تارا فایل

پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ساسو، 2013


پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی (ساسو، 2013)

ردیف

عبارات
کاملاً مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملاً موافقم
1
معمولاً در جریان بحث و گفتگو سعی میکنم درباره تصویر کلیتر فکر کنم.

2
اغلب از ایدههای جدید در انجام کارهایم استفاده میکنم.

3
برای جست وجوی اطلاعات بیشتر از یک منبع استفاده میکنم.

4
اغلب به دنبال ایدههای جدیدم.

5
گاهی بحث خوبی را دنبال میکنم که چالشهایی را در برخی از باورهای قطعی من ایجاد میکند.

6
برایم اهمیت دارد که بتوانم نظرهای دیگران را بفهمم.

7
این موضوع مهم است که برای انتخابهایم توجیهی داشته باشم.

8
اغلب تجارب خود را مجدداً ارزیابی میکنم، طوری که بتوانم از آنها بیاموزم.

9
معمولاً اعتبار منبع اطلاعات را قبل از قضاوت بررسی میکنم.

10
معمولاً درباره پیامدهای یک تصمیم قبل از اقدام به کاری فکر میکنم.

11
اغلب در خصوص اقدامات خود فکر میکنم تا بدانم که آیا میتوانم آنها را بهبود بخشم.

معرفی پرسشنامه:
مقیاس گرایش به تفکر انتقادی توسط ساسو (2013) ساخته شده است. دارای 11 گویه است که دو بعد گرایشی گشودگی نقادانه و شکاکیت تاملی را ارزیابی میکند. نمرهگذاری این مقیاس در طیف لیکرت پنج گزینهای از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) درجهبندی میشود. نمرات کسب شده از این 11 گویه به طور خلاصه میتواند یک امتیاز گرایشی کلی برای یک فرد با طیفی از 11 تا 55 امتیاز باشد. امتیاز بین 11 تا 34 گرایش ضعیف، امتیاز بین 35 تا 45 گرایش متوسط و امتیاز بین 45 تا 55 گرایش بالا را نشان میدهد. روش نمرهگذاری دیگر بررسی نمرات زیرمقیاسهاست. نمره کلی برای خرده مقیاس گشودگی نقادانه از 7 تا 35 است که نمرات بین 7 تا 21 کم، 22 تا 28 متوسط و 29 تا 35 بالاست. خرده مقیاس شکاکیت تاملی با طیف بین 4 تا 20 و نمرات بین 4 تا 12 کم، 13 تا 16 متوسط و 17 تا 20 بالاست (ساسو، 2013، به نقل از رضاییشریف، 1394).

مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
گشودگی نقادانه
1 الی 7
شکاکیت تاملی
8 الی 11
روایی و پایایی:
در پژوهش رضاییشریف (1394) ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 715/0 بدست آمد. و روایی محتوا و سازه پرسشنامه مذکور نیز مطلوب گزارش گردید.
********************************************
منبع:
رضاییشریف، علی (1394). تحلیل عاملی تاییدی مقیاس گرایش به تفکر نقادانه در دانش آموزان. فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره 1، بهار و تابستان 1394، صص 45-60.
*********************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود