تحلیل فضای شهری
استاد :
دانشجویان:
شناخت
تاریخچه
دسترسی
موقعیت در شهر
مسیرهای حرکت پیاده و سواره
علائم و نشانه های بصری
ورودی ها
جهت یابی در فضا و تعریف مسیرها
گزینه های مختلف حمل و نقل
نور پردازی0
کالبد
مقیاس
ابعاد
تناسبات
فرم و هندسه محیط0
نماها و بدنه، مصالح0
کفسازی0
رنگ، هویت، محصوریت
خط آسمان
اقلیم و جغرافیا
ارزیابی یک فضای شهری
نمونه موردی: میدان ناوونا، رم، ایتالیا
ساختمان های شاخص
کاربری و فعالیت
اجتماع پذیری
نوع فعالیت های درون میدان
نوع فعالیت ها و کاربری اطراف میدان
ساعات فعالیت
حضور گروه های مختلف
ترکیب سنی و قومی
میزان تعاملات
آموزش
فرهنگی، تاریخی و مذهبی
خرید
تغذیه و سلامتی
سرگرمی و بازی
تصور و راحتی
امکان قدم زدن
امکان نشستن، تنوع موقعیت، نوع مبلمان
فضای مکث
عوامل بصری
میزان پاسخگویی به برآوردن نیازهای مردم
سرزندگی
دسترسی به مکان های تجمع فرهنگی
دسترسی به مکان های تفریحی
زمان فعالیت ها در ساعات شبانه روز
میزان تناسب کاربری ها با فضا
عوامل حمایت کننده حضور افراد در مکان
شرایط آسایش و امنیت زنان
Piazza Navona
میدان ناوونای شهر رم (به ایتالیایی: پیَتزا ناوونا) در قسمت شمالی دشت مارس (Campus Martius در دوران باستان قسمتی از دشتی بزرگ در شهر تاریخی روم بود) و نزدیکی پانتئون قرار دارد؛ و بر روی بقایای استادیوم باستانی دومیتیان (که میدان مسابقه اش از کولوسئوم هم بزرگتر بود) ساخته شده است.این استادیوم همچنین به نام سیرکوس اَگونالیس و یا میدان نبرد شناخته می شد که در سال ۸۶ میلادی توسط امپراتور دومیتیان ساخته شده بود و عمدتا برای برگزاری جشن ها و رویدادهای ورزشی (مسابقات ارابه رانی و …) استفاده می شد.
در قرن 15 میلادی این ورزشگاه را هموار کردند تا آن را به شکل امروزی اش دربیاورند. اما هنوز هم بعضی از بخش های این استادیوم در گوشه هایی از این میدان قابل مشاهده است. میدان ناوونا نه تنها بر روی استادیوم قدیمی ساخته شده، بلکه نام خود را هم از آن گرفته است.
در طول زمان نام استادیوم از سیرکوس اَگونالیس به این اَگونه ، بعدا به ناوونه و امروزه به ناوونا تغییر پیدا کرده است.
امروز هم شکل میدان دقیقا مشابه شکل استادیوم یا همان سیرک های قدیمی یعنی یک بیضی بسیار کشیده شده است.می توان گفت شکل امروزی میدان ناوونا عمدتا حاصل تلاش های پاپ اینوسِنت دهم در میانه قرن هفدهم است که دستور بازسازی میدان و ساخت عناصر اصلی میدان امروزی (فواره ها و کلیسا) را داده است.
مرحله شناخت -میدان ناوونا،از گذشته تا امروز
میدان ناوونا یکی از بزرگ ترین، معروف ترین و زیباترین میدان های شهر رم است که ذکاوت هنرمندان ماهری همچون برنینی و بورومینی را به نمایش می گذارد.
Piazza Navona
این میدان پس از دوران باستان در قرن ۱۵ میلادی به عنوان بازار مرکزی شهر برای تجار و دستفروشان بوده است. پس از انتقال بازار شهر به نقطه دیگری این میدان به عنوان اثری به جا مانده از قدیم و سبک معماری باروک شناخته شده است.
به صورت ارنا، سیرک اگونالیس، آمفی تئاتر، میدان برگزاری مسابقات ورزشی و بعد از ان بازار عمومی و میدان ویژه برگزاری جشن ها عمل کرده است و در سال ۱۶۴۵، تغییر شکل میدان آغاز شد.
کلیسای سنت آگنس -1652م
کلیسای سنت آگنس -1652م
یکی از بناهای برجسته میدان ناوونا کلیسای سانتا انیِ زه است. این کلیسا در سال ۱۶۵۲ و به دستور پاپ اینوسِنت دهم در مکانی ساخته شد که طبق افسانه ها قدیس انیِ زه را در آن برهنه کرده بودند و به شکلی معجزه آسا و با رشد جادویی موهای بدنش از برهنگی نجات یافت.
نمای جلوی کلیسا توسط برومینی، رقیب اصلی برنینی طراحی شده است. ساخت نمای کلیسا دو سال بعد از اتمام ساخت فواره چهار رودخانه برنینی در جلوی کلیسا شروع شد و نهایتا در سال ۱۶۷۰ به اتمام رسید.
فواره چهاررودخانه -1651م
جذاب ترین بخش میدان، سه فواره آن هستند. فواره میانی که بزرگترین آن ها نیز هست، فواره چهار رودخانه نام دارد که بین سال های 1647-1651، به درخواست پاپ اینوسنت دهم (Innocent X) ساخته شده است. طراحی این فواره در ابتدا به فرانچسکو بورومینی (Francesco Borromini 1599-1667) معمار برجسته و بانفوذ سبک باروک سفارش داده شد، اما در نهایت این کار به عهده جیان لورنزو برنینی (Gian Lorenzo Bernini) معمار مشهور دیگر آن دوره و رقیب بورومینی، قرار گرفت و به بزرگترین شاهکار این معمار و نماد تاثیرات نمایشی و دینامیک سبک باروک تبدیل شد.
Fontana dei Quattro Fiumi
این فواره از ۴ مجسمه اصلی تشکیل شده است که همان طور که می توان از اسم فواره حدس زد، هر کدامشان به افتخار یکی از رودخانه های بزرگ در هر قاره ساخته شده اند. این چهار رود شامل رود نیل، گنگ، دانوب و پلاتا هستند.
فواره چهار رودخانه
Fontana del Moro
فونتانا دِل مورو
به معنی “فواره تاریکی”، این فواره نیز در قرن هفدهم توسط جاکومو دِللا پُرتا طراحی شد. در مرکز این فواره مجسمه یک مرد آفریقایی وجود دارد که یک ماهی بزرگ (دلفین) در دست دارد. مجسمه مرد آفریقایی در قرن هفدهم توسط برنینتی طراحی، ساخته و به این آب نما اضافه شده است. همچنین مجسمه های تریتون های افسانه ای در دور آب نما در قرن نوزدهم اضافه شده اند.
فواره جنوبی میدان ناوونا
Fontana di Nettuno
فونتانا دی نِتتونو
به معنی “فواره نپتون”، این فواره که در اصل در اواخر قرن شانزدهم (سال ۱۵۷۶) توسط جاکومو دِللا پُرتا ساخته شده است، شامل مجسمه نپتون در جنگ با یک اختاپوس در وسط و مجسمه تعدادی پری دریایی در اطراف آن است.
مجسمه نپتون در سال ۱۸۷۸ و جهت قرینه کردن این فواره با فواره جنوبی میدان نصب شده است.
فواره شمالی میدان ناوونا
در عرض جغرافیایی حدود 30 درجه و 45 درجه شمالی و جنوبی استوا و واقع شده در طرف غربی قاره ها است.
اقلیم
اقلیم مدیترانه ای
در تمام مناطق ساحلی یافت می شود ، به استثنای منطقه شمال شرقی ، که متناسب با آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب است.
Rome
Csa
میانگین در طول زمستان از 6 درجه سانتیگراد تا 11-14 درجه سانتیگراد در جزایر جنوبی متفاوت است.
در طول تابستان ، به طور متوسط نزدیک 23 درجه سانتیگراد در شمال ، و در جنوب به 26-28 درجه سانتیگراد می رسد.
بارش ها بیشتر در فصل زمستان است. بارش برف در شمال نادر است و معمولاً بسیار کم است و تقریباً هرگز در جنوب اتفاق نمی افتد. تابستان ها خشک و گرم است.
Rome
باد های معتدل از سمت غرب به سمت شهر رم
جهت باد
موقعیت در شهر رم
معبد پانتئون
فوراه تروی
فروم رم
قلعه سنت آنجلو
کلوسئوم
واتیکان
آثار تاریخی مرکز شهر رم:
دسترسی:
دسترسی ها
دسترسی سواره
دسترسی پیاده
کلیسای سنت آگنس
کاخ پامفیلی
کلیسای قلب مقدس
موزه رم (کاخ براسکی)
کاخ تورس
فواره نپتون
فواره چهاررودخانه
فواره تاریکی
تحلیل سایت
گذر کانستراری
خیابان پاسکینو
گذر کوکاگنیا
ورودی ها – از جنوب
خیابان پستا وچیا
شرق: گذر کورسیا آگوناله
شمال: گذر آگوناله
ورودی ها – از شرق و شمال
ورودی ها – از غرب
گذر سنت آگنس
گذر لورنتسی
جهت یابی در فضا و تعریف مسیرها
جدول سفید
چراغ
اختلاف سطح اندک
نیکمت
سطل زباله
مسیر عبور
فضای مکث
نقاط شاخص
علائم و نشانه های بصری
گزینه های مختلف حمل و نقل
لاین A، نزدیک ترین ایستگاه: Barberini
فاصله ۸ دقیقه با ماشین
لاین 8، نزدیک ترین ایستگاه: Venezia
فاصله ۱۱ دقیقه پیاده روی
لاین FL3، نزدیک ترین ایستگاه: San Pietro
فاصله ۷ دقیقه با ماشین
دو خط اتوبوس با فاصله کم از میدان
تاکسی ها در شهر رم شهرت خوبی ندارند و نسبت به پایتخت های دیگر اروپایی گران هستند.
ابعاد: 250 * 40 متر
تناسبات: ۱ به ۶
مقیاس
کالبد:
نماها و بدنه
فرم و هندسه محیط:
بدنه شرقی
بدنه غربی
بدنه شمال و جنوب
رنگ
رنگ های گرم و تناژ قهوه ای در تمام بدنه ها
رنگ سفید برای بناهای شاخص و مهم تر
مصالح
عمدتا سنگ
در رنگ های مختلف
خط آسمان
هویت، محصوریت
کفسازی
سنگفرش
بدون اختلاف سطح
نورپردازی
عوامل حمایت کننده حضور افراد در مکان
شرایط آسایش و امنیت زنان
تصور و راحتی
استفاده از سنگ فرش مناسب،ایمنی مردم در شرایط آب وهوایی مختلف
امکان قدم زدن
تنوع سنگ فرش ها
تعریف مسیرهای حرکت پیاده
امکان نشستن،قدم زدن،دوچرخه سواری
حضور اقشار گوناگون با سنین مختلف، حس تعلق به فضا
تصور و راحتی
تعامل
امکان بازی،سرگرمی،استراحت
اختلاط انواع واقسام مشاغل وفعالیت ها
فضای مکث
امکان نشستن،تنوع موقعیت،نوع مبلمان
امکان قدم زدن
نورپردازی در ساعات مختلف شب
حضور فعال مردم در ساعات مختلف شبانه روز
سرزندگی وتعاملات اجتماعی در محیط
تعریف فضا با سنگفرش کف
مسیرهای پیاده با کیفیت
اولویت با پیاده و تناسب بافت وکاربری ها با حرکت پیاده
جزئیات موجود در فضا
عناصر ایجاد کننده روشنایی در شب
وجود سطل های زباله دور تا دور میدان
تعریف مسیرهای حرکتی به وسیله تنوع سنگ فرش ها
تفکیک مسیرهای حرکتی پیاده و سواره، ایجاد امنیت پیاده
وجود فعالیت ها و مشاغل مختلف
مبلمان های موجود در فضا
میزان پاسخگویی به برآوردن نیازهای مردم ، زمان فعالیت ها در ساعات شبانه روز
سرزندگی،نشاط و فعالیت در 24 ساعت شبانه روز
کاربری و فعالیت
بروز فعالیت های اجتماعی و حضور مردم در فضا
انواع فعالیت های هنری، آموزشی و فرهنگی
کاربری های فعال و برخورداری از اختلاط نسبی کاربری ها
وجود کاربری های 24 ساعته
فعالیت های فرهنگی،تاریخی و مذهبی در ارتباط باهم
فعالیت های فرهنگی،تاریخی و مذهبی در ارتباط باهم
نوع فعالیت های درون میدان
آموزش
فرهنگی ،تاریخی و مذهبی
تغذیه و سلامتی
سرگرمی و بازی
خرید
آموزش
فرهنگی ،تاریخی و مذهبی
تغذیه و سلامتی
سرگرمی و بازی
خرید
نوع فعالیت های درون میدان
اجتماع پذیری
حضور گروه های مختلف
ترکیب سنی و قومی
سرزندگی
پیشنهادهایی جهت ارتقاع کیفیت محیط جهت نزدیکتر شدن به یک فضای موفق شهری
استفاده از مبلمان های بیشتر ومناسب تر جهت راحتی افراد
اضافه کردن سبزینگی به محیط
استفاده از سطل زباله های مناسب تر جهت حفظ کیفیت بصری فضا
اضافه کردن عواملی در جهت راحتی افراد در شرایط آب وهوایی پیش بینی نشده