تارا فایل

تکنیک های توسعه خود مدیریتی




"تکنیک های توسعه خود مدیریتی"

تهیه کننده:

زمستان
مقدمه
با ایجاد سوالاتی از خود می توانید به اهمیت پیشرفت ، مدیرت فردی پی ببرید.
آیا از دست آوردهای خود و زندگی ام که تا امروز داشته ام راضی هستم؟
آیا دوست ندارم که دست به کارهای بیشتری بزنم؟
آیا فرست هایی در زندگی داشته ام که از آن به خوبی استفاده نکرده باشم؟
همین الان وقت آن است که دست به کار شوی پیشرفت مدیریت فردی برای این است که به شما کمک کند تا در مورد اهدافی که در آینده دارید احساس مسئولیت کرده و در جهت ان گام بردارید .
جرج برنالد شاو می گوید :
افرادی در این دنیا پیشرفت می کنند که به دنبال شرایطی که می خواهند هستند و اگر این شرایط و موقعیت ها وجود نداشته باشد خود شخصاً به ایجاد آن می پردازند .
افراد می بایست شرایط و موقعیت های دستیابی به اهدافشان را در صورتی که وجود نداشته باشد خود ایجاد نمایند .

تعریف پیشرفت مدیریت فردی
پیشرفت مدیرییت فردی به معنای گرفتن کنترل و پذیرفتن مسولیت در قبال اهدافی است که برای خود تعیین کرده اید .
چراباید مدیریت فردی را ارتقاء بخشید ؟
1- تغییرات در زمینه شغلی ، از دیدگاه فردی و چه از دیدگاه سازمانی سازمانها روزبروز بر پیچیدگی ابزارهای ارزیابی سطح عملکرد کارکنان می افرایند.
2- از افراد در سازمانها خواسته می شود تا بر مهارتها و توانایی های مدیریتی خود بیافزایند. افراد باید بجای تخصص در یک رشته در چند زمینه معلومات کلی داشته باشند.
از مهارتهای رهبری و توانایی مقابله با تغییرات و مشکلات برخوردار باشند.
3- توانایی مقابله با تغییرات در سطوح فردی و سازمانی برخوردار باشند.
تعییرات فردی (یادگیری متداوم و به روز رسانی خود – نیاز به کسب مهارت های قابل انتقال به دیگران)
تغییرات سازمانی (پیشرفت فردی سبب افزایش توانایی افراد در رویارویی با تغییرات سازمانی می شود)

مطالعه موردی (داستان سیمون)
سیمون مدرسه خود را در سن 19 سالگی به پایان رسانده و بلافاصله برای دیدن دوره های نظامی به دانشکده افسری میرود و در آنجا 8 سال مشغول دیدن دوره های گوناگون بوده و در سنین جوانی به مقام فرماندهی میرسد . اما متاسفانه به علت جراحت در زانو قابلیت خود را از دست داده و سال 1990 استعفای خود را امضا کرده و از کار در ارتش برای همیشه کناره می گیرد. بعد از آن سیمون به دنبال شغلی جایگزین برای خود بود و به نتیجه رسید که دنیای بیرون چقدر با ارزش و دنیای او متفاوت است و در دنیای غیر نظامی کسی برای تو تصمیم نمیگیرد و تو مسئول تمامی امو خود هستی .
سیمون با کمک چند تن از افراد توانست مهارت های توانایی که در ارتش کسب کرده بود دوباره به کار ببندد و متوجه شد که همچنان از مهارت های نظیر رهبری ، مدیریت افراد تصمیم گیری برخوردار بوده که می تواند اورا در مشاغل آینده یاری دهد .
2 فرصت ابتدایی که او از آن به خوبی استفاده کرده، آموزش تجارب خود به دیگران و مشاوره بود . اما چون شغل مستقل او جوابگو نبود بلافاصله متوجه شکل کار شد و شورع به افزودن مهارت های خود کرد و او به خوبی می دانست که کسب یک سری مهارت ها که باعث پیشرفت کارش می شود می تواند مشاغل اینده اش را تضمین کند .
و در مرحله یادگیری و کسب مهارت از افرادی کمک خواست و به مشورت های آنها گوش داد و سرانجام سیمون به عنوان مدیر آموزش در یکی از آژانس های هوایی خاور میانه در دبی پذیرفته شد.
نبود و یا کمبود برخی از صلاحیت ها ، هر چند به عنوان معایب کار سیمون شناخته می شود اما تلاشهایی که او در کسب آموزش برای رسیدن به اهداف خود در آینده کرده قابل تحسین می باشد.

مواردی مهم در زمینه پیشرفت فردی
موارد زیر دلیل جذاب به نظر رسیدن داستان سیمون از دیدگاه ارتقای مدیریت فردی تشخیص این موضوع که ارتش نمی تواند نیازهای شغلی وی را تامین کند؟
تشخیص این موضوع که وی برای رسیدن به مراحل بعدی نیاز به حمایت و کمک دیگران دارد؟
شناخت مهارت ها و بکارگیری ان در مشاغل اینده؟
استفاده از فرصت های موجود برای ارتقا بخشیدن به شغل و مهارت های خود؟
ویژگی ریسک پذیری و تلاش در امتحان کردن کارهای جدید و مرتبط با مهارت های وی بوده است؟
ایجاد فرصت برای مهارت های جدید و ارائه مشاوره به دیگران و استفاده از مهارت های پیشین خود؟

از کجا باید شروع کرد؟
اولین تمرین تهیه یک جلد دفتر پیشرفت کار است پیش از هر چیز به این بیاندیشید که دوست دارید چه چیزهایی را در زندگی بیاموزید و پس به ثبت افکار ، ایده ها و پیشرفتی که دوست دارید در زندگی حاصل کنید بپردازید.

مدلی برای ارتقای مدیریت فردی

عوامل خارجی
افراد باید در فرآیند مدیریت و ارتقای مدیریت فردی خود انها را در نظر بگیرد.
1- اهداف تجاری :
دارای اهمیت ویژه ای است به معنای داشتن درک مناسب از اهداف و رویکرد های سازمانی که در آن کار می کنید.
اهداف عمومی که در یک تجارت وجود دارد – بازار کاری که یک سازمان در آن به فعالیت می پردازد – چالش های تجاری که هر سازمان با ان روبروی است.
اهداف طولانی مدت (معمولاً 5 ساله) اهداف و برنامه کوتاه مدت (معمولاً 12 ماهه)
در همان دفتری که تهیه کرده اید نیازهای مهمی که هست را بنویسید
1- اهداف کلی که تجارت و سازمان شما از آن برخوردار است
2- اهدافی که محیط های تجاری گوناگون از ان برخوردار هستند
3- مسائل مهم تجاری که می تواند بر روند اتقای مدیریت فردی تاثیر گذار باشد را در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت
2- ارتباط یادگیری :
به تمامی افرادی که با انها در ارتباط بوده می تواند بر میزان یادگیری شما تاثیر گذار باشد اشاره دارد.
ایجاد یک ارتباط یادگیری مناسب برای موفقیت در در ارتقای مدیریت فردی هم از دیدگاه سازمانی و هم فردی اثری حیاطی و مهم به حساب می آید.
دیدگاه فردی اکثر افراد دست به برقراری ارتباط ها و تبادل اطلاعات با افرادی می زنند که می توان آنها را در اهدافی که دارند به جلو هدایت کرده و از انان حمایت نمایند.
دیدگاه سازمانی فراهم اوردن شرایطی برای ارائه دوره های آموزش مناسب فراهم کردن اطلاعات و در اختیار گذاشتن منابع اموزش کافی.
در دفتری که تهیه شده بود ، سیستم حمایتی که در سازمان شما وجود دارد را یادداشت نمایید.
3- اهداف شغلی :
در مرور زمان دچار تغییرات می شود اما داشتن یک برنامه کاری منظم می تواند به شما کمک کند تا بتوانید تمرکز بیشتری روی زمینه های گوناگون پیشرفت داشته باشید تحصیلات خود را مورد ارزیابی قرارداده و ببینید این تحصیلات تا چه میزان برای کار شما مفید بوده است؟
از خود بپرسید چه عوامل و یا افرادی موجب تاثیر گذار بر تصمیم گیری های شغلی شما شده اند.
هر گونه نارضایتی شغلی که تا کنون داشته اید را مورد بررسی قرار دهید؟
اگر بر سر پیشرفت هیچ مانعی دیده نشد از خود بپرسید که دوست دارید به کجا رسیده و مرحله بعدی شما کجا باشد .
در دفتر تهیه شده موقعیت های شغلی که بدست اورده اید و نارضایتی های شغلی که تا کنون داشته اید و اهداف شغلی که در اینده در نظر دارید را یادداشت نمایید.

4- فعالیت یادگیری:
مراحلی برای یادگیری ، افزایش دانش و مهارت که باید آنها را پشت سر بگذارید شما به عنوان شخصی که مدیریت پیشرفت کاری خود را در دست دارد حتماً با بسیاری از افراد که در این پیشرفت به شما یاری رسانده اند ارتباط برقرار کرده اید از جمله این ارتباط ها (مربی گری – الگو بودن – مشاوره – راهبری و رایزنی ) که به تمامی افرادی که برای شما افزایش یادگیری به آنها ارتباط برقرار کرده اید شبکه یادگیری شما به حساب می آید
نام : شبکه یادگیری من
مربی گری شخص است که به افراد ارتقای مهارت و توانمندی خاص کمک می کند
الگو بودن ویژگی هایی دارد که اورا مورد ستایش قرار می دهید که رابطه اموزش از راه دور با شما دارد
مشاوره نقش کمکی بازی کرده و با تجزیه و تحلیل کردن مشکلات اقدام به حل آن می پردازد
راهبری و رایزنی از سوابق و تجارب بیشتری برخوردار است
در دفتر تهیه شده یادداشت نمایید :
مدت زمانی که شما با این افراد رابطه داشته اید
سوابق کاری و غیر کاری – شغل و تخصص این افراد
و از خود بپرسید که کدامیک مورد پیشرفت یا یادگیری شما شده اند

عوامل داخلی
خودکاوی و تجزیه و تحلیل خود
آنالیز SWOT (فرآیند ارزیابی نقاط قوت، ضعف ، فرصت ها و موانعی هست که افراد در موقعیت های کاری خود از آن برخوردار اند.)
نقاط قوت مسائلی که در ان مهارت داشته و خوب هستید
نقاط ضعف مسائلی که در انجام آن با ضعف روبرو هستید
فرصت ها عوامل خارجی که بر مثبت بودن شما تاثیر گذار باشد
کسب مهارت ها
فرصت ها
توانمندیهای جدید
موانع برخی عوامل و تغییرات خارجی که میتواند بر نحوه انجام کار شما تاثیر بگذارد
از دست دادن مشتری – وجود رقیبی جدید در بازار کار – وارد شدن در بازار کاری جدید در دفتری که تهیه شده یادداشت نمایید.
ذهن خود را کامل رها کرده و تمام عوامل خارجی که می تواند بر شما تاثیر گذار بوده را در نظر بگیرید.
W
S
T
O
تهیه یک درخت شغلی (عوامل مهمی که در شغل شما دخیلند یادداشت کنید)
فروش – مدیریت گروهها ، برنامه ریزی مدیریت ، مدیریت اجرایی و …
شاخه های فرعی (نوشتن وظایف روزانه که با این کارها مرتبط است)

قدم بعدی بررسی درخت شغلی
به عنوان کلیدی شغل خود را نگاه کرده و ببینید چند درصد از زمان خود را به انجام انها اختصاص می دهید.
کدامیک از این مشاغل در نظر رئیس یا سازمان که کار می کنید اهمیت دارد مهارت و میزان دانش خود را نسبت به هر شغل بسنجید .
در کدام یک از این مشاغل مهارت و یادگیری بیشتری نیاز دارید .
در پایان دور نواحی که در ان نیاز به آموزش و مهارت دارید مشخص کنید

بازتاب:
به مرور برخی از توانمندی های خود بپردازید ، دانش و مهارت هایی که دارید را بر وضعیت جاری و یا آینده خود منعکس سازید.
از نتایج خود ارزیابی تان استفاده کنید – اکنون در چه جایگاهی قرار دارید ، موقعیتی که در اینده قرار است به ان برسید را مورد بررسی دقیق قرار دهید .
تجسم اینده در محیز ارام و به جزئیات توجه کنید ، رویای شغلی و اینکه دوست دارید در 5 و 10 سال اینده در چه جایگاهی باشید.

برنامه ریزی عملی :
ارتباط دادن نتایج آنالیزهای فردی و استنباط سایرین به یکدیگر و عملی ساختن ان است. برنامه ریزی عملی ارتقای مدیریت فردی به شما کمک می کند تا بر موارد زیر تمرکز داشته باشید.
دوست دارید چه چیزی را به دست اورید؟
چگونه باید ان چیز را بدست اورید؟
در این فرایند چه کسانی می توانند به شما کمک کنند؟
موانع و خطرات احتمالی که می توان شما در این راه تهدید کند؟

رسیدن به اهداف دستیافتنی
چگونه می خواهی موفق شوی؟
چگونه میزان موفقیت خود را ارزیابی می کنید؟
جدول زمانی برای رسیدن به هدفی که دارید چیست؟
آیا دیگران نیز به شما در رسیدن به هدفتان کمک می کنند؟

سازه ای موجود در برنامه ریزی: 1- هدف کلی 2- یک سری عملیات که واضح و قابل ارزیابی بوده و شما را به نتیجه مطلوب می رساند 3- جدول زمانی برای ارزیابی مراحل پیشرفت 4- جزئیات از افرادی که به شما در رسیدن به هدفتان کمک می کند.
انجام یک تست پس از هر 6 هفته
ارزیابی موفقیت ارزیابی میزان علاقه به ادامه کار
ارزیابی برنامه های آموزش متداوم

کلام اخر
همیشه به خاطر داشته باشید راهی که می تواند موجب موفقیت شما شود ممکن است با دیگران متفاوت باشد.
ابرهام لینکلن

منبع:
تکنیک های توسعه خود مدیریتی – نویسنده فیونا السادنت – ترجمه دکتر علی دنیا دیده

1


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود