تارا فایل

نظریه استراتژیک وتجزیه محیطی


نظریه استراتژیک وتجزیه محیطی
1- تجزیه محیط شغلی . 2- رقابت وساختار ومقررات صنعت.
3-موقعیت استراتژیک وارزش افزوده. 4-تحلیل SWOT (قدرت- ضعف – فرصت و تهدید).
5- پیش بینی وضع محیط. 6- طراحی سناریو
اطلاعات موقعیت استراتژیک به ماکمک می کند که هماهنگی بین سازمان ومحیط بیرونی آن رادرک کنیم .
وضعیت اولیه صنعت داروسازی اروپایی نشان می دهد که چطور ساختارهای شرکت به وسیله نیروهای محیطی خارجی تحت تاثیرقرارمی گیرند. موقعیت ها وتوانایی سازمان را برای ایجاد واضافه کردن ارزش گزارش می کنند درنتیجه ارزش افزوده درارتباط با تجزیه وتحلیل های SWOT(قدرت -ضعف-فرصت -تهدید) شرح داده می شود. این فصل با ارزیابی ماهیت ازمحیط شغلی شروع می شود ودر ادامه به تاثیر مقررات براستراتژی های شرکت وصنعت توجه دارد . علاوه براین همانطور که دربحث تطابق E-V-R دیده شد موقعیت ها باید تغییر کند. گاهی تغییر پیوسته وافزایشی است وگاهی اوقات برجسته تر یا منقطع تر است. برای فهمیدن ودرک تغییر دوم ذکرشده فصل بعدی بابحثی پیرامون ساخت سناریو وبرنامه ریزی شروع می شود.
تجزیه وتحلیل محیط شغلی
مدیریت دریک دنیای بسیار آشفته : موضوع سهامداران به عنوان چندین نیرو ازنیروهای محیطی درنظر گرفته می شود که سازمانی راتحت تاثیرقرارمی دهد که آشکارا درشرکت دارای نفع وسودی باشند . بطور ساده سهامداران باید ازلحاظ قدرت وسودشان طبقه بندی شوند همانطور که درشکل 1-7 نشان داده شد به راحتی می توان ازیک شبکه چهارضلعی برای این موضوع استفاده کرد. اینها باید با آنهایی که قدرت دارند باید رضایتشان جلب شود مخصوصاً اگر که مایل به انجام فعالیت های سازمان باشند . آنهایی که قدرت نسبتاً کمی دارند اماسودبیشتری دارند نیز باید موردتوجه قراربگیرند. رقباتاثیر زیادی براستراتژی های عملکردی ورقابتی شرکت دارند وموضوع موردبحث فصل 8 می باشند .
اگر یک شرکتی درصدکنترل رشد، تغییر وتوسعه می باشد باید درجستجوی نیروهایی باشد که فرصت هایی را برای رشد وتغییر ایجاد می کنند ونیزتهدید ها رابرای پاسخگویی رابه تقاضا ها بوجود بیاورند . مدیران باید ازنیروها وتغییرات محیطی مطلع باشند ومنابع سازمان را برای سود بردن ازفرصتهامقابله وبرخورد باتهدیدات اداره کنند. درعوض رهبراستراتژیک قطعیت انجام این مساله رانشان دهد ونیزباید تناسب ارزشها وفرهنگ های سازمانی رابرای رسیدن به عوامل کلیدی موفقیت نشان دهد. بطور کاملاً ساده محیط شوک به سازمان می دهد وروشی ازطریق آن منابع بکارگرفته می شوندکه توانایی کنترل این شوک هامشخصص می کنند.
این مساله به تطابق E-V-R (محیط – ارزش – منبع) مربوط می باشد.
چندین مرتبه نمودارهای مربوط به عواملی کارآمد که موفقیت رادرمحیط تجاری یاشغلی بوجود می آورند ساخته ونگاهداری شده اند . همانطور که نیروهای محیطی ورقابتی تغییر می کنند واقعیت اخیر مورد نیاز برای موفقیت رقابتی ازنمودار سازمان دور می شود. درنتیجه یک نمودار جدید ضروری است . ناپیوستگی نمودارها نیاز به تغییرات بیشتر وبرجسته تری دارد. تسریع این تغییرات یک کار کلیدی مدیریتی است.دریک محیط آشفته برای ایجادتطابق E-V-R سازمان باید استراتژیها عقایدش را تغییردهد. Mini case 2- 7 تغییرمهم نمودارUK کشاورزی را نشان می دهد.
شکلی نیست که دنیا یک بازار بزرگ است . بازارهای سرمایه، تولیدات وخدمات، تکنیک های ساخت ومدیریت همگی ازلحاظ ماهیت جهانی می شوند. در نتیجه شرکت ها می فهمند که آنها باید درتمام دنیا ( دریک بازارهای جهانی) رقابت کنند.
Maurice saatchi: درتجربه من درشرکت های صنعتی بزرگ مشکلات تهدیدهای زندگی صنفی دربیش ازیک دوره طولانی پیشرفت می کند نباید به این مشکلات اجازه رشد دارداماحل این مشکلات رابه عهده مدیرکل گذاشت اوفردی بی حال وازخودراضی است که به خودفریبی وتبریک خودشان بابیان عالی علاقمندند. به عبارت کوتاه خودمدیریت مشکل ساز است .
Eugene Anderson: چگونه می توانم زمانی که کریکت بازی می کنم انتظارموفقیت داشته باشم درحالیکه سایر مردم به تمرین کاراته مشغولند .
شکل 2-7 تاکید می کند همانطور که روزبه روز صنعت ها وبازارها جهانی می شوند کیفیت هم مهمتر ازمنبع ومحل ساخت می شود. مردم بریتانیا مثل مردم بقیه جهان ادعا می کنند که بریتانیا بهترین کشوراست اما این درصورتی درست است که محصولات این کشوردرسطح جهانی باشند. برای دستیابی به کیفیت وشهرت جهانی، شرکت هاباید ازدانش وعقاید جدید استفاده کنند دربهترین سطح جهانی عمل کنند وشبکه های بین المللی وشرکایی داشته باشند تا به بهترین منابع درسراسر جهان دسترسی داشته باشند.
دراین محیط پویا آمریکا مهمترین رقیب کشورهاست. چون صنایعش را بطور تکنیکی توسعه می دهد وخودش را به نوکر اقتصاد تبدیل کرده است. این کشور راه های تولید، بخش های خصوصی مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری دربخش های خیلی خطرناک وجدید را پیدا کرده است و قوانینی بوجود آورده که مانع انعطاف پذیری نیروی کار نمی شود. اروپا معمولاً محدودتر ازآمریکا ست گرچه عملیات بین کشورها حتی دراتحادیه اروپایی متنوع است .
اگرچه مثال های دنبال شده بریتانیایی هستند ویک موضوع مهم را بیان می کنند ولی داستانهای ساده ای ازبخش های دیگر می توانیم بگوییم . زمانی که نخست وزیر کشاورز بریتانیا thatcher Margaret درسال 1979به قدرت رسید اوبه سرعت تشخیص داد که فاصله تولیدی عمیقی بین بسیاری ازشرکت های بریتانیا وجود داردوعقیده داشت که بهترین فرددرجهان است . اومبادرت به کاهش این فاصله بین شرکت های بزرگ وکوچک کرد گرچه دربسیاری صنعت ها این فاصله باقی ماند ولی او موفق بود. دربعضی صنعت ها بریتانیا بهترین شرکت ها را دارد اما چند مرکز صنعتی وسیع عالی وجود دارد. دربخش موتور ماشین فقط دوشرکت کاملاً بریتانیایی باقی مانده است . TVR , Morgan نقش مناسب بسیارکوچکی دارند. Rover یک سازنده صنعتی است که اخیراً محدودبه ساخت Bmw شده است ازلحاظ مالی ضعیف است وازلحاظ تجهیزات وابسته به تکنولوژی رقباست . درحال حاضر Ford مالک Jaguar و Land Rover است. Vauxhall یک شرکت تابعه ازموتورهای اصلی است . پژو، هوندا، نیسان و تویوتا قطعاً همگی آنهادرکارخانه های UKمونتاژ می شود . کارخانه ساندرلند نیسان مهمترین طرح تولیدی آنهاست باوجوداین شرکت های بریتانیایی ازلحاظ کیفیت بالا،تکنولوژی پیشرفته، در بخش ساخت فرمول یک مقتدرهستند. Williamsو Mclaren تنها یک رقیب جدی دارد وآن Ferrari است . دراصل مونتاژ تلویزیون با طرح های بریتانیایی مشابه است که توسط سازندگان ژاپنی وفرانسوی اجرا می شوند.
جایی که در یک صنعت، شرکت های جهانی منحصر به فردی وجود دارد اغلب دنباله بزرگی از عاملان کوچک وجود دارد. مهمتراینکه میانگین تولید در بریتانیا کمتر از میانگین بسیاری از رقبای عمده آن است. به طور ساده همانطور که کشورهای بریتانیایی پیشرفت کردندو بهبود یافته اند بقیه کشورها نیز همین پیشرفت را داشته اند. ممکن است بریتانیا فاصله تولیدی اش را کاهش داده باشد و آنقدر قدرت داشته باشد که این فاصله زیادتر نشود اما این فاصله از بین نرفته و مطمئناً رقبا می توانند آنرا مغلوب کنند.
( شکل 1-7 )پیشرفت صعودی ونزولی دربالا وپایین خط مورب.
 در هر کشورصنایع مختلفی در نواحی مختلف وجود دارد. موقعیتی که دراین جا روی خط اریب نشان داده شده به طور خاص با کشور ارتباط پیل می کند.
 UK با ارائه محرک ها و هزینه های کاری پایین به اجزا و اعضا توجه نموده است تا بتواند سرمایه گذاری داخلی را جذب نماید. برای مثال برای شرکت هوایی و داروسازی UK به وضوح در بخش جدید قرار دارد.
 UK باید تمرکز بیشتری روی قسمتهای جدید داشته باشد تا روش را بر عکس کند. به عبارت دیگر به طور افزایشی برای سران و محرکین نقش تهیه کننده را ایفا نماید. گرچه خلاقیت نیاز به قدرت و اصول نیروی کار مدیریتی دارد که UK ممکن است آنها را نداشته باشد.
 نوآوری به تولیدات و خدمات (بهبود اصلی در ارزش- دریافت نوع و عملکرد) و مرز های بازار در مرتبط می باشد. (جذب مصرف کننده های جدید- فراهم کردن ارزش های جدید با توجیه نیازهای فردی موثرتر)
با وجود این آینده رقابت برای UK در کاهش حقوق قرار نمی گیرد تا با اروپای غربی و اروپای دور رقابت کند و بنابراین حرکت مارپیچ و نزولی را از انتظارات بوجود می آورد. به جای اینکه بیشتر به پیدا کردن راه های جدید نوآوری،ارزش افزوده، متمایز ساختن و مشتریان اساسی توجه کنید. بعضی برگشت های ناپایدار برای تولید و حفظ نظافت موثر سازمانها ضروری هستند. این موضوعات در نمودار 1-7 جستجو می شوند.
چند چهارچوب برای مطالعه محیط سازمان وجود دارد. علاوه بر توجه به سهامداران شرکت به موضاعات قدرت نسبی، تاثیر، نیازها، انتظارات، تجزیه و تحلیل pest نیز ثابت شده که امری مفید می باشد. این یک توجه مستقیم وواقع بینانه به تاثیرات تکنیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. این بررسی به ما کمک می کند که تغییر فرصت ها و تهدیدها را آشکار نماییم.
ماهیت سهامداران و نیروهای محیطی یک شاخص مفید از مناسبترین روش های استراتژیک سازمان می باشد. ساختاری خیلی تخصصی برای سازمان هستند. درجایی که محیط پیچیده ، آشفته و نامشخص است برای سازمان ضروری است که هوشیار و با شتاب عمل کنند. روش طراحی شده دقیق درمحیط های پایدار و قابل پیش بینی ایده آل است و در جاییه محیط تغییر می کند یا تحت تاثیر قرار می گیرد باید یک روش مثبت و فعال را توسعه داد.
درک محیط
گرچه نیروهای تشکیل دهنده محیط می توانند برای فرصت ها و تهدیدات بیان و بررسی شوند. پیش بینی تغییرات که صورت می گیرند برای مدیران بسیار مهم می باشد که شامل دیدگاهها و هوشیاری و آگاهی آنها می شود. موارد مهمی به عنوان بخشی از تحلیل SWOT (قدرتها- ضعفها- فرصت ها و تهدیدها) به خوبی فهرست بندی شده اند . آنها بخش اصلی مراحل طراحی را تشکیل می دهند و برای پیشرفت و ارزیابی تغییرات استراتژیک ممکن مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود این مدیران همیشه باید مراقب باشند که تغییرات، تصمیمات و اعمالشان مناسب، واکنش و فعال باشد. به عبارت دیگر آگاهی آنها بیشتر به دلیل هوشیاری و توجه پایدار آنهاست نه به دلیل تجزیه بالینی مجزا. این در عوض وابسته به سیستم اطلاعاتی هر سازمان، منابع اطلاعاتی بیرونی و فواید ایجاد شده از آن و توانایی مدیران منحصر به فرد است تا حوادث برجسته اساسی و مهم را که باعث هوشیاری آنها می شود ارزیابی کنند. در حالی که تاثیرات و نیروهای محیطی به وضوح وجود دارند و تغییر می کنند موضوعاتی در ادراک مدیران وجود دارد که در مشاهدات و تجربیات آنها جای می گیرند، برای مثال مقصودی که آنها به اطلاعات نسبت می دهند توانایی های مدیر به درک اصلی و تجربی تمام مراحل استراتژیک وابسته است . اگر مدیران قادر باشند که جنبه های استراتژیک را بیشتر از جنبه های عملکردی به کارگیرند مفیدتر است چون آنها ممکن است فرصت ها و تهدیدهایی را در محیط بیرونی تخصص کاریشان دریافت کنند .
ابهام، پیچیدگی و پویایی
Duncan (1972) معتقد است که هر چه محیط مهمتر باشد پیچیدگی آن و پویایی آن بیشتر است. مثالی از یک سازمان که با یک محیط کاملاً پایدار، ساکن و نسبتاً مشخص مواجه می شود یک اداره پست روستایی کوچک است. در حالی که بیشتر سازمان ها با ابهام بیشتری روبرو می شوند علاوه بر این مدیرانشان از رقابت بیشتری لذت می برند. در سالهای اخیر موقعیت اداره های پست روستایی کوچک مبهم تر شد و بسیاری از آنها بسته شدند. گرچه در همان زمان ادراه پست به امکان پیشنهاد یک طبقه جدید از خدمات بانکی توجه کرد . اداره پست تشخیص داد که روزنه ای از فرصت ها وجود دارد مثل بانکهای خیابانهای بزرگ که به هم می پیوندند و شعبه های کوچک بانکی را تعطیل می کند. با وجود اینکه آنها شاخه هایی در هر شهر دارندکه ظرفیت اضافی و محیط امن را برای وجوه نقدی رواج می دهند، این پیشرفت بدون حمایت و همکاری بانک اصلی عملی نیست که از یک طرف از تبلیغ فواید سود می برند و از طرفی دیگر مشکل جدیدی از رقابت را برای بعضی از خدماتشان تشکیل می دهند. تا کنون بانک ها فقط با بی میلی همکاری می کردند. دولت طرح هایش را برای کامپیوتر های جدید آغاز کرد تا اداره پست به مرکز اینترنتی تبدیل شود و به اطلاعات خدمات متنوع دولت دسترسی داشته باشد. اگر آزمایشات موفق باشد آنها می توانند ادارات پست بیشتری را باز نگه دارند. در حالی که روزنه های فرصت همیشه باز است این امکان نیز وجود دارد که بعضی از آنها بسته باشند. در بهار سال 2000 زنجیره خرده فروشی ها C&A باز شد تا تمام شاخه های آن را در UK ببندد. ذخایر و طبقاتشان برای بیشتر مصرف کننده ها در آن زمان غیر متداول می شوند. زمانیکه درآمد خرده فروشی کاملاً ساکن بودتجارت الکترونیکی جدید زیاد می شد با سوپر مارکت هایی مثل Asda که طرح های متداول و مد را با قیمت کم می فروشندو بیشترروی رقبا متمرکز می شود.
محیط پویا
پویایی می تواند با چند عامل افزایش یابد . تغییر تکنیکی سریع شامل تولیدات، فرآیندها یا کاربردهای وسائل آینده است که این تغییرات به سرعت اتفاق می افتد سازمانها باید از فعالیت تهیه کننده هایشان و تهیه کننده های بالقوه، مصرف کننده ها و رقبا آگاه باشند. درجایی که رقابت یک مرحله جهانی است تغییر در بازار های مختلف ممکن است متفاوت باشد و بازرسی رقابت سخت تر می شود. در این مراحل آینده مبهم و نامشخص می شود. ریسک کردن و رهبری کارآفرین به عنوان ساختارهای دنبال شده در گذشته یا اصلاحات آنها لازم و ضروری است و ممکن است زیاد اختصاصی نباشد .
محیط پیچیده یا تلفیقی: در جایی که نیرو و تغییرات به سختی درک می شوند محیط پیچیده است. اغلب مقدار پیچیدگی و پویایی با هم اتفاق می افتد. تکنولوژی براساس صنعت واینترنت براساس تجارت مثال های خوبی ازاین نوع هستند . ساختارسازمان، درجه تمرکز زدایی ومسئولیت قدرت اعطایی به مدیرازطریق سازمان و سیستم های اطلاعاتی می تواند پیچیدگی اداره کردنی را ایجاد کند. مدیران باید برای تغییرات وانعطاف پذیری در روششان آزاد ومسئول باشند تا پیچیدگی را به موفقیت اداره کنند.
بنابراین آگاهی مدیریتی وتغییر روش مدیریت مسئله اصلی درمحیط های مبهم است . اگر مدیران ازنظر استراتژیک آگاه، انعطاف پذیر ومسئول تغییرات مناسب باشند پس آنها شرایط پویا وپیچیده را درک واداره می کنند. مدیران دیگری که آگاهی کمتری دارند ممکن است با شرایط مبهم تری مواجه شوند که همیشه به فشارهای موجود درسازمان بیشتراز حضور دریک محیط تحت کنترل ومدیریت پاسخ می دهند. ازاین روجنبه قاطع مدیریت استراتژیک ، درک ومذاکره با محیط است به خاطر اینکه آنرا تحت تاثیر قراردهد به طور ایده آل حوادث را کنترل کند.
تاثیرات محیطی
شکل 1-6 نشان می دهد که چطور سازمان یکی ازچند رقیب خاص درصنعت است ودرجه کم یا زیاد رقابت به وسیله تصمیمات، استراتژیک رقابتی وخلاقیت دیگران تحت تاثیر قرارمی گیرد. این وابستگی ها هستند به یکدیگر بسیار مهم است ودرنتیجه تصمیمات ساختاری باید همیشه حاوی چند ارزیابی ازتماس وعکس العمل آنها درشرکت های دیگر باشد. بطور مساوی یک شرکت بایدازچگونگی رفتار رقبا درهر زمانی کاملاً آگاهی داشته باشد.
بنابراین این صنعت مستقل ووابسته به صنعت های دیگر است صنعت هایی که تجهیزاتش را ازآنها می خرد و صنعت هایی که بازار تولیدات و خدمات آنهاست. به طور اساسی این به مدل نیروهای (Porter) ارتباط دارد که یک صنعت را سودمند تعیین می کند. در فصل 8 به این موضوع می پردازیم. ارتباط بین یک شرکت با خریداران و تهیه کنندگانش به چند دلیل بسیار مهم است. ممکن است تهیه کنندگان کارشان را بد انجام دهند و در نتیجه تهیه تولیدات ممکن است تهدید شوند. همینطورآنها ممکن است با شیوه های جدید کار کنند که بر سازمانی تاثیر می گذارند که برای آن در نظر گرفته شده اند. خریداران ممکن است تحت فشار رقبا تهیه کنندگان را به خط دیگری بیاندازند. آگاهی استراتژیک و اعمال نفوذ روی سازمانهای وابسته مهم است. بعلاوه شرکت ها وصنعتهایی که شامل آنهاست بخشی از محیطی بسیار وسیع است. این محیط شامل نیروهایی است که تحت تاثیر سازمان است و در حالتی بوسیله آنها تحت تاثیر قرار می گیرد اهمیت نیروهای خاص برای سازمانهای منحصر به فرد و در شرایط خاص کم یا زیاد می شود. مدیران وجود این نیروها، چگونگی تاثیر آنها برروی سازمان و چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن آنها را تصدیق می کنند و این یک مساله مهم است. Mintzberg از استراتژی مهارت استفاده کردتا توضیح دهد که چطور مدیران بوسیله تجربه و یا انجام استراتژیهای پیشرفته مطالبی درباره نیازهای محیطی یاد می گیرند.. او فرآیندها را خیلی راحت می بیند مثل خاک رسی که بیهوده شکل گرفته و ایجاد یک موضوع تمام شده اگر یک سازمان به یک تغییر تعیین شده مبادرت کند جنبه های خاص استراتژی تکمیل شده را تغییر دهد همانطور که هر روز با تجربه واضح تر می شود که چه طور نیروهای محیطی را بهتر اداره کنند. مدیران وجود استراتژی های عملکرد و رقابتی را به طور مساوی می پذیرند و همانطور که آنها فرصت ها و تهدیدهایی را می بینند و بتدریج اوضاع را تغییر می دهند. به هر حال هدف ما تقویت منابع و ارزش های سازمان است که با تغییر محیط جور می شود.
نیروهای خارجی ، تجزیه PEST
تجزیه PEST چهارچوبی است که نیروهای محیطی را به عنوان نیروهای تکنیکی- اجتماعی- اقتصادی و سیاسی طبقه بندی می کند. گاهی دو عامل محیطی و قانونی به آن اضافه می شوند و تجزیه PESTEL را می سازند اما این موضوعات در طبقات دیگری جای می گیرند. شرایط اقتصادی تحت تاثیر مقدار سخت یا آسان بودن قرار می گیرد تا در هر زمانی موفق و مفید باشند چون آنها تحت تاثیر سرمایه موجود، هزینه و تقاضا هستند. برای مثال اگر تقاضا سبک باشد و هزینه سرمایه کم باشد سرمایه گذاری و رشد انتظارات مفید برای شرکت لذت بخش است. در شرایط مخالف ممکن است احتمال سود دهی از طریق صنعت کم باشد. موفقیت مناسب و به موقع استراتژی های خاص بوسیله شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار می گیرد. زمانی که اقتصاد به عنوان یک بخش خاص یا کلی اقتصاد رشد می کند ممکن است برای تولید یا خدمات تقاضا وجود داشته باشد که در شرایط کسادتر تقاضا وجود ندارد. به طور ساده فرصتی که از یک استراتژی ایجاد می شود به طور موفقیت آمیزی به تقاضای موجود در شرایط رشد وابسته است. گرچه معمولاً اقتصاد کساد یک تهدید است که باعث می شود بعضی سازمان ها از تجارت خارج می شوند و فرصتی برای بعضی سازمانهای دیگر باشد.
سیاست ها و سیاست دولت بر شرایط اقتصادی تاثیر می گذارد، به همچنین تاثیر زیادی روی تصمیمات دولت می گذارند. تنها مطلب منتشر شده اروپایی ها درباره این است که آیا کشورهای اروپایی منتقل می شوند یا خارج از محدوده باقی می مانند. در هر زمانی هر کالای وارداتی یا صادراتی می تواند ارزان یاگران باشد که بستگی به نرخ تبادل پول دارد گرچه راه های دیگری در تصمیمات دولت وجود دارد که همانطور که فرصتها و تهدیدهایی بوجود می آورند سازمان را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهند . در حالی که شرایط اقتصادی و سیاست دولت ارتباط نزدیکی با هم دارند آنها تحت تاثیر نیروهای محیطی دیگری هستند که بر سازمان تاثیر می گذارد. بازارهای سرمایه گذاری شرایطی را برای سهام سازمان تعیین می کنند آنها می توانند در معرض کنترل دولت قرار بگیرند و به وسیله شرایط اقتصادی متداول راهنمایی شوند. نرخ سود محاسبه شده برای قرض ها تحت تاثیر تورم و اقتصاد بین المللی می باشد. گرچه نرخ تعیین شده ممکن است بوسیله بانک مرکزی تعیین شود. (مثلاً بانک انگلستان) و تحت تاثیراولویت های بیان شده دولت قرار می گیرد .با هزینه کردن دولت ذخیره پول را افزایش می دهد و بازارهای سرمایه گذاری شناورتری را ایجاد می کند. انتظارات سهامداران با توجه به عملیات شرکت، تمایلشان برای فراهم کردن سهام منصفا نه تر یا تمایلشان برای فروش سهامشان تحت تاثیر قرار می گیرد. بازار کار، وجود اصول خاص در سطح منطقه ای و ملی را منعکس می کند که تحت تاثیر آموزش قرار می گیرد. که بر دولت و شرکت های منطقی دیگر تاثیر می گذارد. هزینه کار بر تورم، روش های کلی صنعتهای دیگر و نقش و قدرت اتحادیه های تجاری تاثیر می گذارد.
محیط فرهنگی اجتماعی تقاضاها و سلیقه ها را دربرمی گیرد. که با درآمد مستعد و متداول فرق می کند و تغییرات کلی فرصتها و تهدیدهایی برای شرکت های خاص ایجاد می کند. بعد از چند سال محصولات جدید با شرایط اشباع بازار تغییر می کنند. همینطور ارزش ها و ساختارهای پیشرفت نیز باید تغییر کنند . به طور ساده بعضی محصولات و خدمات اطراف دنیا با انعکاس پایین فروخته می شوند اما اینها چه طور ارتباطی غیر عادی هستند. شکل 3-7 نشان می دهد که چه طور طراحی ماشین لباسشویی برای کشورهای اروپایی مختلف متفاوت می باشد تا سلیقه ی مشتریان را نشان دهد. سازمانها باید از تغییرات جمعیت شناسی مثل ساختار جمعیت به سن پراکندگی آنها، ناحیه ها و تعداد کارها آگاه باشند و بنابراین می توانند تقاضاهای مهمی را به عنوان تقاضای کلی برای محصولات و خدمات خاص ایجاد کنند ممکن است، تهدیدها برای وجود محصولات خاصی افزایش یابد فرصت ها یی برای تعیین وطبقه بندی بازار نیز بوجود آید.
تکنولوژی از یک جنبه، بخشی از سازمان و صنعت است. که برای ایجاد فواید رقابتی از آن استفاده می کنند. گرچه تکنولوژی بیرونی صنعت می تواند تحت اختیارگرفته شود و استفاده شود و دوباره بوسیله حمایت دولت تحت تاثیر قرار می گیرد. برطرف کردن موانع تکنیکی صنعت های جدیدی را بوجود می آورد که ممکن است تهدیدی را که سازمانهای موجود معلوم کند، نشان دهد، آزمودن ثابت کند محصولات یا خدمات ممکن است زاویه را بسازندو شرکت هایی که در این وضعیت تحت تاثیر قرار می گیرند باید در این احتمال هوشیار باشند. بعلاوه تکنولوژی جدید می تواند محصول مفیدی را در صنعت ساخت و خدمات ایجاد کند اما در عوض خرید آن نیاز به بودجه و امکان آموزش کارمندان دارد. قبل ازاینکه تکنولوژی بکاررود.
مثالهایی که در اینجا به آن اشاره کردیم نمونه های بسیاری ازآنهاست ومدیران منحصر به فرد باید درک کنند. که چطور این نیروهای کلی بر روش های خاص سازمان تاثیر می گذارند. نمودار 1-7 فهرت کلی از تاثیرات و نیروهای محیطی را نشان می دهد برای نشان دادن یک مثال خاص جدول 2-7 تجزیه و تحلیل خیلی انتخابی و کوتاه PEST را از نیروهای محیطی تحت تاثیر صنعت کارت اعتباری را نشان می دهد و تعدادی از تاثیرات اصلی را انتخاب می کند. این نمودار می فهماندکه چطور یک تجزیه برای کمک به شناسایی فرصت ها و تهدیدهای بوجود آمده مفید باشد.
هرسازمان محیطی موثر بر نیروهای قوی تشکیل می دهند که بر تصمیم گیری تاثیر زیادی می گذارد. قویترین نیرو برای بعضی تجارت های صنعتی و خدماتی مصرف کننده است و برای دیگران رقیب است. در بعضی شرایط تهیه کنندگان می توانند ثابت بسیار مهم باشند. در مورد چند تجارت کوچک نیروهای خارجی می قبولانند می کنند که تجارت حلال بماند یا نه. یک مشکل بزرگ بسیاری از تجارت های کوچک به مدیریت جریان نقدی ارتباط دارد (مدیران قادر باشند که چک هایشان را در زمان مقرر پرداخت کنند و آنقدر قوی باشند که مصرف کننده ها را وادار کنند که فاکتورهایشان را به موقع پرداخت کنند) یک قرارداد فرعی کوچک تجاری فلز که بیشتر برای کارخانه های بزرگ ماشین کار می کند، تهیه کننده اصلی آن یک سازمان بزرگ مثل steel بریتانیا است که قدرت ترغیب کمی دارد. ممکن است پرداخت ها به تاخیر بیافتد و مصرف کنندگان دریک روش هدفمند تهدیدی مهم وبسیار مهم باشند. برای مثال وارد کردن کار بیشتر برای آنها، ضمناً ذخائر باید پرداخت شود یا در آینده به صورت قبض به تعویق انداخته شود. در حالیکه برای تمام مدیران ضروری است که بینش هایی داشته باشند که چطور سازمان به وسیله محیط تحت تاثیر قرار می گیرد. علاوه بر این برای آنها مطلوب است که توجه کنند چطور بعضی از نیروهای محیطی تحت تاثیر قرار می گیرند و اداره می شوند تا فوایدی را برای سازمان به دست آورند. این در مورد تجارت های کوچک همانطور که قدرت کمتری دارندامکانش هم کمتر است. شرکت های کوچک باید محیطشان را برای فرصت ها و تهدیدها ارزیابی کنند به خاطر اینکه جایی را به وجود آورند که بتوانند فواید رقابتی را بدست آورند و تمرکز بیشتری روی منابعشان داشته باشند. برای بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی مثل تئاترهای دولتی و موزه های بزرگ، دولت یک نیروی محیطی بزرگ تشکیل می دهد چون هر یک از این سازمان ها به روش های مختلفی وابسته وامهای دولت هستند. در UK خدمات سلامت ملی NHS به سیاست های دولت خیلی وابسته است که بر تمام مناطق تصمیم گیری تاثیر می گذارد حقوق مشاورین، پرستاران، بیمارستانها و بخش های و تجهیزات جدید به وسیله تصمیمات دولت تعیین می شوند.
نمودار 1-7: تاثیرات محیطی
تاثیر
مثالهایی از فرصتها و تهدیدها
اقتصادی
قدرت اقتصاد بر وجود اعتبار و تمایل مردمی که قرض می گیرندتاثیر می گذارند. این اثر سطحی از تقاضاست. نرخ سود و پول تاثیر نوسانی بر هزینه و سود صادرات و واردات دارد
بازارهای سرمایه گذاری
شامل سهامداران و رضایتشان با موفقیت شرکت می شود. اگر به آنها پیشنهاد می کنید که کیفیت سهام را افزایش دهند آیا آنها مایلند که سهام بیشتری بخرند؟ اگر کسی برای سازمان دعوت شودآنها مایلند که بفروشند؟ همچنین شامل سیستم بانکی و هزینه ووجود وام سرمایه است.
بازار کار
تغییرات در ساختار سنی جمعیت و بیشتر زنان جویای کاردارای مهارت ، احتمال مناطق خاص، تاثیر اتحادیه ها تجاری، توزیع فرضیه های آموزش دولت را جستجو می کنند.
تکنولوژی
صنعت رباط در این صنعتها مثل جمع آوری ماشین، کامپیوتر برای طراحی و ساخت، تکنولوژی اطلاعاتی مثل دیدگاه الکترونیکی در خرده فروشی.
محیط فرهنگی – اجتماعی
فشار گروه ها تحت تاثیر تقاضا یا محل صنعت، تغییر جمعیت با سن گروه ها، تغییر سلیقه ها و ارزش ها، حرکت های منطقه ای.
دولت
سیاست های کمک منطقه ای، قوه ابتکار صنعت خاص برای مثال جایی که تکنولوژی بالارا شامل می شود، محیط قانونی بخشی از این است که شامل مقررات رقابت، موانع انتشار تخلیه ماشین و بر چسب زدن است ، مقررات باید مثالهای دیگری ازآن باشد.
تهیه کنندگان
موجودی و هزینه تهیه کنندگان، شامل تصمیمات و تکامل عمودی مربوط به خرید یا تولید در ترکیبات اصلی است.
مشتری
تغییر در قدرت خرید و سلیقه ، تغییر در سیستم توزیع.
رقبا
تغییر در استراتژی رقابتی ، خلاقیت.
رسانه های گروهی
تاثیر انتشار خوب و بد ، توجه به شرکت ها، محصولات و خدمات.

جعبه 2-7 : استراتژی در عمل – تجزیه PEST از صنعت کارت اعتباری.
سیاسی: قانون گذاری به افراد جوان اجازه می دهد که کارت اعتباری برای خود داشته باشند. تهدید به محدود سازی تجارت اینترنتی.
اقتصادی: حضور آتی UK دانمارک و سوئد در منطقه اروپا و پول اروپایی و تاثیر پول رایج بر نرخ های سود، روش های اقتصادی آتی که بر تقاضای مصرف و اعتبار تاثیرگذارند. آزادی برای داوطلبان جدید در صنعت اجتماعی، تمایل یا اکراه برای خرید اعتباری(در حالی که اعتبار برای بسیاری از مردم در دسترس است) سارقانی در مقابل هزینه های سود بالا وجود دارد، افزایش پذیرش فروش که بستگی به معاملات اعتباری دارد که احتمالاً تحت تاثیر سن جمعیت می باشد شاید تحت تاثیر جمعیت باشد.
تکنیکی: احتمالات وامکانات اینترنتی وتجارت الکترونیکی وایمنی
مدل Ansoff
Ansoff( 1989) معتقد بود که برای بررسی کردن و موفق شدن در صنعت شرکت باید تهاجم عملیاتش را با رفتارهای استراتژیک جور کند تا توانایی تغییر تقاضاها و فرصت ها را در بازار داشته باشد. محیط قابل تغییر یا آشفته به 6 عامل بستگی دارد:
1- توانایی تغییر محیط بازار. 2- شدت رقابت. 3- سرعت تغییر. 4- فراوانی تکنولوژی. 5- تشخیص به وسیله مصرف کنندگان. 6- فشارهای دولت و گروه های نفوذی.
Ansoff پیشنهاد کرد که در یک محیط آشفته تر و تهاجمی تر اگر شرکت بخواهد موفق شود باید استراتژی های رقابتی و کارآفرین یا سازگاری با تغییر را داشته باشد.شرکت ها دریک صنعت توزیع می شوندبه طوری که شرکت های کوچکتربرای مقررات صنعت تهاجم کمتری دارند ودرنتیجه غیر مفید هستند یا ازتجارت خارج می شوندمعدودی از شرکت های دیگر که بالای حد میانگین موفقند. بخاطر اینکه برای جورشدن با تقاضاهای محیط توانایی بهتری دارند. بسیاری ازشرکت های بالای حد میانگین این کار را انجام می دهند وبعضی ازآنها هم شکست می خورند چون آنها زیاد تهاجمی نیستند وآنها می خواهند بدون آگاهی، مسائل را خیلی سریع تغییردهند. جایی که یک سازمان چند محصولی یا چند ملیتی است بخش های مختلف تجارت چند تاثیر نسبتاً محیطی عادی را تجربه کرده اند وبعضی ازآنها مجزاهستند تا نیاز مدیرانی را تقویت کنند که بازارنزدیک ترند و دربرابر رقبا قادرند وضعیت ها را تغییر دهند.
Ansoff پیشنهاد کرد که محیط باید درواحد هایی شرایطی از رقابت وکارآفرینی یا تغییر تجزیه وتحلیل شود. با توجه به درجه عوامل مختلف ، درجه رقابت آشفتگی کارآفرینی محاسبه می شود. محیط بازار به وسیله ساختار بازار ، میزان سوددهی ، شدت رقابت رقیب ودرجه تشخیص، رشد بازار، مرحله تولید یا خدمات وراه انداختن تولید جدید، شدت سرمایه گذاری واقتصاد مراحل تحت تاثیر قرارمی گیرد.عوامل خاصی مثل رشد بازار، مرحله عمر محصول و سود دهی به ماکمک می کند که توسعه محیط کارآفرین را مشخص کنیم. تغییر در استراتژی وتکنولوژی، فشارهای اجتماعی وخلاقیت هم موثر هستند.
فرهنگ سازمان وصلاحیت مدیریت باید ارزیابی شود تا بفهمیم آیا آنها می توانند تغییر کنند وجور شوند. دوبان درجه ها به عوامل مختلفی نسبت داده می شود . فرهنگ شامل عواملی مثل ارزشها، عکس العمل وپاسخ به تغییر وجهت یابی سیستم است. صلاحیت شامل روش های حل مشکل، سیستم های اطلاعاتی، پیش بینی وارزیابی محیط، وسیستم های مدیریتی است. Ansoff نشان داد که منابع وارزش های سازمان باید با نیازهای محیط موافق باشند.
رقابت وساختار قوانین صنعت
چهار مدل اقتصادی ازرقابت کامل یا خالص، رقابت انحصاری و انجصارچند جانبه وانحصاری درفصل 3 توضیح شده است که فرصت رابرای فواید اساسی موجود درساختارهای انحصاری و HK[WHV ]KN [HKFI نشان می دهد. رقابت در مدل های دیگر که ازموانع کوچکتر ورودی بوجود آمده اند باعث کاهش فواید حاشیه ای می شود. مدل ها درUK وبیشتر ملت های پیشرفته بارز است وروشهایی تحت تاثیر روش هایی است که شرکت ها رقابت می کنند. مخصوصاً برفرصت هایی برای تشخیص دستیابی به موفقیت هزینه ای که در فصل 8 دیده می شود وبزرگترین عامل مزیت رقابتی است تاثیر می گذارد.
قدرت انحصاری
دراینجا نشان می دهیم که اختیارات نظارتی به 25 % سهم بازار ارتباط دارد وفرصتهایی برای شرکت عرضه می کندکه به وسیله قدرت انحصاری حاصل می شود از این رو گرچه فرض می شود که در مدل انحصاری تنها یک تولید کننده دارای قدرت مطلق در بازار است ولی یک تولید کننده بزرگ با سهام زیاد به به نظر دارای قدرت انحصاری می باشد. وبه این معنا نیست که این قدرت برعلیه مصرف کننده، به کار می رود بلکه برای مصرف کننده مفید است. شرکت های بزرگ باسهم بازار بیشتر از رقبایشان ممکن است به هردلیلی قادربه تولید هزینه کمتری باشند (وبه قیمت کمتری بفروشند) این دلایل شامل توانایی سرمایه گذاری درمحصول زیاد،کاهش هزینه تکنولوژی، توانایی خرید مواد در حجم بالا حجیم ودریافت تخفیف، توانایی دسترسی به ذخائر پخش، وفرصت بهبود تولیدات ، بطوری که واحدهای بیشتری تولید شود. درحقیقت صرفه جویی درهر منطقه شغلی ممکن است . اقتصاددانها این را مرحله صرفه جویی اقتصادی می دانند وآنها به نوعی ازتجربه یا منحنی یادگیری ارتباط دارند که در این فصل درذخیره مالی توضیح داده شده است.
پس مزیت هزینه ای می تواند یک منبع بزرگ از مزیت رقابتی باشد. این نکته بعداً در جزئیات بیشتر سبط داده می شود. تولید کننده هایی که می توانند ماده ای رابا قیمت کمتر ازرقبایشان تولید کنند آنها ممکن است یک قیمت رقابتی ترانتخاب کنند تا رقبایشان ازبازار خارج شوند وسهم بازار افزایش یابد. بعلاوه (زن یا مرد) او ممکن است این کار را انجام ندهد وبا قیمت بالاتر سود بالاتری ازهر واحد بدست آورد بدین وسیله سهام ممتاز بازار را بدست آورد. درمرحله اول مصرف کننده ازقیمت پایین تر سود می برد وبنابراین قدرت انحصاری درمقابل مصرف کننده استفاده نمی شود. گرچه زمانی که یک شرکت سهم بازار برتر را بدست می آورد. ممکن استدرصدد تغییر استراتژی اش و بهره برداری کردن از قدرت بیشتری است. این درزمانی است که دولتها نیازبه مداخله دربرخی ازروش ها دارند.
تمرکز
تمرکز معیار کنترل تجربه شده بوسیله سازمان است . دونوع تمرکز وجود دارد:
1- تمرکز انبوه .که بطور خلاصه ذکرمی شود، به قوی ترین شرکت صنعتی خصوصی در اقتصاد به عنوان شرکت کل توجه می کنند.
2- تمرکز بازاریا ناحیه ای .بر درصد بازده خالص یا عملکردها توجه دارد که تحت کنترل بزرگترین شرکت ها در یک صنعت ویژه می باشند. چه این صنعت تولیدی باشد و چه خدماتی. ارقام بالای مورد توجه تک قطبی بودن را و یا داشتن رفتاری چندجانبه را تشویق می کنند که اکثراً نوع دوم را مورد توجه قرار می دهند که تاکید اساسی بر تمایزات و رقابت غیر قیمتی دارد و نیز دارای رقبایی است که به یکدیگر وابستگی داخلی دارند یا غیر ارزشی. در حقیقت بسیاری ازصنعت های جهانی دارای ساختار انحصاری چند جانبه هستند. با تعداد رقبای بزرگ محدود و موانع ورود به کشورهای منحصربه فرد چند قطبی هستند. به طور کلی بیشتر ازاینکه رقابت بی ارزش باشد ارزشمند است. اما رقابت با ارزش درشرایطی دیده می شودکه ذخایر بیشترازتقاضاها باشد دراینجا برای سهم بازار یک رقابت تهاجمی وجود دارد.
در اینجا ممکن است مزیت پخش بازاریابی برای شرکت هایی که متعلق به یک گروه هستند مناسب باشد ومی تواند قدرت ارتباطی بازار را افزایش دهد. به طور ساده محصولاتی که بر بخش خاصی از بازار حکمرانی می کنند مفید هستند در نتیجه هنوز فرصتی برای شرکت های کوچکتر وجود دارد که در بازار خاص انحصار چند جانبه با موفقیت رقابت می کنند. مخصوصاً اگر آنها بتوانند کالاهایشان را متمایز کنند که این کالا تقاضای بخش خاصی از بازار باشد . در صنعت شکلات تورنتون با مقدار محدودی شکلات عالی موفق است که با فروش اختصاصی خودشان توزیع می شود. در مقابل صنعت های خاصی تمرکز خیلی کمی را نشان می دهد برای مثال لباس خانم ها که به مقدار خیلی زیادی از مد و محیط کار که شامل کارگران نیمه وقت است تاثیر می گیرند. مثال دیگری از این نوع کالاهای پشمی است که در این جا مدهای ورودی خیلی کم است.UK روی هم رفته تمرکز زیادی را در کشورهای رقیب مثل آمریکا و آلمان را نشان می دهد که به طور کلی اقتصاد بالاتری دارند. گرچه کشورهای UK مثل بسیاری از کشورهای اطراف دنیادر بازارهای جهانی رقابت می کنند و بنابراین اندازه آنها مهم است. بعضی شرکت های بریتانیایی تولید کننده های جهانی مقتدری هستند. وضعیت دشوار برای دولت حمایت شرکتها است که اندازه آنها رشد کند و نیروهای رقابتی قوی در بازار های جهانی شوند اما درهمان زمان اطمینان دهدکه چنین اندازه و قدرتی در برابر مصرف کنندگان UK مورد استفاده قرار نمی گیرد.اندازه و قدرتهایی که مصرف کنندگان UK ازآن بهره برداری می کنند نیست.
قوانین قدرت انحصاری
بسیاری از کشورها نقش دولت را در بررسی نیروهای رقابتی پذیرفته اند که شامل به حداقل رساندن هر منبع به هدر رفته به دلیل بی کفایتی اقتصادی، حمایت از خریداران یا تهیه کنندگان ضعیف، و تقویت شرکت های قوی که رقبایشان را کاملاً حذف نکرده اند تا یک قدرت انحصاری بدست آورند. این قوانین به وسیله پلیس تصویب و اجرا می شود از این بخش از شرایط UK برای بیان موضوع استفاده می شود. اما اصول و روش های کلی برای UK غیر عادی نیست. لایحه جدید رقابتی UK در 1997 به تصویب رسیدو در سال 1999به انجام رسید که ساختارهای زیر را در بر داشت.
به طور کلی سازمان تجاری و صنعتی تضمین حق تملک برای صنعت و تجارت بر عهده اداره (وزیر) است. (DTI) گزارش کردن به DTI حاوی دو بخش است: بخش اول اداره تجاری بی طرف است (OFT) که بوسیله مدیر کل اداره می شود که قدرت انجام تحقیقات اولیه تمام ترکیبات یاکارهای پیشنهادشده که شامل25%از سهم بازار یا دارایی های مخلوط بیشتر از 75 میلیون دلار را دارد. اگر OFT معتقد است که ارتباط بزرگ رقابتی وجود دارند پس برای تخصص بعدی می تواند به بخش دوم کمیسیون رقابتی اشاره کند.
هر حالتی به یک مزیت توجه می کند و و این فرضیه به طور خودکار نیست که قدرت انحصاری بر خلاف نفی عمومی است. اگر سوددهی بالا بیانگر کفایت باشد قابل قبول است اما اگر بوسیله موانع ورودی مصنوعی نگه داشته شود قابل قبول نیست. تاخیر در تحقیق از نظر استراتژیکی مهم است. این مرحله نسبتاً 6 ماه طول می کشد و در این زمان یک شرکت مخالف پیشنهاد غصب قدرت، درمقابل برای بهبود عملیات و سخت کار می کند. اگر این باعث افزایش اساسی در ارزش سهام شود شرکت ممکن است در زمینه هایی که هزینه خیلی بالایی دارد عقب نشینی کند. اگر قضیه نگرانی رقابت افزایش یابد شرکت ها مانع برگشت معرف بوسیله تضمین فروش بخشی از تجارت موجود به دست آمده (تملک یافته) می شوند.
DTI قدرتهای ثانویه را نگه می دارد که هر پیشنهادی را مستقیماً به کمیسیون رقابت رجوع دهد. در خط کشورهای اروپایی دیگر OFTحکم تحریف توافق های ضد رقابتی (مثل ارزش ثابت یا سهم بازار اقتصادی کارخانه های صنعتی) و رفتار ضد رقابتی مثل قیمت غارتگرانه بوسیله شرکت سلطه گر (حاکم) را را با پلیسها اداره می کند. کشورهای متخلف 10% از عایدی جهانیشان را جریمه می دهند.کشورهایی که بوسیله آنان گناهکار شناخته می شوند به کمیسیون رقابت پناهنده می شوند.
از سپتامبر1990 کمیسیون های اروپایی قادرند که بررشد تعدادی تلفیقات و اکتسابات شرکت در اتحادیه اروپایی(EU ) تاثیر بگذارند. اگر هر شرکت بیشتر از دوسوم عایدی جهانی EU در هر کشور EU داشته باشد تلفیقات معاف می شود.
مثالهایی از مداخله
درفوریه 2000کمیسیون رقابت در UKدستور داد که unilever توزیع مستقیم بستنی wallبه خرده فروشی ها متوقف سازد. محصولات بستنی wall بزرگترین سهم بازار در UK 50 درصد دارا می باشد. مساله جدید این بود که سوبسید جدید شکل گرفته، وابسته به عمده فروشان نبود و درنتیجه رقبایی مثل Nestle, Mars از زنجیره جریان خارج شدند. DTIتصمیم به نادیده گرفتن به این تحریم ها گرفت و عملیات توزیع را توسعه داد. با این وجود Unilever نتیجه گرفت که پوشش دهی این کار عملی نیست و توزیع آن را متوقف کرد. به همراه این تحقیق، کمیسیون رقابت که مراقب عمل Unilever برای جمع کردن خرده فروشان با فریزر آزاد بود اما اصرار داشت که آنها فقط از محصولات Wall استفاده کنند. خرده فروشان کوچک با یک اتاق برای فریزر به طور موثری از ذخایر نوع دیگر منع شدند. کمیسیون پیشنهاد کرد که خرده فروشان باید نیمی از فریزر خود را با محصولات رقیب پر کنند.
در BskyB 1998 بخشی از گروه رسانه های گروهی با روبرت مورداک کنترل می شد از او می خواستند که سهم بزرگی را در اتحادیه منچستر بخرد و اعتراف کند که با ارزش ترین کلوپ فوتبال در دنیاست. در حالی که ممکن نیست برای رقابت دو فعالیت وجود داشته باشد، قرارداد توافق پیمانی بین تلویزیون آسمان و لیگ فوتبال premier به این معناست که در ارتباط بسیار آشکاری وجود دارد. اتحادیه منچستر و آسمان از افزایش کلوپ های فوتبال رقیب و رسانه های گروهی سود می برند و در نتیجه OFT تحقیقش را شروع کرد. آسمان در موقعیتی قرارداشت که می توانست قیمتی که برای پخش کردن مسابقات لیگ premier پرداخت می شد را کاهش دهد مخصوصاً ینکه مسابقات اتحادیه منچستر خیلی مردمی تر بود. این شریط با رشد مجلات فوتبال ترکیب شد. در این حادثه merger اجازه اقدام کردن نداشت. به جای BskyB رسانه گروهی دیگر مثل Carltonو Granada و شرکت کابل تلویزیون ntl حق مالکیت اقلیت را در موفق ترین لیگ premier خریدند.
مشخص کردن مقررات رقابت جهانی، مایکروسافت، تیم های عملیاتی کامپیوتر شخصی مقتدر بوسیله یک دادگاه آمریکایی داوری شد تا قدرت انحصاری آن مورد استفاده قرار گیرد.در اوایل 2000 حکم دادند که سیستم های عملیاتی اصلی (مبتنی برویندوز) و کاربردی (اداره مایکروسافت وپوینده اینترنت) باید به دو تجارت جدا تبدیل شوند وضروری است که مایکروسافت نیز با تعدادی رمز سیستم های عامل از رقبایش جدا شود. به طور اجتناب ناپذیری شرکت در مقابل قوانین پناهنده شد.Financial Timse اضهار کرد: مطمئناً سخت تر از همه این است که مایکرو سافت باید تمام استعدادش را صرف خوب نگه داشتن خلاقیت تکنیکی اش کند. در این حالت او فلج می شود.
Mini case 3-7 مقررات ساختاری صنعت ساخت UK را طی چند دوره نشان می دهد. گاهی مقررات غیر قابل پیش بینی و خارج از انتظار ساخته می شود و در این حالت یک دنیای تیره و خاکستری خواهیم داشت.
تعیین موقعیت استراتژیک و ارزش مازاد
تعیین موقعیت ساختاری و ارزش مازاد در فصل 2 تعریف و توضیح داده شده است و در این فصل به این مطلب نمی پردازیم.
تعییین موقعیت استراتژیک
شکل 4-7 تاکید می کند که حفظ (تضمین) موقعیتهای استراتژیک موثر منابع استراتژیک اصلی را تقویت می کند.
3


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود