عنوان
زنجیره تامین دارویی (شرکت توزیع و پخش دارو)
(بوم کسب و کار)
استاد راهنما :
نام و نام خانوادگی :
شماره دانشجویی :
جدول بوم کسب و کار زنجیره تامین دارویی
بخش های مشتری :
تولید کنندگان دارو
توزیع کنندگان
ارائه دهندگان خدمات اطلاعاتی
سازمان های نظارتی
شرکتهای داروسازی
ارتباط با مشتری :
سامانه صدای مشتری
مدیریت ارتباط با مشتریان نرم افزار CRM
ارزش پیشنهادی :
مدیریت موجودی
توسعه محصول جدید
توسعه فرآیند
برنامه ریزی ظرفیت
بهینه سازی زنجیره تامین دارویی
طراحی شبکه های زنجیره تامین
تجزیه و تحلیل نقاط ضعف احتمالی در مراقبت های بهداشتی و کنترل آنها
به حداقل رساندن موجودی زباله
فعالیت های کلیدی :
برون سپاری فعالیت لجستیک
اجرای لجستیک معکوس
مدیریت زنجیره تامین سبز و اجرای فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی و مدیریت عملکرد
شناسایی فرصت های موجود در صنعت
شناسایی مناطق ضعیف برای دستیابی به اهداف بهداشتی و افزایش سرمایه گذاری در سلامت جهانی
کانالهای ارتباطی :
رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی
منابع کلیدی :
استفاده کارآمد از منابع
کارکنان با تجربه
فناوری های استاندارد RfID
جریان درآمد :
درآمد حاصل از تاسیس داروخانه
درآمد حاصل از فروش دارو
ساختار هزینه :
دستمزد نیروی انسانی
هزینه های مستقیم
هزینه های زنجیره تامین
هزینه های بهینه سازی عملیات واحدها
هزینه تامین مواد اولیه
شرکای کلیدی :
شرکتهای مرتبط با بهبود زنجیره تامین
موسسات بهداشتی
معرفی کسب و کار :
رشد بازارمصرف دارو درجهان درچند سال اخیر وگسترش دامنه وتنوع این محصولات در بازارمصرف جهانی و اهمیت ارتباط تنگاتنگ آن بامقوله سلامت انسان، منجر به افزایش نیازبه بهینه سازی روشهای توزیع این محصولات جهت دستیابی هرچه آسانتر مصرف کنندگان شده است . زنجیره تامین دارو میبایست دارو را با کیفیتی قابل قبول، تعداد درست، در مکان مناسب و به موقع با قیمتی مطلوب به مشتریان تحویل دهد، به نحوی که با اهداف سیستم سلامت سازگار بوده و برای ذینفعان نیز سودمندی داشته باشد. چراکه هزینه های زنجیره تامین تاثیر مستقیمی بر قیمت اقلام دارویی می گذارد. این حوزه باید قادر باشد تا با بیشترین سرعت و دقت نیازهای دارویی جامعه را پوشش دهد و بدین منظور ردیابی زنجیره تامین دارو، امری ضروری به نظر می رسد. در سالهای اخیر شرکتهای دارویی و بیوتکنولوژی دریافته اند که زنجیره های تامین تاثیر بسزایی در ارائه خدمات سلامت دارند و زنجیره های تامین می توانند مراکز ارزشمندی برای شرکتها و مشتریان و مصرف کننده نهایی باشند.
زنجیره تامین دارو:
– فرآیند تحقیق و توسعه، تولید، واردات، توزیع و درنهایت ارائه داروبه مصرف کننده
اهداف زنجیره تامین دارو
هدف اصلی هر زنجیره تامین حداکثرسازی مجموع ارزش ایجاد شده می باشد .
ارزش ایجاد شده توسط زنجیره تامین : اختلاف بین ارزش کالای نهایی نزد مشتری و مجموع
هزینه ایجاد شده در زنجیره تامین جهت برآورده سازی نیاز آن مشتری.
شرایط زنجیره تامین دارو
-زنجیره تامین سرد : حمل کالاهای فاسد شدنی در زنجیره تامین از طریق رویکردهای بسته بندی حرارتی و یا سردخانه ای و برنامه ریزی لجستیکی به منظور حفظ این شرایط در تمامی زنجیره.
-تقاضای غیرقابل پیش بینی
-تعداد بالای اقلام غیرقابل جایگزین
-نظارت مستقیم دولت
مدیریت موجودی در زنجیره تامین دارو
-ارتباط دارو با سلامت جامعه
-هزینه بالای کمبود
-نیاز به سطح سرویس بالا
-اهمیت مدیریت صحیح موجودی ها
مدیریت صحیح موجودی ها با برنامه ریزی تولید مناسب و حمل و نقل به موقع بوجود می آید .
برنامه ریزی تولید
ماموریت سیستم برنامه ریزی تولید ایجاد سفارشات ساخت محصولات و صدوردرخواست های مربوط به مواد اولیه مورد نیاز سفارش ها و برنامه ریزی جهت تولید با درنظر گرفتن ظرفیت های در دسترس منابع و ماشین های تولیدی می باشد .
حمل ونقل
براساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف توسط بانک جهانی، از کل هزینه های لجستیکی در هر کشور، به طور متوسط 62 درصد آن متعلق به بخش حمل و نقل است. زمان در حمل و نقل اهمیت دارد .