تارا فایل

پاورپوینت حسابداری دولتی تالیف دکتر جعفر باباجانی مدیریت دولتی


حسابداری دولتی
رشته : مدیریت دولتی
تعداد واحد : 3 واحد
نام منبع : حسابداری و حسابرسی دولتی
مولف : دکتر جعفر باباجانی
تهیه کننده : دکتر محمد جواد حضوری

حسابداری دولتی
جلسه اول
هدف :
شناخت سازمانهای دولتی وتفاوت حسابداری دولتی و بازرگانی

حسابداری دولتی
1- شناخت سازمان دولتی
وظایف دولت ها
امور اقتصادی
امور سیاسی امور دفاعی
امور آموزشی امور فرهنگی
امور اجتماعی

برای اجرای هر وظیفه
تشکیل سازمان یا سازمانهایی که تمام یا قسمتی از وظایف را به انجام رساند.
حسابداری دولتی

حسابداری دولتی
مثال:
وزارت امور اقتصاد و دارائی: بخشی از وظایف امور اقتصادی

وزارت دفاع= بخشی از وظایف دفاعی

حسابداری دولتی
وزارت فرهنگ و ارشاد= بخشی از وظایف فرهنگی
وزارت خارجه= تنظیم روابط با سایرکشورهای خارجی

حسابداری دولتی
تعریف سازمان دولتی:
سازمان دولتی، واحدهای سازمانی مشخصی هستند که قسمتی از وظایف و مسئولیتهای دولت را بر طبق برنامه های مصوب انجام می دهند.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
انواع سازمانهای دولتی
1- سازمانهای دولتی غیر انتفاعی

2- سازمانهای انتفاعی وابسته دولت

حسابداری دولتی
1-1 – مشخصات سازمانهای دولتی غیرانتفاعی:

– برای تحصیل درآمد ایجاد نشده اند

– بلکه الزامات قانونی و ضرورتهای اجتماعی انگیزه تاسیس آن است.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1- 2- انواع سازمان دولتی غیرانتفاعی
– وزارتخانه
– موسسه دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-3- تعریف قانونی :(مواد 2و3 قانون محاسبات کشور )
وزارتخانه:
واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به این عنوان شناخته شده یا بشود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
موسسه دولتی :
واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می شود و عنوان وزارتخانه ندارد.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پس موسسه دولتی 4 مشخصه دارد:
1- تشکیلات مشخصی دارد
2- به موجب قانون ایجاد شده باشد
3- زیر نظر یکی از قوای مجریه، مقننه و قضائیه است
4- عنوان وزارتخانه ندارد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2-1- مشخصات سازمانهای انتفاعی وابسته به دولت
– دولت بهای کالاها و خدمات خود را از مصرف کننده دریافت می دارد
– هزینه ها با درآمدها مرتبط هستند

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مثال : شرکتهای دولتی
واحدهای سازمانی مشخصی که با اجازه قانون تاسیس می شوند و بیش از پنجاه درصد از سرمایه آنان به دولت تعلق دارد.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه سازمان دولتی و بازرگانی:

1- تفاوت در هدف و انگیزه و ایجاد

2- تفاوت در مالکیت سازمان دولتی و بازرگانی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- تفاوت در منابع مالی

4- تنظیم فعالیتها براساس نیازهای جامعه و نه هزینه/ منفعت
5- استفاده از اجبار و قدرت قانونی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و بازرگانی
1- اختلاف در صورتهای مالی
1-1- اختلاف در صورت سود و زیان
1-2- اختلاف در ترازنامه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
موسسه بازرگانی
صورت سود و زیان
درآمد حاصل از خدمات ×××
هزینه ها (×××)
سود (زیان) خالص ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خزانه داری کل
حساب مستقل وجوه عمومی
صورت دریافت و پرداخت
دریافتهای سال مالی:
درآمد مالیاتی ×××
درآمد . . . . . . . ×××
جمع دریافتها ×××

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پرداختهای سال مالی
امور عمومی ×××
امور دفاعی ×××
امور . . . . ×××
جمع پرداختها (×××)
افزایش (کاهش) در حساب مازاد ×××

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
موسسه بازرگانی
ترازنامه
دارائیها : بدهیها و حقوق صاحبان سرمایه :
دارائیهای جاری ××× بدهی ها ×××

دارائی های ثابت ××× حقوق صاحبان سرمایه×××

جمع دارائیها ××× جمع بدهی ها و
حقوق صاحبان سرمایه ×××

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خزانه داری کل
حساب مستقل وجوه عمومی
ترازنامه
دارائی های جاری: بدهی و مازاد:

بانک تمرکز وجوه ××× بدهی به حساب مستقل سپرده ×××
پیش پرداخت سنواتی ××× مازاد ×××

جمع دارائیها ××× جمع بدهی و مازاد ×××

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و بازرگانی
2- لزوم رعایت کنترل بودجه
با توجه به تصویب بودجه توسط پارلمان لازم است حسابداری دولتی ابزار مقایسه ارقام پیش بینی با ارقام واقعی را فراهم سازد .
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و بازرگانی
3- لزوم نگهداری حسابهای مستقل
در حسابداری دولتی هر یک از منابع مالی یک شخصیت حسابداری مستقل دارند ؛ در حالیکه
در حسابداری بازرگانی مجموعه سازمان یک شخصیت حسابداری است .
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و بازرگانی
4- تفاوت در نحوه ثبت دارائیهای ثابت
بازرگانی= ثبت در حساب مربوط و محاسبه استهلاک
دولتی= منظور شدن به حساب هزینه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و بازرگانی
5- سایر موارد اختلاف
– بانک پرداخت هزینه و دریافت درآمد متفاوت است .
– فقط یک نوع حساب هزینه با عنوان ؛ هزینه سالجاری وجود دارد.
– معمولاً در انتهای سال بانک مانده ندارد

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

جلسه دوم
هدف :
توضیح مبناهای حسابداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و بازرگانی
6- اختلاف در مبنای حسابداری
تعریف مبنای حسابداری
چه موقع درآمدها و هزینه ها را شناسایی و ثبت کنیم
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6-1- مبنای نقدی
Cash Basis
شناسایی درآمد و هزینه مستلزم وصول یا پرداخت وجه است.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6-2- مبنای تعهدی کامل
Accrual Basis
صرف تحقق درآمد یا هزینه (بدون ارتباط به وصول یا پرداخت وجه نقد) موجب ثبت می شود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6-3- مبنای نیمه تعهدی
با توجه به اصل محافظه کاری
Mixed Basis
هزینه ها  تعهدی
درآمد ها  نقدی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6-3- تعهدی تعدیل شده
Adjusted Accrual Basis
هزینه ها  تعهدی
امکان وصول در کوتاه مدت وجود دارد  تعهدی
درآمدها
امکان وصول در کوتاه مدت وجود ندارد  نقدی

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6-3- نقدی تعدیل شده
Adjusted Cash Basis
پیش پرداخت
هزینه ها  نقدی ولی وجود
علی الحساب
درآمدها  نقدی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مساله :
1-1) خلاصه فعالیتهای مالی حساب مستقل وجوه عمومی دولت در سال مالی 1370 به شرح زیر می باشد.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

الف- جمع دریافتهای نقدی دولت در طول سال مالی 70 مبلغ 4750 میلیارد ریال است. از مبلغ مذکور مبلغ 750 میلیارد ریال مربوط به مالیاتهای تشخیص شده سال 69 و مبلغ 500 میلیارد ریال مربوط به پیش دریافت مالیات سال 71 می باشد.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ب- جمع مالیاتهای تشخیص شده سال مالی 70 که احتمال می رود در اوایل سال 71 وصول شود مبلغ 1000 میلیارد ریال است.
ج- جمع مالیاتهای تشخیص شده سال مالی 70 که احتمال وصول آن در سال 71 نیز خیلی کم است مبلغ 250 میلیارد ریال است.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
میزان درآمد بروش نقدی:
کلیه وجوه وصولی سال؛ جزء درآمد همان سال محاسبه می شود. پس:
وجوه وصولی مربوط به مالیاتهای تشخیصی سال قبل= 750
پیش دریافت سال آتی = 500
وجوه وصولی سال جاری = 3500
جمع 4750
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
میزان درآمد به روش تعهدی کامل
کلیه درآمدهای تحقق یافته لحاظ می شود ؛
مالیاتهای تشخیصی با احتمال وصول بالا 1000

مالیاتهای تشخیصی با احتمال وصول کم 250

مالیاتهای وصولی سال جاری 3500
جمع 4750

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نکته: در روش تعهدی کامل
1- مالیاتهای تشخیصی سال قبل که در سال جاری وصول شده، سال قبل به حساب درآمد منظور شده است.
2- پیش دریافت درآمد به حساب بدهی منظور می شود.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
میزان درآمد به روش تعهدی تعدیل شده :
مالیاتهای تشخیصی با احتمال وصول بالا 1000

مالیاتهای وصولی سال جاری 3500
جمع 4500
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نکته:
مالیاتهای تشخیصی با احتمال وصول کم به حساب درآمد منظور نمی شود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مساله :
2-1) فعالیتهای مالی مربوط به پرداختهای سال مالی 70 حساب مستقل وجوه عمومی دولت به شرح زیر خلاصه شده است:
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
الف- جمع وجوه پرداخت شده سال مالی 70 مبلغ 3250 میلیارد ریال است که از مبلغ فوق مبلغ 250 میلیارد ریال مربوط به هزینه های سال گذشته است و مبلغ 400 میلیارد ریال نیز بابت پیش پرداخت خرید کالاو خدماتی است که در سال مالی 71 تحویل و یا انجام می گردد.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ب- مبلغ 1200 میلیارد ریال کالا و خدمات در سال مالی 70 تحویل شده و یا انجام گردیده لیکن پرداخت وجه آنها در سال مذکور میسر نشده است.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
میزان هزینه به روش نقدی:
کلیه وجوه پرداختی سال، جزء هزینه های همان سال محاسبه می شود
پس:
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه های سال جاری 2600
هزینه های سال قبل 250
پیش پرداخت سال آینده 400
جمع 3250
www.11148.blogfa.com

حسا بداری دولتی
تعیین میزان هز ینه به روش تعهدی کامل:
کلیه هزینه های تحقق یا فته پس:
هزینه های سال جاری 2600
کالا و خدمات پر داخت نشده 1200
جمع 3800
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نکته:
1- وجوه سال قبل، قبلاً به حساب هز ینه منظور شده است.
2- وجوه سال آتی، بحساب پیش پر داخت منظور شده است.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تعیین میزان هزینه به روش نقدی تعدیل شده
هزینه های سال جاری 600/2
وجوه پرداختی سال قبل 2500
جمع 850/2
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نکته:
1- وجوه سال آتی به حساب پیش پرداخت منظور می شود.
2- برای کالاها و خدمات تحویل شده که وجه پرداخت نشده، هزینه منظور نمی شود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسا بداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

جلسه سوم
هدف :
اصول حسابداری دولتی و انواع حسابهای مستقل
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اصول حسا بداری دولتی:
– تعریف
مجموعه ای از موازین و استاندارها و قواعد کلی که چارچوب حسابداری دولتی بر پایه آن استوار است .
– تدوین توسط انجمن های حرفه ای بین المللی
– بر پایه قوانین مالی و یا وظایف سازمانهای دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اصول حسا بداری دولتی:
1- اصل لزوم نگهد اری حساب های مستقل
در سازمان بازرگانی فقط یک واحد مالی و حسابداری وجود دارد
در سازمان دولتی هر یک از منابع تامین مالی یک شخصیت حسابداری مستقل هستند که به آن حساب مستقل (Fund) می گوییم.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
شرط لازم و کافی برای ایجاد حساب مستقل
الف) وجود یک واحد مالی
منابع مالی (وجوه نقد و سایر دارا ئیها) برای تامین هزینه ها
ب) وجود واحد حسابداری
ثبت و طبقه بندی فعالیتهای مالی مربوط به واحد مستقل

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
– تعریف حساب مستقل
هر حساب یک واحد مالی و حسابداری مستقل باحسابهای متوازن است که منابع و مصارفی رابرای عملیاتی خاص در آنها ثبت میشود.
– منبع قانونی = اصل 55 قانون اساسی
– هر وجه در محل صحیح خود مصرف شود
– از اعتبارات مصوب تجاوز ننماید

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- اصل لزوم کنترل بودجه
– تکنیکهای لازم برای اعمال کنترلهای بودجه بوجود می آید تا امکان مقایسه درآمدها و هزینه های واقعی با ارقام پیش بینی شده فراهم شود
– اطلاعات مفید برای تصمیم گیری مدیران
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- اصل تامین اعتبار و ایجاد تعهد

قسمتی از اعتبار تخصیص یافته برای خرج معینی بلوکه شود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تعاریف:
اعتبار مصوب= اجازه کلی قانونی ابلاغی از طرف قوه مقننه به قوه مجریه
اعتبار تخصیص یافته= اجازه دولت به دستگاه اجرایی جهت استفاده از اعتبار مصوب
تامین اعتبار= اختصاص بخشی از اعتبار تخصیص یافته به یک خرج معین
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبار مصوب= اعتبار ابلاغی مجلس به دولت

اعتبار تخصیص یافته= اجازه دولت
به دستگاه
تامین اعتبار= بلوکه کردن اعتبار
برای یک هزینه خاص
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- اصل تقدم قوانین و مقررات بر اصول متداول حسابداری
قوانین و مقررات مالی هر کشور خط مشی کلی حسابداری دولتی را تعیین می کند.
عدم رعایت قوانین پیگرد قانونی دارد

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
فرضاً اگر استانداردهای کمیته بین المللی حسابداری توصیه به مبنای تعهدی تعدیل شده نماید ولی قانون محاسبات عمومی کشور مبنای نقدی تعدیل شده را توصیه کند باید توصیه قانون محاسبات عمل شود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
5- اصل استفاده از مبنای نیمه تعهدی
توصیه انجمن ها و کمیته های حسابداری دولتی
استفاده از مبنای نیمه تعهدی
(درآمدها نقدی- هزینه ها تعهدی)
و یا مبنای تعهدی تعدیل شده
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
انواع حسابها به توصیه GASBکمیته تدوین استانداردهای حسابداری دولتی
سه طبقه عمده:
1- حسابهای مستقل برای وجوه دولتی
Governmental Funds
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- حسابهای مستقل برای وجوه سرمایه ای
Capital projects funds
3- حسابهای مستقل برای وجوه امانی
Fiduciary funds
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
طبقه اول:
1- حسابهای مستقل برای وجوه دولتی (G.F.)برای تحصیل و مصرف منابع
انواع :
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-1- حساب مستقل وجوه عمومی
منابع مالی از درآمدهای عمومی (مالیاتها- نفت و …)
محل مصرف  هزینه های جاری و عمومی
(عموماً سازمانهای دولتی این حساب را دارند.)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-2- حساب مستقل در آمد اختصاصی
منابع مالی از درآمد های اختصاصی
محل مصرف  هزینه های خاص
(مثال: دانشگاه پیام نور)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-3- حساب مستقل بازپرداخت بدهیهای عمومی
منابع مالی از وجوه حساب مستقل وجوه عمومی
محل مصرف  اصل و بهره وامهای بلندمدت عمومی دولت
(در ایران مستقیماً از حساب مستقل وجوه عمومی پرداخت می شود)

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-4- حساب مستقل وجوه عوارض مخصوص
منابع مالی از مصرف کنندگان خدمات خاص
محل مصرف  خرید کالا یا خدمت مربوط
(مثال: اجرای آسفالت با هزینه مردم یک محله)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-5- حساب مستقل پروژه های عمرانی
منابع مالی از وجوه عمومی یا وام یا اوراق قرضه
محل مصرف  احداث یا خرید دارائیهای ثابت عمومی
(مثال: احداث سد، بیمارستان و …)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
طبقه دوم
2- حسابهای مستقل برای وجوه سرمایه ای
Capital projects funds
برای حفظ و نگهداری سرمایه
به صورت خودکفا اداره می شود
انواع :
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2-1- حساب مستقل خدمات و تدارکات داخلی
منابع مالی از وجوه انتقالی سایر دستگاهها
محل مصرف  خرید کالا و تحویل آن به دستگاه
شبیه موسسات بازرگانی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2-2- حساب مستقل وجوه انتفاعی
واحدهای دولتی که بصورت انتفاعی اداره می شوند
منابع مالی از بهای کالا و خدمات تولیدی
محل مصرف  ایجاد کالا و خدمات
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
طبقه سوم
3- حسابهای مستقل برای وجوه امانی
Fiduciary Funds
وجوهی که دولت یا سازمان تابعه آن حق تصرف مالکانه در آنها را ندارد
انواع :
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3-1- حساب مستقل وجوه سپرده
منابع مالی از وجوه تضمینی دریافتی از اشخاص
محل مصرف  دولت حق مصرف ندارد فقط پس از اجرای تضمینی، مسترد می شود.
ماده 125 قانون محاسبات بصورت موقت و مشروط
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3-2- حساب مستقل وجوه بازنشستگی
منابع مالی از کسورات حقوق کارکنان و کمک دولت
محل مصرف  پرداخت مقرری ماهانه بازنشستگان
(مثال: سازمان بازنشستگی کشوری)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3-3- حساب مستقل وجوه موقوفه
منابع مالی از اموال وقفی افراد خیر و نیکوکار
محل مصرف  محل تعیین شده توسط واقف
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
به دو دسته تقسیم می شود:
– قابل مصرف (اصل به مصرف می رسد)
– غیرقابل مصرف (درآمد به مصرف می رسد)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جلسه چهارم
هدف :
شناخت گروه حسابها و ارتباط آن باحساب مستقل وطبقه بندی های بودجه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
گروههای حساب:
ثبت خرید دارائی ثابت  در حساب هزینه برای کنترل
ثبت در گروه حساب دارائیهای ثابت عمومی با قیمت تمام شده و بدون محاسبه استهلاک
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مشخصات :
یک واحد حسابداری هستند  زیرا اقدام دارائی ها در آنها ثبت و طبقه بندی می شود.
ولی
یک واحد مالی ندارند  پس
یک حساب مستقل (Fund) نیستند.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
رابطه بین حسابهای مستقل
چون هر حساب مستقل دارای واحد مالی و حسابداری جداگانه ای است  پس 
یک شخصیت حسابداری مستقل است  پس 
با یکدیگر مبادلات مالی دارند.
مثال:
اخذ وام از حساب مستقل وجوه سپرده
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
رابطه بین حساب مستقل و گروه حسابها
مثال: خرید ساختمان
هزینه سال جاری ×××
در حساب مستقل بانک پرداخت ×××
در گروه حساب دارائیها
ساختمان ×××
سرمایه گذاری در دارائیهای ثابت ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نگاهی به طبقه بندیهای بودجه
درآمدها

اختصاصی عمومی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
انواع در آمدهای عمومی :
درآمدهای مالیاتی
درآمد نفت و گاز
درآمد حاصل از انحصارات و مالکیت دولت
درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات
درآمد متفرقه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه ها (طبقه بندی برحسب وظیفه)
امور عمومی امور دفاع ملی امور جتماعی
اموراقتصادی
فصل

برنامه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
طبقه بندی برحسب مواد هزینه (قبلی) مواد 20 گانه
فصل اول: هزینه های پرسنلی
فصل دوم: هزینه های اداری
فصل سوم: هزینه های سرمایه ای سایر فصول
فصل چهارم: پرداختهای انتقالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
طبقه بندی بر حسب مواد هزینه (جدید)
7 فصل:
1- جبران خدمت کارکنان
2- استفاده از کالاها و خدمات
3- هزینه های اموال و دارائی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- رایانه
5- کمکهای بلاعوض
6- رفاه اجتماعی
7- سایر هزینه ها
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

جلسه پنجم
هدف :
آشنایی با حسابداری خزانه داریکل
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حسابداری خزانه داری کل:
طبق اصل 53 قانون اساسی
کلیه وجوه درآمدی دولت و پرداختهای آن در خزانه داری متمرکز می شود
مبنای حسابداری: نقدی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خزانه داری کل باید دو سیستم حسابداری مکمل داشته باشد
1- سیستم حسابداری برای نگهداری حساب دریافت و پرداخت وجوه و انعکاس وضعیت نقدینگی دولت
2- جهت انعکاس درآمدها و هزینه هایی که از طریق واحدهای تابعه دولت صورت می گیرد.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خزانه داریکل 5 حساب مستقل دارد:
1- حساب مستقل وجوه عمومی
2- حساب مستقل وجوه اختصاصی
3- حساب مستقل وجوه شرکتهای دولتی
4- حساب مستقل وجوه سپرده
5- حساب مستقل وجوه بازنشستگی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
چرخه حسابداری در حساب مستقل وجوه عمومی (مسئله 3-4)
1- ابلاغ بودجه
درآمد پیش بینی شده 100
مازاد 10
اعتبارات مصوب 110
امور عمومی 15
امور دفاعی 40
امور اجتماعی 25
امور اقتصادی 25
متفرقه 5
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- افزایش بودجه( لایحه متمم بودجه )
درآمد پیش بینی شده ×××
اعتبارات مصوب ×××
امور اجتماعی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- کاهش بودجه
اعتبارات مصوب ×××
درآمد پیش بینی شده ×××
کاهش درآمد همراه با صرفه جویی در اعتبارات و کاهش مازاد
اعتبارات مصوب ×××
مازاد ×××
درآمد پیش بینی شده ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- اصلاح بودجه
اعتبارات مصوب – امور دفاع ملی ×××
اعتبارات مصوب – امور اجتماعی×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
5- تخصیص اعتبار (95 درصد)
اعتبارات مصوب 500/104
امور عمومی ×××
امور دفاعی ×××
اعتبارات تخصیص یافته 500/104
امور عمومی ×××
امور دفاعی ×××

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6- واریز درآمد
بانک تمرکز وجوه 000/34
دریافتهای وجوه عمومی 000/34
درآمد نفتی 34000
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7- دریافت تنخواه از بانک مرکزی
بانک تمرکز وجوه 000/15
تنخواه گردان خزانه 000/15
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
8- درخواست وجه دستگاه و واریز وجه
اعتبارات تخصیص یافته 000/35
امور دفاعی 35000
اعتبارات مصرف شده 000/35
امور دفاعی 35000
بابت تامین اعتبار درخواست وجه های صادره
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پرداختهای وجوه عمومی 000/35
امور دفاعی 35000
بانک تمرکز وجوه 000/35
پرداخت وجه به دستگاه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
9- تسویه تنخواه دریافتی از خزانه
تنخواه گردان خزانه 15000
بانک تمرکز وجوه 15000
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
10- بستن حسابهای موقت (قسمت د)
اعتبارات مصوب 500/5
اعتبارات تخصیص یافته 500/7
اعتبارات مصرف شده 000/97
پرداختهای وجوه عمومی 000/97
مازاد 000/13
بابت بستن حسابهای اعتباری
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
دریافتهای وجوه عمومی 000/88
مازاد 000/12
درآمد پیش بینی شده 000/100
بابت بستن حسابهای درآمدی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حساب مستقل وجوه عمومی
ترازنامه
دارائیها: بدهیها ی جاری و مازاد :
بانک تمرکز وجوه 000/6 مازاد 000/6
جمع 000/6 000/6
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
صورت دریافت و پرداخت و تغییرات مازاد
دریافتهای وجوه عمومی 000/88
پرداختهای وجوه عمومی (000/97)
کاهش در حساب مازاد (000/9)
اضافه می شود:
مازاد در ابتدای سال 000/15
مازاد در پایان سال 000/6

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جلسه ششم
هدف :
شناخت مراحل انجام هزینه و وصول درآمد در سازمانهای دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مراحل انجام هزینه:
7 مرحله:
– تشخیص
– تامین اعتبار
– تعهد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
– تسجیل
– حواله
– نظارت مالی
– پرداخت
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-1- تشخیص
تعریف- تعیین و انتخاب کالا یا خدمت
مراحل: پیشنهاد واحدها  واحد تدارکات یا کارپردازی  برآورد قیمت تقریبی  ارائه درخواست به رئیس موسسه یا افراد مجاز 
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
 بررسی  موافقت
مخالفت
– ثبت حسابداری  ندارد
– مقام مسئولیت  رئیس دستگاه یا مقام مجاز
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-2- تامین اعتبار
مفهوم اعتبار مصوب – اعتبار تخصیص یافته
تعریف: اختصاص تمام یا قسمتی از اعتبار تخصیص یافته برای هزینه معین
مراحل: درخواست موافقت شده  ذیحسابی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
 تخصیص درصورت انطباق با قوانین و وجود اعتبار
مقام مسئول: ذیحساب دستگاه
ثبت حسابداری: (در صورت وجود سیستم دو طرفه)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبارات تخصیص یافته ×××
اند وخته اعتبار تعهدات احتمالی ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-3- تعهد
تعریف: ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از:
– تحویل کالا یا خدمت- احکام صادره
– اجرای قرارداد- پیوستن به قرارداد بین المللی
مراحل: اجرای قرارداد و نه انعقاد قرارداد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
فرمهای اثبات: قبض انبار
صورتجلسه تحویل
صورت مقادیر کارهای انجام
شده (صورت متره)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت حسابداری: ندارد
مقام مسئول  رئیس دستگاه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-4- تسجیل
تعریف: تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد مثبته
مراحل: تایید اسناد و مدارک و تعیین میزان مبلغ قابل پرداخت
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقام مسئول: رئیس دستگاه یا مقام مجاز
ثبت حسابداری: ندارد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-5- صدور حواله
تعریف: اجازه کتبی برای پرداخت بدهی ناشی از تحویل کالا یا خدمت صدور حواله همان دستور پرداخت است
کلیه فرمها و اسناد مراحل قبل تحویل ذیحساب
مقام مسئول رئیس موسسه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-6- نظارت مالی
– کلیه مراحل انجام خرج مورد رسیدگی قرار می گیرد
– نظارت قبل از خرج (ماده 90 قانون محاسبات)
– فرم مربوطه = سند هزینه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مقام مسئول ذیحساب
ثبت حسابداری:
مبنای نقدی
ثبت ندارد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مبنای تعهدی
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی×××
اعتبارات مصرف شده ×××
هزینه سال جاری ×××
اسناد هزینه پرداختنی ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7-7- پرداخت
تا مادامیکه پرداخت انجام نشده باشد، هزینه تحقق نیافته است مستلزم گواهی بانک مبنی بر انتقال وجه به ذینفع
نکات مورد توجه در صدور چک

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت حسابداری:
مبنا نقدی
هزینه سال جاری ×××
بانک پرداخت جاری ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مبنا تعهدی
اسناد هزینه پرداختنی ×××
بانک پرداخت جاری ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حل مساله نمونه 🙁 3-5 )
مبنا تعهدی
ابلاغ اعتبار مصوب
جاری با خزانه 700
اعتبارات مصوب 700
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ابلاغ اعتبار تخصیصی
اعتبارات مصوب 650
اعتبارات تخصیص یافته 650

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
دریافت وجه از خزانه
در خواست وجه 600
جاری با خزانه 600
بانک پرداخت وجوه 600
دریافتی از خزانه 600
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تامین اعتبار
اعتبارات تخصیص یافته 550
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی 550
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
انجام هزینه قطعی
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی 550
اعتبارات تخصیص یافته 20
اعتبارات مصرف شده 530
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت مالی هزینه انجام شده
هزینه سال جاری 530
اسناد هزینه پرداختنی 530
پرداخت وجه
اسناد هزینه پرداختنی 470
بانک پرداخت وجوه 470
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مراحل وصول درآمد
1- پیش بینی درآمد
2- تشخیص درآمد
3- وصول درآمد
4- انتقال درآمد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1- پیش بینی درآمد
– وصول درآمد موکول به پیش بینی نیست(ماده 38 قانون محاسبات)
– لازمه  وجود مجوز قانونی
– تفاوت درآمد و هزینه

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نتیجه تفاوت :
ثبت حسابداری: پیش بینی در دستگاه دولتی ثبت ندارد
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- تشخیص درآمد
مرحله ارزیابی و تعیین درآمد قابل وصول
ثبت حسابداری: با توجه به مبنای مورد عمل کشور مربوطه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
فرض اول: مبنا تعهدی
مالیاتهای دریافتنی سال جاری ×××
اندوخته مالیاتهای دریافتنی ×××
مشکوک الوصول
درآمد ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
فرض دوم: مبنا نقدی
– ثبت ندارد
– در برخی کشورها برای جبران کمبود
مالیاتهای دریافتنی سال جاری ×××
اندوخته مالیاتهای وصول نشده ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- وصول درآمد
ثبت حسابداری: با توجه به مبنای مورد عمل
فرض اول: مبنا تعهدی
بانک تمرکز وجوه ×××
مالیاتهای دریافتنی سال جاری ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
فرض دوم: مبنا نقدی
بانک تمرکز وجوه ×××
درآمد عمومی ×××
و یا
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک تمرکز وجوه ×××
مالیاتهای دریافتی سال جاری ×××
اندوخته مالیاتهای وصول نشده ×××
درآمد عمومی ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- انتقال به خزانه
ثبت حسابداری
درآمدهای عمومی انتقالی ×××
بانک تمرکز وجوه ×××
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حل مساله نمونه 🙁 2-5 )
مبنا تعهدی تعدیل شده
درآمد تشخیصی 850 با احتمال عدم وصول 50
در آمدهای دریافتنی سالجاری 800
در آمدهای عمومی سالجاری 800
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
وصول در آمد نقدی
بانک تمرکز وجوه 240
در آمدهای عمومی سالجاری 240
کل در آمد وصولی 810
وصولی نقدی (240 )
وصولی درآمدهای تشخیصی 570
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت وصول درآمدهای تشخیصی
بانک تمرکز وجوه 570
در آمدهای دریافتنی سالجاری 570
انتقال وجه به خزانه
در آمد عمومی انتقالی 810
بانک تمرکز وجوه 810
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جلسه هفتم
هدف :
آشنایی با حسابداری حساب مستقل وجوه جاری در دستگاههای دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حساب های مستقل دستگاههای تابعه دولت
– واریز درآمد توسط دستگاهها به خزانه
– اختصاص و توزیع اعتبار از خزانه به دستگاه طبق برآورد بودجه ونه میزان درآمد وصولی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تقسیم بندی حسابهای مستقل دستگاه (دو طبقه کلی)
طبقه اول :
حسابهای مستقل وجوه دولتی
وجوه اختصاصی وجوه جاری
وجوه عمرانی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
طبقه دوم :
حسابهای مسقل وجوه امانی
وجوه بازنشستگی وجوه سپرده
وجوه سایر منابع
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حساب مستقل وجوه جاری
– وجو هی که برای تامین هزینه های عمومی و مستمر از محل اعتبارات جاری دریافت و هزینه می شود
مبنای حسابداری: در ایران نقدی تعدیل شده
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
معادله حسابداری:
دارائی جاری= بدهی جاری+ اندوخته+ مازاد
دارائی جاری = اندوخته
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
چرخه حسابداری هزینه ها
توضیح: بصورت دو طرفه
و نه
یکطرفه و ساده

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ابلاغ بودجه به دستگاه:
بودجه جاری 000/10
اعتبارات مصوب 000/10
ماده یک برنامه الف
ماده دو
ماده سه و …
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
افزایش اعتبار
بودجه جاری 000/1
اعتبارات مصوب 000/1

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اصلاح اعتبار
اعتبار مصوب 500
ماده الف برنامه الف
اعتبار مصوب 500
ماده الف برنامه ب
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ابلاغ تخصیص اعتبار (90 درصد)
اعتبارات مصوب 000/9
اعتبارات تخصیص یافته 000/9
جاری با خزانه 000/9
بودجه جاری 000/9
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
دریافت تنخواه گردان حسابداری(ماده 26 ق.م.)
وجهی که خزانه از محل اعتبارات مصوب به ذیحساب دستگاه پرداخت می کند
بابت هزینه های فروردین
در پایان سال صفر می شود
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مثال:
درخواست وجه 000/200
جاری با خزانه 000/200
بانک پرداخت جاری 000/200
تنخواه گردان حسابداری 000/200

ثبت مالی
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پرداخت تنخواه گردان پرداخت (ماده 27 ق.م.)
وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب برای انجام هزینه های جزئی در اختیار واحدها یا مامورین دستگاه قرار می گیرد.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مثال:
اعتبارات تخصیص یافته 200
اندوخته پرداختهای غیر قطعی 200
تنخواه گردان پرداخت 200
بانک پرداخت جاری 200

ثبت مالی
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درخواست وجه از خزانه (روال عادی)
درخواست وجه 000/8
جاری با خزانه 000/8
بانک پرداخت جاری 000/8
دریافتی از خزانه 000/8
ثبت بودجه ای
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مراحل انجام هزینه با فرض تامین اعتبار و
پرداخت پیش پرداخت
تامین اعتبار:
اعتبارات تخصیص یافته 500
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی 500
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پرداخت پیش پرداخت:
اندوخته تعهدات احتمالی 100
اندوخته پرداختهای غیر قطعی 100
پیش پرداخت سال جاری 100
بانک پرداخت جاری 100

ثبت بودجه ای
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
توضیحات پیش پرداخت (ماده 28 ق.م.)
پرداختی که از محل اعتبارات طبق مقررات پیش از انجام تعهد صورت می گیرد.
دو حالت ممکن = 1- تحویل کالا یا خدمت
2 – عدم تحویل و واریز نقدی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خرید و ارائه کالا:(1- با فرض تامین اعتبار دقیق)
اندوخته تعهدات احتمالی 400
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 100
اعتبارات مصرف شده 500
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه های سال جاری 500
پیش پرداخت سال جاری 100
بانک پرداخت جاری 400
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خرید و ارائه کالا:(2- با فرض تامین اعتبار کمتر وخرید به قیمت بالاتر)
اعتبارات تخصیص یافته 100
اندوخته تعهدات احتمالی 400
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 100
اعتبارات مصرف شده 600
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه های سال جاری 600
پیش پرداخت سال جاری 100
بانک پرداخت جاری 500
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
خرید و ارائه کالا:(3- با فرض تامین اعتبار بالاتر وخرید به قیمت کمتر)
اندوخته تعهدات احتمالی 400
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 100
اعتبارات تخصیص یافته 100
اعتبارات مصرف شده 400
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه های سال جاری 400
پیش پرداخت سال جاری 100
بانک پرداخت جاری 300
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
عدم خرید کالا یا خدمت و واریز نقدی پیش پرداخت( تصمیم خرید به قوت خود باقی است)
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 100
اندوخته تعهدات احتمالی 100
بانک پرداخت جاری 100
پیش پرداخت سال جاری 100
ثبت مالی
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
عدم خرید کالا یا خدمت و واریز نقدی پیش پرداخت( تصمیم خرید هم لغو شود)
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 100
اندوخته تعهدات احتمالی 400
اعتبارات تخصیص یافته 500
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

بانک پرداخت جاری 100
پیش پرداخت سال جاری 100
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پرداخت علی الحساب ازمحل اعتبارات تامینی:
اندوخته تعهدات احتمالی 200
اندوخته پرداختهای غیر قطعی 200
علی الحساب سال جاری 200
بانک پرداخت جاری 200

ثبت مالی
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
توضیحات علی الحساب (ماده 29 ق.م.)
پرداختی که به منظورادای قسمتی از تعهد صورت می گیرد.

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پرداخت حقوق کارکنان
مراحل 1- افتتاح حساب برای هر کارمند
2- ارائه میزان کارکرد از طرف امور اداری
3- ارائه وجه به بانک به میزان خالص حقوق کارکنان
4 – تایید لیست و ارسال به موسسه
5- احتساب به هزینه به میزان ناخالص حقوق
6- انتقال کسور قانونی به حسابهای ذیربط
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1- پرداخت حقوق
تامین اعتبار:
اعتبار تخصیص یافته 200
اندوخته تعهدات احتمالی 200
(کتاب در صفحه 149 بدون تامین اعتبار عمل نموده است)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- پرداخت خالص حقوق به حساب کارکنان
بانک پرداخت حقوق 150
بانک پرداخت جاری 150
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- تایید لیست و احتساب به هزینه قطعی
اندوخته تعهدات احتمالی 200
اعتبارات مصرف شده 200

ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه سالجاری 200
بدهی به سایر سازمانها 50
بانک پرداخت حقوق 150
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
واریز کسور قانونی
بدهی به سایر سازمانها 50
بانک پرداخت جاری 50
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بودجه جاری بطور کلی:
××× اعتبارات مصوب
جاری با خزانه ×××
×××
درخواست وجه

×××
ابلاغ بودجه-1
-تخصیص اعتبار2
در خواست وجه-3
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

اندوخته تعهدات احتمالی
×××
اندوخته پرداختهای غیرقطعی
×××
اعتبارات تخصیص یافته
×××
اعتبارات مصرف شده
×××
اعتبارات مصوب
×××
-تخصیص اعتبار2
-تامین اعتبار3
-پرداخت پیش پرداخت4
-انجام هزینه5
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حسابداری درآمدهای تشخیصی و وصولی در دستگاه در مبنای نقدی:
مرحله تشخیص :ثبت حسابداری ندارد
ولی اگر همچون برخی کشور بخواهیم ثبت بزنیم

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مالیاتهای دریافتنی سالجاری 100
اندوخته مالیاتهای دریافتنی مشکوک الوصول جاری 5
ا ندوخته مالیاتهای وصول نشده 95
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مبلغ 80 واحد پول وصول می شود و
2 واحد پول از ذخیره مالیاتهای مشکوک الوصول، به حساب سوخت شده منظور شود

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک تمرکز وجوه 80
اندوخته مالیاتهای دریافتنی م. و. جاری 2
مالیاتهای دریافتنی سال جاری 82
اندوخته مالیاتهای وصول نشده 80
درآمد عمومی 80
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
انتقال درآمد به خزانه
درآمد عمومی انتقالی 80
بانک تمرکز وجوه 80
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
دفاتر کل حسابهای درآمد
مالیاتهای دریافتنی سال جاری

مانده
100
82
18
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته مالیاتهای وصول نشده
95
80
15
مانده
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته مالیاتهای دریافتنی مشکوک الوصول جاری
5
2
3
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درآمد عمومی
80

بانک تمرکز وجوه
80
80
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درآمد عمومی انتقالی
80
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جلسه هشتم
هدف :
تعدیلات حساب مستقل وجوه جاری
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اصلاح حسابها
معمولاً بلافاصله پس از پایان سال مالی
7 عنوان حساب باید اصلاح شود
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
الف) اصلاح تنخواه گردان پرداخت:
سه حالت وجود دارد 1- کلیه تنخواه هزینه شده باشد
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 000/100
اعتبارات مصرف شده 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه سال جاری 000/100
تنخواه گردان پرداخت 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- کل تنخواه بصورت وجه نقد به بانک واریز شود
اندوخته پرداختهای غیر قطعی 000/100
اعتبارات تخصیص یافته 000/100
بانک پرداخت جاری 000/100
تنخواه گردان پرداخت 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3-مبلغی بصورت نقد و مابقی اسناد تحویلی باشد
اندوخته پرداخت های غیرقطعی 000/100
اعتبارات تخصیص یافته 000/40
اعتبارات مصرف شده 000/60
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه سالجاری 000/60
بانک پرداخت جاری 000/40
تنخواه گردان پرداخت 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ب) تنخواه گردان حسابداری
سه حالت ممکن:
1- تمام آن به صورت وجه نقد در حساب موجود است

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- تمام آن هزینه (اعم از قطعی یا غیرقطعی) شده است
3- ترکیبی از دو حالت فوق
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حالت اول:
تمام تنخواه گردان حسابداری به صورت وجه نقد موجود است (معکوس ثبت های دریافت)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جاری با خزانه 000/200
درخواست وجه 000/200
تنخواه گردان حسابداری 000/200
بانک پرداخت جاری 000/200
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حالت دوم:
– تمام تنخواه حسابداری هزینه (اعم از قطعی یا غیرقطعی) شده است

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
– ارسال درخواست پابپایی به میزان مجموع هزینه های اسفند و مانده پیش پرداخت و علی الحساب سالجاری)
تنخواه گردان حسابداری 000/200
دریافتی از خزانه 000/200
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حالت سوم:
– بخشی از تنخواه بصورت نقد و بخشی از آن هزینه شده است
1- ارسال درخواست پابپایی

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تنخواه گردان حسابداری 000/100
دریافتی از خزانه 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1/1- ارسال درخواست پابپایی همزمان با تقاضای واریز کسور قانونی و قبول آن از طرف خزانه
تنخواه گردان حسابداری 000/90
بدهی به سایر سازمانها 000/10
دریافتی از خزانه 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- واریز مابقی وجه نقد به حساب خزانه
جاری با خزانه 000/100
درخواست وجه 000/100
تنخواه گردان حسابداری 000/100
بانک پرداخت جاری 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ج) انتقال مانده وجوه مصرف نشده
طبق ماده 63 قانون محاسبات مبلغ مانده بایستی تا پایان فروردین ماه سال بعد
واریز شود

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مانده پیش پرداخت سالجاری
+
مانده علی الحساب سالجاری – مانده دریافتی=مانده
+
هزینه های سالجاری
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
صورتحساب دریافت و پرداخت
دریافتی از خزانه 000/900
کسر می شود پرداختهای سال مالی:

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه های سال جاری 000/700
پیش پرداخت سالجاری 000/50
علی الحساب سالجاری 000/50
جمع پرداختهای یکساله (000/800)
مانده وجوه مصرف نشده 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت حسابداری واریز وجه
جاری با خزانه 000/100
درخواست وجه 000/100
دریافتی از خزانه 000/100
بانک پرداخت جاری 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
د) اصلاح پیش پرداخت ها و علی الحسابها:
ماده 102 قانون محاسبات
پیش پرداختها زمان تحویل کالا و خدمات
علی الحساب زمان تصفیه حساب
به حساب هزینه سالی که پرداخت شده اند
منظور می شوند
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درصورتحسابهای سال جاری درج می شود
ولی
به حساب هزینه سنوات سال قبل منظور می شود
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت بودجه ای:
درخواست وجه سنواتی 000/200
درخواست وجه 000/200
اندوخته پرداختهای غیرقطعی 000/200
اندوخته پرداختهای غیرقطعی سنواتی 000/200
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت مالی:
پیش پرداخت سنواتی000/100
علی الحساب سنواتی 000/100
پیش پرداخت سالجاری 000/100
علی الحساب سالجاری 000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
دریافتی از خزانه 000/200
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی000/200
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هـ) اصلاح بدهی به سایر سازمانها
– مهلت قانونی یکماه
بدهی به سایر سازمانها 000/20
بانک پرداخت جاری 000/20
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
نکته:
علی القاعده وجهی در حساب بانک نمی ماند
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
و) سنواتی نمودن ثبت های درآمدی
سه حساب مربوط معوق می شوند
مالیاتهای دریافتنی معوق 000/200
مالیاتهای دریافتنی سالجاری 000/200
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته مالیاتهای دریافتنی م.و. جاری000/20
اندوخته مالیاتهای وصول نشده 000/180
اندوخته مالیاتهای دریافتنی م.و. معوق000/20
اندوخته مالیاتهای وصول نشده معوق000/180

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حسابداری پیش پرداختهای سنواتی (دوطرفه)
مانده های اول دوره:
پیش پرداخت سنواتی
000/60
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
علی الحساب سنواتی
000/40

درخواست وجه سنواتی
000/100
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی
000/100
اندوخته پرداختهای غیرقطعی سنواتی
000/100

عنوان حساب(اندوخته اعتبار سنواتی)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1- مبلغ 000/25 از پیش پرداخت و000/20 از علی الحساب هزینه می شود.
ثبت بودجه ای:
اندوخته اعتبار سنواتی 000/45
اعتبار مصرف شده سنواتی 000/45
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت مالی :
هزینه از محل اعتبار سنواتی 000/45
پیش پرداخت سنواتی 000/25
علی الحساب سنواتی 000/20
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- واریز نقدی 000/15 از پیش پرداخت سنواتی
بانک پرداخت جاری 000/15
پیش پرداخت سنواتی 000/15
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
واریز نقدی وجه پیش پرداخت
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی000/15
بانک پرداخت جاری 000/15
انتقال وجه سنواتی به خزانه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته اعتبار سنواتی 000/15
درخواست وجه سنواتی 000/15
ثبت بودجه ای انتقال وجوه سنواتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بستن حسابهای سنواتی
ثبت بودجه ای :
اعتبار مصرف شده سنواتی 000/45
درخواست وجه سنواتی 000/45
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی000/45
هزینه از محل اعتبار سنواتی 000/45
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
مانده های انتهای دوره حسابهای سنواتی
پیش پرداخت سنواتی
000/60
000/25
000/15
000/20
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
علی الحساب سنواتی
000/40
000/20
000/20
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبار مصرف شده سنواتی
000/45
000/45
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پ پ و علی الحساب سنواتی
000/100
000/15
000/45
000/40
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی
000/45
000/45
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

درخواست وجه سنواتی
000/100
000/15
000/45
000/40
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته اعتبار سنواتی
000/100
000/45
000/15
000/40
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جلسه نهم
هدف :
حل مساله نمونه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حل مساله نمونه:
مساله 4-6 (دو طرفه)
پیش پرداخت سنواتی
750/8
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی
200/14

علی الحساب سنواتی
5450
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درخواست وجه سنواتی
200/14
اندوخته اعتبار سنواتی
200/14

(با توجه به دو طرفه شدن اضافه شده است)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1- ابلاغ بودجه:
بودجه جاری
000/520
اعتبارات مصوب
000/520
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- ابلاغ تخصیص اعتبار به میزان 90 درصد
بودجه جاری اعتبارات مصوب
000/520 000/520
000/468 000/468
جاری با خزانه اعتبارات تخصیص یافته
000/468 000/468
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- درخواست تنخواه گردان حسابداری
جاری با خزانه
000/468
000/40 درخواست وجه
000/40
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت جاری
000/40
تنخواه گردان حسابداری
000/40
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- پرداخت تنخواه به عامل ذیحساب
اعتبارات تخصیص یافته
000/468
000/10 اندوخته پرداختهای غیرقطعی 000/10
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تنخواه گردان پرداخت
000/10
بانک پرداخت جاری
000/40
000/10
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
5- دریافت وجه از خزانه
جاری با خزانه
000/468
درخواست وجه 000/40
000/40 000/428
000/428
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت جاری
000/40
000/10
000/428 دریافتی از خزانه
000/428
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
6- پرداخت پیش پرداخت
اعتبارات تخصیص یافته
000/468
250/8 اندوخته پرداختهای غیر قطعی 8250
ثبت بودجه ای
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پیش پرداخت سالجاری
250/8
بانک پرداخت جاری
000/40
250/8
ثبت مالی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
7- پرداخت هزینه حقوق
1/7) تامین اعتبار اعتبارات تخصیص یافته
000/468
000/10
اندوخته تعهدات احتمالی 250/8
000/320
320000
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2/7) واریز خالص حقوق به بانک کارکنان
بانک پرداخت جاری
000/40 000/10
000/428 250/8
000/270
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت حقوق
000/270
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3/7) تایید فرمهای مربوط و قطعی شدن پرداخت

اندوخته تعهدات احتمالی اعتبارات مصرف شده
000/320 000/320 320000
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه سالجاری
000/320
بدهی به سایر سازمانها
000/50
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت حقوق
000/270
000/270
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
8- تحویل کالای سنواتی
اندوخته اعتبار سنواتی
200/14
000/7 اعتبار مصرف شده سنواتی
000/7
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی
000/7
پیش پرداخت سنواتی
750/8
000/7
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1/8- واریز نقدی مابقی پیش پرداخت سنواتی
بانک پرداخت جاری پیش پرداخت سنواتی
000/40 000/10 750/8
000/428 250/8 000/7
000/270 750/1
750/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2/8- انتقال وجه سنواتی
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی
750/1 200/14
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت جاری
000/4 000/10
000/428 250/8
000/270
750/1 750/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درخواست وجه سنواتی
200/14
750/1
اندوخته اعتبار سنواتی
1750
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
9- تسویه علی الحساب سنواتی
اندوخته اعتبار سنواتی
000/7 200/14
750/1
450/5 اعتبار مصرف شده سنواتی
7000
5450
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی
000/7
450/5 علی الحساب سنواتی
5450
450/5
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
10- واریز کسور قانونی
بدهی به سایر سازمانها
000/50
000/50
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت جاری
000/40 000/10
000/428 250/8
000/270
750/1 750/1
000/50
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
11- پرداخت هزینه ها
1/11) تامین اعتبار مابقی هزینه ها
اندوخته تعهدات احتمالی
000/320 000/320
750/118
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبارات تخصیص یافته
000/468
000/10
250/8
000/320
750/118
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2/11) ثبت بودجه هزینه ها:
اعتبارات مصرف شده
000/320
750/118
750/6
000/10
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته تعهدات احتمالی
000/320 000/320
750/118 750/118
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پرداخت های غیرقطعی
000/10
250/8
000/10
750/6
500/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3/11) ثبت مالی هزینه ها
هزینه های سالجاری
000/320
500/135
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بانک پرداخت جاری
000/40 000/10
000/428 250/8
750/1 000/270
750/1
000/50
750/118
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پیش پرداخت سالجاری
250/8
750/6
500/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تنخواه گردان پرداخت
000/10
000/10
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
12- پابپا نمودن هزینه های اسفندماه
تنخواه گردان حسابداری دریافتی از خزانه
000/40 000/428
000/29 000/29
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اصلاحات:
1- اصلاح تنخواه گردان پرداخت
مانده صفر شده است نیاز به اصلاح نیست
2- اصلاح و برگشت مابقی تنخواه گردان حسابداری
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
جاری با خزانه در خواست وجه
– – – – – –
– – – 11000
000/11

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تنخواه گردان حسابداری بانک پرداخت جاری
40000 – – – – – –
29000 – – – – – –
000/11 000/11
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- اصلاح پیش پرداخت سالجاری
پیش پرداخت سالجاری
250/8
750/6
500/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
پیش پرداخت سنواتی
500/1
دریافتی از خزانه
500/1 000/428
000/29
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی
500/1

www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پرداختهای غیرقطعی
000/10
000/10 250/8
750/6
500/1 اندوخته اعتبار سنواتی

500/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درخواست وجه سنواتی
500/1
درخواست وجه
000/40
000/428
000/11
500/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ما بقی اصلاحات:
1- مانده وجوه مصرف نشده صفر است

2- بدهی سالجاری نداریم
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بستن حسابهای موقت
1- کلیه حسابهای بودجه ای با مانده بستانکار، بدهکار می شوند.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبارات مصوب
000/520
000/468
000/52
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبارات تخصیص یافته
250/8 000/468
000/10
000/320
750/118
000/11
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اعتبارات مصرف شده
000/320
750/118
750/6
000/10
500/455
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1-2- حسابهای بودجه ای با مانده بدهکار، بستانکار می شوند.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بودجه جاری
000/520 000/468
000/52 جاری با خزانه
000/468 000/428
000/11 000/40
000/11
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درخواست وجه
000/40 000/11
000/428 500/1
500/455
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- بستن حسابهای بودجه ای سنواتی
اعتبارات مصرف شده سنواتی
000/7
450/5
450/12
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
درخواست وجه سنواتی
200/14 750/1
1500
450/12
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته پیش پرداخت و
علی الحساب سنواتی
1750 200/14
500/1
450/12
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی
000/7
450/5
450/12
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- بستن حسابهای دریافت و پرداخت
دریافتی از خزانه هزینه سالجاری
000/428 000/320
1500 500/135
000/29
500/455 500/455
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- بستن حسابهای دائم
اندوخته پیش پرداخت
و علی الحساب سنواتی پیش پرداخت سنواتی

1500 1500
1500 1500
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
اندوخته اعتبار سنواتی درخواست وجه سنواتی
1500 1500
1500 1500
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حل مساله 5-6
تراز مانده حسابهای دفتر کل در پایان اسفند ماه
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1- درخواست پابپای 000/130 ریال که پس از کسر 000/5 بدهی، مابقی به حساب تنخواه گردان حسابداری منظور شود.
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
حل: 1-
تنخواه گردان حسابداری 000/125
بدهی به سایرسازمانها 000/5
دریافتی از خزانه 000/130
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
واریز نقدی مابقی تنخواه
جاری با خزانه 000/25
درخواست وجه 000/25
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
تنخواه گردان حسابداری 000/25
بانک پرداخت جاری 000/25
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2- واریز نقدی پیش پرداخت سنواتی
محاسبه:
مانده اندوخته پ.پ سنواتی 000/315
مجموع پیش پرداخت و
علی الحساب و هزینه سنواتی (000/300)
مانده واریز نقدی 000/15
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت:
اندوخته پیش پرداخت وعلی الحساب سنواتی 000/15
بانک پرداخت جاری 000/15
اندوخته اعتبار سنواتی 000/15
درخواست وجه سنواتی 000/15
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
3- وجوه مصرف نشده
محاسبه:
مانده دریافتی از خزانه 000/825/1
مجموع پرداختهای سالجاری
(هزینه+ پیش پرداخت+ (000/800/1)
علی الحساب سالجاری) 000/25
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
ثبت:
جاری با خزانه 000/25
درخواست وجه 000/25
دریافتی از خزانه 000/25
بانک پرداخت جاری 000/25
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
4- اصلاح پیش پرداخت وعلی الحساب سالجاری
علی الحساب سنواتی 000/170
پیش پرداخت سنواتی 000/130
علی الحساب سالجاری 000/170
پیش پرداخت سالجاری 000/130
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1/4- ایجاد اندوخته
دریافتی از خزانه 000/300
اندوخته پیش پرداخت و 000/300
علی الحساب سنواتی
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2/4- ایجاد اندوخته اعتبار
اعتبار تخصیص یافته * 000/300
اندوخته اعتبار سنواتی 000/300
درخواست وجه سنواتی 000/300
درخواست وجه 000/300
(* حساب اندوخته پرداختهای غیر قطعی)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
5- بستن حسابهای موقت
اعتبار مصوب 000/120
اعتبارات تخصیص یافته 000/580/1
بودجه جاری 000/120
جاری با خزانه 000/85
درخواست وجه 000/495/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
1/5- بستن حسابهای موقت
دریافتی از خزانه 000/500/1
هزینه سالجاری 000/500/1
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
2/5- بستن حسابهای موقت سنواتی
اندوخته پیش پرداخت 000/100
و علی الحساب سنواتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی 000/100
اندوخته اعتبار سنواتی* 000/100
درخواست وجه سنواتی 000/100
(* حساب اعتبار مصرف شده سنواتی)
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی
بستن حسابهای دائم
اندوخته پیش پرداخت و 000/500
علی الحساب سنواتی
اندوخته اعتبار سنواتی 000/500
www.11148.blogfa.com

حسابداری دولتی

درخواست وجه سنواتی 000/500
پیش پرداخت سنواتی 000/215
علی الحساب سنواتی 000/285
www.11148.blogfa.com


تعداد صفحات : 330 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود