تارا فایل

پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران


پرسشنامه فرسودگی تحصیلی

این پرسشنامه در سال 1997 توسط برسو و همکاران ساخته شد. پرسشنامه سه حیطه فرسودگی تحصیلی یعنی خستگی تحصیلی، بی عالقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی را میسنجد. پرسشنامه مذکور 15 ماده دارد که با روش درجه بندی لیکرتی 5 درجهای از کامالً مخالف تا کامالً موافق توسط آزمودنیها درجه بندی شده است. جدول شماره 2-3 پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را بر حسب

خرده مقیاسها و سوالهایی که هر خردهمقیاس را میسنجد، میباشد
جدول شماره :2-4 پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برحسب خردهمقیاسها و سوالها

متغیر
خرده مقیاس
تعداد سوال
سوال هایی که خردهمقیاسها را میسنجد

خستگی تحصیلی
5 سوال
با سوالهای 4،1، 7، 10، 13 اندازه گیری میشود.
فرسودگی تحصیلی
بیعالقگی تحصیلی
4سوال
با سوالهای 2،5، 11، 14، اندازه گیری میشود.

ناکارآمدی تحصیلی
6 سوال
با سوالهای 3،6، 8، 9، 12، 15 اندازه گیری میشود.

نحوه نمره گذاری

هر سوال برحسب درجهبندی لیکرتی 5 درجه ای کامالً مخالف تا کامالً موافق توسط آزمودنیها درجه بندی شده است که به درجه ی کامالً مخالف نمره 1 و به درجهی کامالً موافق نمره 5 داده میشود. البته با توجه به اینکه ما از مقیاس کارآمدی درسی یعنی جمالت

مثبت برای خرده مقیاس (ناکارآمدی تحصیلی) استفاده کردیم سواالت خرده مقیاس به صورت وارونه نمره گذاری شدند.

پایایی و روایی

پایایی پرسشنامه را برسو و همکاران )1997( به روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و براساس خرده مقیاسها 70% برای خستگی تحصیلی، 82% برای بی عالقگی تحصیلی و برای ناکارآمدی تحصیلی 75%گزارش کرده اند. در ضمن روایی پرسشنامه با روش تحلیل عامل تاییدی محاسبه شده که شاخصهای برازندگی تطبیق، شاخص برازندگی افزایشی و شاخص جذر میانگین مجذورات خطای تقریب را مطلوب گزارش کردهاند. رستمی، عابدی و شوفلی )1390( پایایی این پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خستگی تحصیلی 88%، بی عالقگی تحصیلی 90% و ناکارآمدی تحصیلی 84% محاسبه کرده اند که نشان از پایایی مناسب این ابزار داشت. همچنین روایی همگرا برای خرده مقیاسهای خستگی تحصیلی، بی عالقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی به ترتیب 74%و 68%و 50% محاسبه شده است.

عبارات

-1 با مطالعه کردن، احساس میکنم که از نظر هیجانی تحلیل میروم و بیرمق میشوم.
-2 از زمان ثبتنام در دانشگاه، عالقهام به مطالعه کمتر شده است.

-3 من میتوانم به طور موثر مسائلی را که هنگام مطالعاتم پیش میآیند حل کنم.

-4 در پایان یک روز درسی در محل تحصیلم احساس خستگی و تحلیلرفتگی میکنم.
-5 شور و اشتیاقم نسبت به مطالعه کمتر شده است.

-6 من اعتقاد دارم که مشارکت و سهم موثری در کالسهایی که در آنها شرکت میکنم دارم.
-7 در نتیجهی مطالعه، احساس فرسودگی و خستگی مفرط به من دست میدهد.

-8 به عقیده خودم دانشجوی خوبی هستم.

-9 من چیزهای بسیار جالبی در طول دروه مطالعاتم یاد گرفتهام.

-10 وقتی صبح از خواب بیدار میشوم و مجبورم که روز دیگری را در محل تحصیلم سپری کنم، احساس کسالت و خستگی میکنم.
-11 من نسبت به سودمندی و فایدهی بالقوهی مطالعاتم بسیار بدبین شدهام.

-12 زمانی که به اهداف مطالعاتیم دست مییابم احساس شوق و برانگیختگی میکنم.
-13 مطالعه یا شرکت کردن در کالس واقعاً به من فشار وارد میکند.

-14 من نسبت به اهمیت مطالعاتم دچار تردید شدهام.

-15 مطمئنم که در انجام فعالیتها در کالس به طور موثری عمل میکنم.

مخالفم کامالً
مخالفم
ندارم نظری
موافقم
موافقم کامالً


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود