تحلیل ایستگاه راه آهن جنوبی بیجینگ
مساحت
ایستگاه بیجینگ جنوبی نه تنها یک مسیر کلیدی راه آهن در شبکه جدید درون شهری است، بلکه یک ساختمان مهم شهری و یک طرح جامع نیز می باشد.این ایستگاه راه آهن، واقع در یک سایت 31 هکتاری، ارتباطی شهری با منظر شهر برقرار می کند و همچون «دروازه ای رو به شهر» ایفای نقش می نماید.
گروه طراحی، موقعیت
معمار: TFP Farrells
محل: بیجینگ، چین
سال: 2008
این در حالی است که خود ایستگاه با هدف جابجایی 105 میلیون مسافر در سال تا سال 2030 طراحی شده است و از آن انتظار می رود در هر ساعت از ساعات اوج شلوغی، 33280 مسافر در آن سفر کرده و در هر روز، در مجموع 286500 جابجایی مسافر در آن صورت بگیرد.این طراحی یکپارچه دارای امکانی برای تغییر شکل حمل و نقل به چندین صورت را مهیا نموده و استراتژی ای برای جداسازی عمودی در آن پیاده شده تا ترافیک حرکت مسافرین مستقیم، راحت و پربازده باشد.
هدف طرح
ویژگی های معماری
این ایستگاه، پس از اتمام در سال 2008 یکی از چهار ایستگاه اصلی قطار تندرو جدیدی است که در چین اجرا شده است.این ایستگاه به درخواست دولت و با هدف پروژه بازی های المپیک اجرا و بهره برداری شده و بخشی پر اهمیت از پروژه توسعه و به روزرسانی ایستگاه قطار جنوبی بیجینگ است.
ایستگاه جنوبی بیجینگ که در فاصله نیم کیلومتری از ایستگاه قدیمی شهر در فنگتای، در بلوک میان کمبندی های دوم و سوم واقع است، به عنوان یک ارتباط دهنده درون شهری سریع عمل می کند که بیجینگ را با شهر های دلتای رود یانگ تسه( شامل تیانجین و شانگهای) و با پوشش دهی 270 میلیون نفر جمعیت، پیوند می دهد.
بررسی فرم
از آن جا که ایستگاه از لحاظ مقیاس بسیار بزرگ است، فرم معماری و سازه واضح، ساده و قابل جهت یابی هستند و اداره و مدیریت خط های مختلف قطار، ورودی های ایستگاه، خروجی ها، فضا های انتظار و بخش های تغییر مسیر و جابجایی در نظر گرفته می شوند.ایستگاه یک فرم بیضوی ساده می گیرد که سه طبقه اصلی به همراه دو نیم طبقه را –برای پارکینگ ها و دروازه های فرعی ساختمان های اداری- در خود جای داده است.با این حجم زیاد مسافر، جداسازی مسافرانی که ایستگاه را به مقصدی دیگر ترک می کنند و مسافرانی که مقصدشان همین ایستگاه بوده، ضروری به نظر می رسد.یکی از مهم ترین اهداف طراحی این بوده که مسافران برای سوار یا پیاده شدن، کوتاه ترین زمان ممکن را صرف کنند و کم ترین مسافت ممکن را طی نمایند.
استراتژی طراحی
علاوه بر این، استراتژی طراحی، نواحی جدایی را برای ترکیب نامحسوس عبور و مرور در نظر گرفته و آن را به شرح زیر در اختیار وسایل نقلیه گوناگون قرار داده است:
-909 جایگاه پارک اتوکبیل در زیرزمین
-28 ایستگاه تاکسی برای پیاده کردن مسافرین، ایستگاه تاکسی برای سوار کردن مسافرین و 138 ایستگاه برای صفوف آن ها
-38 جایگاه اتوبوس(شامل 12 ایستگاه به عنوان انتهای خط و 26 ایستگاه به عنوان ابتدای خط) و 48 جایگاه برای صفوف آن ها
فرم بیضوی پلان کمک می کند تا راه حلی خلاقانه برای اداره جریان ترافیک وسائل نقلیه در ایستگاه ارائه شود.شبکه مسیر های هوایی می تواند به از بین بردن ازدحام مسیر های شریانی اطراف مجموعه کمک کند.
بررسی سکوها
در مجموع 11 سکوی دوسویه و 2 سکوی تک سویه به همراه 24 لبه سکو برای قطار های با سرعت بالا(با طول 450 متر)، قطار های سریع السیر(با طول 500 متر) و قطار های درون شهری( با طول 450 متر) در نظر گرفته شده است.دو سکوی دوسویه با چهار لبه سکو نیز به مترو ها( با 120 متر طول) در طبقه زیرزمین اختصاص داده شده است.
در این ساختمان، حس دسترسی و فضا های منعطف عمومی را با میدان هایی در شمال و جنوب بنا و زمینه عریض شهر تقویت می کنند.
https://pooyano.com/beijing-south-station-tfp-farrells/