تارا فایل

پروپوزال بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش


به نام خدا
نمونه پروپوزال روش تحقیق علوم تربیتی برنامه ریزی درسی

عنوان :
بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش آموزان دختر متوسط شهرساری

بیان مساله
یکی ازاهداف مهم آموزش و پرورش خدمات یاری رسانی به دانش آموزان است نمونه بارز این خدمت را می توان درامر مشاوره و راهنمایی تحصیلی در زمینه انتخاب رشته تحصیلی متناسب با حرفه مورد انتظار دانست و هدف اصلی آن فراهم نمودن بستری مطلوب است تا نقاط قوت و ضعف افراد شناسایی شده و با تصویری روشن از ویژگی ها و صفات خود و نیازهای جامعه اقدام به انتخاب رشته مطلوب نمود. همان طور که استرنبرگ1 بیان کرده است توجه به قابلیت های شناختی افراد در قالب مفهوم کلی بهره هوشی نیز نمی تواند به تنهایی تفاوت های فردی در استعداد و قابلیت های مختلف دانش آموزان و به تبع آن موفقیت های تحصیلی آنان را در رشته های مختلف نمایان سازد بلکه استفاده از تجارب و انطباق میزان استعداد و توانایی واقعی افراد با رشته تحصیلی مورد علاقه، آینده بهتری را برای افراد رقم می زند. (استرنبرگ 2007: 80) اما می بینیم که گسترش علوم و تکنولوژی و تولد رشته های جدید در جامعه نوجوانان و سرمایه های اصلی کشور را در امر انتخاب رشته تحصیلی مناسب با حرفه مورد انتظار را با مشکل مواجه نموده است. دراین راستا شناسایی نیازها و امکانات محیط جهت اخذ تصمیمات اصولی و منطقی ضروری به نظر می رسد بدیهی است با توجه به دوران بحرانی بلوغ و نوجوانی، این مشکلات دو چندان خواهد شد. کیامنش نیز درسال 1382 بیان نمود که در بررسی های انجام شده توسط آموزش و پرورش حدود 60 درصد دانش آموزان دختر و 50 درصد دانش آموزان پسر، مشاور را به عنوان منجی جهت هدایت تحصیلی پذیرفته اند و در زمینه انتخاب رشته تحصیلی از او کمک می گیرند و باید مشخص شود که به طور کلی هدایت تحصیلی در عمل با چه مسائل و مشکلاتی روبروست. این فرآیند به علل گوناگون از جمله عدم مشارکت کارکنان مدرسه، نبودن ابزار و وسایل سنجش دقیق، کمبود کادر آموزشی متخصص در رشته مشاوره و … نتوانسته است به اهداف از پیش تعیین شده خود نائل شود. (شفیع آبادی، 1387 : 33)
نظر به این که هدف از تحصیل دانش آموزان ایجاد توانایی در پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی جامعه است و از آنجا که ادامه هر یک از شاخه های تحصیلی زمانی می تواند در راستای تامین نیازهای جامعه قرار گیرد که متناسب با توانمندی و استعداد افراد باشد لذا نیاز جامعه و بازار کار مستلزم اثربخش بودن عملکرد مشاوران در ایجاد موفقیت متناسب با تحصیل دانش آموزان است و سئوال مهم اینست که وجود مشاوران و ابزار آنان تا چه حد می تواند مثبت و موثر بوده و افراد را دقیقاً به رشته و حرفه آنان رهنمون کند؟ طبق پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده مشخص گردیده که هیچ متغیری به اندازه عملکرد تحصیلی قبلی دانش آموزان اهمیت ندارد (نویدی 1386) و یا این که مشاوران و فعالیتشان کاملاً مورد تائید نمی باشد (علی اکبری، 1382) و پرونده های مشاوران از لحاظ محتوا دارای نقایصی است (ادریسی 1382) .لذا این تحقیق می کوشد تا عملکرد مشاوران را در زمینه هدایت تحصیلی (انتخاب رشته متناسب با توانمندی افراد) ارزیابی نماید. و علاوه بر این نگرش دانش آموزان را نسبت به عملکرد مشاوران مورد بررسی قرار دهد .
اهمیت و ضرورت پژوهش
والذین استجابو الربهم و اقاموالصلوه و امر هم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون (شورا ـ 38 آیه) .
بدیهی است خداوند تبارک و تعالی در این آیه یکی از خصوصیات مسلمانان را در این موضوع دانسته است که آنان کارهایشان را با مشورت انجام می دهند و از این مطلب که مشاوره در ردیف ایمان به خدا و به پا داشتن نماز ذکر گردیده است می توان به میزان اهمیت آن پی برد.
راهنمایی امروز به طوری است که سراسر زندگی فرد را در بر می گیرد نگاهی گسترده به نقش آموزش و پرورش به عنوان عامل موثر در فعلیت بخشیدن به امکانات بالقوه ذاتی افراد، انتقال اندوخته تجارب گذشتگان، ارائه ارزش های مطلوب، افزایش معلومات و ایجاد مهارت های لازم در افراد برای زندگی و تسهیل سیر حرکت وجودی آدمی به سوی کمال و خود شکوفایی، اهمیت امروز این فرآیند را نشان می دهد.
گسترش کمی آموزش و پرورش مبین گرایش و استقبال همگان به اثربخشی این نهاد و نیز گسترش کیفی آن ناشی از توسعه معارف علوم و رشد بی وقفه تکنولوژی است که بر پیچیدگی و ظرافت جریان آموزش و پرورش افزوده است. ماهیت دبیرستان، برنامه ها و مواد درسی متنوع و گسترده آن، دروسی که هر ساله ارائه می شود و فعالیت های وسیع فوق برنامه ایجاد می کند که دانش آموزان توانمندی ها و نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کرده و براساس آن آینده خود را برنامه ریزی کنند.
اهمیت جریان مشاوره و راهنمایی تحصیلی و تعیین جایگاه مشاوران در برنامه های رسمی آموزش و پرورش در غنی سازی دستگاه تعلیم و تربیت ضروری است امروزه دانش آموزان در بدو ورود به دبیرستان و مواجهه با انتخاب مهم رشته تحصیلی و شغل آینده خود با مشکل روبرو می شوند و دچار یک نوع ابهام و سردرگمی گزینش می شوند احساس می کنند که چندین رشته و شغل همزمان برای آنها جذابیت لازم را دارد و بدینسان دچار تعارض می شوند. بدیهی است با توسعه و گسترش راهنمایی تحصیلی در مدارس مملکت ما، لزوم راهنمایی شغلی و حرفه ای روز به روز بیشتر احساس می شود.
همان گونه که آگوست کنت در نظریه خود مطرح نموده "علم و آگاهی پیش نگری می آورد و پیش نگری کنش" بنابراین پژوهش حاضر می تواند با شناخت از نقش مشاوران در امر هدایت تحصیلی دانش آموزان و آگاهی از مشکلات و موانعی که بر سر این راه مهم قرار دارد، زمینه را برای آشنایی بیشتر مسئولیت کشور با این موانع هموار نموده و آنان را در اجرای تصمیمات دقیق و منطقی تر در این رابطه یاری دهد تا با طرح ریزی و طراحی براساس تحقیقات مشابه، از هدر رفتن سرمایه و نیرو و وقت جلوگیری نماید.
اهداف تحقیق
هدف کلی : اگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه و همینطور آگااهی از نگرش دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران
اهداف ویژه :
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته علوم تجربی
آگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته علوم انسانی
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته فنی – حرفه ای
ـآگاهی از عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته کارو دانش
ـآگاهی از نگرش دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان
سوالات پژوهش
سوال کلی پژوهش : عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی چگونه است و دیدگاه دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران چیست ؟
سوالات فرعی پژوهش
1 )آیا تفاوت معنی داری بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با نظر مشاور و براساس فرم هدایت تحصیلی رشته ریاضی فیزیک را برگزیده اند با دانش آموزانی که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کرده اند وجود دارد؟
2)آیا تفاوت معنی داری بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با نظر مشاور و براساس فرم هدایت تحصیلی رشته علوم تجربی را برگزیده اند با دانش آموزانی که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کرده اند وجود دارد؟
3)آیا تفاوت معنی داری بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با نظر مشاور و براساس فرم هدایت تحصیلی رشته علوم انسانی را برگزیده اند با دانش آموزانی که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کرده اند وجود دارد؟
4)آیا تفاوت معنی داری بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با نظر مشاور و براساس فرم هدایت تحصیلی رشته فنی – حرفه ای را برگزیده اند با دانش آموزانی که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کرده اند وجود دارد؟
5)آیا تفاوت معنی داری بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با نظر مشاور و براساس فرم هدایت تحصیلی رشته کار و دانش را برگزیده اند با دانش آموزانی که بدون نظر مشاور آن را انتخاب کرده اند وجود دار؟
6)دیدگاه دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاوران در هدایت تحصیلی چگونه است ؟
تعریف متغیرها
هدایت تحصیلی
منظور از هدایت تحصیلی، هدایت و راهنمایی دانش آموزان نظام جدید آموزش متوسط به یکی از شاخه ها و رشته های تحصیلی موجود در نظام جدید آموزش متوسطه می باشد (وزارت آموزش و پرورش، 1389).هدایت تحصیلی عبارتست از روندی که مطابق با آن مشاوران با توجه به ضوابط تحصیلی از یک سو و ارزیابی های مشاوران (شامل سنجش علاقه و استعداد دانش آموزان، نگرش اولیا و خود دانش آموزان، بررسی نظر معلمان مربوطه و نظر کلی مشاوران) دانش آموزان به رشته ها و شاخه ی مختلف تحصیلی رهنمون می شوند.
مشاوران
مجریان اصلی برنامه های راهنمایی و مشاوره در نظام جدید آموزش متوسطه که حداقل لیسانس در یکی از رشته های مرتبط دارند و در سال 93-92 در مدارس متوسطه در پست مشاور مدرسه مشغول به فعالیت می باشند.
پیشرفت تحصیلی
ملاک یا معیاری است که در فرآیند منظم آموزش و پرورش برای تعیین و تشخیص پیشرفت یاد گیرندگان در رسیدن به هدف های آموزش به کار گرفته می شود. (سیف 1388؛ 48)
پیشرفت تحصیلی شامل تمامی فعالیت هایی است که منجر به یادگیری مطلوب می شود. و منظور ما از پیشرفت تحصیلی، معدل نمرات دوره تحصیلی است که هر چه این نمره بالاتر باشد نشانه پیشرفت بیشتر دانش آموز می باشد.
گروه (با نظر مشاور) و گروه (بی نظر مشاور)
دانش آموزانی که با نظر مشاور (اولویت اول برگه هدایت تحصیلی) رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده بودند گروه B را تشکیل می دهند و افرادی که در اولویت های آخر و بدون توجه به توصیه ها و ارزیابی های مشاوران به رشته مورد نظر رفته بودند گروه A را شامل می شوند.

جامعه و نمونه تحقیق
در این تحقیق جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر کلاس سوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 1393-1392می باشد که علت انتخاب پایه سوم این است که به مدت دو سال با مشاور در تماس بوده اند و همچنین معدل کل دروس این افراد به عنوان ملاک موفقیت با گروه همتا بررسی شود. مطابق آمار گزارش شده از اداره کل آموزش و پرورش شهر ساری تعداد 69432 نفر دختر در سال سوم متوسط در سال تحصیلی 1393-1392مشغول تحصیل بودند که در جدول زیر به تفکیک تدوین گردیده است:2
جدول 3ـ1ـ تعداد دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر ساری در سال 1393-1392
رشته یا شاخه تحصیلی
دانش آموز پسر
دانش آموز دختر
ریاضی فیزیک
22391
16213
علوم تجربی
7263
15328
ادبیات و علوم انسانی
8256
18324
فنی و حرفه ای
12805
8882
کاردانش
14309
10685
جمع پایه سوم
65024
69432

روش نمونه گیری
جهت انتخاب نمونه معرف جامعه و افزایش دقت اندازه گیری از روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای استفاده شد. بدین منظور از بین 19 منطقه آموزش و پرورش شهر ساری چهار منطقه جغرافیایی به صورت قرعه و تصادفی انتخاب و حجم گروه نمونه با عنایت به مفروضات مدل آماری پژوهش، تعداد 400 نفر برگزیده و مورد بررسی قرار گرفتند.3
در این راستا سعی شد افراد هر مدرسه و رشته به دو گروه A و B تقسیم شوند. گروه B کسانی که با نظر مشاور (اولویت اول) رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده بودند و گروه A افرادی که در اولویت های آخر و بدون توجه به توصیه ها و ارزیابی های مشاوران به رشته مورد نظر رفته بودند که تعداد دقیق نمونه پژوهش در جدول ذیل موجود می باشد.
جدول 3ـ2ـ تعداد دانش آموزان گروه نمونه به تفکیک رشته
رشته

فنی حرفه ای
کاردانش
تجربی
ریاضی
انسانی
جمع
منطقه
A
B
A
B
A
B
A
B
A
B

4
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
100
6
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
100
12
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
100
17
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
100
جمع کل هر دوگروه
80
80
80
80
80
400

ابزار پژوهش
با توجه به اینکه ملاک پیشرفت و موفقیت افراد کسب نمرات مطلوب در معدل و کارنامه می باشد لذا نمرات معدل افراد در قیاس همدیگر مورد بررسی قرار گرفت همچنین جهت بررسی دیدگاه های این دو گروه سعی شد از پرسشنامه محقق ساخته ای که حاوی 32 سوال پنج گزینه ای به روش لیکرتی بود استفاده شد . این پرسشنامه سه مولفه (دیدگاه فرد نسبت به خود ، مشاور ، معلمان ، خانواده و دوستان ) را مورد بررسی قرار می دهد .
1) مولفه خود فرد: "این مولفه دیدگاه های دانش آموزان را از لحاظ نقش ویژگی های شخصیتی ، علایق ، استعداد و اطلاعات شخصی فرد در هدایت تحصیلی دانش آموزان را در دو گروه را نشان می دهد. گویه های این مولفه پرسشنامه شامل سوالات(30،31،32، 29 ، 1،6،9،13،17،24،26 ) بوده است ."
2)مولفه مشاورمدرسه :این مولفه دیدگاه های دانش آموزان را از لحاظ نقش مشاور و ویژگی های مشاور در هدایت تحصیلی دانش آموزان در دو گروه را نشان می دهد." گویه های این مولفه پرسشنامه شامل (2،3،5،7،8،10،11،14،15،16،18،19،20،22،25،27،28) بوده است ."
3) مولفه معلمان،خانواده و دوستان: این مولفه دیدگاه های دانش آموزان از لحاظ نقش خانواده ، معلمان و دوستان، در هدایت تحصیلی دانش آموزان را در دو گروه نشان می دهد..
" گویه های این مولفه پرسشنامه شامل ( 4،12،21،23) بوده است ."
روایی و اعتبار پرسش نامه محقق ساخته بررسی دیدگاه دانش آموزان نسبت به عملکرد مشاور
آنچه مسلم است این که در ارزشیابی هر وسیله اندازه گیری دو نوع پرسش وجود دارد اول این که نمونه تست تا چه میزان معرف مرجع وسیع تر و کلی تر پاسخ هاست و دوم این که مرجع از لحاظ مطابقت با خصیصه مکنون مورد علاقه سازنده آن تا چه صداقت دارد پرسش نخست مربوط به چیزی است که به گونه کلی اعتبار و پرسش دوم به روایی وسیله اندازه گیری مربوط است در واقع اعتبار نشان دهنده درجه دقت اندازه گیری است و برای برآورد اعتبار وسیله اندازه گیری روش های مختلف بازآزمایی، اجرای دو فرم موازی دو نیمه کردن کورریچاردسون 20 و 21 و آلفای کرونباخ و … وجود دارد.
به منظور تعیین اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه از قضاوت صاحب نظران واساتید محترم از جمله استاد محترم راهنما و مشاور استفاده شد . این پرسشنامه ای محقق ساخته دارای 32 سوال بسته پاسخ (پنج گزینه ای) است که در آن سوالاتی در رابطه با عوامل اصلی انتخاب رشته و ضرورت حضور مشاور و … گنجانده شده است.نحوه نمره گذاری بر اساس مقیاس لیکرت برای گزینه های سوالات (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد- خیلی زیاد) به ترتیب از 1 تا 5 ، امتیاز در نظر گرفته شده است. پس از تهیه و تنظیم سئوالات بر روی 44 نفر ازگروه نمونه اجرا گردید. تقریباً بعد از دو هفته مجدداً روی نمونه مورد نظر اجرا شد و از طریق روش ضریب آلفای کرانباخ ضریب پایایی محاسبه گردید که ضریب حاصله به میزان 88/0 تعیین گردید که نشان از اطمینان کافی از پایایی پرسشنامه دارد.
روش جمع آوری اطلاعات
اجرای پرسشنامه در مدت چهار هفته توسط شخص پژوهشگر و به صورت انفرادی صورت گرفت. بدین منظور پس از مراجعه به مدارس ابتدا پرونده های دانش آموزان سوم بررسی شد و با توجه به رشته تحصیلی و بهره مندی افراد از نظر مشاور در برگه هدایت تحصیلی افراد به دو گروه A , B تقسیم شدند سپس ضمن برقراری ارتباط عاطفی با گروه نمونه و توجیه هدف پژوهش،پرسشنامه بر روی هردو گروه اجرا گردید . در پایان سال تحصیلی 93-92 (تیرماه) نیز با مراجعه به کارنامه معدل کل آنها آنها ثبت و مورد تجربه و تحلیل قرار گرفت.
روش تجزیه و تحلیل داده ها:
جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده؛ از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده به شد، از این رو پس ازاستخراج یافته ها ،جهت ترسیم جداول و نمودارها از آمار توصیفی استفاده شد و به منظور آزمون آماری فرضیه های پژوهشی از آمار استنباطی استفاده گردید که نوع آزمون آماری ،آزمون ( t-test) مقایسه میانگین نمرات در دو گروه مستقل ،استفاده گردید.

منابع فارسی
– شورای عالی آموزش و پرورش (1388)، مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ، چاپ چهارم ، تهران : انتشارات مدرسه .
ـ آیسنگ، هانس ج(. 1385 ).کاربردهای بجا و نابجای، ترجمه نجفی زند، جعفر و شریفی، حسن پاشا. چاپ اول ،تهران:ناشر مترجمان.
ـ احمدی، سید احمد( 1383). مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره، چاپ سوم، تهران:انتشارات سمت.
ـ اردبیلی، یوسف( 1376 ) .اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش، تهران: انتشارات بعثت.
ـ بست، جان دبلیو( 1381). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه شریفی، حسن پاشا و طالقانی، نرگس؛ چاپ نهم، تهران: انتشارات رشد.
ـ بهرامی، هادی( 1389).آزمون های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ ثنایی، باقر(1387 ). روان درمانی و مشاوره گروهی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات چهر.
ـ جورج و کریستیانی( 1388). مشاوره (نظریه ها و کاربرد) ترجمه فلاحی ،رضا و حاجیلو، محسن؛ چاپ چهارم، تهران: انتشارات رشد.
ـ حسین نژاد محمد( 1386 ) ، مفاهیم و کاربردها در مشاوره با کودکان، چاپ سوم،تهران : انتشارات سپند هنر.
ـ حسینی ، سیدمهدی( 1387). اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره، چاپ هفتم، تهران: انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی …
ـ حسینی ، سید مهدی( 1389 ). راهنمای مشاوره تحصیلی، تهران: انتشارات رشد.
ـ حسینی ،سید مهدی( 1391 ) . راهنمای مشاوره تحصیلی و تاریخچه راهنمایی و مشاوره در ایران، تهران: انتشارات رشد.
ـ خدایاری فرد. محمد) 1388 ) .مشاوره (مبانی روانشناختی)، چاپ اول ، تهران : نشر یسطرون.
ـ خورشیدی، عباس و قریشی، حمید( 1389) . راهنمای تدوین رساله و پایان نامه تحصیلی از نظر تا عمل ، تهران: نشر یسطرون.
ـ سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه( 1387) . روش های تحقیق در علوم رفتاری ، تهران: انتشارات آگاه.
ـ سیف، علی اکبر( 1389 ) . اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، تهران: انتشارات رشد.
ـ شرتزر و استون.( 1386 )"اصول راهنمایی" ترجمه شریعتمداری، علی، اصفهان :چاپ مشعل.
ـ شفیع آبادی، عبدالله(1389) . مقدمات راهنمایی و مشاوره ، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
ـ شفیع آبادی، عبدالله( 1387) . آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی و شغلی، تهران : انتشارات آموزش و پرورش.
ـ شفیع آبادی، عبدالله( 1388) . فنون و روش های مشاوره ، چاپ دوازدهم ، تهران : نشر ترمه با همکاری انتشارات چهر..
ـ شفیع آبادی، عبدالله( 1389 ) .راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی ، چاپ چهارم، تهران : انتشارات سمت.
ـ شفیع آبادی، عبدالله ( 1386) . فنون و روشهای مشاوره،، تهران : چاپ رامین.
ـ غلامی، یارمحمد( 1389) . نخستین همایش فراخوان مقاله در زمینه مشاوره ، گروه آموزشی کارشناسی مشاوره معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
ـ فولادی، عزت الله(1381 ) . مشاوره همتایان در دبیرستان ، فصلنامه پیام مشاور. سال اول شماره 2.تهران : انتشارات تربیت.
ـ فیروزی، عبدالوهاب( 1386) . نخستین همایش فراخوان مقاله در زمینه مشاوره ، گروه آموزشی کارشناسی مشاوره معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
ـ کینگ، گیل( 1379 ) .مهارت های مشاوره برای معلمان ، ترجمه، قورچیان، نادرقلی و جمالی، اختر؛ چاپ اول ، تهران : انتشارات فراشناختی اندیشه.
ـ گیبسون ، رابرت و میشل ماریان(1390) . مبانی مشاوره و راهنمایی، ترجمه ،ثنایی ،باقر ، چاپ ششم ؛ تهران: انتشارات بعثت.
ـ لندرث، گار(1387 ) . بازی درمانی "دینامیسم مشاوره با کودکان"، ترجمه، آرین، خدیجه؛ تهران: انتشارات اطلاعات.
ـ نوابی نژاد، شکوه(1387) . راهنمایی و مشاوره گروهی ، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
ـ نیکزاد، محمود و مهرآرا، علی اکبر( 1388). زمینه راهنمایی و مشاوره در تعلیم و تربیت ، چاپ پنجم ، تهران: انتشارات کیهان.
ـ هنری، ماسن و پاوول و دیگران(1384). رشد و شخصیت کودک ، ترجمه یاسائی، مهشید؛ چاپ هفتم.
تهرا ن: نشرمرکز.
ـ وست، ویلیام ( 1385) .روان درمانی و معنویت ، ترجمه شهیدی، شهریار و شیرافکن، سلطانعلی. چاپ اول ، تهرا ن: انتشارات رشد.
ـ ویسی نژاد( 1386 ) . چکیده مقالات، تهرا ن: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
ـ الماسی، محمد (1385). بررسی رابطه اعتماد به نفس و انتخاب رشته تحصیلی بین دختران و پسران سال دوم نظام جدید، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ بشیری وثیق، احمد (1386) بررسی چگونگی تاثیر شاخص ها هدایت تحصیلی در انتخاب رشته دانش آموزان همدان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ چتر زرین، برزو (1387). بررسی میزان کارایی مشاوران دربهبود ادراک دانش اموزان از لیاقت از خود در شهرستان ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ حاجی علی اکبر، محبوبه (1389) بررسی میزان اثر سنجش مشاوران در حل مسائل دانش آموزان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
ـ خسروی راد، محمد جواد (1387) بررسی ارزشیابی ملاک های هدایت تحصیلی نظام جدید، آموزش متوسطه دانش آموزان دبیرستانهای نیشابور، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ راستکار، بیتا (1388) مقایسه عوامل موثر در هدایت تحصیلی دانش آموزان دختر نظام جدید آموزش متوسطه از دیدگاه مشاوران و دانش آموزان شهر تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ شرف خانی، کریم (1386) بررسی کیفیت فعالیت مشاوران نظام جدید متوسط شهرستان خوی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ عاشقی، منصور (1387) بررسی نظرات مشاوران مدارس نسبت به کارایی ملاک های هدایت تحصیلی و شغلی در انتخاب رشته های تحصیلی در منطقه دماوند، فیروزکوه و رودهن، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
ـ عزتی، حسن (1385) بررسی میزان آشنایی مشاوران دبیرستان های نظام جدید ایلام با فنون مشاوره و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در کمک به حل مشکلات دانش آموزان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ فرشاد، مجید (1384)، بررسی تاثیر برنامه راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته های تحصیلی.، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران.
ـ فولادی، عزت الله (1386)، مقایسه کارایی مشاوران از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ قادری مقدم، محمد علی (1387) بررسی میزان تاثیر آموزش درس برنامه ریزی تحصیلی ـ شغلی در فرآیند انتخاب رشته دانش آموزان پسر مدارس متوسطه ناحیه یک یزد ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم.
ـ کراری، جواد (1389) سنجش گرایش دانش آموزان دوره متوسطه به رشته های کار دانش و فنی حرفه ای تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ گلی شیرازی، فیروز (1387) بررسی رابطه تحصیلات والدین با انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پسر اهواز ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
ـ مصلح، فرهاد. (1389) بررسی رابطه بین نوع مدرک تحصیلی شاغلین مشاوره در دبیرستان ها با عملکرد آنان در حل مشکلات دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم.
ـ مظفری، فهیمه (1386). بررسی فعالیت مشاوران مدارس نظام جدید آموزش متوسطه شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ـ موسوی، فهیمه (1387).بررسی عملکرد مشاوران درحل مشکلات دانش آموزان دختر در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.
ـ هاشمی، ویدا (1390) بررسی رابطه هوش هشتگا نه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.
ـ یزدی، داوودی (1388) بررسی تخصص مشاوران با میزان رضایت دانش آموزان از عملکرد آنان در شهرستان ورامین ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
ـ یوسف پور، علی اصغر(1387) . بررسی نگرش والدین دانش آموزان پسر مدارس نظام جدید در مورد تاثیر راهنمایی و مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته تحصیلی آنان در شهرستان فریمان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی.
ـ یوسفوند، محمد (1389) بررسی نظرات دانش آموزان پسر سال دوم ریاضی و فیزیک و تجربی و مشاوران متوسطه نسبت به ملاک ها و ضوابط هدایت تحصیلی در کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.

1 – Sternberg. R.J
2 ـ برگرفته از بروشور آمار اجمالی عوامل آموزشی و اداری دوره های مختلف شهر تهران1393-1392.
3 ـ البته افراد مورد مطالعه در حدود 500 نفر بودند که به دلیل نقص در پرونده و پرسشنامه 400 نفر آنان انتخاب شدند.
—————

————————————————————

—————

————————————————————

1


تعداد صفحات : 19 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود