شنایی با چگونگی مستند کردن فعالیتهای آموزشی وآیینامه ارزیابی "فعالیت های نوآوری(دانش پژوهی) در آموزش علوم پزشکی
مقدمه:
از آنجا که فعالیت های آموزشی بخش مهمی از رسالت موسسات آموزش عالی و قسمت عمده ای از عملکرد اعضای هیات علمی را تشکیل می دهند،
ضروری است که تلاش و کوشش اساتید در این عرصه ثبت ،گسترش و به نحو مناسب ارزیابی و امتیاز بندی گردد.
وجود چنین ساز و کاری سبب خلق ارزش های بدیع و آثار مفیدی در حیطه آموزش و عرصه های آموزش خواهد شد که جوهره آن ایمان و اخلاص، علم و تجربه، ابتکار و خلاقیت و تلاش صاحبان خرد و اندیشمندان و تلاشگران می باشد.
هدف:
هدف مستند ساختن، ارزیابی وامتیاز دهی به آن دسته از فعالیت های نوآورانه در آموزش است که در زمینه آموزش علوم پزشکی انجام می شود .
نتایج ارزیابی ها و امتیازات حاصل از این فعالیت ها معمولا بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه در مراحل و مقاطع مختلف از جمله
برای کسب 3 امتیاز شرطی درماده 1 بند 6-1 آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی مورد استفاده قرار میگیرد.
دانش پژوهی چیست؟ (scholarship)
اساتید و یا دانشمندان با استفاده از توان مندی های ذهنی خود عرصه های دانش را به صورت خلاقانه (creative)، آگاهانه (informed)، و منظم (disciplined) به پیش می برند و یا آن را دچار دگرگونی و تغییر می نماید.
ویژگی بارز فعالیت های دانش پژوهی، ارائه آن به سایرین است و لازم است که با دیگران در میان گذاشته شود و توسط آن ها مورد نقد قرار گیرد.
نماد فعالیت های دانش پژوهی به طور ویژه تولید محصولی است که به صورت گسترده در اختیار سایرین قرار داده می شود و مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد.
دانش پژوهی آموزشی چیست؟
برای اینکه بتوانیم فعالیت های آموزشی و مفهوم دانش پژوهی را در حیات آکادمیک موسسات آموزشی وارد کنیم، لازم است که با معیارها یی مشخص و ثابت قادر باشیم تا اشکال مختلف این فعالیتها را مستند و قابل ارزیابی نماییم .
آموزش و کلیه فعالیتهایی که منجر به یادگیری می شوند،
می توانند در حوزه دانش پژوهی آموزشی قرار گیرند.
Simpson DE, Fincher RM. Making a case for the teaching scholar. Acad Med 1999;74: 1296–9.
حوزه های مختلف فعالیت های آموزشی
تدریس (Teaching)
برنامه ریزی آموزشی (Curriculum development)
راهنمایی و مشاوره (Advising and mentoring)
مدیریت آموزشی (Education leadership and administration)
ارزیابی فراگیران (Learner assessment)
1- تدریس:
مراد ازتدریس هرگونه فعالیتی است که منجربه یادگیری فراگیران می شود؛
از جمله :
– ارائه سخنرانی – برگزاری کارگاه ها
آموزش پروسیجرها – کاردرگروههایکوچک
– تسهیل دوره های آموزش از راه دور
– تهیه مواد آموزشی مرتبط که شخصا برای ارتقا آموزش تهیه گردیده باشد.
2- برنامه ریزی آموزشی یا تدوین کوریکولوم :
مقصود تدوین یک مجموعه طولی ازفعالیتهای آموزشی است که بیش از یک جلسه آموزشی و به صورت سیستماتیک درهرسطحی ازآموزش اعم از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و…. که بصورت حضوری و یا الکترونیکی طراحی، سازماندهی وارزشیابی شود.
3- راهنمایی و مشاوره:
عبارتست از برقراری یک رابطه سازنده که فرد مشاور دستیابی فراگیررابه اهداف خود تسهیل می کند و شامل طیف وسیعی از فعالیتها یی است که عضو هیات علمی کمک می کند تا فراگیران و یا همکاران به اهداف خود دست یابند.
4- مدیریت ورهبری آموزشی:
عبارتست از فعالیت های راهبردی که سبب بهبود برنامه های آموزشی و پیشرفت عرصه آموزش می شود؛ بطور مثال :
1- تلاش برای دستیابی به برتری علمی
2- ارزیابی مستمر فعالیت های آموزشی خود و……
5- ارزیابی فراگیران:
مقصود تمامی فعالیت های مرتبط با ارزیابی دانش، مهارت، و نگرش فراگیران است، از قبیل:
1- ایجاد ابزارها و فرایندهای ارزیابی و…
2- استقرار یک سیستم ارزیابی از طریق گرد آوری اطلاعات و….
فعالیتهای آموزشی با چه معیارهایی مورد ارزیابی قرار می گیرد ؟
(معیارهای گلاسیک)
معیارهای ارزیابی دانش پژوهی (معیارهای گلاسیک)
شش معیار زیر در ارزیابی تمام اشکال دانش پژوهی مورد استفاده قرار می گیرند:
1- دارا بودن اهداف مشخص
2- کسب امادگی کافی
3- استفاده از روشمندی مناسب
4- نتایج قابل توجه
5- ارائه موثر
6- بازبینی نقادانه
Glassick et al. Scholarship Assessed: Evaluation of the Professoriate. San Francisco, CA: Jossey – Bass; 1997
1- دارا بودن اهداف مشخص
اعضای هیات علمی باید اهداف خود را از فعالیتهای صورت گرفته به وضوح بیان کنند.
1- آیا اهداف به وضوح بیان شده است؟
2- آیا اهداف بیان شده واقع بینانه و قابل دسترسی هستند؟
3- آیا اهداف مورد نظردر زمینه مربوطه مهم هستند؟
2- کسب آمادگی کافی
– آگاهی از فعالیت های قبلی صورت گرفته در زمینه مورد نظر
– داشتن مهارت های لازم برای انجام فعالیت
– از پیش فراهم کردن منابع مورد نیاز آن فعالیت
3- استفاده از روش مندی مناسب
عضو هیات علمی باید
از روش مناسب برای انجام فعالیت خود بهره بگیرد
آنها را به صورت موثری به کار ببندد
درموارد لزوم بر حسب نیاز آنها را تغییردهد.
4- نتایج قابل توجه
نتایج قابل توجه یعنی :
نتایج حاصل از فعالیت دانش آن حوزه را افزایش دهد
فعالیت دانش پژوهی موجب تحریک یادگیری در دیگران شود
مشکلی را درداخل و یا خارج از حوزه دانشگاه حل کند
عضو هیات علمی باید به سوالات زیر پاسخ دهد
آیا عضو هیات علمی به اهداف خود دست یافته است؟
آیا فعالیت صورت گرفته در نهایت منجر به افزودن مطلبی به دانش موجود در آن زمینه شده است؟
آیا فعالیت صورت گرفته افق های جدیدی برای بررسی و مطالعه بیشتر ایجاد نموده است؟
5- ارائه موثر
یک فعالیت عضو هیات علمی هر قدر هم که برجسته و درخشان باشد در صورتی که به دیگران ارائه نشود یک فعالیت دانش پژوهی محسوب نخواهد شد،زیرا
یک اصل در دانش پژوهی این است که فعالیت های انجام شده علاوه بر داشتن ابُعاد کمّی و یا کیفی، باید دربر گیرنده تعامل مجری و یا مجریان آن فعالیت با جامعه آموزش علوم پزشکی باشد و
ویژگی بارز فعالیت های دانش پژوهی، ارائه آن به سایرین است و لازم است که با دیگران در میان گذاشته شود و توسط آن ها مورد نقد قرار گیرد.
در این تعامل لازم است که مجری یا مجریان نشان دهند
1- برای اجرای آن از منابع و مستندات موجود در متون آموزش علوم پزشکی بهره برده اند
2- محصول و نتیجه فعالیت آموزشی آنها به نحو مناسبی
در اختیار سایر اعضای جامعه آموزش علوم پزشکی قرار گرفته است به گونه ای که سایر افراد می توانند بر پایه آن ، اقدامات و فعالیت های بعدی را انجام دهند
3- گستردگی و حوزه این تعامل می تواند در سطح دانشگاهی،ملی، یا بین المللی باشد.
مصادیق این تعامل عبارتند از
1- برگزاری کارگاه های آموزشی و ایراد سخنرانی در مورد نتایج فعالیت آموزشی صورت گرفته
2- محصول آن به صورت مدعو در حوزه های وسیعتر (سایر دپارتمانها/ دانشکده ها/ دانشگاهها)
3- ارائه نتایج در کنگره های علمی، انتشار در مجلات علمی- پژوهشی،
4- ثبت فعالیت ها در تار نماها (website) و………
و درانتهاعضو هیات علمی باید برای یک ارائه موثر به سوالات زیر پاسخ دهد:
آیا برای در میان گذاشتن فعالیت خود با گروه هدف از ابزارها و محیط های مناسب استفاده کرده است؟
آیا پیام خود را به روشنی و یکپارچگی لازم ارائه کرده است؟
آیا از شیوه مناسب و موثری برای ارائه نتایج کار خود بهره جسته است؟
6- بازبینی نقادانه
آیا عضو هیات علمی تعمق و تفکر در مورد فعالیت خود داشته است
آیا از دیدگاه ها و نظرات دیگران در زمینه فعالیت خود استفاده نموده است
آیا از نتایج ارزیابی ها برای بهبود فعالیتهای آتی بهره برده است
معیارهای گلاسیک و دانش پژوهی آموزشی
نمونه فرمهای مربوطه به
ارائه مستندات فعالیت های
دانش پژوهی
به نام خدا
فرم ارائه مستندات مربوط به فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
برای فعالیت خود یک عنوان (به زبان فارسی) انتخاب کنید به گونه ای که به طور مشخص نوع فعالیت مورد نظر را بیان کند.
نام همکاران و نوع و میزان مشارکت هر یک از ایشان را در فعالیت مورد نظر ذکر نمایید.
اهداف فعالیت خود را مشخص کنید.
هدف کلی:
اهداف ویژه:
ضمن بیان مسئله، خلاصه ای از پیشینه اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است بیان کنید.
رشته و سطح فراگیران را در برنامه آموزشی مورد نظر مشخص نمایید.
شرح مختصری از فعالیت صورت گرفته را ارائه نمایید:
نتایج حاصل از این فعالیت و این که فعالیت ارائه شده چگونه موفق شده است به اهداف خود دست یابد؟
این رویکرد یا فعالیت جدید چه مدت و در چه تاریخ هایی مورد استفاده قرار گرفته است؟ .
با توجه به ارزیابی شما از اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است، این فعالیت در چه سطحی از نوآوری قرار دارد؟
در سطح گروه آموزشی برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح دانشکده برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح دانشگاه برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح کشور برای اولین بار صورت گرفته است
در دنیا برای اولین بار صورت گرفته است.
چنانچه افرادی وجود دارند که نمی خواهید فعالیت ارائه شده شما مورد داوری قرار دهند نام حداکثر دو نفر را ذکر کنید:
1. آقای دکتر ….
2. خانم دکتر ….
نمونه هایی از فرم های تکمیل شده فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
به نام خدا
1- فرم ارائه مستندات مربوط به فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
برای فعالیت خود یک عنوان (به زبان فارسی) انتخاب کنید به گونه ای که به طور مشخص نوع فعالیت مورد نظر را بیان کند.
نام همکاران و نوع و میزان مشارکت هر یک از ایشان را در فعالیت مورد نظر ذکر نمایید.
تدوین برنامه آموزشی اورژانس برای دستیارانی که دوره چرخشی خود را در دپارتمان طب اورژانس می گذرانند
Model Curriculum for Rotating Resident Physicians in Basic Emergency Medicine
اهداف فعالیت خود را مشخص کنید.
هدف کلی:تدوین برنامه آموزشی اورژانس پایه برای دستیارانی که دوره چرخشی خود را در دپارتمان طب اورژانس می گذرانند
اهداف ویژه:
ارائه یک کوریکولوم و منبع آموزشی برای اعضای هیات علمی به منظور ایجاد هماهنگی دوره آموزشی (روتیشن) طب اورژانس دستیاران
دستیابی به درک صحیحی از اهداف آموزشی روتیشن طب اورژانس
استفاده از قالب ارائه شده و فهرست سخنرانی ها و مطالب مربوط و فرم ارزیابی با هدف ارتقاء آموزش در چرخش بالینی طب اورژانس
ضمن بیان مسئله، خلاصه ای از پیشینه اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است بیان کنید.
بسیاری از دستیاران تخصص های بالینی بخشی از دوره آموزشی خود را در بخش اورژانس می گذرانند. این گروه شامل دستیارانی از رشته های داخلی، جراحی و قلب می باشد. هر ماه تعدادی از این دستیاران برای طی دوره آموزشی خود تحت نظارت اعضای هیات علمی طب اورژانس به آن گروه معرفی می شوند تا با طی دوره آموزشی با اصول و روش های اداره بیمار اورژانس آشنا شوندو پس از پایان دوره مورد ارزیابی قرار گیرند. تا کنون این روند آموزشی به صورت غیر سیستماتیک و صرفاً بر اساس برداشت های هر یک از اعضای هیات علمی صورت می گرفته است که این امر موجب ناهمگونی در تجربه آموزشی این دستیاران می شده است. به علاوه روش ارزیابی های فورماتیو و سامیتیو این گروه از قبل تعیین شده نبوده است و این کار اغلب به صورت موردی و بر حسب مقتضیات بخش صورت می گرفته است.
مشکل فوق یک بار در گروه مورد توجه قرار گرفته و مقرر گردیده بود که ضوابط این دوره ها مشخص گردد که نتیجه آن در نهایت منجر به تدوین یک دستورالعمل شده بود که اگر چه با مشخص کردن برخی ضوابط از جمله تعداد شیفتهای بالینی موظف این عده از فراگیران و نیز چگونگی ارزیابی نهایی آن ها قدری به حل مشکل کمک کرده بود ولی کلیه نیازهای آموزشی دوره مربوطه را مورد توجه قرار نداده بود. .
1. Emergency Medicine Residency Review Committee, Program Requirements for Residency Training in Emergency Medicine. http://www.acgme.org/acWebsite/downloads/RRC_progReq/110pr905.pdf
2. Hockberger RS, Binder LS, Chisholm CD, Cushman JT, Hayden SR, Sklar DP, Stern SA, Strauss RW, Thomas HA, Viravec DR. The Model of the Clinical Practice of Emergency Medicine: A 2-Year Update. Ann Emerg Med 2005; 45: 659-674.
3. Society of Academic Emergency Medicine and The Council of Residency Directors. Model Curriculum and Guidelines for Curriculum Development for Emergency Medicine Residency Training. www.saem.org; Educational Resources 2006.
4. Verdile VP, Krohmer JR, Swor RA, Spaite DW. Model Curriculum in Emergency Medical Services for Emergency Medicine Residency Programs. Acad Emerg Med 1996; 3: 716-722.
در بررسی که از متون مربوطه به عمل آمد مستندات مشابهی در زمینه تدوین یک کوریکولوم رسمی در سایر زمینه های طب اورژانس یافت شد (منابع زیر را ببینید) ولی به طور مشخص برنامه آموزشی مدونی در زمینه دستیاران سایر تخصص ها که دوره چرخشی خود را در بخش اورژانس می گذرانند وجود نداشت.
هدف از تهیه این کوریکولوم ارائه یک منبع آموزشی به همراه اهداف و دستورالعمل های مربوطه است به گونه ای که اعضای هیات علمی که مسئول این دوره های چرخش هستند بتوانند امکان بهبود تجربه آموزشی دستیاران را در این دوره فراهم نمایند. در حال حاضر چنین برنامه ای موجود نیست و لذا این مستند می تواند توسط سایر گروه های مشابه مورد استفاده یا بر حسب نیاز آنها تغییر داده شود.
رشته و سطح فراگیران را در برنامه آموزشی مورد نظر مشخص نمایید.
گروه هدف این مجموعه از یک سو دستیاران بالینی است که دوره روتیشن خود را در بخش اورژانس می کذرانند و از سوی دیگر اعضای هیات علمی که مسئول آموزش این دستیاران هستند و نیز مدیران برنامه های آموزش دستیاری گروه های اورژانس.
شرح مختصری از فعالیت صورت گرفته را ارائه نمایید:
برای دستیابی به اهداف مورد نظر و تدوین یک برنامه آموزشی مناسب و متناسب با نیازهای آموزشی گروه هدف مراحل زیر طی شد:
ابتدا متون و منابع مربوط به برنامه های آموزشی طب اورژانس در سایر دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.
سپس با مرور برنامه های آموزشی رشته های مختلف سعی شد نمونه هایی از برنامه های آموزشی که در دپارتمان های دیگر برای دستیاران off-service طراحی شده است مورد بررسی قرار گیرد.
در مرحله بعد با استفاده از 6 مرحله Kern برنامه آموزشی مورد نظر تدوین شد:
مرحله اول: …………………….
مرحله دوم: …………………….
مرحله سوم: ………………………
مرحله چهارم: ………………………..
مرحله پنجم: …………………….
مرحله ششم: …………………………
پس از تدوین برنامه آموزشی، این برنامه برای همکارانی از گروه های آموزشی دیگر به ویژه گروه هایی که دستیاران آنها بخشی از دوره آموزشی خود را در بخش اورژانس طی می کنند ارسال شد و نظرات آنها در مورد آن اخذ شد.
از تاریخ …. این برنامه در بخش مستقر و اجرا شد و در حال حاضر نیز در حال اجرا است. در طی این دو سال برنامه آموزشی با توجه به بحث های صورت گرفته، جلسات گروهی، و بازخوردهای اخذ شده از 150 دستیاری که در طی این مدت دوره مورد نظر را گذرانده اند مورد بازبینی و تعدیل قرار گرفته است.
نتایج حاصل از این برنامه ریزی در وب سایت MedEdPortal مورد داوری قرار گرفته و مورد پذیرش واقع شده است.
دپارتمان داخلی با دعوت از مجریان پروژه از آنها خواست تا روش کار و تجربیات خود را در برنامه ریزی برای دستیاران دوره های چرخشی با اعضای هطات علمی آن گروه در میان بگذارند.
نتایج حاصل از این فعالیت و این که فعالیت ارائه شده چگونه موفق شده است به اهداف خود دست یابد؟
پس از طی مراحل ذکر شده در روش اجرا مستند نهایی که شامل سرفصل مطالب و محتوای آموزشی و همچنین چگونگی سازماندهی محتوا و روش اجرای دوره می باشد آماده شد. به علاوه روش های ارزیابی فراگیران و نیز روش ارزشیابی دوره مشخص گردید. متن نهایی پیوست است.
این رویکرد یا فعالیت جدید چه مدت و در چه تاریخ هایی مورد استفاده قرار گرفته است؟ .
این برنامه آموزشی در حال حاضر در مرکز آموزشی محل فعالیت مجریان پروژه در حال اجرا می باشد. از زمان تدوین این کوریکولوم تا کنون در حدود 2 سال می گذرد و در طی این مدت اجرا تغییراتی در آن اعمال شده است که نسخه ارائه شده در پیوست آخرین ویرایش آن است.
با توجه به ارزیابی شما از اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است، این فعالیت در چه سطحی از نوآوری قرار دارد؟
در سطح گروه آموزشی برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح دانشکده برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح دانشگاه برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح کشور برای اولین بار صورت گرفته است
در دنیا برای اولین بار صورت گرفته است.
چنانچه افرادی وجود دارند که نمی خواهید فعالیت ارائه شده شما مورد داوری قرار دهند نام حداکثر دو نفر را ذکر کنید:
1. آقای دکتر ….
2. خانم دکتر ….
نام همکاران و نوع و میزان مشارکت هر یک از ایشان را در فعالیت مورد نظر ذکر نمایید.
به نام خدا
2- فرم ارائه مستندات مربوط به فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
برای فعالیت خود یک عنوان (به زبان فارسی) انتخاب کنید به گونه ای که به طور مشخص نوع فعالیت مورد نظر را بیان کند.
طراحی و پیاده سازی سامانه ویدیوکنفرانس همزمان ، در هشت مکان دانشگاه شامل تالار ابن سینا ، سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشکده ، دانشکده بهداشت ، دانشکده ………
اهداف فعالیت خود را مشخص کنید.
هدف کلی:راه اندازی سامانه سیستم ویدیو کنفرانس روی شبکه دانشگاه ، در هشت مکان، قابل دستیابی در کلیه مراکز تابعه دانشگاه
اهداف ویژه: 1- طراحی 2- امکان سنجی
3- مشاوره خرید 4- نظارت بر خرید
5 – نظارت بر نصب و راه اندازی
6- تست و نظارت بر تحویل
ضمن بیان مسئله، خلاصه ای از پیشینه اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است بیان کنید.
عدم وجود تجهیزات لازم برای اجرای ویدیو کنفرانس در شبکه دانشگاه و نقاط راه دور از طریق اینترنت ودر این راستا ، طراحی و پیاده سازی سامانه ویدیو کنفرانس همزمان ، در سه مکان دانشگاه شامل تالار ابن سینا و سالن کنفرانس سازمان مرکزی به منظور دسترسی در شبکه داخلی و اینترنت به تصاویری که به صورت مستقیم از دوربینهای سیستم V-Conference دریافت می شود .
رشته و سطح فراگیران را در برنامه آموزشی مورد نظر مشخص نمایید.
شرح مختصری از فعالیت صورت گرفته را ارائه نمایید:
نتایج حاصل از این فعالیت و این که فعالیت ارائه شده چگونه موفق شده است به اهداف خود دست یابد؟
کاربران دانشگاه
طرح های مختلف مورد بررسی و طرح مناسب مورد تصویب قرار گرفت.
سرویس دهنده مناسب از بین سرویس دهندگان انتخاب شد.
خرید تجهیزات توسط معاونت آموزشی دانشگاه صورت پذیرفت.
نصب و راه اندازی سیستم ها در مراکز مورد نظر انجام شد.
آزمایش سیستم با موفقیت انجام شد.
آموزش نیروهای متخصص در واحدهای مذکور به اجرا گذاشته شد.
در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی …. به اجرا در آمد.
این رویکرد یا فعالیت جدید چه مدت و در چه تاریخ هایی مورد استفاده قرار گرفته است؟ .
با توجه به ارزیابی شما از اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است، این فعالیت در چه سطحی از نوآوری قرار دارد؟
در سطح گروه آموزشی برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح دانشکده برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح دانشگاه برای اولین بار صورت گرفته است
در سطح کشور برای اولین بار صورت گرفته است
در دنیا برای اولین بار صورت گرفته است.
چنانچه افرادی وجود دارند که نمی خواهید فعالیت ارائه شده شما مورد داوری قرار دهند نام حداکثر دو نفر را ذکر کنید:
1. آقای دکتر ….
2. خانم دکتر ….
در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی … به اجرا در آمد.
پژوهش در آموزش نمونه هایی از موضوعات پژوهش در آموزش – تبیین شیوه آموزشی دانشجو محور از دیدگاه دانشجویان و اساتید – مطالعه کیفی – تبیین مفهوم ارزشیابی تحصیلی و عوامل موثر بر آن از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان و ارائه راهکارهای مناسب مطاله کیفی – ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشکاه، – ارزیابی وضعیت موجود و استاندارد نمودن ملاک ها و روش ها – بررسی دیدگاه کارآموزان بالینی پزشکی ورودی مهر 83 دانشگاه در مورد نحوه آموزش و توانمندی انجام مهارتهای بالینی در دوران کارآموزی
بررسی مشکلات آموزشی موجود در رشته و مقاطع مختلف دانشکاه
– وضعیت آموزش مهارت های برقراری ارتباط برای دانشجویان پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
– طراحی و پیاده سازی برنامه های آموزش مجازی در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی دانشکاه
– بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت وعلل احتمالی و ارتباط آن با پیامدهای تحصیلی از دیدگاه دانشجویان
طرح ارزیابی یک مداخله آموزشی درارتقاء اثربخشی ژورنال کلاب دردستیاران گروه داخلی دانشگاه
و……………
با تشکر از توجه شما
حاجی آقاجانی
مرکز مطالعه و توسعه
آموزش علوم پزشکی سمنان
دی ماه
1388