1
“ انسان به گفتارش سنجیده و به رفتارش ارزیابی می شود ” امام علی (ع)
استراتژی پاسخگویی :
ارزیابی عملکرد
3
3
تعریف ارزیابی عملکرد:
اندازه گیری عملکرد از طریق مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب و ایده آل
مستند سازی فعالیتها و موفقیتهای حاصل از برنامه ها
Put your subtitle here
Introduction
5
1
توجه مدیران به فعالیت ها و پیامد های خاص
امکان تعدیل و تنظیم انتظارات را فراهم کنند و همچنین مهیا کردن زمینه نو آوری
تدارک فرصتهایی برای نظارت و کنترل
آگاه کردن مدیران از تغییرات اعمال شده
افزایش اعتبار سازمانها و ادارات دولتی
2
3
4
5
پاسخگو بودن سازمانها در مقابل سرمایه گذاریها
6
7
کنترل کردن اجرای برنامه ها و پاسخگویی بیشتر مدیران
اهداف و اهمیت ارزیابی عملکرد
Introduction
Put your subtitle here
6
پیشینه تاریخی ارزیابی عملکرد
گزارشهایی در مورد شاخص های اجتماعی به منظور تشریح وضعیت جامعه در آمریکا 1970
ارزیابی برنامه در دهه 1960 و1970
معرفی واژه ارزیابی عملکرد در دهه ی1980 به منظور تهیه اطلاعات مفید درباره برنامه های دولتی
رشد قابل توجه ارزابی عملکرد دراوایل دهه ی 1990
ملزم کردن سازمان های فدرالی به تدوین اهداف وشاخصهای کمی عملکرد در1993
استفاده از نرم افزار های مناسب و جامع و نمودار های اماری برای گزارشهای عملکردی در حال حاضر
محدودیت عمده ارزیابی برنامه
رشپیشنهادی
مقدمه
7
مروری بر ادبیات
نسبت بار کاری: نسبت فعالیت بر هر واحد ورودی (بار کاری به هر کارگر)
فعالیت: اقداماتی برای اجرای برنامه
خروجی : نتیجه یا اثر فوری یک فعالیت
پیامد: میزان تحقق هدف
هدف: مقصود نهایی برنامه
اثربخشی: سطح دستیابی به نتایج(خروجی به پیامدها)
کارایی: هزینه تولید یک واحد خدمات (خروجی/ورودی)
کارایی نیروی کار: هزینه نیروی کار برای تولید یک واحد خدمات (خروجی/واحد)
الگو: استانداردی برای ارزیابی کارایی و اثر بخشی
تعریف واژگان اصلی ارزیابی عملکرد
مدل منطقی
مبنای هرسیستم ارزیابی عملکرد ,درک اساسی از فرآیند و پدیده قابل ارزیابی است
منظور از مدل منطقی :
تشریح انتظارات کارایی ازبرنامه
ورودی ها
فعالیتها
خروجی ها
پیامدها
اهداف
مدل منطقی
ورودی
بیماری
فعالیت
اگاه کردن جامعه
خروجی
درصد افراد اگاه از عامل تهدیدکننده
پیامدها میان مدت
تغییر در رفتار
پیامدها
بلند مدت
میزان سرایت بیماری
هدف
کاهش عامل تهدیدکننده سلامت جامعه
بررسی پیمایشی میزان آشنایی افراد از جنبه های گوناگون تهدیدات بیماری
ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد
-اثر بخشی هم به شاخص های پیامدی و هم خروجی مربوط می شود – تعریف کردن یک یا چند شاخص پیامدی یا خروجی برای سنجش اثر بخش یک برنامه مثال: تهدیدات سلامت عمومی
شاخص اثر بخشی:
Put your subtitle here
Introduction
13
کارایی هزینه تولید یک واحد خدمات
مثال:نسبت تعداد بازرسیهای انجام شده درباره سلامت به ازای هر بازرس
محاسبه کارایی کل:
شناسایی همه ورودیهای استفاده شده در عرضه خدمتی معین مانند حقوق و دستمزد
شاخص کارایی:
برای مقایسه تغییرات درون یک سازمان در طول زمان مدنظر قرار دادن تنها یک منبع از ورودیها مانند هزینه ی کارگران مثال: تعداد آزمایشهای سلامت انجام شده در ساعت به ازای هر متخصص پزشکی
شاخص های جزیی:
هنگامی که نیروی کار در حکم معیار ورودی در نظر گرفته شود
شاخص جزئی نیروی کار :
شاخص کارایی نهایی:
هزینه تولید یک واحد خروجی اضافی مثال :هزینه خدمات رسانی به یک مشتری اضافی
Put your subtitle here
Introduction
17
شاخص بار کاری:
الگوها:
الگوها که در واقع استاندارد هاهستند
مثال :زمان سه دقیقه ونیم عرضه خدمات آتش نشانی به یک حادثه آتش سوزی
1-ارزیابی کارهای صحیح
2-ارزیابی کارها با استفاده از روشهای معتبر
3-برخورداری از حمایت رهبری
4-مشارکت گسترده در کارها
5-ارتباطات موثر و تقویت انگیزه ها
ویژگیهای کارتهای امتیازی متوازن:
شاخص های این روش
موقعیت مالی سازمان
رضایت مشتری
اثر بخشی و کارایی فرآیندهای عرضه ی خدمات
فعالیت های مربوط به آموزش و بهبود سازمان
ارزیابی عملکرد مستلزم جمع آوری داده هاست * سوابق اداری داده های اداری اطلاعاتی عبارتند از 1- شایستگی و سطوح کارمند یابی
2- بودجه ها 3-سطح خدمات عرضه شده 4-نگهداری، تعمیر و سایر فعالیت ها 5- شکایتها،درخواست ها و تمجیدات 6-سابقه،نیازها و استفاده مشتریان از خدمات
منابع داده ها:
اجرای ارزیابی عملکرد یک فرآیند تدریجی است شرایط ارزیابی عملکرد : – جدیت مدیران عالی در ارزیابی عملکرد – تخصیص منابع برای توسعه شاخص های عملکرد – آموزش و تخصص – اعتماد در اجرای ارزیابی زیرا تغییرات جدید استرس و نگرانیهایی بهمراه دارند -صرف کردن هزینه برای جمع آوری داده های بیشتر توجیه پذیر باشد -دوری جستن از اطلاعات ضعیف و داده های غنی
22
اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد
مطالعه جدول 2 نشان می دهد یک همبستگی منفی بین سطح پروتیین ,لیپید و گلیکوژن را درسطح 0/01نشان می دهد.
23
برخی از مشکلات کیفیتی داده های اداری برای ارزیابی عملکرد: 1- داده های از دست رفته یا ناقص 2- داده ها فقط در شکل کاملا منسجم قابل دسترسی اند 3- داده هایی که در طول زمان تغییر یافته اند و قابل مقایسه نیستند 4- داده هایی که نمی توان انها را به مشتریان یا موضوعات خاصی ارتباط داد 5- داده هایی که محرمانه اند 6- داده های نادرست
کسب اطلاعات در باره ی نیاز های شهروندان و رضایت مشتری از سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی
نمونه پرسش های پیمایش:
24
پیمایش ها :
پرسش ها باید واضح باشد
طرح نکردن پرسش ها با پاسخ های بسته
ربط داشتن پرسش ها با موضوع
عاری بودن پرسش ها از کلمات تعصب آمیز
عاری بودن پرسش ها از مفاهیم و جملات منفی
مطالعه جدول 2 نشان می دهد یک همبستگی منفی بین سطح پروتیین ,لیپید و گلیکوژن را درسطح 0/01نشان می دهد.
25
قضاوت خبرگان :
استفاده از افراد خبره برای قضاوت درباره ی فعالیت ها و پیامد ها معیار پذیرفتن قضاوت خبرگان اجماع داشتن متخصصان دیگر د ر آن نظر
1- تصمیم گیری در باره ی آنچه باید مشاهده شود 2- تصمیم گیری در باره ی ابعاد آنچه باید مشاهده شود 3-تعیین رتبه بندی استاندارد 4- آموزش و نطارت برای ارزیابی کنندگان 5-اجرای ارزیابی 6- نمونه گیری تصادفی مجدد برای تعیین دقت رتبه بندی
مشاهده و مراحل اجرای آن :
Put your subtitle here
Introduction
27
ایفای نقش
شکلی از ارزیابی مبتنی بر مشاهده گر –مشاهده گر در نقش یک مشتری نکات قابل توجه : 1- تعیین کردن شفاف تبادلاتی که باید نمونه برداری شوند 2- تصمیم گیری در مورد تعداد نمونه ها (که معمولا 15نمونه مناسب است ) 3- باید بر آموزش و تمرین مشاهده کنندگان با کمال دقت نظارت شود.
منبع:
کتاب : بهره وری و عملکرد در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی
نویسنده : اوان ام. برمن ، ترجمه : دکتر مهدی کاظمی ، وحید رنجبر ، مریم شهابی گارگر
مشخصات نشر ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها
(سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی ، 1390