پروپوزال مدیریت صنعت گرایش مالی
موضوع:
تلفیق تکنیک تحلیل پوششی داده ها DEA با کارت امتیازی متوازن BSC برای ارزیابی و مقایسه عملکرد شعب بانک تجارت
مقدمه
برخورداری از رفتار خردمندانه و زندگی به همراه کار عقلایی از ابتدای زندگی انسان با وی بوده است در نتیجه بهره وری و کارایی از آغاز خلقت مورد توجه انسان قرار گرفته است. بشر همواره با دو مشکل، داشتن آرزوهای نامحدود و منابع محدود برای رسیدن به این خواسته ها مواجه بوده است. بدین جهت همواره کوشیده است تا به بهترین نحو از این منابع استفاده نماید. از صنایع بسیار ارزشمند هر جامعه می توان به صنعت بانکداری اشاره کرد که باعث توسعه روز افزون آن جامعه می شود. امروزه در تمامی جوامع پیشرفته، صنعت بانکداری را عاملی برای پیشرفت آن جامعه می دانند. به جهت دلایل ذکر شده و اهمیت بانک به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت، ارزیابی عملکرد شعب بانک دارای اهمیت بالایی می باشد. بکار گیری موضوعات بنیادی و اصولی برای ارزیابی عملکرد می تواند از ابزارهای بهبود عملکرد باشد. استفاده از آن باعث می شود که سازمان ها عملکرد خود را تغییر دهند و به آن بهبود ببخشند تا بتوانند با سرعت مناسب تر به اهداف و استراتژی های از پیش تعیین شده دست یابند. در این پژوهش سعی شده است با شناسایی و تحلیل معیارهای ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت، مدلی مناسب با استفاده از تلفیق مدل تحلیل پوششی داده ها و کارت امتیازی متوازن ایجاد و عملکرد آن ها ارزیابی و با هم مقایسه شوند.
بیان مسئله تحقیق
ارزیابی عملکرد سازمان ها در جهت گیری تصمیمات آتی آن ها نقش اساسی دارد. در این راستا باید میزان کارایی و بهره وری سازمان ها مورد محاسبه قرار گیرد تا از این طریق بتوان در تصمیم سازی های آتی روند رشد اقتصادی را زیر نظر داشت. در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره وری از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می رود. ارتقای بهره وری با استفاده بهینه از عوامل تولید حاصل می گردد و در نیل به رشد اقتصادی مستمر و تولید پایدار نقش مهمی را ایفا می کند.
یکی از ابزارهای مناسب و کارآمد در این زمینه، تحلیل پوششی داده ها، DEA می باشد که به عنوان یک روش غیر پارامتری به منظور محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده استفاده می شود. از طرفی دیگر با توجه به جامع بودن کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد و کاربرد روزافزون آن برای مباحث استراتژیک مدیریتی، از چهار دیدگاه آن برای ارزیابی عملکرد سازمان استفاده شده است BSC . مبنای چارچوبی جامعی را برای مدیران فراهم می کند که استراتژی شرکت را به مجموعه ی منسجمی از معیارهای عملکردی ترجمه می کند (زارعی متین،1389).
در این پژوهش BSC به عنوان ابزاری برای طراحی شاخص های ارزیابی عملکرد و از DEA به عنوان ابزاری برای اندازه گیری عملکرد استفاده شده است.
روش های موجود ارزیابی و سنجش کارایی واحدهای بانک اغلب تجربی و فاقد پشتوانه علمی محکم می باشند و علاوه بر این به دلیل استاندارد نبودن این روش ها نتایج آن ها در بانک های مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نیستند (بشلی،1382). از طرف دیگر هر بنگاه اقتصادی برای ادامه حیات خود در جریان رقابت با سایر بنگاه های موجود در یک صنعت با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی و موج گسترده اطلاع رسانی و توسعه خدمات متنوع، همواره باید از پویایی لازم برخوردار باشد، لذا کنترل و ارزیابی مستمر فعالیت و عملکرد آن بنگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. در این رابطه شاخص های گوناگون و متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آنان عبارتند از اثر بخشی، کارایی، نوآوری، بهره وری و… در میان معیار های موجود کارایی و توسعه و بهبود آن اهمیت فراوانی داشته و صاحب نظران بسیاری به آن پرداخته اند. بدون شک بدون ارزیابی عملکرد سازمان ها نمی توان از اثربخشی و کارایی سازمان ها که شرط لازم برای حضور در عرصه رقابت بین الملل است اطمینان حاصل نمود (سلطان محمدی،1389). باید توجه کرد که ارزیابی عملکرد باید مناسب با جایگاه و کارکرد سازمان باشد و همچنین برای حفظ مزیت رقابتی شرکت باید به ارزیابی عملکرد بپردازد. در مقطع فعلی صنعت بانک و بیمه از مهم ترین نهادهای اقتصادی در جوامع پیشرفته و در حال توسعه کنونی می باشند. ارزیابی عملکرد شعب باعث می شود که مدیران ارشد سازمان بتوانند تحلیل مناسبی از عملکرد واحدهای خود داشته باشند. به طور کلی آنچه را نمی توان اندازه گیری کرد نمی توان به خوبی اداره کرد. گام بنیادی در پایداری چنین روش مدیریتی ایجاب می نماید که با رویکرد به روش های کارآمد علمی و کاربردی به تعادل بین ورودی ها و خروجی های سازمان دست یابیم و با ارزیابی مستمر عملکرد به نهادینه کردن بهره وری اقدام نماییم. دستیابی به خواسته ها و ضرورت های مذکور و آنچه این پژوهش به دنبال آن است، با اندازه گیری فعالیت ها و از طریق به کار گیری مدل های علمی و کمیت پذیر و نهایتاً طراحی و استقرار یک نظام عملکرد ممکن خواهد بود. اندازه گیری موجب شناسایی عوامل موثر در بهره وری، تعیین اولویت ها می شود و به تصمیم گیری کمک می کند و اطلاعات با ارزشی را برای ارزیابی تاثیر تغییرات و ارزیابی منابع در اختیار مدیر قرار می دهد. در واقع این اطلاعات نمایانگر این موضوع است که بنگاه مورد مطالعه تا چه حد از منابع خود به صورت بهینه استفاده می نماید، و در مقایسه با سایر بنگاه ها چه عملکردی دارد (محمدی،1389).
روش های متداول ارزیابی عملکرد قبلی عمدتاً بر جنبه های مالی سازمان توجه داشتند و شاخص های خود را حول آن متمرکز کرده بودند ولی کارت امتیازی متوازن شاخص های خود را به چهار چشم انداز مالی؛ فرآیندها؛ مشتری و یادگیری و رشد نیروی انسانی توسعه داده و به دنبال ایجاد توازنی بین اهداف مالی به عنوان نتیجه عملکرد گذشته (شاخص های گذشته نگر) و سه شاخص دیگر (شاخص های آینده نگر) است.
همچنین مدل های تحلیل پوششی داده ها DEA میزان توانایی در هر واحد تصمیم گیرنده (DMU) در تبدیل ورودی ها به خروجی ها را ارزیابی می کند که این میزان توانایی، کارایی نامیده می شود. این روش از تکنیک های معتبر ارزیابی و مقایسه عملکرد می باشد.
شایان ذکر است تکنیک های BSC و DEA به عنوان ابزارهایی هستند که نمی توان آن ها را به عنوان تکنیک های جایگزین هم مطرح نمود. بلکه استفاده تلفیقی از آن ها در نظام ارزیابی عملکرد لازم به نظر می رسد. به عبارت دیگر می توان یک ارتباط سیستماتیک بین دو مدل یاد شده ایجاد نمود. بطوریکه از یکی از آن ها به عنوان مکمل و پوشاننده نقاط ضعف مدل دیگر استفاده کرد.
لذا در این پژوهش با تلفیق دو روش کارت امتیاز متوازن BSC و تحلیل پوششی داده ها DEA که از معتبرترین و کاربردی ترین روش های سنجش کارایی و بهره وری هستند به ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک تجارت استان تهران می پردازیم.
اهمیت- ضرورت
از آنجا که در مجموع بهره وری اقتصاد کشور با رشد خفیفی افزایش یافته لیکن عملکرد کلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی با توجه به منابع مادی و انسانی که در اختیار دارند قابل توجیه نمی باشد. بنابراین بی توجهی به مشکلاتی نظیر پایین بودن بهره وری نسبی علاوه بر اینکه فرصت رشد و توسعه اقتصادی را سلب می نماید می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در آینده باشد (عباسیان،1386). رشد بهره وری بر بسیاری از پدیده های اصلی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نظیر کاهش سطح تورم، افزایش رفاه عمومی، افزایش توان رقابت اقتصادی و افزایش سطح اشتغال بسیار موثر است. در نگاهی ساده بهره وری نسبت بازده به منافع مصرف شده است؛ لذا اگر با هزینه یکسان کالا و خدمات بیشتری تولید شود یا مقدار معینی محصول با هزینه کمتری تولید شود، منافعی برای کل جامعه حاصل می شود که می تواند برای تامین زندگی بهتر افراد جامعه موثر باشد. لیکن دستیابی به بهره وری بالاترین هدف و ارزشمندترین در همه سازمان هاست به گونه ای که چرخه بهره وری در مراحل چهارگانه اندازه گیری – تحلیل – برنامه ریزی و اجرا باید در سازمان ها استقرار یابد. مهم ترین ویژگی این چرخه شکل گیری بر محورهای عملی و کمیت پذیر بودن شاخص های آن است (محمدی،1389).
لذا در سال های اخیر به مسئله کارایی و بهره وری در کشور توجه بیشتری شده است به نحوی که مصادیق بهره وری به طور صریح در ماده 79 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مد نظر قرار گرفته است.
قانون برنامه پنجم توسعه – ماده 79
در راستای ارتقاء سهم بهره وری در رشد اقتصادی به یک سوم در پایان برنامه و به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری، راهبری، پایش و ارزیابی بهره وری کلیه عوامل تولید از جمله نیروی کار، سرمایه، انرژی و آب و خاک، سازمان ملی بهره وری ایران به صورت موسسه دولتی وابسته به معاونت با استفاده از امکانات موجود ایجاد می شود تا برنامه جامع بهره وری کشور شامل شاخص های استاندارد بهره وری و نظام اجرائی ارتقاء بهره وری، دربرگیرنده توزیع نقش ها و مسئولیت ها در کلیه بخش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اعم از بخش های دولتی و غیردولتی، به صورت برنامه لازم اجرا برای تمامی بخش های یادشده، تدوین نماید و به تصویب هیئت وزیران برساند. تمام دستگاه های اجرائی موظفند از سال دوم برنامه تغییرات بهره وری و اثر آن بر رشد اقتصادی مربوط به بخش خود را به طور مستمر منتشر نمایند و سیاست ها و متغیرهای اثرگذار بر رشد بهره وری را شناسایی کنند تا اثر بهره وری از دستگاه های مزبور رشد صعودی داشته باشد. سیاست های مذکور می تواند حاوی سیاست های تشویقی بخش های غیردولتی و شرکت های دولتی باشد.
حداکثر سه درصد (3%) از هر مرحله تخصیص اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرائی در خزانه نگهداری می شود و پرداخت آن به دستگاه منوط به ارائه تایید معاونت مبنی بر رعایت مصوبات موضوع این ماده و دیگر تکالیف قانونی مربوط به بهره وری است.
آئین نامه اجرائی این ماده مشتمل بر برنامه پیشنهادی سازمان ملی بهره وری ایران به تصویب هیئت وزیران می رسد.
همچنین در فصل 11 قانون مدیریت خدمات کشوری به مسئله ارزیابی عملکرد و بهره وری تاکید شده است که متن ماده 81 تا 83 این قانون به شکل زیر است.
قانون مدیریت خدمات کشوری، فصل یازدهم ـ ارزیابی عملکرد
ماده81 ـ دستگاه های اجرائی مکلفند بر اساس آئین نامه ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می رسد، با استقرار نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان، مدیریت و کارمندان، برنامه های سنجش و ارزیابی عملکرد و میزان بهره وری را در واحدهای خود به مورد اجرا گذاشته و ضمن تهیه گزارش های نوبه ای و منظم، نتایج حاصل را به سازمان گزارش نمایند.
ماده82 ـ سازمان موظف است استقرار نظام مدیریت عملکرد را در سطح کلیه دستگاه های اجرائی پیگیری و نظارت نموده و هر سال گزارشی از عملکرد دستگاه های اجرائی و ارزشیابی آن ها در ابعاد شاخص های اختصاصی و عمومی و نحوه اجرا احکام این قانون را بر اساس آئین نامه ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می رسد، تهیه و به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
ماده83 ـ سازمان موظف است هر ساله بر اساس شاخص های بین المللی و گزارش های دریافتی از دستگاه های ذی ربط، پس از انطباق با چشم انداز ابلاغی، جایگاه و میزان پیشرفت کشور را در مقایسه با سایر کشورهای جهان تعیین و گزارش لازم را به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و از نتایج آن در تدوین راهبردهای برنامه های توسعه استفاده نماید.
بنابراین در شرایط متلاطم دنیای کنونی وجود مدلی به منظور ارائه بازخورد در راستای بهبود عملکرد و بهره وری شعب مختلف سازمان ها و دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. علاوه بر این، با توجه به گستردگی شعب بانک ها در سراسر کشور و احداث موسسات مالی و اعتباری جدید وضعیتی به وجود آمده است که هر یک از بانک ها باید از کارایی و بهره وری شعب خود اطلاع داشته باشند و علل کارایی و نا کارایی شعب خود را بررسی کنند (زارعی متین،1389). این پژوهش می تواند با تشریح وضعیت بهره وری و کارایی شعب مورد بررسی الگویی برای ارزیابی عملکرد تمام شعب ارائه دهد.
اهداف تحقیق
هدف اصلی
ارزیابی عملکرد، رتبه بندی و تحلیل بهره وری در شعب بانک تجارت با استفاده از تلفیق تکنیک تحلیل پوششی داده ها DEA با کارت امتیازی متوازن BSC
اهداف فرعی
1. تعیین شاخص های تاثیرگذار در عملکرد و کارایی شعب بانک
2. تعیین شعب کارا و ناکارای شعب بانک
3. تعیین گروه مرجع برای واحد های نا کارا شعب بانک
4. رتبه بندی شعب بانک بر اساس شاخص های تعیین شده
5. تدوین متدولوژی مناسب برای رتبه بندی شعب بانک
6. ارائه نتایج، راهکارها و پیشنهادات لازم جهت بهره وری شعب بانک
سوال های تحقیق
سوال اصلی
مسئله اصلی تحقیق حاضر عبارت است از اینکه چگونه می توان جهت ارزیابی عملکرد، رتبه بندی و تحلیل بهره وری در شعب بانک تجارت با استفاده از تلفیق تکنیک تحلیل پوششی داده ها DEA با کارت امتیازی متوازن BSC استفاده کرد؟
سوال های فرعی
1. شاخص های تاثیرگذار در عملکرد و کارایی شعب بانک کدامند؟
2. شعب کارا و ناکارای شعب بانک کدامند؟
3. گروه مرجع برای واحد های نا کارا کدام است؟
4. شعب برتر بانک بر اساس شاخص های تعیین شده کدامند؟
5. متدولوژی مناسب برای رتبه بندی شعب بانک چیست؟
فرضیه های تحقیق
از آنجا که این پژوهش به دنبال رتبه بندی شعب بانک می باشد، امکان حدس و گمان در ارتباط با رتبه شعب وجود ندارد و لذا فرضیه خاصی تعریف نمی گردد.
تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح
کارت امتیازی متوازن BSC : روشی است که عوامل کلیدی موفقیت کسب و کار برای مدیران مشخص و همردیفی بین عملکرد و استراتژی کلی سازمان بر قرار می کند. برخی از محققان کارت امتیازی متوازن را یک چارچوب مدیریت عملکرد راهبردی منسجم می دانند، که سازمان ها را در ترجمه اهداف راهبردی به سنجه های عملکردی مرتبط با آن ها یاری می دهد (طلوع،1389).
تحلیل پوششی داده ها DEA : تحلیل پوششی داده ها DEA روش غیر پارامتری برای اندازه گیری کارایی یک تعداد از واحدهای در حال فعالیت مشابه استفاده می شود که این واحدهای در حال فعالیت را واحدهای تصمیم گیری DMU می نامند (طلوع،1389).
عملکرد: نتایج بدست آمده از صرف منابع و یا به عبارتی کامل تر تلفیق اثربخشی و کارایی را عملکرد گویند (عبد رسول،1389).
اندازه گیری : فرآیند کمی کردن را اندازه گیری نامند (عبد رسول،1389).
اندازه گیری عملکرد: مراحل کمی کردن نتایج حاصله در قالبی مشخص و در محدوده زمانی معین و مقایسه آن با منابع صرف شده را اندازه گیری عملکرد نامند (عبد رسول،1389).
کارایی : مقدار کار انجام شده به مقدار کاری است که باید انجام گیرد.
مجموع وزنی ورودی ها (نهاده ها) / مجموع وزنی خروجی ها (ستادها) =کارایی
روش انجام تحقیق
این پژوهش از نظر هدف در دسته تحقیقات کاربردی می باشد زیرا هدف آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است یا به عبارت دیگر این پژوهش به سمت کاربرد علمی دانش حرکت می کند و به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد و بهره وری می انجامد و نتیجه آن برای تسهیل عملیات اجرایی و حل مشکلات شعب بانک به کار می رود.
با توجه به ارائه وضعیت شعب مورد مطالعه این پژوهش در گروه تحقیقات توصیفی قرار می گیرد و همچنین در قالب تحقیقات پیمایشی انجام می گیرد، زیرا که به بررسی ویژگی های یک جامعه آماری (شعب بانک تجارت) می پردازد. در ضمن برای تکمیل داده ها از روش میدانی استفاده می کنیم.
قلمرو زمانی مکانی تحقیق
قلمرو مکانی: شعب معرفی شده شمال غرب تهران بانک تجارت
قلمرو زمانی : داده ها مربوط به متغیرهای مدل برای دو سال 1389 و 1390
قلمرو موضوعی: ارزیابی شعب بانک با استفاده از ترکیب روش تحلیل پوششی داده ها و کارت امتیازی متوازن
داده ها و شیوه گرد آوری اطلاعات
جامعه آماری این پژوهش بانک تجارت ایران می باشد و این تحقیق به طور موردی در شعب بانک تجارت انجام می شود. با توجه به اینکه در تکنیک تحلیل پوششی داده ها امکان تعمیم نتایج وجود ندارد، ما در این پژوهش از نمونه گیری استفاده نمی کنیم و بررسی امتیاز کارایی تنها برای شعب معرفی شده توسط بانک معنا دار می باشد.
با توجه به ماهیت تحقیق و روش انجام کار داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای سنجش کارایی شعب مورد بررسی با هماهنگی با مدیریت شعب شمال غرب تهران، اداره امور کارکنان و اداره امور مالی بانک تجارت و جمع آوری گردید. به این ترتیب که با توجه به راهنمایی کارشناس اداره آموزش ایشان ادارات مربوط به هر شاخص را مشخص و نحوه تعامل با آن ها را برای دریافت اطلاعات تسهیل نمودند. در ادامه با مراجعه به مسئولین مربوط اطلاعات مربوط به شاخص های مورد مطالعه را برای سال های 1389 و 1390 از ایشان دریافت گردید و سپس با استفاده از میانگین موزون با نسبت 0.4 برای سال 89 و 0.6 برای سال 90 که مورد تائید کارشناسان خود بانک بوده، اطلاعات این دو سال را با هم ادغام شدند.
در جدول ذیل اطلاعات مربوط به ورودی ها و خروجی های مدل مورد استفاده در این پژوهش را قابل مشاهده می باشد. شایان ذکر است که این شاخص ها بر اساس مرور ادبیات که در فصل دوم انجام گرفته انتخاب و در قالب یک منظر از مناظر کارت امتیازی متوازن قرار گرفته اند.
جدول 3-1: شاخص های انتخابی برای سنجش کارایی شعب
منظر کارت امتیازی متوازن
ردیف
شاخص
مقیاس اندازه گیری
واحد
شیوه جمع آوری اطلاعات
آموزش
1-1
میزان نفر ساعت آموزش
نسبتی
نفر ساعت
اداره امور کارکنان
2-1
کارکنان تحصیل کرده
نسبتی
نفر
اداره امور کارکنان
3-1
پاداش
نسبتی
ریالی
اداره امور مالی
فرآیندهای داخلی
1-2
تعداد پرسنل
نسبتی
نفر
اداره امور کارکنان
2-2
تعداد ATM
نسبتی
دستگاه
اداره امور کارکنان
3-2
تعداد POS
نسبتی
دستگاه
اداره امور کارکنان
4-2
تعداد کارت های صادر شده
نسبتی
عدد
اداره امور کارکنان
5-2
خدمات موبایل بانک
نسبتی
عدد
مدیریت امور شعب
6-2
خدمات بانکداری الکترونیک
نسبتی
عدد
مدیریت امور شعب
مشتریان
1-3
منافع دریافتی
نسبتی
ریالی
مدیریت امور شعب
2-3
متراژ شعبه
نسبتی
متر
اداره امور کارکنان
3-3
چک های صادر شده
نسبتی
عدد
اداره امور کارکنان
4-3
حساب های بسته شده
نسبتی
عدد
اداره امور کارکنان
5-3
افزایش تعداد حساب ها
نسبتی
عدد
مدیریت امور شعب
مالی
1-4
تعداد سپرده های جذب شده
نسبتی
عدد
اداره امور کارکنان
2-4
میزان سپرده های جذب شده
نسبتی
ریالی
اداره امور کارکنان
3-4
تعداد تسهیلات اعطایی
نسبتی
عدد
اداره امور کارکنان
4-4
میزان تسهیلات اعطایی
نسبتی
ریالی
اداره امور کارکنان
5-4
سود و زیان شعبه
نسبتی
ریالی
مدیریت امور شعب
در ادامه تعاریف مربوط به هر یک از این شاخص ها ارائه و توضیحی مختصر در مورد ورودی و خروجی بودن آن ها ایراد می گردد.
جدول 3-2: توضیح شاخص های مربوط به منظر آموزش
شاخص
ورودی یا خروجی
توضیح
میزان نفر ساعت آموزش
ورودی
مدت زمانی که پرسنل هر شعبه در دوره های آموزشی مختلف برای ارتقاء شغلی از سمت بانک شرکت کرده اند.
کارکنان تحصیل کرده
ورودی
تعداد پرسنلی که مدرک تحصیلی آن ها کارشناسی یا بالاتر از کارشناسی می باشد.
پاداش
خروجی
جایزه ای دلخواه است که در ازای یک کار مشخص، یک تلاش اضافه و انجام موفقیت آمیز یک کار یا پس از یک رویداد خاص پرداخت می شود و هیچ تضمینی برای پرداخت دوباره ی آن برای کارهای مشابه وجود ندارد.
دو شاخص اول ورودی مدل ما بوده اند و پاداش خروجی مدل می باشد. به این معنا که با توجه به میزان نفر ساعت آموزش هر شعبه و همچنین تعداد کارکنان تحصیل کرده آن شعبه انتظار می رود پیشرفت و توفیق بیشتر در آن شعبه تحقق یابد که در این صورت پرسنل آن شعبه پاداش دریافت می کنند.
جدول 3-3: توضیح شاخص های مربوط به منظر فرآیندهای داخلی
شاخص
ورودی یا خروجی
توضیح
تعداد پرسنل
ورودی
تعداد افراد مشغول به کار زیر نظر هر شعبه را تعداد پرسنل آن شعبه می گویند.
تعداد ATM
ورودی
تعداد دستگاه های ATM زیر نظر هر شعبه را شامل می شود.
تعداد POS
ورودی
از دستگاه های مورد استفاده جهت ارائه خدمات ویژه کارت ها، POS می باشد.
تعداد دستگاه های POS زیر نظر هر شعبه را شامل می شود.
تعداد کارت های صادر شده
خروجی
تعداد کارت های الکترونیکی صادر شده توسط هر شعبه را شامل می شود.
خدمات موبایل بانک
خروجی
به کارگیری تلفن های همراه در دریافت خدمات بانکی و مالی است.
در این پژوهش تعداد رمزهای موبایل بانک صادر شده از سوی هر شعبه را شامل می شود.
خدمات بانکداری الکترونیک
خروجی
بانکداری الکترونیک عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آن ها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه ای و بین بانکی، در هر ساعت از شبانه روز.
در این پژوهش تعداد رمزهای اینترنت بانک را شامل می شود.
سه شاخص اول ورودی مدل ما بوده اند و سه شاخص بعدی خروجی مدل می باشد. به این معنا که با توجه به تعداد پرسنل هر شعبه همچنین تعداد دستگاه های ATM و POS آن شعبه انتظار می رود که تعداد کارت های الکترونیکی صادر شده و خدمات موبایل بانک و بانکداری الکترونیکی بیشتری توسط آن شعبه ارائه گردد.
جدول 3-4: توضیح شاخص های مربوط به منظر مشتریان
شاخص
ورودی یا خروجی
توضیح
منافع دریافتی
ورودی
میزان سودی که به مشتریان آن شعبه با توجه به تنوع حساب های بانک پرداخت گردیده است.
متراژ شعبه
ورودی
میزان فضایی که شعبه برای مشتریان دارد.
چک های صادر شده
خروجی
تعداد چک های صادر شده برای مشتریان بانک را شامل می شود.
حساب های بسته شده
خروجی
تعداد مشتریانی که به دلایلی از خدمات بانک ناراضی و اقدام به بستن حساب خود می کنند.
افزایش تعداد حساب ها
خروجی
تعداد حساب هایی که توسط مشتریان جدید و همچنین مشتریان موجود با توجه به منافع حساب های جدید باز شده است.
دو شاخص اول ورودی مدل ما بوده اند و سه شاخص بعدی خروجی مدل می باشد. به این معنا که با توجه به منافع ارائه شده به مشتریان شعب و همچنین فضای تخصیص داده شده به شعبه انتظار می رود که آن شعبه چک های بیشتری را برای مشتریان صادر، حساب هایی بیشتر در آن شعبه گشوده شود و همچنین مشتریان کمتر حساب های خود را در آن شعبه مسدود کنند.
جدول 3-5: توضیح شاخص های مربوط به منظر مالی
شاخص
ورودی یا خروجی
توضیح
تعداد سپرده های جذب شده
ورودی
تعداد سپرده هایی که توسط شعبه جذب شده است.
میزان سپرده های جذب شده
ورودی
میزان ریالی سپرده های که توسط شعبه جذب شده است.
تعداد تسهیلات اعطایی
خروجی
تعداد تسهیلاتی که به مشتریان آن شعبه اعطا شده است.
میزان تسهیلات اعطایی
خروجی
میزان ریالی تسهیلاتی که به مشتریان آن شعبه اعطا شده است.
سود و زیان شعبه
خروجی
سود و زیان حاصل از فعالیت های هر شعبه را شامل می باشد.
دو شاخص اول ورودی مدل ما بوده اند و سه شاخص بعدی خروجی مدل می باشد. به این معنا که با توجه به تعداد و میزان سپرده های جذب شده آن شعبه انتظار می رود که آن شعبه تسهیلات بیشتری را اعطا و سود بیشتری را کسب کند.
واحد های تحت بررسی
اطلاعات مربوط به 20 شعبه تحت بررسی در این پژوهش شامل نام شعبه، کد شعبه و آدرس آن به شرح جدول زیر قابل ملاحظه می باشد.
جدول 3-6: شعب مورد بررسی
ردیف
کد شعبه
نام شعبه
آدرس
1
21
گاندی
خیابان گاندی نبش خیابان 25
2
32
چهارراه پارک (ارزی-ریالی)
خیابان دکتر بهشتی تقاطع خیابان خالد استانبولی
3
33
اسکان
خیابان میرداماد ساختمان اسکان
4
34
میدان آرژانتین
میدان آرژانتین ضلع غربی میدان نبش خیابان 21
5
301
ولیعصر – مطهری
خیابان ولیعصر بین دکتر بهشتی و استاد مطهری
6
311
شهید فتحی شقاقی
میدان فاطمی خیابان فیروز میدان سلماس
7
312
سید جمال الدین اسد آبادی
خیابان سید جمال الدین اسدآبادی نبش خیابان 24
8
328
گیشا
خیابان گیشا بین خیابان نهم و کانال پ 126
9
847
کن
خیابان کن ایستگاه یخچال
10
1025
سعادت آباد تهران
خیابان سعادت آباد خیابان سرو شرقی ساختمان استاد شهریار
11
2110
اتوبان کردستان
اتوبان کردستان تقاطع ملا صدرا مجتمع پارک پرنس
12
2180
برج میلاد
برج میلاد – سالن همایش ها – طبقه GF
13
2410
شهران
خیابان شهران فلکه دو میدان خیابان یکم
14
3210
فرحزادی
بلوار فرحزادی جنب برق افق
15
3220
یادگارامام
بزرگراه یادگارامام مجتمع یادگار امام
16
3330
امارات
خیابان ولیعصر توانیر
17
3370
شاهین شمالی
جنت آباد خیابان شاهین شمالی مجتمع گل ها
18
3390
شهرک راه آهن
شهرک راه آهن خیابان امیر کبیر
19
3420
دانشگاه شهید بهشتی
خیابان ولنجک خیابان تابناک بلوار دانشجو میدان دانشجو
20
3770
بوستان
میدان پونک مجتمع تجاری بوستان بازارچه یاس
همچنین رتبه بندی شعب مورد بررسی در ارزیابی داخلی بانک تجارت در دو سال 89 و 90 توسط بانک به شرح جدول زیر می باشد :
جدول 3-7: رتبه بندی شعب بانک بر اساس اطلاعات سال 89 و 90
ردیف
کد شعبه
نام شعبه
درجه 89
درجه 90
1
21
گاندی
یک
ممتاز ب
2
32
چهارراه پارک (ارزی-ریالی)
ممتاز ب
ممتاز الف
3
33
اسکان
ممتاز ب
ممتاز ب
4
34
میدان آرژانتین
یک
یک
5
301
ولیعصر – مطهری
یک
یک
6
311
شهید فتحی شقاقی
دو
دو
7
312
سید جمال الدین اسد آبادی
دو
دو
8
328
گیشا
سه
سه
9
847
کن
چهار
چهار
10
1025
سعادت آباد تهران
دو
دو
11
2110
اتوبان کردستان
چهار
چهار
12
2180
برج میلاد
پنج
پنج
13
2410
شهران
سه
سه
14
3210
فرحزادی
چهار
چهار
15
3220
یادگار امام
سه
سه
16
3330
امارات
یک
یک
17
3370
شاهین شمالی
سه
سه
18
3390
شهرک راه آهن
سه
سه
19
3420
دانشگاه شهید بهشتی
دو
دو
20
3770
بوستان
چهار
چهار
شیوه رتبه بندی شعب
در این پژوهش با توجه به اینکه فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس زمانی مناسب است که کلیه واحدهای تحت مطالعه در مقیاس بهینه عمل کنند و عواملی چون ضعف رقابتی، محدودیت های مالی، عوامل محیطی و … باعث می شود تا یک شرکت یا واحد در مقیاس بهینه کار نکند. در نتیجه به کارگیری خصوصیت بازدهی ثابت نسبت به مقیاس در حالی که کلیه واحدها در مقیاس بهینه کار نمی کنند به محاسبه کارایی فنی منجر می شود که با کارایی مقیاس مغشوش شده است؛ لذا در این تحقیق از فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس (مدل BCC)استفاده می شود (صادقیانی،1387).
همچنین با توجه به اینکه انتخاب دیدگاه های ورودی محور یا خروجی محور، بر اساس میزان کنترل مدیر بر هر یک از ورودی ها و خروجی ها می باشد. اگر مدیریت کنترل کمتری بر خروجی ها داشته باشد در این صورت، کاهش در میزان ورودی ها به عنوان دیده گاه مدیریت قرار می گیرد و به عبارتی مدل به صورت ورودی محور حل می گردد (عالم تبریز،1389). در این پژوهش هم با توجه به توانایی بیشتر مدیریت شعب بانک بر ورودی ها دارد ارزیابی کارایی شعب بر اساس دیدگاه ورودی محور می باشد.
در این پژوهش دو رویکرد برای رتبه بندی شعب استفاده می شود:
الف) رویکرد DAE-BSC
در این رویکرد مراحل زیر انجام می گیرد.
1. انتخاب شاخص: در این مرحله بر اساس مطالعه تحقیقات پیشین مجموعه از شاخص ها انتخاب گردیده و بعد از بررسی بیشتر و در نظر گرفتن اطلاعات بانک تجارت شاخص های هر یک از مناظر کارت امتیازی متوازن بر حسب ورودی و خروجی مشخص و اطلاعات مربوط به آن ها برای دو سال 89 و 90 جمع آوری گردید.
2. ارزیابی عملکرد: شاخص های ارزیابی شده توسط کارت امتیازی متوازن در هر چهار حوزه منظر با استفاده از تحلیل پوششی داده ها امتیاز کارایی هر شعبه محاسبه می گردد. شعب مرجع برای شعب ناکارا مشخص و میزان بهبود در ورودی های آن ها محاسبه گردید.
3. رتبه بندی شعب: با توجه به وزن های بدست آمده بر اساس نظر خبرگان برای هر یک از چهار منظر کارت امتیازی متوازن میانگین موزون حاصل از امتیازات کارایی شعب در هر یک از چهار منظر محاسبه و به رتبه نهایی شعب مورد بررسی دست می یابیم.
شکل 3-1: مدل مفهومی DEA و BSC
ب) رویکرد برنامه ریزی آرمانی تحلیل پوششی داده ها :
در این رویکرد با توجه به کلیه ورودی ها و خروجی ها یک مدل تحلیل پوششی داده ها تشکیل داده و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی رتبه شعب را محاسبه می کنیم.
شکل 3-2: مدل مفهومی DEAGP
تمامی عملیات مربوط به حل مدل توسط نرم افزار تخصصی MAXDEA که به منظور محاسبات تحلیل پوششی داده ها طراحی شده و همچنین نرم افزار LINGO که مخصوص محاسبات تحقیق در عملیات می باشد انجام می گیرد.
در فصل چهارم نتایج حاصل از این دو رویکرد با هم مقایسه و روی آن ها تحلیل صورت می گیرد.
مراجع
1. آذر، عادل و ترکاشوند، علیرضا (1385)؛ "ارزیابی عملکرد آموزشی و پژوهشی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها: گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس"؛ فصل نامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 1، ص 1-23
2. ابن رسول، سید اصغر و طرهانی، فرزاد و لطفی، اسماعیل (1386)؛ "روش پیاده سازی و توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در سازمان های صنعتی"؛ سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، تهران
3. احمد پور، هادی (1385)؛ "بررسی کارایی سیستم بانکی ج. ا. ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA) (مطالعه موردی بانک صادرات استان مازندران) "؛ پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
4. افشار کاظمی، محمد علی و ستایش، محمد رضا و محرابیان، سعید و انوری، کرمعلی (1385)؛ "ارزیابی کارایی نسبی شعب بانک توسعه صادرات ایران با مدل تحلیل پوششی دادهها DEA "؛ بانک و اقتصاد، شماره 75، ص 48-42
5. امیری، مقصود، جهانی، سمانه (1389)؛ "به کارگیری یک روش IDEA/AHP برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان"؛ نشریه مدیریت صنعتی، تهران، دوره 2، شماره 5، ص 5-18
6. برهانی، حمید (1377)؛ "سنجش کارایی در بانک های تجاری ایران و ارتباط آن با ابعاد سازمانی مالی"؛ رساله دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ص 62-25
7. بشلی امیر و جواد، محمد (1382)؛ "ارزیابی شعب بانک کشاورزی استان مازندران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران
8. پیرایی خسروی و کاظمی، حسین (1383)؛ "اندازه گیری کارائی فنی شرکت های بیمه ایران، بر اساس برآورد تابع مرزی تصادفی"؛ فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، شماره 18، ص 178-157
9. حجازی، رضوان و انواری رستمی، علی اصغر و مقدسی، مقدم (1387)؛ "تحلیل بهره وری کل بانک توسعه صادرات ایران و رشد بهره وری شعب آن با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA)"؛ نشریه مدیریت صنعتی، دوره 1، شماره 1، ص 50-39
10. حسین زاده لطفی، فرهاد و توانبخش، مهرداد و جهانشاهلو، غلامرضا و طایب، طائب (1384)؛ "شاخص بهره وری مالمکوئیست هزینه در بانک و کاربردی از تحلیل پوششی دادها"؛ تحقیق در عملیات و کاربرد آن (ریاضیات کاربردی)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 1، شماره 6، ص 37-17
11. جوانمردی، لیلی (1386)؛ "ارزیابی کارایی شعب بانک پارسیان با استفاده از روش تلفیقی داده کاوی و تحلیل پوششی داده ها"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه تهران
12. زارعی متین، حسن و جام پر از می، مونا و یزدانی، حمید رضا و بیریایی، هانیه سادات (1389)؛ "بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن"؛ نشریه مدیریت بازرگانی، تهران، دوره 2، شماره 6، ص 97-112
13. سلطان محمدی، ندا (1389)؛ "شناسایی عوامل کلیدی در روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) برای ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی با استفاده از روش سیستم نرم (SSM)"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران
14. شهلایی مقدم، افشین و رضوان، تقی (1387)؛ "کارت امتیازی متوازن از تئوری تا عمل"؛ انتشارات شهلایی مقدم، تهران
15. صادقیانی، جمشید صالحی و رضوی، سید حسین و تقوی فرد، محمدتقی و امیری، مقصود (1387) : "رتبه بندی واحدهای کارا با ترکیب رویکرد تحلیل پوششی داده ها و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در سازمان های بازرگانی استانی"؛ فصلنامه دانش مدیریت، دوره 21، شماره 4
16. طلوع، مهدی و جوشقانی، سمانه (1389)؛ "مدل های تحصیل خروجی متمرکز و تخصیص ورودی متمرکز در تحلیل پوششی داده ها"؛ نشریه مدیریت صنعتی، تهران، دوره 2، شماره 5، ص 59-82
17. عالم تبریز، اکبر و رجبی پور میبدی، علیرضا و زارعیان، محمد (1388)؛ "بررسی کارکرد تکنیک تاپسیس فازی در بهبود سنجش کارایی شعب بانک ها با استفاده از تکنیک DEA"؛ نشریه مدیریت صنعتی، دوره 1، شماره 3، ص 118-99
18. عالم تبریز، اکبر و سعیدی، حسام و دیلمی معزی، صارم ( 1389)؛ "بکار گیری رویکرد تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای ارزیابی کارایی دانشکده های دانشگاه شهید بهشتی"، مجله پژوهش های مدیریت، ص 36-25
19. عباسیان، عزت اله و مهرگان، نادر (1386)؛ "اندازه گیری بهره وری عوامل تولید بخش های اقتصادی کشور به روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) "؛ مجله تحقیقات اقتصادی، تهران، شماره 78، ص 153-176
20. علیرضایی، محمدرضا و رفیعی ثانی، محمدرضا (1389)؛ "توسعه ای بر روش AHP / DEA برای رتبه بندی واحدهای تصمیم گیرنده"؛ نشریه مدیریت صنعتی، تهران، دوره 2، شماره 5، ص 83-102
21. علیزاده صانع، نیلوفر (1387)؛ "ارزیابی کارایی سیستم بانکی با استفاده از متدولوژی تحلیل پوششی داده ها مورد پژوهشی بانک صادرات ایران"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اقتصادی
22. فارسیجانی، حسن و آرمان، محمد حسین و حسین بیگی، علیرضا و جلیلی، اعظم (1390)؛ "ارائه مدل تحلیل پوششی داده ها با رویکرد ورودی- خروجی محور"؛ چشم انداز مدیریت صنعتی، شماره 1، ص 56-39
23. قاسمی، عبدالرسول و جهانگرد، اسفندیار (1390)؛ "برآورد کارایی مولفه های شعب بانک مسکن در تجهیز منابع و تخصیص تسهیلات: رویکرد مدل ابر کارایی با محدودیت های وزنی"؛ نشریه مدیریت صنعتی، دوره 3، شماره 6، ص 128-113
24. کاشانی پور، محمد و قاضی زاده، مصطفی (1384)؛ "شناسایی متغیرها و نسبت های موثر در اندازه گیری کارایی شعب بانک"؛ دو ماهنامه دانشور رفتار، سال پانزدهم، شماره 32، 108-93
25. کاپلان، رابرت اس و نورتون، دیوید (1383)؛ "سازمان استراتژی محور"؛ ترجمه پرویز بختیاری، سازمان مدیریت صنعتی، تهران
26. محمدی، فرهاد (1389)؛ "ارزیابی و مقایسه عملکرد شعب منتخب بانک اقتصاد نوین با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و معیار سنجش رضایت مشتریان"؛ پایان نامه کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران
27. مهرگان، محمد رضا (1387)؛ "مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان ها"، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ص 18-124
28. نمازی، محمد و ابراهیمی، شهلا (1389)؛ "بررسی کارایی بانک های ایران با استفاده از تکنیک DEA به روش پله ای"؛ نشریه مدیریت صنعتی، دوره 2، شماره 5، ص 174-159
29. یوسفی، مهرداد و حائری، امید (1386)؛ "الگوی کاربردی مدیریت استراتژیک در بنگاه های متوسط"؛ ماهنامه ی تدبیر، شماره 192
30. "A BSC-DEA approach to measure the relative efficiency of service industry: A case study of banking sector", Aryanezhad, M. B.& Najafi, E. & Bakhshi Farkoush, S. (2011) , International Journal of Industrial Engineering Computations, Pg 273-282
31. "A cause and effect two-stage BSC-DEA method for measuring the relative efficiency of Organizations", Najafi, Seyed Esmaeel & Ahmadi, Seyed Aliakbar & Fallah, Mohammad & Shahsavaripour, Nasser (2011) , Management Science Letters
32. "A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard", Wu, Hung-Yi & Tzeng, Gwo-Hshiung & Chen, Yi-Hsuan (2009) , Expert Systems with Applications, Vol 36, Issue6, Pg10135-10147
33. "A fuzzy AHP and DEA approach for making bank loan decisions for small and medium enterprises in Taiwan", Che, Z.H.& Wang ,H.S.& Chuang,Chih-Ling,2010, Expert Systems with Applications, Vol 37, Issue 10, Pg 7189-7199
34. "A new approach to linking strategy formulation and strategy implementation: an example from the UK banking sector", Littler, Kevin & Aisthorpe, Phil & Hudson, Robert & Keasey, Kevin (2000) , International Journal of Information Management, Vol 20, Issue 6, Pg 411-428
35. "Acquiring Targets in Balanced Scorecard Method by Data Envelopment Analysis Technique and its Application in Commercial Banks", Rahnamay Roodposhti, Fereydon & Lotfi, Farhad Hosseinzadeh & Ghasemi, Mohsen Vaez (2010) , Applied Mathematical Sciences, Vol. 4, no. 72, 3549 – 3563
36. "An empirical study for measuring the success index of banking industry", Karami, Mosayeb & Mehdiabadi, Amir & Shahabi, Ali & Mardani, Mohsen (2012) , Management Science Letters, Pg 1155-1166
37. "An integration of balanced scorecards and data envelopment analysis for firm's benchmarking management", Chiang, Chwan-Yi & Lin, Binshan (2009) , Total Quality Management, Vol. 20, No. 11, Pg1153-1172
38. "An investigation of the effect of Balanced Scorecard implementation on financial performance", Davis, Stan & Albright, Tom (2004) , Management Accounting Research, Vol 15, Issue 2, Pg 135-153
39. "Assessing bank efficiency and performance with operational research and artificial intelligence techniques: A survey",Fethi, Meryem Duygun & Pasiouras , Fotios,2010, European Journal of Operational Research, Vol 204, Issue 2, Pg 189-198
40. "Assessing the efficiency in operations of a large Greek bank branch network adopting different economic behaviors ",Dimitris , I. Giokas, 2008, Economic Modelling, Vol 25, Issue 3, Pg 559-574
41. "Data Envelopment Analysis: Theory, Methodology and Applications " ,Charnes, A., Cooper, W.W., Lewin, A.Y., Seiford, L.M.,1995, Kluwer Academic Publishers., Boston
42. "Efficiency evaluations with context-dependent and measure-specific data envelopment approaches: An application in a World Bank supported project", Ulucan , Aydın & Atıcı , Kazım Barış , 2010 , Omega, Vol 38, Issues 1-2, Pg 68-83
43. "Efficiency persistence of bank and thrift CEOs using data envelopment analysis", Chen, Yao & Gregoriou, GregN & Rouah, FabriceDouglas,2009, Computers & Operations Research, Vol 36, Issue 5, Pg 1554-1561
44. " Evaluating business performance of wealth management banks", Wu, Cheng-Ru & Lin, Chin-Tsai & Tsai, Pei-Hsuan (2010) , European Journal of Operational Research, Vol 207, Issue 2, Pg 971-979
45. "Improving efficiency of decision making units through BSC-DEA technique", Khaki, Amir Reza & Najafi, Seyed Esmaeel & Rashidi, Sadra (2012) , Management Science Letters, Pg245-252
46. "Integrated bank performance assessment and management planning using hybrid minimax reference point – DEA approach", Yang , J.B.& Wong , B.Y.H. & Xu, D.L. & Liu, X.B. & Steuer, R.E. ,2010, European Journal of Operational Research, Vol 207, Issue 3 , Pg 1506-1518
47. "Measuring bank branch performance using Data Envelopment Analysis (DEA): The case of Turkish bank branches",Eken , Mehmet Hasan & Kale , Suleyman , 2011 , African Journal of Business Management , Vol. 5(3) , Pg 889-901
48. " Measuring the relative balance of DMUs", Ahn, Heinz & Neumann, Ludmila & Novoa, Nadia Vazquez (2010) , European Journal of Operational Research, Vol 221, Issue 2, Pg 417-423
49. "Modeling the efficiency of top Arab banks: A DEA-neural network approach", Mostafa, MohamedM, 2009, Expert Systems with Applications, Vol 36, Issue 1, Pg 309-320
50. "Performance Assessment and Target Setting for Bank Branches Using the Hybrid Minimax Reference Point DEA Approach", Yang, Jian-Bo & Wong, Brandon Y H & Steuer, Ralph E(2005) , Operational Research Society, Pg26-41
51. "The Relative Efficiency of Commercial Banks in Thailand: DEA Approach", Chansarn, Supachet,2009, International Research Journal of Finance and Economics, Issue 18, Pg 53-68
52. "Two-stage evaluation of bank branch efficiency using data envelopment analysis", Paradi , Joseph C. & Rouatt , Stephen & Zhu , Haiyan ,2011 , Omega, Vol 39, Issue 1, Pg 99-109