تجارت الکترونیک و بازارهای مجازی
تارنمای جهان گستر World Wide Web
1990: تیم بِرنِر لی (اولین وب سرور)
1991: راه اندازی اولین وب سرور برای استفاده تجاری
1994: بانکداری الکترونیک
1994: پیتزا هات
1995: amazon.com
1995: ebay.com
اندازه وب جهانی
طبق آمار 13 اکتبر 2013 (امروز 21 مهر 1392)
اندازه وب جهانی = 3.69 میلیارد صفحه وب
منبع: http://www.worldwidewebsize.com
تعداد وب سایت در جهان
طبق آمار اکتبر2013 (مهر ماه 1392)
تعداد وب سایت در جهان = 767,234,152
منبع: http://www.netcraft.com
سرانه جهانی وب سایت
طبق آمار اکتبر2012
تعداد وب سایت در جهان = 625,329,303
جمعیت کاربران فعال اینترنت = 2,405,518,376
منابع:
http://www.netcraft.com
http://www.internetworldstats.com
از هر 4 نفر کاربر فعال اینترنت،
1 نفر صاحب وب سایت است.
تجارت الکترونیک (eCommerce)
تجارت الکترونیک (Electronic Commerce) صنعتی است که فرآیند خرید و فروش کالا و خدمات در آن از طریق سیستم های الکترونیک نظیر اینترنت و سایر شبکه های رایانه ای انجام می شود.
فناوری تجارت الکترونیک
تجارت همراه (Mobile Commerce)
انتقال وجه الکترونیک (Electronic Funds Transfer)
مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management)
بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing)
پردازش آنلاین تراکنش های مالی (Online Transaction Processing)
تبادل الکترونیک داده (Electronic Data Interchange)
سیستم های مدیریت موجودی/اموال (Inventory Management)
سیستم های جمع آوری خودکار داده (Automated Data Collection)
تقسیم بندی تجارت الکترونیک
فروشگاه ها (Virtual Storefronts) یا بازارهای مجازی (Virtual Malls)
داد و ستد کالا (خرده فروشی) در سایت ها (مثل eBay)
گردآوری و استفاده از داده های دموگرافیک (تماس ها و شبکه های اجتماعی)
تبادل اطلاعات B2B بین کسب و کارها (EDI)
ایمیل و فکس اینترنتی برای ارتباط با مشتریان (خبرنامه های اینترنتی)
خرید و فروش B2B
امنیت تراکنش های مالی و اطلاعاتی کسب و کار
خرید آنلاین
خرید آنلاین (Online Shopping) یا خرده فروشی آنلاین (Online Retailing) نوعی تجارت الکترونیک است که کاربر را قادر می سازد با استفاده از اینترنت و مرورگر وب (Browser)، کالا یا خدمات مورد نظر خود را به طور مستقیم از فروشنده خریداری نماید.
سایت اینترنتی فروشنده
فروشنده یا تامین کننده
مشتریان
www.trans24.ir
انواع ارتباطات تجاری
Business
Business
Consumer
B2B
B2C
نمونه هایی از سایت های تجارت الکترونیک مطرح
amazon.com (B2C)
eBay (B2C)
homedepot.com (B2C)
walmart.com (B2C)
store.nike.com (B2C)
store.apple.com (B2C)
rakuten.com (B2C)
alibaba.com (B2B)
بانک سامان (بانکداری الکترونیک) sb24.com
بانک ملت (بانکداری الکترونیک) bankmellat.ir
دیجی کالا (فروشگاه آنلاین محصولات الکترونیک) digikala.com
چاره (فروشگاه آنلاین) chare.ir
البسکو (فروشگاه آنلاین) albasco.com
ناربلا (فروشگاه جهیزیه) narbella.com
جهان
ایران
لجستیک (Logistics)
لجستیک یا آمادگاری یعنی مدیریت جریان، اطلاعات و یا هر نوع منابع دیگر مانند انرژی یا انسانها، بین محل تولید یا محل موجودی، تا نقطه مصرف یا مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای مصرفی.
لجستیک شامل یکپارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابجایی کالا و بسته بندی، و در مواردی نیز شامل امنیت نیز می شود.
منبع: دانشنامه آزاد ویکی پدیا
لجستیک در خریدهای آنلاین
جستجو و یافتن کالا یا خدمات مورد نظر
Google.com
Bing.com
موتورهای جستجوگر تخصصی خرید
ورود به سایت فروشگاهی و اقدام به خرید (سبد خرید)
سبدخرید
تکمیل خرید (Checkout)
تائیدیه ایمیل / تلفن
سفارش تلفنی / ایمیلی
فرآیند پرداخت
کارت اعتباری
کارت نقدی
واریز وجه
پرداخت به هنگام تحویل
فرآیند تحویل
تحویل فیزیکی
دانلود
روش های پرداخت (Payment Methods)
پرداخت آنلاین کارت اعتباری (Credit Card)
پرداخت آنلاین کارت نقدی (Debit Card)
پرداخت آنلاین کارت هدیه (Gift Cards)
پرداخت از طریق تلفن همراه (جیرینگ همراه اول) یا خط ثابت
واریز وجه به حساب بانکی (Wire Transfer)
تحویل پستی (Postal Delivery)
حواله پستی (Postal Money Order)
پرداخت آنلاین PayPal
پرداخت آنلاین پول الکترونیکی (Web Money)
صورتحساب (Invoice) و شرایط پرداخت (Payment Terms)
تحویل سفارش (Order Delivery)
تحویل فیزیکی (Shipping): از فروشنده
تحویل فیزیکی (Drop Shipping): مستقیم از تولیدکننده یا مرکز پخش
تحویل حضوری: در محل فروشنده
دانلود: کتاب الکترونیک، مقاله، و غیره
چاپ: کوپن خرید، تخفیف (نت برگ، آفچی)
تحویل در محل رویداد ICOBO (in Care Of Box Office) برای بلیط های ورزشی، تئاتر، کنسرت (نت برگ، ایران کنسرت)
سهم بازار (Market Share)
آمریکا، 2011: 142/5 میلیارد دلار (داخل آمریکا) B2C
8% کل خرده فروشی داخل آمریکا
26 میلیارد دلار فروش آنلاین پوشاک (13% بازار داخلی پوشاک آمریکا)
پیش بینی Forrester Research: آمریکا در 2015 – 279 میلیارد دلار
چین، 2012: 242 میلیون نفر به صورت آنلاین خرید کردند.
منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_shopping
ایران، 2010: سهم روزانه ایران از بازار تجارت الکترونیک 5 دلار بوده است.
منبع: www.ictna.ir/id/027076/
مزایای تجارت الکترونیک
سهولت خرید و فروش (24 ساعت در شبانه روز، 7 روز در هفته)
اطلاعات و بررسی ها (نظرات خریداران، نظرات فروشندگان، عکس، صدا، تصویر، ویدئو)
تنوع قیمت
رقابت
حق انتخاب
معایب تجارت الکترونیک
کلاهبرداری و مسائل امنیتی (سایت های کلاهبردار، آدم های کلاهبردار، سایت های فیشینگ)
عدم شفافیت قیمتی در برخی موارد (هزینه ارسال، مالیات، و غیره)
نقض حریم خصوصی کاربران
ایده های تجارت الکترونیک
محصولات اطلاعاتی (Infoproducts) نظیر کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی، پادکست، آموزش الکترونیکی، اطلاعات پایگاه های داده، خدمات ترجمه و نگارش محتوا
موسیقی، فیلم، نرم افزار، عکس
لوازم اداری (لوازم التحریر، کاغذ)
خدمات مالی
لوازم یدکی
لوازم مصرفی و آرایشی-بهداشتی
هرگونه کالاهایی که نسبت ارزش به وزن آن کم باشد مناسب نیست. اما این یک قانون نیست. (مثال موفق: سوپرمارکت ها)
کالاهایی که نیاز به پوشیدن و یا تست کردن دارند مناسب نیستند.
عطر و ادکلن معمولاً مناسب نیستند، مگر مشتری قبلاً از آن استفاده کرده باشد.
قوانین داخلی
وزارت صنعت، معدن، و تجارت بانی تجارت الکترونیک در ایران
قانون تجارت الکترونیک (مجلس شورای اسلامی)
http://rc.majlis.ir/fa/law/show/93997
مجوز تجارت الکترونیک (www.enamad.ir)
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
راهنمای اشخاص حقیقی
راهنمای اشخاص حقوقی
راهنمای معیارهای ارزیابی کسب و کار های اینترنتی
راهنمای تفاوت سطوح نماد اعتماد الکترونیکی
راه اندازی درگاه پرداخت اینترنتی (مراجعه به سایت بانک ها)
اولویت: سامان، ملت، پارسیان، پاسارگاد
موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران به نقل از خبرگزاری ایتنا
با وجود آنکه از دهه هشتاد، کارت های اعتباری هوشمند در ایالات متحده و بسیاری از کشورها به صورت یکپارچه و کارآمد مورد توجه قرار گرفته است، اما تا به امروز، در کشور ما گامی اساسی در این زمینه برداشته نشده است و همچنان مشکلاتی در این زمینه به چشم می خورد؛ از جمله:
کارت های اعتباری در یک نظام پیوسته مالی قرار نگرفته و حتی موسسات مالی و بانک ها از پذیرش این کارت ها سر باز می زنند.
استفاده از این کارت ها در مراکز فروش رواج پیدا نکرده و این کارت ها فقط به عنوان ابزاری جنبی در بعضی از مراکز قابل استفاده است؛ البته آماری از گسترش و توسعه کاربرد این کارت ها در مراکز فروش در دسترس نیست.
این کارت ها جنبه تمام الکترونیک ندارد و با هیچ سیستمی غیر از دستگاه های مخصوص بانک های عامل، سازگار نیست. به عنوان مثال، هیچ یک از این کارت ها قابلیت کار با اینترنت و شبکه های داخلی را به طور کامل ندارد.
موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران
در کشور ما موسسه یا موسساتی وجود ندارند که با استفاده از سیستم حساب های الکترونیک مالی داخلی، به ایجاد سیستم هایی کارآمد برای فروش Online و تحویل کالا و دریافت پول در محل بپردازند. دلیل این امر آن است که ایجاد چنین سیستمی، بدون یک سیستم مالی یکپارچه اصولاً غیرممکن است. البته فروشگاه های الکترونیکی پدید آمده اند که دایره پوشش آنها از لحاظ جغرافیایی و همچنین تنوع کالا بسیار محدود است.
شبکه پست و سیستم حمل و نقل کشور ما چندان قدرتمند نیست که بتواند نقل و انتقال محصولات و مرسولات را در مدت زمان منطقی انجام دهد.
موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران
مشکلات زیرساختی فراوانی در شبکه مخابرات وجود دارد که باعث شده است دسترسی آسان به اینترنت برای عموم مردم امکان پذیر نباشد. در عین حال که شبکه جامع ملی وجود ندارد و به ایجادWAP نیز توجه نمی شود.
عوامل فوق سبب شده تا آنچه به عنوان تجارت الکترونیک در سطح کشور ما به مرحله ظهور رسیده است، به فعالیت هایی غیرمتمرکز و غیرسازمان یافته محدود شود و کاتالوگ های شبکه ای موجود فقط جنبه فانتزی یا اطلاع رسانی صرف به خود بگیرد.
منبع: http://www.itna.ir/vdce.e8wbjh8pz9bij.html
عزم ملی برای توسعه تجارت الکترونیک
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی و شورای اقتصاد
امید می رود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جای محدود کردن توسعه اینترنت و سرمایه گذاری در پروژه های ناکارآمدی همچون محدود کردن سایت ها و شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی، به گسترش و توانمند کردن زیرساخت های شبکه اینترنت بپردازد و بستر ترغیب کننده و جذابی برای استفاده عمومی از این فناوری ایجاد کند.
با سامان دهی بهینه سیستم پست مرسولات، موسسات فروش اینترنتی را بیش از پیش یاری کند.
بانک مرکزی نیز می تواند و باید با یکپارچه کردن سیستم کارت های هوشمند و ایجاد قابلیت استفاده از حساب های الکترونیک در محیط اینترنت، گامی موثر در تحقق پول الکترونیک در سطح کشور بردارد.
با سپاس از توجه شما