پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (سالملا- آرو و همکاران، 2009)
ردیف
عبارات
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
1
به دلیل حجم زیاد تکالیف درسی، خود را به شدت تحت فشار احساس میکنم.
2
انگیزه زیادی برای انجام تکالیف درسی ندارم و اغلب احساس درماندگی میکنم.
3
وقتی در حال انجام تکالیف درسی خود هستم احساس بیکفایتی میکنم.
4
به دلیل انجام تکالیف دانشگاه اغلب اوقات دچار بدخوابی میشوم.
5
هیچ علاقهای به انجام تکالیف دانشگاه ندارم.
6
همیشه فکر میکنم که انجام تکالیف دانشگاه هیچ معنایی ندارد.
7
وقتی در اوقات فراغت به سر میبرم، به تکالیف درسی خود زیاد فکر میکنم.
8
در گذشته برای انجام تکالیف دانشگاه از خودم انتظار بیشتری داشتم.
9
به دلیل فشار تکالیف درسی، ارتباطم با دیگران دچار مشکل شده است.
معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه توسط سالملا- آرو و همکاران (2009) برای سنجش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان/ دانشجویان ساخته شد. که شامل 9 گویه و 3 مولفه خستگی در محیط مدرسه/ دانشگاه، بدگمانی نسبت به معنای تحصیل در مدرسه/ دانشگاه و احساس عدم کفایت در مدرسه/ دانشگاه میباشند. و دارای طیف پنج درجهای لیکرت از کاملا مخالفم= 1 تا کاملا موافقم= 5 نمرهگذاری میشوند.
مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
خستگی
1، 4، 7 و 9
بدگمانی
2، 5 و 6
بیکفایتی
3 و 8
روایی و پایایی:
در مطالعه سالملا آرو و همکاران (2009) مقادیر ضرایب همسانی درونی برای عامل کلی فرسودگی تحصیلی و مقیاسهای خستگی، بدگمانی و عدم کفایت فردی به ترتیب برابر با 88/0، 80/، 80/0 و 67/0 بدست آمد. و در پژوهش عبداللهپور و همکاران (1395) ضرایب همسانی درونی برای عامل کلی فرسودگی تحصیلی و مقیاسهای خستگی، بدگمانی و عدم کفایت فردی به ترتیب برابر با 80/0، 85/، 82/0 و 57/0 بدست آمد. و روایی سازه پرسشنامه مذکور نیز مطلوب گزارش گردید.
********************************************
منابع:
عبداللهپور، محمد آزاد ؛ درتاج، فریبرز ؛ احدی، حسن (1395). تحلیل ویژگیهای روانسنجی سیاهه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، دوره ششم، شماره 24، زمستان 95، صص 23-41.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School-Burnout Inventory (SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57.
*********************************************