بسمه تعالی
فرم پیشنهاد و درخواست تصویب طرح پایان نامه
مقطع کارشناسی ارشد
مشخصات دانشجو
نام خانوادگی:
نام:
شماره دانشجویی:
رشته: مدیریت صنعتی
گرایش:
گروه آموزشی:
آدرس:
تلفن:
تاریخ تحویل به آموزش:
امضاء دانشجو:
عنوان پایان نامه (فارسی):
ارزیابی عملکرد به روش ترکیبی BSC،TOPSIS و AHP (مطالعه موردی نمایندگی های شرکت ماشین های اداری خوزستان)
عنوان پایان نامه (انگلیسی):
Performance evaluation by BSC, TOPSIS and AHP) Case Study: industrial represents of KOMC)
نام استاد راهنما:
تایید استاد راهنما:
نام اساتید مشاور پیشنهادی:
تایید استاد مشاور:
اطلاعات مربوط به طرح پیشنهادی تحقیق
1- طرح مساله (تعریف و اهمیت موضوع)
ارزیابی عملکرد،یکی از وظایف اصلی هر سازمان ]1[ و یکی از وجوه مدیریت عملکرد می باشد]2[ که در گذشته بیشتر از طریق به کارگیری شاخص های مالی اجرا شده است. در دو دهه اخیر موضوعاتی مانند یادگیری سازمانی، خلق دانش و ظرفیت نو آوری، به عنوان عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی مورد توجه قرار گرفته اند و این تمرکز به دلیل ظهور جهانی سازی،تشدید رقابت، و پیشرفت بی سابقه تکنولوژیکی بخصوص در زمینه ارتباطات و اطلاعات بوده است]5و3و2[. و به همین دلیل سازمان ها برای یافتن شاخص های فراگیر اندازه گیرنده عملکرد در فشار هستند و بخصوص تاکید بیشتری بر شاخص های عملکرد نرم صورت گرفته زیرا که شاخص های مذکور در ارتباط با انسانه و فرایند ها یعنی موضوعاتی که ضعف یا قوت شان در ترازنامه نمایش نمی یابد، تعریف شده اند ] 6و2[.
کارت امتیازی متوازن (BSC) که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است]7[ نه تنها یک ابزار اندازه گیری عملکرد فراگیر ویکپارچه است بلکه یک سیستم مدیریتی با رویکرد جدید مدیریت استراتژیک می باشد]8[ که در دهه نود توسط رابرت کاپلان ودیوید نورتون معرفی شد. BSC یک مجموعه متنوع از شاخص های عملکرد را در چهار گروه ارائه می دهدکه شامل شاخص های عملکرد مالی ، شاخص های ارتباط با مشتری ، شاخص های فرآیند داخلی کسب وکار و شاخص های رشد ویادگیری ، می باشد ]10،9[.
با گسترش روز افزون استفاده از روش BSC برخی از ایرادات نهفته در این روش به تدریج نمایان گشتند.که از مهم ترین آنها می توان به ذهنی و زبانی بودن شاخص ها ]1،3،7،11[ و استفاده از الگوهای نامناسب برای ارزیابی و همچنین یکسان بودن وزن شاخص ها و مشخص نبودن اولویت میان آنها اشاره کرد.علاوه بر موارد ذکر شده ، در پایان کار یکپارچه کردن نتایج نیز توسط کاربران به صورت ذهنی انجام می پذیرد. برای رفع این موارد می توان از از الگوریتم های تصمیم گیری استفاده کرد.
شرکت ماشین های اداری خوزستان در سال 1368 تاسیس و در زمینه فروش،طراحی ، نصب و راه اندازی سیستم های تصویری (خانگی و صنعتی) فعالیت می کند. این شرکت با داشتن بیش از 200 نفر پرسنل و 20 دفتر نمایندگی در ایران از شرکای اصلی شرکت های معتبر خارجی مانند EPSON,Christie,Policomو…. می باشد.
در این تحقیق سعی بر آن است که با پیاده سازی BSC در سطح سازمان و استفاده از تکنیک TOPSIS جهت جمعبندی نتایج و ارزیابی مناظر روش BSC ضمن حل مشکلات اشاره شده در فوق به ارزیابی نمایندگی های شرکت ماشین های اداری خوزستان بپردازیم
2- اهداف تحقیق
هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد 20 نماینده شرکت ماشین های اداری خوزستان در استان های مختلف به منظور رتبه بندی این نمایندگیها جهت تخصیص درست منابع، اصلاح سیستم پاداش ،تخصیص بهینه پاداش و امکانات ، ارزیابی مدیران و تدوین استراتژی های سازمان در ارتباط با نحوه کار با این دفاتر و توسعه و یا کاهش سهم بازار در استان های مختلف می باشد
3- سابقه مطالعات و تحقیقات پیشین
سازمان های امروزی به خوبی دریافته اند که 80 درصد ارزش افزایی آنها از طریق دارایی های نامشهودشان شامل سرمایه های انسانی (دانش و مهارت های کارکنان)، سرمایه های سازمانی (فرهنگ سازمان و ارزش های حاکم بر آن) و سرمایه های اطلاعاتی (منابع اطلاعاتی و داده های آماری) ایجاد می شود و دیگر نمی توانند صرفاً با اتکاء به دارایی های مشهود، ارزیابی عملکرد و در پی آن مدیریت عملکرد جامعی انجام دهند]12 و 13[.
پروفسور رابرت کاپلان و دکتر دیوید نورتون با درک الزامات و نیازمندی های سازمان های نوین و برای اجرای اثربخش استراتژی و ایجاد یک سیستم جامع مدیریت و بهبود عملکرد، در سال 1992 سیستم مدیریتی نوینی را تحت عنوان کارت امتیازی متوازن، معرفی نمودند. سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن، به عنوان چارچوب جامع ارزیابی عملکرد و پیشبرد استراتژی، مطرح بوده که به ایجاد توازن بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، سنجه های مالی و غیر مالی، عملکرد داخلی و خارجی، ذینفعان درونی و بیرونی، شاخص های هادی و تابع عملکرد، منجر می شود. کارت امتیازی متوازن چارچوب اثبات شده ای است که استراتژی سازمان را تشریح و عملیاتی می کند]14[
کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که می تواند اجرای استراتژی ها را مدیریت کرده و عملکرد سازمان را در چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، و رشد و یادگیری، اندازه گیری کند و باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشم انداز، استراتژی ها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونی سازمان شود. به عبارت دیگر، کارت امتیازی متوازن می تواند چشم انداز و ماموریت سازمان را در قالب مجموعه ای از روابط علّت و معلولی در چهار منظر ذکر شده نشان دهد ]همان[.
سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن، ترکیبی است از معیارهای ارزیابی عملکرد که شاخص های عملکرد گذشته، جاری و نیز آینده را شامل شده و معیارهای غیر مالی را در کنار معیارهای مالی قرار می دهد. ضمن اینکه از آنچه در داخل و خارج سازمان اتفاق می افتد، بینش و دید همه جانبه ای را به مدیران سازمان ارائه می کند]15[
چارچوب کارت امتیازی متوازن از چهار مولفه به هم وابسته تشکیل شده است ]12[ این چهار مولفه عبارتند از:
الف- نقشه استراتژی که اهداف استراتژیک سازمان را شناسایی می کند و در قالب روابط علّت و معلولی، ارایه می کند. اگر این اهداف محقق شوند یعنی استراتژی با موفقیت اجرا شده است. کارکرد اصلی نقشه استراتژی این است که به صورت روابط علّت و معلولی نشان می دهد که برای اجرای استراتژی، چگونه اهداف استراتژیک می بایست با یکدیگر تعامل کنند.
ب- سنجه های عملکردی که میزان پیشروی به سمت اهداف استراتژیک را ردیابی کرده و ارایه می کنند.
ج- اهداف کمّی که برای تحقق هر یک از سنجه های عملکردی، تعیین می شوند.
د- طراحی (انتخاب) و اجرای ابتکارات استراتژیک (طرح های ابتکاری) برای اینکه عملکرد سازمان به اهداف کمّی متصل شود و در نهایت، اهداف استراتژیک محقق شوند.
باید توجه کرد که ترسیم نقشه استراتژی، مهمترین مولفه برای ایجاد کارت امتیازی متوازن است و لذا باید در اولین مرحله طراحی و اجرای سیستم کارت امتیازی متوازن قرار گیرد]13[
همچنین، کارت امتیازی متوازن قادر است استراتژی را به اهداف و برنامه های اجرایی و عملیاتی سازمان در قالب یک سیستم جامع مدیریتی، متصل نماید. تبدیل جهت گیری های استراتژیک به اهداف و برنامه های مشخص از یکسو و اجرایی سازی یک سیستم اندازه گیری جهت کنترل چگونگی تحقق اهداف و پیشرفت برنامه ها از سوی دیگر، جذابیت و کاربرد سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن را افزایش داده است. سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن تنها چارچوب موجود در دنیا است که قادر است استراتژی ها را با عملکرد و بودجه تلفیق نماید ]12[.
سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن، پس از قریب 15 سال تجربه پیاده سازی و اجرایی در سازمان ها و شرکت های مختلف بخش خصوصی و دولتی، در حال حاضر تنها رویکرد اثر بخش تجربه شده برای استقرار یک نظام جامع مدیریت عملکرد به همراه 40 نرم افزار تولید شده در دنیا می باشد و آنچنان نتایج موفق و دستاوردهایی را در حوزه مدیریت عملکرد و پیاده سازی و کنترل استراتژی ایجاد نموده که همچنان در راس رویکردهای موفق استقرار نظام جامع مدیریت در سازمان محسوب می شود. به همین خاطر است که مبدعان کارت امتیازی متوزان در آخرین کتاب خود آن را سیستم مدیریتی حلقه بسته نامیده اند]14[.
این مدل در طول زمان و مواجه شدن با شرایط پیچیده مدل های مختلفی ترکیب و تکمیل شده است. یکی از این مدل ها مدل TOPSIS می باشد.
TOPSIS :
این تکنیک از جمله روشهای جبرانی در MDAM میباشد. منظور از جبرانی بودن اینست که مبادله بین شاخصها در این مدل مجاز است. یعنی به طور مثال ضعف یک شاخص که مبادله بین شاخصها در این مدل مجاز است. یعنی به طور مثال ضعف یک شاخص فاصله یک گزینه از نقطه ایدآل، فاصله آن از نقطه ایدآل منفی هم در نظر گرفته میشود. بدان معنی که گزینه انتخابی باید دارای کمترین فاصله از ایدآل بوده و در عین حال دارای بیشترین فاصله را از ایدآل منفی داشته باشد. در این تکنیک نیازمند استفاده از دادههای کمی میباشیم و برای شاخصهای کیفی نیز باید با استفاده از مقیاسهای مناسب آن را به مقادیر کمی تبدیل نماییم. همچنین از آنجاکه تمامی معیارها دارای اهمیت برابری نیستند،تکنیک تاپسیس مجموعهای از وزنها را از تصمیم گیرنده دریافت مینماید جهت دستیابی به وزنهای ترجیحات ذهنی DM ها که معمولاً ناشی از تجربیات، دانش و ادراک ایشان از مسئله میباشد، از تکنیکهای استخراج وزن مانند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) استفاده می شود]17[
AHP:
به منظور تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه از میان گزینه های متعدد تصمیم، با توجه به شاخص هایی که تصمیم گیرنده تعیین میکند، بکار می رود. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی منعکس کننده رفتار طبیعی و تفکر انسانی است. این تکنیک، مسائل پیچیده را بر اساس آثار متقابل آنها مورد بررسی قرار می دهد و آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده، به حل آن می پردازد. این روش در سال 1970 توسط دکتر ساعتی پیشنهاد شد. محققان زیادی از AHP درچارچوب BSC استفاده کرده اند, استوارت ومحمد (2001) پیشنهاد دادند که چارچوبی برای ارزیابی عملکرد با استفاده از BSCوAHP طراحی شود تا با ساختار دادن به سلسله مراتب شاخص ها یBSC و محاسبه وزن های نسبی برای هر شاخص و گروه شاخص به ارزیابی دقیق تر و تصمیم گیری معتبر تری با درک اهمیت نسبی شاخص ها و گروهها در پیشبرد اهداف کسب وکاربرسیم. کلینتون و وبر و هاسل(2002) در اجرای BSC از AHP استفاده کردند. همچنین سیرکی 2004 پیشنهاد کرد که ترکیب AHP برای بررسی درجه همسویی بین رتبه بندی مدیران در مورد گروه های BSC وابتکار استراتژیک شرکت انجام شود. چیانگ 2005 نیز یک رویکرد پویا بر مبنای BSC و AHP جهت مسائل انتخاب فروشنده پیشنهاد کردند. حافظ ، ژانگ و مالک 2002 نیز برای ارزیابی توانائیهای کلیدی و شایستگی های ناب سازمان در چارچوب BSC از AHP استفاده کرد.]17[
4- سئوال تحقیق، فرضیه ها و مدل مفهومی
1- شاخص های ارزیابی عملکرد نمایندگی های شرکت ماشین های اداری خوزستان چیست ؟
2- شیوه ارزیابی عملکرد و رتبه بندی نمایندگی ها ی شرکت ماشین های اداری خوزستان به وسیله ترکیب روش های کارت امتیاز متوازن و مدل های TOPSISو AHP چگونه است؟
5- نتایج مورد انتظار از اجرا و استفاده کنند گان (مستقیم و غیرمستقیم) از نتایج تحقیق
* ارزیابی کامل نمایندگی ها و گروه بندی دقیق نمایندگی ها و تخصیص دقیق امتیازات و سیاست گذاری ها پیرامون نمایندگی ها در استان های مختلف برای شرکت ماشین های اداری خوزستان
* معرفی متدلوژی منحصر بفرد و موثر در ارزیابی عملکرد نمایندگی های سازمان های مختلف صنعتی و خدماتی
* احصاء شاخص های ارزیابی عملکرد بر اساس کارت امتیاز متوازن
6- روش تحقیق
7- روش جمع آوری داده ها
مشاهده و مصاحبه با خبرگان ، مطالعه و اسناد و مدارک مورد نیاز در خصوص عملکرد سال 89 و مطالعات میدانی با استفاده از پرسشنامه
8- روش های آماری مورد استفاده و چرایی انتخاب این روش ها
* آمار توصیفی در جمع آوری و تحلیل داده ها
* استفاده از نرم افزار های مرتبط مانند Expert Choice
همچنین جامعه آماری 20 نمایندگی شرکت ماشین های اداری خوزستان در استان های مختلف بوده و قلمرو کار اطلاعات و شرایط دفاتر در سال 89 می باشد.( کل جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفته و نمونه گیری در انتخاب خبرگان خواهد بود)
9- زمان بندی تحقیق
2هفته
4هفته
6هفته
8هفته
10هفته
12هفته
14هفته
16هفته
18هفته
20هفته
22هفته
24هفته
گردآوری و بررسی منابع
اجرا
تحلیل داده ها
نتیجه گیری و تدوین گزارش
1. گردآوری و بررسی منابع: 2 ماه
2. اجرا: 3 ماه
3. تحلیل داده ها: 3 هفته
4. بحث و نتیجه گیری تدوین و ارائه پایان نامه: 2 هفته
10- منابع و مآخذ مورد استفاده (داخلی و خارجی)
1- Wong-On-Wing Bernard, Lan Guo, Wei Li. Dan Yang. Reducing conflict in balanced scorecard evaluations. Organizations and Society . (2006), Article in Press.
2- Bjqrn Andersen, Bjornar Henriksen and Wenche Aarseth. Professional practice holistic performance management : an integrated framework. International journal productivity and performance management. Vol.55no.1,2006, pp.61-78.
3- Amy H.I.Lee, Wen-Chin Chen, Ching-jan Chang. A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating industry in Taiwan. Expert Systems with Applications.(2006), Article in Press.
4- Marco Busi ,Umit S. Bititci. Collaborative performanee management : present gaps and future research, Collaborative performance management. Vol.55 No.1,2006.
5- Roland Yeo. The tangibles and intangibles of organizational performance.Team performance Management. Volume 9. Number 778.2003. pp. 199-204
6- Alexandroz papalexandris, George Ioannou , Gregory Prastacos, Klas eric soderquist. An integrated methodology for putting the balanced scorecard into action . European management journal.(2005).
7- Hanne Norreklit. The balanced scorecard : what is the score ? A rhetorical analysis of the balanced scorecard. Accounting, organizations and society 28,(2003).
8- Paul Arveson. What is the balanced scorecard ?www.balancedscorecard.org, (1998).
9- Marlys Gascho Lipe, Steven Salterio. A note on the judgmental effects of the balanced scorecards information organization .Accounting, organizations and society,27(2002).
10- Nam Sang Cheng, LiLi Eng , Y.T.Mak, Chee Leong Chong. Performance measures in the media and software division of Kao (singapor) private limited. J.of Acc. Ed.21 (2003).
11- Gerhard Speckbacher, Juergen Bischof, Thomas Pfeiffer. A descriptive analysis on the implementation of balanced scorecards in german- speaking countries. Management accounting research. 14-(2003)361-387
12- Kaplan R., & Norton D. (2008). Execution premium, Harvard Business School Press.
13- Kaplan R., & Norton D. (2004). Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press
14- Niven P., R. (2006). Balanced scorecard step-by-step: Maximizing performance and maintaining results, 2 Edition, John Wiley & Sons, 2006.
15- Akkermans, H., & von Oorschot, K. (2000). Developing a balanced scorecard with system dynamics, Journal of the Operational Research Society, May.
16- J.Michalska. The usage of the balanced scorecard for the estimation of the enterprises effectiveness .journal of Materials processing technology.162(2005)751-758.
17- محمد رضا مهرگان،محمود دهقان نیری،، رویکرد منسجم BSC-TOPSIS جهت ارزیابی دانشکدههای مدیریت برتر دانشگاههای استان تهران ،1387، پیام مدیریت شماره 25
مرجع بزرگ خرید و فروش فایل های قابل دانلود
دارای سیستم پیشرفته همکاری در فروش فایل
مشاوره در زمینه تدوین پروپوزال، پایان نامه، مقاله،…
www.FaraFile.ir