تارا فایل

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی



مبانی نظری مهارتهای اجتماعی
مهارت اجتماعی و سازگاری اجتماعی فرایندی است که افراد را قادر میسازد تا رفتار دیگران را درک و پیشبینی کنند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم ، نمایند. سازگاری اجتماعی مترداف با مهارت اجتماعی است و شامل توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینهی خاص اجتماعی، به طریق خاص که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد(خدایاری فرد ، 1385). مهارت اجتماعی فرایندی پیوسته است که طی آن فرد رفتار خود را با هدف ایجاد رابطه ای بسنده و موثر با محیط ، سایر انسانها و خود تغییر می دهد. اساس مهارت اجتماعی به وجود آوردن تعادل بین خواستهای خود و انتظارات جامعه است که می تواند بر تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر بگذارد(دینگرا و همکاران1، 2005). مهارتهای اجتماعی فقط شامل دوست یابی نمی شود. اگرچه افرادی که این مهارت را زیاد دارند، خیلی سریع جو دوستانه با افراد ایجاد می کند ولی این مهارت بیشتری به دوستیابی هدفمند مربوط می شود. افرادی که مهارتهای اجتماعی قوی تری دارند به راحتی می توانند مسیر فکری رفتار دیگران را در سمتی که می خواهد هدایت کنند، خواه با توافق او برای ایجاد رفتار جدید باشد، خواه به برانگیخین او برای ایجاد رفتار، عملکرد و یا تولید رفتار جدید باشد. افرادی که مهارت های اجتماعی بالا دارند همیشه درصدد هستند تا چرخه وسیعی از اطلاعات را فراهم کنند و خیلی جنبه های مشترک افراد را شناسایی می کنند و بعد از آن رابطه ای موثر برقرار می کنند و این عملکرد حاکی از این است که اعمال آنها براساس فرضیات حساب شده و دقیق می باشد. آنان در اولین فرصت در محیط کاری، یک شبکه ارتباطی قوی برقراری می کند(گلمن و بویاتزیس، 1995ترجمه ابراهیمی ،1385). یکی از خصایص مهم ، افرادی که از رشد اجتماعی کافی برخوردارند، این است که آنها واجد مهارت های اجتماعی2 هستند ، به عبارت دیگر می دانند چگونه کنش کنند تا خوشایند دیگران باشند. بسیاری از روان شناسان بر این باورند که رشد ناکافی مهارت های اجتماعی نقش بسزایی در ناکامی و شکست های آتی کودکان دارد. کودکانی که توانایی های ضروری برای کارکردهای بین فردی موثر را یاد نگرفته اند؛ پرخاشگر، تندخو و منزوی هستند و مورد تنفر دیگران قرار گرفته و توان همکاری موثر با دیگران را ندارند و به شدت در معرض خطرات جسمی، روحی، اخراج از مدرسه و غیره می باشند(وارد3، 2004). فردی که قالبهای اجتماعی قابل قبول اجتماعی را میپذیرد دیگران را به ، درستی درک نموده و روابط واقعی و احتیاجات اجتماعی را با روشنبینی پذیرا میشود چنین فردی خوب میفهمد چه چیز صحیح و چه چیز غلط میباشد. مهارت اجتماعی، رفتارهای انطباقی یاد گرفته شدهای است که فرد را قادر میکند تا با افراد دیگر رابطهای متقابل داشته و از خود پاسخ های مثبت بروز دهد. فردی دارای مهارت اجتماعی است که به مردم علاقه مند باشد، یار و یاور آنها باشد و در رفتارش با دوستان و بیگانگان مدیر باشد.گرایش ضد اجتماعی نوعی رفتار غیر انطباقی است که در آن فرد حقوق دیگران را محترم نمی شمارد و یا به سادگی حقوق افراد را زیر پا می گذارد. فردی ضد اجتماعی قلمداد می شود که بخواهد دیگران را بیازارد ، نزاع کند ، طرد نماید و اموال عمومی را منهدم سازد(الیوت و گرشام4 ، 1993). روانشناسان نیز به طور معمول سازگاری با محیط و افراد در اجتماع را مورد توجه قرار دادهاند و ویژگیهایی از شخصیت را بهنجار تلقی کردهاند که به فرد کمک میکند تا خود را با جهان پیرامون سازگار سازد. یعنی با دیگران در صلح و صفا زندگی کند و جایگاهی در جامعه برای خود بدست آورد(رستمی و احمد نیا ،1390).
مهارت اجتماعی یعنی اینکه فرد توانایی برقراری ارتباط متقابل را با دیگران داشته باشد. در این رابطه فرد یا رفتار خود را تغییر می دهد یا رفتار دیگران را به وسیله برانگیختن دیگران به سمت افکار خود تغییر می دهد. افرادی که دارای مهارت اجتماعی بالایی هستند خصوصیات و ویژگیهای طرف مقابل خود را می شناسند و با آن رابطهای وثر برقرار می کنند. مهارت اجتماعی فقط شامل دوست یابی نمی باشد هر چند این افراد سریع با دیگران رابطه دوستانه برقرار می کنند. افرادی که از مهارتهای اجتماعی پایینی برخوردارند منزوی می شوند و نمی توانند با دیگران همکاری کنند و دیگران نیز از آنان متنفر میشوند(رستمی و احمد نیا ،1390).

هدفهای اجتماعی شدن
علیرغم تفاوتهای محیطی و فرهنگی، جامعه پذیری دارای هدفها و مقاصد مشترکی است که به مهمترین آنها می پردازیم:
1- یکی از مقاصد جامعه پذیری آموزش قواعد و نظامات اساسی از اداب و عادات و رفتار روزمره گرفته تا روشهای علمی به افراد است.
2- فراگرد جامعه پذیری به همان میزان که عادات و رفتار فرد را مطابق هنجارهای اجتماعی، تحت نظم و انضباط در می آورد، به او امید و آرزو می دهد.
3- فراگرد جامعه پذیری از طریق برآوردن خواستها، آرزوها، امیدها و سوادهای فردی یا ممانعت از دستیابی بدانها باری فرد هویت می آفریند.
4- فراگرد جامعه پذیری، نقشهای اجتماعی و نگرشها، انتظارات و گرایشهای مربوط به آن نقشها را به فرد می آموزد.
5- نقشهای اجتماعی، آمال و آرزوها، هویتها و قواعد و نظامات رفتاری، روابط متقابل تنگاتنگی با یکدیگر دارند(علاقه بند ،1391).

مولفه های مهارت اجتماعی
هارجی (1986) با مرور تعاریف رفتار ماهرانه، به شش جنبه مهارت اجتماعی اشاره می کند. او می گوید مهارت اجتماعی عبارتست از "مجموعه ای از رفتارهای هدفمند، به هم مرتبط و متناسب با وضعیت که آموختنی بوده و تحت کنترل فرد می باشند".
در این تعریف بر پنج مورد از مولفه های مهارت اجتماعی تاکید شده است.
* نخست اینکه رفتارهای اجتماعی هدفمندند. ما از این رفتارها برای کسب نتایج مطلوب استفاده می کنیم و بنابراین برخلاف سایر رفتارها که اتفاقی یا غیرتعمدی هستند. مهارتهای اجتماعی هدف دارند.
* دومین ویژگی رفتارهای متفاوتی هستند که به منظور دست یابی به هدفی ویژه مورد استفاده قرار می گیرند و ما، به طور همزمان از آنها استفاده می کنیم.
* سومین ویژگی مهارتهای اجتماعی متناسب بودن آنها با وضعیت است. فردی از لحاظ اجتماعی ماهر است که بتواند رفتارهایش را متناسب با انتظارات دیگران تغییر دهد.
* چهارمین ویژگی این تعریف آن است که مهارتهای اجتماعی در واقع واحدهای رفتاری مجزا هستند. فردی که از لحاظ اجتماعی مهارت دارد، قادر است رفتارهای مختلف مناسب داشته باشد.
* پنجمین جنبه این تعریف، آموختنی بودن مهارتهای اجتماعی است( هارجی و همکاران ترجمه: خشایار بیگی و فیروز بخت،1386).
به طور خلاصه می توان گفت مهارتهای اجتماعی هدفمند می باشند این مهارتها اتفاقی و بدون هدف نیستند فردی که دارای مهارت اجتماعی است رفتارهای متفاوتی را از خود برای مطابق میل دیگران رفتار کردن از خود بروز می دهد. این افراد در برخورد با دیگران رفتارهای مختلف و مناسب از خود بروز می دهند. این افراد متناسب با وضعیت با دیگران برخورد می کنند .مهارتهای اجتماعی را می توان یاد گرفت، می توان به کمک آموزشهای ویژه این مهارتها را آموزش داد.

عوامل موثر در رشد مهارتهای اجتماعی
ارتباط با همسالان
گروه همسالان نیز همچون خانواده می‏تواند در شکل گیری شخصیت فرد موثر باشد. همیشه مواردی برای تقلید و همانندسازی در گروه وجود دارد. ولی از سن دبستانی به بعد، فرد بیشتر از مصاحبت همسالان لذت می برد. بیشتر افراد یک یا دو دوست صمیمی دارند. ولی این دوستیها بسیار ناپایدار است و به سرعت تغییر میکند. اصولاً افراد از نظر اجتماعی بسیار انعطاف پذیر به نظر میآیند و مایلند دوستهای زیادی داشته باشند. دوستان مورد توجه آنها معمولاً کودکانی همجنس آنها هستند. افرادی نیز هستند که هنوز تنهایی بازی کردن یا تماشای بازی دیگران را بر شرکت در جمع و بازی با آنها ترجیح می دهند و اعتماد لازم را برای پیوستن به دیگران پیدا نکرده اند. ابراز همکاری و کمک به افراد دیگر، در حدود پایان سن نوجوانی بیشتر دیده می شود. افراد این سن مرتب از فعالیتی به فعالیت دیگر میپردازند و این کار برای آنها بسیار عادی است. برای افراد این گروه سنی می توان مساله را با گفتگوی صمیمانه و آرام حل کرد (سیف و همکاران ،1392).

ارتباط با بزرگسالان
این رابطه بطور همزمان از چند بُعد مورد توجه قرار میگیرد: خانواده، مدرسه، جامعه به صورت کلی به شکل های مختلف بر فرد اثر می گذارد. افراد از حدود شش سالگی به بعد در بازی با گروه همسالان قوانین و دستورهایی را می‏پذیرند و به آن احترام می گذارند. پذیرش و همکاری گروهی فرد نه تنها به اطاعت از دیگران از جمله بزرگسالان منجر می شود. بلکه در واقع فرد اصول سلوک و رفتار با دیگران را میآموزد. در نتیجه این امر در روابط متقابل او با والدین نیز تاثیر می گذارد(سیف و همکاران ،1392).

خانواده
فرهنگ و خرده فرهنگ‏های یک جامعه (طبقه اجتماعی، اقتصادی) معمولاً تاثیر مستقیمی روی فرد ندارد. بلکه عموماً بوسیله خانواده بر رشد فرد اثر می‏گذارد. خانواده فرد را برای زندگی در جامعه آماده می کند. یعنی مسئولیت دارد و زبان جامعه را به کودک بیاموزد و مهارتهای اساسی و چگونگی بروز با جامعه را در فرد ایجاد کند. کار مهم خانواده تنها آموزش این موارد و حتی تامین تغذیه و مسکن فرزند نیست. بلکه کار مهم خانواده اظهار محبت و علاقه به فرزند و ایجاد ارتباط با اوست.هر چه محبت و صمیمیت پدر و مادر نسبت به فرزند بیشتر باشد. زمینه همانند سازی مناسب با والدین نیز بیشتر خواهد شد.به هرحال هر فرد به طرق گوناگون آیینه‏ای است که ویژگی های والدینش را نشان می‏دهد(گیج و برلاینر؛ ترجمه خویی نژاد ، 1374).
عوامل متعددی می تواند بر شکلگیری مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر بگذارد که از جمله این عوامل : همسالان ، بزرگسالان و خانواده می باشد. کودکان با گذشت زمان کم کم از بازی کردن فاصله می گیرند و بیشتر دنبال ارتباط برقرار کردن با هم سن و سالان خود می باشند. همسالان در یک گروه سنی تاثیر زیادی بر یکدیگر می گذارند. افراد با هم سن و سالان خود همسازی می کنند و از آنان تقلید میکنند. به مرور زمان که سن کودکان افزایش مییابد با بزرگسالان نیز برخورد میکنند و از رفتار بزرگسالان تاثیر می پذیرند و روابط متقابل آنان با والدین نیز بیشتر میشود. همچنین خانواده یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر اجتماعی شدن افراد تاثیر می گذارد. کودک به شدت از والدین خود تاثیر می پذیرند. هر چه ارتباط والدین با فرزند بهتر و صمیمی تر باشد همانند سازی فرزند با والدین بیشتر میشود.

پیشینه ی پژوهش
پژوهش های انجام شده در داخل کشور
نوراله (1374) تحقیقی به نام رابطه اضطراب امتحان، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی انجام داده و نتیجه گرفته است که اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی دارد.
عباس آبادی (1376) در یک پژوهش رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی را تحقیق کرده است یافته ها نشان داده است که بین سطح اضطراب آشکار و پنهان و میزان پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار معکوس وجود دارد و همبستگی متوسط و منفی را نشان می دهد. با تفکیک دانش آموزان به دو گروه قوی و ضعیف بر اساس معیار معدل درسی، این نتیجه دریافت شد که بین دو گروه از نظر سطح اضطراب تفاوت معنا داری وجود دارد و سطح اضطراب دانش آموزان ضعیف بیشتر از دانش آموزان قوی است. در هر دو گروه سطح اضطراب پنهان از اضطراب آشکار بیشتر است. البته این یافته ها جهت رابطه علی را نشان نمی دهند. بنابراین باید عوامل مختلف را در افت تحصیلی علل ایجاد اضطراب مورد بررسی قرار داد.
مرادی زاده (1382) در تحقیقی به نام بررسی رابطه هدف گرایی معطوف به تکلیف، خودتخریبی و خودارتقایی با اضطراب امتحان، خوداثربخشی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های اهواز، که بر روی 377 دانش آموز پسر پایه اول دبیرستان های شهر اهواز انجام داد به این نتایج رسید که هدف معطوف به تکلیف (یاد گیری) با اضطراب امتحان رابطه ای ندارد. هدف خود ارتقایی (عملکرد گرایشی) با اضطراب امتحان رابطه منفی معنی دار و هدف خود تخریبی (عملکرد اجتناب) با اضطراب امتحان رابطه مثبت معنی دار دارد و یافته ها نشان داد که هدف یاد گیری با عملکرد تحصیلی رابطه ای نداشت، هدف عملکرد گرایش با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی دار و هدف عملکرد اجتناب با عملکرد تحصیلی رابطه منفی معنی دار داشت.
شعیری، میرزایی، پروری، شه مرادی و هاشمی (1383) در تحقیقی به نام مظالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی استان های ایلام، کردستان و خراسان به این نتیجه رسیدند که یافته ها به طور کلی بیانگر وجود رابطه منفی و معنا دار بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی است.
لشکری پور، بخشانی و سلیمانی (1385) در تحقیقی به "نام بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی" بر روی 935 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان انجام دادند نتایج پژوهش نشان داد که بین سطح اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه منفی وجود داشت و شیوع اضطراب امتحان بین دختران و پسران تفاوت معنا داری داشت.
محسن پور، حجازی و کیامنش (1386) در تحقیقی به نام "نقش خودکار آمدی، اهداف پیشرفت، راهبرد های یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه (ریاضی) شهر تهران"، انجام دادند نتایج تحلیل داده های آنها تاثیر مستقیم اهداف عملکرد گرایشی، عملکرد اجتنابی، خود کار آمدی، راهبرد های یاد گیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی را تایید کرد. متغیر خود کار آمدی نسبت به سایر متغیر های بررسی شده در مدل بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی داشت. اهداف تسلط از طریق متغیر های واسطه ای خود کار آمدی، راهبرد های یاد گیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیر مستقیم و معنا دار داشته است و نقش واسطه ای پایداری میان اهداف عملکرد اجتناب و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی معنا دار بود.
قلی زاده، شکرکن و حقیقی (1386) در تحقیق خود به "نام بررسی روابط ساده و چند گانه هدف های چهار گانه پیشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های شهرستان ایذه" به این نتایج رسیدند، که بین هدف تسلط گرا و اضطراب امتحان همبستگی منفی معنی دار، بین هدف تسلط اجتناب و اضطراب امتحان همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. و بین اهداف عملکرد گرا و عملکرد اجتناب با اضظراب امتحان همبستگی معنی دار وجود ندارد. همجنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر نشان داد که ضریب چند متغیری برای ترکیب خطی متغیر های اهداف چهار گانه پیشرفت با اضطراب امتحان دانش آموزان معنی دار است. در ضمن نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیر های اهداف چهار گانه پیشرفت به عنوان متغیر های پیش بین متغیر های اهداف تسلط گرا و تسلط اجتناب پیش بینی کننده اضطراب امتحان می باشند. همچنین یافته ها نشان داد بین هدف های چهار گانه و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت وجود دارد. در ضمن نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیر های اهداف چهار گانه یشرفت به عنوان متغیر های پیش بین متغیر های اهداف تسلط گرا و عملکرد اجتناب پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی می باشند.
چراغیان، فریدونی مقدم، براز پردنجانی و باورصاد (1387) در تحقیق خود به نام "بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری" نشان دادند که بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان ارتباط معنا داری وجود ندارد.
سپهریان، رضایی (1389) در تحقیق خود به نام "میزان شیوع اضطراب امتحان و تاثیر مقابله درمانگری بر کاهش میزان آن و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی" به این نتیجه رسیدند که بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی منفی برقرار است.
وکیلی، لواسانی، حجازی و اژه ای (1389) در تحقیق خود به نام "راهبرد های یاد گیری جهت گیری های هدفی و اضطراب امتحان در دانش آموزان نابینا" به این نتایج رسیده اند که جنس، جهت گیری های هدفی تسلط و اجتناب ضرایب معنا داری در پیش بینی اضطراب امتحان، دانش آموزان دارند. و همچنین اجرای آزمون نشان داد که تفاوت معنا داری بین دختران و پسران در اضطراب امتحان وجود دارد.
سلیمانی و همکاران (1389) به بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کلاس های چندپایه و عادی در مدارس ابتدایی پرداختند. یافته های پژوهش نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی و چندپایه در چهار درس علوم، جغرفی، فارسی و ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد و این تفاوت به نفع گروه دانش آموزان عادی است. نتیجه دیگر تحقیق مشخص ساخته است که بین سطح مهارت های اجتماعی دانش آموزان عادی و چندپایه تفاوت معنادار وجود دارد ولی این تفاوت به نفع دانش آموزان کلاسهای چندپایه است.
بهپژوه و همکاران (1389) تحقیقی تحت عنوان تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دیرآموز انجام دادند. یافته ها نشان داد برنامه مداخل های اثر
معناداری بر بهبود سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دیرآموز در گروه آزمایشی داشته است.
شمس و تابع برد بار (1390) تحقیقی انجام دادند با هدف نقش واسطه ای خود کار آمدی تحصیلی در رابط ی جهت گیری هدف و عملکرد ریاضی. یافته های پژوهش آنها نشان داد که هدف تسلط گرایشی و خود کار آمدی تحصیلی پیش بینی کننده های مثبت و معنا دار و هدف عملکرد اجتنابی پیش بینی کننده ی منفی و معنا دار برای عملکرد ریاضی بوده و اهداف تسلط اجتنابی و عملکرد گرایشی از قدرت پیش بینی برای عملکرد ریاضی برخوردار نبودند. هم چنین در بررسی نقش واسطه ای خود کار آمدی تحصیلی مشخص کردند که خود کار آمدی تحصیلی از طریق هدف تسلط گرایشی نقش واسطه ای میان جهت گیری هدف و عملکرد ریاضی دارد.
کیامرثی و همکاران(1390) در پژوهشی تحت عنوان بررسی باورهای شناختی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان نشان دادند که عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر به طور معناداری بیشتر از دانشجویان پسر است در حالی که در بین اضطراب و باورهای فراشناختی بین دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نشد.
مهدوی غروی، خسروی و نجفی (1391) در تحقیقی به نام" رابطه اضطراب امتحان، کمال گرایی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی" در 250 نفر از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های دولتی شهر آمل به این نتیجه رسیدند که اضطراب امتحان رابطه منفی معنی دار با پیشرفت تحصیلی دارد.
حسینی(1392) در پژوهش خود بر روی دانش آموزان متوسطه به این نتیجه رسید که بین اضطراب امتحان و خودکارآمدی رابطه معنادار معکوس می باشد و بین جایگاه مهاردرونی با خودکارآمدی رابطه معنی دار و بین جایگاه مهار بیرونی با خودکارآمدی رابطه معنادار معکوس می باشد همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی به وسیله اضطراب امتحان و جایگاه مهار درونی قابل پیش بینی است.

پژوهش های انجام شده در خارج از کشور
الیوت و مک گریگور (2001) در تحقیقی مدل چها گانه هدف های پیشرفت و اضطراب امتحان را بر روی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه به کار بردند در تحقیق آنان، هدف های تسلط گرا با اضطراب امتحان رابطه نداشت ولی هدف تسلط اجتناب با اضطراب امتحان رابطه مثبت و معنی داری داشت. هدف عملکرد اجتناب با اضطراب امتحان رابطه مثبت معنی داری نشان داد و هدف عملکرد گرا با اضطراب امتحان رابطه مثبت ولی غیر معنی دار داشت.
ولش5 و همکاران (2001) قابلیتهای اجتماعی و تحصیلی بررسی کردند. آنان 163 دانشآموز دوره ابتدایی را به صورت تصادفی برگزیدند. قابلیتهای اجتماعی دانشآموزان را معلمان تعیین کردند و پیشرفت تحصیلی آنان با نمرات ریاضی و زبان مشخص گردید. نتایج تحقیق نشان داد پیشرفت تحصیلی با قابلیت اجتماعی افراد ارتباط مستقیمی دارد.
چن6 و همکاران (2001) در تحقیق دیگری به بررسی رابطه رفتار اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در 286 دانش آموز پرداختند. نتایج تحقیق آنان از رابطه مثبتی میان پیشرفت تحصیلی و رهبری اجتماعی، تحمل ناکامی، مهارت اجتماعی جرئت ورزی و روابط دوستانه با همسالان حکایت داشت و همچنین رابطه منفی میان پیشرفت و پرخاشگری، ناسازگاریهای تحصیلی و روابط نامطلوب با همسالان را نشان می داد.
اندرو7، الیوت، هولی8 و مک گریگور (2001) در تحقیقی که بر روی 180 دانشجوی (49 مرد و 131 زن) در حال تحصیل در سطح مقدماتی روانشناسی انجام گرفت نشان دادند که هدف عملکرد اجتناب پیش بین مثبت اضطراب امتحان و هدف تسلط اجتناب پیش بین مثبت، مهم و یا حاشیه ای اضطراب امتحان هستند. متغیر های هدف تسلط گرا و عملکرد گرا رابطه ای با اضطراب امتحان نداشتند.
درسیکل9 در سال 2004 مقیاس اضطراب امتحان منطقه ی غرب را مورد آزمون قرار داد که نتایج کسب شده عبارت بود: از 1- میانگین اضطراب امتحان دختران بیشتر از پسران بود. 2- دختران در مواجه با اضطراب امتحان سازگارتر از پسران بودند.
بررسی دیگر درسیکل (2005) بر این موضوع دلالت داشت که کاهش اضطراب امتحان باعث ترقی و پیشرفت بیشتر و معنادارتر نمرات دانش آموزان دختر در مقایسه با پسران گردید. البته در پسران نیز گروه آزمایش در مقایسه با پسران گروه کنترل، بدین علت که روش های کاهش اضطراب را فرا گرفته بودند، پشرفت درسی معناداری در آن ها مشاهده گردید(به نقل از پور حمید،1387).
پژوهش های انجام شده در رابطه جنسیت و اضطراب امتحان توسط کاپل10 و همکاران(2005) نشان داد که دختران در مقایسه با پسران به طور معناداری اضطراب امتحان بالاتری را تجربه می کنند.
جورتیک11(2008)در مطالعه ی خود به بررسی رابطه میان اضطراب امتحان، اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی و نقش آن در پیش بینی موفقیت در امتحان پرداخت. نتایج نشان داد که اضطراب امتحان رابطه منفی با خودکارآمدی دارد.
سکر12 و همکاران (2009) در پژوهشی با عنوان مهارت های اجتماعی و رفتار مبتنی بر مساله کودکان پیش دبستانی پرورشگاهی با سبک های شناختی تاملی تکانشی به این نتیجه دست یافتند که کودکان تکانشی در موقعیت های اجتماعی و مشارکت اجتماعی از کارآمدی کمتری از کودکان تاملی برخوردارند، رفتار این گروه از کودکان در موقعیت های حل مساله نمونه ای از بیش فعالی کمبود توجه و رفتارهای ضداجتماعی پرخاشگرانه است.
پوتوین و دانیلز13 (2010) نشان دادند که دانش آموزان با اهداف عملکرد اجتنابی اضطراب امتحان بیشتری از خود نشان می دهند و در مقابل دانش آموزانی که اهداف یاد گیری دارند سطح پایینی از اضطراب امتحان بروز می دهند. به نظر می رسد که دسته اول به دنبال کسب نمره خوب و جلب رضایت والدین بوده و از شکست می ترسند.
لواسانی، ویسانی و اژه ای (2011) در تحقیقی به نام "نقش هدف های پیشرفت تحصیلی، انگیزه ی تحصیلی و استراتژی های یاد گیری در اضطراب آمار" که بر روی 345 دانشجوی دانشگاه تهران انجام دادند که هدف آنها بررسی اثر اهداف پیشرفت تحصیلی بر روی اضطراب آمار از طریق رویکرد های انگیزه ی تحصیلی و یادگیری آمار بوده است به این نتایج رسیدند که اهداف تسلط رابطه منفی مستقیم بر اضطراب آمار دارد. اهداف گرایش- عملکرد و اجتناب عملکرد بر اضطراب آمار تنها از طریق انگیزه ی بیرونی و استراتژی های ادراک تاثیر می گذارد. هر سه متغیر انگیزه ی تحصیلی مستقیما بر اضطراب آمار تاثیر می گذارند. یافته ها در کل نشان می دهد که اهداف پیشرفت تحصیلی غالبا از طریق انگیزه ی تحصیلی و استراتژی های یاد گیری بر اضطراب آمار تا ثیر می گذارند.
نی،لااو و لی یااو14(2011) هرکدام جداگانه نشان دادهاند که خودکارآمدی تحصیلی بالا با اضطراب امتحان پایین ارتباط دارد.
گالاو وود15(2012) در پژوهشی نشان دادند که اضطراب در دانش آموزان با خودکارآمدی پایین پیش بینی کننده منفی عملکرد ریاضی است اما در دانش آموزانی که دارای خودکارآمدی بالایی بودند این رابطه منفی دیده نشد. همچنین نتیجه گرفتند که خودکارآمدی در مدیریت اثرات اضطراب مفید است.
فهرست منابع
منابع فارسی

ابطحی، معصومه السادات و ندری، خدیجه. (1390). رابطه خلاقیت و سازگاری با عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره دوم، صص 28-15.
ابوالقاسمی، عباس.(1381). اضطراب امتحان. اردبیل: نیک آموز
ابوالقاسمی، عباس، گلپور، رضا، نریمانی، محمد، قمری.(1388). بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. سال 10، شماره 5، صص 35-20.
ابوالقاسمی، عباس. (1375). ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه اضطراب امتحان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ابوالقاسمی، عباس و نجاریان، بهمن. (1378). اضطراب امتحان علل سنجش و درمان. پژوهش های روان شناختی، دوره 5، شماره 3 و4، صص 99-82 .
ادراکی، میترا؛ رامبد، معصومه و عبدلی، روحاله. (1390). ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 11، شماره 1، صص 39-11.
بهپژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود.(1388). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال نهم، شماره 33، صص186-163.
بیابانگرد، اسماعیل.(1378). اضطراب امتحان: ماهیت، علل، درمان، همراه با آزمون های مربوطه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پور حمیدی، مجید.(1386). بررسی تاثیر هیپنوتیزم بر اضطراب امتحان دانش آموزان سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه، آزاد واحد مرودشت.
جمعه پور، احمد. (1390). رهایی از اضطراب امتحان. مشهد: انتشارات فرا انگیزش.
جوادی، مرضیه؛ کیوانآرا، محمود، یعقوبی، مریم، حسنزاده، اکبر و عبادی، زهرا .(1389). رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 10، شماره 3، صص254-246.
چراغیان، بهمن.، فریدونی مقدم، مالک.، براز پردنجانی، شهرام.، باورصاد، نفیسه. (1387). بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری. دانش و تندرستی، دوره 3، شماره 3 و 4، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود، صص 29- 25.
حجازی، الهه؛ نقش، زهرا و سنگری، علی اکبر.(1388). ادراک از ساختار کلاس و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش واسطه ای متغیرهای انگیزشی و شناختی، مجله مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء، دوره 5، شماره 4، صص 45-25.
حسنشاهی، زهرا.(1379). بررسی ارتباط سبک شناختی استقلال – وابستگی میدانی با عملکرد تحصیلی دانشاموزان مقطع دبیرستان در شهرستان ارسنجان، پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شهر اصفهان.
حسینی، سیده زهرا.(1392). رابطه اضطراب امتحان و جایگاه مهار درونی و بیرونی با خودکارآمدی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حسینی نسب، داوود. (1377). عوامل مهم و موثر در تعبیه یک سیستم ارزشیابی آموزشی یا در طرح یک برنامه جامع ارزشیابی، نشریه دانشگده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دوره جدید، شماره سوم، صص 47- 33.
حمیدپور، حسن؛ حسینائی، علی و پژوهنده، علی.(1388). نقش آموزش پیش دبستانی در یادگیری مهارتهای حرکتی و مهارتهای اجتماعی، مجله علوم تربیتی دانشگاه چمران، دوره 5، شماره 3، صص 138-117.
خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتشپور، سیدحمید.(1390). تاثیر آموزش حافظه فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 12، شماره 43، صص 53-45.
خدایاری فرد، محمد(1385). بررسی عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد، طرح پژوهشی موسسه روانشناسی و علوم تربیتی.
خسروی، معصومه.، بیگدلی، ایمان . (1387). رابطه ویژگی های شخصیتی با اضطراب امتحان در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، دوره 2، شماره 1، صص 24- 13.
دادستان، پریرخ. (1391). روانشناسی مرضی تحوّلی از کودکی تا بزرگسالی، جلد اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
دریهکی، سیما.(1392). بررسی نقش واسطه ای اضطراب امتحان در رابطه بین جهت گیری هدف و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه سوم متوسطه دبیرستان های دولتی روزانه شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دلاورپور، محمدآقا.(1387). پیش بینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف پیشرفت، مجله پژوهشهای نوین روانشناختی، سال 3، شماره 9، صص 91-65.
رابینز، استفن.(1388). مبانی رفتار سازمانی، مترجمان، علی پارسیان و محمد اعرابی، تهران: انتشارات موسسه مطالعات و مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
رستمی، صباح؛ احمدنیا، شیرین(1390). تعیین سهم مولفههای حمایت اجتماعی ادراک شده در ، پیشبینی سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان جوانرود، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال چهارم، صص 129- 138.
زرین چنگ، محبوبه.(1384). بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. نوآوری های آموزشی. شماره 14.
سالاریفر، محمدحسین و پاکدامن، شهلا .(1388). نقش مولفه های حالت فراشناختی در عملکرد تحصیلی، مجله روانشناسی کاربردی، سال 3، شماره 4، صص 112-102.
سپهریان، فیروزه.، رضایی، زمانه. (1389). میزان شیوع اضطراب امتحان و تاثیر مقابلهْ درمانگری بر کاهش میزان آن و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی. برنامه ریزی درسی، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره 25، صص 80-65.
سلیمانی، تادر؛ حدادیان، احمد و شهرابی، کاظم.(1389). بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کلاس های چندپایه و عادی در مدارس ابتدایی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال 4، شماره 4، صص 144-129.
سلیمی، مسعود (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محبوب و منزوی، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه ازاد خوراسگان، شماره 24، صص130-119.
سیف، سوسن؛ کدیور، پروین؛ کرمی نوری، رضا و لطف آبادی، حسین(1392).روانشناسی رشد(1) ، تهران انتشارات سمت.
سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علی اکبر .(1383). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: نشر روان.
سیف، علی اکبر.(1388). روشهای آموزش و یادگیری، تهران: انتشارات دوران.
شریف زاده، فتاح و کاظمی، مهدی.(1391). مدیریت و فرهنگ سازمانی، تهران: انتشارات قومس.
شعارینژاد، علی اکبر.(1389). فلسفه آموزشوپرورش، تهران: انتشارات امیر کبیر
شعیری، محمد رضا.، ملا میرزایی، محمد علی.، پروری، مریم.، شه مرادی، فاطمه.، و هاشمی، اختر. (1383). مطالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی. دو ماهنامه علمی- پژوهشی، دانشگاه شاهد، سال یازدهم، دوره جدید، شماره 6.
شکوهی، غلامحسین.(1390). تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
شمس، فاطمه.، تابع بردبار، فریبا. (1390). نقش واسطه ای خود کار آمدی تحصیلی در رابط ی بین جهت گیری هدف و عملکرد ریاضی .روش ها و مدل های روانشناختی، سال اول، شماره سوم صص 96- 83.
شمس، قاسم. (1378). رابطه بین درونگرایی و برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان.
شهنی ییلاق، منیژه.، مهرابی زاده هنرمند، مهناز.، علامه، عاطفه. (1386). رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان. فصل نامه انجمن ایرانی روان شناسی، سال یازدهم، شماره 43.
صفری، یحیی و رحمتاله، مرزوقی.(1388). مطالعه تجربی بررسی میزان تاثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهی های فراشناختی دانش آموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی، مجله دانشور رفتار، سال 16، شماره 39، صص 54-45.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبه السادات.(1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدل های رقیب، مجله تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 3، صص 48-34.
عباس آبادی، بتول. (1376). رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد.
علاقمند، علی.(1391).جامعه شناسی آموزش و پرورش ، تهران: نشر روان.
فتحی، فاطمه؛ فاتحی زاده، مریم؛ نصر اصفهانی،احمد رضا.(1384). تهیه چک لیست سنجش مهارتهای اجتماعی قابل انتقال از دبیران به دانش آموزان دوره دبیرستان. پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان. شماره 19 صص 206-175.
فروتنی، مرجان. (1387). تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر کازرون، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
فروتن، مرجان.(1387). تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر کازرون، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
قلی زاده، مظفر.، شکر شکن، حسین.، و حقیقی، جمال. (1386). بررسی روابط ساده و چند گانه هدف های چهار گانه پیشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسرسال اول دبیرستان های شهرستان ایذه. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال چهاردهم، شماره های 1و2، صص 166-149.
کاظمیان مقدم، کبری.(1389). اضطراب امتحان و شیوه های مقابله با آن، تهران:آزاد.
کاظمیان، کبری، مهرابی زاده هنرمند، مهناز.(1389). اضطراب امتحان و شیوه های مقابله با آن، تهران:آزاد.
کدیور، پروین.(1390). روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات سمت.
کیامرثی، آذر، ابوالقاسمی، عباس، آق، عبدالصمد.(1390). بررسی نقش باورهای فراشناختی بر اضطراب امتحان و عملکردتحصیلی دانشجویان. یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد.
کیوانفر، محمد رضا.(1374). بررسی رابطه خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
گرمارودی، غلامرضا؛ وحدانی نیا، مریم سادات.(1385). سلامت اجتماعی؛ بررسی میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان، مجله پایش، دوره 5، شماره 2، صص 147-141.
گلمن، دانیل؛ بویاتزیس، ریچارد( 1995). هوش هیجانی در مدیریت و رهبری سازمانی، ترجمه ابراهیمی ، بهمن(1385).تهران: سازمان مدیریت.
گیج، نیت ل؛ برلاینر، دیویدسی، "روانشاسی تربیتی" ترجمه: غلامرضا خوی نژاد(1374). مشهد: نشر پاژ- موسسه انتشارات حکیم فردوسی.
لشکری پور، کبری.، بخشانی، نور محمد.، و سلیمانی، محمد جواد. (1385). بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، سال هشتم، شماره 4، 259-253.
لطفآبادی، حسن.(1384). روانشناسی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
لورای، برک (1383). روان شناسی رشد، ترجمه یحیی سید محمدی، جلد اول، نشر ارسباران.
محسن پور، مریم.، حجازی، الهه.، کیا منش، علیرضا. (1386). نقش خودکار آمدی، اهداف پیشرفت، راهبرد های یاد گیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه (ریاضی) شهر تهران. فصلنامه نو آوری های آموزشی، شماره 16، سال پنجم صص 35- 9.
محمدی، سارا، بابایی، فریبا.(1390). مروری کوتاه بر شیوه های یادگیری و خلاقیت در آموزش ریاضی، فصلنامه آموزش خبری، سال نهم، اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، شماره 25، پاییز 1390.
محمدی، محمد.(1386). رابطه یادگیری خود تنظیم و اختلال یادگیری در دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی استان کردستان، پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
محمودی، فیروز؛ فتحیآذر، اسکندر و اسفندیاری، رجب.(1388). بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال 10، شماره 3، صص 82-65.
مرادی، فاطمه.(1392). مقایسه خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مدارس هوشمند و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
مرادی زاده، سیروس. (1382) بررسی رابطه هدف گرایی معطوف به تکلیف، خود تخریبی و خود ارتقایی با اضطراب امتحان، خود اثر بخشی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مرادی مقدم، محمود. (1383). نگاهی به آمار نتایج امتحانات سال تحصیلی 82-81. پژوهش نامه آموزشی پژوهشکده تعلیم و تربیت، شماره 73-72 .
ملکی، بهرام.(1384). تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یاد داری متون درسی مختلف. تازههای علوم شناختی، سال7، شماره3، صص50-42.
مهدوی غروی، مریم.، خسروی، معصومه.، و نجفی، محمود. (1391). رابطهْ اضطراب امتحان، کمال گرایی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، دوره 8، شماره 3، صص 50-31.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز، نجاریان، بهمن، ابوالقاسمی، عباس، شکرکن، حسین.(1387). بررسی میزان همهگیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه خودکارآمدی و جایگاه مهار با آن با توجه به متغیرهوش، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، سال 7، شماره 1و2، صص 72-55.
میرمظفری، معصومی؛ حسینزاده لطفی، فرهاد؛ شاهورانی، احمد و رشیدیان، زهرا (1386). بررسی علل افت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر خرمآباد در درس ریاضی، مجله ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، سال چهارم، شماره 14، صص 88-75.
نادری، فرح.(1389). روانشناسی اضطراب(اضطراب امتحان، اضطراب مرگ و اضطراب کامپیوتر). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
ندیمی، محمدتقی و بروج، محمدحسین(1385). آموزش و پرورش سه مقطع ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطهی نظام جدید(واحدی)، تهران: انتشارات مهرداد.
نساجی زواره، اسماعیل.(1388). بالندگی کودکان در پرتو مهارت های اجتماعی. پیوند، شماره 356، صص 20 تا 23.
نور اله، علیرضا. (1374). رابطه اضطراب امتحان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
وکیلی، رقیه.، غلامعلی لواسانی، مسعود.، حجازی، باقر.، اژه ای، جواد (1389). راهبرد های یاد گیری، جهت گیری های هدفی و اضطراب امتحان در دانش آموزان نابینا. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال دهم، شماره 1، 36-29.
هارجی، اون؛ ساندرز، کریستین؛ دیکسون ، دیوید ، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه: خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت(1386). تهران: انتشارات رشد، چاپ چهارم.
هومن، حیدرعلی؛ صالحی، مهدیه و ارجمند، الهام.(1389). ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزه پیشرفت تحصیلی، مجله تحقیقات روانشناختی، سال 2، شماره 5، صص48-26.
یوسفی، بهنام.(1390). رابطه مهارت خواندن با پیشرفت تحصیلی ریاضی و جغرافی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی منطقه اوز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مرودشت.

منابع انگلیسی
Andrew, J., Elliot, A., Holly, A., & McGregor, M. C. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 3, 501- 519.
Beauchemine, J.( 2008), Mindfulness meditation may lessen anxiety promote social skills and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. J psychol. 11: 34-45.
Beer,J.(1991).depression,general anxiety,test anxiety ,and ridity of gifted junior high and high school. Psychol Rep. 69(2):11.28-30
Buttler, D., & Winne, P. (1995). Feedback and Self- Regulated Learning: A Theoretical Synthesis. Review of Educational Research, 65, 245- 281.
Chapell, M.S. &Blanding, Z.B. &Silverstein, M.E. &Takahoshi, M. & Newman, B. & Gubi ,A. Mccann, N (2005). Test anxiety and academic per formance in undergraduate and graduate students, Jornal of Educatinal psychology, 97(2), 268-274.
Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.
Chow, H. P. H. (2010). Predicting academic success & psychological wellness in a sample of canadaian undergraguate dtudents. Electronhc Journal of Research in Educational psychology. 8, 473-496.
Comunian,A.L .(1993).Anxiety ,cognitive interference,and school performance of Italian children. Psychoh Rep, 73(1): 747-540
Covington, M. V. (2002).Making the grade: Aself- worthperspective on motivationand school reform. New York: Cambridge university press.
Deffenbacher, J. L., & Hazaleus, S. L. (1985). Cognitive, emotional, and physiological components of test anxiety. Cognitive therapy and Research, 9, 169- 180.
Dhingra,R; Manhas,S&Thakur, N(2005). Estabilishing connectivity of emotioal quotient (EQ), spiritual quotient whith social adjustment: A study of Kashmiri Migrant Woman. J. Hum. Ecol,No 18 (4), 313-317.
Elliot, A.J., & McGregor, H. (2001). A 2 × 2 Achievement Goal Framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.
Elliot, Stephen. N and Gersham, Frank. M(1993). Social skill intervention for children, Behavior Modification, No,17(2), 233-309.
Galla, B.M & Wood, J.J. (2012). Emotonal self- efficacy moderates anxiety- related impairments in math performance in elementary school- age youth. personality and Individual Differences, 52,118-220.
Greshman . F & Elliott , S. (2005). The social skills rating system . Criclepines
Guida,F.V.& Ludliw, L.H,. (1989). A cross cultural study of test anxiety. Journal of Cross Cultural Psychology, 20, 178-190.
Hefer, B,.(2009). Test Anxiety and Academic Delay of Gratification. college student Journal. 430.1:proquest Educational Journal
Hein, S. (2004). Short definition of emotional intelligence, Emotional Intelligence Homepage.
Hein, S. (2004). Short definition of emotional intelligence, Emotional Intelligence Homepage.
Heller, K. A., & Vike, P. (2000). Support for University Student: Individual and Social Factors. I.C.F.M.van lieshout and P.G heyman (Eds), Developing Talent across the life span. Philadphia,pa: Taylor and Francicinc.
Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of educational research. 58(1): 47-77.
Hill, K,T. (1984). Debilitation Motivation And Testing. New York: Academic Press.
Hughes, M., Patterson, L. B. & Terrell, J. B. (2005). Emotional Intelligence In Action-Training and Coaching Activities for Leaders and Managers, San Francisco: Pfeiffer-An Imprint of Wiley.
Hung, H. P. (2005). " Ethnicity, gender and the Academic performance of aadolescents: An examination of the influence of ccultureRetrived of Google (9-32).
Jing, HE. (2007). Analysis on the Relationship among test Anxiety, self-concept and academic competency. J us- chines Foreign Language. 5(1): 48-51.
Larson, H. A., Yoder, A, Johnson, C., Ramahi, M. E., Sung, J., & Washbum, F. (2010). Test anxiety and relaxation training in their – grade students. Journal of Easterm Education. 39(1): 13-22.
Lavasani, M. G.,Weisani, M & Ejei, J, (2011). The role of achievement goals, academic motivation, and learning strategies in statisties anxiety: testing a causal model.Department of educational psychchology and Counselling, university of Tehran, Tehran, iran.
Matthews, G., Hillyard, E.J. & Campell, S.E.(1999). Meta-cognition and maladaptive coping as components of test anxiety. Clincal Psychology and Psychotherapy, 6,111-126
Mau, w. c. (1997). Parental influences on the high school students academic achievement: A comparison of Asian immigrants, Asian Amerians, and white Americans. Psychology in the scools, 34: 267-277.
Mayo, KE. (2006). Learning strategy instruction, exploring of metacognition. Reading Improvement, 30(3): 130-3.
Meichenbaum. D, & Butler, L. (2007) Toward a conceptual model for the treatment of test anxiety, pergamon press.
Nie,Y., Lau,S., Liau, A.K.(2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individaul Differences.21.736-741.
Niemiec, C. P. & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence. And relatedness in the classroom. Applying self- determination theory to educational practice. Theory and Research in Educationvol, 7(2), 133-144.
Paris, S. G., Winograde. P. (2012). The role of self- regulation learning in contextual teaching: Principle and practice for prepration. w.w.w.ciera.org/library/achieve.
Piutrich, P.R. & schunk, D.H. (2002). Motivation In Education:theory, Research,8APPLi cations,New Jersey:Johnston.
Putwain, D. W & daniels, R. A. (2010). Is the relationship between Beliefs and Test Anxiety Influenced by Goal orientation? Learning and Individual Differences. 20 (1).
Robinson, D. (2009). Evaluation Test Anxiety. Philadelphia: Lippincott Williams & wilkins.
Sarason, S. B. and Davidson, K. S. (1966). Anxiety in elementary school children: A report of research. Lightall, Yale university.
Schunk, D.H,.(2000). learning theories: An educational perspective Englowood cliffs. NJ: Merrill.
Schuts, P.A., & Davis, H.A,.(2000). Emotional and self-regulation airing test taking; Educational psychologist, 35:243-57.
Secar, Zarife. (2009). Social skills and problem behavior of children with different cognitive styles who attend preschool education. Retrieved 4-7 February, http://www.ScinceDirect.com.
Sieber, J.E. (1980). Defining test anxiety :Problems and approaches. In I.G. Sarason (Eds), Test anxiety: Theory, research and applications (15-42(. Hillsdale, NJ:Lawrence Erlbaum.
Slavin, W. D. (2006). examination stress and test anxiety., Journal of streaa and anxiety. 35, 45- 53.
Sodock, B.J., Sadock, V.A. (2003). Anxiety disorders; synopsis of psychiatry. Philadelphia: lippinctt William and wilkins.
Speilberger, C.(1980). Test anxiety inventory. Palo Alto, CA: consulting psychologist press.Inc.
Teodoro, M.L.; Kappler, K.C.; Rodrigues, J.L., de Freitas, P.M. & Haase, V.G. (2005). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its Adaptation for Brazilian children and adolescents. International Journal of Psychology, 39, 2, 239-246.
Tobias, S. (1986) Anxiety and instruction, pergamon press. Tryron. G. S (1990) the measurement and treatment of test anxiety. Review of Educational Research. 50(24), 343-372.
Tryon, G. S. (1980). The measurement and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 50, 343- 372.
Tsai, Y., Kunter, M., Ludtke, O., Trautwein, U. & Ryan, R. M. (2009). What Makes Lessons Interesting? The role of situational and individual factors in three school subjects journal of Educational psychology, 100, 460- 472.
Tucker-Ladd, C. E. (2000). Psychological Self-Help. http.//mental help. net/psyhelp/chap 4 / chap 4k.htm.
Ward, S.M. (2004). Our children's social skills. Eric Digest, ERIC Document Reproduction Service, Retrieved www.eric.ed.gov/ ERICPortalrecordDetail? ac cno=ED411279.
Washbum, F. (2010). Test anxiety and relaxation training in their – grade students. Journal of Easterm Education. 39(1): 13-22.
Welsh, M., Parke, R., Widaman, K. & Oneil, R. (2001). Linkages between children's social and academic competence: Longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 39(6), 463-482.
Wigfield, A. & cambria, J. (2010). Students achievement values goal orientations, and interest: pefinitions, development, and relations to achievement out comes, Developmental Review, 30, 1-35.
Wolters,C. A.,Pintrich, P. R. & Karbenick, S. A. (2003). Assessing academic self-regulated learning. Prepared For Indicators of Positive Development Conference: Definitions, Measures, and Prospective Validity.Sponsored by ChildTrends, National Institutes of Health.
Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The state of the art. Journal of the Educational Research. 80, 325-358.
Zimbardo, P. G. (2010). Psychology and Life. NewYork: Harper Collins.

1 . Dhingra et al
2 . Social Skills
3 . Ward
4 . Elliot and Gersham
5- Welsh
6- Chen
7- Andrew
8- Holly
9 -Drsykl
10 – Chapell
7-Guretic
12- Secer
13- Putwain & Daniels
6-Nie,Lau&Liau
15 -Gala and Wood
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود