پرسشنامه صلاحیتهای حرفهای معلمان (محقق ساخته)
پرسشنامه ی حاضر با هدف تعیین، صلاحیتهای حرفه ای معلمان (شناختی-مهارتی، نگرشی رفتاری و مدیریتی) طراحی گردیده است. قسمت اول حاوی اطلاعات دموگرافیک است که نیازی به نوشتن نام ونام خانوادگی ندارد. قسمت دوم این پرسشنامه حاوی مطالبی است که یک مدرس، در کلاس درس انجام می دهد. ممکن است برخی از آنها در مورد شما درست و برخی نادرست باشند. به هر سئوال به نحوی پاسخ دهید که بیشترین مطابقت را با شرح داده شده داشته باشد. گزینش شما بصورت همیشه، اغلب، بندرت، تقریبا هرگز و هرگز می باشد.
اطلاعات دموگرافیک
جنس: مذکر ( مونث (
سطح تحصیلات: کاردانی( کارشناسی( کارشناس ارشد ( سایر (
نوع تحصیلات: تربیت معلم( سایردانشگاهها( سابقه تدریس: ……………سال
شماره
سوال
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
1
اطلاعات شما نسبت به تواناییها، ارزشها و علائق دانش آموزان چقدراست؟
2
اطلاعات شما نسبت به چگونگی رشد دانش آموزان چقدراست؟
3
مهارت شما در استفاده از دانش، تواناییها، علائق دانش آموزان در کلاس درس چقدراست؟
4
اطلاعات شما نسبت به موضوعات درسی مورد تدریس به چه میزان است؟
5
مهارت شما در استفاده از روشهای تدریس مناسب با موضوع درس به چه میزان است؟
6
به چه میزان از چگونگی تولید و سازماندهی دانش موضوعی آگاهی دارید؟
7
توانایی خودتان را در تحلیل مطالب و نقادی آن و مهارت توسعه این توانایی در دانش آموزان چگونه ارزیابی میکنید؟
8
چقدر از پیش زمینهها و پیشینه دانش، دانش آموزان و توانایی تغییر و اصلاح آن در ضمن کار اطلاع دارید؟
9
تسلط شما نسبت به دانش و مهارتهای چندگانه ارزشیابی چقدراست؟
10
دانش و مهارتهای تحقیق و اطلاع از پژوهشهای اخیر درباره تدریس و یادگیری خودتان را چگونه ارزیابی میکنید؟
11
مهارت شما در پرورش خلاقیت و حل مساله دانش آموزان چقدر است؟
12
مهارت خودتان را در روزآمدسازی دانش خود و توانایی تطبیق، قضاوت دانش خود با یافتهها، عقاید و تئوریهای جدید چگونه ارزیابی میکنید؟
13
دانش و مهارت استفاده از فناوری در فرایند یادگیری خودتان را چگونه ارزیابی میکنید؟
14
اطلاعات خودتان از برنامهی درسی دانش آموزان و استفاده از روشهای تدریس در زمینه متغیر محیطی را چگونه ارزیابی میکنید؟
15
چقدر به یادگیری دانش آموزان متعهد هستید؟
16
احترام به برابری فردی دانش آموزان را مراعات میکنم.
17
تفاوتهای قومی، فرهنگی، مذهبی دانش آموزان را تشخیص و به آنها احترام میگذارم.
18
به ارزشها و قوانین جامعه متعهد هستم.
19
به دانش آموزان و تدریس، عشق و علاقه دارم.
20
تفاوتهای فردی دانش آموزان را درک و در تدریس با عدالت و تساوی رفتار میکنم.
21
حس کنجکاوی، بردباری، صداقت و نیکویی به دانش آموزان را تقویت میکنم.
22
به یادگیری در طول عمر معتقدم.
23
دارای روحیه شوخ طبعی، نشاط و انعطاف پذیری هستم.
24
دارای توانایی تفکر عقلانی و قدرت استدلال هستم.
