تحقیق رندومی تاثیرات شناختی مکمل آهن در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی
خلاصه
پیش زمینه : بیش از 25% دختران نوجوان در ایالت متحده کمبود آهن دارند . این آزمایش کلینیکی تحت کنترل دارونما و دوسویه کور تاثیرات مکمل آهن بر عملکرد شناختی در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی را بررسی می کند .
متد ها : 716 دختر در 4 دبیرستان بالتیمور برای بررسی کمبود آهن بدون کم خونی ثبت نام کردند.( سرم فریتین ≤ 12g/Lµ با هموگلوبین نرمال ). 98 دختر ( 13.7 %) کمبود آهن بدون آنمی داشتند که از این تعداد 81 نفر در این آزمایش ثبت نام کردند . شرکت کننده ها به طور رندومی به مدت 8 هفته برای سولفات آهن دهانی ( 650 میلیگرم دو بار در روز ) و یا دارونما تخصیص یافتند . تاثیر درمان آهن با پرسش نامه و تست های شناختی و هماتولوژیکی ارزیابی شد . که قبل از شروع درمان و بعد از اعمال درمان انجام شد . ما 4 آزمون تمرکز و توجه را برای اندازه گیری عملکرد شناختی به کار بردیم . بررسی با هدف درمان و قبل از پروتکل انجام شد .
یافته ها : از 81 دختر ثبت نام کرده با کمبود آهن بدون آنمی، 78 دختر (96%) تحقیق را کامل کردند . 5 دختر ( 3 کنترل ، 2 درمان ) در طول تحقیق آنمی شان افزایش یافت و از تحقیق محروم شدند . بنابراین ، 73 دختر در بررسی پروتکل شرکت داشتند . توزیع نژادی ، میانگین سن ، غلظت سرم فریتین ، غلظت هموگلوبین و امتیازات تست شناختی گروهها در خط مبنا به طور چشمگیری متفاوت نبود . ( فرق چندانی نداشت ) .اندازه گیری های هماتولوژیکی بعد از مداخله درباره ی وضعیت آهن به طور چشمگیری در گروه درمان بهبود یافت . (سرم فریتین 27.3 در مقابل 12.1 g/Lµ و p<0.001 ) .بررسی بازگشتی نشان داد که دخترانی که آهن دریافت کردند در تست یادگیری شفاهی و حافظه نسبت به دختران گروه کنترل بهتر عمل کردند . (p<0.02 ).
تفسیر : در این جمعیت شهری از دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی ، مکمل آهن حافظه و یادگیری شفاهی را بهبود داد .
مقدمه :
کمبود اهن رایج ترین اختلال تغذیه ای است که بر حدود 20% از جمعیت جهان تاثیر گذاشته است . این اختلال محدود به کشور های در حال توسعه نیست و علت اصلی آنمی در ایالت متحده آمریکا محسوب می شود . کمبود آهن یک حالت سیستمیک است ، که اکثراً عواقب غیر هماتولوژیکی دارد : به استقامت فیزیکی ، توانایی کار ، رشد و بلوغ کودک آسیب می رساند و عملکرد ایمنی را کاهش می دهد . بنابراین تحقیقات اولیه اوسکی و هونیگ ، اکثر تحقیقات بر تاثیرات شناختی کمبود آهن بر کودکان و نوزادان تمرکز داشت . چندین تحقیق نشان داد که کمبود آهن موجب تغییرات در امتیازات تست تغییر در رفتار و کاهش رشد در کودکی شد . مدل های حیوانی چندین مکانیسم را نشان داد که کمبود آهن بر شناخت تاثیر دارد : که شامل تغییرات درتوزیع و مقدار اهن مغز و در عملکرد انتقال دهنده عصبی بود . ذخیره اهن بدن ، از جمله آهن سیستم عصبی مرکزی ، کاهش قبل از تولید سلول خون قرمز تحت تاثیر کمبود اهن است . تغییرات در رفتار و شناخت بستگی به غلظت هموگلوبین دارد ؛ برای مثال ،ویار یک نمود آشکار کمبود اهن در افرادی است که بعد از شروع درمان اهن بهبود یافتند . به علاوه ، افرادی که برای آنمی کمبود اهن ، آهن دریافت کردند گزارش داده شد که معمولاً قبل از بهبود شاخصه های هموگلوبینی ، حافظه ، دقت ، روحیه و انرژی شان بهبود یافت . کاهش ذخایر آهن مغز به فعالیت آنزیم های وابسته به آهن مورد نیاز برای سنتز ، عملکرد و انحطاط ناقل های عصبی از جمله دوپامین ، سروتونین و نورآدرنالین آسیب می رساند . در طول 10 سال گذشته ، افزایش مصرف ترکیبات و غلات غنی از آهن وضعیت آهن کودکان را بهبود داده و شیوع آنمی کمبود آهن را کاهش داده است . اگرچه ، دختران نوجوان و زنان جوان هنوز در خطر بالای افزایش کمبود آهن هستند به دلیل افزایش نیاز آهن در طول دوران بلوغ ، کاهش وابسته به دوران قاعدگی و جذب محدود آهن رژیم غذایی .تخمین شیوع کمبود اهن در دختران نوجوان در محدوده ی 9% تا 40% است که بستگی به افراد مطالعه شده و معیارهای به کار رفته برای تشخیص کمبود آهن دارد . تحقیق و بررسی تغذیه و سلامتی ملی (80-1976) دریافتند که 14.2% دختران نوجوان در ایالت متحده کمبود آهن دارند . عارضه غیر هماتولوژیکی کمبودآهن در نوجوانان هنوز مشخص نشده است . یک تحقیق توسط گورنر و همکارانش درباره ی زنان جوان باردار عملکرد بهتر در تست های روان سنجی درمان شده با آهن نسبت به گرول کنترل را مشاهده کردند . بالین و همکارانش دریافتند که دختران نوجوان تحت درمان آهن کاهش بی میلی و بهبود روحیه و توانایی تمرکز را نشان دادند . اکثر تحقیقات تاثیرات سیستمیک کمبود آهن بر افراد با آنمی کمبود آهن تمرکز دارد . وب و اوسکی مشاهده کردند که دانش آموزان دارای آنمی امتیازات کمتری در تست موفقیت علمی استاندارد نسبت به دانش آموزان بدون آنمی بدست آوردند . بنابراین درک بهتر تاثیرات شناختی کمبود آهن در فقدان آنمی به ویژه به دلیل نسبت بالای این وضعیت در دختران جوان حائز اهمیت است .
هدف اصلی این آزمون تحت کنترل دارونما ، دو سویه کور و رندومی بررسی تاثیرات مکمل آهن بر دقت ، حافظه و یادگیری در دختران نوجوان کمبود آهن بدون آنمی است .
متد ها
این تحقیق بر اساس دو دبیرستان دولتی و دو دبیرستان کاتولیک خصوصی در بالتیمور ، مریلند ، ایالت متحده آمریکا انجام شد . در طول ماههای آگوست و سپتامبر در سال 1993 ،از دخترانی که در 4 مدرسه ثبت نام کردند خواسته شد (سن 13 تا 18 ساله ) تا اگر مایلند به طور داوطلبانه در تحقیق مربوط به کمبود آهن شرکت کنند ، که شامل آزمایش خون کامل و اندازه گیری غلظت سرم فریتنین بود . یک نامه توضیحی همراه با فرم رضایت نامه به کل دختران شرکت کننده فرستاده شد . رضایت نامه کتبی از اولیا برای شرکت فرزندانشان در تحقیق الزامی بود .
دانش آموزان پرسشنامه تاریخچه پزشکی را قبل از نمونه گیری خون کامل کردند . غلظت هموگلوبین از آزمایش خون کامل بدست آمد و سرم فریتین توسط ایمنی سنجی نور افشانی شیمیایی اندازه گیری شد . کل تست های آزمایشگاهی در آزمایشگاه کلینیکی بیچام اسمیت کلین انجام شد . ما از مقادیر منطبق با سن و نژاد برای هموگلوبین و سرم فریتین استفاده کردیم . دختران به صورت گروه نرمال (بدون کمبود آهن ) ، کمبود آهن بدون آنمی یا آنمی طبقه بندی شدند. آنمی به صورت غلظت هموگلوبین کمتر از 11.5g/dL برای دختران آمریکایی آفریقایی یا کمتر از 12.0 g/dL برای دختران سفید پوست تعیین شد . کمبود آهن بدون آنمی به صورت غلظت سرم فریتین کمتر از 12.0 g/Lµ با غلظت هموگلوبین نرمال تعیین شد . فقط دختران با کمبود آهن بدون کم خونی برای ثبت نام در آزمون واجد شرایط بودند . بعد از کسب رضایتنامه کتبی از دانش آموزان و والدین شان ، شرکت کنندگان واجد شرایط به طور رندومی در گروه درمان یا کنترل تخصیص یافتند . تخصیص توسط فهرست های اعداد رندومی بدست آمده از کامپیوتر با رضایت 4 مدرسه انجام شد . از شرکت کننده ها خواسته شد تا از هیچ مکمل ویتامین یا اهن در طول آزمایش استفاده نکنند . بعد از انتخاب رندومی ، عملکرد شناختی مبنا ارزیابی شد . تست های شناختی استاندارد توسط محققین آموزش دیده در مدارس شرکت کننده ها انجام شد ؛ 3 اندازه گیری از دقت و یک تست چند گزینه ای ازحافظه و یادگیری شفاهی استفاده شد . تست دقت معیار دقت شنیداری است ، که شرکت کننده ها به یک نوار از الفبا و اعداد گوش می دادند و از آنها خواسته می شد تا چیزهایی که شنیدند را بازگو کنند . تست چگونگی اعداد اشاره آزمون زمان دار دقت دیداری ، سرعت حرکت و کدگذاری سریع است که شرکت کننده ها اعداد را با توجه به علائم نوشتاری در بالای صفحه آزمون کپی می کردند و سپس این کار با گفتن ارقام توسط شرکت کننده ها تکرار می شد . تست دقت و بررسی دیداری یک تست زمان دار از بررسی دیداری ، کشف هدف و حذف است ، که شرکت کننده ها حروف ها و نشانه ها را که شبیه هدف هستند در جای مناسب قرار می دهند . تست یادگیری شفاهی هاپکینز یک تست 12 آیتمی یادگیری فهرست کلمات طبقه بندی شده به لحاظ معنایی با 3 آزمون یادآوری آزاد ، یک آزمون یادآوری تاخیری و تشخیص بله / خیر است . شرکت کننده ها فهرست مشابه از واژگان را 3 بار می خوانند و هر بار از آنها خواسته می شود تا واژه هایی را که به یاد می آورند را تکرار کنند ، 20 دقیقه بعد از آنها درخواست می شود که کلماتی را که به یاد می آورند باز گو کنند و 24 کلمه را بخوانند که شامل 12 واژه اصلی بعلاوه 12 واژه مرتبط و غیر مرتبط به لحاظ معنایی می باشد .شرکت کننده ها به طور رندومی با سولفات آهن یا دارونما به مدت 8 هفته تخصیص داده می شوند . 2 قرص 325 میلیگرمی از سولفات آهن که روزانه 2 بار تجویز می شود ؛ دوز روزانه 1300 میلیگرم برابر با 260 میلیگرم آهن عنصری روزانه است . قرص های اهن و دارونما به شکل ظاهری و مقدار مشابه هستند . دستیاران تحقیق از تخصیص درمان در سراسر تحقیق ناآگاهند ؛ دریافت کننده تا پایان بررسی ها از نتیجه آگاه نمی شود . ما از حد مطلوب به چندین روش مطمئنیم . دستیاران تحقیق یک دوز از درمان یا دارو نما را هر روز مدرسه توزیع کردند ؛ در پایان هفته و تعطیلات با دختران در خانه تماس گرفته می شد و به آنها یادآوری می شد تا قرص هایشان را بخورند . به علاوه، محققان به طور نزدیک با دختران و خانواده هایشان برای تشویق ادامه کار ، کنترل وضعیت و پرسیدن درباره ی تاثیرات جانبی ارتباط داشتند . هر هفته دختران قرص هایشان را می گرفتند و از آنها خواسته شد تا اگر دوزی را مصرف نکردند گزارش دهند .سرانجام،به شرکت کننده ها در مدرسه هدایایی کوچک داده شد . بعد از اتمام درمان ، تست های شناختی و هماتولوژیکی تکرار شد و شرکت کننده ها پرسشنامه هایی درباره ی تکالیف گروهی شان و تاثیرات جانبی و تغییرات شناختی و رفتاری در انرژی ، دقت ، حافظه ، روحیه و الگوی خواب را تکمیل کردند .ما تخمین زدیم که 70 شرکت کننده (35 در هر گروه ) برای تعیین تغییر انحراف استاندارد 0.5 در امتیازات تست شناختی توسط تست استودنت تی (α=0.05,β=0.1 ) مورد نیاز است . بررسی های هدف درمان با تست استودنت تی و رگرسیون خطی انجام شد ؛ سپس بررسی پیش پروتکل انجام شد .
تحقیق توسط موسسه تحقیق و ارزیابی مدارس دولتی شهر بالتیمور ، اتحادیه مدارس کلیسایی بالتیمور و کمیته تحقیقات کلینیکی موسسه پزشکی جونز هاپکینز تصویب شد .
نتایج : فرم های رضایت امضا شده برای تست های خون از 803 از حدود 2000 دانش آموز مونث بدست آمد که در 4 مدرسه ثبت نام کردند. (نمودار1).716 دختر متعاقباً برای کمبود آهن تست شدند . (87 نفر غایب بودند یا از ادامه تحقیق خودداری کردند ). از این 716 دختر ، 112 نفر (16%) کمبود آهن داشتند – 14 نفر آنمی کمبود آهن داشتند و 98 نفر آنمی نداشتند و بنابراین واجد شرایط ثبت نام در آزمون بودند . 17 نفر از 98 دختر با کمبود آهن بدون آنمی در آزمون شرکت نکردند . از 81 دختر که ثبت نام کردند ، 78 نفر(96%) آزمایش را کامل کردند. 5 دختر (3 کنترل ، 2 درمان ) در طول این اقدام آنمی شان افزایش یافت . بنابراین 73 دختر در بررسی های پیش پروتکل نهایی شرکت داشتند . هر دو گروه به خوبی در توزیع قومی ، میانگین سن و مدرسه انطباق داشتند . (جدول 1) .اندازه گیری شناختی و هماتولوژیکی مبنا در هر دو گروه در شروع درمان مشابه بودند . بعد از 8 هفته مداخله ، گروه درمان به طور چشمگیری میانگین غلظت سرم فریتین بیشتری نسبت به گروه کنترل داشت . (18.2 ( انحراف استاندارد 12.6) در مقابل 3.5 (6.6) g/Lµ ، p<0.001 ؛ جدول 2 ) . به طور مشابه ، دخترانی که آهن دریافت کردند به طور چشمگیری میانگین غلظت هموگلوبین بیشتر از گروه کنترل داشت . (13.5 (0.8) در مقابل 12.7 (0.7) g/dL ، p<0.001 ) .
بررسی عامل تست های شناختی 4 عامل مجزا را نشان داد ؛ بنابراین ، هر تست به طور جداگانه بررسی شد . ما از بررسی رگرسیون خطی چندگانه برای ارزیابی تاثیر درمان آهن بر امتیازات تست شناختی بعد از درمان ، بعد از انطباق برای امتیازات مبنا استفاده کردیم . ( جدول 3 ) . درمان آهن هیچ تاثیر چشمگیری بر امتیازات BTA,SDMT یا VSAT نداشت . اگرچه ، در امتیاز کلی یادآوری HVLT ( حاصلجمع 3 آزمون ) ، دخترانی که آهن دریافت کردند بهبود چشمگیری در مقایسه با اول و آخر درمان با گروه کنترل داشتند . (P<0.02 ) . عملکرد مبنا بر HVLT برای 93% از متغیرها در امتیازات بعد از درمان حساب شد ، در حالیکه شرایط درمان برای بقیه افراد بررسی شد . اگرچه ، هیچ تفاوت چشمگیری بین گروهها در مولفه های دیگر HVLT وجود نداشت . ( یادآوری تاخیری ، تشخیص بله / خیر ) . به استثنای یک نفر ، بررسی افراد دیگر هیچ انحرافی از رابطه ی خطی فرضیات رگرسیون خطی ، واریانس ثابت و توزیع نرمال نشان داده نشد . بعد از مطابقت با امتیازات اولیه ، رابطه بین تغییر در سرم فریتین و امتیاز بعد از درمان بر HVLT 0.21 بود . (P=0.04 ) . ما امتیازات قبل و بعد از درمان در هر آزمون HVLT را برای ارزیابی تفاوت های تعیین شده بین گروهها را در امتیازات کلی HVLT بررسی کردیم . حاصلجمع 3 آزمون یادگیری HVLT امتیاز کلی HVLT است . ( حداکثر امتیاز 36 ) . ما از ANOVA برای بررسی منحنی یادگیری HVLT با تخصیص گروهها ( درمان یا کنترل ) ، جلسه ( اول ، بعد از درمان ) و آزمون ( 3 آزمون یادآوری آزاد ؛ نمودار 2 ) استفاده کردیم . در خط مبنا ، هر دو گروه منحنی های یادگیری مشابهی داشتند . کل دختر ها بیشتر واژه ها را در هر آزمون پی در پی را به یاد آوردند (273.70 = F2,142 ، P<0.001 ) بدون هیچ تفاوتی بین گروهها . اگرچه هر دو گروه بعد از مداخله بهتر عمل کردند (F1,171=6.30 , P<0.02 ) ، دخترانی که آهن دریافت کردند واژه های بیشتری در هر آزمون پی در پی نسبت به گروه کنترل را به یاد آوردند . اگرچه، تکلیف پی در پی در گروه گروه تاثیر چشمگیری نداشت . (F1,171=2.67 , P=0.106 ) . اقدام 3 روشی گروه با آزمون پی در پی چندان قابل توجه نبود . ( F2,142 P=0.85 ).
65 نفر از 73 نفر برای تکمیل پرسشنامه بعد از مداخله در باره ی تاثیرات جانبی ، تغییرات شناختی و رفتاری افراد در دسترس بودند . ( جدول 4 ) . کور کردن تخصیص گروه موفقیت آمیز بود . هیچ تفاوت چشمگیری بین گروهها وجود نداشت وقتی که از دختران پرسیده می شد که آیا آهن دریافت کرده اند یا دارو نما : 21 دختر ( 62 % ) در گروه درمان و 14 دختر ( 45%) در گروه کنترل به درستی گروهشان را حدس زدند . ( P=0.18 ) .بررسی بازگشتی هیچ ارتباطی بین عملکرد شناختی نشان نداد . به طور کلی ، هر دو گروه بسامد مشابه از تاثیرات جانبی نشان دادند : درد شکمی (26%) ، یبوست (4%) ، اسهال (6%) ، سر درد (20%) ، تهوع (19%) .
اگرچه ، تغییرات رنگ ادرارگزارش شده در دختران تحت درمان آهن به طور چشمگیری بیشتر از دختران در گروه کنترل بود . (22 (65%) در مقابل 3 (10%) ، p<0.001 ). داده ها درباره ی تغییرات رفتاری افراد برای اهداف تحلیلی به تعداد کوچکی از شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شد . (خوب / عالی یا هیچکدام / بد / ضعیف ) هیچ تفوت چشمگیری در انرژی ، روحیه یا دقت نیافتیم ؛ تعداد کمی از دخترانی که آهن دریافت کرده بودند بهبود کمی در حافظه نسبت به دختران گروه کنترل داشتند . ( 7 (21%) در مقابل 3 (10%) ، p=0.20 ) .
مباحث
یافته ها نشان می دهد که ، حتی در فقدان آنمی ، مکمل آهن برخی جنبه های عملکرد شناختی در دختران نوجوان با کمبود آهن را بهبود می دهد . تاثیر مثبت مکمل آهن بر یادگیری شفاهی و حافظه در بررسی های هدف درمان و پیش پروتکل نشان داده شده است . یافته های ما در باره ی دختران نوجوان منطبق با تحقیقات قبلی درباره ی نوزادان و کودکانی است که تاثیر منفی بر رشد زبانی آنها داشت . اگرچه کل ویژگی های شناختی حائز اهمیت هستند . حافظه و یادگیری شفاهی به ویژه در عملکرد آموزشی حائز اهمیت است . تاثیر درمان اهن بر یادگیری ، نشان داده شده توسط افزایش امتیازات HVLT از گروه درمان ، پرسش هایی دربا ره ی تاثیرات کلی کمبود اهن بر شناخت مطرح کرد . اگرچه تفاوت چشمگیری بین گروهها در امتیازات کلی HVLT وجود داشت ، تفاوت در آزمون ها چندان چشمگیر نبود . این یافته ها به دلیل تعداد کم شرکت کننده ها می باشد ، زیرا تحقیق ما برای تعیین تغییرات چشمگیر بر امتیازات کلی تست شناختی نسبت به امتیازات تست های فرعی آزمون طراحی شده است . اگرچه مکانیسم های غیر مهم که کمبود آهن در عملکرد مغز تغییر می دهد به طور کامل مشخص نشده است ، تئوری های مختلفی پیشنهاد شده است . مدل های حیوانی نشان داد که کمبود آهن مربوط به تغییرات در : سنتز ناقل عصبی ، مقدار جذب و انحطاط است ؛ عملکرد میتوکندری ؛ رسوب آهن مغز ؛ سنتز پروتئین ؛ و کاهش اکسایش و انتقال الکترون . تحقیقات کم کلینیکی برای اعتبار بخشیدن به چنین مدل های حیوانی انجام شده است . اگرچه ، یک تحقیق رابطه ی بین غلظت فریتین و عدم تقارن الکتروانسفالوگرافی (دستگاه ثبت امواج الکتریکى مغز بوسیله برق) و تغییرات مشاده شده دیگر در کاته کولامین ادراری در کودکان کمبود آهن است ، که بعد از درمان با آهن به حالت نرمال برگشتند . به طور آشکار ، رابطه ی بین وضعیت آهن و شناخت پیچیده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است . یک تحقیق بر تاثیرات کمبود آهن در فقدان آنمی در گروه دختران نوجوان انجام شد . بیش از 60% دختران آنمی فقر آهن شان در طول تحقیق افزایش یافت . هیچیک ازاین دختران در شروع تحقیق آنمی نداشتند . اگرچه ، در گروه درمان ،درمان آهن میانگین غلظت هموگلوبین و میانگین حجم سلولی را افزایش داد ، در حالیکه در گروه کنترل میانگین غلظت هموگلوبین کاهش یافت ، که نشان می دهد برخی دختران درجه ای از کمبود آهن بیوشیمیایی دارند .محدودیت های روش شناسی تحقیق ما باید در نظر گرفته شود . فریتین تنها معیار وضعیت آهن در تحقیق ما بود . بررسی های آماری اولیه از تخصیص گروهها بود نه از تغییرات سرم فریتین ، زیرا غلظت سرم فریتین در وهله ی بعد می تواند عفونت و التهاب را افزایش دهد . یک رابطه ی خطی بین وضعیت آهن و عملکرد شناختی مشاهده شد . در مقابل ، فوردی و بنتون غلظت فروگلوبین را در مردان و زنان جوان اندازه گیری کرد و هیچ تفاوتی بین وضعیت آهن کم و عملکرد روانشاختی یافت نکردند . یک توضیح قابل قبول برای این یافته های متضاد تاثیر کمبود آهن بر عملکرد شناختی است که ممکن است دقیق و ماهرانه باشد . ما هیچ تحقیقی درباره ی تفاوت های اولیه در عملکرد شناختی بین نوجوانان نرمال و کمبود آهن انجام ندادیم .
درمان آهن هیچ تاثیری سه آزمون دقت نداشت . تحقیقات قبلی نشان دادند که کمبود آهن تاثیر زیان آور بر دقت دارد ، اما مشخص نیست که چرا تحقیق ما این تاثیر را نشان نداد . شاید معیارهایی که ما استفاده کردیم به اندازه کافی برای تعیین تغییرات در توجه حساس نبود . برای مثال ، امتیازات میانگین اولیه بر BTA در یا حدود 100% امتیازات تست در هر دو گروه بود ؛ این حد تاثیر توانایی BTA برای تشخیص تغییرات در دقت بین گروهها را محدود می کند . ما تاثیرات مکمل آهن بر تست های شناختی استاندارد شده را ارزیابی کردیم ؛ تحقیقات بیشتر برای ارزیابی مورد نیاز است که آیا چنین تاثیرات شناختی محدود به معیارهای روانشناسى عصب شناختى و همچنین بر عملکرد آموزشی می باشد یا خیر . اگرچه ترکیبات سرشار از آهن و غلات وضعیت آهن کودکان و نوزادان را بهبود داد ، زنان جوان در خطر بالای کمبود آهن و آنمی باقی ماندند – شیوع کمبود آهن در این افراد بیش از 15% بود . این تحقیق نشان می دهد که ، حتی در فقدان آنمی ، مکمل آهن یادگیری شفاهی و حافظه در بین دختران نوجوان را بهبود می دهد . که نشان می دهد بررسی های بیشتر تاثیرات غیر هماتولوژیکی کمبود آهن مورد نیاز است .
10