تارا فایل

پاورپوینت گزارش عملکرد ایمنی بیمار


گزارش عملکرد ایمنی بیمار

تایید بیمار ، موضع و پروسیجر صحیح:در بدو ورود به اتاق عمل انجام میشود
علامت گذاری ناحیه عمل: نامه جهت پزشکان جراح و مسئول اتاق عمل(قابل بهبود)
مکث قبل از برش جراحی : نامه جهت رئیس ومسئول اتاق عمل(قابل بهبود)
مانیتورینگ قلبی /فشارخون شریانی هر 5 دقیقه/بررسی هوشیاری بیمار/کاپنوگراف/درجه حرارت :انجام میشود
رزرو خون : جهت بیماران اورژانسی و ارتوپدی و مغز واعصاب
حساسیت های دارویی :بررسی میشود
داروهای مشابه :تفکیک شده و دقت میشود
خطاهای دارویی :خطای غیر دارویی داشتند
آنتی بیوتیک پروفیلاکسی: تزریق میشود

جراحی ایمن

شیو ناحیه عمل:با ماشین انجام میشود
دوش قبل از عمل:(قابل بهبود)
شمارش اسفنج ها : ( ثبت: نام بیمار + سمت فرد مسئول شمارش)
برچسب گذاری نمونه های جراحی :(نام بیمار و محل نمونه)
قبل از برش اطلاع کلیه تیم (جراح/پرستار/بیهوشی):
– نوع پروسیجر
– خطر از دست دادن خون
– تجهیزات ضروری
-ایمپلنت
– تصویر برداری
جراحی اندام قرینه: (قابل بهبود)
3
جراحی ایمن

ثبت گزارش کامل جراحی:
– نام پروسیجر اصلی
– نام پروسیجر ثانویه
– نام کمک جراحان
– ا زدست دادن خون حین جراحی
– علائم حیاتی
– جرئیات پروسیجر (قابل بهبود)
– داروها
– محلولهای وریدی
– هر گونه اتفاق
– شمارش گازها

4
جراحی ایمن

تعداد ستهای استفاده شده:

5
جراحی ایمن

6
جراحی ایمن

ست تک پیچ : پشتیبانی این مرکز از ابزارهای جراحی تا 48 ساعت تامین میباشد
خط مشی و روشهای اجرائی برای استریلیزاسیون فوری کلیه وسایل پزشکی با قابلیت استفاده مجدد: موجود میباشد
فهرست تجهیزات ضروری جهت استریلیزاسیون فوری: قابل بهبود
لیست وسایل و ابزار جراحی با قابلیت استفاده مجدد تک پیچ:موجود است
آمار مراجعین

7
استرلیزاسیون فوری

دستبند شناسائی:
– دو شناسه (نام و نام خانوادگی /تاریخ تولد)
– مشابهت اسمی (نام پدر/هشدار روی جلد پرونده )
– مجهول ا لهویه(شماره پرونده/نام بخش/نام بیمارستان)
سیستم کدبندی(قرمز=آلرژن/زرد=پرخطر): قابل بهبود
نوزاد(دو عدد)
جراحی:قبل و بعد از ورود به اتاق عمل (نام/موضع عمل/نوع اقدام جراحی تطبیق با پرونده+دستبند+پرسش از بیمار /ثبت در رضایت آگاهانه)
دارودهی:
-قبل از تجویز دارو(نام بیمار/نام دارو/دوز و دفعات/تاریخ و راه تجویز دارو/بررسی آلرژی)
-هنگام دارودهی (پرسش و مقایسه نام بیمار با دستبند)

8
شناسایی صحیح بیمار

هموویژلانس (تطابق نام بیمار :پرسش از خود بیمار +دستبند شناسائی+پرونده/ بررسی :نام+تاریخ تولد+شماره پرونده+گروه خون+شماره کیسه)
آزمایشگاه (برچسب بر بالین بیمار)
9
شناسایی صحیح بیمار

نرده های کنار تخت و برانکارد (تعمیر یا تعویض یا خرید)
دستگیره های محافظ در سرویس های بهداشتی وپاگرد پله ها
علامتگذاری دستبند شناسائی بیمار
ارزیابی اولیه (امتیاز مورس)
آموزش به همراه بیمار
آمار سقوط :
10
پیشگیری از سقوط بیمار

بررسی مسیر لوله ها و کاتتر ها از منشا اولیه جاگذاری در بدن تا اتصالات پورت
برچسب گذاری کاتترهای پرخطر(نام پروسیجر // تارخ تعویض پانسمان)
راهکار:آموزش(ضمن خدمت و بدو ورود پرسنل)//چک اتصالات بیمار در هنگام تغییر بخش وتغییرشیفت
11
پیشگیری از اتصالات نادرست کتترها و لوله ها

تاریخچه داروهای خانگی (توسط پزشک بستری کننده در 24 ساعت اول)
مقایسه تاریخچه دارویی با دستورات دارویی(پذیرش،انتقال،ترخیص)
شناسائی ناهم خوانی،از قلم افتادگی،داروهای مشابه و تکراری،ناسازگاری،خطاهای مرتبط توسط داروسازبالینی و حذف توسط پزشک
برگذاری نشستهای آموزشی
جلب مشارکت بیمار و خانواده وی در فرایند تلفیق
نقاط قابل بهبود:جذب دکتر داروساز،همکاری پزشکان

12
تضمین صحت دارویی در فرایند انتقال خدمت

پنج موقعیت بهداشت دست:-قبل از تماس –قبل از اقدامات درمانی تمیز /استریل- بعد از مواجهه با مایعات بدن بیمار- بعد از تماس با بیمار –بعد از تماس با فضای مجاور

شستن دست 40تا 60 ثانیه +دست مرطوب+حوله استریل
هندراب 20 تا 30 ثانیه +دست خشک+نگهداشتن در هوای آزاد
اتاق عمل 2 تا 5 دقیقه(ساعد یک دقیقه)+بعد از پوشیدن کلاه و ماسک
دستکش استریل جهت:اقدامات جراحی،رادیولوژی تهاجمی،راه وریدی مرکزی، شیمی درمانی،آماده کردن تغذیه مکمل
دستکش تمیز جهت:تماس مستقیم با خون و ترشحات ومواد دفعی ،ارگانیسم های عفونی و خطرناک،خونگیری،ساکشن….

13
بهداشت دست در مراقبت از بیماران

در این مرکز ممیزی بهداشت دست هر شش ماه میباشد .بنابر این جدول زیر مربوط به شش ماهه دوم 1393 میباشد
14
بهداشت دست در مراقبت از بیماران

شناسایی بیماران توسط پزشک ارشد:در شیفت عصر و شب وضعیت بیمار توسط رزیدنت به پزشک ارشد اطلاع داده میشود
گزارش مراقبتها و درمانها به تیم بعدی: تیم جراحی،ENT ،پرستار
رعایت مراحل تکنیک SBAR (s:تشریح وضعیت کنونی 5-10 ثانیه ، B : بیان سوابق مرتبط و کاربردی بیمار به اختصار،A :نتیجه گیری ،آنچه که فکر میکنید، R :آنچه که نیاز دارید با ذکر چهارچوب زمانی)
اطلاعات کلیدی هنگام ترخیص:
تشخیص بیمار حین ترخیص = ثبت میشود
تشخیص قطعی بیمار=ثبت میشود
وضعیت کنونی بیمار شامل داروها و برنامه های درمانی = ثبت میشود
تغییرات اخیر در شرایط بیمار =قابل بهبود
نتایج آزمایشات =قابل بهبود(بخشهای اطفال بطور کامل ثبت میشود)
تغییرات احتمالی یا عوارضی که ممکن است بروز کند =قابل بهبود

15
برقراری ارتباط صحیح کارکنان در حین تحویل بیمار

تعداد و تشریح بازدیدها
– 13 مورد بازدید از ابتدای سال(اورژانس سرپایی،نوزادان ،ارتوپدی یک و دو ،داروخانه………)
– موارد مورد توجه در بازدیدها(نه راه حل ایمنی،داروهای یخچالی و مشابه و پرخطروحیاتی،آتی دوتها،مسمومیتهای شایع ،کپسول آتشنشانی،محل قرارگیری کپسول اکسیژن زاپاس،وسایل حفاظت فردی،اتاق ایزوله ،تابلوF ،سطلهای زباله،خطرت بخش ،خطاها ،ترالی CPR ، تجهیزات بخش، درب خروج اضطراری ،ارزیابی اطلاعات پرسنل،بررسی بیماران از نظر اتصالات دستبند، شناسائی و…. ،اتاق تمیز و کثیف ،UPS و….)
– نقاط قابل بهبود(تفکیک اتاق تمیز و کثیف ، استفاده از اتیکت شناسایی، افزایش اطلاعات پرسنل ازخط مشی های ایمنی ،تعیین سیستم های UPS ،پیشگیری از سقوط بیمار، کالیبراسیون رطوبت سنج داروخانه، تامین سطل سفید،تکمیل وسایل خنک کننده جهت داروخانه،ایجاد درب خروج اضطراری داروخانه و اورژانس سرپایی ،تهیه ترمومتر یخچالی ،اتاق ایزوله، حفظ حریم خصوصی ، تکمیل تجهیزات و بررسی کارکرد تابلویF ،و…..)
16
بازدیدهای مدیریتی ایمنی

– پس از هر بازدید گزارش کتبی خدمت مدیریت ارائه میشود و مدیریت دستورات لازم را جهت رفع مشکلات و نقاط قابل بهبود به واحد برطرف کننده ابلاغ مینماید ،و سه نسخه رو نوشت به مسئول ایمنی ،بخش یا واحد بازدید شده ، واحد مسئول ارسال میشود.
17
بازدیدهای مدیریتی ایمنی

بیان اهداف اختصاصی:
بهبود انطباق عملکرد بیمارستان با ماموریت، اهداف، برنامه ها و آئین نامه های داخلی
انجام بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار
بهبود فرایند برنامه توسعه فردی کارکنان و فراگیران
توسعه و نگهداشت امکانات و تجهیزات
بهبود فرایند CPR
ارتقاء کیفی فرایند استریلیزاسیون
بهبود مدیریت و نگهداشت و کاهش هزینه های تعمیراتی
18
برنامه عملیاتی ایمنی بیمار

بهبود و ارتقاء استانداردهای مدیریت خون و فراورده های خونی
استقرار استانداردهای خدمات بالینی ایمنی
بهبود فرایند مدیریت خطر با رویکرد واکنشی (RCA) و پیشگیرانه (FMEA)
استقرار ضوابط اجرائی مدیریت پسماند
افزایش تحقق معیارهای مربوط به شاخصها از جمله شاخصهای کلیدی عملکرد و انجام اقدامات اصلاحی در تمامی بخشها و واحدهای بیمارستان(نسبت به سال 1393)
19
برنامه عملیاتی ایمنی بیمار

تعداد موارد خطای گزارش شده:
– فروردین 9 مورد
– اردیبهشت 47 مورد
– خرداد 36 مورد
– تیر36 مورد

20
ثبت خطاهای پزشکی

RCAهای صورت گرفته:
1- باقی ماندن گاز در شکم بیمار بعد از عمل جراحی
2-چست تروما در اثر CV لاین گذاری
3- ترانسفوزیون خون از IV نامناسب
4- آپنه بدنبال استفاده از داروی مخدر
5- قرارگیری نامناسب کتتر تراک در محل تراکئوستومی
ثبت خطاهای پزشکی
21

1- باقی ماندن گاز در شکم بیمار بعد از عمل جراحی
-تحویل و تحول گاز در سه مرحله قبل از عمل ،قبل از بستن اولین لایه،بعد از پایان کار
-تحویل و تحول گاز با حضور دو نفر انجام شود ،پرستار سیرکولر و پرستار اسکراب و در برگه جراحی ایمن تایید شود.
-پیشگیری از رفت و آمد زیاد به اتاق عمل
-قرار دادن گازها به تعداد استاندارددر داخل پکهای جراحی
تحلیل خطا
22

2-چست تروما در اثر CV لاین گذاری
-انجام پروسیجرها در حضور رزیدنتهایارشدتر تا زمانیکه مهارت کافی حاصل گردد
-انجام گرافی بعد از تعبیه چست تیوپ
-آموزش چست تیوپ گذری در skill labبصورت دقیق قبل از انجام عملی بر بالین بیمار
-انجام cv line گذاری جهت نوزادان و افراد با ریسک بالا صرفا توسط اتندینگ جراحی صورت گیرد

تحلیل خطا
23

3- ترانسفوزیون خون از IV نامناسب
-کنترل رگ قبل از انجام هرگونه ترانسفوزیون
-استفاده از رگهای بزرگ و جدید جهت ترانسفوزیون خون
-کنترل مکرر محل ترانسفوزیون در حین انجام پروسیجر
-استفاده از رگهای محیطی در ناحیه بالاتر از نواحی آسیب دیده
استفاده از رگهای محیطی اندام سالم
تحلیل خطا
24

4- آپنه بدنبال استفاده از داروی مخدر
– عدم مصرف داروهای مخدر بدون تجویز پزشک
– مانیتورینگ دقیق بیمار حین استفاده از پمپ درد
– تحویل و تحول کلیه بیماران در اتاق عمل توسط کلیه سرویسهای مرتبط حین ترک اتاق
– فعال بودن کلیه آلارمهای دستگاه ها
تحلیل خطا
25

5- قرارگیری نامناسب کتتر تراک در محل تراکئوستومی(در صورت ارزیابی دقیق بیمار توسط پزشک مقیم و قبل از خارج نمودن لوله تراکیا و مشاوره با سرویس ENT و یا جراح توراکس )
-ویزیت ابتدای شیفت تمام بیماران توسط مقیم ICU
-تهیه پنس و اسپکولوم بینی جهت تعبیه مجدد تراکیا در صورت خارج شدن در بخش ICU
-آموزش مراقبت از بیماران با تراکیاستومی
-حضور دو نفر یک پزشک و یک پرستار جهت تعبیه تراک خارج شده
تحلیل خطا
26

خسته نباشید

27
ایمنی بیمار


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود