الگوی
بدیعه پردازی
شروع
خروج
الگوی بدیعه پردازی
توانایی فکری بشر را می توان به چهار دسته تقسیم کرد .
1- جذب ‹ توانای مشاهده ›
2- ضبط ‹ توانایی حفظ کردن ›
3- استدلال ‹ توانایی تجزیه و تحلیل ›
4- خلاقیت ‹توانایی تجسم ، پیش بینی و ایجاد ایده ›
قبلی
بعدی
خروج
به طور کلی دو راهبرد مبتنی بر روشهای بدیعه پردازی وجود دارد .
1- خلق چیزی جدید
2- غریب را آشنا کردن
قبلی
بعدی
خروج
تدریس برا ی خلق چیزی جدید با الگوی بدیعه پردازی
1- توصیف وضعیت جدید 2- قیاس مستقیم
3- قیاس شخصی 4- تعارض فشرده
5- قیاس مستقیم 6- بررسی مجدد وظیفه اولیه
این راهبرد اکثراً برای تدریس انشا استفاده می شود .
قبلی
بعدی
خروج
گام اول : توصیف وضعیت جدید
معلم ازدانش آموزان می خواهد درباره ی بهار و ویژگی های آن صحبت کنند و مذاکرات و گفت وگو های خود را فهرست کنند.
آن گاه معلم از گروه ها می خواهد، بهار را در یک کلمه توصیف کنند .
مثال : شادی ، امیدواری ، شکوفه ، عشق ، جوانه ، سرسبزی ، طراوت و …
قبلی
بعدی
خروج
گام دوم : قیاس مستقیم
در این گام معلم از دانش آموزان می خواهد که به بهار مانند یک انسان یا … با تمام ویژگی هایی که در انسان سراغ دارند فکر کنند و تفکرات خود را یادداشت کنند .
سپس تصورات خود را بیان کنند و معلم یا یکی از دانش آموزان آن را روی تابلو بنویسند .
قبلی
بعدی
خروج
از جمله این قیاس ها می تواند موارد ذیل باشد .
– یک روز متولد می شود .
– مهربان و بخشنده است .
– یک دنیای آرزو با ارزش است .
– لباس سبز می پوشد .
– عمر طولانی دارد .
– به خواب می رود .
– مهمان می پذیرد .
قبلی
بعدی
خروج
به نظر شما عجیب ترین و جالب ترین قیاس کدام قیاس است ؟ ‹ که با نظر اکثریت یک مورد را انتخاب می کنند. ›
گام سوم: قیاس شخصی
در این گام معلم از دانش آموزان می خواهد خود را به جای قیاس انتخابی مورد تایید همگان قرار دهند .
قبلی
بعدی
خروج
مثال ؛ اگر عمر طولانی دارد را انتخاب نمودیم ، آن گاه از دانش آموزان می خواهیم خود را به جای درختی قرار دهند که عمر طولانی دارد و سپس احساسات و نگرش های خود را بیان کنند .
نمونه: قدرت ، تجربه ، کبر .
قبلی
بعدی
خروج
گام چهارم : تعارض فشرده .
در این قسمت معلم از دانش آموزان می خواهد از میان قیاس های ارائه شده قیاس هایی را که بیشتر با یکدیگر در تضاد هستند را انتخاب کنند . مثال ؛ مرگ و زندگی .
گام پنجم : قیاس مستقیم
در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد درباره ی قیاس متضادی که در مرحله ی قبل انتخاب نموده اند خصوصیاتی بیان کنند .
قبلی
بعدی
خروج
گام ششم : بررسی مجدد وظیفه ی اولیه
دراین گام معلم از دانش آموزان می خواهد تا موضوع اصلی [ بهار] را در نظر بگیرند و از تمامی قیاس ها و تجربه هایی که به دست آورده اند استفاده کرده و بهار را توصیف کنند .
پایان – موفق باشید .
قبلی
بعدی
خروج