بنام ایزد یکتا
عملکرد میدان در طراحی شهری
مقدمه
تقاطعات چرخشی
– تقاطعات گردنده
– جریان چرخشی محلی
– میدان
مشخصه
میدان
ترافیک چرخشی
کنترل ترافیک در مسیر ورودی
استفاده از علائم احتیاط برای وسیله نقلیه ورودی
مسیر چرخشی دارای کنترل خاصی نمی باشد
توقف کامل یا چراغ راهنمایی و یا دادن
اولویت به وسیله نقلیه ورودی
مشخصات کاربردی
انحراف از مسیر مستقیم
حق توقف
عابر پیاده
دور زدن
وسایل نقلیه داخل میدان دارای تقدم
نسبت به وسایل ورودی می باشند
مسئله حق تقدم مطرح نبوده و در صورت ایجاد
تداخل ترافیک چرخشی دچار گره می شود
با استفاده از تغییر و انحراف مسیر مستقیم
سبب کاهش سرعت تداخل میدان میگیرد
ایجاد مسیر حرکت مستقیم در تقاطعات بزرگ
و افزایش سرعت حرکت
در برخی از تقاطعات با قطر بزرگ وسایل
نقلیه حق توقف دارند
حق عبور عابر از جزیره میانی وجود ندارد
عابر پیاده قادر به اقواع حرکت میباشد
حق توقف و ایست در مسیر چرخشی میدان
وجود ندارد
وسیله نقلیه جهت دورزدن مجبور به چرخش
کامل دور میدان میباشد
در تقاطعات کوچک وسیله نقلیه جهت دور زدن
قادر به گردش به چپ می باشد
وجود لچکی به منظور جداسازی مسیر
ترافیک اجباری است
وجود لچکی اختیاری می باشد
مقایسه میدان با سایر تقاطعات با ترافیک چرخشی
لچکی
– عملکرد میدان
– تاریخچه میدان
– تعریف میدان
میدان سنتی
میدان نوین
هدف میدان
تامین ایمنی جریانات ترافیک متقاطع با حداقل تاخیر
که موجب کاهش تصادف منجر به جرح و فوت در
میدان می شود .
حق تقدم میدان
– حق تقدم با وسایل نقلیه ای که به میدان وارد میشوند
– حق تقدم با وسیله نقلیه ای که در میدان در حال حرکت هستند
اجزاى اصلی میدانهای جدید
– خط رعایت حق تقدم
– جزیرههای برجسته در رویکردهای میدان
ضوابط کاربرد میدان
– گردش به راستهای تقاطع دارای حجم بالایی باشند .
– واگذاری حق تقدم به هیچکدام از جریان های ترافیک تقاطع لازم و یا عملی نباشد .
– تعداد تصادف های مربوط به حرکت های گردشی تقاطع نامتناسب باشد .
– نصب تابلوی ایست یا رعایت تقدم برای راه فرعی باعث مدت زمان های
تاخیرغیر قابل قبول باشد .
– طرح میدان تاخیر کمتری نسبت به تقاطع مجهز به چراغ راهنما داشته باشد .
– استاندارد راه در نقطه مورد نظر دچار تغییر عمده ای شود بطور مثال
راه یکطرفه به دوطرفه تبدیل شود .
موارد عدم استفاده از میدان
– فضای ناکافی یا توپوگرافی نامناسب اجازه طرح هندسی مناسب برای میدان را نمی دهد .
شکل که راه فرعیT- در نقاطی که جریانات ترافیک نامتوازن باشد( مثلا در یک تقاطع سه راه
به اصلی وارد میشود ) لزومی ندارد که برای تمام بازوهای تقاطع انحراف مسیر ایجاد شده ویا تاخیر افزایش پیدا نماید .
– در جایی که پس از ان رویکردهای سرازیری تند وجود دارد .
– در جایی که حجم ترافیک وسایط نقلیه زیاد ولی حجم دوچرخه سواران نیز زیاد باشد
و سطح کافی برای عبور عرضی پیاده ویا زیرگذر عابر برای تامین رفت و امد
افراد سیب پذیر وجود نداشته باشد .
– در جایی که پیش بینی می شود جهت داری خطوط عبوری در طی ساعت های اوج ترافیک
معکوس شود .
– بین دو تقاطع مجهز به چراغ راهنما که احتمال ایجاد صف در خروجی های میدان وجود داشته باشد .
شرایط کاربرد میدان در جاده های بین شهری
– جاده کمتر از سه خط عبور در هر جهت داشته باشد .
– شرایط عادی قابلیت رویت در هر کدام از رویکرد های تقاطع کمتر از حداقل مسافت دید توقف نباشد .
– کاهش سرعت در تقاطع از نظر رانندگان قابل قبول و ضروری باشد .
انواع میدان
– میدان متقارن
– میدان کوچک
– میدان خیلی کوچک( میدانچه )
– میدان دوقلو
میدان دوقلو
– تسهیل در حرکت های گردش به چپ روبروی هم و انجام شدن انها از گوشه نزدیک به گوشه نزدیک .
– نظم دادن به تقاطع های بد قواره که در ان اجرای میدان های معمولی نیاز به تامین فضا و تغییرات بیشتری دارد .
– اتصال دو جاده که بوسیله محدودیت های فیزیکی مانند رودخانه یا راه اهن از هم جدا شده اند .
– افزایش ظریت میدان معمولی اشباع شده .
– استفاده بهینه از فضا در سطح کم با ایمنی بیشتر در تقاطع ها یی که بیشتر از چهار ورودی دارند
گزینه های میدان
– میدان همسطح بدون چراغ راهنما
– میدان مجهز به چراغ راهنما
– میدان غیر همسطح
ویژگی های طرح هندسی میدان
– عرض ورودی و خروجی
– زاویه ورودی
– قوس مسیر ورودی
– سواره روی میدان
– وسیله نقلیه طرح
– خطوط راست گرد
– شیب عرضی
– روشنایی
ظرفیت میدان
حجم ترافیک طراحی
پایان