زاها حدید (بیوگرافی و معرفی خلاصه ای از آثار)
زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد در خانواده ای روشنفکر و مسلمان متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی زبان بغداد سپری کرد. پس از آن، به سبب جوّ فرهنگی خانواده، با حمایت والدینش و روابط گسترده شان به آرزوی ایام کودکی اش تحقق بخشید و بعد از گذراندن دوره ریاضیات در دانشگاه امریکایی بیروت (۱۹۶۸ـ۱۹۷۱) به مدرسه معماری AA۱ لندن رفت و بدین ترتیب وارد دنیای مردانه معماری شد. او درباره ایام کودکی اش چنین می گوید: "من یک عرب عراقی ام و هرگز نمی توانم روزهای زیبایی را که در وطن داشتم از ذهنم بیرون کنم. کودکی من در آنجا در میان منابع سرشار انسانی و تاریخی به رویا شبیه است. مدرسه ما لابه لای علفزارها و در دل طبیعتی سبز بود که امروز از آن فقط خرابه هایی برجاست… شهر بغداد در آن ایام پر از آدم های عجیب با ملیت ها و مذاهب مختلف بود و پرورش در این محیط پر از تجربه های متفاوت شانس بزرگی برای من بود.
پدر زاها، محمد، فردی فعال در زمینه اقتصاد و پیشرو در حزب سوسیال دموکرات عراق بود. او فارغ التحصیل مدرسهLSE۲ بود. مادرش شاغل نبود ولی زن فعال و پویایی بود که طراحی را به زاهای کوچک آموخت. زاها در این خانواده فرهنگی بورژوا با تمکن نسبی مالی رشد یافت، چنانکه هر دو برادرش هم برای ادامه تحصیلات به کمبریج رفتند. کهن ترین خاطره ای که زاها را در دنیای کودکانه اش به خانه سازی و طراحی دکور برای عروسک هایش تشویق کرده بود، خاطره بازسازی خانه عمه اش به دست یکی از دوستان معمار پدرش بود.
اتفاق شاخص دیگر در همان ایام، سفری بود که طی آن پدرش او را برای بازدید از بازمانده های تاریخی شهرهای سومری به شمال عراق برد: "تصاویر آن ابنیه و ویرانه های کهن هرگز از ذهنم خارج نشد. شاید همین ها باعث شد که فضا و پلان های شهری را همیشه در معماری ام مد نظر داشته باشم." تاریخ معماری با شکل گیری نخستین شهرها و رواج مفهوم مدنیت آغاز می شود. عراق امروزی نیز مهد تاریخ و مدنیت است. پس عجیب نیست که معماری در رگ و خون زاها حدید جاری است. "هر بار با شنیدن اسم عراق در گوشه و کنار قلبم به درد می آید." چرا که کار معمار ساختن است و نه مشاهده تخریب. و این وضعیت روبه نابودی وطنش او را رنج می دهد. از عراق چیز زیادی برجای نمانده است. این سرزمین مجروح باید درمان شود و اصلی ترین مراکزی که به آنها نیاز دارد ـ خانه، بیمارستان و مدرسه ـ در آن ساخته شود. حدید می خواهد همان طور که با ساختن یک ساختمان برای دانشگاه امریکایی بیروت دینش را به لبنان (که مدتی در آنجا زیسته و تحصیل کرده بود) ادا کرد، برای زادگاهش هم مفید واقع شود و اساسی ترین نیازهایش را برآورده کند، آن هم درست در زمانی که جهان از او توقع ساخت آسمان خراش ها و سالن های کنسرت را دارد.
زاها حدید پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک دیپلم در زمینه معماری (۱۹۷۷) به دفتر معماری OMA۳ پیوست و به همکاری با الا زنگلیس۴ و نیز رم کولهاس۵، شخصیت برجسته هایپرمدرنیسم، که استاد او نیز بود، پرداخت. دعوت این دو معمار از حدید جوان به عنوان یک همکار به او اعتمادبه نفس و شجاعت خارق العاده ای بخشید. در ۱۹۸۰، حدید OMAرا ترک کرد و دفتر شخصی خود را بنا نهاد و همچنین به تدریس در مدرسه معماری AA (که خود زمانی محصل آن بود)پرداخت. او در هاروارد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه هامبورگ نیز به تدریس پرداخت. حدید عنوان CBE۶ را به دلیل خدماتش به معماری دریافت کرد و در سال ۲۰۰۴ به عنوان نخستین زن معمار توانست جایزه پریتزکر را به مبلغ صد هزار دلار از آنِ خود کند. مراسم اهدای این جایزه، که معادل نوبل در معماری است، هرساله در گوشه ای از جهان به منظور ادای دین و احترام به ساختمان های تاریخی و حتی معاصر برگزار می شود. زاها حدید سخنرانی های متعددی در سراسر اروپا و امریکا انجام داده است و عضو هیئت تحریریه دایره المعارف بریتانیکا نیز هست. او در سال ۲۰۰۶ موفق به اخذ درجه افتخاری از دانشگاه امریکایی بیروت شد و درحال حاضر پرفسور دانشگاه هنرهای کاربردی وین است.
حیطه گسترده فعالیت های زاها حدید مشتمل بر معماری، طراحی داخلی، طراحی صحنه و اشیا، ایستگاه های قطار، هتل ها، موزه ها و مجموعه های صنعتی، فرهنگی و ورزشی است. فهرست پروژه های او به شرح زیر است. ـ ایستگاه آتش نشانی در شهری در مرز سوئیس و آلمان (۱۹۹۰ـ۱۹۹۴)| ـ پل مسکونی لندن روی رودخانه تِمز (۱۹۹۶) ـ مرکز هنر معاصر رزنتال در سین سیناتی امریکا (۱۹۹۸) ـ مرکز علمی فائنو در ولفسبورگ آلمان (۱۹۹۹ـ۲۰۰۵) ـ ترمینال تراموا و پارکینگ اتومبیل در استراسبورگ فرانسه (۲۰۰۱) ـ بنایی برای پیست اسکی برگیزِل در اینسبروک اتریش (۲۰۰۲) ـ ساختمان ب.ام .و. در لایپزیک آلمان (۲۰۰۵) ـ ساختمانی برای مجموعه مراکز درمانی سرطان مگی در اسکاتلند (۲۰۰۶) ـ موزه هنر معاصر در کاگلیاری ایتالیا (۲۰۰۷) ـ آسمان خراشی در مارسی (۲۰۰۷ـ۲۰۰۹) ـ پلی در زاراگوزای اسپانیا (۲۰۰۸) ـ ترمینال سالرنوی ایتالیا ـ کتابخانه ای برای دانشگاه سویل ـ دانشگاهی در مکزیک ـ پلی در ابوظبی ـ یک سالن اپرا در دبی ـ موزه امپرسیونیسم کوپنهاگن ـ موزه هنر جدید دانشگاه میشیگان (۲۰۱۰) ـ دپارتمان هنر اسلامی لوور در پاریس (در دست ساخت) ـ مرکز ورزشی المپیک آبی لندن (۲۰۱۲) ـ مجتمع هنرها در رم (در دست ساخت) همچنین تعدادی از طرح های او در مسابقات متعدد معماری برنده شده اند اما متاسفانه برخی از آنها به مرحله ساخت نرسیده اند که از آن جمله اند: ـ کلوپ پیک در هنگ کنگ که در سال ۱۹۸۲ اولین جایزه بین المللی را نصیب او کرد. ـ سالن اپرای کاردیف در ۱۹۹۹ زاها حدید، که در دنیا شهرتی معادل "چهره های معروف" دارد، علاوه بر آثار چشمگیرش، به دلیل ظاهر متفاوت و تاثیرگذارش هم مطرح است: زنی درشت اندام در پوششی همیشه مشکی، با چشمان درشت شرقی که وجهه ای دراماتیک به او می بخشد. اطلاق عناوینی چون "خانم خارق العاده۷" و "اژدها بانو۸" از سوی رسانه ها به وی نیز برداشتی از ظاهر متفاوت اوست. اما رفتار و شرم خاص آسیایی اش زنی مهربان را معرفی می کند که کلام مختصرش با لهجه غلیظ عربی او را دلنشین تر هم جلوه می دهد.
زاها زنی فعال است که در عرصه مردانه معماری بسیار جسورانه رفتار می کند؛ عرصه ای که در آن زنان سنتاً به اوج و کمال نمی رسند. البته زنان بسیاری دکتر یا وکیل اند و یا دارای مشاغلی سخت هستند که مجبورند ساعات متمادی کار کنند اما در مورد معماری ـ به عنوان یک شغل ـ مشکل آنجاست که لازمه اش یک جور پیوستگی و تداوم روند کاری است، چه برای مرد و چه برای زن. معماری فدا کردن صددرصد انرژی و وقت را می طلبد. این موضوع که به اختلاط زندگی خصوصی و زندگی کاری منجر می شود حضور در این عرصه را برای زنان دشوار می کند. و شاید مجرد بودن حدید در موفقیت او تاثیرگذار بوده است، گرچه او تمایلی به افشای نکات ریز زندگی شخصی اش ندارد و می خواهد همچنان آن را خصوصی نگاه دارد. جالب اینجاست که همه جا هم، به سردی، فقط بحث از پروژه ها و آثار اوست. او عکس العمل رسانه ها در مقابل موفقیت های زنان را نادرست می داند، چرا که به اعتقادش آنها فقط وقت زیادی را صرف اتفاقات حاشیه ای، نحوه پوشش فرد و… می کنند. این برای یک زن موفق محدود کردن او صرفاً به مسائل ظاهری اش و نپرداختن به کنه فعالیت های اوست که جای تاسف دارد، مخصوصاً اگر این نگاه از سوی جامعه زنان باشد. اینکه چگونه زنی مسلمان از جهان سوم و خاورمیانه ـ عراق، کشوری پر از محدودیت های حتی روزمره برای زنان ـ این گونه در زمینه ای یکه تاز است که مردان نقش آفرینان اصلی آن در طول تاریخ بوده اند، جای تعمق بسیار دارد.
در طول تاریخ، زنان معمار بسیاری فعال بوده اند اما در واقع همیشه به عنوان عضوی از گروه و یا همکاران همسرانشان به حساب می آمده اند. مثال واضح این مورد خانم دنیس اسکات براون۹ معمار، همسر رابرت ونتوری۱۰، معمار مشهور، است که هرگز جدا از سایه ونتوری و به طور مستقل مطرح نشد. زنان به طور غریزی و طبیعی دوستدار و مولد زیبایی هستند. طبق این تعریف، حدید خود را دشمن خویش به عنوان یک زن می داند. چرا که او سازه هایی زیبا طراحی نمی کند. برای او دارا بودن کیفیات اساسی و جوهری حرکت مهم است. مثلاً، او منظره برفی یک غروب را با کنتراست های شدید سفید و سیاه و انعکاس قرمز خونین زیبا می داند، چرا که کیفیت نور، حرکت و نهایتاً زندگی را در خود دارد. با این جسارت و نوآوری در ارائه مفاهیم و نگاه تازه به جهان، او نه تنها مرزهای معماری، بلکه مرزهای جنسیتی را هم درنوردیده است. طرح ها و سازه های حدید بخصوص در دوران اولیه کارش ـ از حیث تمرکز بر طراحی، پراکندگی قطعات، سادگی، و خلاصگی شان به همراه زوایای تند و خطوط پرحرکت ـ موکداً از هنر و معماری انقلابی اوایل قرن اتحاد جماهیر شوروی یعنی کانستراکتیویسم و سوپره ماتیسم و نیز نقاشی های هندسی تاثیر گرفته اند. کازیمیر مالویچ۱۱، تئوریسین اصلی سوپره ماتیسم، در سال ۱۹۲۸ در بیان تئوری آن چنین می گوید: "ما فقط زمانی به درک فضا نایل می شویم که از زمین آزاد شویم. یعنی، به شکلی، اصلی ترین نقطه گرانش از بین برود." این رهایی از جاذبه زمین، اصلی ترین ایده ای است که در آثار حدید می توان پی گرفت. این نکته در طرحی که برای کلوب پیک کشیده کاملاً مشهود است، چنانکه کل بنا به شکل هواپیمایی در حال صعود از زمین ترسیم شده است. نکته جالب این است که در سال ۲۰۰۴ مراسم اهدای جایزه پریتزکر به حدید در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد؛ شهر زیبا و بااصالتی که مالویچ در آن زیست و کار کرد.
از حیث بازنمایی حرکت و انرژی، می توان قرابت هایی بین آثار حدید و نهضت فوتوریسم ایتالیا در اوایل قرن بیستم مشاهده کرد. چنانکه، به عنوان مثال، اومبرتو بوتچونی۱۲ هم متاثر از سرعت و تلاطم ماشین ها و زمانه جدید درصدد نمایش حرکت بود. اما اگر بخواهیم واکاوی عمیق تری در کنه تاریخ معماری کنیم، شاید حدید را هم سنخ تر با معماران باروک ایتالیا ببینیم تا کانستراکتیویست هایی که در عکس العمل به استالین به سمت اشکال انتزاعی گرایش یافتند. چرا که معماری باروک سرشار از حرکت و انرژی است و قدرتی بالقوه و آماده انفجار در دیوار ساختمانهایش نهان دارد؛ فضایی تئاتری که جنب وجوش سرشارش کاملاً در تغایر با سکون و ایستایی رنسانسی است. اما در مجموع، به سبب ساختارشکنی های فرمی، حدید همچون فرانک گهری۱۳ و دانیل لیبسکیند۱۴ معمار در زمره معماران دکانستراکتیویست (در مقابل معماری مدرن، مثل تقابل معماری باروک علیه معماری رنسانس) قرار می گیرد. با وجود تمامی معادل های تاریخی مذکور، آنچه زاها حدید را معماری معاصر ساخته است جریان "روح زمانه" هگلی در سازه های اوست. بدین گونه که او معماری ای برای جهان پرشتاب و سیلانی امروز طرح می کند و، برخلاف اکثر معماران بزرگ، سبکی کاملاً آزاد، رها و بدون تقید و ارجاعی به معابد یونان و یا کاتدرال های گوتیک را در پیش می گیرد، تا جایی که ارجاعات معدود او را تاحدودی برخاسته از ناخودآگاهش تلقی می کنند. چنانکه برخی منتقدان فرم های ارگانیک و دورانی جدید آثار او را ملهم از طبیعت پر از باتلاق های جنوب عراق می دانند. حدید معماری است که جسورانه به ستیز با جاذبه ـ بزرگ ترین دشمن معماری از بدو تاریخ تابه حال ـ می پردازد. (گرچه او این رهاسازی از تقیدها را در سایر حیطه ها هم اعمال کرده است). این سازه ها گویی مجسمه هایی هستند که قوانین گرانش را از یاد برده اند و به طرز خطرناکی نامطمئن و بی ثبات اند. انکار جاذبه این تصور را به وجود می آورد که این بناها، با دیوارهای نازک، سقف های در حال پرواز و طبقات در حال فروریزی شان، تکیه بر باد دارند و گویی در حال برخاستن از زمین هستند، تا آنجا که نمی توان به طور قاطع مشخص کرد که خط افق کجاست، یعنی از کجا زمین تمام می شود و بنا آغاز می شود. از این درهم آمیزی زمین و معماری با عنوان فرش شهری۱۵ یاد می شود و همین عدم قطعیت یکی از پایه های اصلی هنر معاصر است. سازه های حسی و تهاجمی حدید انفجارهای جسورانه ای در فضا محسوب می شوند، چنانکه گویی هر آن آماده انفجار از گوشه ای باشند. حدید بدین طریق توانست برداشت و تجربه ما را از فضا تغییر دهد.
گرچه موزه گوگنهایم ـ مقدس ترین معبد هنر و معماری ـ در سال ۲۰۰۶ نمایشگاه مرور بر آثار ۳۰ ساله او را در این شهر به نمایش گذاشت که در واقع بعد از فرانک گهری دومین نمایشگاه مرور بر آثار یک معمار در گوگنهایم بود. نمایش آثار طراحی، نقاشی، "معماری های کاغذی" و پیش طرح های معمارانه او در گالری های مارپیچی موزه گوگنهایم، این دینامیک ترین موزه جهان که همیشه مایه دردسر برگزارکنندگان نمایشگاه ها و مایه سرخوشی مخاطبان بوده است ـ وجه پویا و پرتحرک آثارش را بارزتر می کند. طراحی چیده مان آثار نمایشگاه هم بر عهده خود او بوده است. چنانکه سطوح سفید و سیاه دیوارهای گالری ها حرکت محیط را تشدید می کرد. در واقع، سهم عظیمی از آثار این نمایشگاه را نقاشی های او از ساختمانها تشکیل می داد که وقتی او فقط ۳۰ سال داشت با همین نقاشی ها به شهرت رسید. این پیش طرح ها که برای ساخت و یا سکونت بسیار سخت و ناممکن به نظر می رسیدند تا سال ها به عنوان تنها آثار هنری حدید محسوب می شدند و البته هنوز هم در مواردی که به مرحله ساخت نرسیده اند خود طرح ها، ماکت ها و مدل های ساخته شده معرفی کننده آن آثار هستند. حدید گونه ای نقاشی چندپرسپکتیوی را ترسیم می کند که همانند طبیعت بیجان های پیکاسو دیدهای متفاوتی از یک شیء واحد را در زوایای مختلف ارائه می دهند. این طرح های چندپرسپکتیوی امکان ساخت سازه هایی پویا و پرحرکت را موجب می شوند. اما حدید در آثار طراحی جوهری و مدادی اش ـ با حرکات آزادانه تر و خطی تر ـ تا آنجا در بیانگری و القای حس رهایی پیش می رود که می توان این خطوط قدرتمند را به هنرمند اکسپرسیوی چون سای تومبلی۱۷ منسوب دانست. او در پیش طرح های آزمایشی اش خط افق را درهم می ریزد و آن را به شکل قوسی از یک انحنای وسیع نمایش می دهد که فضاهای مجاور بالا و پایین را به هم وصل می کند. اخیراً، حدید با ارائه اثری با عنوان "خانه ایده آل" در نمایشگاه مبلمان کلن ایده عدم تفکیک بین رشته های هنری را با حضور در نقش یک طراح بارز کرده است. حیطه فعالیت های او در زمینه طراحی هم بسیار گسترده و نامحدود است، گرچه همگی این طرح ها از "جهان ذهنی" زاها سرچشمه می گیرند. او طراحی کارد و چنگال تا لوستر و سایر لوازم خانه را برای شرکت های معروف و لوکسی همچون سوارفسکی۱۸، دوپون۱۹، ساوایا و مورونی۲۰، و. ام. اف۲۱، ایوسن لورن۲۲، استبلیشد و پسران۲۳ انجام داده است. همچنین طراحی داخلی گالری هیوارد لندن، سالن هزوین، سالن فیلارمونیک لوگزامبورگ و نیز طراحی صحنه برای تور جهانی گروه موسیقی پِت شاپ بویز۲۴ در سال های ۱۹۹۹ـ۲۰۰۰ را هم برعهده داشته است. لوازم و اسباب خانه ای که حدید برای زندگی معاصر طراحی می کند خانگی و مطابق با فرم های سنتی نیستند. برای او چیدمان این لوازم در سازه های موّاجش مهم است و اینکه این وسایل چگونه می توانند آن فضاهای مایع را اشغال کنند. مثلاً، برای دیواری که صاف نیست باید مبلمانخاص طراحی شود: مبلی به شکل یک موج با تکیه گاهی مجزا. او در طراحی این اشکال نرم و سیال که گویی از فرم یخ های در حال ذوب شدن الهام گرفته اند حتی تاحدودی به بازیابی و احیای سبک های دهه ۵۰ هم نظر دارد. حدید توانمندی و قدرت بسیار خود در طراحی و اسکیس های دستی اش را با یک سیستم حرفه ای تکنولوژیک ترکیب کرده و از آن در تحقق بخشیدن به ایده ها و رویاهای عجیب و غریبش، که تا مدت ها غیرقابل ساخت به نظر می آمدند، استفاده کرده است. در واقع، این جسارت و مداومت او در تحقق بخشیدن به رویاهایش زمینه را برای دیگرانی که ایده های نامعمول داشتند، فراهم کرد. حدید، با وجود تمام شهرت و محبوبیتش در دنیای معماری، منتقدانی هم دارد. رابرت آدام، معمار سنتی انگلیسی، آثار او را مطلقاً در زمره آثار معماری و یا حتی ساختمانسازی نمی داند، بلکه آنها را مجسمه های آبستره ای می بیند که می خواهند خود را به عنوان معماری مطرح کنند بی آنکه دلیل خاصی برای ساختار جالب و عجیبشان داشته باشند. به اعتقاد امثال او، صرفاً با تکیه بر شهود و بدون هیچ گونه تئوری نمی توان به خلق فرم دست زد. این گونه انتقادات در حالی مطرح است که عده ای دیگر حدید را از تئوریک ترین معماران عصر حاضر می دانند، عاملی که نقش به سزایی در مطرح کردن او به عنوان معمار معاصر داشته است.
برای مشاهده پروژه های زاها حدید به لینک زیر مراجعه کنید.
لینک پروژه های کامل زاها حدید
انتشار در سایت: گروه معماری آرل| طراحی دکوراسیون داخلی
لینک مستقیم : http://www.arel.ir/fa/Pages-View-415.html
پروژه و طرح های زاها حدید
زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد (به روایت ویکی پدیا انگلیسی در تهران، ایران) در خانواده ای روشنفکر و مسلمان متولد شد ا و تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی زبان بغداد سپری کرد. خانم زاها حدید با داشتن پروژهای فراوان و طرح های بسیار زیبا در کل جهان دارد سعی کرده ایم در این بخش بصورت مجموعه ای از کارهای زاها حدید را جمع آوری کنیم تا بصورت کلی پروژهای این معمار بزرگ در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد.
زاها حدید، طراحی گلدان، مجموعه ی CITCO
زاها حدید، معمار و طراح معروف، مجموعه گلدان هایی را طراحی نموده است که از جنس سنگ هستند و جزئی از کالکشن دکوراسیون CITCO می باشند. شکل و فرم دادن به سنگ مرمر برای ساخت چنین گلدان هایی قابل تحسین و بررسی است.
معماری جدید زاها حدید در کامبوج
زاها حدید معمار برجسته، اخیراً از طرح جدید خود برای سازه ای که قرار است در شهر پنوم پن در کشور کامبوج ساخته شود، رونمایی کرده است. این بنا از سویی هم فرهنگ غنی این کشور را معرفی نموده و از طرف دیگر باز تعریفی از سبک طراحی سنتی این کشور و حرکت آن به سمت معماری مدرن امروزی، ارائه خواهد داد.
این سازه ی جالب توجه که انستیتو "Sleuk Mith" نام دارد، قرار است در پایتخت کامبوج ساخته شده و بازتاب دهنده ی گوشه ای نه چندان خوشایند از تاریخ این کشور باشد، اما در عین حال انعکاسی از آینده درخشان تری که پیش روی مردمان این دیار است، نیز خواهد بود.
برج موزه زاها حدید
برج موزه زاها حدید که در مرکز میامی، فلوریدا قرار دارد به راه افتاد. این آسمانخراش، اولین آسمانخراش تفریحی طراحی شده توسط زاها حدید است که دارای 690 طبقه ساختمان با طراحی منحصر به فرد است که دارای اسکلتی بیرونی است که اجزای قابل تفکیک ساختمان را پنهان می کند. به گفته زاها حدید،؛ این برج بر اساس علاقه به اینکه "چگونه ساختار آشکار می شود" ساخته شده است.این یکی از چند برجی است که تسط معماران سطح بالا در میامی طراحی شده است.
طراحی فرم پویا از زاها حدید
بازسازی سایت کارخانه نساجی قدیمی بلگراد
به مناسبت استمرار امضاء جنبش مدرنیته در شهر بلگراد(Belgrade) که منجر به ایجاد ساختمانهای نمادین در طول اواسط قرن بیستم شد، پایتخت صربستان مفتخر است معماری "زاها حدید" (Zaha Hadid) را نمایان سازد.
این پروژه استفاده مخلوط از توپوگرافی موج دار از کارخانه نساجی متروکه BEKO است که نشان دهنده سبک متمایز زاها حدید از سبک پارامتریسسیم (Parametricism) است.
تمرکز این پروژه بر روی باز زندهسازی شهری است و "زاها حدید" قرار است این کارخانه ر ا به یک مرکز تجاری و فرهنگی تبدیل کند.
طرح موزه ریورساید زاها حدید به عنوان بهترین موزه منتخب در اروپا
از معیارهای اصلی برنده شدن این طرح در مسابقه بررسی بنیادهای فرهنگی و غنی شهر گلاسکو تعریف شده است.با توجه به بازدید دو میلیون نفر از موزه ریورساید در هنگام افتتاح می توان به نتیجه رسید که طرح حدید با توجه به معیارهای میراثی گلاسکو و صنعت حمل و نقل در اسکاتلند طراحی شده است.بنا به نظر اگثر بازدیدکنندگان ساختمان های قدیمی کلوین و آلبرت درایو از جذاب ترین ساختمان های گلاسکو بوده اند،اما این موزه به عنوان یک ساختار نو نظر خیلی از عموم را به خود جلب کرده است.
استادیوم ملی ژاپن
این استادیوم به یک عنصر جدایی ناپذیر از بافت شهری توکیو تبدیل خواهد شد. این طرح، برای ایجاد زیبایی بیشتر و اتصالات مستحکم تر، مستقیما با فضاهای شهری اطرافش در ارتباط است. ساختار منحصر بفرد آن، سبک و منسجم است و تصویری را تعریف می کند که در شهر ادغام شده است. در پیرامون ورزشگاه، پل مسکونی ای قرار گرفته که یک فضای نمایشگاهی پیوسته است و تجربه ای جدید و هیجان انگیز را برای تماشاگران بوجود می آورد.
معماری موزه کوهستانی آلپ توسط زاها حدید
گروه معماری و طراحی زاها حدید ساخت ششمین و آخرین مجموعه از موزه کوهستانی مسنر (Messner) را آغاز کرده است، که در جنوی تایرول در ایتالیا واقع شده و ساخت آن در تابستان 2014 به پایان میرسد.این مجموعه با توجه به شخصیت ورزشی،رینهولد مسنر،یکی از مشهورترین کوه نوردان جهان ساخته شده و همچنین به عنوان پیست اسکی کرون پلاتز(Kronplatz) در این منطقه،موزه کوهستانی مسنر داخل کوه کرون پلاتز تعبیه شده است.ترکیب سیال حجم پیوسته این مجموعه،1000متر مربع میباشد که با توجه به توپوگرافی و زمین شناسی این منطقه طراحی شده است.تصاویر این موزه حجم شکسته(اکزجره) آن را بیان میکند.
طرح برنده زاها حدید برای شهر نمایشگاهی قاهره
زاها حدید قرار است شهرک نمایشگاهی کایرو اکسپو (Cairo Expo City) را با مشاور چند تخصصی بارو هَپولد (Buro Happold) طراحی کند.
این پروژه ادامه پروژه برج های که در تصاویر می بینید؛ که آن ها نیز توسط زاها حدید حدید طراحی شده است. این شهرک شرایط مناسب و در خوری را برای کنفرانس های بین المللی و نمایشگاه های صنعتی فراهم می کند که قابل رقابت در سطح جهان نیست.
معماری مرکز فرهنگی آذربایجان توسط زاها حدید
جدیدترین تصویر از هتل 215 متری به نام هتل هزاره (One Thousend) از شرکت معماری و طراحی زاها حدید در مرکز شهر میامی منتشر شد.
در اولین طرح این آسمانخراش،ارتفاع قابل توجهی داشته که شامل 60 طبقه لوکس با اسکلت بتنی پوشش داده شده است. همانگونه که حدید به مجله وال استریت شرح داده:این برج با توجه به مسئله جالب "چگونه یک ساختار خود را نشان میدهد"تعریف کرده است.
برای شرح مجله وال استریت با گروه معماری آرل باشید
طراحی ساختمان مرکزی BMW
ساختمان غول ماشین سازی آلمان(بی ام دبلیو) را یک مهندس معمار زن طراحی کرد و ساخت.این سازه،در نهایت پیچیدگی طراحی شده است. در سال 2002، غول ماشین سازی آلمان، شرکت "بی ام دبلیو" برای احداث ساختمان مرکزی کارخانه در "آرت اسکرتز" در شهر لایپزیگ آلمان، سرمایه گذاری هنگفتی کرد. ساختمانی با ارزش 55/1 بیلیون دلار که حدود 5000 کارمند و کارگر و مهندس با فعالیت روزانه خود ، بیش از 650 عدد ماشین "بی ام دبلیو" مدل دو در _ اسپرت _ تولید می کنند.این کمپانی، معمار برجسته خانم "زاها حدید" را که موفق به کسب مدال افتخار "پریتیزکر" شده برای ساخت این سازه برگزید. طرح های پیچیده "حدید" در طراحی های معمول کارخانه تحول جدیدی به وجود آوردند. یک سازه مرکزی، قسمت های مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریل های معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.
طراحی گالری ساکلر سرپنتین توسط زاها حدید
گالری ساکلر سرپنتین شنبه 28 سپتامبر ( 6 مهر 1392 ) به روی عموم بازگشایی می گردد. این بنای زیبا که توسط زاها حدید طراحی شده است، شامل نوسازی فروشگاه باروت مگزین و ساخت یک فضای الحاقی ِ نئومدرن می باشد. این گالری به واسطه ی دکتر مورتیمر و خانم ترزا ساکلر، اینگونه نامیده می شود و به دلیل هدیه ی سخاوتمندانه ی بنیادی که این دو شخص، موسس آن بوده اند، اجرای این پروژه ممکن گشته است. در ضیافت تابستانه ی سرپنتین، این گالری میزبان هنرمندان و میهمانان سرشناسی در افتتاحیه خصوصی خود بوده است.برای مشاهده کامل خبر،با گروه معماران آرل در ادامه مطلب همراه باشید.
ساخت مجلل ترین ایستگاه مترو دنیا
معماری که شاید نیازی به نوشتن نام او نباشد و شنیدن اصالت او، نامش را برایمان بازگو می کند: خانم زها حدید.
حالا یکی از آخرین پروژه های دفتر خانم حدید، برنده رقابت طراحی ایستگاه مترو در پایتخت عربستان شده. شهری با جمعیتی پنج میلیونی و رو به رشد که نیاز به داشتن مترو آن ها را وادار به برگزاری یک فراخوان کرده. و تصاویر، گویای آن است شاهد ساخت ایستگاهی هستیم که به نظر برخی سایت ها، مجلل ترین ایستگاه متروی دنیاست و البته برنامه ریزی برای ساختش هم آغاز شده است.
ادامه مطلب، توقفگاهی است برای شما تا همراه با گروه معماری آرل ، تصاویر و اطلاعات بیشتری در خصوص این ایستگاه کسب کنید. پس همراه ما باشید.
مرکز هنرهای روزنتال از زاها حدید
مرکز هنرهای معاصر لوئیس و ریچارد روزنتال از معماران زاها حدید، از سال 1997 تا 2003 در سینسیناتی در ایالات متحده امریکا ساخته شده است. این ساختمان با 8500 متر مربع زیربنا، فضاهایی جهت نمایشگاه های موقت، اینستالیشن ها و اجراهای متفاوت فراهم می نماید. همچون یک فضای شهری پویا، این " فرش شهری "، عابرین پیاده را از طریق یک شیب ملایم به داخل و درون فضاهای داخلی هدایت می کند؛ شیبی که به نوبه ی خود، می تواند نقش دیوار، رمپ، گردشگاه و حتی یک فضای پارک مصنوعی را ایجاد نماید.
زاها حدید:طراحی کتابخانه
جدید ترین پروژه زاها حدید، معمار انگلیسی/عراقی منتشر شد. طرح وی که یک کتابخانه و مرکز آموزشی است، در وین اتریش به اجرا درآمده و از عناصر هوشمندی مانند: پنل های خورشیدی در نمای آن، برای استفاده بهینه انرژی تعبیه شده است.این بنا دارای 28000 متر مربع زیربنا میباشد. یک جزء اصلی در این طرح آن را بسیار متمایز کرده، و آن ترکیب حجم سیاه و سفید می باشد که از ورودی اصلی تا سقف را در بیشتر این ساختمان در بر می گیرد.از فضاهای این کتابخانه می توان به اطاق های عملکردی عمومی و خصوصی، و کافه تریا در قسمت بالای آن اشاره کرد.
مجتمع مسکونی نیویورک از زاها حدید
زاها حدید رابطه بین فعل و انفعالات مجتمع مسکونی لوکس با فضای سبز را توسط الگوی زیگزاگ (chevron) طراحی کرده است. خطوط افقی V شکل در طراحی برای ترکیب فضای درون با فضای بیرون است که توسعه تراس به ساختمان را همراه دارد. با گسترش این خطوط ارتباط بین پارک و مجتمع مسکونی فراهم می شود.
مجتمع مسکونی لوکس در یازده طبقه ،شامل 37 واحد مسکونی با متراژ 5500 فوت مترمربع، فضای دلنشینی برای زندگی در نیویورک فراهم می کند. آسانسور مرکزی در مجتمع برای رفت و امد در ساختمان قرار گرفته که علاوه بر آن وجود راهرو و ورودی های خصوصی نیز ضروری است.
غرفه برنهام / زاها حدید
طراحی مجتمع مسکونی مکزیک توسط زاها حدید
زاها حدید و طراحی بیلبوردهای خیابانی
در دنیای معماری، زاها حدید نامی شناخته شده و ارزشمنداست، هر چند این بانوی خوش ذوق، توجه خود را تنها معطوف به این حوزه ننموده و در شاخه های دیگر نیز فعالیت کرده و طراح های جدیدی ارائه می کند. ظاهراً این بار نوبت به بیلبوردهای تبلیغاتی رسیده است.
برج هتل شهر رویاها – زاها حدید
محل این برج هتل، در شهر کاتوی در کشور ماکائو قرار دارد و شروع ساخت آن توسط گروه معماران زاها حدید انجام شده است. برای بررسی بیشتر این برج هتل با آرل همراه باشید.
طراحی داخلی "خانه رونالد" توسط زاها حدید و دیگر معماران
خانه رونالد مک دونالد یک موسسه خیره است به کودکان بیمارانی که تحت درمان دور از خانه هستند، خدمات و اقامتگاه به بیماران و همراهان ارائه می دهد تا کودکان در کنار پدر و مادر خود آرامش بیشتر داشته باشند و روند بهبودی بیماری سریع تر صورت گیرد.
طراحی قطعه تزئینی از زاها حدید
زاها حدید ، قطعه تزئینی زیبا برای نمایش در سالن aqua shard لندن در 31 دسامبر 2013 برگزار می شود به درخواست ویلیامسون متی سرپرست درخت کریسمس طراحی کرده است.
طراحی گالری ریاضی موزه علوم لندن توسط زاها حدید
طراحی زاها حدید برای گالری ریاضیات در موزه علوم لندن انتخاب شده است. به گفته مدیر موزه آقای Ian Blatchford، این گالری "مهمترین گالری ریاضیات جهان" است، که نشان دهنده ایده های ریاضیدانان از 400 سال پیش می باشد و در تلاش است تا نشان دهد که چقدر ریاضیات به شکل دنیای ما کمک کرده است.
مدرسه ایولین گریس
معمار: زاها حدید
مکان:شهر بریکستن در جنوب لندن
رده دبستان تا دبیرستان وگنجایش 1200 دانش آموز
در سال 2006 شروع به ساخت و در سال 2011 به بهربرداری رسید.
طراحی میدان و پارک "دانگ دایمون" توسط زاها حدید
Matikan.org