تارا فایل

پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی




مادسیج تنها مرکز ارائه خدمات پژوهشی و پایان نامه به صورت حرفه ای در ایران
تخصص ، مشاوره و آموزش رایگان ، قیمت مناسب و تحویل به موقع را با مادسیج تجربه کنید.

پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم

1. هنگام مطالعه برای امتحان مرتبا رویاپردازی می کنم و تمرکز کردن برایم دشوار است.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
2. تا لحظه ای که امکان داشته باشد آماده شدن برای امتحانات را به تاخیر نمی اندازم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
3. سازمان دادن مطالب قبل از امتحان برایم دشوار است.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
4. هنگامی که از تاریخ یک امتحان اطلاع پیدا می کنم اجازه نمی دهم که وقت تلف شود و فورا شروع به آماده شدن می کنم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
5. هنگامی که تاریخ یک امتحان نزدیک می شود آماده شدن برای امتحان برایم دشوار است.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
6. هنگامی که می بایست برای یک امتحان آماده شوم برروی آن متمرکز می شوم و دچار حواس پرتی نمی شوم
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
7. هنگامی که آماده شدن برای امتحانات را به تعویق می اندازم احساس بدی به من دست می دهد.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
8. دوست دارم عادت تعلل ورزی و امروز و فردا کردن در مورد امتحانات را در خودم تغییر دهم
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
9. تکالیفم را از یک جلسه به جلسه دیگر به تعویق می اندازم
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
10. هنگامی که در حال انجام تکالیف هستم چیزهای دیگر حواسم را پرت می کنند و برایم دشوار است که آن را تا پایان انجام دهم
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
11. ترجیح می دهم که ابتدا تکالیفم را انجام دهم و سپس به چیزهای دیگر بپردازم
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
12. تمایل دارم که انجام تکالیفم را تا دقیقه آخر به تاخیر بیندازم
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
13. وقتی که باید برای مدرسه رفتن بیدار شوم تقریبا فورا از رختخواب بلند می شوم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
14. دیر به کلاس یا مدرسه می رسم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
15. وقتی در کلاس چیزی نمی فهمم مطمئنم که به زودی آن را خواهم فهمید(مثلا کتابی م خوانم که آن را شرح داده باشد یا با پرسیدن از استاد و دوستم ان را خواهم فهمید)
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
16. پیش از اتمام رسیدن مهلت تکالیف آنها را تمام می کنم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
17. هنگامی که می بایست تکالیفم را مرور کنم آن را به تعویق می اندازم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
18. وقتی که انجام دادن تکالیف را به تعویق می اندازم احساس بدی به من دست می دهد.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
19. دوست دارم که عادات اهمالکاری و امروز و فردا کردن در انجام تکالیف را تغییر دهم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
20. هنگامی که مجبور باشم که مقاله ای را آماده کنم مرتبا آن را به تاخیر می اندازم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
21. به محض مشخص شدن زمان ارائه مقاله شروع به آماده کردن آن می کنم و آن را به تاخیر نمی اندازم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
22. هنگامی که تصمیم می گیرم که برروی مقاله ای کار کنم احساس می کنم انرژی انجام دادن آن را ندارم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
23. هنگامی که برای نوشتن مقاله ای برنامه ریزی می کنم دقیقا به زمان و تاریخ ان پایبند هستم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
24. هنگامی که برروی مقاله ای کار می کنم نمی توانم روی آن تمرکز کنم و مرتبا رویاپردازی می کنم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
25. هنگامی که مجبورم مقاله ای را تا تاریخ معینی ارائه دهم از چندیدن روز قبل آن را آماده می کنم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
26. هنگامی که نوشتن یک مقاله را به تاخیر می اندازم احساس بدی به من دست می دهد.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
27. علاقمند هستم که عادات اهمالکاری و امروز و فردا کردن در نوشتن مقالات را تغییر دهم.
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه

* معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی توسط سولومون و راث بلوم در سال 1984 برای بررسی اهمال کاری در سه حوزه آماده کردن تکالیف، آمادگی برای امتحان و تهیه گزارش نیم سالی ساخته شد. مقیاس شامل 22 گویه بود که افزون بر 21 سوال 6 سوال نیز برای سنجش دو ویژگی احساس ناراحتی از اهمال کار بودن و تمایل به تغییر عادت تعلل ورزی در نظر گرفته شده است . بنابراین این پرسشنامه 27 گویه دارد.

* مولفه های پرسشنامه:

1. آماده کردن تکالیف،
2. آمادگی برای امتحان
3. تهیه گزارش نیم سالی
4. احساس ناراحتی از اهمال کار بودن
5. تمایل به تغییر عادت تعلل ورزی

* نمره گذاری پرسشنامه:
نمره گذاری پرسشنامه براساس طیف لیکرت 5 درجه ای و به صورت زیر است:
هرگز به ندرت گهگاهی اکثراوقات همیشه
1 2 3 4 5
سوالات زیر به صورت معکوس نمره گذاری می شوند:
2-4-6-7-8-11-13-15-16-18-19-21-23-25-26

* تحلیل ( تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه * 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
27
81
135

امتیازات خود را از 27 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 27 و حداکثر 135 خواهد بود.
نمره بین 27 تا 54 : میزان اهمال کاری در فرد پایین است.
نمره بین 54 تا 81 : میزان اهمال کاری در فرد متوسط است.
نمره بالاتر از 81 : میزان اهمال کاری در فرد زیاد است .
* روایی و پایایی:
پایایی پرسشنامه در پژوهش نیکبخت و همکاران(93) با آلفای کرونباخ برابر86% بود.جوکار و دلاورپور(1386) به منظور تعیین روایی این مقیاس از روش تحلیل عاملی و همبستگی گویه با نمره کل استفاده کرده اند.
* منبع:

1. نیکبخت،الهام. عبدخدایی،محمدسعید. حسن آبادی،حسین(1393). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی برافزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان. پژوهش های
روان شناسی بالینی و مشاوره. دانشگاه فردوسی مشهد3(2) صص81-94

2. جوکار،بهرام. دلاورپور،محمدآقا(1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت . اندیشه های نوین تربیتی دانشگاه الزهرا(61-80)


تعداد صفحات : 6 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود