مقدمه :
شتاب فزآینده تغییر وتحول درفرآیند تعلیم و تربیت کشورهای جهان ، اکنون چند سالی است که افزون تر شده و روزی نیست که تغییری را در زمینه و روشهای آموزشی وشیوه های باد دهی – یادگیری شاهد نباشیم . اکنون ،آموزش از فرآیند صرف انتقال اطلاعات به دانش آموزان و آموزش اندیشه ها به سوی آموزش شیوه های حل مسئله ، پرورش خلاقیت ، بنیه پر وری و آموزش چگونه اندیشیدن سوق داده شده و حافظ پروری و باز پس دادن هر آنگه که در کتابهای درسی نوشته شده ، به قلیل ترین حد خود رسیده است . وکمتر نظام یاد دهی – یاد گیری را در جهان سراغ داریم که تنها تاکید خود را معطوف به این نکته کند .
همه می دانیم که دانش آموزان عضو تیم های ملی المپیاد درسی ، با وجود آن که دانش آموز زبده ای هستند ، با شرکت در دوره های دو پینگی هشت نه ماهه و حتی یک ساله و بیشتر ، به این مسابقه ها اعزام میشوند و رتبه آنها ، بیشتر از آن که نشانگر جایگاه علمی کشور ما باشد ، رتبه خرد آنها و تلاش طاقت فرسایی است که انجام داده اند .
در این نوع نگرش ، فرآیند یاد دهی – یادگیری و آن چه اتفاق می افتد ، مهارت هایی که دانش آموز در نظام آموزشی کسب می کند . زندگی آموزشی در مدرسه و کلاس درس ، کار کرد ها ونقش مدرسه در قبول مسئولیت و میزان تعهد و انتقاد پذیری دانش آموز ، نحوه ی نگرش به زندکی و اهدافی که برای زندکی در نظر دارد ، مدرسه و ارتباط آن با جامعه و … در اولویت قرار می گیرد . اکنون که دیدگاه نسبت به مدرسه و معلم و ارتباط معلم و دانش آموز تغییر یافته لازم است ساختار جدیدی تعریف ومورد توجه قرار گیرد .
چکیده
تغییر درشیوه های یاد دهی – یادگیری و استراتژی های تدریس و ابداع و نوع آوری فراوان نیاز به تغییراتی در مدارس و تجهیز کردن مدارس و ایجاد روحیه سالم و با نشاط را دارد مسئولیت داد به دانش آموزان میتوان اثرات روش های تدریس ومفاهیم کتاب ها ی درسی را در ذهن فرا گیران عمیق تر سازد و همین نیز با نشاط بیشتری وشور حال بشتری به امر تدریس مبادرت ورزند .
آیا میتوان با تجهیز مدارس و زیبا سازی آن آموزش را عمق تر کرد ؟
1- تجهیز کرده آزمایشگاه مدرسه وتامین منابع و وسایل و تعیین مسئوول آزمایشگاه
2- مجهز نمودن آموزشگاه به اتاق سمعی بصری و البته استفاده بهینه از آن
3- نصب پانل در هر کلاس جهت نمایش فعالیت ها
4- تکمیل کتابخانه آموزشگاه و در صورت امکان برنامه کتابخانه ای وتشکیل کتابخانه کلاسی
5- نصب کمد دیواری وجوب لباسی آینه و ساعت و پرده
6- ایجاد سایبان در حیاط مدرسه جهت مطالعه آزاد
7- خط کشی زمین ورزشی و تامین ونصب تور والیبال و چاله های پرش شنی
8- تامین وسایل ورزشی و بهداشتی
9- مجهز نمودن مدرسه به وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب
1- اعطای مسئولیت به دانش آموزان در اداره مدرسه از قبیل تعاونی آموزشگاه – اتاق سمعی و بصری – گذربان – بهداشیار و انتظامات
2- نظر سنجی از دانش آموزان در خصوص مسایل مدرسه جهت ایجاد حسن تعلیق و تعهد به مدرسه
3- تصویب روحیه همکاری و تعاون در دانش آموزان
4- حمایت از تیم های دانش آموزی ومعرفی فعال ترین گروه و تشویق گروه برتر
5- تشکیل گروه های همیار در کلاس ها توسط فر گیران جهت آموزش فراگیران ضعیف و تقویت بنیه علمی آنان
6- برنامه ریزی بازدیدها با نظر دانش آموزان و راه اندازی و هدایت مدرسه با استفاده از مشارکت دانش آموزان و معلمان
حال برای اجرای صحیح آموزش و پیدا شدن نکات ضعف وقوت موارد ذیل پیشنهاد می شود.
1- اجرای برنامه بازدید از کلاس ها و روش تدریس معلمان بصورت ماهانه
2- نظارت مستمر از تدریس معلمان وآموزش دانش آموزان و شناسایی نقاط ضعف آنان و اجرای برنامه های اصلامی وتهیه گزارش از این روند کاری
3- تهیه شرح وظایف شغلی معلمان و بیان انتظارات آنان
4- تهیه دفاتری جهت اطلاع اولیه از وضعیت فرزند خود
5- تجزیه و تحلیل سوالات و نتایج امتحانات در نوبت های اول و پایانی و مقایسه با سال گذشته جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت
6- نظارت بر تکالیف محوله ی گروه ها و تیم های تشکیل یافته کلاس و آموزشگاهی
7- نظر سنجشی از دانش آموزان مبنی بر نحوه ی عملکرد معلمان و مسولین مدرسه آیا شاداب سازی مدارس و بهینه سازی فضای مدرسه چیزی کمتر از آموزش در کلاس است
1- زیبا سازی فضای فیزیکی شامل ( طراحی خطاطی دیوار ها با رنگ شاد و جذاب و راهروهای کلاس ها
2- گسترش فضای سبز
3- برگزاری مسابقات پرورش گیاه و اجرای مراسم درختکاری در مدرسه
4- نصب صندلی های رنگین در حیاط مدرسه
5- نصب آلاچیق در حیاط مدرسه
6- گذاشتن گلدان های گل در کلاس وجاهای دیگر مدرسه
7- تهیه گلاب گلاب پاش برای معطر نمودن فضای نماز خانه
8- تهیه و نصب مطالب آموزش و بهداشتی به صورت ماهانه در تابلو های مخصوص
9- ترسیم تابلو های جزاب در محوطه آموزشگاه از قبیل نقشه جغرافیا ، جدول ضرب ، کره چشم
10- تهیه تابلو در حیاط مدرسه جهت نوشتن پیام های دانش آموزان .
و اما مهمترین بخش مدرسه مشاوره دانش آموزان است که در اکثر مدارس سایه ی کم رنگی دارد
1- حضور مشاور در مدرسه
2- پیگیری مشکلات دانش آموزان مشکل دار از طریق مکاتبات یا جلسات حضوری
3- ارجاع دانش آموزان به مراکز مشاوره ای منطقه
4- استفاده از صندوق هم از جهت پاسخگویی به مشکلات دانش آموزان و برگزاری جلسات پوسش وپاسخ دانش آموزی
5- تصویب عزت نفس و اعتماد در دانش آموزان از طریق ارتباط دوستانه با آنها
6-مصاحبه با دانش آموزان موفق و بیان رمز موفقیت شان جهت سایر سایر دانش آموزان
7- تهیه بروشورهای مطالب مشاوره ای
8- تعیین ساعتی در طول هفته به عنوان ساعت مطالعه همکاران و دانش آموزان جهت ترغیب آنان کتابخوانی
9- تنظیم تقویم انجمن اولیا و مربیان و اعلام عمومی آن به اولیا و دانش آموزان
10- تهیه صندقی به عنوان مکاتبه اولیا با معلم ومسئولین مدرسه.
11- دعوت از مسئولین افراد با مسابقه و فعال در جلسات آموزش خانواده و تشکیل کلاس های منظم و هدفمند آموزش خانواده ویژه مادران و پدران بصورت مجزا
12- برگزاری مسابقات کتاب خوانی اولیا همراه با اهدا جایزه.
13- معرفی کتب تربیتی و پرورشی و سایت های آموزشی ویژه اولیاء دانش آموزان در چنین مدرسه ای یادگیری و آموزش چه دلنشین و پر شور و نشاط به نظر می آید و مدرسه از حالت یکنواختی خارج کرده و به محیطی صمیمی و تبدیل می کند .
8