عنوان:
تدوین طرح کسب و کار
Business Planning
تعریف BP
یک طرح کسب و کار نوشته ای توصیفی
و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه
است.
چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز است؟ Why BP?
تعریف و درک اینکه در چه کسب و کاری هستید (تعریف رشته فعالیت(
ایجاد نقشه مسیری به سمت یک کسب و کار مخاطره آمیز موفق
برای یک بررسی واقعی
برای فراهم کردن یک تست امکان پذیری
برای گرفتن تصمیمات بهتر
به عنوان راهنما و ابزار اندازه گیری
به عنوان ابزار فروش مالی
یک طرح کسب و کار مانند داشتن یک نقشه است
گروههای علاقه مند به طرح کسب و کار
سرمایه گذاران مخاطره آمیز (VC’s) و شرکای اولیه
سرمایه گذاران بخش خصوصی
دستگاههای اجرائی و برنامه ریزان اقتصادی کشور
موسسات وام دهنده
انواع طرح های کسب و کار
طرح های کسب و کار را از نظر میزان پرداختن به جزئیات یا محتوای اطلاعاتی می توان به سه دسته زیر تقسیم نمود :
طرح کسب و کار یک صفحه ای
طرح کسب و کار معمولی
طرح توجیه فنی- اقتصادی (طرح امکان سنجی)
مخاطبان اصلی هر نوع طرح:
طرح یک صفحه ای VC’s ، شرکای اولیه
طرح معمولی سرمایه گذاران ، بانک ها
طرح توجیهی دستگاههای اجرائی ،
موسسات وام دهنده
پژوهش های طرح کسب و کار
اطلاعات لازم برای تدوین طرح:
الف- اطلاعات اولیه:
اطلاعاتی که محقق خود برای موضوع خاص خود بطور مستقیم کسب می کند
منابع اصلی اطلاعات اولیه:
پژوهش های میدانی و تکمیل پرسشنامه
جمع بندی نظرات خبرگان
نمونه گیری کالا یا خدمات (تست بازار(
ب- اطلاعات ثانویه:
آمار و اطلاعات منتشر شده را گویند
منابع اینگونه اطلاعات بسیار متنوع هستند:
از کتاب و کتابخانه تا اینترنت و 000
محتویات یک طرح کسب و کار یک صفحه ای
چشم انداز: یک تصویر ذهنی از کارتان در آینده
ماموریت(رسالت):فلسفه وجودی شما چیست ؟ و چه کاره اید ؟
اهداف: مقاصد ویژه و قابل اندازه گیری که به دنبال رسیدن به آن ها هستید.
استراتژی ها: چگونه این کسب وکار راه اندازی واداره می شود و رشد خواهد کرد.
برنامه ها: کارهای مشخصی که باید انجام پذیرند تا به اهداف خود برسید.
بخش های طرح کسب و کارمعمولی
بخش معرفی
خلاصه مدیریتی
تجزیه و تحلیل صنعت
دورنمای شرکت / طرح کسب و کار
معرفی محصول / خدمت
برنامه اجرایی(تولید و عملیات)
برنامه بازاریابی
بخش های طرح کسب و کارمعمولی…
ساختار سازمانی
برنامه زمان بندی و عملیات
ارزیابی ومدیریت ریسک
برنامه مالی
برنامه های طرح و توسعه
پیشنهاد ها
ارزیابی کسب و کار
ضمائم
بخش معرفی
هدف از این بخش ارائه مشخصات
مهم و کلیدی طرح کسب و کار است
خلاصه مدیریتی
خلاصه مدیریتی(اجرائی) یکی از دو صفحه مقدمه طرح کسب وکار شما است. خلاصه مدیریتی فرصت های شما را توصیف می کند و تایید می کند که سرمایه گذاری در این کسب و کار مخاطره آمیز بازگشت خوبی خواهد داشت.
خلاصه مدیریتی مروری بر کل طرح کسب و کار است لذا پس از نوشتن بقیه قسمت های طرح نوشته می شود.
تجزیه و تحلیل صنعت
بررسی و مطالعه اجمالی :
*ت.ت محیط
*ت.ت بازار
*ت.ت فناوری
دورنمای طرح
چشم انداز: یک تصویر ذهنی از کارتان در آینده
ماموریت(رسالت):فلسفه وجودی شما چیست ؟ و چه کاره اید ؟
اهداف: مقاصد ویژه و قابل اندازه گیری که به دنبال رسیدن به آن ها هستید.
استراتژی ها: چگونه این کسب وکار راه اندازی واداره می شود و رشد خواهد کرد.
برنامه ها: کارهای مشخصی که باید انجام پذیرند تا به اهداف خود برسید.
تعریف چشم انداز (Vision)
یک تصویر ذهنی از اینکه سازمان به چه شکلی در آینده توسط علاقه مندان آن دیده خواهد شد و با آنان چگونه رفتار خواهد کرد .
مربوط می شود به اینکه : چه می تواند باشد ؟
بهتر است چه چیزی باشد ؟
چشم انداز وضعیت و موقعیت شرکت را در محیط آینده آن تعریف می کند .
استاد
مدیر
قاضی
چشم انداز شما چه بوده است ؟ ……
رسالت Mission
رسالت یک موسسه ، منظور اساسی و منحصر به فردی است که آن
موسسه را از موسسات مشابه متمایز می سازد و دامنه عملیات آن را
بر حسب کالا – منطقه تعیین می کند .
رسالت سازمان جهت گیری آن را در آینده برای تحقق چشم انداز تعریف شده مشخص می کند
دستور العملی کلی برای اینکه در بیانیه رسالت سازمان ها چه موضوع هایی گنجانده شود ، یا اینکه مختصر باشد یا مشروح ، وجود ندارد .
در عمل سازمان ها بیانیه رسالت خود را با شکل و محتوای گونه گون
تهیه می کنند ، ولی دست کم شامل دو جزء مهم است :
فلسفه سازمانی و مقصود سازمانی
فلسفه سازمانی : بیانگر دیدگاه و باور های اساسی ، ارزشها ، آرزوها و اولویت های مدیران استراتژیک سازمان است .
مقصود سازمانی : شامل نوع فعالیت هایی است که سازمان انجام
می دهد یا تمایل به انجام آن ها دارد و نوع سازمانی
که هست یا تصمیم دارد که باشد .
بیانیه رسالت (Mission Statement )
سندی است رسمی شامل گزاره هایی روشن درباره باور های اساسی ، ارزش ها ، اولویت های هدف گذاری و جهت گیری فعالیت های جاری و آینده سازمان که برای تحقق یافتن چشم انداز مورد نظر سازمان و علاقه مندان به آن تنظیم می شود .
رسالت
درباره اهداف سازمانی
Organizational Objectives
تعریف : اهداف سازمانی آندسته از پایانه ها (مقاصد ) است که هر سازمانی با ”بودن“ و ” فعالیت های“ خود می خواهد به آن ها دست یابد .
در زبان انگلیسی واژگانی نظیر , Objectives , Goals ,
Ends, Target , Aims , Purposes وجود دارد که البته در مفهوم و در عمل با هم تفاوت دارند .
در زبان فارسی اغلب “ اهداف ” و گاهی هم “ مقاصد ” گفته می شود. در گفتمان فارسی از دیگر واژگان مانند :
غایی و نهایی و اساسی و اجرایی و … همراه
با واژه “ اهداف ” برای رساندن بهتر منظور
کمک گرفته می شود
مثال : اهداف نهایی ، اهداف اجرایی
چند تقسیم بندی دیگر اهداف:
بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت
استراتژیک، تاکتیکی، اجرایی اهداف خارجی، اهداف داخلی
اهداف کلی، اهداف مشخص
هدف اساسی اغلب سازمان ها: بقا (Survival)
* توجیه بقای سازمان ها چگونگی دست یابی به اهداف آن ها است. برای بعضی سازمان ها، چگونگی دستیابی به اهداف خارجی آن مهم ترین توجیه کننده بقای آن است.
چند نمونه اهداف ”خوب و درست“
رساندن صادرات شرکت به مرز 500000 دلار در سال تا
پایان سال 1389
دایر کردن دفتر نمایندگی عرضه و توزیع کالا های شرکت در
آلمان در نیمه اول سال 2010
معرفی یک محصول جدید در هر سال
اخذ گواهینامه ISO 9002 تا پایان سال 1390
استراتژی (راهبرد) چیست ؟
یک برنامه فراگیر سازمانی است شامل اقداماتی که باید صورت پذیردتا سازمان به اهداف کوتاه مدت خود دست یافته و مطمئن شود که نهایتا به اهداف اساسی و بلند مدت خود نایل می شود .
برنامه ریزی استراتژیک (راهبردی)
به فرایندی از تفکر و عمل گفته می شود که به تدوین یک استراتژی موثر می انجامد
مفاهیم کلیدی
معمولا در اجرای هر استراتژی تعدادی برنامه (Tactical Plans) و برای اجرای هر برنامه چندین پروژه (طرح) و برای اجرای هر طرح چندین برنامه اجرایی (Action Plans) باید تعریف شوند .
مفاهیم
رسالت
استراتژی
برنامه
طرح
برنامه اجرایی
برنامه اجرایی
تدوین برنامه ها و طرح ها
لازمه اجرای هر استراتژی مجموعه کارهایی است که باید انجام شود . انجام این کارها به مقداری پول و زمان نیاز دارد .
برای اینکه صرف وقت و هزینه بدرستی و در راستای اهداف صورت پذیرد ، لازم است مجموعه کارهای ضروری به شکل طرح ها و برنامه های زمان بندی شده مدون شوند .
در تدوین هر طرح و برنامه باید جمله پر سئوال زیر را همواره مد نظر قرار داد :
1 – چه کاری ؟ 2 – توسط کدام واحد یا فرد ؟
3 – با چه روشی ؟ 4 – با استفاده از چه منابعی ؟
5 – در چه مدتی؟ 6 – برای چه نتیجه ای ؟
باید انجام پذیرد .
برنامه اجرایی Action Plans
برنامه های عملیاتی و اجرایی کوتاه مدت که به منظور مشخص کردن فعالیت ها ، نتایج ، افراد مسئول اجرا و تاریخ هدف (مهلت) برای اجرا و هر نوع اقدامی که باید صورت پذیرد ، تدوین می شود .
شکل یک برنامه اجرایی (Action Plan)
تاریخ تنظیم : پروژه : کد برنامه اجرایی :
معرفی محصول / خدمت
* معرفی محصولات
* مزیت های رقابتی
* معرفی آمیخته بازاریابی محصولات
برنامه اجرایی(تولید و عملیات)
ارائه توضیحات و گزارش کتبی مراحل
مختلف تولید محصول
برنامه بازاریابی
a)مرور صنعت
b) محصول / خدمات
d)تحلیل رقابتی
c) بازار هدف
e) ترکیب بازاریابی (4 P`s)
1)پیشبرد
2) محل
4) محصول
3) قیمت
ساختار سازمانی
توضیحاتی در باره :
* تیم مدیریت
* منابع انسانی
* حدود و اختیارات
* شرح وظائف
تیم مدیریت /منابع انسانی
ثابت کنید که شرکت شما نیروی انسانی مورد نیاز
برای موفقیت را دارد. تیم خود را با رزومه
کامل اریه ومعرفی کنید.
برنامه زمان بندی و عملیات
گام های اصلی و زمان برداشتن هر گام
تا راه اندازی پروژه را نشان
دهید
ارزیابی و مدیریت ریسک
موانع و زمینه های آسیب پذیری کسب و کار
را شناسائی و برای برون رفت از مشکلات
برنامه ریزی مناسب داشته باشید
برنامه مالی
مدیریت مالی
به نظر می رسد مدیریت مالی یکی از بهترین راه هایی است که به وسیله آن کسب و کار شما سودده و توانمند باقی می ماند.
طرح مالی شامل صورت حساب های زیر می باشد :
صورت حساب جریان نقدی
ترازنامه
صورت حساب درآمد
برنامه های طرح و توسعه
توضیحاتی در مورد:
* فعالیت های R&D
* مرحله فعلی توسعه محصول
* شاخص هائی در باره:
– توانائی ها
– هزینه های مرتبط
پیشنهاد ها
ارائه هر گونه پیشنهادی در باره :
* سرمایه مورد نیاز
* نحوه تامین مالی
* مجوزها
* جذب نیرو
* مشارکت
* …
ارزیابی کسب و کار
* ارزیابی فنی
* ارزیابی اقتصادی و بازار
* ارزیابی مالی
با تشکر از توجه شما