایی را که برای ارزش آفرینی وجود دارند شناسایی کنید، باید تلاش کنید از دیدگاهی متفاوت به آن بنگرید. با این کار می توانید به سازمانی که در آن کار می کنید، نتایج درخشانی ارائه بدهید و به عنوان یک کارمند عالی شناخته شوید
سه شنبه، 06 مه 2025
12

استفاده از تجربیات افراد بزرگ(جک سوئس)،نائب رییس فناوری اطلاعات دانشگاه مریلند :(UMBC)
او می گوید:
دریافتم که برای موفقیت در پی بردن به نحوه ی عملکرد دانشگاه، به دو فعالیت بسیار مهم و
ضروری نیاز دارم. با این حال، هنگامی که به آن فعالیت ها پرداختم، اصلا نمی دانستم که آیا
می توانم از طریق آنها به اسرار این دانشگاه پی ببرم یا خیر. فعالیت اول (که سال های متمادی
ادامه داشت)، بسکتبال بازی کردن با اساتید و کارکنان دانشگاه در وقت ناهار بود. از این طریق، با
تمام اساتید و کارکنان از تمام بخش های دانشگاه رابطه ی دوستانه ای برقرار کردم. ما در مورد کار
با یکدیگر صحبت می کردیم و این گفت وگوها، بینشی به من می داد که می توانستم درک کنم
چگونه فناوری می تواند در ارائه ی راه حل های سودمند به همه ی ما کمک کند. فعالیت دوم، این بود
که بعد از ۱۰ سال خدمت در این دانشگاه فرصتی برای حضور در شورای عالی کارکنان دانشگاه
یافتم. هنگامی که با روسای کل دانشگاه ملاقات کردم، آنها به اختصار موضوعات و فعالیت های
اصلی تشکیل دهنده ی اهداف دانشگاه را برای من توضیح دادند. ناگفته نماند که این فعالیت ها
تقریبا هیچ ربطی به فناوری نداشت! یکی از موفقیت های من، ریاست کمیته ی پارکینگ محوطه ی
دانشگاه بود. کار در این گروه ها، به من کمک کرد تا به منظور توسعه ی یک برنامه ی طولانی مدت
برای پارکینگ، با روسای دانشگاه همکاری کنم
سه شنبه، 06 مه 2025
13

خود مدیریتی – تمرکز بر نقاط قوت کارمند
یاد گرفتن مهارت خود مدیریتی فرایندی زمان بر است و چند سال به طول می انجامد. افراد برای درک اینکه چه کارهایی برای آنها سودمند است و برای کسب استقلال و فرصت های بیشتر (همچنان که در شغل خود پیشرفت می کنند)، به زمان نیاز دارند.
جک سوئس در این باره می گوید:«ما برای تحقق این موضوع در دانشگاه(UMBC)، تلاش کردیم عملکرد دانشگاه را دوباره ارزیابی کنیم.
در این راستا، تجزیه و تحلیل مارکوس باکینگهام (نویسنده ی کتاب اولین چیزی که باید بدانید) بسیار کمک کننده بود. هر کارمند، نقاط قوت و ضعفی دارد. این یک حقیقت آشکار است، اما تحلیل باکینگهام در این باره بسیار جالب است. او بر این باور است که بیشتر مدیران و کارفرماها زمان زیادی را برای تقویت نقاط ضعف کارمندان صرف می کنند، در حالی که از نقاط قوت آنها غافل می مانند. باکینگهام می گوید: «درست است که با تمرکز بر نقاط ضعف کارمندان می توان آنها را بهبود بخشید، اما آیا بهتر نیست این زمان را برای تقویت نقاط قوت آنها صرف کنیم؟ با این کار می توانیم مسئولیت های بیشتری به آنها بدهیم تا بتوانند در زمینه ای که در آن مهارت بیشتری دارند و مورد علاقه شان نیز هست، موفق شوند
سه شنبه، 06 مه 2025
14

نقاط ضعف کارمندان و راه حل آن:
در مورد نقاط ضعف کارمندان می توان کارهای زیر را انجام داد:
فرض کنیم این افراد هر از گاهی (و نه همیشه) در انجام این بخش از کار خود با مشکل روبه رو می شوند؛
تجدیدنظر در مورد وظایف شان و اینکه فعالیتی را که در آن ضعیف هستند، کمتر به آنها بسپاریم؛
برای کمک به رفع این نقطه ضعف، بیشتر از آنها حمایت کنیم.
سه شنبه، 06 مه 2025
15

هر یک از روش های فوق برای بهتر کردن نقاط ضعف کارمندان مفید هستند، اما بهتر است زمانی که صرف بررسی و نظارت بر نقاط ضعف این افراد می شود برای «تقویت نقاط قوت شان» به کار رود
سه شنبه، 06 مه 2025
16

تقویت مهارت خود مدیریتی
1.از فرصت های نادر استفاده کنید؛
سعی کنید از هر فرصت قابل توجهی برای ارتقای مهارت خود مدیریتی در خود، استفاده کنید. سوئس در این باره می گوید:

«هنگامی که به تازگی کارم را آغاز کرده بودم، به دلیل بیماری یکی از اساتید از من خواسته شد تا برای یک ترم، واحد زبان ماشین واسمبلی را تدریس کنم. می توانستم به آنها پاسخ منفی بدهم، اما تصمیم گرفتم این کار را انجام بدهم. این کار برای من دو مزیت به همراه داشت: اول اینکه فهمیدم تدریس در سطح دانشگاهی تا چه اندازه مشکل است، دوم اینکه دریافتم برای تدریس در این سطح، باید کاملا بر موضوع درس مسلط باشم. ابتدا فکر می کردم در این درس کاملا خبره هستم و هیچ مشکلی ندارم. اما هنگامی که دانشجویان باهوش کلاس از من سوالاتی پرسیدند، فهمیدم که برای تدریس در دانشگاه، به سطح دیگری از آموزش نیاز است.» اگرفرصتی برای تدریس در کلاس برای تان پیش آمد، سعی کنید آن را از دست ندهید. به خودتان اعتماد داشته باشید و برای رشد و پیشرفت بیشتر، آن را انجام بدهید.
سه شنبه، 06 مه 2025
17

۲. تفویض اختیار را امتحان کنید؛
تفویض اختیار یکی از مهارت های بسیار مهم است و عبارت است از سپردن برخی کارها به کارمندان یا اعضای تیمی که با آنها کار می کنید. با تفویض اختیار می توانید زمان و کارهای خود را به راحتی مدیریت کنید. سوئس می گوید: «بعد از ازدواج و بچه دار شدن، تازه فهمیدم که نمی توانم مسئولیت همه ی کارهایی را که قبلا خودم به تنهایی انجام می دادم، بپذیرم و هم زمان شوهر و پدر خوبی باشم. بنابراین مجبور شدم تفویض اختیار را یاد بگیرم و به اعضای تیمم اعتماد کنم. با سپردن برخی کارها به دیگران، توانستم زمان بیشتری را به پروژه هایم اختصاص بدهم. دیگر نمی توانستم تا دیروقت کار کنم تا وظایفم را به پایان برسانم، زیرا این کار تاثیر ناخوشایندی روی زندگی خانوادگی ام داشت.» برای اینکه بتوانید زندگی تان را تحت کنترل داشته باشید، ابتدا باید تقویم تان را کنترل کنید.

Chetor.comبرگرفته از:
سه شنبه، 06 مه 2025
18

مباحث تکمیلی:
برخی از رفتارها در فردی که توانایی«خود مدیریتی» دارند بسیار بارز است، از جمله این رفتارها می توان به خودآگاهی، خودتنظیمی اهداف، خود انگیختگی، مثبت صحبت کردن، ارتباطات شجاعانه و موثر و توانایی دریافت و ارائه بازخورد است. تبدیل شدن به یک خودمدیر و حفظ مهارت های «خود مدیریتی» یک فعالیت توسعه ای محسوب می شود. در این نوشتار راهکارهایی برای کسب مهارت های «خودمدیریتی» ارائه می شود
سه شنبه، 06 مه 2025
19

هدف از کسب این مهارتها رسیدن به سلامت جسمی و روانی ودر نهایت موفقیت های فردی و اجتماعی است یادگیری این مهارتها انقدر برای موفقیت ضروری است که 60%عملکرد در همه شغلها را شامل می شود.و در تحقیقات فراوانی تاثیراین مهارتها در سلامتی افراد به اثبات رسیده است .همراه با تغییرات مربوط به یادگیری این مهارتها تغییرات فیزیکی در مغز شکل می گیرد . چگونگی تفکر و عملکرد افرادتحت تاثیر سه توانایی هوش، شخصیت و مهارتهای هوش هیجانی (خود مدیریتی ومدیریت رابطه)است و از این توانایی ها مهارتهای خود مدیریتی قابل اموزش و یادگیری است
سه شنبه، 06 مه 2025
20

سه شنبه، 06 مه 2025
21
قابلیتهای فردی محصول دو مهارت خود آگاهی و خود مدیریتی است که این مهارتها بیشتر بروی فرد تمرکز دارند .
خودآگاهی توانایی در شناسایی ددقیق هیجانها /خصوصیات/ نیازها/اهداف/مسئولیت/ارزوها/تواناییها/ضعفهاو نظامهای ارزشی است.
تشخیص وشناسایی هیجانها و رفتارهای فردی و اهمیت آنها است شناسایی هیجانها در رفتارها بسیار مهم است زیراهیجانها و احساسات در مورد قضاوتها به ما اطلاعات می دهند و منبع اطلاعاتی سودمندی هستند . آنها به ما می گویند انرژیمان را کجا وچگونه جهت دهیم.
تشخیص و بر چسب گذاری .تعداد هیجانهای اصلی عبارتنداز: ترس/خشم/شادی/تعجب/غم/اتزجارو تنفر البته مسلم است که تعداد هیجانها بسیار زیاد است و میتواند ترکیبی از حالتهای هیجانی با هم باشد .همچنین مردم در هرفرهنگ وموقعیتی از حالات چهره ای تقریبایکسان برای نشان دادن هیجانهایشان استفاده می کنند

سه شنبه، 06 مه 2025
22
شرایط وموقعیتهای ایجاد هیجانها و نحوه تاثیرگذاری آنها دراعمال مسلماچگونگی به وجود آمدن احساسات و هیجانات و تغییر آنها در طول زمان بسیار مهم است زیرا برای عملکرد موثر در موقعیت های متفاوت باید از آنها استفاده کنیم .باید بدانیم چه عللی باعث به وجود آمدن آنها می گردند درک علت هیجانها بسیار با ارزش است
تشریح راه یابی برای بیان صحیح:
توانایی تنظیم و بیان صحیح هیجانها به شما اجازه می دهد عملکرد خود را به حداکثر بازدهی برسانید و از واکنش های مخرب جلوگیری کنید. در واقع با شناخت ،درک، کنترل و تنظیم احساسات و هیجانهاشما در مهرت کنترل خود و خود مدیریتی توانمند خواهید شد

سه شنبه، 06 مه 2025
23
برای کسب خود مدیریتی موارد زیر را در نظر بگیرید:
1-انگیزه قوی
2-تمرین زیاد و طولانی
3-باز خورد
4-تمرکز بر روی رفتار
5-الگو
Manaf-ment.blogsky.com برگرفته از مطالب:زهرا قیدر


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود