تارا فایل

مقاله انواع ایزو ها


انواع ایزوها

ایزو 9001
سیستم مدیریت کیفیت
ایزو 10004
استاندارد جهانی سنجش رضایت مشتری
HACCP
تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی
ایزو 27001
سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
ایزو TS16949
سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی
نشان CE
مجوز صادرات محصول به اروپا
نشان حلال
نشان غذای حلال
ایزو 50001
سیستم مدیریت انرژی
استاندارد IWA 1:2005
استاندارد مراکز درمانی
ایزو ساختمان و طراحی داخلی
ایزو 16817
ایزو 14001
سیستم مدیریت زیست محیطی
ایزو 10002
استاندارد جهانی رسیدگی به شکایات مشتری
IMS
سیستم مدیریت یکپارچه
ایزو TS29001
سیستم مدیریت کیفیت در صنایع پتروشیمی
ایزو 17020
سیستم مدیریت کیفیت برای شرکت های بازرسی
نشان FDA
مجوز صنایع غذایی و دارویی آمریکا
ایزو 26000
استاندارد جهانی مسئولیت پذیری
ایزو 31000
استاندارد جهانی مدیریت ریسک
استاندارد IWA 2:2007
استاندارد مراکز آموزشی
ایزو 18001
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
ایزو 22000
سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی
ایزو HSE-MS
سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی
ایزو 10015
سیستم مدیریت موثر فرایند آموزش
ایزو 17025
سیستم تایید صلاحیت آزمایشگاه های آزمون
نشان GMP
روش های خوب ساخت
ایزو 15189
سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه های پزشکی
ایزو 10668
استاندارد جهانی ازرشگذاری برند
EFQM
جایزه ی ملی بهره وری
دسته بندی گواهی نامه ها بر اساس زمینه فعالیت

ایزو 9001 + ایزو 25999 + ایزو 28000
بسته استانداردهای مدیریتی
20252 + ایزو 26362 + ایزو 10004
استاندارد شرکت های مشاوره تبلیغاتی ایزو
ایزو IEC 24751 + ایزو 10015 + IWA2
استاندارد های مراکز آموزشی
ایزو 10012 + ایزو 17025
استاندارد های آزمایشگاهها ( غیر پزشکی )
ایزو 20000+ ایزو 21827+امنیت اطلاعات
استانداردهای طراحی سایت و تولید نرم افزا
ایزو 2181+ایزو6284+2848
استانداردهای شرکت های پیمانکاری و راه و
ایزو13569+ایزو22307+امنیت مرکز داده
استاندارد های موسسات مالی
استاندارد IWA1+ایزو12296+ایزو18001
استانداردهای مراکز درمانی
ایزو 13616+ ایزو11649+ E Banking
استانداردهای بانک ها
ایزو 29001 + ایزو 20815 + استاندارد HSE
استاندارد های صنعت نفت و گاز
استاندارد بسته بندی + گلوبال گپ + حلال
استاندارد های تخصصی صنایع غذایی
ایزو 17020 + ایزو 24153 + ایزو 3951
استاندارد های بازرسی فنی
ایزو 13485 + ایزو 14971+ ایزو 17664
استاندارد های تجهیزات پزشکی
ایزو 2846 + ایزو 14298 + ایزو 9001
استانداردهای صنعت چاپ
GMP+ایزو22000+استاندارد رستوران سبز
استانداردهای رستوران های غذای سالم و ارگ
ایزو 22000+استاندارد HACCP
استانداردهای پایه صنایع غذایی
ایزو TS16949+ایزو3834+ایزو18001
استانداردهای صنعت خودرو
ایزو 10002 + ایزو 10004
استاندارد های مشتری مداری
ایزو 3881 + ایزو 6284 + ایزو 2848
استانداردهای شرکت های پیمانکاری راه و سا
ایزو 17025 + ایزو 15195 + ایزو 15189
استاندارد های آزمایشگاه های پزشکی
ایزو 9707 + ایزو 2846 + ایزو 14268
استاندارد های مجلات و نشریات
ایزو 9001+ایزو22000+استاندارد HACCP
استانداردهای مدیریت صنایع غذایی
ایزو 18001+استاندارد60079+1889
استاندارد های صنایع معدنی
ایزو 22000+استاندارد GMP+HACCP
استانداردهای عمومی صنایع غذایی
استاندارد SFBB+گلوبال گپ+ایزو22000
بسته های استاندارد فست فود
خدمات

ممیزی مراقبتی
تمدید اعتبار گواهینامه سال 2 و 3
کارگاه آموزشی بازاریابی و فروش
همراه با گواهینامه حضور در کارگاه
گپ آنالیز
ارزیابی سازمان و کشف مشکلات
درج لوگوی سازمان بر روی گواهینامه
توسط شرکت گواهی دهنده
مشاوره ایزو
مشاوره و پیاده سازی الزامات ایزو
ترجمه اعتباردهی شده گواهینامه ها
درکنارهمراه گواهینامه انگلیسی
مطالب ایزو

ایزو :
ایزو مجموعه ای از توسعه دهنده استانداردها می باشد که به معنی شفاف سازی کلیه فعالیت های خدماتی و تولیدی است. بطوریکه برای تولید کننده و مصرف کننده تمام مراحل انجام کار مشخص و مبرهن باشد.با دقت بر بسته بندی کالای خریداری شده ممکن است علامت یا علایمی مانند آرم استاندارد ایران، CE، ISO 9001:2000، ISO 14001:2004، OHSAS 18000، HACCP یا … را مشاهده کنید.هرکدام از این علایم نشان دهنده پیامی هستند، مثلا HACCP فقط بر روی محصولات غذایی مشاهده می شود ونشان دهنده سلامتی ایمن بودن مواد غذایی است که در خط تولید آن نقاط بحرانی شناسایی و کنترل می شوند. ISO 9001:2000 یعنی سازمان تولید کننده آن محصول از نظام کیفیت خاصی برخوردار است. CE مجوز ورد کالا به بازار اروپا و GS مجوز ورود کالا به بازار آلمان است. ISO 14001 و OHSAS به ترتیب بیانگر نظام مدیریت زیست محیطی و ایمنی و بهداشت شغلی هستند. به عبارت دیگر علایم استاندارد اجباری ایران، CE و CS جزو استانداردهای محصول و استانداردهای ISO14001 & OHSAS18001 جزو استانداردهای مدیریتی محسوب می شوند. معمولا گفته می شود صنعت کشور ما 10 تا 30 سال از آخرین تکنولوژی عقب تر است، اما خوشبختانه در صنعت استانداردهای مدیریتی مانند ایزو اینگونه نیست و به محض تدوین استانداردی جدید، متخصصان ما نسبت به ترجمه و انتشار آنها اقدام می کنند. استانداردهای ISO 22000:2005 مربوط به زنجیره صنایع غذایی و ISO 27001:2005 مرتبط با نظام مدیریت امنیت اطلاعات نمونه هایی از این استانداردها می باشند که به تازگی از تدوین نسخه اصلی آنها می گذرد.
استقرار ایزو :
این استاندارد با عنوان "راهنمایی های برای تهیه مستندات سیستم مدیریت کیفیت" راهنمایی هایی برای تهیه و برقرار نگه داشتن مستندات موردنیاز برای ایجاد اطمینان از سیستم مدیریت کیفیت اثربخش که متناسب با نیازهای خاص سازمان نیز باشد، ارایه می دهد. استفاده از این راهنمای یه ایجاد یک سیستم مدون همان گونه که در استاندارد سیستم مدیریت کیفیت مورد کاربرد الزام شده است، کمک می نماید.راهنمایی های ارایه شده در این استاندارد، علاوه بر سیستم مدیریت کیفیت بر طبق استانداردهای خانواده ایزو 9000 می تواند برای مدون کردن سایر سیستم های مدیریت از قبیل سیستم های مدیریت زیست محیطی و سیستم های مدیریت ایمنی نیز به کار رود.همان طور که بیان شد یکی از انواع مستندات سیستم مدیریت کیفیت که در استانداردهای خانواده ایزو 9001 به آن استناد شده است روش اجرایی مدون است. استاندارد ایزو 9000 روش اجرایی را "راه مشخص برای انجام یک فعالیت یا یک فرآیند" تعریف می نماید که می تواند مدون یا باشد یا نباشد و می گوید هر گاه هر گاه روش اجرایی به صورت مدون باشد، غالبا اصطلاح "روش اجرایی مدون" یا " روش اجرایی مکتوب" برای آن استفاده می شود. استاندارد ایزو 10013 ویژگی های یک روش اجرایی مدون را به صورت زیر تشریح می نماید.
گواهینامه ایزو :
ISO 9001:2008 مربوط به الزامات سیستم های مدیریت کیفیت و استاندارد جهانی می باشد. و نیز فراهم آوردن رضایت خاطر مشتریان در حوزه کیفیت و ارتقا رضایت مشتری در روابط مشتری- عرضه کننده.
تا اواخر دسامبر 2010 حداقل تعداد 1109905 گواهینامه ISO 9001 در 178 کشور صادر شده است. آمارها نشان می دهد که در سال 2010 نسبت به سال ماقبل خود 45120 ( رشد 4 درصدی) در تعداد صدور گواهینامه ها افزایش داشته است، که این میزان در سال 2009 تعداد 1064785 گواهینامه بوده است.
چین مقام نخست را در بین کشورهای صادرکننده گواهینامه های ISO 9001 به خود اختصاص داده است. در این رده بندی کشورهای ایتالیا و روسیه به ترتیب در مکان های دوم و سوم قرار دارند. بیشترین رشد در صدور گوماهینامه های ISO باز هم به کشور چین تعلق دارد و کشورهای روسیه و ایتالیا از این حیث در جایگاه های بعدی می باشند.
پیاده سازی ایزو :
1- برای پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 و دریافت گواهینامه آن چه باید کرد؟
در صورتی که سازمان خواسته باشد از خدمات مشاور استفاده نماید،لازم نیست بعنوان اولین گام یک مشاور ذیصلاح را ارزیابی و انتخاب نماید.پس از انتخاب مشاور ذیصلاح سازمان قراردادی را با وی منعقد می نماید و پیرو قرارداد منعقد شده مشاور برنامه ریزی برای انجام مراحل زیر را در دستور کار قرار می دهد.یاد آوری می گردد فعالیت های تعیین شده از جمله خدماتی است که مشاور سیستم مدیریت کیفیت با حمایت مدیریت ارشد سازمان و همکاری کارکنان در تمامی سطوح سازمانی باید ارایه نماید:
مزایای ایزو :
هشت اصل سودمند پیاده سازی ایزو در شرکتها و سازمانها
ایزو 9000 خانواده ای از استانداردهای مدیریت کیفیت است که توسط سازمان جهانی استانداردسازی پشتیبانی شده و به وسیله شرکت های Certification Body تصدیق و اعتباردهی می شود. با اینکه این استاندارد در ابتدا برای سازمان های تولیدی تدوین شده است، اما اکنون در انواع گوناگونی از سازمان ها کاربرد دارد. یک محصول در ادبیات ایزو ممکن است یک شی فیزیکی، خدمات یا نرم افزار باشد. طبق آنچه در نسخه 2008 بیان شده است در حال حاضر حدود 31% گواهینامه های ISO 9001:2000 به سازمان هایی که در بخش خدمات فعال هستند اهدا شده است. ایزو 9000 شامل استانداردهای زیر می باشد
ایزو 9000:2000 – سیستم مدیریت کیفیت – واژه نامه و اصول اعطای گواهینامه:
· این بخش به تعریف دقیق خود استاندارد و شرایط اعطای استاندارد می پردازد و هسته اصلی استانداردهای خانواده ایزو 9000 محسوب می گردد. این سند راهنما به منظور اعطای گواهینامه به کار نمی رود ولی مرجعی مهم برای درک واژگان و اصطلاحاتی است که در حیطه مدیریت کیفیت کاربرد دارند. آخرین ویرایش این استاندارد در سال 2008 منتشر شده است.
ایزو 9001:2000 – سیستم مدیریت کیفیت – الزامات:
· این استاندارد در کلیه سازمان هایی که به طراحی، توسعه، تولید و مونتاژ هر نوع محصول یا ارایه هر نوع خدمات اشتغال دارند قابل استفاده است. این استاندارد تعدادی از الزامات را بیان می کند که سازمان جهت تامین رضایت مشتری از طریق ارایه مستمر محصولات با کیفیت، به برآورده ساختن آنها نیازمند است.
ایزو 9004:2000 – سیستم مدیریت کیفیت – راهنمای بهبود مستمر عملکرد:
· این بخش به بهبود مستمر در سیستم می پردازد و توصیه هایی برای بهبود مستمر و بالابردن شفافیت کار سیستم و همچنین به بلوغ رساندن سیستم ارایه می دهد.
· در خانواده استانداردهای ایزو 9000 تعداد زیادی استاندارد دیگر هم وجود دارد که بسیاری از آنها حتی عنوان ISO 900x را نیز ندارند. به عنوان نمونه اکثر استانداردهایی که در سری استانداردهای 10000 قرار می گیرند به عنوان بخشی از خانواده استاندارد ایزو 9000 در نظر گرفته می شود
مشاور ایزو – مشاوره iso :
در بهترین حالت بعد از گذشت 3 ماه تا 6 ماه از زمانی که مشاور فعالیت خود را در سازمان شروع می کند، گواهینامه استاندارد ایزو 9001 صادر خواهد شد. طی این مدت و قبل از آن که گواهی دهنده وارد سازمان شود رویدادهای گوناگونی به وقوع می پیوندد. برخی از مهمترین این رویدادهای به شرح زیر فهرست گردیده اند، لیکن به آنها محدود نمی گردد:
انتخاب مشاور و انعقاد قرارداد با وی (این یک مورد اختیاری است)،
کسب آشنایی مشاور با وضعیت موجود سازمان،
ارایه آموزش های اولیه به کارکنان تاثیر گذار سازمان،
مستندسازی فرآیندها،
تدوین نظامنامه و سایر مستندات مورد نیاز سیستم مدیریت کیفیت،
بازنگری، تایید و تصویب مستندات،
فهرست برداری، توزیع مستندات و درخواست اجرای آنها در سطوح مختلف سازمان،
نظارت بر اجرای مستندات،
ارایه آموزش های تکمیلی نظیر ممیزی داخلی،
برنامه ریزی و انجام ممیزی های داخلی،
رفع مغایرت های حاصل از ممیزی های داخلی،
انتخاب شرکت گواهی دهنده و عقد قرارداد با وی،
ایزو 9001:2008 :
درسال 1987کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد((ISO/TC 176 سری استاندارد ISO 9000 را به جهانیان معرفی کرد.
هدف از تدوین این سری استاندارد، به وجود اوردن الگویی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت وتضمین کیفیت بوده که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرا گرفت.
سیستم های مدیریت کیفیت به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده وبهبود کیفیت از طریق اصلاح فرآیندها،در سازمان پیاده سازی میشود.
الگوهای اجرائی این سری استاندارد برای بار چهارم درسال 2008مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت.درویرایش سال 2008دیدگاه فرآیند گرا همچنان مورد تایید می باشد.
شرکت گواهی دهنده ایزو :
باپدید آمدن الزامات متفاوت صنفی،تجاری وبین المللی، استاندارد های کوناگون ایزو برای عملکرد ومعیارهای فرآیندها و همچنین ساماندهی سیستم های مدیریتی بارویکردهای متفاوت تدوین شدند.این امر باعث گسترش فرهنگ ارزیابی/ممیزی فرآیندها ووسیستم ها وصدور گواهینامه ایزو برای آنها گردید.
سازمان های صادر کننده گواهینامه ایزو، سازمان های مستقل حقوقی هستند که در نقاط مختلف در دنیا تاسیس گردیده اندو برحسب گسترش اقتصادی /تجاری مناطق عملیاتی متفاوتی را تعریف نموده وبا بوجود آوردن شعبات وسازمان های وابسته به صورت بین المللی فعالیت مینمایند.
متن استاندارد ایزو 9001 :
استاندارد ISO9001:2008 شامل 8 بند اصلی می باشد که به شرح زیر است :
1- دامنه کاربرد : مثلا تولید انواع رزین های صنعتی . دامنه کاربرد هر شرکت در گواهینامه ISO که بعد از ممیزی خارجی دریافت میکند درج می شود .
2- استاندارد مرجع شامل الزامات استاندارد ISO 9001:2008 می باشد.
3-اصطلاحات و تعاریف : در این استاندارد به شرکتی که سیستم ISO را اجرا می نماید سازمان و به شرکتها یا افرادی که از آنها مواد یا خدمات خریداری می شود تامین کننده گویند .
ایزو ISO چیست؟ :
در استانداردهای سری ایزو 9000 به ممیزی سیستم کیفیت تاکید شده است, به وطوری که انجام توام با هدف و برنامه آن ابزاری موثر برای تضمین کیفیت در هر سازمان طالب کیفیت, استمرار کیفیت و بهبود مستمر محسوب می شود.
استانداردهای سری ایزو 9000 در واقع تعیین کننده, ویژگی ها و یا مشخصات فنی برای محصول نیستند بلکه استانداردهایی می باشند که بر فرآیند و عملکرد تمامی فعالیت هایی که بر کیفیت محصول یا خدمت نهایی تاثیر گذار است, توجه دارد و به همین دلیل برای هر صنعتی دارای کاربرد است.
استانداردهای سری ایزو 9000 استانداردهایی مدیریتی بوده و به این نکته تاکید دارد که کیفیت باید در فرآیند تولید و در تمامی بخش های یک سازمان (کارخانه یا شرکت) از جمله بخش طراحی, بخش تدارکات, بخش تولید, بخش کنترل کیفیت, بخش آموزش و غیره بوجود آید.


تعداد صفحات : 7 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود