افسردگی
بین افراد ورزشکار و غیرورزشکار
فصل اول
1-روش انجام تحقیق
2-پیش فرض
3-جامعه آماری دقیق
4-نمونه دقیق و چگونگی نمونه برداری ها
5-مقدمه
6-هدف کل تحقیق
7-فرضیه
8-روش آماری تحقیق
9-تعریف واژه ها
الف – افسردگی چیست ؟
ب – تعریف ورزش
مقدمه :
در حال حاضر جوامع بشری با همه پیشرفت و جهش که در کلیه متون و علوم مختلف بشری است توجه ناچیزی به جنبه های روانی ، تربیتی ، عاطفی ، اخلاقی ، اجتماعی و بهداشت روانی افراد نموده است .
پیچیدگی و گرفتاریهای جوامع انسانی امروز آگاهی لازم در زمینه های یاد شده را اجتناب نا پذیر و ضروری می نماید . به نظر می رسد اوضاع و احوال شرایط زندگی مدرن و پیچیدگی حاصل از آن انزوا و فرد گرایی همراه با آن از عوامل عمده ای است که زمینه ابتلاء به بیماری روانی از جمله افسردگی را فراهم می کنند .
موضوع تحقیق :
الف – مساله : آیا رابطه بین افسرگی و فعالیت های ورزشی موجود است .
هدف کلی و آرمانی تحقیق :
1-هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تمرینات ورزشی و افسردگی کمتر است .
2-ارائه کارهای مناسب و پیشنهادات موثر در زمینه اثرات مثبت فعالیت های ورزشی در درمان و کاهش افسردگی و میزان خودکشی .
ب – فرضیه :
افرادی که به فعالیت ورزشی می پردازند افسردگی کمتری را نسبت به افرادیکه ورزش نمی کنند نشان می دهند .
فایده تحقیق :
اگر اطلاعات به افراد داده شود تا این حالات روانی نامساعد را تشخیص دهند ، زودتر اقدام به رفع می نمایند .
روش انجام تحقیق :
هدف ما از انجام این پژوهش سنجش و مقایسه فراوانی دو متغیر مستقل ورزش ، وابسته افسردگی در هر دو گروه آزمودنی آزمایشی می باشد .
می خواهیم که بدانیم که آیا رابطه ای بین دو متغیر ذکر شده وجود دارد یا نه ، لذا مناسبترین روش در کسب نتیجه ارزیابی موضوع مطرح شده است .
انجام محاسبات آماری به روش مقایسه ای می باشد و نهایتاً سطح معناداری تفاوت های مشاهده شده را در میزان افسردگی دو گروه آزمودنی آزمایشی و داده های جمع آوری شده را در میزان افسردگی دو گروه آزمودنی آزمایشی را در داده های جمع آوری شده با استودنت مورد آزمون قرار خواهیم داد .
پیش فرض :
1-میانگین نمرات گروه اول (غیر ورزشکار) بالاترین میانگین افسردگی را نسبت به گروه دوم افراد (ورزشکار) دارند .
2-تفاوت مشاهده نمرات دو گروه از اجرای آزمون افسردگی در سطح معنی داری می باشد .
جامعه آماری تحقیق :
با منظور مقایسه افراد افسرده ما بین آزمودنیهای آزمایشی در دو گروه افراد غیرورزشکار و ورزشکار به تعداد 60 نفر روززی جنسیت مرد از میان 2445 نفر از افراد موجود و مقیم یکی از مراکز مشابه تهران (-) که به روش نمونه گیری کاملاً تصادفی انتخاب شده اند می باشند.
نمونه تحقیق و چگونگی نمونه برداری :
آزمودنی آزمایشی این تحقیق شامل 60 نفر از آزمودنی در دو گروه (ورزشکار و غیر ورزشکار) از سطح جامعه آماری ذکر شده از میان آن تعداد افرادیکه فعالیت ورزشی نداشته اند و افرادی که فعالیت ورزشی داشته اند به صورت تصادفی با استفاده از لیست اسامی از قبل تعیین شده انتخاب شده اند و محدودیت (سنی.تحصیلی) برای انتخاب آزمودنیهای در نظر گرفته شده است و در کل تنوع سطح اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی ، اقلیمی ، ترتیب تولید وضعیت خانوادگی و شرایط زیستی …… در جهت تعلیم در نظر گرفته شده اند .
روش آماری تحقیق :
به منظور بررسی یافته این تحقیق و میزان رابطه بین متغیرهای مستقل وابسته (ورزش،افسردگی) مشاهده شده در دو گروه و سطح معناداری نتایج بدست آمده از مقیاس نسبی و فاصله ای حسابی و انحراف استاندارد و آزمون استودنت برای هر گروه مستقل استفاده شده اند .
متغیرهای پژوهش عبارتند از :
الف – متغیر مستقل (ورزش)
ب – متغیر وابسته (افسردگی)
روش جمع آوری داده ها :
با استفاده از اجرای تست توسط آزماینده در میزان افسردگی در آزمودنیها استفاده شده است .
تعریف واژه ها :
الف – افسردگی :
الف – چیزی که تست یک آنرا می سنجد .
ب – یک حالت احساس یک واکنش نیست به یک موقعیت یک سبک اختصاصی رفتار مشخص مورد استفاده واقع می شود . احساس افسردگی معمولاً به صورت غمگین شناخته شده (دکتر حسین آزاد ، آسیب شناسی روانی)
ب – ورزش :
تمرینات مستمر و پیگرد فعالیت منظم بدنی ( فیزیکی ) که افراد را در شرایط مطلوبی از نظر حالات و کیفیات بدنی قرار می دهد که با افزایش دفعات و تمرینات لازم و ایجاد ظرفیتهای مناسب توان جسمی لازم و نوعی ورزیدگی در حرکات را برای انجام دهنده آن ایجاد می نماید .
فصل دوم
(مبنای نظری)
1-تعریف افسردگی
2-علائم افسردگی
4-نشانه افسردگی یک قطبی
5-طبقه بندی افسردگی
6-دوره افسردگی
افسردگی :
افسردگی یک واکنش روانی زیستی ( سایکو بیولوژیک ) عادی در مقابله با استرس متفاوت است .
علائم افسردگی عبارتند از :
1-کاهش خوشحالی
2-اختلالات خواب
3-از دست دادن اعتماد به نفس
4-ناتوان در ادارک واقعی خود ، خستگی
5-ترس
6-زود رنجی
7-نداشتنم انرژی
8-مردم گریزی
9-کاهش میل جنسی
10-بی اشتهایی
11-کاهش وزن بدن – تحریک پذیری
دو نوع اختلال افسردگی وجود دارد :
افسردگی یک قطبی طی آن فرد فقط از نشانه های افسردگی رنج می برند بدون اینکه اصلاً به مانی مبتلا شود .
افسردگی دو قطبی (مانیک-دپرسیون) که طی آن هم افسردگی هم مانی رخ می دهد .
نشانه افسردگی بک قطبی :
1-نشانه های هیجانی :
عبارتند از :
1-غم
2-اضطراب
3-فقدان مسرت
4-از بین رفتن شادی
5-بی علاقه گی
2-نشانه های شناختی
1-نظر منفی نسبت به خود
2-اعتقاد به آینده نومیدانه
3-نشانه انگیزشی :
1-مشکل زیاد برای شروع کردن یک کار (فلج اراده)
2-کندی روانی – حرکتی (افسردگی حاد)
4-نشانه بدنی
1-تغییرات جسمانی
19-از دست دادن اشتها
3-افزایش وزن (افسردگی خفیف)
4-مشکل خواب
طبقه بندی افسردگی :
افسردگی دوره ای : بسیار متداول تر است ، کمتر از دو سال تمام افسرده است شروع آن مشخص است .
افسردگی مضاعف : علاوه بر اختلاف افسرده خوی اساسی ، دوره افسردگی را شامل می شود . این افراد نشانه های شدیدتر و میزان بهبودی کمتری دارند .
دوره افسردگی :
الف – برگشت : بازگشت نشانه ها بعد از حداقل 6 ماه بدون نشانه مهم افسردگی
ب – عود : دارو درمانی یا روان درمانی نشانه ها را فقط برای مدت کوتاهی بر طرف کرده باشند . اگر دوره دوم افسردگی رخ دهد . مدت آن تقریباً برابر با حمله اول است . ولی بین دوره های افسردگی مکرر پس از چند سال کوتاه تر می شود .
فصل سوم :
1-جامعه تحقق 16-نمودار شماره
2-نمونه برداری
3-نمونه شماره
4-نمودار شماره 2
5-نمودار شماره 3
6-نمودار شماره 4
7-ابزار تحقیق
8-نمودار شماره 5
9-نمودار شماره 6
10-دستور اجرا
11-نحوه نمره گذاری
12-طرح آزمایشی
الف – متغیر مستقل (ورزشی)
ب – متغیر وابسته (افسردگی)
13-شیوه اندازه گیری
14-کنترل ها
15-نمودار شماره 7
جامعه تحقیق :
مقایسه میزان افسردگی در میان افرادیکه ورزش نمی کند با افرادیکه به صورت منظم و مستمر به ورزش می پردازند در سطح جامعه آماری مورد پژوهش این تحقیق می باشد .
نمونه برداری :
نمونه مورد بررسی در این تحقیق شامل 60 نفر آزمودنی می باشند که در دو گروه آزمایشی 30 نفری تقسیم شده اند و عبارتند از :
1-گروه اول آزمودنیهای غیر ورزشکار که به صورت تصادفی در سطح 2445 نفری از جامعه مورد تحقیق انتخاب گردیده اند که همه گی آنان تقریباً از لحاظ ویژگی از قبیل (سن،تحصیلات،شرایط اجتماعی و … ) در یک سطح می باشند .
2-گروه دوم آزمودنیهای ورزشکار که در شرایط ذکر شده در یک سطح قرار دارند .
توضیح درباره نمونه ها :
الف – دامنه سنی در هر گروه 18 الی 25 سال با میانگین سنی 20 سال (نمودار شماره 1و2)
ب – جنسیت تحصیلات به ترتیب مرد از سیکل الی دیپلم با میانگین سواد 5/10 کلاس (نمودار شماره 3و4)
پیش اطلاعات لازم جهت نمودار شماره 1
14 سال
20 سال
20 سال
22 سال
23 سال
24 سال
25 سال
8 نفر
8 نفر
7 نفر
4 نفر
1 نفر
1 نفر
1 نفر
6/26%
6/26%
3/23%
3/13%
3/3%
3/3%
3/3%
30=8
100%
پیش اطلاعات لازم جهت نمودار شماره 2
18 سال
19 سال
20 سال
21 سال
22 سال
23 سال
24سال
1 نفر
6 نفر
7 نفر
6 نفر
2 نفر
5 نفر
3 نفر
3/3%
20%
3/23%
20%
6/16%
6/16%
10%
30=8
100%
پیش اطلاعات لازم جهت نمودار شماره 3
9 کلاس
10 کلاس
11 کلاس
12 کلاس
7 نفر
9 نفر
8 نفر
6 نفر
3/23%
30%
6/26%
20%
30=8
100%
پیش اطلاعات لازم جهت نمودار شماره 4
9 کلاس
1 کلاس
11 کلاس
12 کلاس
7 نفر
9 نفر
7 نفر
7 نفر
3/23%
30%
3/23%
3/23%
30=8
100%
ابزار تحقیق (وسایل و محرک) :
ابزار و وسایل این پژوهش تست افسردگی بک است این شکل کوتاه یا اختصاری تست بک در مقایسه با شکل اول آن دارای مزیت عمده است . که اجرای آن در مدت کمتری انجام می پذیرد .
انتخاب مواد بدون از دست رفتن و اعتبار تست فراهم ساخته است . در این تحقیق که هدف آن مقایسه افسردگی بین دو گروه آزمایشی غیر ورزشکار و ورزشکار در سطح جامعه آماری اشاره شده است می باشد . از تست افسردگی بک شکل کوتاه شده استفاده شده است .
پرسشنامه بک که جهت سنجش میزان افسردگی افراد دو گروه ذکر شده است در آزمودنیهای آزمایشی از آن استفاده گردید و شامل 13 مواد که هر کدام شامل 4 پاسخ می باشد . که نمره ها به ترتیب 3 و 2 و 1 و 0 مشخص شده است می گردد . در نمودارهای شماره 5 و 6 میزان پاسخ و تعداد آزمودنیها و درصد پاسخ آنها به هر یک از سوالات گروهها در سطوح چهار گانه فهرست مشخص شده است .
دستور اجرا :
همانطوری که گفته شد این پرسشنامه با مقیاس به صورت چهار گانه گزینه ای و تست می باشد که آزمودنی باید سوال هر گروه را به ترتیب و با حوصله بخواند ، سپس سوالی را انتخاب کند که بهتر از همه طرز احساس او را در زمان پاسخ گویی به سوالات آزمون بیان می نماید یعنی آنچه درست در زمان اجرای تست آزمودنی حس می کند و با احساس واقعی او وفق دارد با مشخص نمودن پاسخ خود را در پاسخنامه با ذکر نمره در هر گروه از سئوالات یا با کشیدن دایره دور عدد مقابل سئوال می نامد .
نحوه نمره گذاری :
برای محاسبه نتایج آزمون اجراء شده در مورد آزمودنی ، آزماینده باید نمراتی را که آزمودنی با کشیدن دایره و یا درج نمره مربوط به سئوال در پاسخنامه مشخص کرده باشد با یکدیگر جمع کند . چنانچه آزمودنی در یک یا چند سوال به بیش از آن مقوله و سوالی بالاترین نمره (3) می باشد . بنابراین حداکثر نمره ای را که در این مقایسه آزمودنی می تواند دریافت کند 39 خواهد بود . لذا توجه به این مسئله ضروری است که به ترتیب مواد تست در هر سئوال از لحاظ وخامت و میزان افسردگی به صورت متنازل است .
جدول تخمین میزان افسردگی :
در جدول زیر به ترتیب نمرات مبتنی بر تحلیل توزیع فراوانی اقتصادی است . لازم به تاکید می باشد که برای تخمین درجه افسردگی یک فرد و ردیف نمرات این جدول بر نمونه وسیعی از آزمودنیها مبتنی است . ولی چنانچه آزماینده خواهان ارزشیابی دقیق تری از میزان وخامت بیماری افسردگی آزمودنی باشد می تواند اقدام به وارسی بیشتر از قبیل مشاهده رفتار ظاهری ، سوابق پزشکی ، مصاحبه با دوستان ، والدین ، … در مورد آزمودنی و همچنین کسب اطلاعات لازم در زمینه های فرهنگی و سطح اجتماعی تحصیلات وی نماید .
جدول شماره 1
تعیین درجه افسردگی بر اساس تست افسردگی یک .
درجه افسردگی
هیچ یا کمتری درصد
خفیف
متوسط
وخیم پ
سطح نمرات
4-5
7-5
15-8
به بالا 16
طرح آزمایشی :
در این طرح که شامل دو متغیر مستقل (ورزش) و متغیر وابسته (افسردگی) است و هدفش سنجش میزان افسردگی در میان افراد دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار با توجه به مساله عنوان شده و فرضیه مطرح با توجه به چهار نمونه افسردگی به دست آمده است اجرای تست از طریق مقایسه آزمودنیها آزمایشی در دو گروه از جامعه قبلاً مشاهده شده می باشد .
الف – متغیر مستقل ورزش :
فعالیتهای منظم ورزشی که فرد یا افراد برای ایجاد توان و کسب ورزیدگی در مهارت و آمادگی و توازن جسمی و روحی و همچنین پالایش احساسات درونی و هیجانات و کسب سلامتی بدنی و بدست آوردن فرم فیزیکی بدنی مناسب برای اشتغال ورزند ، تا به سازگاری مناسب و کلی و منطق با شرایط محیطی و اجتماعی و طبیعی فرد دست یابند .
ب – متغیر وابسته (افسردگی) :
از آن دسته از تغییرات مطلقی که افراد را در جهت نوعی غمگینی و حالتی از خود فرو رفتگی و انزوا سوق می دهد تا حدی که از مزایای شیرین یک زندگی طبیعی و سرشار از امید و لذت را به طور شایسته و مناسب نمی تواند احساس یا درک نماید و در شرایطی بسیار نا متعادل و متزلزل و منزوی می گردد .
شیوه اندازه گیری :
استفاده از تفاوتهای مشاهده شده نمرات حاصله از اجرای آزمون (تست ) ما بین دو گروه از آزمودنیهای آزمایشی و سپس مقایسه نمرات بدست آمده آنها و تعیین تصادفی بودن یا تاثیر متغیر مستقل (ورزش) در کم کردن میزان افسردگی در گروه ورزشکار تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اجرای این تست و مقایسه میزان افسردگی مابین دو گروه آزمایش ذکر شده و مشخص نمودن میزان تاثیر متغیر مستقل در جهت کمتر نمودن میزان ابتلاء به افسردگی در میان افراد ورزشکار نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند و تعیین سطح معناداری و تفاوت های مشاهده شده در بین دو گروه از آزمون استودنت برای مقایسه و نیز معترض نمودن تفاوتهای موجود در بین نمرات بدست آمده آزمودنیها و اجرای تست انجام شده و یا حاصل تاثیر متغیر مستقل استفاده شده است .
کنترل ها :
در این آزمایش علاوه بر متغیر مستقل (ورزش) عوامل دیگری که شرح آن در زیر داده خواهد شد می تواند بر متغیر وابسته (افسردگی) را تحت تاثیر قرار داد عوامل ویژگی های دخیل در متغیر وابسته (افسردگی) از قبیل : (سن ، تحصیلات ، سطح اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، شرایط محیطی ، زیست فعلی … ) در یک انتخاب تصادفی سعی شده به صورت قابل توجهی کنترل شود . (نمودار شماره 7و8)
سطح در آمد
تعداد
درصد
ضعیف
متوسط
خوب
13 نفر
12 نفر
5 نفر
3/43%
40%
6/16%
30=8
100%
سطح در آمد
تعداد
درصد
ضعیف
متوسط
خوب
9 نفر
13 نفر
8 نفر
30%
3/43%
6/26%
30=8
100%
فصل 4
تجزیه و تحلیل
1-تحلیل نتایج
الف – شیوه اندازی گیری
ب – شیوه گروه بندی
2-جدول شماره 1
3-جدول شماره 2
4-محاسبه داده های آماری گروه اول غیر ورزشکاری
5-محاسبه داده های آماری گروه دوم ورزشکار
6-جدول شماره 3
7-جدول شماره 4
8-تدوین یافته ها
9-آزمون و مقایسه دو گروه مستقل میانگین
10-جدول شماره 5
11-فرض صفر
12-فرض خلاف
13-نتیجه
تحلیل و نتایج (روش های تحلیلی )
شیوه اندازه گیری : (نوع داده ها و روش های جمع آوری آنها )
آزماینده برای جمع آوری داده های حاصل از اجرای این آزمایش همانطور که قبلاً ذکر شده از فرم شکل کوتاه شده تست بک استفاده نموده است . این تست شامل 13 ماده است و با توجه به دستور العمل آن آزمودنی می بایستی احساسات واقعی خود را طبق سئوالات مطرح شده در پاسخنامه با مشخص نمودن نمره پاسخ دهنده که در این قسمت ارتباط صرفاً آزمودنیهای غیر ورزشکار گفته شده که آنانیکه این تست را پاسخ دهند ورزش نمی کنند .
پس از اجرای تست روی نام آزمودنیهای مورد نظر برای جمع آوری داده های خام که شامل نمره افسردگی هر آزمودنی می باشد از دو مقیاس نسبی و فاصله ای استفاده شده است .
شیوه گروه بندی :
برای تحلیل داده ها ابتدا نمرات افسردگی آزمودنیهای دو گروه اول (گروه غیر ورزشکار ) و گروه دوم (ورزشکار ) در جدول جداگانه به ترتیب جدول شماره 1 و 2 مشخص گردیده .
جدول شماره 1 : محاسبه داده های آماری گروه اول
49/204
3/14
625
25
29/151
3/12
529
23
09/106
3/10
461
21
09/106
3/10
461
21
89/68
3/8
361
19
29/53
3/7
324
18
29/52
3/7
324
18
29/53
3/7
324
18
69/39
3/6
289
17
89/10
3/3
196
14
09/0
3/0
121
11
49/0
7/0-
100
10
82/2
7/1-
81
9
89/2
7/1-
81
9
89/2
7/1-
81
9
29/7
7/2-
64
8
69/13
7/3-
49
7
69/13
7/3-
49
7
69/13
7/3-
36
7
09/22
7/4-
36
6
09/22
7/4-
36
6
09/22
7/4-
36
6
09/22
7/4-
36
6
09/22
7/4-
36
6
09/22
7/4-
36
6
29/59
7/8-
9
3
29/59
7/8-
9
3
59/75
7/8-
9
3
49/114
7/10
0
0
جدول شماره 2 : داده های آماری گروه دوم
36/31
6/5
64
8
96/12
6/3
26
6
96/12
6/3
26
6
76/6
6/2
25
5
56/2
6/2
16
4
56/2
6/1
16
4
56/2
6/1
16
4
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
3
36/0
6/0
9
2
16/0
4/0-
4
16/0
4/0-
4
16/0
4/0-
4
16/0
4/0-
4
16/0
4/0-
4
96/1
4/1-
1
96/1
4/1-
1
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
76/5
4/2-
0
محاسبه آماری داده های گروه اول غیر ورزشکار
تعداد کل نمونه
مجموعه نمره گروه اول
میانگین نمونه
مجموعه نمره ها
مجموع مجزورات انحرافات
انحراف استاندارد گروه اول
نمونه محاسبه از طریق میانگین
محاسبه آماری داده های گروه دوم ورزشکار
انحراف استاندارد گروه دوم
جدول شماره 3 : تعداد پاسخهای آزمودنیهای گروه اول غیر ورزشکار
جمع
30
0100/0
3
3
10
2
7
3/23
1
9
30
0
11
7/36
نمره پاسخ
فراوانی
درصد
جدول شماره 4 : تعداد پاسخهای آزمودنیهای گروه دوم ورزشکار
جمع
20
0100/0
3
0
0
2
1
7/3
1
4
3/13
0
25
83
نمره پاسخ
فراوانی
درصد
الف-تدوین یافته ها
هدف اصلی این تحقیق این است که اطلاعاتی را که از طریق آزمایش اجراء شده کسب تا احتمالاً بتوان پاسخی را برای فرضیه تدوین شده در ارتباط با مسئله این پژوهش ارائه نمود . در این بحث تدوین یافته ها سعی خواهد گردید که داده ها به نحوی ارائه و بیان شود که به آسانی بتوان دریافت که آیا اطلاعات جمع آوری شده پاسخ لازم را به مسئله تحقیق در راستای تایید فرضیه ارائه دهد یا خیر . لذا مجدداً مسئله پژوهش و همچنین فرضیه ارائه شده در ارتباط با مسئله ذکر خواهد شد .
مساله :
آیا رابطه بین افسردگی و فعالیت جای ورزش موجود است ؟
فرضیه :
افرادیکه به طور منظم به ورزش می پردازند افسردگی کمتری نسبت به افرادیکه ورزش نمی کنند دارند . در این تحقیق با توجه به دو متغیر گفته شده برای محاسبه داده ها از روش آماری انحراف استاندارد برای نمونه از طریق نمره های افسردگی آزمودنیها از اجرای آزمایش استفاده شده است و همچنین برای تحلیل نتایج از آزمون استودنت برای گروه مستقل از دو متغیر ورزش (مستقل) متغیر افسردگی (وابسته) استفاده گردیده است .
آزمون و مقایسه میانگین دو گروه مستقل :
خطای استاندارد تفاوت دو میانگین
اکنون اختلاف تصادفی بدست آمده از اجرای آزمون با اختلاف مشاهده شده در بین گروهها پس از اجرای متغیر مستقل با آزمون مورد مقایسه قرار می دهیم .
جدول شماره 5 : مقایسه انحراف استاندارد و گروه اول و گروه دوم
انحراف استاندارد
7
2
میانگین
7000/10
4000/2
اندازه
30
30
گروه
اول
دوم
ب – آزمودنیهای آماری مورد استفاده و مشخص کردن سطح معناداری و میزان ارتباط متغیرها و تفاوت میانگین محاسبه شده .
فرضیه در این بخش :
فرض صفر : اختلاف بین میانگین نمونه از 2 صفر است یعنی
فرض خلاف : بین میانگین افسردگی دو گروه نمونه تفاوت معنی داری وجود دارد .
یا
توجه : چون دلیل اینکه در فرضیه ارائه شده در این تحقیق در ارتباط با پاسخ مساله جهت تاثیر مستقل (ورزش) بر متغیر وابسته (افسردگی) مشخص شده است لذا سطح اطمینان 01/0 تا 05/0 استفاده خواهد شد و آزمون هم یک دامنه می باشد .
نتیجه :
جدول به ترتیب در دو سطح 05/0 و 01/0 آزمون یک دامنه با درجات آزادی مساوی است با (67/1-39/2)
چون محاسبه شده (9/6) بزرگتر از سطح عنوان شده در جدول می باشد .
بنابراین فرضیه صفر رد می شود و نتیجه می گیریم بین میانگین های مورد مقایسه تفاوت معنی داری وجود دارد لذا فرض خلاف ثابت می شود .
لذا با توجه به داده های جمع آوری شده اینطوری استنباط می گردد متغیر مستقل (ورزش) در جهت کم کردن متغیر وابسته (افسردگی) در گروه ورزشکار در نمونه مورد آزمایش در جهت تایید فرضیه می باشد .
فصل پنجم
(نتیجه گیری و بحث)
1-بحث و نتیجه گیری
2-خلاصه فصول
3-مشکلات و محدودیتها
4-پیشنهادات
5-منابع
در این تحقیق به بررسی این فرضیه کلی پرداخته شد که افرادیکه فعالیت بدنی دارند افسردگی کمتر نسبت به افرادیکه ورزش نمی کنند دارند . یافته های اساسی این فرضیه این بوده است . آزمون دو گروه مورد نظر و نمرات افسردگی آنها (به ترتیب در جدول های 1 و 2 مشخص گردیده است . ) دارای تفاوت معنی داری می باشد .
پس از محاسبه و تجزیه و تحلیل نمرات دو گروه آزمودنی آزمایش و محاسبه انحراف استاندارد دو گروه و همچنین بدست آوردن تفاوت خطای استاندارد دو میانگین دو گروه پس از مشخص نمودن درجه آزادی مربوط طبق نتایج بدست آمده افسردگی بین دو افراد گروه اول و گروه دوم فرق معناداری می باشد .
همچنین محاسبه شده در دو سطح 05/0 و 01/0 آزمون یک دامنه با قاطعیت می توان اعلام نمود که میزان ابتلا به افسردگی در بین افراد غیر ورزشکار و نسبت به افراد ورزشکار اختلاف قابل توجهی را نشان می دهد .
لذا تاثیر متغیر مستقل (ورزش) در کم کردن میزان افسردگی در افراد ورزشکار گروه دوم در جهت تایید فرضیه اعلام شده به اثبات می رسد .
خلاصه فصول
چنانچه در مطالب آورده شده در این تحقیق در فصول پیش گفته شد سوال و مسئله تحقیق این بوده است که آیا رابطه ای بین افسردگی و ورزش وجود دارد ؟
و فرضیه مربوط به آن عبارت از افرادیکه به فعالیت های بدنی و ورزش می پردازند . افسردگی کمتری را تجربه می کنند تا آنکه در این بین فعالیت ندارد .
منطق مطالعه و تحقیق بر حسب علاقه به موضوع و همچنین نیازی قابل لمس در پرداخت به این مسئله در جامعه فعلی ما می باشد . نمونه انتخابی در این پژوهش (60) نفر آزمودنی مرد انتخاب شده اند . متغیرهای این پژوهش متغیر مستقل (ورزش) متغیر وابسته (افسردگی) است و توسط این تحقیق ارزشیابی شده اند که میزان تاثیر ورزش بر افسردگی است .
روش نمونه برداری از طریق تصادفی بوده است و با استفاده از لیست افراد از قبل تنظیم شده بودندبا در نظر گرفتن حدود سنی تحصیلات و همچنین تنوع محیطی ، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی آزمودنیها در یک موقعیت آزمایشی کاملاً استثنایی را لحاظ زمانی و مکانی و بسیار مناسب تعیین شده است تا با اطمینان لازم به توان نتایج را تعمیم داد .
طرح تحقیق مورد استفاده در خصوص سنجش میزان افسردگی در آزمودنیها ، پرسشنامه افسردگی بک بوده است و نیز برای کسب نتایج و انجام تجزیه و تحلیل های آماری از مقیاس و نسبی و فاصله ای و میانگین حسابی و انحراف استاندارد استفاده شده است و همچنین برای ارزیابی نتایج نهایی یافته ها تحقیق و مقیاس دو گروه آزمایش از شاخص های مقایسه آزمون استودنت برای گروههای مستقل یک عامل در دو سطح آزمودنی ها متفاوت استفاده شده است .
نتیجه کلی از اجرای آزمون اینکه تفاوت نسبتاً قابل ملاحظه ای ما بین نمرات دو گروه آزمودنی ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر ابتلا به افسردگی مشاهده شده است و این مسئله در هر دو سطح 01/0 و 05/0 در یک آزمون یک دامنه به اثبات رسیده و نتایج حاصله با توجه به زمینه انتخاب آزمودنیها جامعه آماری را می توان با اطمینان به جمعیت کل در همین نسبت و ویژگی های مطرح شده قابل تعمیم است .
در یک جمع بندی کلی بایستی گفته شود که کاراترین مکانیسم در داشتن ضد افسردگی در ارتباط با موضوع مورد تحقیق به نظر می رسد با توجه به فراگیری بودن آن و داشتن پشتوانه های تحقیقی و تاییدهای مناسب می توان گفت که نظریه شناختی اثرات ضد افسردگی می تواند باشد .
مشکلات و محدودیتهای تحقیق :
1-عدم صداقت آزمودنیها و ترس از افشاء شدن حالات روانی خود .
2-وقت ناکافی – عدم دستیابی کاملتر به منابع شناسایی بیماری و زمینه های موجود و اماکن مورد نظر جهت پرداخت مسئله .
3-ذهنیت نا مساعد جامعه به قبول انجام پژوهش و تحقیق و بررسی در مسایل اختلالات روانی است و این در جلوگیری از ظهور کاملتر روش های تحقیق بسیار جدی است .
4-بها دادن مسئولین در جهت رفع و بررسی و رفع مشکلات روانی و شاید هم عدم شناخت صحیح از بغرنج بودن و ضرورت پرداختن به مسئله به این مهمی باشد و شاید اینکه هنوز مساله حاد نشده و لذا پرداختن و بها دادن به حل مساله از الویت و ضرورت برخوردار باشد .
پیشنهادات :
1-داشتن انگیزش و توان علمی و عملی در برخورد جدی با مسائل روانی و ایجاد امکانات لازم در مقابل با مرتفع نمودن عوارض ناشی از ناراضی های روحی و روانی در کشور .
2-پرداختن و اهمیت دادن به کار علمی و عملی – پژوهش و دانشگاهی و جذب استعدادهای خلاق در زمینه های عملی روان شناسی .
3-آگاهی دادن به افراد جامعه در شناخت هر چه بهتر و بیشتر مسئله و کشف زمینه های بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی .
منابع :
الف – دلاور علی – 1372 – روش آماری در روان شناسی و علوم تربیتی انتشارات دانشگاه نور تهران
ب – شاملو سعید – 1370 – آسیب شناسی روانی – تهران – انتشارات رشد
ج – گنجی ، حمزه – (مترجم) – فرانسوا برتیوم – اندره لامورد (نویسنده) مقدمه تحقیق در روانشناسی – انتشارات پناه افزای 1373
د – قراچه داغی – مهدی – (مترجم) دیود برنز (نویسنده) روانشناسی افسردگی تهران ، انتشارات روشنگر – 1370
هـ- نعمت زاده ماهانی – کاظم – بازبینی ادبیات و توصیه های نظری اثرات ضد افسردگی و ورزش
و – خلجی – حسن – فعالیت های جسمانی و فواید روان شناختی آن – 1372
ر – پور افکاری – نصرالله – نشان شناسی بیماری روانی – انتشارات تابش
1
2