مقیاس ارزیابی اهمال کاری نسخه دانش آموز (PASS): مقیاس اهمال کاری تحصیلی توسط سولومون و راث بلوم(1984) تهیه و تدوین شده است. این مقیاس دارای 27 گویه است که سه مولفه"آماده شدن برای امتحانات"(8 گویه)، "آماده کردن تکالیف"(11 گویه) و "آماده شدن برای مقاله های پایان ترم"(8 گویه) را مورد بررسی قرار می دهد.
شیوه نمره گذاری: در این مقیاس، در مقابل هرگویه طیف چهار گزینه ای از "بندرت"(نمره یک) تا"همیشه"(نمره چهار) قرار دارد و به استثنای 11 گویه، بصورت مستقیم نمره گذاری می شود. گویه های 2، 3، 5، 9، 11، 13، 15، 16، 21، 23و 25 بصورت معکوس نمره گذاری می شوند و گویه های 7، 8، 18، 19، 26 و 27 از این لحاظ که بیانگر اهمال کاری تحصیلی نمی باشند، در ارزیابی، نمره گذاری و محاسبه اهمال کاری تحصیلی مورد استفاده قرار نگرفته است. براین اساس، نمرات بالاتر از میانگین مبین این است که آزمودنی در قلمرو تحصیلی، اکثر مواقع و یا همیشه دچار اهمال کاری است و منظور از بررسی شیوع اهمال کاری در این پژوهش نیز بدین معنا است.
قابلیت اعتماد یا پایایی ( Reliability ) :
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است به این مفهوم که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. ضریب اعتماد (پایایی) در واقع میزان همبستگی بین نتایج اندازه گیری مکرر در شرایط یکسان می باشد.
در این تحقیق برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از روش آلفای کرو نباخ استفاده شده است. این روش برای آزمون کردن روایی پرسشنامه ای که به صورت طیف لیکرت طراحی شده و جوابهای آن چند گزینه ای است، بکار می رود و تعداد متغیرها در این آزمون به تعداد سوالات پرسشنامه که دارای گزینه های همسان و مساوی هستند بطور جداگانه آزمون می شود.ضریب الفای کرونباخ بین صفر و یک در نوسان است. اگر آلفا نزدیک به یک باشد نشانه اعتماد کامل استو در صورتی که آلفا نزدیک به صفر باشد عدم اعتماد کامل را نشان می دهد .
در این تحقیق اعتبار سه پرسشنامه اهمال کاری پس از توزیع و تکمیل پرسشنامه ها توسط نرم افزار SPSS پس از اندازه گیری ضریب کرونباخ آلفا محاسبه و در جدول زیر خلاصه شده است:
جدول3-1 اعتبار کل پرسشنامه ها
نوع پرسشنامه
ضریب کرونباخ آلفا
اهمال کاری
0.45
بنابراین چون این مقادیر نزدیک به یک است، پس پرسشنامهها از لحاظ اعتبار مورد تایید است .
در خصوص بررسی اعتمادپذیری تک تک مولفههای پرسشنامه اهمال کاری پس از محاسبه ضریب کرونباخ آلفا نتایج زیر حاصل گردید:
جدول 3-2 پایایی پرسشنامه ها به تفکیک مولفه ها
نوع پرسشنامه
نوع مولفه
ضریب کرونباخ آلفا
میزان اعتمادپذیری
اهمال کاری
آماده شدن برای امتحانات
0.13
ضعیف
آماده کردن تکالیف
0.09
ضعیف
آماده شدن برای مقالههای پایان ترم
0.54
خوب
مقیاس ارزیابی اهمال کاری- نسخه دانش آموز (PASS)
دانش آموز گرامی؛
پرسشنامه حاضر مشتمل بر مجموعه ای از سوالات در مورد مسائل تحصیلی شماست. هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد و صرفا بر مبنای آنچه هستید، نه آنچه می خواهید باشید جواب دهید. خواهشمند است سوالات را مطالعه و درجه موافقت با مخالفت خود را با زدن علامت (×) در مقابل هر سوال مشخص نمایید. پیشاپیش از همکاری جنابعالی کمال تشکر را داریم.
عبارات
بندرت
گاهی اوقات
اغلب اوقات
همیشه
1- هنگام مطالعه برای امتحان مرتبا رویا پردازی می کنم و تمرکز کردن برایم دشوار است.
2- تا لحظه ای که امکان داشته باشد آماده شدن برای امتحانات را به تاخیر نمی اندازم .
3- سازمان دادن مطالب قبل از امتحان برایم دشوار است.
4- هنگامی که از تاریخ یک امتحان اطلاع پیدا می کنم، اجازه نمی دهم که وقت تلف شود و فورا شروع به آماده شدن می کنم.
5- هنگامی که تاریخ یک امتحان نزدیک می شود، آماده شدن برای امتحان برایم دشوار است.
6- هنگامی که می بایست برای یک امتحان آماده شوم، بر روی آن متمرکز می شوم و دچار حواس پرتی نمی شوم.
7- هنگامی که آماده شدن برای امتحانات را به تعویق می اندازم، احساس بدی به من دست می دهد.
8- دوست دارم عادت اهمال کاری و امروز و فردا کردن در مورد امتحانات را در خود تغییر دهم.
9- تکالیفم را از یک جلسه به جلسه دیگر به تعویق می اندازم.
10- هنگامی که در حال انجام تکلیف هستم،چیزهای دیگر حواسم را پرت می کنند و برایم دشوار است که آن را تا پایان انجام دهم.
11- ترجیح می دهم که ابتدا تکالیفم را انجام دهم و سپس به چیزهای دیگر بپردازم.
12- تمایل دارم که انجام تکالیفم را تا دقیقه آخر به تاخیر بیندازم.
13- وقتی که باید برای کلاس رفتن بیدار شوم، تقریبا فورا از رختخواب بلند می شوم.
14-دیر به کلاس یا مدرسه می رسم.
15-وقتی در کلاس چیزی نمی فهمم، مطمئنم که بزودی آنرا خواهم فهمید(مثلا کتابی می خوانم که آنرا شرح داده باشد یا با پرسیدن از استاد یا دوستم آنرا خواهم فهمید).
16- پیش از اتمام رسیدن مهلت تحویل تکالیف، آنها را تمام می کنم.
17- هنگامی که می بایست تکالیفم را مرور کنم، آن را به تعویق می اندازم.
18- وقتی که انجام دادن تکلیف را به تعویق می اندازم، احساس بدی به من دست میدهد.
19- دوست دارم عادات اهمال کاری و امروز و فردا کردن در انجام تکالیف را در خودم تغییر دهم .
20- هنگامی که مجبور باشم که مقاله ای را آماده کنم، مرتبا آنرا به تاخیر می اندازم .
21-به محض مشخص شدن زمان ارائه مقاله، شروع به آماده کردن آن می کنم و آن را به تاخیر نمی اندازم.
22- هنگامی که تصمیم می گیرم بر روی مقاله ای کار کنم، احساس می کنم که انرژی انجام دادن آنرا ندارم.
23- هنگامی که برای نوشتن مقاله ای برنامه ریزی می کنم، دقیقا به زمان و تاریخ آن پایبندم.
24- هنگامی که بر روی مقاله ای کار می کنم، نمی توانم بر روی آن تمرکز کنم و مرتبا رویا پردازی می کنم.
25- هنگامی که مجبورم مقاله ای را تا تاریخ معینی ارائه دهم، از چندین روز قبل آنرا آماده می کنم.
26- وقتی که نوشتن مقاله ای را به تعویق می اندازم، احساس بدی به من دست می دهد.
27- دوست دارم عادات اهمال کاری و امروز و فردا کردن در نوشتن مقالات را در خودم تغییر دهم .