تارا فایل

پاورپوینت طرح ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی اصلح


طرح ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی (اصلح)
1

مقدمه

موفقیت هر نظام آموزشی به دانش و مهارتهای حرفهای معلم بستگی دارد. از این رو، میتوان گفت معلم،مهمترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی یادگیری است. در دنیای کنونی، نقش معلم از انتقال دهندگی به عرضه کنندگی اطلاعات و مربیگری تغییر یافته است و این نقش جدید مستلزم کسب دانشها، مهارت ها ونگرشهای جدید و به عبارتی شایستگیها است. اطمینان از کسب شایستگیها در دانشجو معلمان، بدون توجه به ارزشیابی از کیفیت تربیت معلم امکانپذیر نیست.

به فرهنگیان ده مرا از نخست
چو آموختم زند و استا درست
فردوسی
2

ویژگی های اصلح
دقت در اندازه گیری(اندازه گیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار)
عینیت نمره گذاری(استفاده از ملاک های استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان ونمره دهندگان)
قابلیت اجرایی و نمره گذاری(امکان پذیری اندازه گیری مولفه های در نظر گرفته شده )
سرنوشت ساز بودن ارزشیابی(در نظر گرفتن تاثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفه ای و شخصی)
هم راستا با ملاک های مورد عمل در دانشگاه
اندازه گیری کل نگر(بر آیند کلی از شایستگی ها)
به چیز کسان دست یازد کسی
که فرهنگ بهرش نباشد بسی
فردوسی
3

اهداف
اطمینان از احراز صلاحیتهای حرفه ای دانش آموختگان دانشگاه
فراهم نمودن شواهدی جهت بررسی اثربخشی برنامه درسی
تقویت انگیزه دانشجویان جهت ارتقای کیفیت تحصیلی
منش هست و فرهنگ و رای و هنر
ندارد هنر شاه بیدادگر
فردوسی
4

مستندات قانونی
ماده 8 قانون متعهدین خدمت: وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز و تایید صلاحیت متعهدین، فارغ التحصیلان دانشسراهای تربیت معلم را استخدام و وضعیت استخدامی سایرین را به قطعی تبدیل و در غیر این صورت با آنان طبق ماده 5 و تبصره آن رفتار خواهد کرد.
اساس نامه دانشگاه فرهنگیان
بند 3 ماده 8 (وظایف و اختیارات هیات امنای دانشگاه): تعیین شرایط و ضوابط تحصیلی دانشجو وشاخص های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه
بند 5 ماده 01 (وظایف و اختیارات شورای دانشگاه): بررسی طرح جامع و برنامه های توسعه دانشگاه و پیشنهاداصول کلی آن ها به هیات امنا
راهکار4-11سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگی های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی
کسی کش بود پایهٔ سنگیان
دهد کودکان را به فرهنگیان
فردوسی
5

تجربیات بین المللی
آزمون عملکردی پرکسیس برای معلمان(PPAT)بین ایالتی: ملاک آخرین دوره کارورزی
آزمون عملکردی معلمان کالیفرنیا(PACT)
سنجش تراکمی آموزشگران مقیم(RESA): مخصوص دانشجو معلمان ایالت اهایو
آزمون شایستگی معلم(TET): هند
آزمون گواهی معلمی(LET): فلیپین

جهان زیر آیین و فرهنگ ماست
سپهر روان جوشن جنگ ماست

فردوسی
6

چارچوب سنجش
شایستگی معطوف به دانش موضوعی: تسلط بر دانش موضوعی تخصصی شامل ابعاد تسلط بر دانش موضوعی و به کارگیری دانش روشی
شایستگی معطوف به دانش تربیتی : آشنایی با دانش تربیتی و فهم اصول و روش های کاربست آن در موقعیت های تربیتی و کسب توانایی تشخیص احکام تربیتی متناسب با موقعیت های واقعی تربیت به زبان علم تربیت شامل فهم ماهیت تربیت، توانایی تحلیل موقعیت تربیتی و توانایی تشخیص ماهیت فرصت های تربیتی و آثار آن
شایستگی معطوف به دانش تربیتی موضوعی: شایستگی حاصل از درهم تنیدگی و ادراک ترکیبی دانش موضوعی و دانش تربیتی برای به کارگیری در موقعیت تربیتی و با قابلیت به کارگیری
شایستگی معطوف به دانش عمومی : زمینه سازی تحلیل موقعیت ها و تصمیم گیری مناسب و انجام کار متعهدانه برای معلم از طریق فهم امور مرتبط با فرهنگ، دین، زبان و سیاست شامل ابعاد آگاهی از دانش دینی،توانایی تحلیل پدیده های فرهنگی سیاسی، تسلط بر سواد زبانی و علاقه مندی به حفظ سلامت و محیط زیست
ملکداری با دیانت باید و فرهنگ و هوش
مست و غافل کی تواند؟ عاقل و هشیار باش
پادشاهان پاسبانانند خفتن شرط نیست
یا مکن، یا چون حراست می کنی بیدار باش
سعدی
7

مولفه های سنجش
1- آزمون عملکردی:
در آزمون عملکردی چگونگی اقدام موثر دانشجو در برابر موقعیت های تدریس مشابه کلاس درس مورد سنجش قرار می گیرد. لذا به منظور آگاهی از مهارت های دانشجویان لازم خواهد بود که عمل آنان در جریان انجام فعالیتی که بیشترین ارتباط با جریان تدریس دارد، مشاهده شده و سپس مورد قضاوت قرار گیرد. در ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای معلمی چند نوع آزمون عملکردی در نظر گرفته می شود که با توجه به سایر مولفه ها و همچنین چگونگی ارزشیابی کارورزی متفاوت خواهد بود. در اجرای بار نخست آزمون عملکردی سعی خواهد شد چگونگی طراحی راهبرد آموزشی ، تشریح تم آموزشی و طرح کلی برای سنجش دانش آموزان ارزشیابی شود. آزمون های آموزشی بسته به غنی تر شدن مباحث در این زمینه، پیاده سازی کامل کارورزی و نتایج حاصل از اجرای آزمایشی اجزای این مولفه تکمیل خواهد شد.
سعدی
سخن را سر است اى خداوند و بن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
8

مولفه های سنجش
2- آزمون کتبی:
آزمون کتبی به ارزیابی سه نوع شایستگی معطوف به دانش تربیتی، موضوعی تربیتی و همچنین بخشی از دانش موضوعی اختصاص داده شده است. این بخش از طریق طراحی سوالات استاندارد و آزمون هماهنگ اجرا می گردد. سئوالات این بخش با همکاری گروهی از طراحان در رشته مرتبط و یا گروهی از طراحان منتخب برای دانش تربیتی، که ماهیت مشترکی بین تمامی رشته دارد، طراحی می گردد.
سعدی
سخن را سر است اى خداوند و بن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
9

مولفه های سنجش
3- پوشه کار:
آثار، تولیدات و مستندات از طریق تشکیل پوشه کار قابل بررسی است. در این بخش، تولیدات دانشجویان در بازه گسترده تری از زمان نسبت به سایر روش های سنجش، گردآوری می گردد. علاوه بر این، آثار مرتبط با فعالیت های فرهنگی، هنری و مذهبی و نیز آثار مربوط به آزمون عملکردی و سایر آزمون های دیگر در این بخش قرار می گیرند. نشانگرهایی همچون مسئولیت پذیری، روحیه مشارکت پذیری، برعهده گرفتن داوطلبانه فعالیت ها و تقید به امور عقیدتی از جمله نشانگرهای بالقوه این مولفه خواهند بود.
سعدی
سخن را سر است اى خداوند و بن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
10

مولفه های سنجش
4- کیفیت تحصیلی در دوره آموزشی:
معدل کل تحصیلی دانشجویان در دروس مرتبط با شایستگی های موضوعی، تربیتی و موضوعی تربیتی بر مبنای گزارش سامانه الکترونیکی آموزش در کسب گواهینامه صلاحیت های معلمی در نظر گرفته میشود. معدل دروس موضوعی گذرانده شده قبل از نیمسال آخر برای دانشجویان شاغل به تحصیل و برای دانش آموختگان یا دفعات دوم به بعد به صورت معدل همه دروس موضوعی تا پایان دوره در نظر گرفته می شود.
سعدی
سخن را سر است اى خداوند و بن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
11

معیار های تصمیم گیری
کسب حداقل نمره 60
به عنوان درس پایانی در نظر گرفته می شود ودر صورت عدم موفقیت مردود به حساب می آید
تا دوسال جهت شرکت در آزمون، قابل تمدید می باشد ودر غیر این صورت مدرک معادل و ماده 5 قانون متعهدین خدمت
سعدی
سخن را سر است اى خداوند و بن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
12

با تشکر و آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان

بر آن بودم که فرهنگی بجویم
ولی بی مایه ای پر های و هویم

13


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود