تارا فایل

گزارش کارآموزی کامپیوتر کانون فرهنگی تربیتی




گزارش کارآموزی

کامپیوتر

مکان: کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنرفاضل آباد

موضوع: بخش کامپیوتر

استاد کارآموزی:

تهیه کننده:

ترم: تابستان سا ل:

مقدمه
کانون مرکزی است که در راستای اهداف،اصول وسیاستهای سازمان دانش آموزی برای غنی سازی اوقات فراغت وارتقاء آگاهی های اعضا سازمان وسایردانش آموزان ومخاطبین بااستفاده در قالب فعالیتهای فرهنگی،ادبی،هنری،ورزشی،اجتماعی،علمی،مهارتی واردویی وسازماندهی اعضا،فعالیت می نماید.
علیرغم پیچیدگی های برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان بویژه دانش آموزان دوره متوسطه ونیز تنگنا ومحدودیت ها،باید اذعان کردکه در شرایط امروز کشور،در مواجه با پیشرفت تکنولوژی وفراگیری فن آوری اطلاعات وارتباطات می باشیم،باید متناسب با نیازها و خواسته های دانش آموزان اقدامات اساسی درارتباط باحضورفعال وبا نشاط آنان درکانونها انجام دهیم.برنامه های مدون کنونی،بیانگر دواصل مهم در ماهیت وجودی کانونهاست،به استناداین دواصل باید تدابیری سیستماتیک ونظام مند برای بهره وری هرچه بیشترواستفاده بهینه از این فضاها اندیشیده شود واین امرامکان پذیرنیست مگراینکه همه اجزاء وعناصری که به نحوی با فعالیتهای کانون مرتبط می باشند،به طور هماهنگ ویکپارچه نیاز به یک فرآیند برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک را در کانونها مبنی برایجاد تحولی اساسی در نوع نگاه به نیازها ومسائل فرهنگی واجتماعی نسل امروز را به سیاست گذاران گوشزد نماید. این دواصل عبارتند از:
1- کانونها از مناسب ترین فضاها برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
متناسب با سلیقه ها وعلاقه های متفاوت آنهاست.
2- تمرین فرآیندهای جامعه پذیری،هوشیاری وانتقادگری اجتماعی دربین دانش آموزان زمینه ساز تجربه قوای سه گانه متناسب با دنیای جوانان را فراهم می نماید.

ویژگی های کانون ویاکانون آنگونه که ما می پنداریم:
– کانون محل تلفیق واقعی وعملی فرآیند "آموزش" وپرورش است.
– مرکزی است که دراجرای برنامه های آن توانایی ها واستعدادهای دانش آموزان توسط خودشان شناخته می شود.
– زمینه ساز تقویت کارگروهی وتمرین جامعه پذیری وقانون پذیری بین دانش آموزان است.
– مرکزی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان وپرورش روحیه خلاقیت درآنان است.
– مرکزی برای غنی کردن اوقات فراغت دانش آموزان کشوردرسه دوره تحصیلی است.
– زمینه ساز ترویج فرهنگ اسلامی و ایران دوستی در جامعه دانش آموزی است.
– محیطی امن،سالم وجذاب است که موجبات انبساط روح ومسرت خاطر دانش آموزان را فراهم می آورد.
– زمینه ساز تقویت روح زندگی وامید به آینده وشوق به زیستن در دانش آموزان است.
– زمینه ساز آموزش آن دسته از مهارتها وهنرهای متنوع ومورد نیاز جامعه دانش آموزی است که درآموزشگاهها امکان آن وجود ندارد.
– مرکز ایجادزمینه برای تعامل،هم اندیشی ومشارکت بین دانش آموزان است.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول:آشنایی کلی بامکان کارآموزی
1-1 تاریخچه سازمان 3
2-1نمودارسازمانی وتشکیلات 5
شرح وظایف پست های سازمانی 8
3-1نوع محصولات تولیدی یا خدمات 15
4-1شرح مختصری از فرآیند تولیدی یا خدماتی 21

فصل دوم: ارزیابی بخش های مرتبط بارشته علمی کارآموز
1-2موقعیت رشته کامپیوتر(نرم افزار)در کانون 35
2-2 بررسی شرح وظایف رشته کامپیوتر درواحدصنعتی 37
3-2امورجاری دردست اقدام 48
4-2برنامه های آینده 50
5-2 تکنیک های مورد استفاده توسط رشته کامپیوتر(نرم افزار)درکانون 56

فصل سوم:آزمون آموخته ها ونتایج
نتیجه گیری کلی 58

فصل اول:

آشنایی کلی با مکان کارآموزی

تاریخچه سازمان

براسا س مصوبه اسفند ماه سال 1358 شورای انقلاب و همچنین به موجب قانون انحلال سازمان پیشاهنگی در سال 1364 اداره کلیه اماکن ، کاخ های جوانان و خانه های پیشاهنگی سابق به تشکیلات امورتربیتی در وزارت آموزش و پرورش محول شد.
معاونت پرورشی وزارت آموزش وپرورش از سال 1366با استفاده از آن اما کن و کاخ ها و خانه های پیشاهنگی، فعالیت های کانونها را با هدف تا مین و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ورشدوشکوفایی استعدادهای نهفته آنان، پس ازتشکیل جلسات با صاحبنظران ، مشاوران، کارشناسان خبره، مطالعات دقیق وعمیق ، پیرامون اهمیت وضرورت غنی سازی اوقات فراغت، نوع برنامه ها، نحوه اجراو بررسی فعالیتهای اوقات فراغت در سایر کشورها به موجب اساسنامه کانونها (که نهایتا در پانصد و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخه 30/11/68 به تصویب رسید) آغاز نمود.
تدوین اساسنامه کانونها و همچنین آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به آن از جمله اقدامات مهمی بود که آن زمان "دفتر مرکزی کانونها" به شیوه ای منظم و قانونمند با مطالعه و برنامه ریزی کارشنا سا نه و تلاش بی وقفه دنبال می کرد.
این اقدامات در دو مرحله

1- از طریق استفاده از کلیات اساسنامه و آیین نامه کاخ های جوانان، سازمان پیشاهنگی ، شیرو خورشید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ومطالعه برروی نحوه گذراندن اوقات فراغت بیش از20 کشور جهان انجام پذیرفت که این مرحله 6ماه به طول انجامید.
2- بررسی مفاد اساسنامه و آیین نامه ها در کمیسیون اساسنامه ها و آیین نا مه های شورای عالی آموزش و پرورش با حضور کلیه اعضای کمیسیون که این مرحله هم 6 ماه طول کشید.
3- طرح موضوع اساسنامه کانونها در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش که بحث و تبادل نظر آن در سه جلسه شورای عالی انجام شد.

تاریخچه کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر:

کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر فاضل آباد در سال 1377 تشکیل گردید که در آن زمان زیر نظر معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول فعالیت می کرده است.
درحال حاضرکانون شهید باهنرزیرنظرریاست سازمان دانش آموزی فعالیت خود را انجام می رهد.

نام گذاری کانونها:
نامگذاری کانونها ازجمله اقدامات مهمی بود که می توانست معرف سیاستها ،خط مشی وما موریت های حاکم بر فعالیتهای کانون باشد. به همین منظور دست اندرکاران کانونها درصدد انتخاب نامی برای کانون بودند که همه اصول وسیاستهای حاکم برنامه های آن رادر بربگیرد.

حاصل این تلاش چنین بود:

* 10نام از سوی دفتر مرکزی کانونها ارائه شد.
* 2 نام از سوی رئیس شورای عالی آموزش و پرورش وقت مطرح شد.
* 3 نام از سوی یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش وقت پیشنهاد گردید.

پس ازبررسی و تبادل نظردر شورای عالی آموزش وپرورش درمورخ 30/11/68نام "کانون فرهنگی تربیتی" که از سوی آقای دکتر علی شریعتمداری ، یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود تصویب گردید.

نمودار سازمانی وتشکیلات

در گذشته با توجه به اینکه تعداد کاخ های جوانان به کمتراز 30 باب در سطح کشورمی رسید ، زیرنظرمستقیم نخست وزیری اداره می شد و این ساختارتشکیلاتی برحوزه اختیارات این مراکز می افزود.
خانه های پیشاهنگی هم به نوعی زیرنظرمستقیم حکومت اداره می شد وبعدازانقلاب کانونها که مجموعه ای متشکل ازکاخ جوانان ، خانه های پیشاهنگی ،ساختمانهای جدید وبرخی مدارس بود، تحت نظارت و مدیریت دفترمرکزی کانونها قرارگرفته ومستقیما تحت نظارت معاونت پرورشی اداره می شد و درسطح استان ها نیز این مراکز توسط کارشناس مسئول و دوکارشناس وبعضا یک کاردان اداره می شد.
پس ازآن با تغییرساختارآموزش وپرورش درتشکیلات معاونت پرورشی، کانونها تحت نظارت و مدیریت اداره کل فعالیتهای دانش آموزی معاونت پرورشی قرارگرفت ودرسطح استانها هم این فعالیت مهم باکارشناسی اموراردوگاهها واماکن تربیتی ادغام گردید که همین موضوع منشا بروزمشکلات جدی برای کانونها گردید.
از زمان تاسیس سازمان دانش آموزی به مرور کانونها دراختیار سازمان فوق قرار گرفت. بنحوی که در تاریخ29/11/80 بموجب بخشنامه شماره 27479/140 مقام عالی وزارت، رسما مدیریت و بهره برداری و حفظ و نگهداری کلیه کانونها به سازمان دانش آموزی محول گردید.

نمودار سازمانی اداره آموزش وپرورش شهرستان علی آباد

نمودار سازمانی کا نون شهید باهنر

شرح وظایف پست های سازمانی

* مدیر کانون
1- برای کانونها جدید التاسیس، مدیرکانون ازسوی رئیس سازمان دانش آموزی ناحیه/ منطقه /شهرستان به مدیرآموزش و پرورش معرفی و پس از تایید ایشان توسط رئیس سازمان دانش آموزی به مدت سه سال منصوب می شود.
2- درکانونها درحال فعالیت ،مدیرکانون پس ازتایید هیات مدیره با ابلاغ رئیس سازمان دانش آموزی/ناحیه /منطقه /شهرستان به مدت سه سال منصوب می شود.

شرایط اختصاصی مدیر کانون
1- اعتقاد به اسلام و التزام عملی به احکام اسلامی و ولایت فقیه.
1- استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش.
2- برخورداری توان مدیریت ، تدبیر، نظم ، بردباری ، سلامت روانی ، انگیزه کاروعلاقمندی نسبت به کارهای فوق برنامه.
3- دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، با اولویت در رشته های علوم تربیتی ،علوم اجتماعی، روانشناسی ، امورفوق برنامه،هنر،مدیریت ومشاوره باحداقل 3 سال سابقه کاردرآموزش وپرورش.
تذکر1)عزل بدون علت مدیران مجاز نیست، مگراینکه ناتوانی یاعدم صلاحیت آنان بادلایل مستند به تآیید سازمان دانش آموزی استان برسد.
تذکر2) ترجیحآ مدیران کانونها ازبین معاونین باتجربه ودارای سابقه فعالیت مفید در کانونها انتخاب ومنصوب شوند.
وظایف مدیر کانون
1- تهیه و تدوین دقیق برنامه های سالانه وتعیین اعتبارات ، امکانات و نیروی انسانی مورد نیازوپیش بینی درآمدها برای ارائه به هیات مدیره کانون.
2- سازماندهی و توجیه نیروهای تحت پوشش.
3- اجرای دقیق مصوبات و برنامه های ابلاغ شده از سوی سازمان دانش آموزی.
4- توجیه مسئولان بخش ها،همکاران واولیای دانش آموزان نسبت به اهداف، ضرورتها و فعالیتها.
5- تشکیل جلسات شورای هماهنگی و برنامه ریزی با حضور معاون و مدیران بخش ها بر اساس اصول، سیاست ها و راهبردهای کلی و دستورالعمل های اداره کل کانونها.
6- ایجاد زمینه لازم برای مشارکت بیشتردانش آموزان ومربیان درتصمیم گیری واجرای برنامه ها.
7- گسترش ارتباط و تبادل تجارب به صورت مستمر با مدیران سایر کانونها، سازمانها و نهادهای فرهنگی ودانش آموزی برای انجام همکاریهای مشترک.
8- حفظ تعادل دراجرای برنامه های عمومی، تشکیل کارگاههای آموزشی وایجاد انجمن ها.
9- نظارت بر عملکرد مسئولان بخش ها و سایردست اندرکاران.
10- ایجاد تسهیلات و تهیه امکانات برای اجرای برنامه ها و فعالیتها.
11- تشکیل صندوق تعاون ویژه اعضا و نظارت بر فعالیتهای آن.
12- پی گیری تامین اعتبارازمنابع مالی جدید.
13- شرکت در دوره های آموزشی که از طریق اداره کل کانونها و سازمان دانش آموزی استان طراحی می گردد.
14- معرفی برنامه ها و فعالیت های کانون از طریق رسانه های جمعی ، مطبوعات و صداوسیما و ……. به جامعه و خانواده.
15- ارائه طرحهای نو به کارشناسی کانونهای استان.
16- پیگیری تآمین وتخصیص اعتبارات ونیروی انسانی کانون ازطریق سازمان دانش آموزی،آموزش وپرورش وانعقاد باافراد ذی صلاح حقوقی وحقیقی.
17- اقدام مستمربرای تهیه آخرین اطلاعات مربوط به کلیه فعالیتهای انجام شده دربخش های مختلف.
18- تنظیم فهرست اسناد ومدارک واموال درچهار نسخه طبق مقررات تحویل وتحول(هنگام تغییر سمت)وارسال یک نسخه به سازمان دانش آموزی منطقه/شهرستان پس از تآیید مدیر جدید.

* معاون / معاونین کانون
معاون یا معاونین کانون با انتخاب و پیشنهاد مدیر کانون و با ابلاغ رئیس دانش آموزی ناحیه / منطقه / شهرستان منصوب می شود.

شرایط اختصاصی معاون کانون
1- اعتقاد به اسلام و التزام عملی به احکام اسلامی و ولایت فقیه.
2- استخدام رسمی دروزارت آموزش و پرورش.
3- برخورداری از توان مدیریت اجرایی ، بردباری، نظم ، سلامت روانی و انگیزه کاروعلاقمند نسبت به کارهای فوق برنامه.
4- مدرک تحصیلی لیسانس با اولویت در رشته های علوم اجتماعی ، روانشناسی ، امور فوق برنامه مدیریت ومشاوره با حداقل 3 سال سابقه کارو یا فوق دیپلم با حداقل 4 سال سابقه کاردر وزارت آ موزش وپرورش.

وظایف معاون کانون
1- همکاری بامدیرکانون، تشریک مساعی درانجام ماموریت های کانون وبه عهده گرفتن مسئولیتهای کانون درغیاب مدیر.
2- طراحی برنامه ها ومساعدت به مدیروسایر بخش ها دراجرای صحیح برنامه ها.
3- رسیدگی به کلیه امورانضباطی واجرایی کانون ازجمله امورکارکنان و اعضا.
4- بررسی حضور وغیاب کارکنان واعضا وارائه گزارش به مدیر.
5- شرکت در جلسات وشوراهای کانون و پی گیری مصوبات.
6- شرکت در دوره های آموزشی که از طریق مرکز واستان طراحی می شود.
7- نظارت برحسن انجام وظیفه کارکنان وهمکاری با آنان درحسن اجرای برنامه ها ،نظارت برامورمربوط به ثبت نام ونگهداری سوابق، پرسنل ودیگر فعالیتهای روزانه اداری وارائه گزارش کار به مدیر.
8- همکاری با مدیر کانون در طراحی و تدوین نیروهای صحیح اجرای برنامه ها.

تذکر) در صورتیکه کانون دارای یک معاون باشد فعالیتهای اداری و مالی هم به عهده وی است. ولی در صورتیکه به کانون 2 و یا چند معاون تعلق گیرد یکی ازمعاونین مسئولیت فعالیتهای طرح و برنامه و دیگری امور اجرایی را به عهده می گیرد.

* مشاور- مشاورین کانون
هرکانون می بایستی حداقل یک نفرازبین نیروهای متخصص جوان و برنامه ریزدرامورمربوط به نوجوانان و جوان را به عنوان مشاور پاره وقت انتخاب نماید.

* مسئول حوزه فعالیت های اداری – مالی
کلیه فعالیت های اداری و مالی کانون در این بخش انجام می شود.
چنانچه کانون به تناسب درجه بندی و تخصیص نیروی انسانی یک "معاون" داشته باشد کلیه فعالیت های مربوط به این حوزه(علاوه بر امور مذکور) برعهده وی خواهد بود. و در صورت تخصیص بیش از یک معاون درکانون فعالیتهای این بخش بر عهده معاون اداری- مالی کانون خواهد بود.

* مسئول حوزه فعالیت انجمن ها و بخش های پنجگانه
یکی از نیروهای رسمی آموزش وپرورش ، که طبق بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی در سیستم بکفا به کانونها تعلق گرفته است و یا فردی که طی انعقاد قرارداد با مدیریت کانون مسئولیت یک یا چند بخش از فعالیت های پنجگانه کانون(پایگاه فن آوری، اطلاعات و ارتباطات، آموزشکده ،هنرکده ،باشگاه ورزشی، تورجوانان) و حوزه فعالیت انجمن ها را برعهده می گیرد.

شرایط مسئول حوزه فعالیت انجمن ها و بخش های پنجگانه
1- اعتقاد به اسلام والتزام عملی به احکام اسلامی و ولایت فقیه.
2- علاقمندی به فعالیتهای کانون.
3- تجربه کار گروهی با دانش آموزان.
4- برخورداری از توان مدیریت، تدبیر، نظم، بردباری و سلامت جسمی و روانی.
5- برخورداری ازقدرت ارتباط ، تصمیم گیری و رهبری امور.
6- تجربه و تخصص کافی در امور مربوطه.
7- نداشتن سوء پیشینه کیفری وسیاسی(ویژه افرادی که ازطریق انعقاد قرارداد برای همکاری دعوت می شوند).

تذکر)انتخاب مسئولان بخش ترجیحا ازبین اعضای سابق کانون(فرزندان کانون) که به قابلیتها و تواناییهای مدیریتی و تخصصی لازم رسیده اند، صورت می گیرد درغیراین صورت ازبین دبیران ومربیان مجرب مراکز فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش که به تایید مرکز گزینش آموزش وپرورش رسیده باشند انجام می پذیرد.

نوع محصولات تولیدی یا خدمات

1- تولیدات پوشاک توسط کارگاه خیاطی (مانند: مانتو- شلوار- مقنعه و …..).
2- گلسازی( درست کردن انواع گل/ دسته گل/ تابلو) که جزء کارگاه هنرهای دستی می باشد.
3- تولید برنامه های مداحی ونوحه خوانی وتکثیربرنامه ها درنواهای کاست ضبط صوت و ویدئوئی(CD).
4- تولید نرم افزار(توسط بچه های رشته کامپیوتر).
5- تولیدات معرق کاری(که جزء کارگاه هنرهای دستی می باشد).
6- تولید دوخت های تزئینی که مورد استقبال فراوان ایرانی ها قرار گرفته.
7- تولیدات عروسک سازی
8- تولید هنرهایی مانند: کاموا بافی ،قلاب بافی،پولک دوزی،هویه کاری.

بازارچه محصولات فرهنگی و هنری

1- غرفه فروش آثار محصولات
دراین بخش آثار و دست ساخته های دانش آموزانی که قصد فروش آثار خود را دارندبرای فروش به بازدید کنندگان عرضه می گردد که هدف از اجرای این برنامه تقویت روحیه کار،تلاش،تعاون ومسئولیت پذیری اعضا وآشنایی وایجاد زمینه کسب مهارت در خصوص فعالیتها ونیازهای مورد علاقه دانش آموز جهت غنی سازی اوقات فراغت وفراهم نمودن زمینه های اشتغالی می باشد.
2- غرفه نمایشگاه کتاب ،نوار،CD،و……….
فعالیتهای ویژه وتولیدات
1- کانون برنامه های مداحی ونوحه خوانی دانش آموزان عضو هیات درمراسم های ویژه وخاص را درنوارهای کاست ضبط و وید ئوئی (CD) تکثیر کرده و دراختیار اعضاء و سایرین قرارمی دهد.
2- هماهنگیهای لازم ازسوی کارشناسی محترم کانونهای استان با صداوسیمای استان بعمل می آید تامراسم مداحی ونوحه خوانی نوجوانان وجوانان عضواین هیاتها ضبط گردد و دراعیاد و سوگواریها از صدا وسیمای استان پخش شود.
به طور کلی در کانون شهید باهنر فاضل آباد پس از اینکه در هر رشته(ادبی،مهارت وحرفه،زیست محیطی،هنر های تجسمی،هنرهای دستی و…….) کارهای دانش آموزان به مرحله عرضه وارائه آثار برسد،تمهیدات لازم جهت استفاده از حاصل کار وتولیدات آنان به وجود خواهد آمد وبا تشکیل فروشگاه ونمایشگاه فروش محصولات مطابق با دستورالعمل های مربوطه،آثارشان به جامعه عرضه خواهد شد.

نوع محصولات تولیدی یا خدمات:

معرق کاری

پولک دوزی

عروسک سازی

گلسازی

گل چینی

کوپلن دوزی

هویه کاری

کنف بافی

مروارید بافی

کاموا بافی

طراحی دوخت

قلاب بافی

شرح محصولات تولیدی یا خدماتی

برنامه های دانش آموزان دوره ابتدایی (برنامه جوانه ها)

دانش آموزان مقطع ابتدایی که در برنامه های کانون ها با عنوان " جوانه ها " شناخته
می شوند با برپایی جنگ جوانه ها،اتاق قصه،اندیشه وتلاش دانش آموزان دوره ابتدایی درکانون حضورمی یابند برنامه جوانه ها به عنوان مقدمه ای برای جذب دانش آموزان وآشنایی آنان با کانونها محسوب می شود.
این مجموعه برنامه ها شامل چهاربخش اساسی است:
1- قصه گویی: قصه گویی در اتاق قصه صورت می گیرد.اتاق قصه فضایی است زیبا،رنگارنگ و دیدنی با آرایشهایی که منظره ای زیبا و مناسب با محتوای قصه را پیش چشم ترسیم می کند.
قصه خوانی و قصه گویی برای دانش آموزان دوره سنی جوانه ها شیوه ا ی است به منظورعلاقمند شدن آنان به خواندن شعر و قصه های مناسب.
مهمترین موضوعات و محتوای قصه به شرح ذیل بیان می گردد:
* شرح زندگی انبیاء ومعصومین.
* عشق و محبت نسبت به خداوند.
* انتقال پیام های اخلاقی و اجتماعی.
* اطاعت به والدین و احترام به بزرگترها.
* آراستگی و پاکیزگی.
* سرگذشت افراد عدالت خواه و حق طلب.
* احترام به مالکیت خود و دیگران

2- بازی گروهی:شرکت دادن دانش آموزان در بازی ها وسایر فعالیتهای گروهی از اهداف مورد نظر در این دوره سنی است که نشانگر روحیه جمع گرایی اوست. بازیهای گروهی مناسب،بخشی از مهارتهای لازم برای زندگی اجتماعی را در مخاطبان تقویت می نماید.
دراین فعالیت دانش آموزان با هدایت مربی به انجام بازیهای گروهی هدفدارونشاط آفرین همراه با رقابت سالم می پردازند.این بازیهای پرتحرک ایجاد تقویت همکاری و پیوندهای گروهی درآنان می شودهمچنین قابلیت های جسمی آنان را افزایش می دهد ودر بازیهای بومی ومحلی،برخی ازسنتها و آداب را به آنان می آموزد.
بازیهایی باید انتخاب شود که همه دانش آموزان را فعال کند. مربی متناسب با شرایط کانون، آمادگی و تمایلات،وقت و سن و توان جوانه ها، آنها را انتخاب می کند.بازیهای گروهی مانند طناب کشی و……می باشد.

3- کارگاه هنری:با انجام فعالیت های آموزشی در کارگاههای هنری فرصتی برای نشان دادن ذوق و خلاقیت هنری در انجام فعالیت های دانش آموزان فراهم می شود تشریح ظرافت های هنری آثار مختلف توسط مربیان و دانش آموزان موجب افزایش شناخت و توجه مخاطبان و لذت بردن از مشاهده آثار هنری توسط آنان می شود.
دانش آموزان با راهنمایی مربی و استفاده از ابزارهای ساده به ساخت شکل ها و حجم های کاغذی ومقوایی و یا فعالیت های طراحی،نقاشی،کولاژ و ………می پردازند.
این فعالیتها برای دانش آموزان جذاب و دوست داشتنی است و به پرورش مهارتهای دستی آنان کمک می کند.
کارگاههای هنری مانند: کارگاه موسیقی،سرود،نمایش،نقاشی،کاردستی و…….می باشد.

4- جنگ شادی:جنگ شادی(جوانه ها) مجموعه ای از برنامه های بسیار شادی آفرین،هیجان زا و به یاد ماندنی است این قسمت از برنامه میهمانی جوانه ها شور انگیزترین بخشها است که با هدف ایجاد نشاط و امید در مخاطبان اجرا می گردد.
این جنگ در سالن اجتماعات یا نمایش اجرا می شود که محل آن باید دارای زیبایی لازم باشد و جای مناسب برای نشستن مهمانان جوانه و صندلیهای راحت و امکانات مناسب صوتی داشته باشد.
دراین مجموعه برنامه،فعالیت های متنوعی را می توان به شرح زیر اجرا کرد:
1- معرفی حافظان و قاریان خردسال قرآن کریم.
2- معرفی دانش آموزان هنرمند.
3- قصه گویی،شعرخوانی،دکلمه و طنزو……توسط دانش آموزان.
4- بیان احادیث کوتاه و مناسب.
5- طراحی مسابقات متنوع و شادی آفرین.
6- دعوت ازچهره های فرهنگی،هنری، واجتماعی درزمینه های مختلف مانند شاعران ونویسندگان.

برنامه های دانش آموزان دوره راهنمایی (برنامه اعضاء)

دانش آموزان دوره راهنما یی در بدو تاسیس کانون ها با برنامه " اعضاء " متناسب با علائق واستعداد های خود حداقل به مدت 3 سال به عضویت کانونها درآمده و برای رشد و شکوفایی خود ازطریق آموزش در رشته های مختلف فرهنگی،هنری،فرهنگی،هنری،ادبی،ورزشی،علمی،مهارتی ازخدمات کانون بهره مند می گردند. در برنامه سوم هم به علت استقبال چشمگیر دانش آموزان،وبه علت گرایش به گروه گرایی دراین دوره سنی،ضرورت توجه به ساماندهی فعالیت ها رابیشترمی نمود. در این راستا مطالعات جدی انجام گرفت و سر انجام دستورالعمل آن تهیه و به مرحله اجرا در آمد.
دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی که در برنامه های کانون به عنوان نوجوان هم شناخته می شوند.این دانش آموزان علاوه بر شرکت در کارگاههای آموزشی،بمنظورتمرین مشارکت در پذیرش مسئولیت های آینده در برنامه ها حضور می یابند.
به طور کلی برنامه های کانون شهید باهنر فاضل آباد که زیر نظر سازمان دانش آموزی شهرستان علی آباد(اداره آموزش و پرورش علی آباد) است در سه بخش عمومی،کارگاههای آموزشی وانجمن ها طراحی شده است.
که برنامه های عمومی به کلیه دانش آموزان،فعالیتهای کارگاهی ویژه دانش آموزان دوره راهنمایی و دوره متوسطه و انجمن ها به دانش آموزان دوره متوسطه مربوط می باشد.
برنامه های عمومی

این برنامه به صورت مقطعی وغیرمستمرکلیه دانش آموزان دوره
های مختلف تحصیلی وسنی (اعم ازعضووغیرعضوسازمان) را
تحت پوشش قرارمی دهد.

این برنامه ها عبارتند از:

– برگزاری جشنها ومناسبتها،محافل قرآن،شعر وجلسات گفتگو،مسابقات مختلف فرهنگی،جلسات مجامع محبان اهل بیت،عضویت در کتابخانه،برگزاری نمایشگاه کتاب،گفتگوی تمدنها،نشریات کانون.
– برنامه های نمایشی،سینما کانون،چاپخانه سنتی،مسابقات مختلف هنری،ویدئو کانون ،برگزاری نمایشگاه آثار اعضاء، بازارچه محصولات فرهنگی وهنری،حضور در نمایشگاههای مختلف در سطح شهر،نمایش فیلم،(جنگ شادی و اتاق قصه و کارگاه هنری،بازی و سرگرمی های علمی و………ویژه جوانه ها )
– برگزاری جلسات مشاوره علمی و تربیتی،استفاده از کارگاه نجوم،ایجاد شهرک های علمی،برگزاری مسابقات علمی از دروس مختلف تحصیلی، درپایه های مختلف تحصیلی.تشکیل کلاسهای ویژه یادگیری خلاق،مهارتهای یادگیری و تحصیلی،پاسخگویی خلاق و تست زنی پیشرفته و کلاسهای تقویتی،کنکور ویژه دانش آموزان دوره متوسطه.
– استفاده از استخر،مسابقات ورزشی،کوهنوردی،ورزشهای گروهی.
– برگزاری تورهای داخلی و خارجی جوانان(گردش های علمی،زیارتی،سیاحتی و طبیعت گردی)
– هیات محبان اهل بیت(ع)
– برگزاری مناسبتها و مراسم
– برپایی نمایشگاه و بازارچه محصولات فرهنگی و هنری

هیات محبان اهل بیت(علیهم السلام) در کانونها

اهمیت وضرورت آشنایی بیشتر جوانان کشورمان با
فرهنگ اسلامی وایجاد تحرک دربین آنان وتحکیم پیوند
عاطفی آینده سازان میهن اسلامیمان باچهارده معصوم
علیهم السلام،کاملآ محسوس است. در این زمینه باید به
تقویت ارزشها وباورهای دینی ومذهبی در کانونها اهتمام ورزید و فضایی مورد پذیرش طبع پر شور جوانان فراهم نمود تا اسوه های بشری و سنت نبی و ائمه اطهار (ع) به آنان شناسانیده شود.بیان باورها و رفتارهای دقیق و شفاف به آنان ارزش می بخشد و آنها را از سردرگمی نجات می بخشد در همین راستا هیآت محبان اهل بیت (ع) در هریک از کانونها در صورت تشکیل انجمن قرآن و عترت،توسط انجمن فوق و در غیر این صورت با مسئولیت مدیر یا معاون کانون راه اندازی می شود.

اهداف
1- توجه به شعائر مذهبی و تعمیق باورهای عبادی،اخلاقی،اعتقادی.
2- گسترش و اعتلای فرهنگ حیاتبخش قرآن کریم به عنوان محور اندیشه و عمل جوانان با تکیه بر تعالیم انسان ساز اهل بیت علیهم السلام.
3- ایجاد انگیزه وتقویت تعلقات مذهبی برای دانش آموزان به منظور مشارکت آنان در فعالیتهای قرآنی ومراسم مذهبی.
4- آشنایی بیشتر دانش آموزان با ائمه معصومین(ع).
5- انسجام بخشیدن به برگزاری مراسم مذهبی در کانونها.
6- آشنایی با تفریح سالم، دوستان خوب،بهره گیری بهتر و بیشتر ازعمروزندگی.

برگزاری مناسبتها و مراسم
هیچ فرهنگی،مکتبی،ملت وجامعه ای به اندازه جامعه ایران دارای ایام ومناسبتهای مختلف نیست. تقویم را که نگاه کنیم اکثر روزهای سال را،یکی از مناسبتها تشکیل می دهد یا"سبز"که نشانه طراوت،شادی،رویش،برکت و خیر،پیروزی و میلاد و یا "سرخ" که نشانه خون و شهادت و فرهنگ مبارزه می باشد.
اهداف
1- آشنایی دانش آموزان با مناسبتهای گذشته و حال.
2- ایجاد انگیزه و تقویت روحیه به منظور حضور فعال دانش آموزان در همه عرصه های مذهبی،علمی،ادبی،سیاسی،اجتماعی،ورزشی و انقلابی.
3- معرفی شخصیتهای آسمانی،مذهبی انقلابی،سیاسی،اجتماعی،ملی،ورزشی با هدف الگو سازی ومعرفی تکیه گاههای مطمئنی به منظور الگو گیری اعضاءدر راستای شکل گیری شخصیت انسانی،انقلابی و اسلامی آنان.
برنامه های قابل اجرا درمناسبتها ومراسم

* برگزاری همایشها.
* برگزاری جشنواره ها.
* برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و هنری.
* برگزاری نمایشگاه.
* برپایی جلسات و مجامع بحث وگفتگو.
* برنامه های بازدید(به مناسبت ایام).
* برگزاری شعب شعر،خاطره و……..
برپایی نمایشگاه

" تجلی هنر،اندیشه و تلاش کانونها و بازارچه محصولات فرهنگی و هنری کانونها"
ازآنجا که دانش آموزان در کانونها فرصت می یابند تا با استفاده از استعدادها و تواناییهای خودبا بهره مندی از امکانات و تسهیلات ایجاد شده زیرنظرمربیان به توانامندیهایی برسند در این راستا ودرجهت استمرارو تثبیت و تکمیل فعالیتهای کانونها" نمایشگاه تجلی هنر،اندیشه،تلاش کانونها بازارچه محصولات فرهنگی وهنری" برگزار می گردد،تا از این طریق فعالیتها وبرنامه هایی که درکانونها با بهره گیری از مشارکت دانش آموزان انجام می شود به اطلاع بازدید کنندگان رسانیده شودوهمچنین فرصتی را جهت ارائه آموخته ها و آثار دانش آموزان و در صورت تمایل فروش آ نها فراهم آورد.

درواقع با ارائه آثارواندیشه نوجوانان وجوانان می خواهیم تفکرآنان را درراه علم و هنروخلاقیت که منشآخیروسلاح وسازندگی وآبادانی کشور خواهد بود مهیا نماییم.

اهداف

1- معرفی برنامه ها و فعالیتهای کانونهای دانش آموزی.
2- استمرار،تکمیل و معرفی فعالیتهای اعضاء سازمان.
3- تقویت حس خوداتکایی واعتماد به نفس به منظورایجاد فرصتهای شغلی موقت برای
نسل جوان.
4- تقویت روحیه ،شورونشاط وامید وحرکت دردانش آموزان براساس تبلیغ فرهنگ کار،ابتکار ومشارکت.

برنامه کارگاههای آموزشی اعضاء

کانون به عنوان مرکزی است که دانش آموزان درآن داوطلبانه،با رغبت وانگیزه وعلاقمندی خود به آن مراجعه نموده وزمینه و فعالیت های مورد علاقه خود را ازمیان" برنامه های عمومی(غیر ثابت)،عضویت انجمن ها وکارگاهی تخصصی آموزشی،انتخاب می کنند و در حالی که آنها به ازای این انتخاب سالهای مفیدی ازعمر خود را " که زمان تعیین کننده وسرنوشت سازآینده تحصیلی- شغلی و اجتماعی اشان است" در آ ن صرف می کنندانتظار یافتن مسیری روشن و تدوین برنامه ای دقیق برای انجام فعالیتها را دارند که بتواند برایشان فرصتی را فراهم کند که ضمن لذت بردن ازگذراندن اوقات فراغت ایشان در کانون ،دستاورد قابل عرضه ای به جامعه و خانواده ارائه نمایند،باتوجه به موارد فوق در نظراست آموزشها وفعالیتهای انتخابی دانش آموزان به سمت قانونمندی هرچه بیشتروایجاد پایگاه اجتماعی سوق داده شود. دراین راستا نیازسنجی ازرشته های موردعلاقه دانش آموزان در هرسال،استاندارد سازی محتوا وفضا وامکانات وتآمین نیروهای آموزشی متناسب با هر رشته وارئه مدارک معتبرومورد پذیرش جامعه به اعضاء و دانش آموزان وزمینه سازی برای استفاده آنان ازمدارک یادشده اجتناب ناپذیر است.
این امر ضمن اینکه شآن پایگاه اجتماعی کانونها را حفظ خواهد نمود،بسیاری از دغدغه ها و نگرانی های دانش آموزان وخانواده ها را از لحاظ ایجاد مشکلات افت تحصیلی حل خواهد نمود.

اهداف
1- غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان.
2- زمینه سازی برای کسب شناخت هویت ملی و مذهبی نوجوانان و جوانان.
3- پرورش وتقویت استعدادهای نوجوانان و جوانان.
4- کسب مهارتهای زندگی وشغلی به صورت نیمه حرفه ای.
5- پرورش شوق زیستن در نوجوانان و جوانان.

عناوین برنامه های کارگاههای آموزشی
الف) پایگاه فن آوری اطلاعات وارتباطات
آموزش رایانه شامل ،دوره های کامل(ICDL) و
کاربری کامپیوترباگرایشهای نقشه کشی،گرافیک،
پایگاه اطلاعات،متحرک سازی،شبکه،سخت افزار،
تعمیرعمومی کامپیوترو………….
ب) باشگاه ورزشی

عناوین رشته های ورزشی

– والیبال – کونگ فو
– فوتبال – کاراته
– تنیس روی میز – کشتی – بدمینتون – ژیمناستیک
– نین جوستو – تکواندو

ج) هنرکده
کارگاه هنرهای تجسمی کارگاه هنرهای دستی
– نقاشی دیواری – معرق کاری
– گرافیک – دوخت های تزئینی
– طراحی پوستر – گلسازی
– نقاشی – منبت کاری
– تصویر سازی – خیاطی زنانه وطراحی
– عکاسی – خاتم کاری

د) آموزشکده
کارگاههای ادبی کارگاههای مهارتهای اجتماعی
– کتابداری واطلاع رسانی – ارتباطات
– نمایشنامه نویسی – تعاون وهمکاری
– داستان نویسی – بحث گروهی
– روزنامه نگاری – برنامه ریزی وتصمیم گیری
– شعر – حل مشکلات

کارگاههای فرهنگی وآموزشی کارگاههای مهارت وحرفه
– قرآن – آشپزی وشیرینی پزی
– زبان انگلیسی – آرایشگری
برنامه دانش آموزان دوره متوسطه (برنامه جوانان)

دانش آموزان دوره متوسطه تحصیلی که در برنامه های کانون با عنوان " جوانان " شناخته می شوند این دانش آموزان اصلی ترین مخاطبان کانونها هستند که علاوه بر شرکت در کارگاهها،در قالب انجمن ها،NGOها در تصمیم سازی،تصمیم گیری،برنامه ریزی،اجرا در شرکت وبهره برداری از فعالیتهای کانون حضور موثری دارند.

تشکیل انجمن
یکی ازمهم ترین برنامه های دوره متوسطه ،تشکیل انجمن ها با موضوعات متنوعی است که متناسب با نیازها و دوره های سنی دانش آموزان طراحی می شود.

تعریف انجمن
گروهی از جوانان دوره متوسطه تحصیلی که به انجام فعالیتهای گروهی علاقمند می باشند و در زمینه های فرهنگی،ادبی،هنری،علمی،ورزشی واجتماعی ضمن بررسی و بحث وتبادل نظر و با مطالعه و پژوهش به برنامه ریزی و اجرای پروژه های کاری می پردازند و برخی از مسئولیتهای اجرایی برای پیشرفت امور در برنامه های داخل وخارج از کانون را برعهده می گیرند.

از اهداف مهم انجمن ها:
* تامین نیازها و خواسته های مطلوب روحی و جسمی دانش آموزان.
* غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ازطریق ارائه برنامه های نوین وسازنده.
* زمینه سازی برای پرورش روحیه تحقیق وپژوهش بین دانش آموزان.
* واگذاری مسئولیت به دانش آموزان در جهت آماده سازی برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی در آینده .
* زمینه سازی برای تمرین فرآیند جامعه پذیری،هوشیاری اجتماعی وانتقادگری اجتماعی همراه با پذیرش نظم وانضباط،همفکری،همکاری و تعاون در کارها.
* زمینه سازی برای پرورش استعدادها وخلاقیت های دانش آموزان در جهت رشد واعتلای شخصیت آنان.

انجمن های فعال کانون شهید باهنربه شرح زیر می باشد:
* انجمن گردشگران جوان.
* انجمن طبیعت یاران جوان.
* انجمن سخنوران جوان.
* انجمن فیلمسازان جوان.
* انجمن صلح و دوستی .
* انجمن بصیرت.
* انجمن پیشگامان
* انجمن مطالعه وتحقیق.
* انجمن علمی.
* انجمن کشتی.
* انجمن والیبال بانوان.
* انجمن کاراته.

فصل دوم:
ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز

موقعیت رشته کامپیوتر(نرم افزار) درکانون شهید باهنر

بنده بعنوان یک کارآموز در قسمت آموزش کامپیوتر شروع به فعالیت نمودم که اهم فعالیتهای مسئول آنجا عبارتنداز:
* پشتیبانی نرم افزاری وسخت افزاری ازکارگاه کامپیوتر.
* مراقبت ونگه داری از سخت افزارها ونرم افزارهای تحویلی.
* مراقبت برجریان عملیات سیستمها واعلام اشکالات سیستم ها.
* نگهداری ومراقبت از سیستم های کامپیوتری.
* بایگانی وطبقه بندی اسناد ومدارک.
* کنترل جریان عملیات کامپیوتر ودستگاه های جانبی.
* ثبت کامپیوتری نامه ها.
* ثبت گزارشات ومباحث مطرح شده درکلاس.
* ارایه گزارش کار به مسئول مربوطه.
* گزارش اشکالات موجود درماشین ها وبرنامه ها به مسئولین مربوط.
* آماده کردن کلاس جهت برگزاری دوره.
* انجام تایپ وپرینت نامه های اداری.
* تشکیل پرونده وصدور کارت برای متقاضیان عضویت درکانون.
* گرد آوری مطالب وتایپ نشریه.
* پرینت نشریه.
* همکاری وگردآوری اطلاعات علمی جهت درج در نشریه کانون.

بررسی شرح وظایف ( خودم ) در کانون
دراین رابطه باید گفت که بنده به عنوان یک کارآموز در قسمت آموزش کامپیوتر در کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر فاضل آباد شروع به فعالیت نمودم که از جمله فعالیتهای من درکانون و مخصوصآ قسمت آموزش کامپیوتر عبارتنداز:
درروزهای اول کارآموزی افراد هنرجوبه کانون می آمدند ومن با مسئول دفترآنجا کارهای زیر راانجام می دادم وبا مکان کارآموزی به طور کامل آشنا شدم.

* ارائه فرم درخواست به مراجعین.
* کنترل ودریافت مدارک جهت ثبت نام در کانون.
* کنترل فرم درخواست تکمیل شده.
* صدورکارت وتشکیل پرونده برای متقاضیان عضویت درکانون.
* الصداق عکس برروی کارت عضوی.

تعریف عضو
عضوکانون،دانش آموزان اعضاء سازمان دانش آموزی ویا سایردانش آموزان علاقمند دردوره های سنی ابتدایی،راهنمایی ومتوسطه هستند که آمادگی خودرا برای شرکت دربرنامه ها وفعالیتهای کانون جهت تحقق اهداف کانون اعلام داشته وازروی میل ورغبت دریکی یابیشترازفعالیت های عمومی،انجمن ها وبخش های پنجگانه"پایگاه فن آوری"، "هنرکده"، "آموزشکده"، "باشگاه ورزشی" ،"تور جوانان" وحوزه فعالیت انجمن های کانون مشارکت می نمایند.

کارت عضویت
کارت عضویت نشانگر هویت عضو درکانون است که متناسب بارده عضویت درانجمن ها ورشته فعالیت های آنان صادر می شود….

1-2- نحوه دریافت کارت عضویت
اعضای کانون پس از سازماندهی درگروهها ورشته های فعال واحراز شرایط لازم برای عضویت با تکمیل فرم ثبت نام کانون کارت عضویت رادریافت می کند.که در صفحه بعد یکسری کارتهای عضویت در کانون رانشان می دهم.

2-2- مدت اعتبار کارت عضویت
کارت عضویت یکسال اعتبار دارد وهرساله پس ازتآیید درکانون تمدید می گردد.هرعضو درصورتی که بیش از3ماه به دلایل غیر موجه ارتباط خودرا از کانون قطع نماید ویا به هردلیل عضویت او درسازمان لغو گردد،کارت او از درجه اعتبار ساقط می شود.

کارت عضویت درکانون برای دانش آموزان مقطع ابتدایی

کارت عضویت درکانون برای دانش آموزان مقطع راهنمایی

کارت عضویت درکانون برای دانش آموزان مقطع متوسطه

کارت شناسایی اعضاءانجمن

کارت شناسایی اعضاء گاهنامه

کارت شناسایی اعضاء کانون

سپس در روزهای بعد که کلاسها دایرشد اهم فعالیتهای من به صورت زیر بود:

* آموزش ورفع اشکال هنرآموزان در زمینه آموزش سیستم عامل xp.
* کمک به مربی درزمینه آموزش Microsoft word.
* ثبت گزارشات ومباحث مطرح شده در کلاس.
* بایگانی وطبقه بندی نامه ها.
* تایپ نامه های اداری.
* ایجاد جداول در Microsoft word جهت تشکیل برنامه وساعات آموزش در کانون.
* ثبت گزارشات ومباحث مطرح شده در کلاس.
* همکاری بامربیان دیگر درصورت نیاز.
* رایت کردن cd.
* کمک به معاونین کانون جهت برگزاری جشن درمناسبتهای بزرگ مانند: تولد حضرت علی،مبعث پیامبر اکرم(ص)،تولد حضرت فاطمه(ص) و………
* نصب برنامه های مورد نیاز درسیتم های کامپیوتری.
* پرینت گرفتن.

همانطورکه گفتم درکانون در صورت نیاز برنامه هایی رانصب می کردم از جمله این برنامه ها نصب چاپگربود که مراحل نصب آن را شرح می دهم:

آشنایی با چاپ اطلاعات درویندوز
وقتی چاپگری رادرکامپیوترنصب وراه اندازی می کنیم،آیکون آن درپوشه printe and faxes واقع درcontrol panel اضافه می گردد. وقتی که اطلاعاتی رابا یک برنامه کاربردی چاپ می کنیم،نرم افزار راه انداز چاپگر،موارد چاپی راتنظیم کرده وبرای چاپ به چاپگرمی فرستد.اطلاعات چاپ شده،بدون توجه به اینکه باکدام چاپگر چاپ شده اندیکسان است.ما می توانیم چندین چاپگرراروی سیستم خودتعریف ونصب کنیم یا به چاپگرهای نصب شده در شبکه دسترسی یابیم وچاپگردلخواه رابعنوان چاپگر پیش فرض تعیین کنیم تااطلاعات موردنظربرای چاپ،به آن ارسال شوند.ویندوزهمچنین امکانی بنام spooling رافراهم کرده است که اطلاعات چاپی رابه طور موقت دریک صف قرار می دهد تا در حین عمل چاپ توسط چاپگربتوانیم با برنامه خود یاسایر برنامه ها،کارمان را ادامه دهیم ومنتظرتمام شدن کار چاپ نمانیم.

نصب چاپگر

برای نصب وراه اندازی چاپگر مراحل زیررا انجام می دهیم:
* چاپگررابه کامپیوترمتصل کرده و سپس کامپیوتر وچاپگر راروشن می کنیم.
* دکمه start راکلیک کرده وآیکون printer and faxesرا اجرا می کنیم.

* درپنجره بازشده اگرچاپگرهایی درکامپیوترمان نصب شده باشد آیکون آن چاپگرها رامی بینیم وهمچنین کنار آن آیکون علامت تیک رامشاهده می کنیم.
* درصورت نصب چاپگر جدید ازمنوی file دستورadd printer رااجرا می کنیم یااز کادر سمت چپ پنجره،آیکون add a printer راکلیک می کنیم تاپنجره خوش آمدگویی برنامه نصب چاپگر فعال شود،دراین پنجره دکمه next راکلیک می کنیم.

* گزینه local printer راازپنجره فوق انتخاب می کنیم ودکمه next راکلیک می کنیم.(انتخاب چاپگر محلی)

* برنامه نصب چاپگر متصل به کامپیوتر راجستجو وشناسایی می کند درصورت عدم شناسایی پنجره بالا نمایان می شود دکمه next راکلیک می کنیم.(نصب دستی چاپگر)

* در پنجره بالا پورتی را که چاپگر به آن متصل است انتخاب کرده ودکمه next راکلیک می کنیم(معمولآ چاپگربه صورت موازی lpt1 متصل می شود).(انتخاب پورت اتصالی چاپگر)

* چاپگر موردنظر خود را ازلیست انتخاب کرده یا فلاپی دیسک یاcd حاوی آن رادر درایو قرار می دهیم ودکمهisk Have D راکلیک می کنیم.سپس دکمه next را کلیک می کنیم.(انتخاب چاپگر ونرم افزار راه انداز آن)

* نام چاپگر را تعیین کرده وبرای تعیین این چاپگر به عنوان پیش فرض،گزینه yes راانتخاب کرده ودکمه next راکلیک می کنیم.(انتخاب چاپگر پیش فرض)

* در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن این چاپگربا سایر کاربران،گزینه share name را انتخاب کرده وپس از تعیین نام،دکمه next را کلیک می کنیم.(انتخاب نام چاپگر برای به اشتراک گذاشتن)

* درصورت تمایل ،گزینه yes را برای چاپ آزمایشی یک صفحه انتخاب کرده ودکمه next را می زنیم.(چاپ یک صفحه آزمایشی)

* در پنجره پایانی مشخصات چاپگر نصب شده را مشاهده می کنیم دکمه finish را می زنیم.(صفحه پایانی نصب چاپگر)

امور جاری دردست اقدام
کانون شهید باهنر فاضل آباد برای اینکه تعداد مخاطبین به کانون را افزایش دهد وهمچنین دانش آموزان زمانی راکه در کانون به سر می برند اطلاعات مفید وموثری را بیاموزند و با علاقه هرچه بیشتر در کلاسهایی که در کانون همه ساله برقرار می شود شرکت کنند برنامه هایی را در نظر دارد که در آیندهای نچندان دور آن برنامه ها را عملی خواهد کرد.
حال به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.
– برنامه ریزی جهت اجرای ورزش های همگانی مثل کوهنوردی،دومیدانی،دوچرخه سواری.
– برگزاری مسابقات ورزشی با مناسبتهای مختلف.
– تشکیل رشته های ورزشی هندبال،شنا،جودو،اسکیت.
– تشکیل کلاس های ویژه خلاق یادگیری.
– تشکیل کلاس های پاسخگویی خلاق وتست زنی.
– تشکیل کارگاه ادبی روزنامه نگاری وصفحه آرایی.
– برنامه ریزی جهت اجرای فعالیت های عمومی مثل برگزاری کلاس های تقویتی وآزمون ها ومسابقات علمی وایجاد شهرک ها وآزمایشگاههای علمی وتشکیل کلاس های کنکور،مهارتهای یادگیری تحصیلی،تکنیکهای موفقیت.
– تشکیل کلاس های سرود وآهنگهای بومی ومحلی وانقلابی،اجرای هم نوازی،تک نوازی،سازهای بومی وسنتی ایرانی.
– تشکیل کلاس تئاتر ونمایشهای کوتاه با گویشهای محلی.
– تبدیل به احسن نمودن فضاهای کانون واهتمام جدی جهت ارتقاء سطح درجه کانون از لحاظ فضا،امکانات وبرنامه ها.
– اقدام جهت زیبا سازی فضای کانونها وایجاد جذابیت برای دانش آموزان.
– تهیه اطلاعیه خبری برای اعلام فعالیتها از طریق برنامه های مختلف صدا وسیما،درج در مطبوعات ونصب دراماکن عمومی.
– نصب تابلوی تبلیغاتی ویژه کانون درمدارس برای اطلاع رسانی برنامه های کانون.
– تهیه اطلاعیه جهت ارسال به مدارس ودرخواست از مدیران ومربیان برای توجیه دانش آموزان وایجاد انگیزه در آنان به منظورهدایت به کانونها.

برنامه های آینده

قریب به 2 دهه از فعالیتهای کانونها در سطح کشور می گذرد.در این مدت کانونها با فراز ونشیب هایی مواجه بوده وبرنامه های متنوعی درآن طراحی وبه مرحله اجرا در آمده است. واینک در مواجه با پیشرفت های تکنولوژی وفن آوری اطلاعات وارتباطات وبا توجه به فضای تحولات دنیای جدید وروبرو شدن با نیازهای گوناگون دانش آموزانی که خواسته ها وگرایشهای متمایز وگسترده تری نسبت به گذشته دارند،در کانونها نیاز مبرم به ارائه برنامه های جدید ونوین احساس می شود تا بتوان شآن وپایگاه اجتماعی وفرهنگی وهنری و……خود راحفظ نمایند ومخاطبین خود راغنای بیشتری بخشند.
برای این منظور،تدوین برنامه های جدید ومتناسب با نیازهای روز جامعه دانش آموزی برای مقابله با عوامل تهدید کننده در ابقای فعالیتهای تعریف شده درکانون براساس اصل دوم ترمودینامیک(که مطرح می نماید یک سیستم اگر نتواند پاسخگوی نیازهای پیرامون مخاطبین خود باشد،درمدت کوتاهی دچار بی نظمی وخستگی مفرط می شود ونهایتآ ازهم می پاشد)وهمچنین ضرورت ایجاد تغییرات جدی در نگرش برنامه ریزان و مجریان نیازمند یک اقدام جدی با پشتوانه علمی، کارشناسی ومطالعاتی می باشد که در ضمانت اجرای آن از انجام هر برنامه ای که به شکل سلیقه ای وبدون رویه مشخص صورت پذیرد،باید اجتناب شود.
چند نمونه از برنامه هایی که کانون شهید باهنر فاضل آباد درآینده قصد عملی کردن آنها رادارد:

پایگاه فن آوری اطلاعات وارتباطات(ICT)

با توجه به ارتقای روزافزون فن آوری اطلاعات وارتباطات در دگرگونی مناسبات اجتماعی و توسعه دانش فرهنگ، پایگاه فن آوری اطلاعات وارتباطات درکانون شهید باهنرفاضل آباد تآ سیس می گردد واهداف و برنامه های مورد نظرکانون را درفرآیندی شکل یافته برمبنای تکنولوژی روز ارائه می نماید تا از جذابیت های بیشتری برخوردار بوده و تمایل مخاطبین را به کانون افزایش دهد.
فعالیتهای این مرکز با نظارت واداره مستقیم مدیر کانون برنامه ریزی واجرا می گردد.
این فعالیتها عبارتنداز:
– بازیهای کامپیوتری دربرنامه جوانه ها همراه با مسابقات سرگرمی های متنوع.
– راه اندازی شبکه اینترنتی (کافی نت)در کانون واستفاده رایگان درمدت زمان معینی برای اعضای انجمنها.
– آموزش رایانه شامل:
دوره های کامل وکاربری کامپیوتر با گرایشهای نقشه کشی،گرافیک،پایگاه اطلاعات، متحرک سازی،شبکه،سخت افزار،تعمیرعمومی کامپیوترو…..
– آشنایی دانش آموزان باتاریخ کامپیوتر،نرم افزارهای کامپیوتری،سخت افزار کامپیوتری،شبکه واینترنت.
– شناخت جایگاه کامپیوتر درزندگی امروز.
– بررسی و شناخت راهکارهای ایجاد فرهنگ مناسب برای استفاده از کامپیوتر.
– برگزاری مسابقات کامپیوتر در مدارس.
– معرفی سایتهای مرتبط با عناوین درسی دانش آموزان.
– اداره پایگاه اطلاع رسانی کانون.
همچنین کانون غیرازبرنامه های مربوط به کامپیوتر که به آنها اشاره کردیم برنا مه های زیر را نیزبرای آینده درنظر دارد:
– تشکیل کارگاه هنرهای آوایی شامل:موسیقی (نوازندگی ساز ایرانی)،موسیقی (نوازندگی ساز غیرایرانی)،مبانی آهنگ سازی.
– تشکیل کارگاه هنرهای نمایشی شامل:فیلمبرداری،بازیگری،تصویربرداری،کارگردانی ،عروسک گردانی،گریم.
– تشکیل کارگاه زیست محیطی شامل:باغبانی(درخت ودرختچه تزیینی)،باغبانی(گیاهان آپارتمانی)،باغبانی(گلکاری)،باغبانی(قارچ).
– تشکیل کارگاه مشاوره شامل:علمی- تحصیلی،روانشناسی.
– تشکیل کارگاه آموزشی شامل: خدمات مسافرتی وگردشگری وامور اقامتی(هتل
غرفه ها ورئوس برنامه های نمایشگاه تجلی هنر،اندیشه وتلاش کانون شامل:
– غرفه پایگاه اطلاع رسانی(اینترنت)
شامل معرفی فعالیتهای رایانه ای درسایت کامپیوترونرم افزارهایی است که درحوزه دانش آموزی کاربرد دارد وهمچنین ارائه برنامه های کانون درقالب نرم افزارهای کامپیوتری ودرزمینه اطلاع رسانی وشبکه اینترنت واستفاده ازپایگاه اطلاع رسانی رشد می باشد.
– غرفه برنامه جوانه ها
شامل:کولاژ،شکل سازی باخمیر،سنگ وصدف،عروسک سازی،کاردستی،نقاشی با آبرنگ،مدادرنگی،ماژیک(روی دیواروپانل) وسفال.
– غرفه نجوم
بازدید کنندگان دراین غرفه با آسمان نمای کانون،اسلاید های آموزش مربوط به نجوم وهمچنین فعالیتهای رصدی وشبهای نجومی کانون آشنا می شوند.
– غرفه فعالیتهای زیست محیطی
شامل:تصاویروگزارش فعالیتهای اجرایی وآموزشی کانونها درزمینه حفظ ونگهداری محیط زیست وایجاد فضای سبز می باشد.
– غرفه کلکسیونهای دانش آموزی
دراین غرفه انواع کلکسیونهایی راکه دانش آموزان ازقبیل تمبر،کل وگیاه و…… تهیه نموده اند،به نمایش گذارده می شود.
– غرفه فعالیتهای خبرگزاری ونشریات
دراین غرفه بازدیدکنندگان بانشریات سازمان آشنا می شوند وهمچنین خبرنگاران نیز در این غرفه حضور دارند ضمنآ نشریات توسط هیآت داوران قرار گرفته ودست اندرکاران در تدوین نشریه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
– ایجاد سفره خانه سنتی
دراین مکان دانش آموزان با تهیه شیرینی وغذاهای سنتی ومحلی خود،بازدیدکنندگان را با هنرهای مفید وارزنده خود آشنا می نمایند.علاوه بر پخت سنتی در این غرفه برنامه شاهنامه خوانی،اجرای برنامه ضرب المثلها،آشنایی با افسانه های ایرانی ومشاهیر ادب وهنربرگزار می گردد.

– غرفه آثار دانش آموزان
اعضاء کانون درجهت تثبیت واستمرارفعالیتها وبرنامه های کانون ضمن ارائه آثار وتولیدات فرهنگی وهنری،علمی،ادبی و…خود درنمایشگاه خواهند توانست تا ازاین فرصت بهره جسته ودر بالا بردن روحیه ابتکار وخلاقیت خود نقش زیادی را ایفا وجامعه را با توانمندیهای خود آشنا سازند.
– غرفه مسابقات وسرگرمیها
گروههای سنی مختلف با شرکت دراین مسابقات در زمینه های مختلف به رقابت می پردازند. موضوع این مسابقات علاوه برموضوعات فرهنگی،هنری،علمی واجتماعی،می تواند شناخت ایران ازنظر(جغرافیا،آب وهوا،فرهنگ وتمدن وتاریخ ایران) ویا شناخت اقوام ایرانی وآداب ورسوم آنها وموضوعات مرتبط باشد.
– تبلیغات واطلاع رسانی
بروشورونشریات مختلف،ضبط صوتی وتصویری برنامه ها ودعوت ازمسئولین برای بازدید از فعالیتهای این بخش است.
– برگزاری محافل شعروقصه
اجرای این برنامه با هدف آشنا شدن دانش آموزان استانهای مختلف با لهجه ها وگویشها وادبیات عامیانه وبحث وبررسی در مورد آنها انجام می پذیرد.

تکنیک هایی که توسط رشته کامپیوتر(نرم افزار) درکانون شهید باهنر بکار می رود

در کانون شهیدباهنر فاضل آباد از تکنیک های زیادی برای پیشبرد اهداف استفاده می شود که از جمله آن عبارتند از:
* استفاده از برنامه گرافیکی Microsoft word.
* تکنیکهای استفاده ازنرم افزارهای باتک اطلاعاتی،نرم افزارهای امنیتی.
* استفاده ازاینترنت.
* استفاده از نرم افزارهای بانک اطلاعاتی.
* استفاده ازشبکه.
* استفاده از نرم افزارهای امنیتی .

فصل سوم:

آزمون آموخته ها ونتایج

نتیجه گیری کلی

به طور کلی کانونها به عنوان ابزاری برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان محسوب می شوند.همانطوری که ابزارخانه،دراختیاروالدین،ابزارمدرسه دردست معلم ومدیروابزارمحتوی دراختیارکتب درسی قرارداردازجمله وظایف کانونها سوق دادن برنامه های عمومی،کارگاه های آموزشی وانجمن ها به سمتی است که هویت ملی واسلامی دانش آموزان درآن به طورواقعی درک شود آنها باید درارائه فعالیت ها احساس کنند که غنای خودرا درقالب فرهنگ این کشور به واقع پیدا خواهند کرد،آنها بایدخودشان راتعریف کنند که چه هستند؟ مسلمانی هستند که ایرانی اند وبه جهت ایرانی بودنشان رشد مضاعف نسبت به سنت نبی اکرم وائمه اطهارعلیهم السلام پیدا کرده اند و در این باورها،رفتارها رادقیق ترو شفاف تردریافت می نماید.
بنده با گذراندن دوران کارآموزی خود در کانون مطالب زیادی راآموختم وبه طورکلی با مقررات اداری آشنا شدم .
دراین گزارش تلاش گردید که بانگاهی به مجامع دانش آموزی درحیطه های مختلف گوشه ای از توانمندیهای کانون شهید باهنربه نمایش گذاشته شودکه با برنامه ریزی لازم ولحاظ نواقص موجود همراه با فرصت سازی مطلوب درمرحله آزمایش شاهد موفقیت آنان در برنامه ریزی ها،اجراء حصول به اهداف سازمان شویم وبه عینه حضور پربارتر اعضاء درساختارتعریف شده را فراهم نموده وعملا نمونه بارزی ازسازمان باشیم که درآن اعضاء بارغبت بیشتری شرکت نمایند، وازطرفی موجبات رشدعقلی،فطری آنان رامحیا نموده تا خود به مفید بودن خویش پی برده ومهارت زندگی وتوانمندی عملی خویش را افزایش دهند.


تعداد صفحات : 64 | فرمت فایل : Word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود