تارا فایل

تحقیق رندومی تاثیرات شناختی مکمل آهن در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی


تحقیق رندومی تاثیرات شناختی مکمل آهن در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی
خلاصه
پیش زمینه : بیش از 25% دختران نوجوان در ایالت متحده کمبود آهن دارند . این آزمایش کلینیکی تحت کنترل دارونما و دوسویه کور تاثیرات مکمل آهن بر عملکرد شناختی در دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی را بررسی می کند .
متد ها : 716 دختر در 4 دبیرستان بالتیمور برای بررسی کمبود آهن بدون کم خونی ثبت نام کردند.( سرم فریتین ≤ 12g/Lµ با هموگلوبین نرمال ). 98 دختر ( 13.7 %) کمبود آهن بدون آنمی داشتند که از این تعداد 81 نفر در این آزمایش ثبت نام کردند . شرکت کننده ها به طور رندومی به مدت 8 هفته برای سولفات آهن دهانی ( 650 میلیگرم دو بار در روز ) و یا دارونما تخصیص یافتند . تاثیر درمان آهن با پرسش نامه و تست های شناختی و هماتولوژیکی ارزیابی شد . که قبل از شروع درمان و بعد از اعمال درمان انجام شد . ما 4 آزمون تمرکز و توجه را برای اندازه گیری عملکرد شناختی به کار بردیم . بررسی با هدف درمان و قبل از پروتکل انجام شد .
یافته ها : از 81 دختر ثبت نام کرده با کمبود آهن بدون آنمی، 78 دختر (96%) تحقیق را کامل کردند . 5 دختر ( 3 کنترل ، 2 درمان ) در طول تحقیق آنمی شان افزایش یافت و از تحقیق محروم شدند . بنابراین ، 73 دختر در بررسی پروتکل شرکت داشتند . توزیع نژادی ، میانگین سن ، غلظت سرم فریتین ، غلظت هموگلوبین و امتیازات تست شناختی گروهها در خط مبنا به طور چشمگیری متفاوت نبود . ( فرق چندانی نداشت ) .اندازه گیری های هماتولوژیکی بعد از مداخله درباره ی وضعیت آهن به طور چشمگیری در گروه درمان بهبود یافت . (سرم فریتین 27.3 در مقابل 12.1 g/Lµ و p<0.001 ) .بررسی بازگشتی نشان داد که دخترانی که آهن دریافت کردند در تست یادگیری شفاهی و حافظه نسبت به دختران گروه کنترل بهتر عمل کردند . (p<0.02 ).
تفسیر : در این جمعیت شهری از دختران نوجوان با کمبود آهن بدون آنمی ، مکمل آهن حافظه و یادگیری شفاهی را بهبود داد .
مقدمه :
کمبود اهن رایج ترین اختلال تغذیه ای است که بر حدود 20% از جمعیت جهان تاثیر گذاشته است . این اختلال محدود به کشور های در حال توسعه نیست و علت اصلی آنمی در ایالت متحده آمریکا محسوب می شود . کمبود آهن یک حالت سیستمیک است ، که اکثراً عواقب غیر هماتولوژیکی دارد : به استقامت فیزیکی ، توانایی کار ، رشد و بلوغ کودک آسیب می رساند و عملکرد ایمنی را کاهش می دهد . بنابراین تحقیقات اولیه اوسکی و هونیگ ، اکثر تحقیقات بر تاثیرات شناختی کمبود آهن بر کودکان و نوزادان تمرکز داشت . چندین تحقیق نشان داد که کمبود آهن موجب تغییرات در امتیازات تست تغییر در رفتار و کاهش رشد در کودکی شد . مدل های حیوانی چندین مکانیسم را نشان داد که کمبود آهن بر شناخت تاثیر دارد : که شامل تغییرات درتوزیع و مقدار اهن مغز و در عملکرد انتقال دهنده عصبی بود . ذخیره اهن بدن ، از جمله آهن سیستم عصبی مرکزی ، کاهش قبل از تولید سلول خون قرمز تحت تاثیر کمبود اهن است . تغییرات در رفتار و شناخت بستگی به غلظت هموگلوبین دارد ؛ برای مثال ،ویار یک نمود آشکار کمبود اهن در افرادی است که بعد از شروع درمان اهن بهبود یافتند . به علاوه ، افرادی که برای آنمی کمبود اهن ، آهن دریافت کردند گزارش داده شد که معمولاً قبل از بهبود شاخصه های هموگلوبینی ، حافظه ، دقت ، روحیه و انرژی شان بهبود یافت . کاهش ذخایر آهن مغز به فعالیت آنزیم های وابسته به آهن مورد نیاز برای سنتز ، عملکرد و انحطاط ناقل های عصبی از جمله دوپامین ، سروتونین و نورآدرنالین آسیب می رساند . در طول 10 سال گذشته ، افزایش مصرف ترکیبات و غلات غنی از آهن وضعیت آهن کودکان را بهبود داده و شیوع آنمی کمبود آهن را کاهش داده است . اگرچه ، دختران نوجوان و زنان جوان هنوز در خطر بالای افزایش کمبود آهن هستند به دلیل افزایش نیاز آهن در طول دوران بلوغ ، کاهش وابسته به دوران قاعدگی و جذب محدود آهن رژیم غذایی .تخمین شیوع کمبود اهن در دختران نوجوان در محدوده ی 9% تا 40% است که بستگی به افراد مطالعه شده و معیارهای به کار رفته برای تشخیص کمبود آهن دارد . تحقیق و بررسی تغذیه و سلامتی ملی (80-1976) دریافتند که 14.2% دختران نوجوان در ایالت متحده کمبود آهن دارند . عارضه غیر هماتولوژیکی کمبودآهن در نوجوانان هنوز مشخص نشده است . یک تحقیق توسط گورنر و همکارانش درباره ی زنان جوان باردار عملکرد بهتر در تست های روان سنجی درمان شده با آهن نسبت به گرول کنترل را مشاهده کردند . بالین و همکارانش دریافتند که دختران نوجوان تحت درمان آهن کاهش بی میلی و بهبود روحیه و توانایی تمرکز را نشان دادند . اکثر تحقیقات تاثیرات سیستمیک کمبود آهن بر افراد با آنمی کمبود آهن تمرکز دارد . وب و اوسکی مشاهده کردند که دانش آموزان دارای آنمی امتیازات کمتری در تست موفقیت علمی استاندارد نسبت به دانش آموزان بدون آنمی بدست آوردند . بنابراین درک بهتر تاثیرات شناختی کمبود آهن در فقدان آنمی به ویژه به دلیل نسبت بالای این وضعیت در دختران جوان حائز اهمیت است .
هدف اصلی این آزمون تحت کنترل دارونما ، دو سویه کور و رندومی بررسی تاثیرات مکمل آهن بر دقت ، حافظه و یادگیری در دختران نوجوان کمبود آهن بدون آنمی است .
متد ها
این تحقیق بر اساس دو دبیرستان دولتی و دو دبیرستان کاتولیک خصوصی در بالتیمور ، مریلند ، ایالت متحده آمریکا انجام شد . در طول ماههای آگوست و سپتامبر در سال 1993 ،از دخترانی که در 4 مدرسه ثبت نام کردند خواسته شد (سن 13 تا 18 ساله ) تا اگر مایلند به طور داوطلبانه در تحقیق مربوط به کمبود آهن شرکت کنند ، که شامل آزمایش خون کامل و اندازه گیری غلظت سرم فریتنین بود . یک نامه توضیحی همراه با فرم رضایت نامه به کل دختران شرکت کننده فرستاده شد . رضایت نامه کتبی از اولیا برای شرکت فرزندانشان در تحقیق الزامی بود .
دانش آموزان پرسشنامه تاریخچه پزشکی را قبل از نمونه گیری خون کامل کردند . غلظت هموگلوبین از آزمایش خون کامل بدست آمد و سرم فریتین توسط ایمنی سنجی نور افشانی شیمیایی اندازه گیری شد . کل تست های آزمایشگاهی در آزمایشگاه کلینیکی بیچام اسمیت کلین انجام شد . ما از مقادیر منطبق با سن و نژاد برای هموگلوبین و سرم فریتین استفاده کردیم . دختران به صورت گروه نرمال (بدون کمبود آهن ) ، کمبود آهن بدون آنمی یا آنمی طبقه بندی شدند. آنمی به صورت غلظت هموگلوبین کمتر از 11.5g/dL برای دختران آمریکایی آفریقایی یا کمتر از 12.0 g/dL برای دختران سفید پوست تعیین شد . کمبود آهن بدون آنمی به صورت غلظت سرم فریتین کمتر از 12.0 g/Lµ با غلظت هموگلوبین نرمال تعیین شد . فقط دختران با کمبود آهن بدون کم خونی برای ثبت نام در آزمون واجد شرایط بودند . بعد از کسب رضایتنامه کتبی از دانش آموزان و والدین شان ، شرکت کنندگان واجد شرایط به طور رندومی در گروه درمان یا کنترل تخصیص یافتند . تخصیص توسط فهرست های اعداد رندومی بدست آمده از کامپیوتر با رضایت 4 مدرسه انجام شد . از شرکت کننده ها خواسته شد تا از هیچ مکمل ویتامین یا اهن در طول آزمایش استفاده نکنند . بعد از انتخاب رندومی ، عملکرد شناختی مبنا ارزیابی شد . تست های شناختی استاندارد توسط محققین آموزش دیده در مدارس شرکت کننده ها انجام شد ؛ 3 اندازه گیری از دقت و یک تست چند گزینه ای ازحافظه و یادگیری شفاهی استفاده شد . تست دقت معیار دقت شنیداری است ، که شرکت کننده ها به یک نوار از الفبا و اعداد گوش می دادند و از آنها خواسته می شد تا چیزهایی که شنیدند را بازگو کنند . تست چگونگی اعداد اشاره آزمون زمان دار دقت دیداری ، سرعت حرکت و کدگذاری سریع است که شرکت کننده ها اعداد را با توجه به علائم نوشتاری در بالای صفحه آزمون کپی می کردند و سپس این کار با گفتن ارقام توسط شرکت کننده ها تکرار می شد . تست دقت و بررسی دیداری یک تست زمان دار از بررسی دیداری ، کشف هدف و حذف است ، که شرکت کننده ها حروف ها و نشانه ها را که شبیه هدف هستند در جای مناسب قرار می دهند . تست یادگیری شفاهی هاپکینز یک تست 12 آیتمی یادگیری فهرست کلمات طبقه بندی شده به لحاظ معنایی با 3 آزمون یادآوری آزاد ، یک آزمون یادآوری تاخیری و تشخیص بله / خیر است . شرکت کننده ها فهرست مشابه از واژگان را 3 بار می خوانند و هر بار از آنها خواسته می شود تا واژه هایی را که به یاد می آورند را تکرار کنند ، 20 دقیقه بعد از آنها درخواست می شود که کلماتی را که به یاد می آورند باز گو کنند و 24 کلمه را بخوانند که شامل 12 واژه اصلی بعلاوه 12 واژه مرتبط و غیر مرتبط به لحاظ معنایی می باشد .شرکت کننده ها به طور رندومی با سولفات آهن یا دارونما به مدت 8 هفته تخصیص داده می شوند . 2 قرص 325 میلیگرمی از سولفات آهن که روزانه 2 بار تجویز می شود ؛ دوز روزانه 1300 میلیگرم برابر با 260 میلیگرم آهن عنصری روزانه است . قرص های اهن و دارونما به شکل ظاهری و مقدار مشابه هستند . دستیاران تحقیق از تخصیص درمان در سراسر تحقیق ناآگاهند ؛ دریافت کننده تا پایان بررسی ها از نتیجه آگاه نمی شود . ما از حد مطلوب به چندین روش مطمئنیم . دستیاران تحقیق یک دوز از درمان یا دارو نما را هر روز مدرسه توزیع کردند ؛ در پایان هفته و تعطیلات با دختران در خانه تماس گرفته می شد و به آنها یادآوری می شد تا قرص هایشان را بخورند . به علاوه، محققان به طور نزدیک با دختران و خانواده هایشان برای تشویق ادامه کار ، کنترل وضعیت و پرسیدن درباره ی تاثیرات جانبی ارتباط داشتند . هر هفته دختران قرص هایشان را می گرفتند و از آنها خواسته شد تا اگر دوزی را مصرف نکردند گزارش دهند .سرانجام،به شرکت کننده ها در مدرسه هدایایی کوچک داده شد . بعد از اتمام درمان ، تست های شناختی و هماتولوژیکی تکرار شد و شرکت کننده ها پرسشنامه هایی درباره ی تکالیف گروهی شان و تاثیرات جانبی و تغییرات شناختی و رفتاری در انرژی ، دقت ، حافظه ، روحیه و الگوی خواب را تکمیل کردند .ما تخمین زدیم که 70 شرکت کننده (35 در هر گروه ) برای تعیین تغییر انحراف استاندارد 0.5 در امتیازات تست شناختی توسط تست استودنت تی (α=0.05,β=0.1 ) مورد نیاز است . بررسی های هدف درمان با تست استودنت تی و رگرسیون خطی انجام شد ؛ سپس بررسی پیش پروتکل انجام شد .
تحقیق توسط موسسه تحقیق و ارزیابی مدارس دولتی شهر بالتیمور ، اتحادیه مدارس کلیسایی بالتیمور و کمیته تحقیقات کلینیکی موسسه پزشکی جونز هاپکینز تصویب شد .
نتایج : فرم های رضایت امضا شده برای تست های خون از 803 از حدود 2000 دانش آموز مونث بدست آمد که در 4 مدرسه ثبت نام کردند. (نمودار1).716 دختر متعاقباً برای کمبود آهن تست شدند . (87 نفر غایب بودند یا از ادامه تحقیق خودداری کردند ). از این 716 دختر ، 112 نفر (16%) کمبود آهن داشتند – 14 نفر آنمی کمبود آهن داشتند و 98 نفر آنمی نداشتند و بنابراین واجد شرایط ثبت نام در آزمون بودند . 17 نفر از 98 دختر با کمبود آهن بدون آنمی در آزمون شرکت نکردند . از 81 دختر که ثبت نام کردند ، 78 نفر(96%) آزمایش را کامل کردند. 5 دختر (3 کنترل ، 2 درمان ) در طول این اقدام آنمی شان افزایش یافت . بنابراین 73 دختر در بررسی های پیش پروتکل نهایی شرکت داشتند . هر دو گروه به خوبی در توزیع قومی ، میانگین سن و مدرسه انطباق داشتند . (جدول 1) .اندازه گیری شناختی و هماتولوژیکی مبنا در هر دو گروه در شروع درمان مشابه بودند . بعد از 8 هفته مداخله ، گروه درمان به طور چشمگیری میانگین غلظت سرم فریتین بیشتری نسبت به گروه کنترل داشت . (18.2 ( انحراف استاندارد 12.6) در مقابل 3.5 (6.6) g/Lµ ، p<0.001 ؛ جدول 2 ) . به طور مشابه ، دخترانی که آهن دریافت کردند به طور چشمگیری میانگین غلظت هموگلوبین بیشتر از گروه کنترل داشت . (13.5 (0.8) در مقابل 12.7 (0.7) g/dL ، p<0.001 ) .
بررسی عامل تست های شناختی 4 عامل مجزا را نشان داد ؛ بنابراین ، هر تست به طور جداگانه بررسی شد . ما از بررسی رگرسیون خطی چندگانه برای ارزیابی تاثیر درمان آهن بر امتیازات تست شناختی بعد از درمان ، بعد از انطباق برای امتیازات مبنا استفاده کردیم . ( جدول 3 ) . درمان آهن هیچ تاثیر چشمگیری بر امتیازات BTA,SDMT یا VSAT نداشت . اگرچه ، در امتیاز کلی یادآوری HVLT ( حاصلجمع 3 آزمون ) ، دخترانی که آهن دریافت کردند بهبود چشمگیری در مقایسه با اول و آخر درمان با گروه کنترل داشتند . (P<0.02 ) . عملکرد مبنا بر HVLT برای 93% از متغیرها در امتیازات بعد از درمان حساب شد ، در حالیکه شرایط درمان برای بقیه افراد بررسی شد . اگرچه ، هیچ تفاوت چشمگیری بین گروهها در مولفه های دیگر HVLT وجود نداشت . ( یادآوری تاخیری ، تشخیص بله / خیر ) . به استثنای یک نفر ، بررسی افراد دیگر هیچ انحرافی از رابطه ی خطی فرضیات رگرسیون خطی ، واریانس ثابت و توزیع نرمال نشان داده نشد . بعد از مطابقت با امتیازات اولیه ، رابطه بین تغییر در سرم فریتین و امتیاز بعد از درمان بر HVLT 0.21 بود . (P=0.04 ) . ما امتیازات قبل و بعد از درمان در هر آزمون HVLT را برای ارزیابی تفاوت های تعیین شده بین گروهها را در امتیازات کلی HVLT بررسی کردیم . حاصلجمع 3 آزمون یادگیری HVLT امتیاز کلی HVLT است . ( حداکثر امتیاز 36 ) . ما از ANOVA برای بررسی منحنی یادگیری HVLT با تخصیص گروهها ( درمان یا کنترل ) ، جلسه ( اول ، بعد از درمان ) و آزمون ( 3 آزمون یادآوری آزاد ؛ نمودار 2 ) استفاده کردیم . در خط مبنا ، هر دو گروه منحنی های یادگیری مشابهی داشتند . کل دختر ها بیشتر واژه ها را در هر آزمون پی در پی را به یاد آوردند (273.70 = F2,142 ، P<0.001 ) بدون هیچ تفاوتی بین گروهها . اگرچه هر دو گروه بعد از مداخله بهتر عمل کردند (F1,171=6.30 , P<0.02 ) ، دخترانی که آهن دریافت کردند واژه های بیشتری در هر آزمون پی در پی نسبت به گروه کنترل را به یاد آوردند . اگرچه، تکلیف پی در پی در گروه گروه تاثیر چشمگیری نداشت . (F1,171=2.67 , P=0.106 ) . اقدام 3 روشی گروه با آزمون پی در پی چندان قابل توجه نبود . ( F2,142 P=0.85 ).
65 نفر از 73 نفر برای تکمیل پرسشنامه بعد از مداخله در باره ی تاثیرات جانبی ، تغییرات شناختی و رفتاری افراد در دسترس بودند . ( جدول 4 ) . کور کردن تخصیص گروه موفقیت آمیز بود . هیچ تفاوت چشمگیری بین گروهها وجود نداشت وقتی که از دختران پرسیده می شد که آیا آهن دریافت کرده اند یا دارو نما : 21 دختر ( 62 % ) در گروه درمان و 14 دختر ( 45%) در گروه کنترل به درستی گروهشان را حدس زدند . ( P=0.18 ) .بررسی بازگشتی هیچ ارتباطی بین عملکرد شناختی نشان نداد . به طور کلی ، هر دو گروه بسامد مشابه از تاثیرات جانبی نشان دادند : درد شکمی (26%) ، یبوست (4%) ، اسهال (6%) ، سر درد (20%) ، تهوع (19%) .
اگرچه ، تغییرات رنگ ادرارگزارش شده در دختران تحت درمان آهن به طور چشمگیری بیشتر از دختران در گروه کنترل بود . (22 (65%) در مقابل 3 (10%) ، p<0.001 ). داده ها درباره ی تغییرات رفتاری افراد برای اهداف تحلیلی به تعداد کوچکی از شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شد . (خوب / عالی یا هیچکدام / بد / ضعیف ) هیچ تفوت چشمگیری در انرژی ، روحیه یا دقت نیافتیم ؛ تعداد کمی از دخترانی که آهن دریافت کرده بودند بهبود کمی در حافظه نسبت به دختران گروه کنترل داشتند . ( 7 (21%) در مقابل 3 (10%) ، p=0.20 ) .
مباحث
یافته ها نشان می دهد که ، حتی در فقدان آنمی ، مکمل آهن برخی جنبه های عملکرد شناختی در دختران نوجوان با کمبود آهن را بهبود می دهد . تاثیر مثبت مکمل آهن بر یادگیری شفاهی و حافظه در بررسی های هدف درمان و پیش پروتکل نشان داده شده است . یافته های ما در باره ی دختران نوجوان منطبق با تحقیقات قبلی درباره ی نوزادان و کودکانی است که تاثیر منفی بر رشد زبانی آنها داشت . اگرچه کل ویژگی های شناختی حائز اهمیت هستند . حافظه و یادگیری شفاهی به ویژه در عملکرد آموزشی حائز اهمیت است . تاثیر درمان اهن بر یادگیری ، نشان داده شده توسط افزایش امتیازات HVLT از گروه درمان ، پرسش هایی دربا ره ی تاثیرات کلی کمبود اهن بر شناخت مطرح کرد . اگرچه تفاوت چشمگیری بین گروهها در امتیازات کلی HVLT وجود داشت ، تفاوت در آزمون ها چندان چشمگیر نبود . این یافته ها به دلیل تعداد کم شرکت کننده ها می باشد ، زیرا تحقیق ما برای تعیین تغییرات چشمگیر بر امتیازات کلی تست شناختی نسبت به امتیازات تست های فرعی آزمون طراحی شده است . اگرچه مکانیسم های غیر مهم که کمبود آهن در عملکرد مغز تغییر می دهد به طور کامل مشخص نشده است ، تئوری های مختلفی پیشنهاد شده است . مدل های حیوانی نشان داد که کمبود آهن مربوط به تغییرات در : سنتز ناقل عصبی ، مقدار جذب و انحطاط است ؛ عملکرد میتوکندری ؛ رسوب آهن مغز ؛ سنتز پروتئین ؛ و کاهش اکسایش و انتقال الکترون . تحقیقات کم کلینیکی برای اعتبار بخشیدن به چنین مدل های حیوانی انجام شده است . اگرچه ، یک تحقیق رابطه ی بین غلظت فریتین و عدم تقارن الکتروانسفالوگرافی (دستگاه ثبت امواج الکتریکى مغز بوسیله برق) و تغییرات مشاده شده دیگر در کاته کولامین ادراری در کودکان کمبود آهن است ، که بعد از درمان با آهن به حالت نرمال برگشتند . به طور آشکار ، رابطه ی بین وضعیت آهن و شناخت پیچیده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است . یک تحقیق بر تاثیرات کمبود آهن در فقدان آنمی در گروه دختران نوجوان انجام شد . بیش از 60% دختران آنمی فقر آهن شان در طول تحقیق افزایش یافت . هیچیک ازاین دختران در شروع تحقیق آنمی نداشتند . اگرچه ، در گروه درمان ،درمان آهن میانگین غلظت هموگلوبین و میانگین حجم سلولی را افزایش داد ، در حالیکه در گروه کنترل میانگین غلظت هموگلوبین کاهش یافت ، که نشان می دهد برخی دختران درجه ای از کمبود آهن بیوشیمیایی دارند .محدودیت های روش شناسی تحقیق ما باید در نظر گرفته شود . فریتین تنها معیار وضعیت آهن در تحقیق ما بود . بررسی های آماری اولیه از تخصیص گروهها بود نه از تغییرات سرم فریتین ، زیرا غلظت سرم فریتین در وهله ی بعد می تواند عفونت و التهاب را افزایش دهد . یک رابطه ی خطی بین وضعیت آهن و عملکرد شناختی مشاهده شد . در مقابل ، فوردی و بنتون غلظت فروگلوبین را در مردان و زنان جوان اندازه گیری کرد و هیچ تفاوتی بین وضعیت آهن کم و عملکرد روانشاختی یافت نکردند . یک توضیح قابل قبول برای این یافته های متضاد تاثیر کمبود آهن بر عملکرد شناختی است که ممکن است دقیق و ماهرانه باشد . ما هیچ تحقیقی درباره ی تفاوت های اولیه در عملکرد شناختی بین نوجوانان نرمال و کمبود آهن انجام ندادیم .
درمان آهن هیچ تاثیری سه آزمون دقت نداشت . تحقیقات قبلی نشان دادند که کمبود آهن تاثیر زیان آور بر دقت دارد ، اما مشخص نیست که چرا تحقیق ما این تاثیر را نشان نداد . شاید معیارهایی که ما استفاده کردیم به اندازه کافی برای تعیین تغییرات در توجه حساس نبود . برای مثال ، امتیازات میانگین اولیه بر BTA در یا حدود 100% امتیازات تست در هر دو گروه بود ؛ این حد تاثیر توانایی BTA برای تشخیص تغییرات در دقت بین گروهها را محدود می کند . ما تاثیرات مکمل آهن بر تست های شناختی استاندارد شده را ارزیابی کردیم ؛ تحقیقات بیشتر برای ارزیابی مورد نیاز است که آیا چنین تاثیرات شناختی محدود به معیارهای روانشناسى عصب شناختى و همچنین بر عملکرد آموزشی می باشد یا خیر . اگرچه ترکیبات سرشار از آهن و غلات وضعیت آهن کودکان و نوزادان را بهبود داد ، زنان جوان در خطر بالای کمبود آهن و آنمی باقی ماندند – شیوع کمبود آهن در این افراد بیش از 15% بود . این تحقیق نشان می دهد که ، حتی در فقدان آنمی ، مکمل آهن یادگیری شفاهی و حافظه در بین دختران نوجوان را بهبود می دهد . که نشان می دهد بررسی های بیشتر تاثیرات غیر هماتولوژیکی کمبود آهن مورد نیاز است .

10


تعداد صفحات : حجم فایل:35 کیلوبایت | فرمت فایل : WORDx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود