تارا فایل

پاورپوینت بررسی قوانین و مقررات مالیاتی در قانون جدید مالیاتها


سمینار بررسی قوانین و مقررات مالیاتی در قانون جدید مالیاتها

نحوه رسیدگی به درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

صاحبان مشاغل( اشخاص حقیقی و حقوقی ) از نظر قانون مالیاتهای مستقیم به سه گروه تقسیم می شوند: الف) اشخاصی که بموجب قانون مکلف به ثبت فعالیت در دفاتر روزنامه و کل می باشند. ب) اشخاصی که بموجب قانون مکلف به ثبت فعالیت در دفتر درآمد و هزینه می باشند. ج) اشخاصی که بموجب قانون مکلفند خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را طبق ضوابط ارائه نمایند

نحوه رسیدگی به درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی
مطابق ماده 97 قانون در موارد زیر درآمد مشمول مالیات از طریق علی الراس تعیین می گردد
1- عدم تسلیم حساب سود و زیان یا درآمد هزینه حسب مورد در مهلت مقرر

2 – عدم ارائه دفاتر و مدارک حساب

3 – تایید هیات سه نفره منتخب رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر غیر قابل رسیدگی بودن یا عدم رعایت موازین قانونی و آئین نامه تحریر دفاتر در دفاتر ، اسناد و مدارک

برگ تشخیص مالیات )روش تعیین مالیات(
مالیات بر مبنای روش علی الراس

مالیات بر مبنای روش رسیدگی به دفاتر

مالیات مقطوع

مالیات بر مبنای روش علی الراس
الف) استفاده از قرائن

خرید سالانه
فروش سالانه
درآمد نا ویژه
میزان تولید
ارزش حق واگذاری
وجوه دریافتی
سایر عوامل به تشخیص کمیسیون تعیین ضرائب

ب ) استفاده از ضرائب

ج) رسیدگی به اسناد و مدارک

مالیات بر مبنای روش رسیدگی به دفاتر
قبول درآمد مشمول مالیات ابرازی
برگشت هزینه
افزایش درآمد
-از محل سودو زیان سنواتی
-از محل سایر حسابها

ارائه فهرست معاملات خرید، فروش، خدمات، قراردادهای موضوع ماده 104
ارائه خلاصه عملیات سه ماهه (درخصوص استفاده کنندگان از نرم افزارهای مالی)
ارائه لیست حقوق
ارائه فهرست فروش یا خدمات جهت مالیات تجمیع عوارض
تحریر دفاتر مطابق آئین نامه تحریر دفاتر
پرداخت مالیاتهای مقطوع
پرداخت مالیاتهای تکلیفی

تکالیف ضمن سال مالی

کیفیت پلمب و نگهداری دفاتر
نحوه ثبت یا عدم ثبت وقایع مالی و پولی و محاسباتی

بستانکار شدن حسابها ی نقدی وبانکی
غیر قابل رسیدگی بودن حسابها ، به دلیل :
نوع ثبت / عدم ارائه مدارک تکمیلی
عدم ارائه دستور کار نرم افزارها
عدم ارائه خلاصه عملیات سه ماهه

موارد رد دفاتر

درحدود متعارف متکی به اسناد و مدارک باشد

مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط

در حد نصاب های مقرر باشد

بموجب قانون پرداخت شده باشد

مصوب هیات وزیران بوده و پرداخت شده باشد

هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

هزینه های تحقیقاتی آزمایشگاهی، مطابق آئین نامه هزینه های مربوطه جبران خسارت، مطابق آئین نامه هزینه رفاهی ورزشی ، پرداختی به وزارت کار(حداکثر معادل 000/10ریال) ذخیره مطالبات مشکوک الوصول، مطابق آئین نامه زیان سنوات قبل حمل و نقل، ایاب و ذهاب ، پذیرایی و انبارداری

هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

قیمت خرید کالای فروخته شده یا مصرف شده .
هزینه های استخدامی :
مزد یا حقوق اصلی و مزایای مستمر
مزایای غیر مستمر مطابق آئین نامه
هزینه درمانی و بهداشتی و حق بیمه پرداختی بابت بیمه
حقوق بازنشستگی پایان خدمت وظیفه
پرداخت بیمه سازمان تامین اجتماعی
ذخیره یک ماه آخرین حقوق و دستمزد و تعدیل سنواتی
کرایه محل و هزینه های جزیی مربوط
اجاره ماشین آلات
مخارج سوخت و برق و..
بیمه مربوط به عملیات و اموال
عوارض حق االامتیازهای پرداختی

هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

حق الزحمه های پرداختی متناسب با انجام کار: دلالی، حق الوکاله ،حق المشاوره ،حسابرسی و ..
هزینه نرم افزارهای مربوط
طراحی و اجرای سیستم
سود و کارمزد عملیات موسسه به بانکها
ملزومات اداری
تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات ماشین آلات (مخارج غیر اساسی)
هزینه اکتشافات معادن که به بهره برداری منجر نشده

هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

حق عضویت و حق اشتراک
مطالبات الوصول
زیان تسعیر ارز
ضایعات متعارف
ذخیره هزینه های پرداخت
هزینه های قابل قبول مربوط به سال قبل
کالای فرهنگی برای کارکنان و افراد تحت تکفل آنها حداکثر تا 5% سقف معافیت حقوق استهلاک
مصوبات وزیر امور اقتصادی و دارایی
هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

دارائی ثابتی قابل استهلاک است که بر اثر استعمال یا گذشت زمان و یا سایر عوامل بدون توجه به تغییر قیمتها ، ارزش آن تقلیل می یابد.

ماخذ استهلاک ارزش تمام شده دارائی می باشد.

تاریخ شروع محاسبه استهلاک :

در مورد فیلمهای سینمایی داخلی : از تاریخ اولین نمایش .
در مورد فیلمهای سینمایی خارجی: از تاریخ در اختیار قرار گرفتن .
دارائی ثابت : از دوره بهره برداری طبق جدول استهلاکات.
نرم افزارهای کامپیوتر: حداکثر 5 سال مستهلک می شوند.

در صورتیکه دارائی در خلال ماه در اختیار موسسه قرار گیرد ماه مزبور در محاسبه منظور نخواهد شد.

هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

استهلاک

در خصوص کارخانجات دوره بهره برداری آزمایشی بعنوان دوره بهره برداری از دارائی محسوب نمی گردد.
هزینه های تاسیس از قبیل : مخارج ثبت ، حق المشاوره و غیره و هزینه های زاید بر درآمد در دوران قبل از بهره برداری و دوره بهره برداری آزمایشی ، حداکثر تا مدت 10 سال بطور مساوی قابل استهلاک است.

زیان ناشی از فروش دارائی ثابت و یا معادل ارزش مستهلک نشده مال مسلوب المنفعه یکجا قابل احتساب در سود و زیان همان سال است.
هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

هزینه های قابل قبول در مقررات مالیاتی و استهلاکات

افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی قابل استهلاک نخواهد بود لیکن تجدید ارزیابی مطابق برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادی ،اجتماعی در خصوص شرکتهای دولتی و وابسته به شرح زیر است : جمع بهای تجدید ارزیابی + قیمت دفتری براساس دو برابر مدت یا نصف نرخهای مقرر در جدول استهلاک
نکته
اموال موضوع جداول مربوط به صنایع نفت و پتروشیمی ، آب و برق با همان مدت با نرخ معین در جدول مستهلک می گردند.

معافیتهای مالیاتی

معافیت درآمد مشمول مالیات

معافیت مالیات

معافیتهای مالیاتی
معافیت زمانی
معافیت مکانی
معافیت بر اشخاص
معافیت بر مبنای فعالیت
معافیت بر افزایش ثروت

معافیت زمانی

معافیت بر درآمد واحدهای تولیدی و معدنی

معافیت بر درآمد فعالیت در مناطق آزاد تجاری

معافیت بر درآمد ناشی از تجدید ارزیابی دارائیها در شرکتهای دولتی

معافیت مکانی

درآمد فعالیتهای تولیدی و معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته ، خارج از حریم شهرها

درآمد فعالیتهای مناطق آزاد تجاری

معافیت اشخاص

درآمد شرکتهای تعاونی روستایی، عشایری ، کشاورزی ، صیادی و..

شرکتهای پذیرفته شده در بورس
معافیت شرکت آب و فاضلاب با توجه به سهامداران

درآمد صاحبان مشاغل ، درآمد حقوق بگیران ، درآمد صاحبان
املاک ، معلولین ،جانبازان ، محجورین و.. (اشخاص حقیقی(

معافیت بر فعالیت
درآمد ناشی از فعالیت صادرات
فعالیت تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی
فعالیت مراکز آموزشی و مدارس غیر انتفاعی
فعالیتهای ورزشی
فعالیتهای انتشاراتی و فرهنگی
درآمد ناشی از موقوفات ، نذورات و ..

درآمد ناشی از کمکها و هدایا به مدارس علوم اسلامی و..
درآمد کارگاههای صنایع دستی
درآمد ناشی از فعالیت کشاورزی ، دامپروری ، دامداری ، پرورش ماهی و ..
درآمد ناشی از سود سهام ، نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و اوراق بهادار
درآمد ناشی از فعالیت تحقیقاتی ، پژوهشی ، اختراعات و اکتشافات
درآمد ناشی از سود و جوائز بانکی ، صادراتی و ..

قانون موسوم به تجمیع عوارض اهم موارد :
وظایف قانونی
تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات مکلفند مالیات و عوارض مربوط به کالای تولیدی یا خدمات ارائه شده را در مبادی تولید یا محل ارائه خدمات در فاکتور فروش درج و از خریداران اخذ نموده و ظرف 2 ماه بعد به حساب تعیین شده واریز نمایند.
شرکت ملی پخش فرآورده های نقتی موظف است مالیات و عوارض مربوط را در محل عرضه از خریداران دریافت و ظرف 2 ماه به حساب تعیین شده واریز نماید.

جرائم
عدم کسر و ایصال در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل 5/2%به ازای هر ماه تاخیر بوده و غیر قابل بخشودگی است . کلیه احکام مربوط به اجرا و وصول قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به این وجوه جاری خواهد بود.

موارد مهم :
ماخذ محاسبه بهای مندرج در صورتحساب است در صورتیکه اسناد ومدارک ارائه نشود بهای روز کالا خواهد بود. در غیر اینصورت مالیات و عوارض از طریق علی الراس محاسبه، مطالبه و وصول می شود .

مبدا احتساب جریمه تاریخ انقضای سررسید پرداخت 2 ماه بعد ازتاریخ فروش یا ارائه خدمات و بر اساس روز شماراست.

اختلافات ناشی از مطالبه مالیات در هیات موضوع ماده216 طرح می گردد.

مراجع تشخیص مالیاتی
واحد امور مالیاتی

حسابداران رسمی

مراحل تشخیص وقطعیت مالیات
تسلیم اظهار نامه و پرداخت مالیات سود ابرازی
ارائه گزارش حسابرسی مالیاتی حسابداران رسمی( حسب مورد)
ارائه اسناد و مدارک و دفاتر قانونی
هیات سه نفره بند3 ماده 97
برگ تشخیص مالیات
توافق نزد رئیس اداره امور مالیاتی
هیات حل اختلاف مالیاتی (رای قطعی(
برگ قطعی مالیات
پرداخت مالیات / جرائم متعلق

تشویقات و جرائم مالیاتی

مطابق ماده 189 چنانچه طی سه سال متوالی تراز نامه ، حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک مورد قبول واقع شود و مالیات هر سال در سال تسلیم اظهار نامه بدون مراجعه به هیات حل اختلاف مالیاتی پرداخت شود

” پنج درصـــد اصل مالیات سه سال استرداد و یا به حساب سنوات بعد منظور می گردد“

مطابق ماده 190پرداخت علی الحساب مالیات عملکرد قبل از سر رسید مقرر

” یک درصد مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرراز مالیات متعلق به همان عملکرد کسر خواهد شد“.
تشویقات

تشویقات و جرائم مالیاتی
عدم پرداخت مالیات در سررسید مقرر 5/2% به ازاء هر ماه با توجه به شرایط تبصره 2 ماده 190
عدم تسلیم اظهار نامه اشخاص حقیقی 40 % مالیا ت متعلق / غیر قابل بخشودگی
یا مالیات متعلق به در آمد کتمان شده
عدم تسلیم تراز نامه حساب سود و زیان 20% مالیات متعلق همچنین محرومیت استفاده از معافیت های مقرر
عدم ارائه دفاتر 20% مالیات متعلق
رد دفاتر 10 % مالیات متعلق

جرائم

تشویقات و جرائم مالیاتی
تخلف مدیران در عدم تسلیم اظهار نامه ماده 114 2% سرمایه پرداخت شده در تاریخ انحلال
تخلف مدیران در اظهار نامه خلاف واقع ماده 114 1% سرمایه پرداخت شده

عدم ارائه فهرست یا قرار داد حقوق 2% حقوق پرداختی
عدم ارائه فهرست یا قرار داد پیمانکاری 1% مبلغ قرارداد همچنین مسئولیت تضامنی در جبران زیان وارده

عدم کسر ایصال مالیاتهای تکلیفی 20 % مالیات پرداخت نشده و همچنین جبران زیان وارده به دولت
نکته :

اگر کسر کننده مسئول دولتی باشد مشمول مجازات تخلفات اداری خواهد بود
اگر کسر کننده شخص حقوقی غیر دولتی باشد مدیر یا مدیران مربوط علاوه بر مسئولیت تضامنی نسبت به مالیات و جرائم به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شدکه اقامه دعوی علیه مرتکبین نزد مراجع قضائی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور است .
وزارت امور اقتصادی و دارائی یا سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از خروج مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی که میزان بدهی مالیاتی آنها بیش از ده میلیون ریال است جلوگیری نماید

ادامه جرائم

تشویقات و جرائم مالیاتی
مودیانی که به تکالیف خود در تسلیم اظهارنامه ترازنامه و حساب سود و زیان و ارائه به موقع دفاتر و مدارک اقدام نموده اند در صورتیکه برگ تشخیص مالبات را قبول نمایند و یا با اداره امور مالیاتی توافق نمایند و مالیات مربوط را قبل از صدور برگ قطعی پرداخت نموده یا ترتیب پرداخت آن را بدهند از 80% جرائم مقرر در این قانون معاف می شوند.

چنانچه اینگونه مودیان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ اوراق قطعی نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند یا ترتیب پرداخت مالیات را بدهنداز 40% جرائم متعلقه معاف خواهند شد.

تمام یا قسمتی از جرائم مقرر در این قانون به در خواست مودی و ارائه معاذیر مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و میزان خوش حسابی وی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشودگی است .

بخشودگی

مراجع حل اختلاف مالیاتی
رئیس اداره امور مالیاتی
هیات حل اختلاف
هیات موضوع تبصره ماده 157
هیات موضوع ماده 216
شورای عالی مالیاتی
هیات موضوع ماده 257
هیات موضوع ماده 251 مکرر

مراجع نظارتی و کنترلی در قوانین مالیاتی
دادستانی انتظامی

هیات موضوع ماده 181

اشخاص ثالث ( مامورین دولتی ، دفاتر اسناد رسمی، شرکتهای دولتی و خصوصی (

اجراء و وصول در قوانین مالیاتی
برگ اجرائی
بازداشت اموال
اموال ممنوع در توقیف
ارزیابی اموال
فروش اموال
بازداشت اموال نزد اشخاص ثالث
جلوگیری از خروج مودیان بد حساب

پایان


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود