پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو وهمکاران، 1997)
دانشجوی گرامی لطفا پس از خواندن هر عبارت،گزینه متناسب با آن را با علامت ضربدر× مشخص نمایید.
جنسیت: مذکر□ مونث□ دانشکده: معدل:
ردیف
عبارات
کاملا مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملا موافقم
1
با مطالعه کردن، احساس می کنم که از نظر هیجانی تحلیل می روم و بی رمق می شوم.
2
از زمان ثبت نام در دانشگاه، علاقه ام به مطالعه کمتر شده است.
3
من می توانم به طور موثر مسائلی را که هنگام مطالعاتم پیش می آیند حل کنم.
4
در پایان یک روز درسی در محل تحصیلم احساس خستگی و تحلیل رفتگی می کنم.
5
شور و اشتیاقم نسبت به مطالعه کمتر شده است.
6
من اعتقاد دارم که مشارکت و سهم موثری در کلاسهایی که در آنها شرکت می کنم دارم.
7
در نتیجه ی مطالعه، احساس فرسودگی و خستگی مفرط به من دست می دهد.
8
به عقیده خودم دانشجوی خوبی هستم.
9
من چیزهای بسیار جالبی در طول دوره مطالعاتم یاد گرفته ام
10
وقتی صبح از خواب بیدار می شوم و مجبورم که روز دیگری را در محل تحصیلم سپری کنم، احساس کسالت و خستگی می کنم.
11
من نسبت به سودمندی و فایده ی بالقوه ی مطالعاتم بسیار بدبین شده ام.
12
زمانیکه به اهداف مطالعاتیم دست می یابم احساس شوق و برانگیختگی می کنم.
13
مطالعه یا شرکت کردن در کلاس واقعا به من فشار وارد می کند.
14
من نسبت به اهمیت مطالعاتم دچار تردید شده ام.
15
مطمئنم که در انجام فعالیتها در کلاس به طور موثری عمل می کنم.
این پرسشنامه در سال 1997 توسط برسو و همکاران ساخته شد. پرسشنامه سه حیطه فرسودگی تحصیلی یعنی خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی را میسنجد. پرسشنامه مذکور 15 ماده دارد که با روش درجهبندی لیکرتی 5 درجهای ازکاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم توسط آزمودنیها درجهبندی شده است. جدول شماره 3_2 پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را بر حسب خرده مقیاسها و سوالهایی که هر خرده مقیاس را میسنجد، میباشد.
جدول شماره 3_ 2: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بر حسب خرده مقیاسها و سوالها
متغیر
خرده مقیاس
تعداد سوال
سوالهایی که خرده مقیاس ها را میسنجد
فرسودگی
تحصیلی
خستگی تحصیلی
5 سوال
با سوالهای 13،10،7،4،1 اندازه گیری میشود
بی علاقگی تحصیلی
4 سوال
با سوالهای2 ،14،11،5 اندازه گیری میشود
ناکارآمدی تحصیلی
6 سوال
با سوالهای15،12،9،8،6،3اندازه گیری میشود
نحوه نمرهگذاری :
هر سوال برحسب درجهبندی لیکرتی 5 درجهای کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم توسط آزمودنیها درجهبندی شده است که به درجهی کاملاً مخالف نمره 1 و به درجهی کاملاً موافق نمره 5 داده میشود. البته با توجه به اینکه ما از مقیاس کارآمدی درسی یعنی جملات مثبت برای خرده مقیاس ( ناکارآمدی تحصیلی ) استفاده کردیم سوالات این خرده مقیاس به صورت وارونه نمرهگذاری شدند.
پایایی و روایی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی:
پایایی پرسشنامه را برسو وهمکاران (1997) به روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و براساس خرده مقیاسها ،70 /0 برای خستگی تحصیلی، 82/ 0 برای بیعلاقگی تحصیلی و 75/0 برای ناکارآمدی تحصیلی گزارش کرده اند. در ضمن روایی پرسشنامه با روش تحلیل عامل تاییدی محاسبه شده که شاخصهای برازندگی تطبیق1، شاخص برازندگی افزایشی2 و شاخص جذر میانگین مجذورات خطای تقریب3 را مطلوب گزارش کرده اند. رستمی، عابدی و شوفلی(1390 ) پایایی این پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خستگی تحصیلی 88/0، بیعلاقگی تحصیلی 90/0 و ناکارآمدی تحصیلی 84/0 محاسبه کردهاند که نشان از پایایی مناسب این ابزار داشت. همچنین، روایی همگرا برای خرده مقیاسهای خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی به ترتیب 74/0 و 68/0 و 50/0 محاسبه شده است.
***********************************
منبع:
نعامی، عبد الزهرا (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات روانشناختی، 5 (3).
************************************
1 -comparative fit index
2 -Incrementul fit index
3 – Root mean square error of approximation index
—————
————————————————————
—————
————————————————————