رتبه بندی ایمنی بیمار در بیمارستانهای استان همدان در سال 1394
مقدمه
امروزه ایمنی و کیفیت به عنوان ابعاد حیاتی پوشش خدمات سلامت شناخته می شوند. از سال 2004 که برنامه ایمنی بیمار سازمان بهداشت جهانی راه اندازی شد تاکنون 140 کشور برای غلبه بر چالش خدمات غیر ایمن تلاش می کنند.
مقدمه
برآوردها نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته، 10% بیماران هنگام دریافت خدمات بستری در بیمارستان دچار آسیب می شوند. این آسیب ها ناشی از مجموعه ای از خطاها و رویدادهای ناخواسته است.
لازمه ارائه خدمات جراحی ایمن، داشتن رویکرد کار تیمی است
هر ساله حدود 234 میلیون عمل جراحی در سطح جهان انجام می شود. مراقبتهای جراحی مستعد خطاها و آسیب های زیادی هستند. سبک خطاهای مربوط به عمل جراحی از بار بیماریهای بسیار زیاد است در حالی که حدود 50% این خطاها قابل پیشگیری است.
گروهها و استانداردهای ذیل آنها
استانداردهای الزامی
استانداردهای الزامی استانداردهایی هستند که برای به رسمیت شناخته شدن بیمارستان به عنوان بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار باید به صورت 100% تحقق یابند.
(استاندارداهای ایمنی بیمار اعتباربخشی)
اقدامات انجام شده در سال 94 توسط معاونت درمان
برگزاری سه دوره هماهنگی ایمنی بیمار
برگزاری دوره آموزشی آشنایی با راهنماهای ایمنی بیمار جهت مسئولین مربوطه
فعال کردن منو ثبت خطاهای پزشکی در سایت معاونت درمان
ایجاد منو یادگیری از خطاهای پزشکی در سایت معاونت درمان
بازدید از 16 بیمارستان استان
برنامه های در دست اقدام واحد ایمنی بیمار دانشگاه در سال 95
تمرکز بر روی استفاده از تجربیات و پیشنهادات بیمارستانها
برای یکدیگر
برگزاری دوره آموزشی نحوه تدوین برنامه عملیاتی
برگزاری دوره آموزشی بازدید مدیریتی ایمنی بیمار
برگزاری جلسات هماهنگی و به اشتراک گذاری تجربیات، تحلیل ریشه ای خطاها، و روشهای صحیح به اشتراک گذاری خطاها
تمرکز بر روی موضوعات: برقراری ارتباط صحیح در حین تحویل بیمار، جراحی ایمن، تلفیق دارویی، تزریق داروهای پرخطر، تطابق کاردکس در بازدیدها.
تکمیل استانداردهای الزامی و برنامه ریزی جهت دستیابی به استانداردهای اساسی
ranking
ایمنی بیمار سال 94
محورهای رتبه بندی در سال 94
موضوع………………………..امتیاز
بازدیدهای مدیریتی ………………………. 10
برنامه عملیاتی ……………………………. 5
ثبت خطا در سایت ………………………… 20
تحلیل ریشه ای خطاها ……………………. 5
وضعیت بخشها …………………………….. 20
تلفیق دارویی………………………………. 4
جراحی ایمن………………………………. 5
به اشتراک گذاری خطاها………………….. 10
برگزاری دوره آموزشی در بیمارستان……… 5
شرکت در جلسات معاونت درمان…………… 6
نمره آزمون کتبی…………………………… 10
نمودار ثبت خطا در سایت
نمودار تحلیل ریشه ای خطا
نمودار بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار
نمودار وضعیت عمومی بخشها
نمودار برگزاری دوره آموزشی ایمنی بیمار در بیمارستان
نمودار به اشتراک گذاری خطاها
نمودار تلفیق دارویی
نمودار جراحی ایمن
نمودار برنامه عملیاتی
نمودار نمره آزمون کتبی
نمودار شرکت در جلسات
Ranking ایمنی بیمار
بیمارستانهایی که رتبه های بهتری کسب کرده بودند.
بعثت: 65/5
شهیدبهشتی: 64/5
آتیه: 63/5
مهر: 57/5
ارتش (ابن سینا): 53/5
بهار: 52/5
پایان