25
مهارت الهام بخشی به دانش آموزان از طریق معرفی افراد الگو را دارم.
26
توانایی برنامه ریزی و سازماندهی درس را دارم.
27
توانایی مدیریت کلاس را دارم.
28
توانایی ایجاد انگیزه در دانش آموزان را دارم.
29
توانایی استفاده بهینه از زمان را دارم.
30
در، درگیر نمودن دانش آموزان برای کمک به تدریس و درگیر کردن آنان در جهت یادگیری مادام العمر، توانایی لازم را دارم.
31
توانایی استفاده از روشهای کار مشارکتی در کلاس درس و با والدین را دارم.
32
توانایی برقراری ارتباط با همکاران و تشریک مساعی با آنان و درگیر شدن در یادگیری مادام العمر را دارم.
33
توانایی تعامل انسانی مناسب با دانش آموزان و همکاران را دارم.
34
توانایی خلق، انتخاب، ارزیابی و استفاده از منابع مدرسه و جامعه برای پیشرفت دانش آموزان؛ را دارم.
35
توانایی تحلیل، ارزیابی و بازتابی فعالیتهای خود و تقویت اثربخشی آن را دارم.
36
توانایی خلق روشهای جدید و نوآوری در روشهای آموزشی را دارم.
37
مهارت در عرضه کردن(قدرت بیان)، گوش دادن به اظهارنظرهای دانش آموزان، برقراری ارتباط با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر را دارم.
38
توانایی پرورش خود شکوفایی، شخصیت و مسئولیت شهروندی دانش آموزان را دارم.
39
بازخوردهای منظم به دانش آموزان و والدین و هدایت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میدهم.
شیوهی نمرهگذاری
این پرسشنامه در طیف پنج گزینهای لیکرت تنظیم شده، که گزینههای آن از خیلی کم تا خیلی زیاد است و شیوهی نمرهگذاری به ترتیب به خیلی کم یا هرگز (نمرهی 1)، کم یا تقریبا هرگز (نمرهی 2)، متوسط یا بندرت (نمرهی 3)، زیاد یا اغلب (نمرهی 4)، و خیلیزیاد یا همیشه (نمرهی 5) میباشد و نمره معکوس ندارند.
روایی و پایایی
این پرسشنامه یک پرسشنامهی محقق ساخته است که مولفههای اصلی آن برگرفته از تحقیق ملائینژاد(1391) میباشد که در واقع مولفههای مذکور در بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه تقریبا وجود دارد. و سوالات پرسشنامه مذکور از این دلالت ها استخراج شده است. و شامل 39 ماده است و دارای سه خرده مقیاس می باشد که 14 آیتم (به ترتیب سوالات 1 تا 14) مربوط به صلاحیت شناختی، 9 آیتم (به ترتیب سوالات 15 تا 23) مربوط به صلاحیت نگرشی و 16 آیتم (به ترتیب سوالات 24 تا 39) مربوط به صلاحیت مدیریتی می باشد. برای بررسی روایی صوری و محتوایی آن از نظرات اساتید و متخصصان آموزشی استفاده شد. برای بررسی پایایی این پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی بر روی 32 نفر اجرا گردید و صلاحیت شناختی مهارتی، 91/؛ صلاحیت نگرشی رفتاری 90/0 و صلاحیت مدیریتی 90/0 و پایایی کل پرسشنامه 96/0 بدست آمد که در جداول پایین نشان داده شده است.
جدول: پایایی پرسشنامه صلاحیت حرفهای
مولفهها
تعداد سوال
آلفای کرونباخ
شناختی – مهارتی
14
910/0
نگرشی – رفتاری
9
899/0
مدیریتی
16
898/0
پایایی کل
39
958/0
منبع: بابایی، رضا (1393). مقایسه صلاحیت حرفهای و الگوی تدریس مورد استفاده بین معلمان فارغ التحصیل از مراکز تربیت معلم و سایر دانشگاهها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه محقق اردبیلی.